Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a pus în consultare publică un proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea Cadrului Național al Calificărilor (CNC). Prin acesta, se îmbunătățește transparența, comparabilitatea și recunoașterea calificărilor cetățenilor care doresc să aibă acces pe piața muncii europeană, scrie alba24.ro.
Modificarea vizează utilizarea, în CNC, a unui set de descriptori care indică rezultatele învățării exprimate sub formă de: cunoștințe, abilități și responsabilitate, autonomie, transmite ministerul.
Implementarea CNC vizează sistemul național de calificări obținute în ucenicie, învățământul secundar, precum și în învățământul terțiar universitar și nonuniversitar, atât în contexte formale, cât și în contexte informale și nonformale, din perspectiva învățării pe tot parcursul vieții.
Cadrul Național al Calificărilor. Context
În prezent, Cadrul Național al Calificărilor (CNC) este reglementat prin HG nr. 918/2013. Odată cu modificările în legislația educației, este necesară actualizarea acestuia.
Prin CNC, se face clasificarea calificărilor după criterii ce corespund unor niveluri de învățare. Acesta este corelat cu Cadrul European al calificărilor pentru învățarea pe tot parcursul vieții. CNC este structurat e opt niveluri de calificare. Fiecare nivel este definit de un set de descriptor ice indică rezultatele învățării relevante.
Principalul său obiectiv este de a sprijini cetățenii în dezvoltarea parcursurilor educaționale și a carierelor profesionale. Totodată, acesta este conceput pentru a sprijini actorii din domeniul educației, formării și ocupării forței de muncă în optimizar persoane fizice, angajatori, sindicate, furnizori
Se adresează: persoanelor fizice, angajatorilor, sindicatelor, furnizorilor de educație și formare, organismelor de recunoaștere a calificărilor, autorităților guvernamentale și organizațiilor internaționale.
CNC facilitează recunoaşterea, măsurarea şi relaţionarea tuturor rezultatelor învăţării şi asigură coerenţa calificărilor, a diplomelor, certificatelor și actelor de studii corespunzătoare acestora, emise de instituții autorizate/acreditate.
Cadrul Național al Calificărilor. Nivelurile de calificare
În contextul CNC, cunoştinţele sunt descrise ca fiind teoretice şi/sau faptice. Abilitățile sunt descrise ca fiind cognitive (implicând utilizarea gândirii logice, intuitive şi creative) şi practice (implicând dexteritate manuală şi utilizarea de metode, materiale, unelte şi instrumente).
Responsabilitatea şi autonomia sunt descrise ca fiind capacitatea cursantului de a aplica cunoştinţele şi abilitățile sale într-un mod autonom şi responsabil.
Nivelul 1 CNC
- cunoştinţe generale de bază
- abilități de bază necesare pentru a executa sarcini simple
- munca sau studiul sub supraveghere directă într-un context structurat
Nivelul 2 CNC
- cunoştinţe faptice de bază într-un domeniu de muncă sau de studiu
- abilități cognitive şi practice de bază, necesare pentru utilizarea informaţiilor relevante în scopul
- executării sarcinilor şi al rezolvării problemelor de rutină prin utilizarea unor reguli şi instrumente simple
- munca sau studiul sub supraveghere, cu un anumit grad de autonomie
Nivelul 3 CNC
- cunoștințe faptice, cunoașterea unor principii, procese şi concepte generale dintr-un domeniu de muncă sau de studiu
- o gamă de abilități cognitive şi practice necesare pentru executarea sarcinilor şi rezolvarea problemelor prin selectarea şi aplicarea de metode, instrumente, materiale şi informații de bază
- asumarea responsabilității pentru executarea sarcinilor într-un domeniu de muncă sau de studiu
- adaptarea propriului comportament la circumstanțe, pentru rezolvarea problemelor
Nivelul 4 CNC
- cunoștințe faptice şi teoretice în contexte largi, în cadrul unui domeniu de muncă sau de studiu
- o gamă de abilități cognitive şi practice necesare pentru găsirea de soluţii la probleme specifice, într-un domeniu de muncă sau de studiu
- autogestionare în cadrul liniilor directoare aferente unor contexte de muncă sau de studiu în general previzibile, dar care se pot schimba
- supravegherea activității de rutină a altor persoane, preluând o anumită responsabilitate pentru evaluarea şi îmbunătățirea activităților de muncă sau de studiu
Nivelul 5 CNC
- descriptor pentru ciclul scurt – studii universitare de scurtă durată, inclusiv dual corespund, rezultatelor învăţării pentru nivelul 5 al Cadrului european al calificărilor CEC.
- descriptor pentru învățământul postliceal/terțiar nonuniversitar inclusiv dual corespund, rezultatelor învăţării pentru nivelul 5 al Cadrului european al calificărilor CEC
- cunoștințe faptice şi teoretice cuprinzătoare, specializate, într-un domeniu de muncă sau de studiu şi conștientizarea limitelor cunoștințelor respective
- o gamă amplă de abilități cognitive şi practice necesare pentru conceperea de soluții creative la probleme abstracte
- gestionare şi supraveghere în situații de muncă sau de studiu în care schimbările sunt imprevizibile
- revizuirea şi dezvoltarea performanțelor proprii şi ale altora
Nivelul 6 CNC
(descriptor pentru primul ciclu, inclusiv dual, corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 6 al Cadrului european al calificărilor CEC)
- cunoștințe avansate într-un domeniu de muncă sau de studiu, care implică înțelegerea critică a teoriilor şi principiilor
- abilități avansate, care denotă control şi inovare, necesare pentru a rezolva problem complexe şi imprevizibile într-un domeniu de muncă sau de studiu specializat
- gestionarea de activități sau proiecte tehnice sau profesionale complexe, prin asumarea responsabilității pentru luarea deciziilor în situații de muncă sau de studiu imprevizibile
- asumarea responsabilității pentru gestionarea dezvoltării profesionale a indivizilor şi a grupurilor
Nivelul 7 CNC
(descriptor pentru al doilea ciclu, inclusiv dual, corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 7 al Cadrului european al calificărilor CEC)
- cunoștințe foarte specializate, unele dintre ele situându-se în avangarda nivelului de cunoştinţe dintr-un domeniu de muncă sau de studiu, ca bază a unei gândiri şi/sau cercetări originale
- conștientizare critică a cunoștințelor dintr-un domeniu şi a cunoștințelor aflate la graniţa dintre diferite domenii
- abilități de specialitate pentru rezolvarea problemelor în materie de cercetare şi/sau inovare, pentru dezvoltarea de noi cunoștințe şi proceduri şi pentru integrarea cunoștințelor din diferite domenii
- gestionarea şi transformarea situațiilor de muncă sau de studiu care sunt complexe, imprevizibile şi necesită noi abordări strategice
- asumarea responsabilității pentru a contribui la cunoștințele şi practicile profesionale şi/sau pentru revizuirea performanței strategice a echipelor
Nivelul 8 CNC
(descriptorul pentru al treilea ciclu, inclusiv dual, corespunde rezultatelor învăţării pentru nivelul 8 al Cadrului european al calificărilor CEC)
- cunoştinţe la cel mai avansat nivel dintr-un domeniu de muncă sau de studiu sau aflate la graniţa dintre diferite domenii
- abilitățile şi tehnicile cele mai avansate şi specializate, inclusiv abilitatea de sinteză şi evaluare, necesară pentru rezolvarea problemelor critice de cercetare şi/sau inovare şi pentru extinderea şi redefinirea cunoștințelor sau a practicilor profesionale existente
- demonstrarea unui nivel ridicat de autoritate, de inovare, de autonomie, de integritate ştiinţifică şi profesională, precum şi a unui angajament susţinut pentru dezvoltarea de noi idei sau procese aflate în avangarda unor situații de muncă sau de studiu, inclusiv în materie de cercetare.