Connect with us

Eveniment

Botoșani: Peste 300 de forțe de ordine vor acționa pentru siguranța cetățenilor în minivacanță

Publicat

Publicitate

În perioada 15 – 17 august 2025, la nivelul județului Botoșani, peste 300 de forțe de ordine vor acționa pentru siguranța cetățenilor, împreună cu celelalte instituţii ale statului cu atribuţii în asigurarea ordinii şi liniştii publice.

Astfel, vor fi asigurate măsuri pentru prevenirea faptelor antisociale și menținerea ordinii publice, în special în locurile aglomerate și zonele de agrement.

Pentru a ajunge în siguranță la destinație, polițiștii rutieri vor acționa pe principalele artere rutiere și la orele cu trafic intens, pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere.

Aceștia vor folosi aparatura radar, aparatele etilotest și Drug Test, în vederea depistării șoferilor care încalcă regulile de circulație.

Recomandăm cetățenilor să respecte normele de conviețuire socială, să circule prudent, să nu conducă dacă au consumat băuturi alcoolice și să respecte indicațiile polițiștilor rutieri, care se află în trafic pentru siguranța tuturor.

În caz de nevoie sau dacă aţi asistat ori aveţi cunoştinţă despre comiterea vreunei fapte antisociale, apelaţi cu încredere la cel mai apropiat poliţist sau sunaţi la 112!

Publicitate

ISU BOTOȘANI
Pompierii militari vor fi la datorie, în județul Botoșani, în perioada 15 – 17 august a.c.. Aceștia vor fi pregătiți să acționeze pentru stingerea incendiilor, salvarea persoanelor sau a animalelor din medii ostile vieții, în situația în care se vor înregistra astfel de cazuri și pentru acordarea primului ajutor medical.

O atenție deosebită va fi acordată evenimentelor cu public numeros. Unul dintre acestea va avea loc pe 15 august, la Mănăstirea Zosin, unde, la slujba de hram, sunt așteptați să participe foarte mulți credincioși.

Două echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, cu o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD, se vor afla în apropierea lăcașului de cult pentru a asigura o intervenție imediată, la nevoie.

Profitând de zilele libere, multe persoane vor merge în zonele turistice. Acestora le recomandăm să respecte toate măsurile de siguranță, atât pe timpul deplasării către obiective, cât și pe durata sejurului.

În această perioadă, o atenție deosebită trebuie acordată copiilor, care din dorința de a se bucura de ultimele săptămâni de vacanță, merg la scăldat. Nu de puține ori aceștia aleg zonele neamenajate. Aceste locuri pot fi periculoase, în special pentru persoanele care nu știu să înoate foarte bine, deoarece curenții sunt puternici, malurile abrupte, iar nivelul apei se schimbă brusc.

Pentru a preveni evenimentele nedorite, recomandăm tuturor cetăţenilor să respecte următoarele măsuri de siguranță atunci când merg la scăldat:

– frecventaţi doar locurile special amenajate pentru înot şi scăldat;

– evitaţi scăldatul în lacuri, canale sau alte cursuri de apă unde malurile sunt abrupte, curenţii foarte puternici, albiile nămoloase sau acoperite cu plante, pietre, crengi sau trunchiuri de copaci;

– evitaţi să intrați singuri în apă, fără a avea alte persoane prin apropiere, mai ales dacă nu ştiţi să înotaţi;

– nu intrați în apă după ce ați consumat alcool sau pe timp de noapte;

– nu intrați în apa rece după expunerea prelungită la soare;

– nu săriți de pe platforme, poduri sau alte construcţii;

– nu lăsați niciodată copiii nesupravegheați în apă sau în apropierea acesteia, nici măcar în piscinele achiziționate pentru cei mici;

– echipamentele speciale pentru siguranța înotului (colac de salvare, aripioare sau tuburi gonflabile etc.) trebuie utilizate de către copii, sub atenta supraveghere a unui adult.

Persoanelor care aleg să petreacă timpul la iarbă verde, le reamintim faptul că trebuie să respecte măsurile de prevenire a incendiilor și să aibă mare grijă la modul în care pregătesc grătarul.

Precizăm faptul că este interzisă folosirea focului deschis la mai puțin de 10 metri faţă de locurile în care există materiale combustibile (lemn, hârtie etc.) sau la mai puțin de 40 de metri faţă de zonele cu pericol de explozie (gaze şi lichide combustibile, vapori inflamabili etc.)

Astfel, sfătuim cetățenii să aprindă focul la distanțe de siguranță, doar în locurile special amenajate și fără să folosească substanţe inflamabile. Nu trebuie aprinse focare direct pe sol pentru că flăcările se pot extinde la vegetație, într-o clipă de neatenție.

Arderea trebuie supravegheată continuu, deoarece vântul ar putea schimba direcţia flăcărilor și chiar duce scânteile la distanţe mai mari, către zone împădurite sau cu vegetaţie uscată.

Este recomandat ca cetățenii să aibă la dispoziţie mijloace de primă intervenţie pentru stingerea rapidă a focului: un stingător de incendiu sau o rezervă de apă.

Înainte de a pleca spre casă, locul pregătirii grătarului va fi verificat cu mare atenţie. Jarul trebuie stins, iar cenușa acoperită cu pământ.

Nu în ultimul rând, copiii trebuie supravegheați permanent pentru a nu se juca cu focul sau în apropierea acestuia.

Orice început de incendiu observat trebuie să fie anunţat la numărul unic de urgenţă 112, pentru a fi lichidat de către pompieri înainte de a produce pagube materiale sau pierderi de vieţi omeneşti.

Poliția de Frontieră

Măsuri dispuse la frontieră în minivacanță
La nivelul structurilor Poliției de Frontieră din județul nostru au fost dispuse măsuri suplimentare pentru a se asigura un control fluent, operativ şi eficient în toate punctele deschise traficului internaţional și pentru a se întări dispozitivul de supraveghere al frontierei de stat.
Zilnic, aproximativ 300 de polițiști de frontieră vor asigura un control eficient şi operativ în punctele de frontieră și, totodată, vor desfășura misiuni specifice în zona de competență. Vă reamintim că la frontiera externă controlul documentelor este obligatoriu. Este necesar pașaportul sau cartea de identitate valabilă, iar copiii trebuie să aibă propriul document. Dacă minorii nu sunt însoțiți de ambii părinți este nevoie de acordul notarial.

Pentru a evita aglomerația în punctele de trecere a frontierei recomandăm consultarea aplicației Trafic on-line, disponibilă pe pagina de internet a instituţiei în care sunt actualizaţi, în permanență, timpii de aşteptare la controlul de frontieră.
Vă reamintesc faptul că pe raza județului Botoșani sunt deschise traficului internațional trei puncte de trecere a frontierei: 2 cu Republica Moldova – PTF Stânca și PTF Rădăuți Prut și unul cu Ucraina – PTF Racovăț.
Verificați actele înainte de a pleca la drum!

I.J.J BOTOȘANI
În minivacanța de Sfânta Maria, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani își va concentra efortul în vederea asigurării unui climat de ordine și siguranță publică atât la manifestările cultural-artistice specifice sezonului estival, cât și la manifestările religioase cu participare numeroasă prilejuite de sărbătorirea Adormirii Maicii Domnului.
Jandarmii botoșăneni, în cooperare cu efective de poliție și pompieri, vor lua măsurile necesare pentru prevenirea, combaterea faptelor antisociale și desfășurarea fără incidente a Zilei satului Hilișeu-Crișan, Zilei comunei Lozna și a evenimentului caritabil Coloract în municipiul Botoșani.
De asemenea, jandarmii, împreună cu partenerii instituționali, vor fi prezenți alături de participanții la Hramul mănăstirii Zosin, pentru ca oficierea slujbei religioase și celelalte activități specifice hramului să nu fie tulburate de situații neplăcute.
Pe timpul executării misiunilor, jandarmii vor acționa preponderent pentru preîntâmpinarea faptelor de tulburare a ordinii si siguranței publice, dar nu vor fi tolerate abaterile de la normele legale.
În afara acestor misiuni, jandarmii botoșăneni vor acționa, independent sau în cooperare cu efective de poliție, pentru prevenirea faptelor antisociale de natură penală și contravențională ce ar putea afecta liniștea publică și siguranța cetățenilor în mediul urban și rural și vor interveni la solicitările făcute de cetățeni prin apel la numărul unic de urgență 112.
Nu în ultimul rând, jandarmii vor avea în atenție zonele aglomerate și vor acționa pentru prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de substanțe psihoactive.
Recomandăm participanților la manifestările publice să acorde atenția cuvenită minorilor care îi însoțesc, să aibă grijă de bunurile personale de valoare și să apeleze cu încredere la cea mai apropiată patrulă de ordine publică în mod direct, în cazul sesizării unor fapte antisociale care îi afectează pe ei sau pe cei din jur.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

ANAF va lansa un asistent virtual care va răspunde la întrebările contribuabililor. Cum va funcționa chatbot-ul „Ana”

Publicat

Publicitate

ANAF va lansa în curând un asistent virtual conversațional (chatbot) bazat pe inteligență artificială, aflat în prezent în faza de testare.

Un chatbot este un program de inteligență artificială conceput pentru a interacționa cu oamenii prin conversații, de obicei prin text (ca pe un site web, într-o aplicație sau într-un sistem de mesagerie).

Chatbotul poate înțelege întrebările utilizatorului și oferă răspunsuri automate, fie bazate pe reguli simple (răspunsuri prestabilite), fie pe modele de inteligență artificială avansate (cum ar fi cele de tip GPT).

Chatbotul ANA va fi destinat în special sprijinirii contribuabililor mici și care va purta numele ANA, scrie Startupcafe.

„Avem și alte servicii pe care le dezvoltăm în continuare. De exemplu, contact center-ul care, de fapt, nu este doar un simplu call-center al Agenției. Este integrat și cu soluția de chat și în viitor va fi integrat și cu o soluție de chatbot”, a anunțat Rodica Duță, director general adjunct al Direcției Generale de Asistență pentru Contribuabili, miercuri, la Summitul de Fiscalitate și Tehnologie organizat de Camera Consultanților Fiscali (CCF).

Rodica Duță a explicat că viitorul „robot” conversațional al instituției va funcționa integrat cu soluția de contact center existentă, pentru a asigura o interacțiune eficientă între contribuabili și agenție.

Publicitate

„La momentul la care chatbot-ul, când va fi implementat, nu va ști să răspundă, va fi integrat cu această soluție de contact center, chat-ul agenției, astfel încât un agent uman să poată să preia conversația dacă inteligența artificială nu va ști să răspundă și astfel încât, eventual, conversația apoi să fie transferată și către un agent uman, în call center”, a afirmat Duță.

În cazurile mai complexe, precum interpretarea unor situații legislative noi, solicitarea va fi redirecționată prin formularul de contact către specialiști pentru analiză, spune ea.

„În cazul în care, chiar și așa, să zicem că e o situație nouă, legislativă, nu poate fi răspuns, aceasta va fi transmisă într-un final, într-un formular de contact pe care, de altfel, îl știți, astfel încât solicitarea să fie analizată la nivel de interpretare a legislației pentru că și inteligența artificială, la momentul de față, o vedem cu anumite limitări, este într-o dezvoltare continuă.

Inteligența artificială, după cum bine știți, învață, de altfel, de la factorul uman, nu se hrănește singură cu informația.

Ea poate să o analizeze și, eventual, să o interpreteze cum vrea sau poate să fie ajutată de factorul uman, astfel încât să fie ghidată în înțelegerea mai bună a textelor pe care le interpretează”, a spus Rodica Duță.

Viitorul chatbot al ANAF se va numi ANA și va reprezenta un pas important în direcția digitalizării și valorificării inteligenței artificiale în relația cu contribuabilii.

Foto: Imagine realizată cu ajutorul AI

Citeste mai mult

Eveniment

Lăsata Secului pentru Postul Crăciunului: Ultima zi în care se mănâncă de dulce până la Crăciun.

Publicat

Publicitate

Lăsata Secului marchează începutul Postului Crăciunului. Astfel, joi, 13 noiembrie 2025, creștinii se bucură de ultima zi în care mai pot consuma alimente „de dulce”.

Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara de 14 noiembrie, însă, dacă această dată cade miercurea sau vinerea, cum este în acest an, se lasă sec cu o zi mai înainte, scrie crestinortodox.ro.

„Lăsatul secului” sau “alimentele de sec” se referă în mod direct la nevoinţa omului în aşteptarea unei mari sărbători. Sec înseamnă uscat, fără grăsime, de post.

“Lăsatul secului” este prima zi de pregătire pentru post şi ziua intermediară între mâncatul de dulce şi zilele de post.

Pe vremuri, în seara de Lăsata Secului se reunea toată familia la masă și se pregăteau feluri de mâncare bogate, iar vinul și țuica fiartă erau nelipsite.

Astfel, această masă era un fel de „ospăț de rămas bun” de la alimentele de dulce și în același timp, o petrecere care marca începutul unei perioade mai austere.

Publicitate

Totuși, dincolo de aspectul festiv, Lăsata Secului are și o semnificație religioasă profundă, reprezentând începutul unei perioade de purificare a trupului și a sufletului.

Postul Crăciunului nu este la fel de strict ca Postul Paștelui, însă urmărește același scop: pregătirea credincioșilor pentru sărbătoarea Nașterii Domnului.

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului începe vineri, 14 noiembrie și se încheie pe 24 decembrie. Astfel, acest post ne amintește de perioadele de post ale patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, precum și de postul lui Moise pe Muntele Sinai.

Drepții din Vechiul Testament au postit în așteptarea venirii lui Mesia, iar Moise a postit pentru a primi Legea, cele Zece Porunci, de la Dumnezeu.

În același mod, prin post, ne pregătim să întâmpinăm nașterea lui Hristos. Mantuitorul vine pe pământ, dar dorește să pătrundă și în sufletele noastre, să ne lumineze viața și să ne înalțe spre viața cerească.

Astfel, potrivit crestinortodox.ro, acest post are un caracter de pregătire spirituală, menit să transforme sufletele noastre în temple și locuințe ale prezenței lui Hristos.

Primele mențiuni despre ținerea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin și episcopul Leon cel Mare al Romei.

Decizia ca toți credincioșii să postească timp de 40 de zile a fost luată la Sinodul local de la Constantinopol din anul 1166, în timpul patriarhului Luca Chrysoverghi.

Înainte de acest sinod, practicile postului erau diferite:

  • unii creștini țineau post doar șapte zile
  • alții până la șase săptămâni.

Tradiții și superstiții

În seara de Lăsata Secului, se pregătește o masă aleasă, cu bucate care nu vor putea fi consumate pe parcursul postului, precum carne, lactate și alcool, mai exact alimente „de dulce”.

De asemenea, în această zi nu se coase, nu se țese și nu se toarce, pentru a feri gospodăria de rele. Altă tradiție este legată de pomana pentru cei nevoiași. Femeile pregătesc turte din mălai, pe care le dau de pomană.

Totodată, se spune că dacă dai ceva cu împrumut în această zi, „se vor înmulți lupii”.

În anumite regiuni ale țării, de Lăsata Secului, finii obișnuiau să meargă la nași cu plocon, care constă de obicei într-o găină friptă, un colac mare sau o turtă în foi și o sticlă de vin. De-a lungul timpului, preparatele s-au diversificat, dar tradiția a rămas vie.

Astfel, finii își cer iertare nașilor pentru greșelile comise în decursul anilor, iar după împăcare se întinde masa. Se servesc plăcinte cu fructe și legume, struguri sau stafide, simboluri ale sporului și vigoriei spirituale.

De asemenea, pentru a întâmpina cum se cuvine zilele de post, gospodinele spală toate vasele folosite pentru masa de sărbătoare și le așază pe masă cu gura în jos în noaptea care deschide postul.

Se crede că astfel spiritele rele nu se vor ascunde în vase și nu îi vor ispiti pe credincioși să renunțe la post.

De multe ori se spune că postul spiritual ar fi mai important decât cel alimentar, însă ambele au aceeași valoare. Sfinții Părinți au rânduit abținerea de la anumite alimente cu intenție, pentru a ajuta credincioșii să se pregătească deplin.

Astfel, omul credincios nu trebuie să se limiteze la jumătăți de măsură, iar Hristos trebuie întâmpinat cu întreaga sa ființă, atât trupul, cât și sufletul.

Citeste mai mult

Eveniment

Verificări la centrele sociale din Botoșani: Lipsă de personal, nerespectarea procedurilor și alimentație necorespunzătoare

Publicat

Publicitate

În luna octombrie 2025, inspectorii sociali din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Botoșani au desfășurat 14 misiuni de inspecție socială.

Aceste acțiuni de control au avut ca scop:

  • verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale de tip rezidențial destinate copiilor, atât publice, cât și private, din județul Botoșani;

  • evaluarea în vederea acordării sau neacordării acreditării ca furnizor de servicii sociale ori a licenței de funcționare;

  • monitorizarea respectării cerințelor legale privind funcționarea serviciilor sociale.

În urma acestor misiuni, au fost identificate mai multe deficiențe, dintre care menționăm:

Publicitate
  • lipsa procedurilor privind identificarea, preluarea și repartizarea cazurilor, precum și absența criteriilor clare de desemnare a managerului de caz, conform Ordinului nr. 288/2006 privind Standardele minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecției drepturilor copilului;

  • neîntocmirea fișelor de evaluare psihologică, socială, medicală și educațională, precum și a programelor de intervenție specifică, la termenele prevăzute (trimestrial sau ori de câte ori este necesar), documente care stau la baza raportului privind evoluția dezvoltării copilului și modul de îngrijire a acestuia;

  • nerespectarea procedurii de admitere în centrele sociale, fiind admiși beneficiari care necesită supraveghere și sprijin permanent din cauza problemelor medicale;

  • insuficiența personalului raportat la numărul de beneficiari sau lipsa personalului calificat pentru prepararea și servirea hranei, precum și pentru activitățile de asistență, îngrijire și supraveghere;

  • neasigurarea unei alimentații echilibrate, corespunzătoare din punct de vedere cantitativ și calitativ, și adaptate nevoilor medicale ale beneficiarilor.

Ca urmare a constatărilor, au fost dispuse 14 măsuri de remediere, iar pentru un centru rezidențial destinat persoanelor vârstnice s-a propus retragerea licenței de funcționare, din cauza nerespectării prevederilor legale în vigoare.

Implementarea măsurilor dispuse va fi monitorizată de inspectorii sociali la termenele stabilite prin procesele-verbale de control.

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Educației: Lipsa de pregătire a profesorilor, principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că lipsa de pregătire a cadrelor didactice este principalul motiv pentru care mulți elevi din România se confruntă cu analfabetism funcțional.

Acesta și-a exprimat opinia, în cadrul unui podcast organizat de Salvați Copiii România. Ministrul a fost întrebat cât de mare este responsabilitatea profesorilor în existența analfabetismului funcțional.

„Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe.

N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior, când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii.”, a spus Ministrul Educației, citat de Mediafax.

Unii elevi ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază

Daniel David a explicat că, atunci când elevii ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază, vina nu poate fi plasată în altă parte decât asupra cadrelor didactice.

„Dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală.. păi nu vă supărați, cine este de vină?”, a spus David.

Publicitate

Ministrul a recunoscut că există și alte cauze ale abandonului școlar, precum lipsa de sprijin economic, responsabilitatea familiei și a autorităților locale. Însă a insistat că, în cazul elevilor care frecventează școala, responsabilitatea pentru formarea lor revine în primul rând profesorilor, potrivit edupedu.ro.

Declarațiile ministrului vin după ce România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și între pozițiile 45 și 48 la nivel global, în cadrul testelor PISA 2022.

O analiză Eurydice publicată în 2025 indică faptul că România se află printre statele din Uniune care au implementat cele mai puține măsuri consistente pentru combaterea analfabetismului funcțional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending