Connect with us

Actualitate

Bugetul românilor de sărbători. Top sume planificate și situația pe regiuni. Ce variante aleg

Publicat

Publicitate

Peste o treime dintre români (36%) spun că nu vor călători de Sărbători. În ceea ce privește cadourile, majoritatea cred că se pot încadra în cheltuielile estimate.

Românii sunt europenii în rândul cărora s-au întâlnit cele mai multe răspunsuri în favoarea călătoriilor, spre deosebire de lituanieni, de exemplu, care au cel mai mic procent la răspunsurile favorabile mobilităţii de Crăciun (31%), potrivit unui studiu publicat luni de Revolut.

În cazul românilor, 36% dintre respondenţi susţin că nu vor călători de Crăciun, în timp ce 64% manifestă o mai mare mobilitate.

Potrivit sursei citate, în Europa preferinţa pentru călătorii este mai mult o chestiune legată de vârstă, iar respondenţii din România, Italia şi Franţa au confirmat, într-o proporţie mai mare decât cei din Regatul Unit, Polonia, Germania sau Lituania că intenţionează sau îşi doresc să călătorească de Crăciun.

La nivel european, 6 din 10 persoane declară că îl vor aştepta pe Moş Crăciun acasă şi că vor petrece alături de familie, în loc să călătorească pentru a-şi vizita rudele, prietenii sau pentru a descoperi locuri noi.

Buget de sărbători
În ceea ce priveşte bugetele planificate pentru Crăciun, cei mai mulţi europeni se tem că majorările de preţuri îi vor împiedica să se bucure cum îşi doresc de sărbătorile de iarnă. Astfel, şase europeni din zece declară că vor face tot ce se poate să rămână în limitele bugetului anticipat pentru acest sezon, în timp ce un sfert dintre respondenţi recunosc că au făcut economii din timp pentru a avea bani de cadouri.

Publicitate

În România, majoritatea respondenţilor consideră că se vor încadra în bugetul estimat cu toate cadourile (76%), în timp ce doar 20% au pus bani deoparte special pentru acest moment al anului.

În acelaşi context, românii iau în calcul mai mult voucherele (7%) decât cadourile realizate chiar de către ei (6%).

Pe regiuni, locuitorii din sud-estul ţării par a fi cei mai prevăzători (25% au economisit pentru sezonul cadourilor), alături de cei din Generaţia Z (18-24 de ani, cu o pondere de 28%).

Top sume planificate
Conform studiului Revolut şi Dynata, 40% dintre europeni intenţionează să cheltuiască mai puţin de 250 de euro (aproximativ 1.230 de lei) pentru cadourile, masa sau alte cumpărături legate de Crăciun. Pe de altă parte, într-o pondere similară, europenii se aşteaptă să cheltuiască mai mult de 250 de euro cu această ocazie, însă 9% dintre respondenţi afirmă că nu vor cheltui absolut deloc de Crăciun, anul acesta.

În topul celor care vor cheltui sume importante de Crăciun se află francezii – respectiv peste 1.000 de euro pentru masa de sărbătoare, cadouri, decoraţiuni, alte cheltuieli legate de acest moment. La polul opus, 60% dintre respondenţii din Lituania au declarat că vor cheltui mai puţin de 250 de euro cu această ocazie.

Când vine vorba despre români, la acest capitol, ei se pregătesc să cheltuiască aproape la fel de mult ca alţi europeni pentru sărbătorile de iarnă: 48% dintre români spun că vor aloca sub 250 de euro pentru sărbători, iar 6% dintre respondenţii din această piaţă au spus că nu vor cheltui deloc de sărbători. De asemenea, 43% se aşteaptă să cheltuiască între 250 şi 1.000 de euro, iar 3% chiar peste 1.000 de euro.

Situația pe regiuni
Raportat de regiunea din care provin, datele cercetării de specialitate arată că românii din vestul ţării sunt cei mai cumpătaţi în acest an: 57% declară că vor cheltui sub 250 de euro de sărbători şi exclud total posibilitatea de a cheltui mai mult de 1.000 de euro pentru acest moment al anului.

Totodată, românii din centrul ţării (6%) şi din Bucureşti (5%) se află la polul opus şi se pregătesc de cheltuieli care se vor situa între 1.000 şi 1.500 de euro. Cei mai afectaţi de creşterile de preţuri par a fi consumatorii din sud-vestul şi din sud-estul ţării, care au declarat că nu au plănuit deloc să cheltuiască de sărbători (9%, respectiv 8%, ambele procente superioare mediei la nivel naţional).

O altă constatare este aceea că intenţia europenilor de a cheltui mai mult scade pe măsură ce vârsta respondenţilor creşte. Cel mai mare procent de răspunsuri „nicio sumă” (nicio sumă planificată pentru cheltuielile de sărbători) se înregistrează la categoriile de vârstă 45-54 ani (9%), 55-64 ani (13%), peste 65 de ani (14%). În acelaşi timp, categoria de vârstă care ia în calcul să cheltuiască cele mai mari sume de sărbători (peste 1.000 de euro) este categoria 45-54 ani.

Pe plan naţional, cea mai mare parte a consumatorilor cu vârste cuprinse între 25 şi 34 ani se aşteaptă să cheltuiască, în medie, 250 – 500 de euro (40%) sau 500 – 1.000 de euro (15%), cei de 55 – 64 ani sub 250 de euro (60%), în timp ce sumele cele mai mari, de peste 1.000 de euro, se întâlnesc mai ales la categoria 18 – 24 de ani (5% din această categorie de consumatori).

Cadouri preferate
Conform studiului, europenii preferă cadourile practice (31%) în locul celor speciale sau din lista de dorinţe (17%) şi această tendinţă e valabilă şi pentru respondenţii români (33%). În acelaşi timp, respondenţii din ţara noastră înregistrează şi cel mai mare procent de răspunsuri la varianta „nu contează ce primesc, atât timp cât este un cadou” (25%, media europeană 13%).

Femeile se aşteaptă mai mult decât bărbaţii să primească, totuşi, din cadourile de pe lista de dorinţe (19% în Europa, 10% în România).

Dacă la nivel european, reprezentanţii Generaţiei Z au aşteptări mai mari cu privire la cadourile dorite (21% vor să primească ceva ce îşi doresc de mult), în România, atât Generaţia Z, cât şi Milenialii sunt mult mai practici decât celelalte generaţii şi înregistrează procente peste media naţională la răspunsul în favoarea cadourilor utile (42%, respectiv 43%).

Cei mai practici dintre europeni sunt polonezii, în condiţiile în care 39% ar dori să primească un cadou util. Britanicii preferă să primească obiecte din lista de dorinţe (22,5%), italienii sunt fanii experienţelor speciale şi ai călătoriilor (9,5%), dar şi ai voucherelor (21%).

Studiul Revolut a fost realizat alături de compania Dynata pe şapte pieţe europene, pe un eşantion de 7.027 de respondenţi, dintre care o mie de români.

sursă: Agerpres

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 16 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 16 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 16 martie 2025:

Loto 6 din 49: 43, 29, 34, 1, 32, 47

Loto 5 din 40: 10, 8, 9, 35, 6, 31

Joker: 23, 6, 5, 3, 8, +7

Noroc: 6 7 5 7 6 0 9

Publicitate

Noroc Plus: 4 0 9 9 2 8

Super Noroc: 3 0 5 6 5 2

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (334)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

O AXIOMATIZARE A IUBIRII

Prin recentul volum ( „Geometrii intime”, Editura „Pim”, Iași, 2024,  o prefață de Mariana Stratulat), Gabriel Alexe și-a propus să facă ordine în pretențiosul domeniu al iubirii, bazându-se pe îndemnurile ascunse ale matematicii, unul dintre ele  fiind acela de a face vizibil generalul din orice fenomen supus modelării.  Simțind nevoia ca încă de la început să dea un sens poeziei ca o explicație a demersului său („poezia începe / de unde veșmântul / nu are trup / așa precum viața / și moartea precum / fragilul echilibru din ochii unei bufnițe / pe aripi de fluture Caligo / epiderma / e portul din care pornesc / în naufragiu / navigatori pur-sânge”), trece imediat la analiza  sentimentului iubirii  ca cel mai nobil cadou pe care și-l pot oferi cei doi actanți.

Modelul de iubire propus de Gabriel Alexe nu este unul care să se plieze pe o teorie a mulțimilor. Este relația dintre un El și o Ea, și fiindcă iubirea este imprevizibilă, autorul  o percepe ca pe o situație în care sufletul se deplasează oscilatoriu de la corp la corp.  Cele 59 de convenții în care este partajat textul ne relevă un poet de o nouă factură arhitecturală, una hilbertiană, nu rare fiind situațiile de incidență, ordonare, congruență, paralelism și continuitate. E un joc reușit dintre ipostaza rațională, de matematician convins a poetului, și ipostaza empirică a iubitei ca sursă de testare a simțurilor: „M-am îndrăgostit / de senzația nuanței / în ipostaza câinelui // acum totul e altfel / în poala Stăpânei / foarte tulbure și foarte / legănat de gânduri // nuanță lângă nuanță / m-așez lângă tine / din ce în ce mai virgin”. Mai mult, eu descopăr , și cred că nu mă înșel,  o sublimare a portretului femeii eminesciene, iar cel mai reușit portret pe care l-am putut  întâlni a fost făcut de Viorica S. Constantinescu: „… fantasmă erotică, o statuie plutitoare, ca într-un tablou suprarealist în care predomină culorile bleu, alb, auriu, marmură înfășurată ca în sculptura elenistică, în veșmânt ușor și transparent, totul sugerând mișcarea abia perceptibilă, diafanul, mătăsosul, catifelatul, încrețirea ușoară ca a apei unui lac la adierea vântului în armonie cu sunetul duios al cornului, harfei, lirei, cu valurile molcome ale buclelor, cu mișcările grațioase ale brațelor, cu pașii abia perceptibili, cu plutirea…”.  Am reluat acest citat pentru a pune în evidență  ce ar însemna prima și a doua femeie, adesea subordonate bărbatului. Gabriel Alexe  intră în relație binară cu ceea ce Gilles Lipovetsky numea „a treia femeie” (se poate vedea cartea sa  cu același nume apărut la  editura „Univers” în 2000),  o făptură în totalitate feminină, un obiect de interogație și studiu, una căreia nimic nu-i este interzis: „Dacă faci o magie / singurătățile noastre / se răsfrâng / și închipuirea face / cale întoarsă / măsurând traiectoria pietrei / ce astupă inima ca un pas greu / într-o mlaștină /  mișcarea apelor și-a regăsit / sfârșitul // vremea absenței / aruncă ecou / peste aura unui reflex / subacvatic”.

Dacă, după cum spuneam,  dintr-o perspectivă arhitecturală este un hilbertian,  ca stilistică este un deconstructivist, ca metodă de lucru sensibil diavolească în sensul  preocupării insistente de a proteja misterul. Folosind elementele geometriei („o geometrie bizară”), Gabriel Alexe manipulează într-un mod personal gesturile specifice sentimentului iubirii încât, cu o anumită sfioșenie, pășește în afara țarcului impus de postmodernism, așezându-le în  rafturile unei raționalități ordonate: „Iubita îmi strânge sinapsele / prin sfera unui cub / de gheață / coapsele i se înroșesc / și mimează acea stare / când degetul face rotocoale / prin cercuri concentrice / până când / cercurile generează / cilindri transparenți // sunt treptele unei scări / pe care urci și cobori / în spirală // Iubita zâmbește satisfăcută / își desface corsetul / și pune bănuți de argint / în cuibul de rândunică / țintuindu-mi pleoapele”.

Fiind hilbertian și deconstructivist, prin cele 59 de texte Gabriel Alexe caută noi sensuri ale  iubirii. Folosindu-se de aparatul matematic poetul descoperă o soluție nebătătorită de interpretare: axiomatizarea iubirii.  Se pot reține 11 axiome: 1. „lumina  mă cheamă în centru”; 2. „cercetam pepitele timpului”; 3.  „suntem o ficțiune în acest punct al luminii”; 4. „aici e roșu izbăvitor”; 5. „dincolo de zid luna face risipă”; 6. „noi strălucim ca inoxul”; 7. „dacă taci e cum mi-ai spune ceva”; 8. „jumătate om, jumătate pasăre”; 9. „sunt nisipul care plânge”; 10. „un slujitor trudește în taină”; 11. „apă mai clară, un aer mai pur”.

Publicitate

Această carte foarte specială a lui Gabriel Alexe  trebuie citită ținând cont de logica poetului și eseistului Bogdan Ghiu: „Cuvintele nu cuvântează. Noi cuvântăm, cuvântuim, cuvântătorim. Ele fac altceva: ele sunt”. Asta face Gabriel Alexe, pune cuvântul „iubire” în sintagme prețioase care cuvântă, cuvântuiesc sau cuvântătoresc. Să exemplificăm: „rochia ta s-a înfuriat”, „cândva eram un timp”, „sărut această plutire”, „iubesc ca o salcie”, „pe iedera nopții urc”, „liniștea galbenă”, „bluza de vid”, „cer somnambul„ etc.

Finalul volumului  este pus sub semnul incidențelor hilbertiene: „În vulnerabila vecinătate / a lepădărilor de sine / curând vom trece / unul altuia prin piele / ca lungi șiraguri de șerpi / cu clopoței și perle / nud prin nud / ca niște cârtițe bolnave / sub pământ”. Gabriel Alexe este singurul poet care  a reușit să axiomatizeze iubirea („Și paralelele s-au iubit atât de mult încât / s-au întâlnit la plus și minus infinit”).

Citeste mai mult

Eveniment

George Simion, oficial în cursa prezidențială: Curtea Constituțională i-a validat candidatura

Publicat

Publicitate

Curtea Constituțională a României a respins contestația depusă împotriva candidaturii lui George Simion la alegerile prezidențiale, confirmând astfel dreptul liderului AUR de a participa la scrutin. Decizia, anunțată duminică, stabilește că nu există motive legale pentru respingerea înscrierii acestuia în cursa electorală.

În urma hotărârii, George Simion a reacționat public, considerând verdictul un pas important pentru democrația din România. Pe rețelele de socializare, acesta a transmis un mesaj susținătorilor săi, subliniind că urmează o luptă dificilă: „Vom reveni la voința poporului român! Nu am scăpat, de abia acum începe greul!”

Decizia CCR vine după ce împotriva liderului AUR a fost depusă o contestație ce viza validitatea candidaturii sale. Cu toate acestea, judecătorii au hotărât că George Simion îndeplinește toate condițiile legale pentru a intra în competiția electorală.

În contextul alegerilor prezidențiale din 2024, validarea candidaturii sale confirmă oficial prezența sa în cursa pentru Palatul Cotroceni. Liderul AUR și-a reafirmat angajamentul de a duce o campanie „pentru popor” și a promis că va lupta pentru reprezentarea tuturor românilor.

Alegerile prezidențiale din acest an se anunță extrem de disputate, cu mai mulți candidați importanți care își vor disputa funcția supremă în stat. În perioada următoare, fiecare competitor va încerca să-și consolideze susținerea electorală, iar Simion își va intensifica campania pentru a atrage votanți din toate categoriile sociale.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

O nouă metodă de înșelătorie pe rețelele sociale: „Cutia misterioasă” de la Zara

Publicat

Publicitate

O nouă schemă de fraudă circulă pe rețelele sociale sub denumirea „Cutia misterioasă” de la Zara. Escrocii se folosesc de imaginea unui brand de haine cunoscut pentru a induce în eroare utilizatorii, promițându-le articole vestimentare gratuite, relatează alba24.ro.

În realitate, victimele sunt îndemnate să completeze date personale și bancare, iar ulterior descoperă că li se sustrag bani din cont.

Autoritățile avertizează că astfel de înșelătorii sunt în creștere și recomandă prudență online.

Cutia misterioasă: Cum funcționează

„Eu deja am completat chestionarul și am primit cutia mea cu haine! Uitați-vă câte lucruri mi-au trimis! Nu cred că această ofertă va fi disponibilă pentru mult timp, așa că nu mai așteptați, completați chestionarul acum!” – acesta este tipul de mesaj utilizat pentru a atrage victimele.

Oferta include o așa-zisă taxă de livrare de 10 lei, însă scopul real este colectarea datelor bancare. Cei care cad în capcană nu primesc nimic în schimb.

Un tânăr, care a dorit să rămână anonim, a relatat experiența sa:

Publicitate

„Am găsit reclama pe Facebook și părea sigură, fiindcă site-ul era marcat ca securizat. După ce am completat chestionarul, am fost direcționat către o plată de 2 euro. Mi s-a părut o sumă mică și am introdus datele cardului.

Vineri mi-au retras 10 lei, dar luni am văzut o plată respinsă și mi-au blocat cardul. Apoi am realizat că am fost victima unei escrocherii. Au încercat să mai retragă 34 de lei.”

Experții în securitate cibernetică sfătuiesc utilizatorii să fie vigilenți și să nu furnizeze date personale sau bancare pe site-uri nesigure.

Anca Isac, reprezentant DNSC, avertizează: „Semnele acestei escrocherii includ utilizarea unui brand cunoscut, oferte care par prea bune pentru a fi adevărate și solicitarea unei taxe simbolice. Verificați întotdeauna autenticitatea promoțiilor pe site-ul oficial al brandului.”

Între timp, o nouă tentativă de fraudă circulă și în numele ANAF. Autoritățile recomandă utilizatorilor să ignore linkurile și mesajele care nu provin din surse oficiale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending