Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2022: Sfântul Ierarh Meletie, Arhiepiscopul Antiohiei

Publicat

Publicitate

Calendar Ortodox 2022: Sfântul Meletie a fost de loc din Armenia cea mare, născut din părinţi creştini şi de neam, deprins în toate învăţăturile cele din afară şi în sfintele dogme ale credinţei creştineşti. Apoi s-a desăvârşit în toate faptele cele bune, iar pentru viaţa lui îmbunătăţită, pentru dragostea lui cea înfocată şi curată pe care o avea către Dumnezeu şi către aproapele, precum şi pentru blândeţea, nerăutatea şi smerenia sa, era iubit de toţi. De aceea a fost silit de cei dreptcredincioşi a primi ca un vrednic, păstoria oilor celor cuvântătoare.

Mai întâi s-a făcut episcop al cetăţii Sevastia, care este în Armenia, apoi a fost mutat în Veria Siriei. După aceea a fost ales arhiepiscop la scaunul Antiohiei în acest chip: fiind depărtat din scaun Macedonie, rău-credinciosul eretic şi mincinosul păstor al Bisericii Constantinopolului, iar Evdoxie, arhiepiscopul Antiohiei, fiind, asemenea, amăgit cu părerile ariene, a poftit scaunul Constantinopolului pentru bogăţii – deoarece în împărăţia lui Constantie, fiul marelui Consantin, Biserica Constantinopolului avea multe bogăţii, mai multe decât Antiohia şi altele. De aceea, Evdoxie, defăimând scaunul Antiohiei, a început a-l căuta pe al Constantinopolului. De acest lucru înştiinţându-se antiohienii, s-au mâniat foarte pe arhiepiscopul lor Evdoxie, pentru defăimarea Bisericii sale şi l-au izgonit, iar el s-a dus şi a luat scaunul Constantinopolului.

Atunci antiohienii, adunând sobor, făceau alegere cu judecată de obşte pe cine să pună pe scaun în locul lui Evdoxie. Atunci între dânşii erau mai mulţi arieni, care puteau mult; iar ortodocşii puteau mai puţin şi erau trecuţi cu vederea, fiind numiţi eustatieni, după numele Sfântului Evstatie care fusese mai înainte episcop al Antiohiei şi care pătimise izgonire pentru bună credinţă. În acel sobor se purta prin gurile tuturor numele Sfântului Meletie şi toţi voiau să-l aibă arhiepiscop, dar mai ales arienii îl doreau pentru că îl socoteau că este de un cuget cu dânşii şi nădăjduiau că va aduce la aceeaşi părere a lor şi pe eustatieni şi pe toată Antiohia o va învăţa dogmele ariene.

Ei au întărit judecata alegerii de obşte cu iscăliturile lor şi au încredinţat-o Sfântului Eusebie, episcopul Samosatelor, bărbatul cel dreptcredincios care a fost la soborul acela, şi trimiţând rugăminte la Sfântul Meletie, cu împărăteasca voie, l-a adus în Antiohia cu cinste şi întimpinare de popor. Intrarea în cetate o descrie Teodorit, episcopul, astfel: marele Meletie, fiind chemat de împărat, şi apropiindu-se de Antiohia, i-au ieşit în întâmpinare toţi câţi erau slujitori bisericeşti, precum şi toată mulţimea cetăţenilor. Erau până şi evreu şi pagini, care doreau să vadă pe slăvitul Meletie. Astfel a fost pus Sfântul Meletie pe scaunul arhiepiscopiei din Antiohia, ca un bărbat vrednic, înţelept şi sfânt. Pentru care, Sfântul Epifanie, care a fost pe vremurile acelea, grăieşte, fericindu-l cu laude şi zicând aşa: „Cu cinste mare a fost adus la noi bărbatul acela (Sfântul Meletie), despre a cărui slavă străbătuse vestea pretutindeni. Căci viaţa lui era statornică, cinstită iar obiceiurile alese; de aceea era iubit de popor, pentru viaţa sa neprihănită, care era povestită cu laude dumnezeieşti de către toţi”.

Atât era de iubit şi atâta evlavie avea poporul pentru dânsul, încât se povesteşte despre el că la început, după ce a intrat în cetate, l-au primit antiohienii cu atâta evlavie şi credinţă, încât fiecare dintre dânşii numea pe copii după numele sfântului, socotind că prin numirea aceea îl are pe însuşi sfântul în casa sa. Maicile, lăsând pe părinţi, pe moşi, pe strămoşi, puneau numele copiilor lor după al fericitului Meletie, căci biruia evlavia. Copiii născuţi, nu numai din dragostea cea firească ci şi din aşezământul acela, erau iubiţi de părinţii lor, pentru că chiar numele lui era podoaba rudeniei şi întemeierea păcii, iar cei ce se numeau ca dânsul, aveau mare mângâiere. Precum cineva ar fi şezut în întuneric şi aprindea acum mai multe făclii în casa sa, tot astfel, cu adevărat, numirea aceea, intrând ca o lumină în cetate, prin numele fericitului Meletie, dădea strălucire tuturor, mărind evlavia către sfânt. Căci, necontenit pomenindu-se numele lui, aveau şi pe sfânt în suflet, izgonitor a toată patima dobitocească şi a gândului celui rău. Atât de mult se simţea acest lucru, încât pretutindeni, pe uliţi, în târg, prin ţarini şi în alte locuri răsuna numele acesta. Dar nu numai cu numele sfântului s-a făcut aceasta, ci încă şi cu închipuirea trupului. Căci ceea ce s-a făcut cu numele, tot aşa s-a făcut şi cu icoana lui, pentru că pe peceţile inelelor, scrisorilor, pe pahare, pe pereţii camerelor, pretutindeni, mulţi au închipuit acea icoană a sfântului că nu numai să audă sfânta lui numire, dar şi pretutindeni să vadă închipuirea icoanei sale şi să aibă îndoită mângâierea pentru amintirea lui. Atât era de cinstit numele lui înaintea antiohienilor şi atâta elavie aveau ei către dânsul, pentru fapta bună şi mare, precum şi pentru smerenia şi blândeţea lui.

Sfântul Meletie, ocupând scaunul Antiohiei, mai întâi învăţă pe popor viaţa cea îmbunătăţită şi obiceiurile cele bune, netezind în inimile lor calea cea îndărătnică, spre dreapta credinţă. Căci sfântul aştepta, că dacă va îndrepta mai întâi obiceiurile cele rele, smulgând spinii şi ciulinii din holdele inimilor, să semene în ele mai cu înlesnire seminţele dreptei credinţe. Atunci şi pe marele Vasile, care venise de la Ierusalim în Antiohia, l-a hirotonisit diacon. Sfântul Ioan Gură de Aur, care pe acea vreme era încă copil, învăţând carte şi ieşind în întâmpinarea Sfântului Meletie, împreună cu vârstnicii săi şi cu tot poporul, a primit Sfântul Botez de la dânsul, iar mai pe urmă a scris despre el şi cuvânt de laudă.

Publicitate

După luarea scaunului Antiohiei, la 30 de zile, sfântul a fost izgonit din biserică de către ereticii care vrăşmăşeau asupra adevărului; pentru că tot poporul, dorind să ştie cu încredinţare de care mărturisire se ţine arhiepiscopul lor cel nou şi cu aceasta supărându-l mult, Sfântul Meletie a făcut în biserică propovăduirea cuvântului lui Dumnezeu către popor, preamărind credinţa cea întărită în Niceea, la întâiul Sinod ecumenic a toată lumea. Apoi a mărturisit că „Fiul este de o fiinţă cu Tatăl” şi făcător a toată făptura. Astfel învăţând sfântul pe popor, cu mare glas, iar arhidiaconul Antiohiei fiind amăgit cu eresul lui Arie, apropiindu-se de episcopul său, i-a astupat gura cu mâna, ca să nu mărturisească, nici să înveţe credinţa cea dreaptă. Sfântul, având gura astupată cu palma arhidiaconului, a întins mâna către popor şi prin degetele mâinii a mărturisit Sfânta Treime, mai bine decât cu gura, căci a arătat mai întâi trei degete, închipuind cele trei feţe dumnezeieşti. Apoi, strângându-le, a arătat numai un deget, închipuind o singură dumnezeire.

Arhidiaconul, văzând aceea, a lăsat gura sfântului şi i-a apucat mâna, oprind-o de la o închipuire ca aceea a Sfintei Treimi. Iar sfântul, având gura slobodă şi dreapta fiindu-i ţinută, binecuvânta Treimea într-o unime şi unimea în Treime şi sfătuia poporul care asculta că să se ţină de mărturisirea cea întărită de Sinodul de la Niceea. Şi îi încredinţa că cel ce leapădă dogmele Sinodului din Niceea, acela cu adevărat este rătăcit cu totul. Arhidiaconul, astupând iarăşi gura arhiepiscopului, nu-l lăsa să închipuie nici prin degete Treimea; iar arhiereul, smucindu-se, învăţa poporul, când cu gura, când cu degetele.

Atunci, cei dreptcredincioşi, care de eretici se numeau eustatieni, s-au veselit cu bucurie negrăită, văzând pe un arhiereu ca acela, dreptcredincios, stând pe scaunul apostolesc şi, de bucurie strigau, ajutând păstorului lor în dreapta credinţă. Arienii s-au mâniat, s-au mâhnit şi au izgonit din biserică pe arhiereul lui Dumnezeu şi au început a-l huli pretutindeni, numindu-l eretic Savelian. Apoi au îndemnat pe împăratul Constantie să-l izgonească pe Meletie la surghiunie, în patria lui, Armenia. Şi, când era să-l izgonească din cetate arienii, – căci cu cuviinţă este şi aceasta a nu o trece cu vederea, pentru folosul ascultătorilor -, şezând ighemonul în caretă, iar pe sfânt punându-l lângă dânsul, a trecut prin mijlocul cetăţii, ca să-l scoată din cetate şi să-l ducă la surghiun. Creştinii, nesuferind despărţirea de sfânt, azvârleau asupra ighemonului pietre din toate părţile, voind mai bine să se lipsească de viaţa aceasta, decât să se despartă de sfânt. Dar ce a făcut fericitul Meletie? Văzând azvârliturile pietrelor asupre ighemonului, a acoperit cu hainele sale capul voievodului, ruşinând pe vrăjmaşi, iar pe ucenicii săi îi învăţa să se arate răbdători faţă de rele şi cu nepomenire de rău către cei ce ne fac nedreptate. În locul lui, în Antiohia au ales pe oarecare Evzoie, apărător al dogmelor lui Arie, care era în rânduiala diaconiei.

Sfântul Evsevie, episcopul Samosatelor, văzând tulburarea făcută de eretici în Biserica Antiohiei şi nevinovată chinuire a Sfântului Meletie, noul arhiepiscop, i-a fost jale. Deci, sculându-se, a ieşit din Antiohia, nespunând nimănui şi s-a dus în cetatea sa. Atunci şi-au adus aminte arienii, că alegerea cea de obşte a Sfântului Meletie a fost întărită de mâinile tuturor şi se temeau, că nu cumva, prin aceea, să fie mustraţi cândva la sobor, căci singuri într-un glas alegându-l episcop, îndată l-au şi izgonit. De aceea, au rugat pe împăratul ce era atunci în Antiohia să trimită după Evsevie, ca să facă acea judecată ce i se încredinţase lui. Împăratul îndată a trimis în urma Sfântului Evsevie, cu cai de olac. Ajungând trimişii pe episcopul Evsevie şi spunându-i împărăteasca poruncă, episcopul a răspuns: „Judecata cea de obşte ce mi s-a încredinţat o voi face, numai când toţi cei ce mi-au încredinţat-o se vor aduna la un loc”.

Întorcându-se trimişii la împărat, s-a mâniat împăratul foarte şi a trimis a doua oară, scriind cu asprime şi poruncind de nu va voi să facă aceea judecată, să i se taie mâna dreaptă. Dar aceasta a scris-o, ca să înfricoşeze pe sfântul episcop, iar trimisului nu i-a poruncit să facă lucrul acesta. Ajungând iarăşi trimisul împărătesc pe Sfântul Evsevie, dându-i împărăteasca scrisoare cea aspră, el a citit-o îndată şi a întins amândouă mâinile spre tăiere, zicând: „Nu numai dreapta, ci şi stânga tăiaţi-o, iar judecata prin care se mustră răutatea şi fărădelegea ariană n-o voi face”. Deci s-a întors trimisul iarăşi în deşert. Împăratul, auzind un răspuns că acesta, s-a mirat foarte de bărbăţia şi de statornicia lui cea tare şi mai pe urmă îl lăuda înaintea tuturor.

După izgonirea Sfântului Meletie din scaunul său, s-au despărţit cu totul credincioşii de arieni, căci, luând ei o biserică din afara cetăţii, la locul ce se numea Pălea, acolo îşi săvârşeau slujbele, având preot pe unul Paulin. După câţiva ani a murit Constantie, împăratul, şi după dânsul a venit Iulian Paravatul. Acesta, la începutul împărăţiei sale, făţărnicindu-se că este dreptcredincios, pe toţi episcopii care au fost izgoniţi i-a lăsat liberi, poruncindu-le să se întoarcă în scaunele lor.

Atunci şi Sfântul Meletie s-a întors din surghiun în Antiohia, dar a găsit Biserica dreptcredincioşilor despărţită în două – pentru că o parte, mai înainte de venirea lui, alegând la episcopie pe Paulin, preotul cel pomenit mai sus, s-au despărţit de cei ce aşteptau întoarcerea lui Meletie. Aceia se numeau paulieni, iar ceilalţi meletieni, mai ales cei ce se întorseseră de la eresul lui Arie la dreapta credinţă, prin învăţătura Sfântului Meletie. Pe care paulienii nu-i primeau întru împărtăşirea lor din două pricini: întâi că erau botezaţi de arieni iar al doilea că Sfântul Meletie era ales de arieni, la arhiepiscopia Antiohiei. Cu toate că amândouă părţile acelea păstrau credinţa cea adevărată, totuşi, pentru nişte pricini ca acestea se despărţiseră. Venind sfântul, se îngrijea pentru pacea bisericească, adică cum ar putea iarăşi să unească turma cea despărţită. Însă episcopia lui Paulin nu o lepăda, ci o cinstea, fiind acela blând şi cu inima smerită şi singur povăţuia turma cea nouă, de la arieni, la dreapta credinţă.

După ce, însă, nelegiuitul Iulian s-a întărit în împărăţie, s-a lepădat pe faţă de Hristos şi s-a închinat idolilor. Atunci sfântul iarăşi a fost izgonit din Antiohia, pentru că în acea vreme s-a ridicat prigonire asupra creştinilor prin toată lumea şi mai ales în Antiohia. Căci acel nelegiuit împărat, cu puterea sa ostăşească mergând în Persia, a venit şi în Antiohia. Aici aducea multe jertfe idolului Apolon, care era în locul ce se numea Dafne, înaintea cetăţii Antiohiei, unde erau puse şi moaştele Sfântului mucenic Vavila, cu cei trei prunci. Deci, întreba împăratul pe necuratul zeu Apolon, care dădea răspunsul la oameni: „Birui-voi pe perşi?” Însă idolul nu-i răspundea nimic. Pentru că, de când se adusese în acel loc moaştele Sfântului Vavila, a fugit diavolul de acolo şi tăcea idolul cel ce grăia multe mai înainte, căci diavolul răspundea printr-însul.

Mâhnindu-se împăratul de tăcerea zeului, s-a înştiinţat de la slujitorii cei de acolo că din cauza moaştelor lui Vavila a amuţit Apolon şi îndată a poruncit împăratul galileenilor – astfel numindu-i pe creştini – ca să ia de acolo moaştele acelea. După luarea lor, a căzut foc din cer peste capiştea lui Apolon şi a ars cu idol cu tot. De acest lucru umilindu-se necuraţii slujitori, de ruşine şi de jale, au adus năpasta asupra creştinilor, zicând împăratului că galileenii, din ură, au aprins, noaptea, capiştea lui Apolon. Deci împăratul, umplându-se de mânie, a poruncit să le facă rău creştinilor şi a fost izgonit din cetate Sfântul arhiepiscop Meletie, iar alţii, fugind, se ascundeau. Atunci şi cei doi sfinţi presviteri din Antiohia, Evghenie şi Macarie, au fost chinuiţi, precum şi Sfântul Artemie.

Dar, pierind cu sunet urîtorul de Dumnezeu, împăratul Iulian şi după el venind la împărăţie dreptcredinciosul şi iubitorul de Hristos Iovian, Antiohia iarăşi a avut păstor pe Sfântul Meletie, învăţătorul credinţei. Iar împăratul Iovian îl cinstea şi-l iubea foarte mult pe sfânt; de aceea sfântul era foarte temut de arieni. Atunci, unii din episcopii lor s-au învoit, deşi cu făţărnicie, la dreapta mărturisire, numai şi numai ca să fie plăcuţi împăratului şi lui Meletie, arhiepiscopul Antiohiei. În acea vreme s-a făcut sinodul local în Antiohia de către Sfântul Meletie şi Evsevie al Samosatelor, la care arienii au mărturisit cuvântul că Fiul este de o fiinţă cu Tatăl, precum şi credinţa cea întărită la sinodul de-a toată lumea în Niceea, însă tot cu făţărnicie, căci, murind degrab împăratul Iovian, iar după el venind Valens, ereticii iarăşi s-au întors la a lor credinţă, amăgind şi pe împărat, prin soţia sa Domnica.

Atunci iarăşi Biserica celor dreptcredincioşi se persecuta şi păstorii ei se izgoneau. Căci petrecând acel rău credincios împărat Valens în Antiohia nu puţină vreme şi întărind eresul arian, a izgonit pe preasfinţitul arhiepiscop Meletie, fiind îndemnat de arieni şi a fost sfântul în izgonire până la pieirea lui Valens.

După Valens a venit împărat drept credinciosul Graţian. Atunci ortodocşii arhierei au fost eliberaţi de la surghiunie, prin împărătească poruncă şi fără de opreală şi-au luat scaunele.

Sfântul Meletie s-a întors iarăşi în Antiohia, la scaunul său, a treia oară, iar între credincioşi se făcea dezbinare, pentru cei doi arhierei, Paulin şi Meletie, unii ţinându-se de cel dintâi, iar alţii de celălalt, înstrăinându-se unul de altul. Sfântul însă punea multă sârguinţă ca desăvârşit să facă pace între dânşii. În acea vreme, drept credinciosul şi de Hristos iubitorul împărat Graţian a dat împărătească poruncă în toată stăpânirea sa, să se ia biserica de la arieni şi să se întoarcă dreptcredincioşilor. Cu acea împărătească poruncă a venit în Antiohia un boier, anume Sapor.

Atunci, Sfântul Meletie a grăit episcopului Paulin, fiind de faţă acel boier: „Deoarece şi mie mi-a încredinţat Domnul grija pentru oile acestea şi tu ţi-ai separat o parte dintr-însele, deşi oile nu se deosebesc între ele, având dreapta credinţă, deci, să unim turma, O! prietene, şi să depărtăm gâlceava pentru întâietate. De aici încolo vom paşte împreună oile cele cuvântătoare, purtând grijă de obşte pentru dânsele. Iar dacă scaunul naşte gâlceava între noi, mă voi sârgui s-o pierd, pentru că voi pune pe prestol dumnezeiasca Evanghelie şi voi face ca amândoi să şedem de părţile Evangheliei. De voi sfârşi eu mai întâi viaţa vremelnică, vei paşte turma tu, singur, prietene. Iar de se va întâmpla sfârşitul tău mai întâi, eu singur, după puterea mea, voi avea grijă de oi”.

Acestea cu dragoste le-a spus înainte Sfântul Meletie, cel mai blând dintre toţi. Dar Paulin nu s-a învoit la aceasta. De aceea boierul Sapor a înştiinţat pe împărat şi, prin poruncă de la dânsul, a luat Biserica Ortodoxă precum şi celelalte biserici de la arieni şi le-a dat Prea sfinţitului Meletie. Paulin a rămas păstor numai pe acele oi, pe care de la început le-a deosebit pentru el.

Luând Sfântul Meletie scaunul său, la care a fost ales de la început cu bunăvoirea tuturor, a cârmuit bine păstoria sa, în pace şi în linişte, până la fericitul său sfârşit, neputând mai mult arienii să se ridice şi să facă rău Bisericii lui Hristos şi păstorilor celor buni ai ei. Mai ales Sfântului Meletie care, prin dreapta credinţă şi prin sfânta sa viaţă, strălucea ca soarele, luminând Biserica şi întunericul eresurilor izgonindu-l. Prin a lui povăţuire şi învăţătură şi prin chipul vieţii celei neprihănite, mulţi din Antiohia au sporit în fapte bune şi în credinţă şi s-au făcut desăvârşiţi luminători ai Bisericii.

Unul ca acesta era Flavian, care, după Meletie, a luat scaunul lui. Apoi Acachie, care a fost mai pe urmă episcop în Varia, Teodor al Tarsului şi Elpidie, economul lui Meletie, dar în urmă episcop în Laodicea. Şi, mai ales, Sfântul Ioan, care s-a numit apoi Gură de Aur, fiind pus de dânsul în rânduiala diaconiei şi Vasile, prietenul lui, nu cel din Cezareia, ci altul cu acelaşi nume şi mai tânăr de ani, născut în Antiohia, de o vârstă cu Sfântul Ioan. Aceştia şi mulţi alţii, povăţuindu-se prin Sfântul Meletie, împodobeau Biserica lui Hristos şi o luminau, fiecare la locul lui, fiind că o făclie în sfeşnic.

În zilele acestui sfânt Meletie, în părţile Siriei, în care se află şi Antiohia, a început nevoinţa şi Sfântul Simeon, care mai pe urmă s-a suit pe stâlp. Dar mai întâi s-a urcat pe un deal înalt şi s-a ferecat cu un lanţ de fier, precum se scrie în viaţa lui. Auzind de dânsul, Sfântul Meletie s-a dus la el şi, văzându-l ferecat, i-a zis: „Poate omul şi fără obezi să se stăpânească pe sine şi nu cu fiare să se lege de un loc, ci cu voia şi înţelegerea”. Cuviosul Simeon, auzind acestea, s-a folosit şi, scoţând obezile, s-a legat cu voia sa liberă, ca de bună voie să fie legat pentru Iisus Hristos.

Nu cu mulţi ani mai înainte de sfârşitul fericitului Meletie, a împărăţit drept credinciosul Teodosie, care mai înainte era la împăratul Graţian, voievod cinstit şi vestit pentru vitejia sa, biruind de multe ori cu slavă oştile barbare. Acela, mai înainte de luarea împărăţiei, a văzut odată în vedenie pe arhiepiscopul Antiohiei, pe acest sfânt Meletie, pe care nu-l văzuse niciodată la arătare, ci numai auzise de dânsul. Teodosie l-a văzut stând aproape de el, punând pe dânsul hlamidă şi coroană împărătească. Deşteptându-se, a spus această vedenie unuia dintre casnicii săi şi se mira ce va să fie aceasta. Dar nu după multe zile s-a împlinit acea vedenie, căci, Graţian împăratul, văzând că îi este cu neputinţă să cârmuiască Răsăritul şi Apusul, pentru depărtare şi pentru multele năvăliri barbare de pretutindeni, l-a ales părtaş la împărăţie pe voievodul Teodosie, ca pe un bărbat bun, viteaz şi dreptcredincios. Şi, încredinţându-i lui tot Răsăritul, pe care mai înainte îl stăpânea Valens, împăratul, el s-a dus la Apus. Teodosie, luând împărăţia Răsăritului şi biruindu-i pe goţii ce năvăleau asupra Traciei, a venit la Constantinopol şi dorea să vadă pe Sfântul Meletie, pe care îl văzuse în vedenie încoronându-l la împărăţie.

În acea vreme prin conglăsuirea sfinţilor părinţi cei mari şi după învoirea dreptcredincioşilor împăraţi Graţian şi Teodosie, a început a se aduna al doilea sobor a toată lumea, în Constantinopol; şi erau chemţi la sinodul acela episcopii din toată lumea, prin scrisori împărăteşti. Deci a venit şi Preasfinţitul Meletie, arhiepiscopul Antiohiei, şi a poruncit împăratul boierului şi casnicilor săi ca nimeni să nu-i arate pe Sfântul Meletie, pentru că voia că singur să-l cunoască, din vedenia în care îi văzuse faţa, şi să ştie mai cu încredinţare cine este Meletie, bunul şi blândul arhiereu, care în vis l-a încoronat la împărăţie. Intrând episcopi mulţi în palatul împărătesc, iar împăratul privind către dânşii, îndată a văzut şi a recunoscut pe Sfântul Meletie, apoi lăsând pe toţi la o parte, a alergat la dânsul, ca un fiu preaiubit, să-l vadă şi, sărutându-i mâinile, pieptul, capul, spunea înaintea tuturor că l-a văzut în vedenie, punând pe dânsul împărăteasca coroană şi porfiră, apoi făcea sfântului cinste mare, mai mult decât celorlalţi arhierei.

În acel sinod, Sfântul Meletie a mulţumit pe toţi prin semne ca acestea: neînţelegând arienii Sfânta Treime şi dreapta credinţă, răzvrătiseră lumea prin păgâneasca lor învăţătură. Atunci, sculându-se Meletie, dumnezeiescul bărbat, le-a arătat oamenilor care cereau învăţătură de la dânsul trei degete, în chipul celor trei feţe ale Sfintei Treimi. Apoi, două degete împreunându-le şi pe unul îndoindu-l, a binecuvântat pe popor şi a ieşit de la dânsul foc ca fulgerul, apoi vrednicul de laudă a strigat: „Că trei ipostasuri înţelegem, însă numai despre o fiinţă vorbim”. Astfel, pe toţi minunându-i, a ruşinat pe eretici, iar pe cei dreptcredincioşi i-a întărit în credinţa cea dreaptă. Apoi a întărit chiar în sobor pe Sfântul Grigorie, cuvântătorul de Dumnezeu, în scaunul patriarhiei Constantinopolului.

După puţine zile, neisprăvindu-se încă soborul, Meletie, îmbolnăvindu-se, a adormit întru Domnul, pricinuind multă plângere împăratului, arhiereilor şi la tot poporul dreptcredincios, care îl îngropară cu cinste. Mai pe urmă l-au dus în Antiohia, aşezându-l aproape de Sfinţitul mucenic Vavila, pentru apărarea cetăţii şi spre slava lui Hristos Dumnezeul nostru, Care împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh este slăvit în veci. Amin.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO&VIDEO: A fost sărbătoare la biserica ctitorită de părintele Patriarh Teoctist Arăpașu, din satul Victoria, comuna Stăuceni

Publicat

Publicitate

Ctitoria părintelui Patriarh Teoctist Arăpașu, Biserica cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din satul Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, a îmbrăcat luni veșmânt de sărbătoare, în cinstea ocrotitoarei acestui sfânt lăcaș. Biserica a fost împodobită cu trandafiri albi și crizanteme, dar de departe cele mai frumoase flori au fost enoriașii, care au venit în număr mare pentru a primi binecuvântare divină în ziua hramului.

Sărbătoarea a început duminică seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată în sobor. Din soborul de preoți a făcut parte și părintele Nicolae Cărăușu, de la biserica din Stăuceni care a ținut și cuvântul de învățătură. Slujba a fost înfrumusețată de un grup de tineri la strană, care a oferit răspunsurile liturgice. Printre enoriași s-a rugat cu evlavie și primarul comunei Stăuceni, fiu al satului Victoria, un apărător al credinței strămoșești în zonă, dar și păstrător al tradițiilor lăsate de înaintași.

Acum, acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor…” a răsunat în lăcașul de cult închinat Maicii Domnului, din glasurile preoților și a enoriașilor prezenți la popasul duhovnicesc de sâmbătă seară.

La finalul slujbei, prin rugăciunea Litiei, au fost binecuvântate pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public de către părintele Nicolae Cărăușu care a pus la sufletul credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură electrizant.

Sărbătoarea a continuat luni, 8 septembrie, de la ora 7:30, cu slujba Utreniei și Acatistul Nașterii Maicii Domnului. Apoi, începând cu orele 9:00 s-a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, în sobor de preoți, urmată de parastasul pentru ctitorii bisericii și pentru toți cei adormiți.
La sfârșitul Sfintei Liturghii s-au citit rugăciunile de binecuvântare pentru copiii care au început un nou an școlar.

Enoriașii au ținut să o omagieze la final și pe prezbitera Ana-Maria Azamfirei, care prin blândețea sa, vocea blândă și spiritul de sacrificiu a reușit să atragă simpatia copilașilor care vin cu drag la slujbele bisericii și participă numeroși la activitățile organizate în pridvorul sfântului lăcaș.

Publicitate

Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi cu al Său Har și cu a Sa iubire de oameni! Amin”, a spus părintele Bogdan Azamfirei, parohul comunității din Victoria.

 

Citeste mai mult

Economie

Patronatele din turism solicită Guvernului să renunțe la majorarea TVA, de la 1 ianuarie 2026

Publicat

Publicitate

Planurile Guvernului de a majora TVA în sectorul HoReCa, de la 1 ianuarie 2026, ar putea distruge definitiv competitivitatea industriei și ar penaliza direct populația, avertizează Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).

În acest context, organizația solicită Executivului să renunțe la scenariul de majorare a TVA și să deschidă un dialog real cu industria, pentru găsirea unor soluții care să susțină dezvoltarea, nu să blocheze supraviețuirea unui sector vital pentru economia națională.

”O eventuală creștere a TVA nu va lovi doar restaurantele, hotelurile și cafenelele, ci va fi suportată direct de consumatori. Prețurile la mese festive, nunți, botezuri, onomastici sau simple ieșiri cu prietenii, vor crește inevitabil”, se arată într-un comunicat al organizației transmis, miercuri, AGERPRES.

În plus, patronatele din turism subliniază faptul că măsura de majorare a TVA pune România în dezavantaj direct pe piața europeană.

”Ne batem pe o piață globală. Cu acces tot mai facil la transport și platforme ca Airbnb, turiștii aleg, oricum, destinații externe. Dacă prețurile noastre cresc prin TVA, România va rămâne fără clienți. Doar cei ‘˜captivi’ în țară vor mai apela la servicii locale. Restul vor pleca. Spirala e periculoasă: TVA mai mare, costuri fixe tot mai ridicate (energie, salarii, chirii) și producători locali de alimente tot mai necompetitivi. Nu poți gestiona un TVA ridicat, într-o economie deschisă. E nevoie de un teren de joc egal în Europa, dar Guvernul face exact invers”, susține președintele FPIOR, Valentin Șoneriu.

La rândul său, vicepreședintele FPIOR, Corina Macri, a punctat: ”Respectarea regulilor fiscale este obligatorie, dar trebuie însoțită de educație și sprijin, nu de măsuri populiste care seamănă neîncredere între clienți și antreprenori”.

Publicitate

Pe același subiect, Ruxandra Stoica, vicepreședinte în cadrul aceleași organizații, atenționează asupra faptului că ”dacă nu putem dezvolta turismul intern, iar TVA-ul va fi majorat, consumul va scădea și mai tare”, iar situația va însemna ”ultimul cui în coșciugul industriei”.

”Industria turismului din România este puternic afectată în aceste luni, în primul rând de reducerea la jumătate a valorii tichetelor pe vacanță, ceea ce, din păcate, a determinat ca sute de mii de români și de familii ale acestora să nu mai poată pleca în vacanță în România. Scenariul anunțat ca posibil de către președintele României, acela de majorare a TVA în HoReCa, posibil la cota de 21%, ar fi o lovitură dramatică, pentru că ar majora foarte mult tarifele pentru nopțile de cazare, pentru o masă-restaurant, pentru o cafea și o gustare într-o cafenea și, desigur, ar reduce drastic consumul românilor în locațiile de ospitalitate din România, veniturile antreprenorilor și volumul de taxe și impozite pe care aceștia le plătesc la stat”, este de părere Corina Martin, secretar general al FPIOR.

Președintele HoReCa Botoșani, Răzvan Baltă, a transmis, totodată: ”Nicușor Dan a scris pe un bilețel, în direct, că nu va majora TVA. Cuvântul lui este zero. Oamenii de afaceri au nevoie de predictibilitate, nu de amânări copilărești”.

Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România este cea mai mare organizație națională și reprezentativă din domeniu, ce reunește peste o mie de companii naționale și reprezintă 24 de județe ale țării plus Municipiul București, 29 de patronate și peste 26.000 de angajați. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșăneanca Simona Radiș: Mergem la Shanghai să dăm tot ce avem mai bun

Publicat

Publicitate

Dubla campioană olimpică Simona Radiș a declarat, miercuri, la Complexul Sportiv Național ‘Elisabeta Lipă’ din Snagov, că ea și colegii din lotul României vor da totul la Campionatele Mondiale de la Shanghai (21-28 septembrie) pentru a obține rezultate așteptate de toată lumea.

Federația Română de Canotaj are un nou partener strategic, iar colaborarea a fost lansată în cadrul unui eveniment la care au luat parte personalități importante din lumea sportului. Prezentă la acest eveniment, campioana olimpică Simona Radiș a vorbit despre Campionatele Mondiale, care vor avea loc în această lună, la Shanghai.

Parteneriat nou pentru Federația Română de Canotaj

Federația Română de Canotaj a încheiat un parteneriat cu OPTIblu, o companie importantă din domeniul opticii medicale. Acesta a fost lansat în cadrul unui eveniment la care au participat oficiali ai Federației, dar și mai mulți sportivi importanți, printre care campionii olimpici Simona Radiș, Andrei Cornea sau Marian Enache.

„Canotajul este un sport al disciplinei, al coordonării și al spiritului de echipă. Ne bucură să regăsim aceleași valori în filosofia OPTIblu. Împreună putem construi proiecte care să susțină sportivii români și să inspire publicul să adopte un stil de viață activ și sănătos”, a declarat Elisabeta Lipă, președintele FRC. Noul partener al Federației va pune la dispoziția sportivilor și a echipei tehnice o selecție de ochelari de soare sportivi, adaptați nevoilor lor specifice. În plus, sportivii vor beneficia anual de servicii complete de optică medicală.

Simona Radiș, încrezătoare înainte de Campionatele Mondiale de la Shanghai

Prezentă la evenimentul în cadrul căruia a fost lansată această colaborare, Simona Radiș a prefațat Campionatele Mondiale de la Shanghai, care se vor disputa în perioada 21-28 septembrie. „Abia așteptăm să concurăm la Mondiale și să reușim cât mai multe rezultate frumoase. Suntem în ultima etapă de încărcare.

Într-adevăr, Mondialele se apropie, dar suntem entuziasmați. A fost un an lung pentru noi, și îl încheiem târziu, dar suntem pregătiți și bine antrenați. Așteptăm cu nerăbdare și sunt sigură că rezultatele la Campionatele Mondiale vor fi frumoase”, a afirmat sportiva, conform Agerpres.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO: Eveniment emoționant la Dacia, satul mic cu inimă mare. Preasfințitul Nichifor a sfințit altarul de vară și o troiță

Publicat

Publicitate

Duminică, satul Dacia din comuna Nicșeni, județul Botoșani, a devenit loc de pelerinaj și bucurie pentru zeci de credincioși veniți din mai multe localități. În curtea Bisericii „Pogorârea Duhului Sfânt”, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul, episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, înconjurat de părintele protopop Petru Fercal, de părintele paroh Mihai Urieșu și de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat slujba de sfințire a altarului de vară și a troiței ridicate prin osteneala și dragostea comunității.

Întâmpinarea arhiereului, în duh de sărbătoare

Evenimentul a început cu un moment de emoție. Micuța Sofia, fiica părintelui Mihai Urieșu și a prezbiterei Ana-Maria l-a întâmpinat pe ierarh cu un colac tradițional și sare, semn al ospitalității românești. Cele mai mici enoriașe, aflate abia la vârsta clasei pregătitoare, au oferit episcopului două buchete superbe de flori, gest care i-a înduioșat pe cei prezenți.

„Astăzi, satul nostru mic a arătat că este mare în credință. Prezența Preasfințitului Nichifor ne-a întărit și ne-a adus mai aproape de Dumnezeu”, au mărturisit credincioșii.

Amintirea unei minuni la sfințirea bisericii

Sărbătoarea de acum a readus în inimile localnicilor și emoția trăită în 2006, când biserica din Dacia a fost sfințită de către IPS Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. Profesorul de religie Ioan Dudău, inițiatorul ctitoririi locașului de cult, își amintește cu lacrimi în ochi acea zi:

Publicitate

„O rupere de nori a cuprins satul și părea că totul se va nărui. Preafericitul Daniel, pe atunci mitropolitul Moldovei, a reușit să ajungă cu greu, într-o mașină de teren. Dar în clipa în care a pășit pe culmea dealului unde se află biserica, ploaia s-a oprit, un cerc de lumină a apărut pe cer și seninul nu mai amintea nimic din furtuna de dinainte. A fost un semn de la Dumnezeu că jertfa noastră a fost primită.”

Profesorul Ioan Dudău a contribuit personal cu o sumă importantă și a mers din biserică în biserică pentru a mobiliza oameni să devină ctitori. „Marea parte a lucrărilor s-a făcut însă cu banul văduvei, cu jertfa celor simpli, care au dat din puținul lor. Aceasta este adevărata temelie a bisericii din Dacia”, adaugă el.

O comunitate adunată ca într-un mănunchi de flori duhovnicești

Astăzi, părintele Mihai Urieșu continuă această lucrare duhovnicească, reușind să strângă în jurul său, „ca într-un mănunchi de flori”, inimile credincioșilor. Slujbele pătrunzătoare și dragostea părintelui pentru enoriași fac ca viața satului să se țină vie prin credință, chiar dacă localitatea are doar 30 de familii ortodoxe. Jertfa sa a fost încununată de PS Nichifor, duminică, când a fost hirotesit iconom, iar preoteasa Ana Maria a primit distincție de vrednicie, fiind copleșită de emoție.

Scurt istoric

Satul Dacia face parte din comuna Nicșeni și este situat la o distanță de 5 km de centrul comunei și la 23 km de municipiul Botoșani.

Accesul în sat se face pe un drum prin Nicșeni, iar spre Botoșani în afară de acest drum se poate ajunge prin Costești. Satul are un număr de 41 de case, dintre care doar 30 sunt locuite de credincioși ortodocși.

Localitatea se învecinează a sud cu satul Mănăstireni care face parte din comuna Unțeni, la vest cu satul Costești care face parte din comuna Răchiți, la nord cu satul Nicșeni, iar la est cu satul Dorobanți care face parte din comuna Nicșeni.

În sat există o școală cu clasele I-IV și o grădiniță cu program normal. Satul a fost electrificat după 1990 pentru că până atunci fusese propus pentru desființare. Locuitorii se ocupă cu agricultura și creșterea animalelor, în special a oilor, fiind renumiți prin număr mare de oi, a mieilor și a pielicelelor de calitate.

Satul a fost înființat după al doilea război mondial și nu a avut biserică niciodată. Se presupune că s-ar fi început cândva ridicarea unei bisericuțe, dar lucrarea nu a mai fost dusă până la capăt. Abia după 1990 când IPS Mitropolit Daniel a luat hotărârea ca nici un sat din Mitropolia Moldovei să nu fie fără biserică, s-a început zidirea unei biserici și în satul Dacia. Așa că datorită acestui program inițiat de IPS. Mitropolit Daniel, în iulie 1999 s-a sfințit locul și s-a pus piatra de temelie pentru ridicarea bisericii de către PS. Calinic Botoșăneanul. Lucrările au durat până în 2006, iar în data de 26 august 2006, biserica a fost sfințită de către IPS. Mitropolit Daniel, actualul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române.

De la înființarea satului preoții care au slujit la Parohia Nicșeni au suplinit și satul Dacia.

Lucrările pentru construcția bisericii au fost coordonate de Pr. Dumitru Adăscăliței de la Parohia Nicșeni.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending