Connect with us
Publicitate

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2022: Sfântul Apostol Onisim, ucenicul Sfântului Apostol Pavel

Publicat

Publicitate

În Colose, cetatea Frigiei, trăia un bărbat vestit și cu dregătorie, anume Filimon. Acesta a crezut în Hristos și s-a învrednicit mai pe urmă de treapta episcopiei, apoi s-a numărat și în ceata celor 70 sfinți apostoli. La Filimon, mai înainte de apostolia lui, se afla un rob, anume Onisim.

Acesta, greșind stăpânului său și temându-se de pedeapsă, a fugit de la dânsul și s-a dus la Roma, unde, aflând pe Sfântul Apostol Pavel în legături, a auzit de la dânsul sfânta propovăduire și, învățând sfânta credință în Domnul nostru Iisus Hristos, a fost botezat de Apostolul Pavel, căruia acum îi slujea în Roma, împreună cu sfântul Tihic și îi era lui de trebuință în acea slujbă.

Apoi Sfântul Apostol Pavel, trimițând pe Sfântul Tihic cu scrisoarea sa la coloseni, a trimis pe dânsul și pe acest Sfânt Onisim, precum scrie la sfârșitul epistolei: „Pe toate cele despre mine le va spune vouă Tihic, iubitul frate, credinciosul slujitor și împreună ajutător întru Domnul, pe care l-am trimis la voi că să cunoască cele despre voi și să vă spună toate cele de aici”. Aceasta a scris-o apostolul prin Tihic. Iar prin Onisim a scris o deosebită scrisoare către Filimon, stăpânul lui, rugându-l să-l ierte pe Onisim pentru greșeala lui și să-l primească nu ca rob, ci ca pe un frate iubit și ca pe însuși Pavel.

Publicitate

Apostolul Pavel numește în scrisoarea sa pe Onisim fiu al său: „Rogu-mă ție, pentru fiul meu Onisim, pe care l-am născut fiind eu legat și care odată era ție netrebnic, iar acum ne este și mie și ție de folos; pe el l-am trimis la tine, iar tu să-l primești ca pe inima mea”. Deci, Filimon a făcut aceasta cu bucurie, căci nu numai că l-a primit cu dragoste pe Onisim, ci i-a dăruit libertate și l-a trimis iarăși la Roma, la Sfântul Apostol Pavel, ca să-i slujească acolo, pentru că-l dorea apostolul Pavel, precum scrie în scrisoarea aceea: „Am voit ca să-l țin la mine pe Onisim să-mi slujească mie în locul tău, fiind în legăturile bunei vestiri, dar fără a ta voie nimic n-am voit să fac, ca astfel nu de nevoie să fie binele tău, ci de voie”.

Sfântul Apostol Onisim a stat în Roma, slujind sfinților apostoli, până la sfârșitul lor. Apoi a fost pus de dânșii episcop pentru bunăvestirea cuvântului, iar după sfârșitul lor, ieșind din Roma, a străbătut multe cetăți și țări propovăduind pe Hristos în Spania, Carpetania, Colose, Patra. Apoi a luat scaunul în Efes, după Sfântul Timotei și după Sfântul Ioan, Cuvântătorul de Dumnezeu. Episcopia lui din Efes este însemnată prin scrisoarea Sfântului Ignatie de Dumnezeu purtătorul, pe care o scrie din Smirna către efeseni, când l-a întâmpinat Sfântul Onisim pe cale, cu câțiva efeseni, fiind dus din Antiohia la Roma, pentru mâncarea fiarelor.

Sfântul Ignatie scrie către efeseni astfel: „În numele lui Dumnezeu am primit pe toți, pentru Onisim, episcopul vostru, care este nespus în dragoste, pe care îl rog întru Iisus Hristos să vă iubească, iar pe voi vă rog să-i fiți lui asemenea, căci binecuvântat este cel ce v-a învrednicit a avea un episcop ca acesta”. Și iarăși, scriind de acolo la antiohienii săi, zice: „Închină-se vouă Onisim, păstorul Efesului”. De acestea este încredințat că, Sfântul Onisim, după înconjurarea a multe țări și cetăți, fiind bătrân, a rămas în Efes, păscând acolo Biserica lui Dumnezeu câtăva vreme.

Publicitate

După aceea a fost prins de necredincioși și de acolo l-au dus la Roma, pe vremea împărăției lui Traian, unde l-au dus înaintea lui Tertil eparhul, spre cercetare. Tertil, eparhul, l-a întrebat: „Cine ești tu?”. Onisim a răspuns: „Sunt creștin”. Eparhul a zis: „Din ce orânduiala ești?”. Onisim a răspuns: „Am fost oarecând robul unui bărbat, iar acum sunt rob credincios al bunului Stăpân Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos”. Zis-a eparhul: „Care a fost pricina mutării tale la alt stăpân?”. Răspuns-a Onisim: „Cunoștința Adevărului și uriciunea închinării la idoli”. Zis-a eparhul: „Cu cât preț te-ai vândut Stăpânului celui nou?”. Iar Onisim zise: „Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, cu cinstitul Său sânge răscumpărîndu-mă din pierzare, m-a mutat la nestricăciune, precum este scris în Scripturile noastre: nu cu argint sau cu aur stricăcios v-ați izbăvit de viața voastră cea deșartă, ce era de la părinți, ci cu cinstitul sânge, ca al unui miel fără de prihană și preacurat al lui Hristos”. Eparhul l-a întrebat: „Care este viața deșartă după scripturile voastre? Spune-ne nouă!”.

Zis-a Onisim: „Deșartă viață este: desfrânarea cea fără de lege, care pentru puțină dulceață trupească gătește veșnicul foc celor pătimași și iubitori de păcate; iubirea de argint, pentru care aproapele este năpăstuit; farmecele, care sunt rădăcina a toată asuprirea și vânarea; mândria ce se arată prin înălțarea minții asupra altora; zavistia, care pe Cain și pe alți mulți i-a învățat uciderea de frate; grăirea cea rea și limba cea neînfrânată care ca un nor întinde asupra tuturor luarea în râs; fățărnicia și minciuna, vrăjmășia adevărului și prietenia diavolului, prin care și pe Eva a împiedicat-o cel rău; mânia, aflătoarea blestemului, îndemnătoarea războiului și tatăl uciderii; beția care locuiește cu neînfrânarea și este soră și născătoare celei necurate vorbe, străină de gândul cel bun și fără de chip cu obiceiul și cu cuvântul”.

Acestea toate ce s-au zis, sunt viața cea deșartă. După acestea toate pentru o viață ca aceasta deșartă este izvor și maică slujba idolilor cea făcută de voi. Pentru că aceea este temelia desfrânării, învățătoarea neștiinței de Dumnezeu, orbirea minții, rînduitoarea gândirii celei rele, străină de cinste, ce se luptă împotriva Domnului și care se sârguiește să strice hotarul adevăratei cinstiri de Dumnezeu; povățuitoarea morții, slujitoarea năravului, hrana celor răi, împotrivitoarea faptelor bune, prigonitoarea de nestricăciune, propovăduitoarea legii voastre cea pierzătoare, prietena vărsării de sânge, domnul uriciunii, ce vânează pe cei proști, prin neștiința de Dumnezeu, mijlocitoarea de întuneric, cea străină de darul cel luminos, care leagă pe slujitorii săi cu lanțurile lucrurilor celor necinstite.

Publicitate

Hulitoarea ce învață slava deșartă, care și pe cei bătrâni îi umple de necinste, poruncindu-le să joace la glasul trâmbitelor jertfelor, care pierde curăția fecioriei, cu fier și cu sabie, amestecând praznicele sale și prin vărsarea sângelui de dobitoace își arată necurățiile sale cele fără de rușine; care golește trupurile bărbaților prin mijlocul cetății și le arată la femei. Ceea ce tainele sale le săvârșește prin ucideri și desfrânări și ca pe o corabie înviforează mințile omenești, prin chipuri idolești. Se jertfește boul, tot pentru un bou, ca zeu; jertfește oile, tot pentru o oaie, ca zeiță.

Pe om îl ucide, pentru jertfa omului celui cioplit în piatră sau lemn și în loc de sănătate face ucidere, aducând la cele neînsuflețite pe cele însuflețite, ca jertfă. Dar de ce grăiesc multe? Căci și usturoiului îi dă cinste dumnezeiască, ca în mai mare orbire și neștiință să pogoare pe oameni în iad. Văzând o viață ca aceasta deșartă, a închinării la idoli care este întru voi, dar descoperită de Sfintele Scripturi, am fugit de la dânsa ca de o mare ce se învăluiește și am alergat la limanul cel bun și către viața cea legiuită și cuvioasă, a Unuia adevăratului Dumnezeu și spre dragostea aproapelui. Și pe tine te sfătuiesc, o! Tertile, ca împlinind legea dragostei, adică să-l iubești pe aproapele ca pe tine însuți, și tu, precum și eu, cunoscând adevărul, să lași deșertăciunea cea vremelnică, căci toate din lumea aceasta trec ca visul și că umbra.

Deci degrabă să te apropii de Dumnezeu, Ziditorul tuturor și să te mântuiești, venind întru înțelegerea cea adevărată. Pentru că nu se bucură Dumnezeu de moartea celor ce l-au mâniat pe El, ci se veselește de întoarcerea și de pocăința lor, iar păcatele lor cele trecute le iartă”. Zis-a Tertil eparhul: „Tu nu numai singur nu vrei a te închina zeilor, netemându-te de munci, ci și pe noi voiești să ne aduci la a ta rătăcire?”. Grăit-a sfântul: „Muncile tale nu pot să mă înfricoșeze, chiar dacă ar fi oricât de cumplite, pentru că, mântuindu-mă prin așteptarea bunătăților ce vor să fie și întărindu-mă cu puterea Hristosului meu, cu înlesnire voi suferi toate cele puse de tine asupra mea”.

Atunci, eparhul a poruncit ca pe Sfântul Onisim să-l arunce în temnița cea mai întunecată și mai înfricoșătoare, în care fiind duș a petrecut 18 zile ca în raiul cel luminos și în locul cel răcoros, veselindu-se întru Domnul Dumnezeul său. Deci se adunau la dânsul credincioși, care îi fericeau pătimirea lui și cu cuvintele lor îl întăreau spre nevoință. Iar pe cei erau necredincioși, propovăduindu-le sfântul cuvântul lui Dumnezeu, îi povățuia la calea cunoștinței adevărului.

Dar după 18 zile, eparhul, arătându-se a fi milostiv, nu l-a condamnat la moarte, ci l-a izgonit din cetate și l-a trimis la Putiol, în surghiun. Dar Sfântul Onisim și acolo nu înceta a propovădui Evanghelia lui Hristos și a povățui pe mulți la viața veșnică. Înștiințându-se de aceasta Tertil, iarăși l-a prins și, legat, l-a adus înaintea judecății sale. Dar, întrebându-l și aflându-l neplecat în credință, a poruncit ca, întinzându-l, patru oameni să-l bată cu toiege, fără de cruțare. După aceea, bătându-l mult, cu nemilostivire, i-au sfărâmat foarte rău fluierele picioarelor și alte oase.

Apoi, tăind capul Sfântului Onisim, a murit. Iar oarecare femeie de neam împărătesc, fiind creștină, l-a luat și a pus sfântul său trup în raclă de argint și săvârșea pomenirea mucenicului, câștigându-și ei, prin rugăciunile lui, pomenire de la Domnul, întru cereasca Împărăție. Pe aceasta, și nouă să ne fie a o câștiga întru Iisus Hristos, Domnul nostru, Căruia se cuvine slavă în veci. Amin.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

(P) Primarul Municipiului Botoșani a ales varianta sondajului de opinie pentru a consulta locuitorii în legătură cu evacuarea chiriașilor agresivi din locuințele din Centrul Istoric

Publicat

Publicitate

Primarul Municipiului Botoșani a ales varianta sondajului de opinie pentru a consulta locuitorii în legătură cu evacuarea chiriașilor agresivi din locuințele din Centrul Istoric

Primarul Municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a decis să-i consulte pe botoșăneni, printr-un sondaj de opinie, cu privire la continuarea acțiunii Primăriei de a evacua din Centrul Istoric acei chiriași ai municipalității care încalcă în mod repetat regulile de conviețuire socială. Primarul a renunțat la varianta referendumului, pentru a economisi banii pe care i-ar fi implicat o astfel de acțiune.

Am analizat atât varianta organizării unui referendum, cât și pe cea a sondajului de opinie. Am decis să evităm cheltuielile destul de importante pe care le implica referendumul. Deci vom merge pe varianta sondajului, pe care îl pot realiza cu sprijinul colegilor mei din PSD Botoșani”, a declarat Cosmin Andrei.

Publicitate

Conform unei Hotărâri de Consiliu Local, chiriașii care au trei amenzi neplătite pentru încălcarea normelor de liniște publică vor primi automat o notificare din partea Primăriei, cu privire la rezilierea contractului de închiriere. Primarul a anunța că va organiza o consultare publică pentru continuarea acestei acțiuini, după ce avocata PNL, Ionela Aiftincă, a blocat temporar, în instanță, această acțiune a Primăriei, apărându-i pe chiriașii sancționați pentru încălcarea normelor de conviețuire socială.

Am ajuns la această consultare publică în urma acțiunii avocatei PNL, Ionela Aiftincă, de a bloca temporar demersul Primăriei. Consider că a fost o tentativă de politizare a acestui subiect, întrucât doamna avocat candidează la Senat pe lista PNL Botoșani. Eu cred, însă, că am obligația să îi apăr pe cetățenii care au fost terorizați în ultimii ani de acei chiriași care nu înțeleg că trebuie să se comporte civilizat. Dar pentru a mă asigura că am sprijinul cetățenilor în demersul meu, am decis să îi consult public în acestă chestiune. Dacă sunt alături de mine și mă susțin, atunci voi continua acțiunea, până la capăt, indiferent de costurile electorale. Dacă cetățenii îi vor da dreptate avocatei PNL, atunci mă voi opri”, a mai spus primarul.

Cosmin Andrei dorește ca prin această acțiune să deschidă calea reamenajării Centrului Vechi, pentru a-l transforma într-un loc plăcut pentru toți botoșănenii și în destinație turistică. Municipiul Botoșani ar putea avea un Centru Istoric la fel de frumos și de atractiv cum au celelalte orașe.

Publicitate

https://www.facebook.com/share/p/SrYP1g3w2YvxffB4/

CMF11240017

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

MAE: Atenţionare de călătorie Belgia – posibile perturbări ale transportului public

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetăţenii români care se află, tranzitează sau intenţionează să călătorească în Belgia că joi va avea loc o manifestaţie naţională a sindicatelor din regat la Bruxelles, context în care sunt preconizate perturbări în transportul public, în special în capitală.

MAE recomandă consultarea paginilor de Internet ale companiilor de transport public din Regatul Belgiei: www.stib-mivb.be, www.delijn.be.

Cetăţenii români pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Bruxelles: +32(0)23475338, +32(0)23441658, +32(0)23436935, apelurile fiind redirecţionate către Centrul de Contact şi Suport al Cetăţenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center-ului în regim de permanenţă.

Publicitate

De asemenea, cetăţenii români care se confruntă cu o situaţie dificilă, specială, cu un caracter de urgenţă, au la dispoziţie telefonul de permanenţă al Ambasadei României în Regatul Belgiei: +32(0)497428663. AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (297)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

MIHAI EMINESCU, DICHTER

Publicitate

 

Doi mari colecţionari şi mari iubitori de Eminescu scot la Botoşani o plachetă bibliofilă cu titlul “Mihai Eminescu în creaţia poeţilor botoşăneni” (Editura “Axa”, Botoşani, 2024). Ei se numesc Nicolae Iosub şi Mihai C. V. Cornaci. Placheta este dedicată Luceafărului poeziei româneşti, editată la sărbătoarea Sfinţilor Mihail şi Gavril, ziua când Poetul îşi sărbătorea ziua onomastică. În loc de prefaţă, autorii au ales poezia “Cărţile” a lui Mihai Eminescu: “Shakespeare! Adesea te gândesc cu jale, / Prieten bland al sufletului meu; / Isvorul plin al cânturilor tale / Îmi sare-n gând şi le repet mereu. // Atât de crud eşti tu, şi-atât de moale, / Furtună-I azi şi linu-i glasul tău; / Cu Dumnezeu te-arăţi în mii de feţe / Şi-nveţi ce-un ev nu poate să te-nveţe. // Tu mi-ai deschis a ochilor lumine, / M-ai învăţat ca lumea s-o citesc, / Greşind cu tine chiar, iubesc greşeala: / S-aduc cu tine mi-este toată fala”.

Autorii adaugă un laudaţio cu titlul “Mihai Eminescu, Dichter” (pp.5 – 15), punând accent pe predilecţia, încă din copilărie, pentru carte a poetului, pentru însuşirea limbii germane, despre lecturile lui Eminescu şi aplecarea sa spre poezie. Eminescu a scris versuri încă din fragedă tinereţe şi a avut ca ideal gloria literară pe care a şi obţinut-o încă din timpul vieţii sale fiind declarant “cel mai mare poet roman”. De fapt, continuă autorii, el a fost conştient tot timpul de valoarea sa. Eminescu a impus în literatura română o nouă disciplină numită “eminescologie”. Spun cei doi autori: “Tonul în eminescologie l-a dat George Călinescu cu monografia sa “Viaţa şi opera lui Mihai Eminescu”, apărută în trei ediţii: 1932, 1933, 1938.”

Publicitate

Dintre poeţii botoşăneni care au scris despre Mihai Eminescu şi care şi-au găsit loc în placheta în discuţie sunt: Aurora Adam, Mirela Butacu, Elena Diana Baltag, Artur Enăşescu, Demostene Botez, Dorel Mihai Gaftoneanu, Lucia Olaru Nenati, Ovidiu Chelaru, Dumitru Lavric, Maria Baciu, Vasile Larco, Vasile Tănase, Mihaela Ciubotariu, Rodica Lecu, Victor Teişanu, Maria Panciuc-Bucătaru, George Mihuţă, Costel Zăgan, Haralambie Ţugui, Nora Guţu, Clemenţa Vasilică Ciubotariu, Georgeta Bolea, Dumitru Petraş, Mihaela Ghizu şi Liliana Burac. Nu sunt singurii botoşăneni care au dedicat poezii lui Mihai Eminescu. Ca să dau un exemplu, aş aminti tripticul, ca o coloană a infinitului, al lui Al. D. Funduianu, şi intitulat “Eminesciene”: “Milostive / Iisuse – / Haosul / Adulmecă / Icoana Poetului // Există / Mistere / Idealuri / Neant / Există / Solitudine / Ca / Univers… // Ideal / Profetic / Omul / Tutelar / Eminescu / Şi / Templul său / Infinit de gânduri” (vezi “Şi iată… şi alte versuri”, Editura “Geea”, Botoşani, 1999, p. 76. ).

Mihai C. V. Cornaci şi Nicolae Iosub consideră că „poeţii botoşăneni au încercat şi ei, cu teamă şi reţinere, să compună versuri care să-l omagieze pe genialul poet, au scos şi câteva cărţi cu poezii dedicate Poetului, dar din păcate, prea puţin, pentru intelectualitatea din judeţul în care s-a născut cel mai mare poet român”.

Am ales pentru final două poezii dedicate lui Eminescu ce aparţin Mariei Baciu: Poetul – „Visător şi foarte singur / Ros de gânduri nepereche, / Trece, peste veac, Poetul, / Ziditor de limbă veche. // Şi adesea se opreşte, / Fiindu-şi paşii foarte grei… / Întorcând priviri spre lume, / Amiroase flori de tei. // Unde se îndreaptă oare / Cu privirea lui de vânt, / Printre stele căzătoare / Pe un petic de pământ? // Ce istorie îl cheamă, / De se află printre noi / Poate vrea să împlinească / Judecata de apoi…”; Pe planeta Eminescu – „Pe planeta Eminescu / Plopii tremur de iubire; / Curge-albastră, din izvoare / Melodia lor subţire. / Iar, prin crânguri, nunţi vrăjite, / Poartă cântecul iubirii. // Lacul tremură oglinda, / Şi pe luciul ei, trec mirii, / Fericiţi şi ninşi de floare / Căutând cărări în crânguri… / Eminescu trece singur / Totdeauna printre singuri…”.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Administratie

Ovidiu Domunco a fost investit oficial în funcția de primar al comunei Vârfu Câmpului, în cadrul unei ceremonii solemne (P)

Publicat

Publicitate

Ovidiu Domunco a fost oficial investit în funcția de primar al comunei Vârfu Câmpului, în cadrul unei ceremonii solemne de depunere a jurământului de credință. Evenimentul a avut loc în prezența unei delegații importante de oficialități județene și reprezentanți ai Partidului Național Liberal (PNL).

Printre cei prezenți s-au numărat Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, un susținător activ al proiectelor comunității, și Dan Nechifor, prefectul județului, care și-a oferit sprijinul administrației locale pentru dezvoltarea comunei.

La ceremonie a participat și Eduard Mititelu, secretar de stat, alături de Constantin Bursuc, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani, oferind astfel sprijin și încurajare noului primar în demersurile sale. Printre invitați s-a numărat și fostul primar Maria Huțu, care a asistat la momentul de predare simbolică a mandatului, marcând tranziția către o nouă etapă de conducere în comună.

Publicitate

Din echipa liberală au făcut parte și alți candidați la alegerile parlamentare, precum Luciana Buliga și Alexandru Dumitriu, aspiranți la Camera Deputaților, și Ovidiu Jitaru și Ionela Aiftincă, candidați pe lista PNL la Senat. Prezența acestor oficiali a subliniat importanța pe care partidul o acordă dezvoltării comunităților locale și proiectelor viitoare pentru județul Botoșani.

Investirea lui Ovidiu Domunco în funcția de primar marchează începutul primului său mandat în fruntea comunei Vârfu Câmpului, o localitate cu potențial semnificativ și de care este profund legat, avându-și domiciliul în zonă. De asemenea, Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani, locuiește în comuna Vârfu Câmpului, ceea ce oferă o oportunitate de colaborare directă și de sprijin în derularea proiectelor locale de impact.

CMF 11240002

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending