Connect with us

Eveniment

Botoșani: Un alt tezaur pierdut de pe teritoriul României. Comoara prințesei ostrogote și cum s-au ales românii , în loc de aur, doar cu niște poze

Publicat

Publicitate

Un impresionant tezaur descoperit pe teritoriul județului Botoșani aproape de jumătatea secolului al XIX-lea a fost pierdut pentru totdeauna. Tezaurul a fost luat și dus în muzeele din Rusia. În schimb, românii s-au ales doar cu niște fotografii cu o parte dintre obiectele descoperite, scrie Adevărul

În satul Alba, comuna Hudești, județul Botoșani, a fost descoperit, acum aproape două secole, unul dintre cele mai impresionante tezaure găsite pe teritoriul României. Era vorba despre inventarul unui mormânt, cel mai probabil ostrogotic din epoca migrațiilor, despre care localnicii spun că era compus din multe obiecte de aur și pietre prețioase. Acest tezaur este însă o altă comoară pierdută definitiv de români.

„Mormântul crăiesei” și o comoară din nordul Moldovei
Satul Alba se află la aproximativ 60 de kilometri de municipiul Botoșani, în nordul extrem al României, undeva aproape de granița României cu Ucraina. Cătunul se întinde într-o vale mărginită de coline și păduri dese. Zona este încărcată de istorie, de la vechile civilizații din zorii agriculturii și până la marile invazii ale tătarilor din Evul Mediu. Prin aceste locuri, situate într-o zonă de confluență culturală și etnică de-a lungul veacurilor, s-au perindat multe neamuri. În urma lor au lăsat urme de forturi, morminte și o mulțime de legende și mituri. Printre acestea se numără și povestea calului alb, cel care a dat și numele satului Alba.

Acel cal vrăjit ar fi aparținut unei crăiese din alte vremuri, o prințesă al cărui mormânt s-ar fi aflat într-un tumul uriaș din apropierea pădurii, nu departe de un iaz. Localnicii îi spun „mormântul crăiesei” și încă se tem de spiritele care ar sălășlui acolo. Oamenii au povestit din generație în generație despre comorile din mormântul crăiesei, dar și despre blestemele adunate de-a lungul veacurilor. Alte legende spun că această crăiasă, o femeie cu păr roșcat, deosebit de frumoasă, urmărită de inamici, ar fi încercat să treacă iazul călare pe un cal alb, dar a murit înecată. De atunci spiritul ei ar bântui zona.

Rușii au luat tezaurul…românii au rămas cu pozele

Gheorghe Apătăchioaei, un profesor pensionar din Hudești, care și-a dedicat întreaga viață istoriei locale, dar și alți specialiști spun că la Hudești, mormântul crăiesei este cât se poate de real. Este un tumul din epoca migrațiilor, în cadrul Antichității Târzii sau în zorii Evului Mediu. Mai precis, se bănuiește că ar fi un mormânt de la finele secolului al IV-lea, din timpul invaziilor hunice dintre stepele nord-pontice către Europa Centrală. Mormântul a fost descoperit în secolul al XIX-lea după ce un grup de copii a găsit un artefact foarte valoros. Prin anul 1830, doi copii din Alba care pășteau vacile la câmp s-au aventurat prin zona „moghilei”, cum îi spuneau localnicii tumulului.

Publicitate

Din cauza furtunilor, un copac de la marginea movilei a fost smuls, ieșind cu rădăcinile în afară. În gaura creată copiii au găsit un vas strălucitor. Era de forma unui platou, foarte vechi. Cei doi copii l-au ascuns și când au avut răgaz au plecat cu o căruță către Darabani, unde l-au vândut unui negustor evreu. Obiectul a atras însă atenția boierului din neamul Balș, cel care stăpânea întinsele moșii din zona Darabaniului. Imediat și-a dat seama că este vorba despre un obiect din aur masiv. Copiii au fost dați în vileag. Strânși cu ușa de oamenii boierului au spus unde au găsit vasul. Imediat, movila a fost disputată de boierii a căror moșii se învecinau pe hotarul de la Alba. Între timp, vestea descoperirii a ajuns la urechile guvernatorului rus de la Iași, având în vedere că Moldova se afla după 1829 și sub protectorat rusesc.

Acesta a trimis imediat oameni să sape tumulul. Gheorghe Apătăchioaie spune că înăuntru au găsit scheletul unui războinic cu păr lung și roșcat. Alături de el se afla o adevărată comoară, dar și scheletul calului său. Inițial s-a crezut că este vorba despre un călăreț de stepă.

„Mormântul a fost cercetat o singură dată, la începutul secolului al XIX-lea, cu metodele de atunci. Mărturiile vremii spun că acolo s-au găsit nişte obiecte foarte valoroase. Noi știm despre el doar din niște poze care au apărut mai târziu și au fost expuse o perioadă la Primăria din Hudești. Erau vase din aur, podoabe tot din metal prețios dar și arme. Sunt obiecte germanice. Inclusiv coiful este al unui germanic. Totodată, defunctul se spune că avea părul păstrat. Era lung şi roşcat. De aceea au crezut că este o femeie şi i-au spus ”crăiasa”. După aceea şi-au dat seama că este un bărbat, un războinic, înarmat. A fost îngropat cu tot cu calul”, spune Gheorghe Apătăchioaei.

Războinicul era de fapt o războinică…..scheletul a rămas, tezaurul a fost luat
Cercetările ulterioare, dar nu recente, au arătat că de fapt defunctul era într-adevăr o „crăiasă”. Adică o femeie cu păr lung roșcat, dar înarmată până în dinți și echipată de război. Specialiștii cred că este o prințesă din neamul ostrogoților. Poate chiar și-a condus tribul în luptă și a fugit din calea hunilor, sfârșind pe lângă dealurile de la Alba. Avea două coifuri. Unul din fier, perfect pentru război, celălalt de prestigiu, din aur.

„Este o căpetenie ostrogotă, spuneau specialiști care au studiat problema. S-a retras în urma invaziei hunice de după 370 d.Hr. A fost probabil urmărită, au avut loc lupte, iar ea a murit în aceea zonă. A fost înmormântată și depusă sub acel tumul. Inventarul era extraordinar”, spune Gheorge Apătăchioae.

Despre această descoperire extraordinară ar fi scris și cercetări importanți ai vremii, precum Désiré Raoul Rochette. Întregul inventar al mormântului, în special tezaurul, a fost luat și, spune profesorul botoșănean, dus în Rusia, la diferite muzee. Ulterior ar fi fost făcute poze care ar fi fost trimise hudeștenilor și expuse o vreme la Primărie. Acolo localnicii au putut admira coiful și alte părți ale comorii care a zăcut atâta timp în tumulul de lângă sat. Se spune că scheletul prințesei, dar și al calului ei ar fi rămas încă în tumul, dar încă nu au fost analizate.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Comunele Călărași, Păltiniș, Avrămeni și Șendriceni își construiesc centrale fotovoltaice pentru iluminatul public, școli și alte obiective de interes public

Publicat

Publicitate

Primarii comunelor Călărași, Păltiniș, Avrămeni și Șendriceni au semnat în data de 28 februarie 2025, la Ministerul Energiei, contractele de finanțare din Fondul pentru Modernizare, ce vor permite realizarea de centrale fotovoltaice în fiecare dintre aceste localități.

Valoarea totală a celor patru proiecte este de aproximativ 7 milioane de lei, din care peste 80% reprezintă fonduri nerambursabile.

Aceste centrale fotovoltaice vor asigura energie electrică pentru întreaga infrastructură publică din comune – iluminatul public, unitățile de învățământ și alte obiective de interes public – generând economii anuale semnificative.

Prin aceste economii, comunele vor putea redirecționa fonduri pentru alte proiecte de dezvoltare locală. Cetățenii vor beneficia direct de pe urma acestor investiții, având parte de facturi mai mici, un mediu mai curat și o calitate a vieții îmbunătățită.

Această inițiativă reprezintă un pas important în direcția sustenabilității și modernizării infrastructurii publice din județ.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Ultima duminică dinaintea intrării în Postu Mare: Lăsata Secului la bânză pentru Postul Paștelui 2025. Reguli și tradiții

Publicat

Publicitate

În 2025, Postul Mare, perioada de pregătire spirituală pentru Paște, are loc între 3 martie și 19 aprilie, încheindu-se cu sărbătorirea Învierii Domnului pe 20 aprilie, dată comună pentru ortodocși și catolici. Postul Paștelui, cel mai lung și sever din calendarul creștin, se întinde pe 40 de zile și culminază cu Săptămâna Patimilor, relatează alba24.ro. Cunoscut și sub denumirile de Păresimi sau Patruzecimea, acest post comemorează cele 40 de zile și nopți de post și rugăciune ale lui Iisus Hristos în pustiu, înainte de începutul misiunii Sale mesianice.

Rânduit iniţial de către Biserică pentru a-i pregăti pe cei ce urmau să primească botezul de Paşti, Postul Mare este şi un mijloc pentru credincioşi ca prin abstinenţă alimentară, rugăciune intensificată şi fapte caritabile, să primească şansa de a se purifica spiritual şi trupeşte.

Înainte de a începe acest post, există o tradiție importantă numită „Lăsatul Secului”. Aceasta marchează ultima zi în care este permisă consumarea de alimente de dulce și are rolul de a-i ajuta pe credincioși să se pregătească pentru rigorile Postului Paștelui.

„Lăsata Secului” este o practică religioasă ce se desfășoară cu o săptămână înainte de începutul postului, iar în 2025, aceasta a început pe 23 februarie. În această zi, credincioșii vor mânca pentru ultima dată, până la Paște, preparate pe bază de carne. Totodată, în săptămâna respectivă, se permit alimente dulci din lapte, ouă și brânză.

Lăsata Secului la brânză pentru Postul Paștelui

Din 2 martie, se lasă sec de brânză, iar la 3 martie începe efectiv Postul Paștelui, care va dura până pe 19 aprilie 2025. Lăsata Secului la brânză pentru Postul Paștelui este ultima zi în care creștinii ortodocși pot consuma produse lactate, ouă și pește înainte de intrarea în Postul Mare. Aceasta este cunoscută și sub denumirea de Duminica Albă și are loc în ultima duminică înainte de începutul postului.

Lăsata Secului pentru brânză are loc cu o săptămână înainte de Postul Paștelui, în Duminica Izgonirii lui Adam din Rai. În 2025, această zi va fi pe 2 martie.

Publicitate

Tradiții și obiceiuri:

  • Mese îmbelșugate cu lactate și ouă – Este ultima zi în care se consumă brânzeturi, lapte, smântână, unt, ouă și pește. După această zi, urmează Postul Mare, în care aceste alimente sunt interzise.
  • Petreceri de familie – În unele zone, familiile se reunesc pentru o masă festivă, în care predomină preparatele din brânză, plăcintele și alte bunătăți.
  • Focuri rituale – În anumite regiuni din România, se aprind focuri pe dealuri pentru a marca trecerea la perioada de post.
  • Împăcarea cu cei din jur – Se spune că postul trebuie început cu inima curată, așa că în această zi se obișnuiește să ne cerem iertare de la cei din jur.
  • Jocuri și tradiții populare – În unele zone, tinerii organizează jocuri și petreceri înainte de perioada de restricție a postului.

Această zi face parte dintr-o tradiție mai largă, alături de Lăsata Secului pentru carne, care are loc cu o săptămână înainte, în Duminica Înfricoșătoarei Judecăți.

În timpul Postului Mare, credincioşii se abţin de la carne, lactate, ouă şi alte produse animale, urmând o foarte strictă rigoare alimentară.

Excepţie fac Buna Vestire (25 martie) şi Duminica Floriilor (13 aprilie), zile în care este permis consumul de peşte.

Dincolo de această restricţie, postul presupune o intensificare a vieţii spirituale prin participarea la slujbe, rugăciune, spovedanie şi împărtăşanie, precum şi o perioadă de introspecţie şi de apropiere de ceilalţi.

Postul Paștelui 2025. Cum se ține post

Tradiţia actuală a Bisericii precizează că în cursul Postului Mare se posteşte astfel:

  • în primele două zile – luni şi marţi din prima săptămână – se recomandă, pentru cei ce pot să ţină, post complet sau pentru cei mai slabi ajunare până spre seară, când se poate mânca puţină pâine şi bea apă
  • în primele trei zile – luni, marţi şi miercuri – şi ultimele două zile – vineri şi sâmbătă – din Săptămâna Patimilor,
  • la felmiercuri în Săptămâna Patimilor se ajunează până seara, după oficierea Liturghiei Darurilor înainte sfinţite, când se mănâncă pâine şi legume fierte fără untdelemn
  • în tot restul postului, în primele cinci zile din săptămână se mănâncă uscat o singură dată pe zi, seara, iar sâmbăta şi duminica de două ori pe zi, legume fierte cu untdelemn şi puţin vin.

Anul acesta, bucuria va fi sporită și de faptul că toți creștinii sărbătoresc Paștele în aceeași zi, la 20 aprilie.

Postul Paștelui 2025 : 3 martie – 19 aprilie

  • Floriile sunt în 13 aprilie. Săptămâna Patimilor este în perioada 14-18 aprilie.
  • Prima zi de Paște: 20 aprilie (Învierea Domnului)
  • A doua zi de Paște: 21 aprilie (Darul Învierii)
  • A treia zi de Paște: 22 aprilie (Arătarea semnului Sfintei Cruci pe cer la Ierusalim)
  • În 23 aprilie este Sfântul Mucenic Gheorghe.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Nicolae Planas

Publicat

Publicitate

Acest sfânt s-a născut în insula Naxos din părinţi binecredincioşi primind la botez numele Nicolae. Din fragedă pruncie a avut o aleasă înclinaţie spre cele duhovniceşti, fiind adesea găsit în paraclisul Sfântului Nicolae aflat pe moşia părinţilor unde înfăşurat într-un cerceaf petrecea timp îndelungat cântând toate cântările bisericeşti ştiute de dânsul.

După adormirea tatălui său, pe când Nicolae avea 19 ani, se mută împreună cu mama şi sora sa în Atena, iar la vârsta de 28 de ani se căsători, dobândind un copil. În 1879, fu hirotonit diacon, iar în 1884, preot. După plecarea soţiei sale la cele veşnice, vreme de 50 de ani, a liturghisit zilnic, timp în care nu s-a îmbolnăvit niciodată, de la 8 dimineaţa până la 2 sau 3 după-amiaza. Frânt de oboseală, mergea pe la casele celor apropiaţi ai săi şi se odihnea puţin aşezat într-un fotoliu. Seara, la ora 9, ajungea la una dintre biserici unde începea privegherea. Mânca în fiecare zi seara, iar în toate posturile mânca fără untdelemn. De praznice cânta paraclisele lor până la Odovanie. Bucuria şi viaţa sa au fost să slăvească pe Dumnezeu ziua şi noaptea, să săvârşească Liturghii, privegheri, Vecernii, Paraclise, agheasmă, Sfinte Masluri, Parastase.

Diferitele bisericuţe unde liturghisea sfântul părinte erau pentru mulţi mângâiere şi scăpare. Ani întregi purta cu sine pomelnicele primite în fiecare zi. Din nemăsurata sa iubire pentru cei trecuţi la cele veşnice, avea pomelnice îngălbenite de vreme la care adăuga mereu altele pe care le citea cu purtare de grijă părintească la fiecare Liturghie. Astfel, prin râvna sa, mulţi vor fi dobândit loc în Împărăţia Cerurilor. Ajuta familii nevoiaşe, văduve, orfani, mai ales pe văduvele tinere, deoarece sărăcia le împingea la stricăciune, tineri pentru a-şi plăti studiile. Şoferii de taxiuri îl duceau fără bani ştiind că cel care îl ducea pe sfântul părinte se bucura de mult câşting în ziua aceea.

Din tot ce făcea şi vorbea, se vedea că nu are nici o idee despre sfinţenia sa, căci lacrima pentru păcatele lui nu lipseau din ochii lui, deşi încerca să trăiască ascuns şi singur. Toate neajunsurile primite de la oameni le primea cu îndelungă răbdare, tăcere şi rugăciune, Dumnezeu de multe ori săvârşind minuni cu nevoitorul său plin de simplitate. A

stfel petrecu sfântul părinte o jumătate de veac, fără zgomot, neştiut de nimeni, însă avându-i în inima sa pe toţi, făcând din inima Atenei adevărată pustie şi umplând-o cu mireasma rugăciunii precum sihaştri de odinioară pustia. În anul 1932, plecă la cele veşnice, fiind îngropat, iar la vreme rânduită fiind aflat nestricat, răspândind bună mireasmă şi savarsind mulţime de minuni celor ce i se roagă cu credinţă.

Trecerea sa în rândul sfinţilor s-a săvârșit la 23 iulie 1992.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: „Împreună, mai pregătiți”. Pompierii din Botoșani au oferit mărțișoare și sfaturi

Publicat

Publicitate

Misiune specială a pompierilor botoșăneni în patru comune din județ. Aceștia au oferit locuitorilor din Răuseni, Hlipiceni, Todireni și Lunca mărțișoare și sfaturi utile pentru prevenirea situațiilor de urgență.

Pompierii le-au explicat ce trebuie să facă pentru a elimina riscul de incendiu din locuințe și gospodării, dar și cum să se comporte atunci când descoperă muniție rămasă neexplodată. Importanța instalării unor detectoare de fum și gaz în locuințe a fost un alt subiect abordat.

Salvatorii le-au reamintit și modul de comportare înainte, pe timpul și după producerea unui cutremur sau inundație.

Cei mai încântați au fost copiii. Aceștia au avut ocazia să vadă, îndeaproape, autospecialele de descarcarcerare, pirotehnică și hidroperforare, au aflat la ce se folosește fiecare accesoriu în parte și au probat echipamentele de protecție folosite pe timpul intervențiilor. Adolescenții au fost indemnați să urmeze cursurile Școlii de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești sau Facultății de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” București.

Activitatea a fost primită cu entuziasm de către locuitori, care au apreciat atât gestul simbolic al pompierilor, cât și informațiile utile primite. Astfel de inițiative contribuie la consolidarea relației dintre pompieri și comunitate și la creșterea gradului de pregătire a populației în domeniul situațiilor de urgență/

Activitățile au fost organizate cu sprijinul Primăriilor Răuseni, Hlipiceni, Todireni și Lunca, dar și a Serviciilor Voluntare pentru Situații de Urgență Răuseni, Hlipiceni, Todireni și Lunca, în contextul „Săptămânii Protecției Civile”.

Publicitate

Vă reamintim că, sub sloganul „Împreună, mai pregătiți”, în perioada 26 februarie – 04 martie a.c., la nivelul județului Botoșani vor fi organizate o serie de acțiuni de informare și educare preventivă și exerciții de evacuare, în cooperare cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Mâine, între orele 09:00 – 12:00, vor fi organizate acțiuni de informare și educare preventivă în fața Bazarului din orașul Flămânzi, dar și în lăcașurile de cult din județ.

Împreună, suntem mai pregătiți în fața riscurilor și de aceea vă invităm să fiți alături de noi, să ne urmăriți pe pagina de internet: https://isubt.igsu.ro/, paginile de socializare și portalul fiipregătit.ro pentru a afla informații utile despre cum pot fi prevenite.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending