Connect with us

Actualitate

Botoșani: Povestea halucinantă a singurei gări din România în care nu a intrat vreodată trenul

Publicat

Publicitate

Într-o comună din nordul extrem al țării se află singura gară din România în care nu a intrat vreodată trenul. Este vorba despre Drăgușeni, un sat care trebuia să devină un adevărat punct de legătură feroviar între granița de nord și restul țării, un hub al transportului de grâne, scrie ADEVĂRUL

În România rețeaua de cale ferată se întinde pe tot cuprinsul țării, din zonele cele mai sudice și până în nordul extrem. Cale ferată este chiar și la Drăgușeni, o comună din județul Botoșani, aflată la aproximativ 20 de kilometri de granița cea mai nordică a României, cu Republica Moldova. În gara satului Drăgușeni nu a intrat însă niciodată trenul. Chiar dacă a avut cale ferată, peron, sală de așteptare și casă de bilete. Ba chiar a avut și un impiegat pregătit să primească locomotivele. Gara a fost abandonată în mod inexplicabil, la câțiva ani de la inaugurare.

Începută în comunism, abandonată în perioada de tranziție

Drăgușeniul se află la aproximativ 50 de kilometri de municipiul Botoșani. Este o comună aflată pe ruta Săveni-Darabani, adică escala către cel mai nordic punct din România. Povestea gării din Drăgușeni începe în anul 1987. În timpul regimului comunist, în anii 80, începuse o extindere a rețelei de cale ferată din municipiile Botoșani și Dorohoi către cele mai îndepărtate colțuri ale județului. Scopul era acela de a facilita transportul navetiștilor dar și cel al cerealelor din puternicele zone agricole de pe malul Prutului. În anul 1986, linia de cale ferată a ajuns până la Săveni. În anul 1987, lucrările au avansat iar șinele au fost duse până la Drăgușeni, pe o distanță de opt kilometri.

La Drăgușeni s-a construit și o gară frumoasă, cu casă de bilete, stație de așteptare, peron. Drăgușeniul urma să fie zona de tranzit către capătul nordic al României, către Darabani, un teritoriu mănos și bogat în exploatații agricole. La începutul anilor 90, au fost finalizate toate lucrările iar calea ferată avansase dincolo de granița comunei. Ba chiar, spun localnicii, au fost și candidați la Parlamentare care și-au făcut campanie prin zona gării de la Drăgușeni. În mod, aparent, inexplicabil trenul nu a ajuns, însă, niciodată în gara de la Drăgușeni. Iar din anul 1996, calea ferată și stația au fost abandonate definitiv.

Șinele au fost furate, bucată cu bucată

Publicitate

Unii localnici zic că stația a fost abandonată fiindcă ar fi apărut alunecări de teren pe traseu. Sau că lucrările au fost făcute prost. O parte a șinelor sunt însă tot acolo. Nu par să fie alunecări de tren sau alte defecțiuni. Alții spun că efectiv nu au mai fost bani și nici interes pentru această rută. Odată cu prăbușirea comunismului s-a dus pe copcă și bruma de  industrie din Darabani sau Săveni dar și exploatațiile mari ale CAP-urilor din nordul județului. Nu mai circulau nici navetiști și nici grâne nu mai erau aduse.

Începuse deceniul agriculturii de subzistență, pe loturile de la legea 18. Între timp, șinele au început să dispară. Erau furate bucată cu bucată. Inclusiv traversele și legătura către podul feroviar, dintre Săveni și Drăgușeni. Cine le-a furat? Greu de spus. Cert este că o parte a căii ferate a dispărut. La rândul său, gara a fost închiriată unui localnic care a transformat-o într-un depozit.

„Purtăm discuții pentru a reînvia calea ferată”

După trei decenii, autoritățile județene au scos de la naftalină o serie de documente privind gara și linia ferată de la Drăgușeni. Șefii de la Consiliul Județean spun că fac demersuri la Ministerul Transporturilor pentru reînvierea acestei rute și reabilitarea ei. Plus o continuare, așa cum a fost prezăvut în proiectul inițial către Darabani. Și asta în condițiile în care, de aproximativ 15 ani, bazinul Prutului a devenit din nou o zonă agricolă performantă. Sunt mulți fermieri cu exploatații de mari dimensiuni și utilaje de ultimă generație. Tocmai de aceea, calea ferată de la Darabani, prin Drăgușeni, Dângeni, Dorohoi către Iași, ar fi o oportunitate uriașă de transport a cerealelor către port.

„Despre această problemă a transportului feroviar am vorbit și la Ministerul Transporturilor. Este în primul vorba despre ruta aceasta de transport mărfuri, în principal cerale, pe linia Dorohoi-Iași care cu legătură către Darabani. Purtăm discuții despre cum poate fi reînviată această cale ferată către Iași care vine de la Dorohoi-Dângeni și, mai sus, Dângeni-Săveni-Drăgușeni și Darabani. Este adevărat că ea a fost abandonată din anii 90, dar am scos de la naftalină după câteva intervenții, documentația. În momentul de față este o discuție foarte serioasă despre cum putem face un studiu de fezabilitate pentru a extinde această cale ferată până la Darabani. Până la urmă, pentru noi la Botoșani este foarte important să legăm Darabaniul, o zonă agricolă, de Iași prin Dângeni-Dorohoi”, a precizat Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

VIDEO: Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani, instruiți să folosească drone de ultimă generație pentru combaterea poluării

Publicat

Publicitate

Mai mulți comisari din cadrul Comisariatului Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu au participat joi la un curs de instruire dedicat operării noilor sisteme aeroportate (drone) aflate în dotarea instituției.

Evenimentul face parte dintr-un proiect național amplu finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), menit să modernizeze infrastructura de monitorizare și control a calității aerului în România.

Dronele, de ultimă generație, sunt echipate cu senzori specializați, termoviziune și sisteme performante de captură foto-video, fiind capabile să realizeze filmări pe timp de noapte, să cartografieze zone întinse și să măsoare cu precizie suprafețe și volume. Aceste echipamente vor fi utilizate pentru activități de inspecție și control, în special în combaterea fenomenului de gestionare ilegală a deșeurilor.

Potrivit unui comunicat transmis de Garda de Mediu Botoșani pe pagina de socializare, participarea comisarilor botoșăneni la instruirea tehnică s-a realizat în cadrul proiectului „Extinderea și modernizarea infrastructurii de monitorizare și control a calității aerului în scopul creșterii acurateței informațiilor și a capacității de răspuns la episoadele de poluare”.

Noile tehnologii vin în sprijinul activității de mediu, oferind un instrument eficient de supraveghere a zonelor vulnerabile și de documentare rapidă a incidentelor cu impact ecologic. Prin utilizarea acestor drone, autoritățile de mediu din Botoșani își consolidează capacitatea de intervenție și răspuns în fața încălcărilor de mediu.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 12 iunie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 12 iunie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 12 iunie 2025:

Loto 6 din 49: 26, 2, 4, 36, 43, 39

Loto 5 din 40: 27, 32, 11, 39, 10, 37

Joker: 41, 24, 19, 27, 14, +14 

Noroc: 2, 4, 0, 8, 6, 0, 1

Publicitate

Noroc Plus: 8, 0, 3, 8, 7, 6

Super Noroc: 0, 3, 0, 8, 3, 7

Citeste mai mult

Educație

Elevii din Școala Gimnazială Nr. 2 din Albești au reprezentat România în Bulgaria, în cadrul unui proiect Erasmus+ dedicat incluziunii școlare

Publicat

Publicitate

Trei profesori și patru elevi de la Școala Gimnazială Nr. 2 „Tudor Vladimirescu” din Albești, județul Botoșani, au participat, în perioada 2–6 iunie 2025, la ultima mobilitate de învățare din cadrul proiectului Erasmus+ „Diferiți, dar egali” (Different but equal).

Evenimentul s-a desfășurat în Stara Zagora, Bulgaria, și a reunit delegații din patru țări partenere: România, Macedonia de Nord, Turcia și Bulgaria.

Pe parcursul celor cinci zile, elevii și profesorii au fost implicați în activități educaționale, culturale și artistice, desfășurate atât în școală, cât și în afara ei, cu scopul de a promova incluziunea, colaborarea și înțelegerea interculturală.

Prima zi a debutat cu un moment artistic organizat de elevii școlii gazdă din Stara Zagora, urmat de o întâlnire oficială cu primarul orașului. Participanții au discutat despre importanța educației și au desfășurat activități de tip „ice-breaking”, ateliere de lucru în parteneriat cu părinții, precum origami și experimente de laborator, dar și sesiuni interactive despre munca în echipă.

A doua zi a fost rezervată unei excursii la Burgas, unde participanții au vizitat Grădina Mării și au realizat un workshop pe plajă, desenând simboluri ale parteneriatului pe pietre. Ziua s-a încheiat cu o vizită pe Insula Anastasia, unde elevii au explorat muzeul local și au descoperit istoria regiunii.

În ziua a treia, delegațiile au ajuns în complexul cultural Damascena, unde au învățat despre tradiția distilării uleiului de trandafiri – un simbol al patrimoniului bulgar. A urmat vizitarea muzeului etnografic Etara și participarea la un atelier creativ de olărit, menit să stimuleze imaginația și colaborarea dintre copii.

Publicitate

A patra zi a inclus vizite la Muzeul Religiilor și Muzeul de Istorie din Stara Zagora, urmate de un atelier de scriere creativă cu pană și cerneală – o activitate cu valențe atât artistice, cât și educative. Seara, participanții au luat parte la cina festivă de rămas-bun și au primit certificatele de participare.

Ultima zi, cea de-a cincea, a fost dedicată unei sesiuni de reflecție: elevii și profesorii au discutat despre impactul mobilităților asupra lor și despre cum experiența Erasmus+ a schimbat modul în care văd colaborarea, diversitatea și rolul educației în societate.

Proiectul Erasmus+ „Diferiți, dar egali”, desfășurat în perioada mai 2024 – iunie 2025, a avut ca obiective promovarea participării școlare, reducerea discriminării și întărirea legăturilor dintre școală, familie și comunitate. Prin activități comune și schimburi internaționale, elevii din Albești au avut ocazia să învețe alături de colegi din alte culturi, să-și dezvolte competențele sociale și să înțeleagă mai bine ce înseamnă educația incluzivă.

Iată și câteva imagini:

Citeste mai mult

Eveniment

Andrei Burcă, fostul fundaș al FC Botoșani, a semnat în China: Va câștiga un milion de euro pe sezon

Publicat

Publicitate

Andrei Burcă, fostul fundaș central al echipei FC Botoșani, va încasa un salariu de un milion de euro pe an după ce a semnat cu formația Yunnan Yukun din prima ligă chineză. Internaționalul  român a refuzat o revenire la CFR Cluj și a ales varianta financiară mai avantajoasă, potrivit informațiilor publicate de Gazeta Sporturilor.

În ultimele zile, CFR Cluj, echipa pregătită de Dan Petrescu, a încercat să-l repatrieze pe Burcă, însă negocierile s-au blocat în ultimul moment. În locul său, clujenii au semnat cu nigerianul Kenneth Omeruo (31 de ani), jucător cu 69 de selecții la naționala Nigeriei.

Transferul în China marchează un nou pas important în cariera lui Burcă, care a evoluat între 2016 și 2019 la FC Botoșani, unde s-a remarcat ca unul dintre cei mai constanți și disciplinați fundași din Liga 1. În 2019, el a plecat la CFR Cluj, într-o tranzacție care a stârnit nemulțumirea finanțatorului Valeriu Iftime, nemulțumit de condițiile financiare ale transferului și de lipsa beneficiilor reale pentru clubul moldovean.

Noua echipă a lui Andrei Burcă, Yunnan Yukun, este o formație recent promovată în Superliga chineză, unde ocupă în prezent locul 7. La același club evoluează și Alexandru Ioniță II, un alt fotbalist cu experiență în fotbalul românesc.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending