Connect with us

Eveniment

Botoșani: Povestea halucinantă a singurei gări din România în care nu a intrat vreodată trenul

Publicat

Publicitate

Într-o comună din nordul extrem al țării se află singura gară din România în care nu a intrat vreodată trenul. Este vorba despre Drăgușeni, un sat care trebuia să devină un adevărat punct de legătură feroviar între granița de nord și restul țării, un hub al transportului de grâne, scrie ADEVĂRUL

În România rețeaua de cale ferată se întinde pe tot cuprinsul țării, din zonele cele mai sudice și până în nordul extrem. Cale ferată este chiar și la Drăgușeni, o comună din județul Botoșani, aflată la aproximativ 20 de kilometri de granița cea mai nordică a României, cu Republica Moldova. În gara satului Drăgușeni nu a intrat însă niciodată trenul. Chiar dacă a avut cale ferată, peron, sală de așteptare și casă de bilete. Ba chiar a avut și un impiegat pregătit să primească locomotivele. Gara a fost abandonată în mod inexplicabil, la câțiva ani de la inaugurare.

Începută în comunism, abandonată în perioada de tranziție

Drăgușeniul se află la aproximativ 50 de kilometri de municipiul Botoșani. Este o comună aflată pe ruta Săveni-Darabani, adică escala către cel mai nordic punct din România. Povestea gării din Drăgușeni începe în anul 1987. În timpul regimului comunist, în anii 80, începuse o extindere a rețelei de cale ferată din municipiile Botoșani și Dorohoi către cele mai îndepărtate colțuri ale județului. Scopul era acela de a facilita transportul navetiștilor dar și cel al cerealelor din puternicele zone agricole de pe malul Prutului. În anul 1986, linia de cale ferată a ajuns până la Săveni. În anul 1987, lucrările au avansat iar șinele au fost duse până la Drăgușeni, pe o distanță de opt kilometri.

La Drăgușeni s-a construit și o gară frumoasă, cu casă de bilete, stație de așteptare, peron. Drăgușeniul urma să fie zona de tranzit către capătul nordic al României, către Darabani, un teritoriu mănos și bogat în exploatații agricole. La începutul anilor 90, au fost finalizate toate lucrările iar calea ferată avansase dincolo de granița comunei. Ba chiar, spun localnicii, au fost și candidați la Parlamentare care și-au făcut campanie prin zona gării de la Drăgușeni. În mod, aparent, inexplicabil trenul nu a ajuns, însă, niciodată în gara de la Drăgușeni. Iar din anul 1996, calea ferată și stația au fost abandonate definitiv.

Șinele au fost furate, bucată cu bucată

Publicitate

Unii localnici zic că stația a fost abandonată fiindcă ar fi apărut alunecări de teren pe traseu. Sau că lucrările au fost făcute prost. O parte a șinelor sunt însă tot acolo. Nu par să fie alunecări de tren sau alte defecțiuni. Alții spun că efectiv nu au mai fost bani și nici interes pentru această rută. Odată cu prăbușirea comunismului s-a dus pe copcă și bruma de  industrie din Darabani sau Săveni dar și exploatațiile mari ale CAP-urilor din nordul județului. Nu mai circulau nici navetiști și nici grâne nu mai erau aduse.

Începuse deceniul agriculturii de subzistență, pe loturile de la legea 18. Între timp, șinele au început să dispară. Erau furate bucată cu bucată. Inclusiv traversele și legătura către podul feroviar, dintre Săveni și Drăgușeni. Cine le-a furat? Greu de spus. Cert este că o parte a căii ferate a dispărut. La rândul său, gara a fost închiriată unui localnic care a transformat-o într-un depozit.

„Purtăm discuții pentru a reînvia calea ferată”

După trei decenii, autoritățile județene au scos de la naftalină o serie de documente privind gara și linia ferată de la Drăgușeni. Șefii de la Consiliul Județean spun că fac demersuri la Ministerul Transporturilor pentru reînvierea acestei rute și reabilitarea ei. Plus o continuare, așa cum a fost prezăvut în proiectul inițial către Darabani. Și asta în condițiile în care, de aproximativ 15 ani, bazinul Prutului a devenit din nou o zonă agricolă performantă. Sunt mulți fermieri cu exploatații de mari dimensiuni și utilaje de ultimă generație. Tocmai de aceea, calea ferată de la Darabani, prin Drăgușeni, Dângeni, Dorohoi către Iași, ar fi o oportunitate uriașă de transport a cerealelor către port.

„Despre această problemă a transportului feroviar am vorbit și la Ministerul Transporturilor. Este în primul vorba despre ruta aceasta de transport mărfuri, în principal cerale, pe linia Dorohoi-Iași care cu legătură către Darabani. Purtăm discuții despre cum poate fi reînviată această cale ferată către Iași care vine de la Dorohoi-Dângeni și, mai sus, Dângeni-Săveni-Drăgușeni și Darabani. Este adevărat că ea a fost abandonată din anii 90, dar am scos de la naftalină după câteva intervenții, documentația. În momentul de față este o discuție foarte serioasă despre cum putem face un studiu de fezabilitate pentru a extinde această cale ferată până la Darabani. Până la urmă, pentru noi la Botoșani este foarte important să legăm Darabaniul, o zonă agricolă, de Iași prin Dângeni-Dorohoi”, a precizat Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când trecem la ORA de vară 2025 și cum poți să te adaptezi mai ușor la această schimbare

Publicat

Publicitate

România va trece la ora de vară în ultima parte a lunii martie 2025. În noaptea dintre sâmbătă și duminică, 29 spre 30 martie, ceasurile vor fi date înainte cu o oră. Astfel, la ora 03:00, vom sări direct la 04:00. Schimbarea va scurta noaptea cu o oră, iar această ajustare bruscă poate afecta, chiar și temporar, ritmul natural al organismului și calitatea somnului.

Schimbarea orei are loc de două ori pe an: în martie, când trecem la ora de vară și zilele devin mai luminoase și în octombrie, când revenim la ora de iarnă și nopțile se lungesc.

Ora de vară în România

România folosește ora de vară în acord cu statele Uniunii Europene. Această practică a fost introdusă pentru prima dată în 1932, când ceasurile erau ajustate sezonier pentru a profita mai bine de lumina naturală, potrivit agerpres.ro.

30 martie va avea doar 23 de ore.

Între 1932 și 1939, ora de vară era aplicată anual și începea din prima duminică a lunii aprilie până în prima duminică din octombrie. Însă, între 1941 și 1979, această regulă a fost suspendată.

În 1979, România a aderat la Convenția fusurilor orare, iar în 1997, printr-o ordonanță oficială, s-a stabilit că ora de vară începe în ultima duminică din martie, când ora 03:00 devine 04:00 și se încheie în ultima duminică din octombrie, când ora 04:00 revine la 03:00.

Publicitate

Ora de vară în Europa

Conform legislaţiei Uniunii Europene actuale, se trece la ora de vară în ultima duminică a lunii martie şi se revine la ora iniţială în ultima duminică a lunii octombrie.

Schimbarea orei a fost aplicată pentru prima dată în Europa în timpul Primului Război Mondial, în 1916.

Germania a fost prima țară care a adoptat ora de vară, în perioada 30 aprilie – 1 octombrie. La scurt timp, Marea Britanie a urmat acest exemplu și a aplicat schimbarea între 21 mai și 16 octombrie.

Ulterior, mai multe țări europene, printre care Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia și Turcia, au introdus această măsură.

În prezent, aproape toate statele europene folosesc ora de vară, cu excepția Rusiei, Islandei și Belarusului, care au renunțat la această practică.

Cum a apărut ideea orei de vară

Prima propunere legată de schimbarea orei a venit în 1784 de la Benjamin Franklin, care sugera, într-un mod satiric, că acest sistem ar economisi lumânări prin folosirea luminii naturale de dimineață.

Ideea a fost dezvoltată mai târziu, în 1895, de entomologul neozeelandez George Vernon Hudson, care își dorea mai mult timp pentru a studia insectele.

Ora de vară a fost introdusă oficial în Statele Unite pe 31 martie 1918 și a fost aplicată pe scară largă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

În 1966, a devenit obligatorie la nivel național, iar în anii ’80, președintele Ronald Reagan a prelungit perioada în care era folosită, pentru a conserva energia.

Cum să te adaptezi mai ușor la schimbarea orei de vară

Pentru a face tranziția mai ușoară atunci când se schimbă ora, specialiștii recomandă câteva măsuri simple, potrivit hotnews.ro:

  • Dormitul suficient cu cel puțin o săptămână înainte de trecerea la ora nouă poate ajuta corpul să se adapteze mai bine;
  • Culcatul mai devreme în primele zile după schimbare contribuie la reglarea ritmului biologic;
  • Reducerea expunerii la ecrane cu lumină albastră înainte de somn previne tulburările de adormire;
  • Evitarea activităților intense și a stimulării mentale puternice seara ajută organismul să intre mai ușor în ritmul nou.

Citeste mai mult

Eveniment

Scene de violență între persoane fără adăpost, surprinse de camerele de supraveghere. Bătaie oprită de Poliția Locală Botoșani

Publicat

Publicitate

O altercație între două persoane fără adăpost s-a transformat, sâmbătă seară, într-un incident violent, surprins în direct de o cameră de supraveghere amplasată lângă platforma de colectare a deșeurilor de pe Aleea Școlii nr. 4, în municipiul Botoșani.

Imaginile transmise în timp real către dispeceratul Poliției Locale au arătat cum conflictul verbal a escaladat rapid într-o confruntare fizică, desfășurată chiar lângă ghena de gunoi.

În doar câteva minute, o patrulă mobilă de ordine publică a fost trimisă la fața locului. Polițiștii au intervenit prompt, reușind să separe cele două persoane și să restabilească ordinea. Ambele au fost legitimate, iar în urma verificărilor s-a constatat că una dintre ele prezenta leziuni care necesitau asistență medicală.

Un echipaj de ambulanță a fost solicitat de urgență, iar persoana rănită a fost transportată la Unitatea de Primiri Urgențe pentru investigații suplimentare. Cei doi bărbați, cunoscuți ca fiind persoane fără adăpost, au fost sancționați contravențional conform Legii nr. 61/1991 privind ordinea și liniștea publică. Valoarea totală a amenzilor aplicate s-a ridicat la 1.500 de lei.

Poliția Locală Botoșani atrage atenția asupra riscurilor generate de conflictele dintre persoane vulnerabile, care, în lipsa unui mediu stabil și a sprijinului social, pot degenera rapid în acte de violență. Reprezentanții instituției subliniază importanța rețelei de supraveghere video în monitorizarea zonelor publice, un instrument esențial în intervențiile rapide și eficiente.

Astfel de acțiuni contribuie nu doar la menținerea siguranței în comunitate, ci și la protejarea celor aflați în cele mai dificile situații de viață, a transmis Poliția Locală Botoșani, cea care este implicată în gestionarea problemelor sociale din spațiul urban.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Un nou lot al Autostrăzii Moldovei A7, adjudecat: Un constructor ROMÂN va realiza tronsonul Pașcani–Suceava

Publicat

Publicitate

Încă un pas important pentru realizarea Autostrăzii Moldovei A7. A fost desemnat câștigătorul contractului pentru proiectarea și execuția primului lot al sectorului Pașcani–Suceava.

Tronsonul, care va avea o lungime de 33 de kilometri, a fost atribuit unei companii românești, Spedition UMB, firma lui  Dorinel Umbrărescu, practic cel mai puternic contructor român, valoarea contractului fiind de 3,06 miliarde de lei, fără TVA.

Durata totală a contractului este de 30 de luni, din care 6 luni vor fi alocate fazei de proiectare, iar 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor. Pe traseul acestui nou segment al A7 vor fi construite mai multe elemente de infrastructură rutieră de complexitate ridicată, printre care două viaducte – unul de peste 1.049 metri peste DJ208 și CF517, și altul de peste 604 metri peste râul Ruja.

Totodată, constructorul va realiza un pasaj cu o lungime de 868 metri, peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500. Proiectul prevede și amenajarea a patru parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii modern, precum și trei noduri rutiere, în zonele Tătăruși-Heci (intersecție cu DJ208F), Dolhasca (DJ208I) și Roșcani.

O noutate importantă a acestui contract este că toate parcările și spațiile de servicii vor fi dotate cu infrastructura necesară instalării a minimum 8 stații de încărcare pentru autoturisme electrice, o condiție aliniată la cerințele de mobilitate sustenabilă din cadrul Programului Transport 2021–2027.

Semnarea contractului este posibilă peste aproximativ 10 zile, termen legal în care părțile interesate pot depune eventuale contestații. Dacă nu vor exista obiecții, lucrările ar putea începe în scurt timp, consolidând avansul Autostrăzii Moldovei în direcția conectării regiunii de nord-est a țării la rețeaua națională de autostrăzi.

Publicitate

Construcția Lotului 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava va începe de la Nodul Rutier Pașcani (care aparține tronsonului anterior al A7) și se va termina în nodul rutier Roșcani.

Citeste mai mult

Eveniment

Tot mai multe acțiuni ale Poliției Locale Botoșani în Piața Centrală: 16 amenzi și o mașină ridicată

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din cadrul Serviciului Circulația pe Drumurile Publice au desfășurat, în weekendul 22-23 martie 2025, o acțiune intensă în zona Pieței Centrale din municipiul Botoșani, cu scopul de a preveni și combate faptele antisociale, dar și de a asigura fluidizarea traficului rutier și pietonal.

Operațiunea s-a desfășurat în special pe str. Armeana nr. 2, acolo unde se află amplasat indicatorul rutier „Oprirea interzisă”. De asemenea, o atenție sporită a fost acordată stației de taxi din zonă. Cu acest prilej, au fost aplicate 16 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 1.110 lei, fiind acordate și 31 de puncte de penalizare.

Unul dintre cazurile flagrante a vizat staționarea voluntară neregulamentară în stația de taxi, semnalizată clar cu indicator rutier. Pentru această abatere, polițiștii locali au dispus nu doar amendarea contravenientului, ci și ridicarea tehnico-administrativă a autovehiculului, conform O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Reprezentanții Poliției Locale Botoșani reamintesc șoferilor importanța respectării semnelor de circulație, mai ales în zonele aglomerate precum Piața Centrală, unde opririle neregulamentare pot crea disconfort major celorlalți participanți la trafic, pietoni sau conducători auto.

Astfel de acțiuni vor continua și în următoarea perioadă, fiind vizate în special zonele intens circulate din municipiu, anunță autoritățile locale.

Totodată, au fost aplicate mai multe amenzi și mașini blocate pentru lipsa tichetului de parcare în Botoșani.

Publicitate

Poliția Locală Botoșani a desfășurat, în colaborare cu S.C. Eltrans S.A., și o amplă acțiune de verificare în parcările municipale dotate cu parcometre, vizând respectarea obligației de afișare a tichetului de parcare valabil.

Controalele s-au derulat în weekendul 22-23 martie 2025 și au vizat autoturismele staționate fără tichet sau cu tichete expirate. Ca urmare, 7 vehicule au fost identificate în neregulă și au fost imobilizate prin blocarea roților. Proprietarii acestora au fost sancționați contravențional, conform prevederilor H.C.L. 292/2017, cu o amendă individuală de 400 de lei.

Acțiunea vine ca urmare a numeroaselor sesizări primite din partea botoșănenilor cu privire la utilizarea incorectă sau abuzivă a locurilor de parcare cu plată. Reprezentanții Poliției Locale subliniază faptul că plata parcării și afișarea tichetului sunt obligații legale, iar nerespectarea acestora atrage consecințe.

Cetățenii sunt încurajați să sesizeze autoritățile atunci când observă astfel de nereguli, pentru a contribui la o utilizare corectă și echitabilă a spațiilor publice de parcare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending