Connect with us

Eveniment

Botoșani, locul din România cu cei mai săraci pensionari. Blestem pe capul guvernanților: „Să le ajungă și lor pensia, cum îmi ajunge mie”

Publicat

Publicitate

Cei mai săraci pensionari din România trăiesc în județul Botoșani. Majoritatea nu ajung nici măcar la 2000 de lei pe lună și sunt efectiv dependenți de ajutorul copiilor, mulți plecați la muncă în străinătate. Sunt și cei care abia trăiesc de la o zi la alta, mâncând produse aproape de expirare, scrie ADEVĂRUL.

Conform datelor oficiale, cei mai săraci pensionari din România trăiesc în județul Botoșani. Aici pensia medie este de 2.200 de lei, cu șase de lei mai puțin decât media națională. Până și pensionarii din Vaslui au venituri mai mari. Din cei 75.600 de pensionari majoritatea nu ating pragul de 2000 de lei lunar. Sunt oamenii cu cele mai cernite bătrâneți, care după o viață de muncă se chinuie să supraviețuiască bolilor cronice, multe dobândite la serviciu, dar mai ales sărăciei. Pentru unii pensionari din Botoșani o cutie de margarină, o pâine și un iaurt este un adevărat lux.

„După 40 de ani de muncă am 1600 de lei pensie”

În județul Botoșani numărul pensionarilor îl depășește cu mult pe cel al angajaților. Este o zonă îmbătrânită a țării, marcată de plecarea masivă a tinerilor, mai ales din zonele rurale, în străinătate. Dezechilibrul s-a produs după anii 90, deceniul de sărăcie lucie al Botoșaniului când fabricile se închideau în cascadă iar oamenii abia dacă aveau ce să mănânce. Loturile fărâmițate, abia primite la Legea 16, a retrocedărilor, mai mult îi încurcau pe țăranii care nu aveau cu ce să le lucreze. În acest context s-a produs exodul masiv al sfârșitului de anii 2000.

În sate au rămas mai mult bătrânii. Un ținut al pensionarilor cu venituri foarte mici. Majoritatea spun că nu se descurcă de la o lună la alta. Frustrarea vine că trăiesc într-o sărăcie lucie după 40 de ani de muncă. După zile în care se trezeau devreme și se culcau la miezul nopții pentru a lăsa mâncare copiilor rămași cu cheia la gât. Maria Tudose are peste 40 de ani de muncă. Acum încasează o pensie de 1600 de lei. „După 40 de ani de muncă am 1600 de lei pensie. Am momente în care mă întreb pentru ce atâta chin? Eram îngrijitoare și mă trezeam dimineața la 6.00 să plec la muncă. Făceam treabă toată ziua. Mă întorceam acasă. Dădeam fuga să spăl haine, mai întrebam copiii de sănătate și mă apucam de mâncare, să aibă a doua zi când veneau, la prânz, de la școală. Mă prindeam miezul nopții. Și am văzut că și ăla care a stat mai mult degeaba tot primeste 1200 de lei. Pentru ce atâta canon? Pentru 1600 de lei?”, se plânge botoșăneanca.

Pentru nea Viorel, ieșirea la pensie a fost un șoc. „Am făcut 65 de ani. Am mai stat un an în activitate. După aceea am zis să ies la pensie că nu mai puteam. Am lucrat mult cu publicul și mă istovise psihic. Când am încasat prima pensie am avut un șoc. Era mult mai mică decât salariul. Și stăteam așa cu banii în mână și mă gândeam, cum mă voi descurca?”, spune bărbatul.

Publicitate

„Să le ajungă și lor pensia, cum îmi ajunge mie”
Majoritatea pensionarilor botoșăneni nu se descurcă cu cei 2000-2200 de lei primiți lunar. „Numai medicamentele cât costă. Chiar și compensate. Plus că sunt care nu se compensează. Mai ales anumite unguente mai bune. Că tot la muncă m-am îmbolnăvit cu articulațiile. Apoi vine căldura. La o garsonieră am de plătit 250 de lei, numai pe o lună. Și eu primesc 1600 de lei. Din ce mai cumpăr mâncare ? De haine și alte distracții nici vorbă”, spune Maria Tudose. Tanti Teodora a muncit și 14 ani în Italia. Pe lângă cei 35 munciți în România. Spune că din cauza birocrației nu reușește să mai încaseze veniturile din străinătate. Primește abia 1289 de lei, pe lună, și este disperată, relatează ADEVĂRUL.

„Să le ajungă și lor pensia cum îmi ajunge mie. Am muncit degeaba 14 ani în Italia. Mi-a sistat venitul acolo că trebuie nu știu ce hârtii. Sunt sătulă de sărăcie. Noroc că încă nu sunt bolnavă. Dar cheltuielile și mâncarea mă nenorocesc. În ultima săptămână este jale. Mănânc pâine cu margarină și parizer la șapte lei batonul, de la supermarket. Am momente când cu o zi înainte de pensie este atât de greu că adorm plângând”, spune femeia. Cel mai greu le este celor care rămân  singuri precum Maria sau Teodora.

„La cei care mai trăiește soțul este mai bine fiindcă de obicei bărbații aveau salariul mai mare, venitul este puțin mai mare. Împart și cheltuielile și grijile. Se alină altfel„, mărturisește Teodora. Mulți pensionari sunt dependenți de copii. „Dacă n-as avea copiii să mă ajute n-aș putea să mă descurc. Foarte greu. Suntem cei mai săraci, cei mai neajutorați”, mărturisește cu năduf o săteancă din Leorda.

Mai ales copiii plecați în străinătate, trimit bani părinților. „Trimit și ei cât pot. Și spun Doamne Ajută. Că fără ei eram nenorocită. Muritoare de foame. De multe ori îmi este rușine și le spun că am, să nu mai trimită. Că și ei o duc greu acolo”, spune o altă pensionară din Leorda. Mulți pensionari ajung să bată supermarketurile în căutare de produse aflate la limita expirării, mult mai ieftine. „Sunt acolo frigidere și coșuri unde sunt alimente din astea la expirare. Adică mai au două-trei zile până la expirare. Cumpăr rapid, că-s la jumătate de preț. Așa mai mănânc și eu cărniță”, mărturisește un pensionar botoșănean.

„O să ajungem să mâncăm buruieni de pe câmp”

Cele mai mici pensii le primesc cei din mediul rural. Mai ales în condițiile în care cei mai mulți ai lucrat la CAP-uri sau IAS-uri. De exemplu, Dumitru Grădinar de 86 de ani din comuna Unțeni. A plecat cu părinții la câmp de la șase ani. Nici acum nu a renunțat la agricultură. A muncit din greu, pe mai nimic. Are o pensie minimă de aproximativ 1200 de lei. Își aduce aminte că a muncit și la pământ, la CAP, și la oi. „Era așa de greu vara. Munceai de se rupea pielea pe palme, numai să faci norma. Am dat la sapă de ne-am cocoșat. Și pe ploaie și pe soare. Făceam muncă de toate felurile și vara și iarna. Am fost și la oi și la câmp”, spune bătrânul. Banii nu-i ajung de niciun fel.

„Este greu iarna cu lemnele. Când cumpăr lemne este post și rugăciune, oricum n-ai cu ce să mai cumperi mâncare. Medicamentele le cumpăr o lună da, o lună nu. Ce să-i fac”, spune bătrânul. O altă femeie din Drăgușeni spune resemnată, „O să ajungem să mâncăm buruieni de pe câmp dacă se mai scumpește uleiul și mâncarea”, spune femeia.

Se dă vina pe profilul economic al județului

Autoritățile spun că , la Botoșani, pensiile sunt atât de mici din cauza profilului economic al județului, din perioada comunistă. Adică era un județ axat pe producția agricolă și pe industria ușoară. Adică CAP-uri, IAS-uri și multe fabrici de zahăr, sticlă și textile. „La momentul actual în evidența Casei Județene de Pensii Botoșani există un număr de 1560 de pensionari foști lucrători în cooperativele agricole. Într-adevăr au cuantumurile de pensie mult mai reduse față de ceilalți pensionari, deoarece calculul pensiei de CAP se face diferit față de un fost angajat care a avut salariu. Pe fosta lege se calcula pensia cu norme. Ei au avut o muncă diferită față de cei cu contract de muncă și atunci este clar un cuantum mai mic”, spune Cristina Anton, directorul Casei Județene de Pensii Botoșani.

Inclusiv pensionarii spun că față de județele puternic industrializate, la Botoșani salariile au fost mai mici. „Să vorbim pe aia dreaptă. În orașele mari, foarte industrializate, oamenii au lucrat și grupa a I a și grupa a II a. Primeau salarii mai mari. Erau și minerii, de exemplu, care aveau salarii mai mari, sporuri. La noi au fost mulți la CAP, mulți la textile, în construcții, la zahăr, la sticlă”, spune moș Constantin din satul Dolina, comuna Leorda.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când trecem la ORA de vară 2025 și cum poți să te adaptezi mai ușor la această schimbare

Publicat

Publicitate

România va trece la ora de vară în ultima parte a lunii martie 2025. În noaptea dintre sâmbătă și duminică, 29 spre 30 martie, ceasurile vor fi date înainte cu o oră. Astfel, la ora 03:00, vom sări direct la 04:00. Schimbarea va scurta noaptea cu o oră, iar această ajustare bruscă poate afecta, chiar și temporar, ritmul natural al organismului și calitatea somnului.

Schimbarea orei are loc de două ori pe an: în martie, când trecem la ora de vară și zilele devin mai luminoase și în octombrie, când revenim la ora de iarnă și nopțile se lungesc.

Ora de vară în România

România folosește ora de vară în acord cu statele Uniunii Europene. Această practică a fost introdusă pentru prima dată în 1932, când ceasurile erau ajustate sezonier pentru a profita mai bine de lumina naturală, potrivit agerpres.ro.

30 martie va avea doar 23 de ore.

Între 1932 și 1939, ora de vară era aplicată anual și începea din prima duminică a lunii aprilie până în prima duminică din octombrie. Însă, între 1941 și 1979, această regulă a fost suspendată.

În 1979, România a aderat la Convenția fusurilor orare, iar în 1997, printr-o ordonanță oficială, s-a stabilit că ora de vară începe în ultima duminică din martie, când ora 03:00 devine 04:00 și se încheie în ultima duminică din octombrie, când ora 04:00 revine la 03:00.

Publicitate

Ora de vară în Europa

Conform legislaţiei Uniunii Europene actuale, se trece la ora de vară în ultima duminică a lunii martie şi se revine la ora iniţială în ultima duminică a lunii octombrie.

Schimbarea orei a fost aplicată pentru prima dată în Europa în timpul Primului Război Mondial, în 1916.

Germania a fost prima țară care a adoptat ora de vară, în perioada 30 aprilie – 1 octombrie. La scurt timp, Marea Britanie a urmat acest exemplu și a aplicat schimbarea între 21 mai și 16 octombrie.

Ulterior, mai multe țări europene, printre care Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Luxemburg, Olanda, Norvegia, Portugalia, Suedia și Turcia, au introdus această măsură.

În prezent, aproape toate statele europene folosesc ora de vară, cu excepția Rusiei, Islandei și Belarusului, care au renunțat la această practică.

Cum a apărut ideea orei de vară

Prima propunere legată de schimbarea orei a venit în 1784 de la Benjamin Franklin, care sugera, într-un mod satiric, că acest sistem ar economisi lumânări prin folosirea luminii naturale de dimineață.

Ideea a fost dezvoltată mai târziu, în 1895, de entomologul neozeelandez George Vernon Hudson, care își dorea mai mult timp pentru a studia insectele.

Ora de vară a fost introdusă oficial în Statele Unite pe 31 martie 1918 și a fost aplicată pe scară largă în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

În 1966, a devenit obligatorie la nivel național, iar în anii ’80, președintele Ronald Reagan a prelungit perioada în care era folosită, pentru a conserva energia.

Cum să te adaptezi mai ușor la schimbarea orei de vară

Pentru a face tranziția mai ușoară atunci când se schimbă ora, specialiștii recomandă câteva măsuri simple, potrivit hotnews.ro:

  • Dormitul suficient cu cel puțin o săptămână înainte de trecerea la ora nouă poate ajuta corpul să se adapteze mai bine;
  • Culcatul mai devreme în primele zile după schimbare contribuie la reglarea ritmului biologic;
  • Reducerea expunerii la ecrane cu lumină albastră înainte de somn previne tulburările de adormire;
  • Evitarea activităților intense și a stimulării mentale puternice seara ajută organismul să intre mai ușor în ritmul nou.

Citeste mai mult

Eveniment

Scene de violență între persoane fără adăpost, surprinse de camerele de supraveghere. Bătaie oprită de Poliția Locală Botoșani

Publicat

Publicitate

O altercație între două persoane fără adăpost s-a transformat, sâmbătă seară, într-un incident violent, surprins în direct de o cameră de supraveghere amplasată lângă platforma de colectare a deșeurilor de pe Aleea Școlii nr. 4, în municipiul Botoșani.

Imaginile transmise în timp real către dispeceratul Poliției Locale au arătat cum conflictul verbal a escaladat rapid într-o confruntare fizică, desfășurată chiar lângă ghena de gunoi.

În doar câteva minute, o patrulă mobilă de ordine publică a fost trimisă la fața locului. Polițiștii au intervenit prompt, reușind să separe cele două persoane și să restabilească ordinea. Ambele au fost legitimate, iar în urma verificărilor s-a constatat că una dintre ele prezenta leziuni care necesitau asistență medicală.

Un echipaj de ambulanță a fost solicitat de urgență, iar persoana rănită a fost transportată la Unitatea de Primiri Urgențe pentru investigații suplimentare. Cei doi bărbați, cunoscuți ca fiind persoane fără adăpost, au fost sancționați contravențional conform Legii nr. 61/1991 privind ordinea și liniștea publică. Valoarea totală a amenzilor aplicate s-a ridicat la 1.500 de lei.

Poliția Locală Botoșani atrage atenția asupra riscurilor generate de conflictele dintre persoane vulnerabile, care, în lipsa unui mediu stabil și a sprijinului social, pot degenera rapid în acte de violență. Reprezentanții instituției subliniază importanța rețelei de supraveghere video în monitorizarea zonelor publice, un instrument esențial în intervențiile rapide și eficiente.

Astfel de acțiuni contribuie nu doar la menținerea siguranței în comunitate, ci și la protejarea celor aflați în cele mai dificile situații de viață, a transmis Poliția Locală Botoșani, cea care este implicată în gestionarea problemelor sociale din spațiul urban.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Un nou lot al Autostrăzii Moldovei A7, adjudecat: Un constructor ROMÂN va realiza tronsonul Pașcani–Suceava

Publicat

Publicitate

Încă un pas important pentru realizarea Autostrăzii Moldovei A7. A fost desemnat câștigătorul contractului pentru proiectarea și execuția primului lot al sectorului Pașcani–Suceava.

Tronsonul, care va avea o lungime de 33 de kilometri, a fost atribuit unei companii românești, Spedition UMB, firma lui  Dorinel Umbrărescu, practic cel mai puternic contructor român, valoarea contractului fiind de 3,06 miliarde de lei, fără TVA.

Durata totală a contractului este de 30 de luni, din care 6 luni vor fi alocate fazei de proiectare, iar 24 de luni pentru execuția efectivă a lucrărilor. Pe traseul acestui nou segment al A7 vor fi construite mai multe elemente de infrastructură rutieră de complexitate ridicată, printre care două viaducte – unul de peste 1.049 metri peste DJ208 și CF517, și altul de peste 604 metri peste râul Ruja.

Totodată, constructorul va realiza un pasaj cu o lungime de 868 metri, peste pârâul Pulpa, DJ208S și CF500. Proiectul prevede și amenajarea a patru parcări de scurtă durată, un spațiu de servicii modern, precum și trei noduri rutiere, în zonele Tătăruși-Heci (intersecție cu DJ208F), Dolhasca (DJ208I) și Roșcani.

O noutate importantă a acestui contract este că toate parcările și spațiile de servicii vor fi dotate cu infrastructura necesară instalării a minimum 8 stații de încărcare pentru autoturisme electrice, o condiție aliniată la cerințele de mobilitate sustenabilă din cadrul Programului Transport 2021–2027.

Semnarea contractului este posibilă peste aproximativ 10 zile, termen legal în care părțile interesate pot depune eventuale contestații. Dacă nu vor exista obiecții, lucrările ar putea începe în scurt timp, consolidând avansul Autostrăzii Moldovei în direcția conectării regiunii de nord-est a țării la rețeaua națională de autostrăzi.

Publicitate

Construcția Lotului 1 al autostrăzii Pașcani – Suceava va începe de la Nodul Rutier Pașcani (care aparține tronsonului anterior al A7) și se va termina în nodul rutier Roșcani.

Citeste mai mult

Eveniment

Tot mai multe acțiuni ale Poliției Locale Botoșani în Piața Centrală: 16 amenzi și o mașină ridicată

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali din cadrul Serviciului Circulația pe Drumurile Publice au desfășurat, în weekendul 22-23 martie 2025, o acțiune intensă în zona Pieței Centrale din municipiul Botoșani, cu scopul de a preveni și combate faptele antisociale, dar și de a asigura fluidizarea traficului rutier și pietonal.

Operațiunea s-a desfășurat în special pe str. Armeana nr. 2, acolo unde se află amplasat indicatorul rutier „Oprirea interzisă”. De asemenea, o atenție sporită a fost acordată stației de taxi din zonă. Cu acest prilej, au fost aplicate 16 sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 1.110 lei, fiind acordate și 31 de puncte de penalizare.

Unul dintre cazurile flagrante a vizat staționarea voluntară neregulamentară în stația de taxi, semnalizată clar cu indicator rutier. Pentru această abatere, polițiștii locali au dispus nu doar amendarea contravenientului, ci și ridicarea tehnico-administrativă a autovehiculului, conform O.U.G. nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice.

Reprezentanții Poliției Locale Botoșani reamintesc șoferilor importanța respectării semnelor de circulație, mai ales în zonele aglomerate precum Piața Centrală, unde opririle neregulamentare pot crea disconfort major celorlalți participanți la trafic, pietoni sau conducători auto.

Astfel de acțiuni vor continua și în următoarea perioadă, fiind vizate în special zonele intens circulate din municipiu, anunță autoritățile locale.

Totodată, au fost aplicate mai multe amenzi și mașini blocate pentru lipsa tichetului de parcare în Botoșani.

Publicitate

Poliția Locală Botoșani a desfășurat, în colaborare cu S.C. Eltrans S.A., și o amplă acțiune de verificare în parcările municipale dotate cu parcometre, vizând respectarea obligației de afișare a tichetului de parcare valabil.

Controalele s-au derulat în weekendul 22-23 martie 2025 și au vizat autoturismele staționate fără tichet sau cu tichete expirate. Ca urmare, 7 vehicule au fost identificate în neregulă și au fost imobilizate prin blocarea roților. Proprietarii acestora au fost sancționați contravențional, conform prevederilor H.C.L. 292/2017, cu o amendă individuală de 400 de lei.

Acțiunea vine ca urmare a numeroaselor sesizări primite din partea botoșănenilor cu privire la utilizarea incorectă sau abuzivă a locurilor de parcare cu plată. Reprezentanții Poliției Locale subliniază faptul că plata parcării și afișarea tichetului sunt obligații legale, iar nerespectarea acestora atrage consecințe.

Cetățenii sunt încurajați să sesizeze autoritățile atunci când observă astfel de nereguli, pentru a contribui la o utilizare corectă și echitabilă a spațiilor publice de parcare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending