Connect with us
Publicitate

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2022: Sfântul Cuvios Porfirie Kavsokalivitul

Publicat

Sfântul Porfirie Kavsokalivitul s-a născut la 7 februarie 1906, lângă satul Sfântul Ioan din Karystia (Evvia), aproape de Aliveri, din părinți săraci, pe nume Leonidas și Eleni Bairaktaris. Tatăl său, Leonidas, care din pricina sărăciei a fost silit să plece în lume ca să lucreze la canalul Panama, a fost și psalt (cântăreț la biserică) în satul său.

Ca psalt, l-a însoțit adesea pe Sfântul Nectarie, fiindu-i ajutor în călătoriile sale. La Botez, Părintele Porfirie a primit numele de Evanghelios. A fost al patrulea din cei cinci copii ai părinților săi. A urmat cursurile școlii din sat doar vreme de doi ani și, din pricina sărăciei, a fost nevoit să părăsească școala; astfel, la vârsta de opt ani a început să lucreze micile ogoare deținute de familia sa și să păzească animalele. Pentru a câștiga mai mulți bani, de mic a început să lucreze la minele din zonă și, mai apoi, la niște băcani din Halkida și din Pireu. Încă de mic, Părintele se dezvolta foarte repede și, așa cum el însuși povestea, își rădea barba de la vârsta de opt ani. De mic era foarte serios, harnic și îngrijit, arătând mult mai mare decât era în realitate.

Citind silabisit viața Sfântului Ioan Kalivitul în timp ce păștea oile, dar și pe când lucra la băcănia din Pireu, a simțit o dorință fierbinte de a-l imita. De aceea, a pornit-o în mai multe rânduri spre Muntele Athos dar, din diferite pricini, se întorcea înapoi. În cele din urmă, pe când avea doisprezece sau paisprezece ani, a pornit, fără știrea alor săi, hotărât să ajungă la Sfântul Munte, iar dorința i s-a împlinit, cu binecuvântarea Domnului nostru Iisus Hristos. Pronia cea dumnezeiască a iconomisit astfel lucrurile încât a fost primit ca ucenic, în ciuda vârstei sale fragede, de către doi frați împreună nevoitori, evlavioși și plini de virtuți, pe nume Pantelimon și Ioanichie, ce viețuiau în Chilia Sfântului Gheorghe din Kavsokalivia.

I-a îndrăgit de îndată pe cei doi Bătrâni, cu tot entuziasmul inimii sale tinere și s-a supus lor fără gânduri de prisos, ca lui Hristos Însuși și, cu multă râvnă, bunăvoință și smerenie le împlinea tot cuvântul. Singurul lui necaz era că nu îl puneau la și mai multă nevoință, despre care, din puținele lucruri pe care ni le-a spus despre acea perioadă, știm ca era o nevoință neîncetată, intensă, plină de bucurie și de asprime în același timp. Mergea desculț prin zăpadă, bătând cărări anevoioase. Dormea foarte puțin, întins pe podea, acoperit doar cu o pătură, chiar și pe timpul iernii. Făcea multe metanii, cu trupul gol de la brâu în sus, ca să nu-l fure somnul. Sculpta lemnul, dar lucra și în aer liber, unde aduna lemne și melci, căra pământ cu spinarea de la mari distanțe, fiindcă voiau să facă o mică grădină în părțile stâncoase ale Chiliei Sfântului Gheorghe.

Totodată se străduia să aibă atenția îndreptată la citirile și troparele sfintelor slujbe și să le învețe pe de rost. A învățat pe de rost Sfintele Evanghelii în timpul rucodeliei și le repeta întruna, ca să nu-i poată pătrunde în minte nici un gând. Așa cum spunea mai târziu el însuși, în vremea aceea era „în necontenită mișcare”. Principala caracteristică a ascezei sale nu era totuși lupta trupească, ci deplina ascultare înaintea Bătrânilor săi, totala dependență de aceștia, afierosirea sa plină de iubire, încredere și admirație, față de ei, afierosire prin intermediul căreia putea primi în viața sa trăirile Bătrânilor săi.

Astfel copilul neștiutor de carte, ce urmase doar două clase la școala din sat, urmând cu dragoste fierbinte cuvintele cele sfinte despre iubitul nostru Iisus Hristos, a izbutit în doar câțiva ani să învețe toate lucrurile pe care noi nu suntem în stare a le învăța mergând la școală și la universitate ani mulți, dar lipsiți de râvnă, și având la dispoziție cărți și profesori învățati. Când a sosit clipa, a fost tuns monah și a primit numele de Nichita. Datorită smereniei sale și a ascultării pe care o făcea, a primit din tinerețe darul de a vedea cu ochii duhovnicești – atunci când lucra Harul cel dumnezeiesc – întâmplări și fapte din lumea firii, a sufletului și a duhului, fără opreliști temporale sau din partea firii.

A fost îmbrăcat așadar cu putere de Sus și a dobândit daruri mai presus de fire. Primul semn a fost acela că i-a putut vedea de la mare distanță pe Bătrânii săi, când se întorceau de departe, deși, în locul în care se aflau, nu puteau fi văzuți de nimeni. Au urmat apoi și altele. Simțurile i s-au sensibilizat foarte mult, iar capacitățile sale umane i s-au dezvoltat foarte puternic. Auzea și cunoștea graiul păsărilor și al animalelor, pătrunzându-le înțelesul. Simțea mirosurile de la mari distanțe. Recunoștea miresmele și compoziția lor, distingând de foarte departe parfumul florilor. După ce se ruga cu smerenie, avea capacitatea de „a vedea” până în adâncul pământului și până în înaltul cerului, toate cele aflate acolo: ape, pietre, petrol, radiații, antichități îngropate, morminte ascunse, crăpături în adâncul pământului, izvoare subterane, icoane pierdute, scene petrecute cu secole în urmă, rugăciuni îndreptate spre ceruri, duhuri bune sau viclene, sufletele oamenilor și tot felul de alte lucruri.

Putea gusta apa aflată la mari adâncimi și măsura adâncimea la care se găsea. Întreba stâncile, care îi povesteau luptele asceților dinaintea lui. Tămăduia doar privind locul bolnav. Vindeca doar prin atingere. Se ruga și rugăciunea se împlinea. Niciodată nu i-a trecut prin gând să folosească darurile primite de la Dumnezeu pentru folosul său personal și nicicând n-a vrut să câștige ceva de pe urma celor care îi erau descoperite de Harul dumnezeiesc. Ori de câte ori lucra străvederea sa, îi dezvăluia gândurile ascunse ale oamenilor. Cu ajutorul dumnezeiescului Har putea cuprinde în același timp trecutul, prezentul și viitorul, confirmând faptul că Dumnezeu este Atotștiutor și Atotputernic. Știa ce se întâmplă cu toată zidirea, la marginile lumii, în profunzimea sufletului omenesc sau în tainele istoriei. Era un om ce „primea” Harul cel dumnezeiesc ce purcede de la Dumnezeu care, din motive doar de El știute, uneori nu-i dezvăluia chiar totul. În ceea ce ne privește, viața trăită în Har este o mare taină, iar orice vorbă de prisos ar fi o dovadă de prea mare îndrăzneală, dacă ne-am ocupa de subiecte care ne sunt necunoscute.

Părintele spunea mereu acest lucru tuturor celor ce socoteau că priceperea sa se datora altor cauze decât dumnezeiescului Har. Repeta adesea: „Aceasta nu e știință și nu e nici artă. Este HAR”. Pe când avea douăzeci de ani, s-a îmbolnăvit de pleurezie și, la porunca Bătrânilor săi, s-a întors în satul părintesc să-și trateze boala. Gândul îi era însă mereu la Sfântul Munte. S-a întors la Muntele Athos, dar tot urmând porunca Bătrânilor, din pricină că se îmbolnăvise din nou, s-a așezat la o mănăstire din afara Sfântului Munte, mai precis la Mănăstirea Lefka a Sfântului Haralambie din Evvia, lângă Avlonari. A fost hirotonit preot la 27 iulie 1927 se către episcopul de Sinai, Porfirie al III-lea, care l-a și numit Porfirie. După o vreme, Mitropolitul de Karystia din acea vreme, Pantelimon, l-a făcut duhovnic, iar în anul 1938 a fost ridicat la treapta de Arhimandrit. Până în anul 1940, Bătrânul Porfirie a fost duhovnic în Evvia. În luna octombrie a anului 1940, în urma cererilor sale, i s-a împlinit dorința de a-i sluji pe cei bolnavi și a fost numit paroh la Policlinica din Atena, aflată lângă Piața Omonia.

A slujit acolo timp de treizeci de ani și, după ieșirea la pensie, încă trei ani. În total a slujit ca paroh treizeci de ani și, pe lângă aceasta, mai era și duhovnic. În același timp lucra și pentru câștigarea traiului, fiindcă voia să economisească bani pentru a-și întreține părinții și alte rude, dar și pentru a ridica o mănăstire. Din această pricină nu cunoștea odihna. După ce s-a pensionat, a plecat de la policlinică și s-a stabilit la Mănăstirea Sfântului Nicolae din Kallisia, ce se afla pe vechiul Penteli, unde și-a continuat lucrarea de duhovnic. În afara pleureziei care l-a lovit în tinerețe, la răstimpuri Părintele Porfirie a fost încercat și de alte boli. Pe când se afla la policlinică, s-a îmbolnăvit de rinichi și a fost operat cu mare întârziere, fiindcă lucra neîncetat. De aceea a intrat în comă, iar familia sa a fost înștiințată de medici să îi pregătească înmormântarea. Cu voia Domnului însă, părintele a revenit la viață, în ciuda prognozelor medicale și a continuat să slujească obștea Bisericii. Apoi și-a rupt piciorul.

De asemenea, din cauza efortului pe care l-a făcut în vremea când era în satul său, Turkovuni, unde a viețuit ani la rând și unde căra greutăți mari, a făcut o hernie care l-a chinuit până în ultimii ani ai vieții. În anul 1978 a făcut infarct miocardic. Când și-a revenit, a întemeiat împreună cu câțiva dintre fiii săi duhovnicești Sfânta Mănăstire de maici „Schimbarea la Față a Mântuitorului”, după ce a primit trebuincioasa binecuvântare din partea Episcopului Atenei. Mănăstirea trebuia să se afle în Atena dar, din pricina faptului că nu era spațiu îndeajuns, împreună cu câțiva fii duhovnicești a cumpărat câteva terenuri în Malakasa (în Atica), unde au ridicat un metoc al mănăstirii și o Sfântă Biserică, după ce au primit aprobarea legală din partea Bisericii Elene și a Mitropoliților ei. S-a instalat așadar la acest metoc, unde i-a spovedit pe toți cei care veneau la el. În timpul cât s-a aflat acolo a fost operat de cataractă și și-a pierdut vederea ochiului stâng, iar mai apoi și pe cea a ochiului drept. Din cauza efectelor secundare ale unei injecții cu cortizon care i s-a făcut în timpul operației de cataractă, a suferit mai multe hemoragii intestinale și de atunci a îndurat dureri cumplite. Totuși a continuat să-i primească pe cei ce veneau la el, pe cât îi stătea în putință și să se roage smerit pentru necazurile lor. De aceea s-a învrednicit de multe ori să vadă cu duhovnicească bucurie că Harul cel dumnezeiesc lucra, rezolvând problemele oamenilor. La început îi povățuia pe oameni cu ușurință, dar mai târziu, din pricina multelor sale boli, doar se ruga pentru ei și foarte rar le dădea sfaturi. Se ruga în tăcere, cu multă dragoste și smerenie pentru toți cei care îi cereau să se roage pentru ei ca să dobândească ajutorul dumnezeiesc.

Pregătindu-se de cele veșnice, la cererea sa, în anul 1984 i s-a dat Chilia Sfântului Gheorghe din Kafsokalivia, unde fusese tuns monah, Chilie care atunci era nelocuită. Acolo a instalat câțiva ucenici, după ce s-a dus el însuși acolo, dar, tot din pricina neputințelor sale, își petrecea timpul mai mult la Mănăstirea din Milesi (Oropos). Când a simțit că i se apropie sfârșitul, s-a spovedit duhovnicului său, care era bătrân și foarte bolnav și a primit iertarea păcatelor. Apoi s-a dus și s-a statornicit în Chilia sa de la Muntele Athos, fiindcă dorea să-și dea obștescul sfârșit în mănăstirea metaniei sale, unde își petrecuse viața duhovnicească. În acel loc aflându-se, după ce i s-a săpat un mormânt adânc, așa cum poruncise, a dictat unuia dintre fiii săi duhovnicești o scrisoare de bun rămas, în care povățuia și își cerea iertare de la toți fiii săi duhovnicești. Această scrisoare, datată 4 (după calendarul vechi) și 17 (după calendarul nou) iunie 1991 a fost găsită în veșmintele sale de îngropăciune, în ziua adormirii sale, dovadă a necuprinsei și înălțătoarei sale smerenii.

Urmând poruncii sale, moartea sa a fost anunțată după ce a fost înmormântat, tocmai fiindcă nu a voit ca fiii săi duhovnicești să se ostenească, venind la Muntele Athos pentru a asista la înmormântarea sa. Totodată a voit ca înmormântarea să să se desfășoare în simplitate și smerenie, avându-i alături doar pe frații săi din Kavsokalivia. În ultima noapte a vieții sale pământești s-a spovedit și a rostit rugăciunea minții, în timp ce lângă el, ucenicii săi, urmându-i porunca, îi citeau Psalmul 50 și ceilalți psalmi, precum și „Slujba pentru cei aflați pe patul de moarte”. Totodată spuneau rugăciunea „Doamne, Iisuse Hristoase, miluiește-mă” până la împlinirea canonului pentru un schimonah. Ucenicii l-au auzit șoptind cu sfintele sale buze, vreme îndelungată. Ultimele cuvinte rostite de cuviosul părinte au fost cuvintele rugăciunii împărătești a lui Iisus Hristos: „ca toți să fie una”. După aceea l-au auzit repetând un singur cuvânt, aflat la sfârșitul Noului Testament, mai precis la Sfârșitul Apocalipsei Sfântului Ioan Teologul: „Vino!” („Da, vino, Doamne Iisuse Hristoase!”).

În cele din urmă Domnul, dulcele Iisus, a venit. Cuviosul suflet al Bătrânului Porfirie i-a părăsit trupul la ora patru și jumătate dimineața, în ziua de 2 decembrie 1991 și s-a îndreptat spre ceruri. Sfintele sale moaște au fost depuse la Kyriakonul (biserica centrală) de la Kavsokalivia, unde toată ziua părinții au citit, așa cum cere tradiția, toate Evangheliile, iar noaptea au făcut priveghere până la ziuă. În zorii zilei de 3 decembrie 1991 pământul a acoperit cinstitul trup al cuviosului părinte, în prezența câtorva părinți de la Sfântul Schit din Kafsokalivia. Abia atunci, împlinind dorința Părintelui Porfirie, au vestit moartea sa. Cât a trăit, Părintele Porfirie i-a primit pe toți. Prin smerita sa chilie au trecut sfinți asceți și criminali păcătoși, creștini ortodocși, dar și oameni de alte culte sau chiar de alte credințe, oameni neînsemnați și mari personalități, bogați și săraci, neștiutori de carte și oameni învățați, mireni și clerici de toate gradele. Fiecăruia dintre aceștia i-a oferit iubirea lui Hristos, spre mântuirea sufletului. Întotdeauna a arătat deplină ascultare față de Biserică și nu făcea nimic fără aprobarea ei. Spunea că este preferabil să greșești, fiind în Biserică, decât să lucrezi în afara ei, fie și cu îndreptățire. Principala caracteristică a Părintelui Porfirie, în tot timpul vieții sale pământești, a fost deplina sa smerenie.

Pe lângă aceasta, dovedea deplină ascultare, iubire fierbinte, răbdare neclintită în dureri cumplite, discernământ înțelept, străvedere limpede. De asemenea, avea o mare sete de cunoaștere, cunoscând o mulțime de subiecte variate, acestea fiind un dar al râvnei sale către Dumnezeu și nu al studiilor sale în lume, aproape inexistente. Avea mare râvnă în tot ce făcea și era foarte harnic. Rugăciunea sa era neîncetată și smerită și, prin urmare, foarte eficientă. Gândirea sa pur ortodoxă, dar lipsită de fanatism era plină de viață și se interesa de problemele Sfintei Biserici, deși lucrul era aproape necunoscut celorlalți. Sfaturile sale erau încununate de succes, iar învățăturile sale nenumărate. Slujbele sale erau pline de măreție, iar dimensiunea contribuției sale duhovnicești a fost ținută până de curând în taină.

 

Pe 27 noiembrie 2013, sfântul sinod al Patriarhiei Ecumenice a decis înscrierea bătrânului Porfirie în rândul sfinților, cu prăznuire la data de 2 decembrie.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 aprilie 2024

Publicat

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 aprilie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 18 aprilie 2024:

Loto 6/49: 27, 12, 41, 10, 21, 18

Loto 5/40: 12, 37, 24, 35, 11, 30

Noroc: 8 3 3 9 1 8 8

Super Noroc: 5 3 1 6 8 9

Noroc Plus: 9 3 1 3 8 7

Joker: 42, 6, 44, 17, 26 + 14

Citeste mai mult

Economie

Prețuri mai MICI pentru clienți la Hidroelectrica. Oferta poate fi accesată până la 31 iulie 2024

Publicat

Hidroelectrica a anunțat o reducere a prețului la energia electrică destinată unor categorii de clienți. Compania a făcut publică oferta la începutul săptămânii curente, relatează alba24.ro. În cadrul programului Business Verde destinat clienților non-casnici, începând cu data de 15 aprilie, prețul energiei electrice active (fără TG, tariful de transport) pentru o perioadă contractuală de 12 luni este de 0,55 lei/kWh.

Prețul energiei electrice active cu TG este de 0,55382 lei/kWh.

Anterior, prețul este de 0,58 lei/kWh.

Prețul energiei electrice active este fix pe o perioadă de 1 an. Termenul de plată este 30 zile de la emiterea facturii.

Ce clienți pot beneficia de ofertă

Potrivit Hidroelectrica, oferta este pentru IMM-uri, companii de stat, ca Metrorex, aeroporturi, spitale, companii din subordinea autorităților locale, instituții publice, biserici, creșe.

Oferta se adresează acestor categorii de consumatori non-casnici cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh. Poate fi accesată până la 31 iulie 2024.

”Prețul final facturat va fi determinat în conformitate cu prevederile OUG nr. 27/18.03.2022 în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2025, aprobată prin Legea nr. 206/2022 astfel cum a fost modificată și completată prin O.U.G 119/2022 și Legea 357/2022 de aprobare și completare a O.U.G 119/2022”, potrivit companiei.

Clientul va fi facturat la prețul plafonat, dacă prețul total va fi mai mare decât cel plafonat (1 leu/kWh, respectiv 1,3 kWh pentru unii clienți non-casnici).

Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie verde din România şi furnizează servicii tehnologice esenţiale pentru Sistemul Energetic Naţional. Compania operează 187 centrale cu o capacitate hidroenergetică de 6,3 GW. Deţine un parc eolian la Crucea, cu o putere instalată de 108 MW.

De asemenea, compania deţine o cotă de 13,09% din piaţa de furnizare.

Citeste mai mult

Eveniment

Comunicat. Cătălin Flutur: Profesia de taximetrist va fi direct reprezentată în Consiliul Municipal

Publicat

Dragi prieteni,

Ne-am obișnuit ca atunci când ieșim în stradă să avem la îndemână un taxi, cât mai repede și cât mai ieftin cu putință.  Îmi permit să cred că puțini dintre noi și de puține ori ne întrebăm dacă nu cumva avem pretenții prea mari. Iată de ce afirm aceasta:

Zilele trecute, mergând prin oraș și dialogând cu oamenii, am fost oprit de câțiva taximetriști și am fost întrebat ce plan am eu, candidatul Flutur, pentru ei. Punctual, au vrut să știe și să audă din  gura mea  cum anume voi proceda din toamnă, când voi fi primar, ca să li se facă și lor dreptate, pentru că în acest moment primăria le ignoră problemele, nu puține și nu ușoare. Nefiind pe deplin avizat (cu subiectul incomplet cunoscut), i-am rugat să ne adunăm și să analizăm împreună problemele la care se referă.

Așa încât, ieri am stat de vorbă. Am rămas uimit să văd câtă lume a venit la întâlnire – o unitate de breaslă mai rar întâlnită în zilele noastre (au fost prezenți în sală peste 70 de șoferi de taxi). La fel de multe au fost și  cele semnalate: de la deszăpezirea greoaie a stațiilor de taxi și banii prea mulți dați în service-uri din cauza carosabilului găurit, prost întreținut, până la lipsa reglementărilor în plan local care să limiteze pirateria și concurența neloială. S-a vorbit foarte apăsat și argumentat despre tarifele actuale care nu sunt câtuși de puțin rentabile pentru cineva care își duce viața doar din taximetrie; pe de o parte, sunt prea mici ca să producă și beneficiul muncii, iar pe de altă parte, dacă ar fi mărite, nu ar mai fi practicabile, transportul altenativ fiind mai avantajos din acest punct de vedere pentru cetățeanul de rând.

Au fost discutate și propuse măsuri pe care primăria și primarul în funcție au refuzat și refuză să le ia în calcul, actuala administrație fiind catalogată ca lipsită de sens pentru viața adevărată a comunității. Din năduf, mai în glumă, mai în serios, din partea concetățenilor noștri a venit ideea înființării unei alte primării, una care să fie pentru oameni și nu pentru a satisface doar interese personale și de grup.

Momentan, având la îndemână pârghii mai mult politice decât administrative, prima mea reacție, venită ca o soluție imediată, a fost de a propune ca reprezentantul acestui domeniu special al transportului public să aibă un loc pe lista noastră de consilieri. Astfel, pe lângă deplina mea susținere care va veni odată cu preluarea noului mandat, profesia de taximetrist să fie direct reprezentată în Consiliul Municipal, încât problemele respective să fie expuse și tratate în cel mai transparent și eficient mod posibil.

Dragi taximetriști, cu respect pentru munca voastră cinstită și atât de necesară botoșănenilor, vă rog să aveți încrederea că cele vorbite vor fi puse în practică, de îndată ce va fi posibil.

Vă urez drum bun și curse îmbelșugate,

Cătălin Flutur

Citeste mai mult

Educație

Când începe Vacanța de Paște 2024. Zile libere pentru elevi și profesori și când se întorc la școală

Publicat

Vacanța de Paște din 2024 se apropie. Elevii se pregătesc să intre într-o binemeritată pauză de primăvară la finalul lunii aprilie. Se vor bucura de 11 zile libere, incluzând atât perioada de 1 Mai, cât și sărbătorile de Paște.

După această perioadă de relaxare, se vor întoarce la școală pentru ultimul modul de cursuri. Conform calendarului, vacanța de Paște pentru elevi este programată în intervalul 27 aprilie – 7 mai. Cursurile vor relua activitatea din 8 mai, urmând ca elevii să mai aibă șase săptămâni de școală până la încheierea anului școlar.

Până în 26 aprilie, mai pot fi organizate activități ”Școala altfel” sau ”Săptămâna verde”.

În luna mai, cei din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor avea testări de evaluare națională.

La clasa a II-a, vor fi testări de Limbă și comunicare (scris și citit), respectiv Matematică și Științe ale naturii. Fiecare probă va dura 30 de minute.

La clasele a IV-a și a VI-a, testările vor dura 60 de minute.

Cursurile se vor încheia, în anul școlar 2023-2024, în 21 iunie. Urmează vacanța de vară și perioada de examene pentru elevii din clasele a VIII-a și a XII-a.

Elevii de clasa a VIII-a termină școala în 14 iunie. Elevii de liceu, din clasa a XII-a termină cursurile în 7 iunie.

Calendar an școlar

  • Vacanța de primăvară: de sâmbătă, 27 aprilie 2024, până marți, 7 mai 2024
  • Modul 5 cursuri: de miercuri, 8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024
  • Vacanța de vară: de sâmbătă, 22 iunie 2024, până duminică, 8 septembrie 2024

Calendar examene

Examenul de Evaluare Națională se organizează în perioada 25-28 iunie. În 3 iulie, vor fi comunicate primele rezultate.

Calendar Evaluarea Națională clasa VIII-a 2024:

  • 11-14 iunie 2024: înscrierea la evaluarea națională
  • 14 iunie 2024: încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
  • 25 iunie 2024: Limba și literatura română – probă scrisă
  • 27 iunie 2024: Matematică – probă scrisă
  • 28 iunie 2024: Limba și literatura maternă – probă scrisă
  • 3 iulie 2024 (până la ora 14.00): afișarea rezultatelor înaintea contestațiilor
  • 3 iulie 2024 (ora 16.00-ora 19.00) și 4 iulie 2024 (ora 8.00-ora 12.00): depunerea contestațiilor
  • 4 -9 iulie 2024: soluționarea contestațiilor
  • 9 iulie 2024: afișarea rezultatelor finale după soluționarea contestațiilor

An școlar 2023-2024: examenul de Bacalaureat

Probele de Bacalaureat se desfășoară în perioada 17 iunie – 5 iulie. În 8 iulie vor fi afișate primele rezultate.

CALENDAR Bacalaureat 2024

Sesiunea iunie—iulie 2024

  • 3—7 iunie 2024 înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
  • 7 iunie 2024 încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
  • 17—19 iunie 2024 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 19—20 iunie 2024 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 19—21 iunie 2024 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 25—27 iunie 2024 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 1 iulie 2024 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 2 iulie 2024 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 4 iulie 2024 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 5 iulie 2024 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 8 iulie 2024 Afișarea rezultatelor la probele scrise până la ora 12.00 și depunerea contestațiilor în intervalul orar 12.00—18.00
  • 9—11 iulie 2024 Rezolvarea contestațiilor
  • 12 iulie 2024 Afișarea rezultatelor finale

Sesiunea august 2024

  • 15—22 iulie 2024: înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 8—9 august 2024 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 9 august 2024 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 12 august 2024 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 13—14 august 2024 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 19 august 2024 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 20 august 2024 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 21 august 2024 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 22 august 2024 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 26 august 2024 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00) și depunerea contestațiilor (orele 12.00—18.00)
  • 27—29 august 2024 Rezolvarea contestațiilor
  • 30 august 2024 Afișarea rezultatelor finale

Zile libere 2024. Alte minivacanțe în 2024

După cele șase zile libere de Paște, următoarea minivacanță pentru bugetari va fi de Rusalii. Aceasta va fi în perioada  22-24 iunie, trei zile libere.

În august, minivacanța de Sfânta Maria va fi de 4 zile. 15 august pică joia, vineri este zi-punte dată de Guvern, urmată de weekend.

Ziua Națională și Sfântul Andrei vor fi în weekend. Ziua de Crăciun va pica miercurea. Cu ziua-punte de la Guvern din 27 decembrie, vor fi cinci zile libere.

Zile libere 2024

  • luni, 1 ianuarie – Anul Nou
  • marți, 2 ianuarie – A doua zi după Anul Nou
  • sâmbătă, 6 ianuarie – Bobotează
  • duminică, 7 ianuarie – Sfântul Ioan Botezătorul
  • miercuri, 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române (Mica Unire)
  • miercuri, 1 mai – Ziua Muncii
  • joi, 2 mai – zi liberă decisă de Guvern
  • vineri, 3 mai – Vinerea Mare
  • duminică, 5 mai – Paștele ortodox
  • luni, 6 mai – A doua zi de Paște ortodox (minivacanță de 6 zile 1-6 mai)
  • sâmbătă, 1 iunie – Ziua copilului
  • duminică, 23 iunie – Rusaliile
  • luni, 24 iunie – A doua zi de Rusalii
  • joi, 15 august – Adormirea Maicii Domnului (Sfânta Maria)
  • vineri, 16 august – zi liberă decisă de Guvern (minivacanță 15-18 august, 4 zile)
  • sâmbătă, 30 noiembrie – Sfântul Andrei
  • duminică, 1 decembrie – Ziua Națională
  • miercuri, 25 decembrie – Crăciunul
  • joi, 26 decembrie – a doua zi de Crăciun
  • vineri, 27 decembrie – zi punte spre weekend

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending