Botoșani, în topul județelor din România unde majoritatea populației nu are loc de muncă. Mii de oameni trăiesc din ajutor social și au maximum opt clase
În trei județe din România, majoritatea populației aptǎ de muncă nu are serviciu. În aceste zone sărace ale României, greul muncii, al taxelor și al prestațiilor sociale îl duce doar aproximativ 40%. Revoltător este faptul că o parte dintre cei care nu muncesc nu avut niciodată un loc de muncǎ, scrie Adevărul.
Multe județe din România sunt bântuite de sărăcie. În unele dintre acestea majoritatea populației nici măcar nu are salariu, adică nu muncește cu forme legale. În aceste condiții, oamenii nu plătesc taxe, impozite și nici nu beneficiază de asigurare medicală sau pensie. Sunt parte a unui cerc vicios al pauperității, înapoierii, viciilor și a lipsei de perspectivă în care se cufundă o bună parte din țara noastră. Conform statisticilor oficiale cea mai gravă situație din punct de vedere al ocupării forței de muncă este în trei județe din România. Este vorba despre Botoșani, Giurgiu și Călărași. În aceste județe, spun cifrele oficiale, majoritatea populației nu are serviciu, salariu și nici asigurare medicală. Tot greul, în Botoșani, Giurgiu și Călărași, cade pe umerii a 40% din populație, singurii plătitori de taxe. Cea mai gravă situație este în județul Giurgiu, acolo unde doar 41.4% din populația bună de muncă are un serviciu. Restul de 59% stau degeaba. Adică nu au serviciu în mod oficial. Penultimul loc este ocupat de Călărași cu o rată de ocupare a forței de muncă de 43.2%. Iar locul trei de la coadă este adjudecat de județul Botoșani, cu o rată de ocupare de numai 43.7%, la o distanță infimă față de Călărași.
Județul pensionarilor și al oamenilor fără venit
Botoșaniul este un județ cu potențial, mai ales agricol, cultural și turistic. Cu toate acestea face parte din categoria celor mai sărace județe din România. Iar sărăcia nu se leagă de lipsa resurselor, ci de o adevărată dramă socială prin care trece județul. Peste 60% din populație trăiește în mediul rural. O bună parte a sătenilor trăiesc exclusiv din agricultura de subzistență și creșterea animalelor. În majoritatea comunelor nu există altă perspectivă, nici agenți economici importanți, nici fabrici sau orice altă formă de a-și câștiga pâinea. Cel mult câteva magazine sătești, birturi și în cel mai bun caz mari fermieri care angajează, evident tot în agricultură și zootehnie. În unele sate ale Botoșaniului, sărăcia și lipsa de perspectivă se îmbină într-un mod dramatic cu viciile și lipsa educației sanitare în primul rând. De altfel, sunt comune care nu au nici măcar medic de familie, darămite spitale sau dispensare. Sunt și cazuri fericite de edili implicați, cu proiecte sociale bune, dar acestea sunt rare, relatează Adevărul.
Satele sunt îmbătrânite FOTO Cosmin Zamfirache
Statisticile oficiale vin să confirme situația dramatică. În județul Botoșani, peste 72% din populație este formată din pensionari. Adică, o societate profund îmbătrânită. Majoritatea tinerilor de la țară, fără nicio perspectivă de loc de muncă, fără să se poată întreține au plecat masiv în străinătate, lăsând satele aproape goale. Doar 25% din populația Botoșaniului este activă, adică duce greul economiei județene. Tabloul economic poate fi completat cu faptul că, la Botoșani, statul este principalul angajator. Statisticile de la AJOFM vin în completare și arată că, de fapt, singurii oameni care muncesc legal, la Botoșani, sunt mult mai puțini. Astfel, din 25% forță activă doar 40% muncesc. Unii nu au nici măcar ajutor social. Peste 47.000 de botoșăneni nu au serviciu și implicit nu au nici salariu.
”Șefule, trăiește lumea din ce apucă! Nu se merită să bați drumul pentru trei leuți”
Așa cum arată și asistenții sociali de pe la primăriile din județul Botoșani, sărăcia se îmbină cu viciile. O parte a celor care stau degeaba sau merg la muncă cu ziua, la negru, prin sat, pentru cel mult 100 de lei, sunt și consumatori de alcool, dar și de tutun. „Sunt persoane care, pe lângă sărăcie, încep să aibă vicii, adică mai ales consum de alcool. Și de acolo încep și problemele în familie, cu copii, certuri, și alte și alte probleme. Ei nu înțeleg că-și fac rău cu mâna lor”, spune Elena Vechiu, asistent social din comuna Dobârceni. Deși au fost făcute, prin intermediul AJOFM, în colaborare cu primăriile, burse ale locurilor de muncă pe la țară, prea puțini dintre cei fără loc de muncă s-au prezentat. Nici măcar pentru locurile de muncă pentru necalificați, unde nu era nevoie nici de studii, nici de experiență. ”De multe ori, este o distanță mare față de oraș, dar ar putea exista condiții pentru navetă în zonele urbane. Mulți însă ajung să se complacă în situația pe care o au. Nu sunt deschiși să meargă către oraș, să facă navetă, să încerce altceva. Și cu cei de la AJOFM am încercat mai multe acțiuni prin care să beneficieze de calificări, să găsească loc de muncă, măcar necalificați, să aibă un venit, dar ei tot da, da…și nu mai merg. Preferă să stea așa”, adaugă asistentul social de la Dobârceni. Oamenii din sate spun că munca la oraș, de exemplu, nu are niciun avantaj, scrie Adevărul.
Publicitate
Multi oameni trăiesc din agricultură FOTO Cosmin Zamfirache
Principalul impediment ar fi distanța și salariile mici. Preferă să rămână la țară, să crească câteva păsări, poate o vacă, în cel mai bun caz. Și muncă cu ziua, când foamea bate la ușă. ”Șefule, trăiește lumea din ce apucă! Nu se merită să bați drumul pentru trei leuți. Salariul mic și mai dai bani și pe drum, mai un pachet ceva. Nu se merită. Ce iei pe mere, dai pe pere”, spune un sătean din zona Dângeniului. Un altul, din zona Costești, aproape de municipiul Botoșani, spune că preferă să crească păsări și ce animale poate, eventual să cultive legume în grădină.
”Dacă eu mă duc la muncă la oraș, și mai ține acolo și 10 ore, până ajung acasă, cine are grijă de animale și grădină. Femeia îi cu copiii, nu poate face muncin grele. Prețurile sunt mari la mâncare, dacă mă apuc a cumpăra ies mai sărac. Mai bine aici la țară, mâncare este. Bani, dintr-o alocație, mai fac o trebușoară și iese un ban”, spune localnicul. Șefii de la AJOFM recunosc că există o problemă cu transportul public în județ. Adică sunt multe comune unde oamenii nu pot ajunge la programul de lucru, din cauza orarului autobuzelor. „În ceea ce privește accesul persoanelor la un loc de muncă, un impediment este incoerența transportului public la nivel județean. Există foarte puține trasee, foarte puține localități a căror locuitori au asigurat transportul pentru Municipiul Botoșani, sau Municipiul Dorohoi, pentur a putea realiza un program normal de muncă”, precizează Anca Apăvăloaie, șefa Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani.
Fără carte, fără parte
Problema este agravată și de faptul că, mai ales în mediul rural, puțini localnici au un nivel de educație ridicat. Statisticile arată că aproximativ 80% dintre cei care nu au serviciu, dar trăiesc cu ajutor social, au cel mult opt clase. 813 botoșăneni nu au nici măcar patru clase. În aceste condiții, nu au nici măcar șansa unor cursuri de calificare.
Publicitate
Majoritatea oamenilor de la sat trăiesc din agricultură FOTO Cosmin Zamfirache
„La finalul lunii august aveam peste 4600 de persoane înregistrate în evidențele noastre. Dintre acestea 852 sunt beneficiari de indemnizație, sunt acele persoane care beneficiază de protecție socială, șomerii indemnizați. Însă din cele 3717 care nu sunt indemnizate, 2782 sunt beneficiari de venit minim de incluziune, acel ajutor social, cum este cunoscut ca sintagmă. Din aceste 2782, 2282 de persoane au absolvit opt sau mai puțin de opt clase. Sunt mai mult de 80%. Ei sunt în evidență pentru a beneficia de măsuri active pentru a fi incluși în câmpul muncii. Dar aceste persoane nu dețin o calificare. Dat fiind nivelul de sutdiu nu pot accede la cursuri de calificare de nivel 2 sau 4, care să le permită o meserie care este mai bine plătită”, spune Anca Apăvăloaie, director AJOFM Botoșani. Șocant este faptul că doar 835 de persoane din cele 2782, bune de muncă, dar cu ajutor social, au avut vreodată contract de muncă. Restul de aproximativ 1900 nu au muncit niciodată în viața lor. Unii nici măcar până la vârsta de 50 de ani.
Șefii de la AJOFM spun că, din nefericire, în județ puține autoritățile locale se implică la nivel social pentru a diminua această dramă economică și socială. ”Toate aceste investiții în infrastructură, ale autorităților locale sunt benefice dar este foarte bine și este la fel de important și această aplecare către persoanele care vor un loc de muncă, care vor să aibă un venit, ca urmare a muncii lor. Nu numai către asistatul social . Există reprezentanți ai primăriilor care au o aplecare către partea asta umană, socială, cu proiecte finanțate din fondul social european pentru această problematică a ocupării, proiecte pentru informare, consiliere, formare profesională, au finanțat planuri de afaceri care au dus la inființarea de start-up-uri, întreprinderi de economie socială, sau simple societăți. Însă nu în toate comunitățile există același interes. În mai puține comunități se întâmplă aceste lucruri pozitive”, adaugă Anca Apăvăloaie.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Polițiștii botoșăneni efectuează verificări pentru localizarea a doi tineri, de 29 și 23 de ani, ambii din municipiul Botoșani, care au părăsit în mod voluntar domiciliul, în data de 27 septembrie, pentru a se deplasa în Italia, la muncă, păstrând legătura cu familia până în seara zilei de 27 septembrie, ora 22:00. Ulterior acestei date, cei doi nu au mai putut fi contactați.
PĂMÂNTAȘU NICOLAE are următoarele semnalmente: 1,65 m înălțime, 60 de kg, păr scurt, negru, ochi căprui.
COVACI ROBERT are următoarele semnalmente: 1,70 m înălțime, 82 de kg, păr scurt negru, ochi căprui.
Rugăm cetățenii care dețin informații cu privire la aceste persoane să apeleze 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție!
Începând cu data de 1 octombrie a devenit operațional, și la nivelul județului Botoșani, Sistemul informatic de monitorizare electronică a persoanelor care fac obiectul aplicării măsurilor în cazul emiterii ordinului de protecție provizoriu, ordinului de protecție și ordinului european de protecție.
Monitorizarea se va realiza automat, fără intervenție umană, sistematic și exclusiv pe teritoriul României, asupra unor dispozitive electronice, pe baza identificatorului acestora și în raport cu anumite reguli. Identitatea persoanei supravegheate și a persoanei/persoanelor protejate, care poartă dispozitivele electronice, va fi cunoscută doar de organul de supraveghere care creează semnalarea.
Utilizarea sistemelor electronice permite o creștere a gradului de asigurare a măsurilor de protecție a drepturilor persoanelor protejate și, în același timp, este o metodă de monitorizare/supraveghere, care permite urmărirea modului de respectare a măsurilor dispuse în cadrul unor proceduri judiciare.
Publicitate
Utilizarea acestor sisteme nu echivalează cu protecția integrității fizice a persoanelor protejate, însă permite adoptarea unor măsuri pentru prevenirea tuturor tipurilor de violență, respectarea regulilor impuse de executarea măsurii arestului la domiciliu și a supravegherii la distanță.
Dispozitivul electronic de supraveghere, pentru persoana supravegheată, este alcătuit dintr-o componentă de tip brățară, care va fi atașată la glezna sau, prin excepție, la brațul persoanei.
Publicitate
Dispozitivul electronic de supraveghere va avertiza persoana supravegheată de producerea unei alerte.
Alerta generată se transmite, în mod automat, dispeceratului de urgenţă operat de către poliţie, constituit în cadrul S.N.U.A.U, împreună cu datele de localizare ale dispozitivului electronic de supraveghere purtat de persoana supravegheată sau de persoana protejată care deține dispozitivul.
SIME este dispecerizat de zece polițiști instruiți pentru această linie de muncă, cu experiență în ordine publică.
Organele de ordine publică sesizate au obligaţia de a verifica, de îndată şi potrivit ordinii de priorităţi, respectarea măsurii de supraveghere, intervenția fiind realizat după principiul „cel mai apropiat polițist intervine”.
În situaţia generării unei alerte, persoana supravegheată este obligată ca, de îndată, să se prezinte la cel mai apropiat organ de ordine publică aflat în serviciu, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
Spre exemplu, în situaţia generării unei alerte de părăsire a imobilului, persoana supravegheată este obligată, de îndată, să rămână sau să revină în imobil, să contacteze telefonic organul de supraveghere şi să urmeze instrucţiunile acestuia.
Menționăm faptul că, distrugerea dispozitivelor electronice de supraveghere folosite pentru monitorizarea electronică, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, conform art. 253, alin 21, din Codul Penal.
În plus, se consideră evadare încălcarea de către persoana aflată în arest la domiciliu a obligaţiei de a nu părăsi imobilul ori nerespectarea de către aceasta a itinerarului sau condiţiilor de deplasare, stabilite potrivit legii.
În ceea ce privește dinamica ordinelor de protecție provizorii, statisticile relevă faptul că în primele 8 luni ale anului 2024 polițiștii au emis un număr de 247 de ordine de protecție provizorii, dintre acestea, 246 ordine de protecție provizorii, au fost confirmate de către procuror, reprezentând o rată de confirmare de 99,6%;
De asemenea, în cursul primelor 8 luni ale anului 2024, instanțele de judecată au emis un număr de 210 de ordine de protecție, din totalul acestora, un procent de 41,9% (88 ordine de protecție) au provenit din ordine de protecție provizorii.
Din analiza datelor statistice privind infracțiunile sesizate primele 8 luni ale anului 2024 rezultă faptul că, la nivel județean, numărul faptelor de violență domestică a scăzut cu 9,7% față de 8 luni 2023, respectiv, 896 fapte sesizate în primele 8 luni ale anului 2024 și 993 fapte sesizate în aceeași perioadă a anului 2023.
Ponderea este deținută de infracțiunile de lovire sau alte violențe, fiind înregistrate 545 fapte în 8 luni 2024 ( cu 104 mai putine decât în primele 8 luni ale anului 2023) și cele de încălcarea ordinului de protecție, 103 fapte în primele 8 luni din 2024. (cu 8 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.)
Din punct de vedere al locului comiterii faptelor de violenţă domestică, situația se prezintă astfel: 352 de fapte au fost comise în mediul urban, în scădere față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 366 de fapte și 544 de fapte au fost comise în mediul rural, în scădere față de perioada similară a anului 2023, când au fost înregistrate 627 de fapte.
Din cele 896 de fapte, 143 au fost comise în spaţiul public.
Recomandăm tuturor persoanelor care sunt victimele unor acte de violență, indiferent de natura acesteia, să sesizeze de îndată organele de poliție, prin orice modalitate, și să ia în considerare posibilitate dispunerii măsurii de ”obligare a agresorului de a purta permanent un dispozitiv electronic de supraveghere”, măsură ce poate fi luată doar în urma acordării consimțământului de către victimă.
În perioada 14-15 noiembrie 2024, Centrul Județean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, cu sprijinul Consiliului Județean Botoșani, și în parteneriat cu Primăria Orașului Săveni, organizează cea de a XXIX-a ediţie a Festivalului-Concurs de Creație și Interpretare a Piesei de Teatru într-un Act „Mihail Sorbul”. Desfășurat o dată la doi ani, festivalul își propune prin ambele secțiuni – creație și interpretare – descoperirea și promovarea talentelor dramaturgice în rândul amatorilor.
Concursul se desfășoară pe două secțiuni:
CREAȚIE
La concurs pot participa dramaturgi contemporani români, membri sau nu ai uniunilor de creație, fără limită de vârstă, cu o pisă de teatru într-un act. Organizatorii nu impun participanților nicio tematică.
Textul propriu-zis, semnat cu motto, și fișa de înscriere (Anexa 1 din regulament) în format WORD, în care vor fi menționate motto-ul, numele, prenumele, numărul de telefon și adresa, vor fi trimise online la adresa de e-mail: literatura@centrulcreatieibt.ro până la data de 31 octombrie 2024.
INTERPRETARE
La aceasta secțiune pot participa trupe de teatru de amatori, din fiecare județ al țării, cât și trupe din Republica Moldova și Ucraina.
Categorii: monolog, trupe de elevi, trupe de absolvenți de liceu.
Publicitate
Înscrierea la concurs se face pe baza de fișei de înscriere (conform anexei din regulament) și un video de maximum 15 minute din piesa propusă în competiție, care va fi folosit pentru selecția finală. Materialele se vor trimite până la data de 31 octombrie 2024 la adresa de e-mail: literatura@centrulcreatieibt.ro.
Reprezentanții Consiliului European de Arboricultură au supravegheat miercuri în România primul examen pentru atestarea în meseria de „chirurg pentru copaci”. La examenul pentru obținerea atestatului european de chirurg pentru arbori s-au putut înscrie cei care au experiență în domeniu, cu condiția să fi lucrat cel puțin 300 de ore la înălțime. Examenul a avut loc la Arad și printre probe s-a numărat și curățarea crengilor bolnave ale unor arbori la 30 de metri înălțime. Patru dintre candidați au obținut în final certificatu, scrie Adevărul.
„Orice arbore reprezintă o provocare, riscurile la care ne expunem zilnic sunt foarte mari”, a precizat Valentin Laţi, concurent, potrivit stirileprotv.ro.
„Nimeni nu poate să garanteze că dacă va veni o furtună nu se va rupe nimic, în cazul acesta şi un arbore sănătos se poate răsturna, dar prin prevenţie, prin controlul arborilor, se poate reduce riscul respectiv”, spune și Cosmin Truţă, preşedintele Asociaţiei Arboriştilor din România.
Chirurgii pentru arbori își pot păstra certificarea europeană doar dacă dau examen o dată la 3 ani, pentru că la copaci apar permanent boli noi.
În Europa, un chirurg pentru arbori poate primi și 1.500 de euro pentru tratarea unui pom înalt. În România, tariful este de șapte ori mai mic.