Connect with us

Eveniment

Botoșani: Generațiile sacrificate. Consecințele incredibile ale închiderii școlilor de arte și meserii

Publicat

Publicitate

Efectele desfințării, în 2009, a școlilor de arte și meserii se fac resimțite și astăzi, spun specialiștii în domeniul ocupării forțelor muncii. Și sunt destul de grave, mai ales pentru județele sărace. În primul rând, s-a creat o penurie de meseriași, iar mulți au rămas fără școală, scrie ADEVĂRUL

Școlile profesionale au fost reînfințate

Pe data de 11 februarie 2009, școlile de arte și meserii, adică acele ”fabrici” de meseriași în domenii atât de căutate pe piața muncii din România, încetau să mai existe. Propriu-zis, printr-o hotărâre de Guvern, cifrele de școlarizare aferente școlilor de arte și meserii au fost preluate de către liceele tehnologice. Motivele invocate erau creșterea cifrei de școlarizare la liceele industriale și tehnologice dar și că ”liceele tehnologice sunt mai bine pregătite pentru un învățământ de calitate”, preciza Ecaterina Andronescu, ministrul Educației de la aceea vreme. Rezultatele dezastruoase la Bacalaureat obținute de elevii de la liceele tehnologice ani la rând a venit să demonstreze contrariul. Era un eșec răsunător, arată și rapoartele ulterioare. În plus, așa cum spun specialiștii în ocuparea forțelor muncii, acea perioadă de aproximativ două generații a lăsat urme adânci atât pe piața muncii, dar mai ales în societate, cu precădere în județele sărace.

 

Mii de oameni fără școală

Una dintre principalele consecințe ale închiderii școlilor de arte și meserii a fost crearea unor cohorte de copii de clasa a VIII a, rămași la nivelul de opt clase. Și asta fiindcă părinții nu aveau bani să-i întrețină, patru ani, la școlile din oraș. În plus, nici nu vedeau rostul, având în vedere că mulți doreau să învețe o meserie, iar de la 16-17 ani să plece deja la muncă pentru a-și întreține familia. Așa s-a ajuns la situația în care, numai în județul Botoșani, în jur de 2282 de persoane active au doar opt clase sau mai puțin. Evident, închiderea școlilor de arte și meserii nu este singurul sau principalul motiv pentru această situație, dar l-a încurajat în multe cazuri. „Acum ceva ani, pe când ministru al Educației era Ecaterina Andronescu,la nivel de Guvern s-a luat decizia închiderii Școlilor de Arte și Meserii și orientarea tuturor elevilor către clasele de liceu. Efectele acelei măsuri nu s-au produs imediat, dar le resimțim și acum, chiar dacă la ora actuală există reînfințate acele clase de școală profesională”, spune Anca Apăvăloaie, director AJOFM Botoșani. La nivel național, impactul educațional al acelei măsuri este demonstrat și de alte rapoarte oficiale.

Cel mai elocvent este „Strategia națională pentru protecția și promovarea drepturilor copilului 2014-2020”, elaborat de Ministerul Muncii. În acel raport se precizeză că, din cauza desfințării școlilor de arte și meserii, 10% dintre absolvenții de clasa a VIII a din România nu au mai putut continua studiile. „Desfiintarea Scolilor de Arte si Meserii a condus la necontinuarea studiilor a cel putin 10% dintre elevii care au terminat clasa a VIII-a, in principal din cauza faptului ca familiile nu pot sa acopere costurile a 4 ani de scolarizare”, se arată în raport. Imposibilitatea continuării studiilor, la școli profesionale, i-a condamnat la meserii plătite modest, în cel mai bun caz.

Publicitate

Mai precis, cu opt clase, nu pot accede la cursuri de calificare de nivel 2 sau 4 și pot fi doar muncitori în agricultură sau femei de serviciu, printre altele. Cei mai afectați de lipsa școlilor de arte și meserii au fost elevii din mediul rural. ”A reprezentat o importanta provocare in ceea ce priveste dreptul la educatie al copiilor care finalizasera 8 clase de studiu si care doreau sa urmeze un parcurs de profesionalizare de 2-3 ani, care sa-i ajute sa invete o meserie”,se arată în același document.

Lipsă de meseriași pe piața muncii

Această situație nu i-a afectat doar pe elevi sau angajați, ci și pe angajatori. Patronii firmelor de construcții, confecții sau în general orice activitate ce presupune o nevoie de meseriași s-au trezit fără angajați calificați. Cei care mai rămăseseră preferau străinătatea. „Dar a existat o perioada de câțiva ani, în care practic inexistența acestor școli de arte și meserii a dus la lipsa unor persoane calificate pe o anumită perioadă, lipsă care s-a reflectat în aceea nevoie a angajatorului de forță de muncă calificată. Să nu credeti că toți angajatorii au nevoie de personal cu studii superioare. Angajatorii au nevoie si de mecanici, electricieni, dulgheri, confecționeri, de aceea forță de muncă medie, cu care să-și ducă activitățile la capăt”, adaugă Anca Apăvăloaie.

Mulți dintre cei care nu au putut accesa slujbe mai bine plătite au început să se mulțumească cu ajutoarele sociale sau munca cu ziua prin sate. Alții au preferat să plece la muncă în străinătate, în agricultură, acolo unde puteau profesa cu nivelul de opt clase.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Care este culoarea anului 2026. Ce semnificații are și cum a fost aleasă de Institutul Pantone

Publicat

Publicitate

A fost aleasă culoarea anului 2026, a anunțat Institutul Pantone. Aceasta va influența tendințele în design, anul viitor.

Culoarea anului 2026 este „Cloud Dancer” (PANTONE 11-4201), o nuanță de alb pur, ușor aerat și echilibrat.

Specialiștii Pantone văd în acest alb-calm un simbol al resetării emoționale, al spațiului interior necesar reflecției și al reconectării cu lucrurile esențiale.

Culoarea anului 2026. Semnificații

Potrivit Institutului Pantone, culoarea anului 2026 este un „alb elevat” care inspiră liniște, deschidere și creativitate, notează Mediafax.

Nuanța permite minții „să respire” și oferă un cadru vizual ideal pentru relaxare și concentrare.

Leatrice Eiseman, director executiv al Pantone Color Institute, descrie „Cloud Dancer” drept o culoare structurală esențială, extrem de versatilă, capabilă să susțină orice paletă cromatică. Folosită fie singură, fie alături de tonuri vibrante sau pasteluri, această nuanță aduce armonie, contrast și o senzație de lejeritate în orice proiect de design, modă sau branding.

Publicitate

 

Culori Pantone din anii precedenți

Numirea culorii Pantone a anului 2026 Cloud Dancer continuă tradiția începută în 2000, când Pantone a introdus conceptul Culorii Anului, prima aleasă fiind „Cerulean Blue”.

În ultimii ani, alegerile au reflectat schimbările culturale globale: în 2024 s-a remarcat „Peach Fuzz”, o nuanță caldă și catifelată.

Pentru 2025, Pantone a optat pentru „Mocha Mousse”, un maro intens asociat cu confortul.

Procesul de selecție implică o analiză amplă a tendințelor din artă, modă, tehnologie și cultură, realizată de o echipă internațională de experți.

Prin alegerea „Cloud Dancer”, Pantone transmite pentru 2026 un mesaj puternic de calm, echilibru și claritate — un apel la simplitate, introspecție și spațiu creativ într-o perioadă marcată de schimbări accelerate.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Activități de educație pentru promovarea integrității în contextul Zilei Internaționale Anticorupție

Publicat

Publicitate

În zilele de 03 și 04 decembrie, în contextul celebrării Zilei Internaționale Anticorupție – 9 Decembrie și sub egida campaniei naționale „E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA!”, ofițerii de poliție din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Botoșani au desfășurat activități de educație pentru promovarea integrității, dedicate funcționarilor din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatricularea Vehiculelor Botoșani și cetățenilor care interacționează cu aceștia.

Ne-am adresat polițiștilor examinatori și funcționarilor de la ghișee, candidaților care s-au prezentat pentru susținerea probei teoretice în scopul obținerii permisului de conducere, cetățenilor care s-au adresat în vederea prestării de servicii în legătură cu înmatricularea vehiculelor, cursanților care urmau a susține proba practică în scopul obținerii permisului de conducere, instructorilor, administratorilor școlilor de șoferi de pe raza municipiului Botoșani.

Scopul acțiunilor noastre a constat în informarea unui număr cât mai mare de cetățeni cu privire la identitatea și competența DGA, infracțiunile de corupție și noțiunile incidente domeniului, conștientizarea acestora cu privire la riscurile și consecințele implicării în astfel de fapte, promovarea atitudinii civice și de semnalare a faptelor de corupție, prezentarea canalelor de comunicare și a modurilor de sesizare, inclusiv prin apelarea sistemului telefonic Call-center anticorupție 0800806806.

La nivel județean, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu nr. 57, jud. Botoșani, telefon 0231507128, fax 0231507120, e-mail botosani.dga@mai.gov.ro.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

O nouă întâlnire a Cercului de lectură la Memorialul Ipotești: Romanul „Sticlăreasa” de Tracy Chevalier, în discuție

Publicat

Publicitate

O nouă întâlnire a Cercului de lectură va avea loc luni, 8 decembrie 2025, începând cu ora 17.00. Pornind de la romanul Sticlăreasa, scris de Tracy Chevalier și tradus de Veronica D. Niculescu, participanții vor explora teme precum arta, dragostea și reziliența.

Întâlnirea va avea loc într-un cadru potrivit cu tema romanului, în atelierul unei creatoare de „bijuterii” (Atelierul „Agnes Design”). Invitatele, dna Alina Caliniuc (Atelierul „Agnes Design”), dna Felicia Nistor și Teodora Prodan (elevă la Liceul de Artă „Ștefan Luchian”), creatoare de bijuterii, vor prezenta tehnici de realizare a acestora, oferindu-le participanților prilejul de a descoperi o parte dintre „secretele” acestui delicat meșteșug. Cercul de lectură este organizat de Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”.

Moderatoare: Loredana Carcea.

Citeste mai mult

Educație

La Botoșani elevii învăța legea prin artă, film, joc de rol și vizite la Tribunal. Proiectul „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!” a ajuns în școli

Publicat

Publicitate

Un proiect educațional de amploare a debutat în acest an în școlile din județul Botoșani. Intitulat „Cunoaște-ți drepturile, respectă-ți obligațiile!”, programul este coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Botoșani și îi are în prim-plan pe elevii de gimnaziu, care vor învăța legea într-un mod complet diferit: prin film, desen, joc de rol, vizite tematice și activități colaborative.

Inițiativa, aflată la prima ediție, se desfășoară între octombrie 2025 și iunie 2026, implicând aproximativ 1.500 de elevi, alături de cadre didactice, părinți și parteneri din comunitatea locală. Proiectul își propune să îi ajute pe copii să înțeleagă nu doar drepturile pe care le au, ci și responsabilitățile pe care le presupune viața de zi cu zi.

Reprezentanții Inspectoratului subliniază că demersul vine într-un moment în care elevii au nevoie de instrumente clare pentru a naviga situațiile juridice și civice cotidiene. „Legea poate fi prietena copiilor atunci când este înțeleasă. Vrem ca elevii să dobândească o cultură juridică de bază și să se raporteze responsabil la lumea din jur”, a transmis inspectorul școlar pentru disciplinele socio-umane din cadrul ISJ Botoșani, profesor Ana Gabriela Tănasă.

Activități pentru fiecare lună: de la afișe și filme educative la simulări de procese

Proiectul include nouă activități principale, distribuite pe durata întregului an școlar. Fiecare etapă are un obiectiv clar și implică elevii în forme variate de exprimare:

„Legea e prietena noastră!” (octombrie 2025) – elevii realizează afișe tematice despre rolul legii, reunite ulterior într-un colaj digital comun.

Publicitate

„Drepturile mele, respectul tău!” (noiembrie 2025) – copii ilustrează drepturile copilului, iar lucrările sunt publicate într-un album digital interșcolar.

„Legea pe ecran!” (decembrie 2025) – vizionarea unui film educativ, urmată de reflecții scrise, selectate și centralizate într-un document comun.

„Fapta are consecințe” (ianuarie 2026) – elevii devin „judecători pentru o zi” în simulări de procese, totul fiind filmat și montat într-un video colectiv.

„Spune NU violenței – Legea te apără” (februarie 2026) – campanie anti-violență cu mesaje pe pancarte, transformate într-un poster digital comun.

„Legea în desen, cuvânt și culoare” (martie 2026) – concurs interșcolar de artă juridică, una dintre cele mai vizibile activități ale proiectului.

„Campionii legii!” (aprilie 2026) – quiz online simultan, cu întrebări despre Constituție, răspunderea minorului și situații reale.

„Legea la ea acasă!” (mai 2026) – vizite la Tribunalul Botoșani, unde elevii descoperă direct cum funcționează sistemul juridic.

„Legea în viața mea!” (iunie 2026) – activitate finală cu prezentări, interviuri, feedback și un raport de evaluare.

Concursul-cheie: „Legea în desen, cuvânt și culoare”

Cea mai amplă componentă a proiectului este concursul de educație juridică „Legea în desen, cuvânt și culoare”, care le oferă elevilor libertatea de a crea desene, postere, colaje sau eseuri originale pe tema educației juridice.

Lucrările vor fi transmise digital către Inspectoratul Școlar Botoșani, în perioada 1–25 martie 2026, iar cele mai inspirate creații vor fi premiate cu diplome de merit. Toți participanții vor primi diplome de participare.

Concursul pune accent pe mesaj, originalitate, claritate și expresivitate artistică. Profesorii vor centraliza lucrările, iar rezultatele vor fi anunțate pe 30 martie 2026, pe pagina oficială a ISJ Botoșani.

Parteneriate solide și impact asupra comunității

Proiectul beneficiază de sprijinul unei rețele extinse de instituții partenere: Tribunalul Botoșani, Casa Corpului Didactic, Round Table 20 Botoșani, licee și școli din întreg județul. Vizitele tematice vor aduce elevii în contact direct cu profesioniști ai dreptului, pentru a înțelege cum se aplică legea în situații reale.

Impactul proiectului este unul semnificativ: creșterea nivelului de responsabilitate civică, reducerea comportamentelor violente, dezvoltarea creativității și consolidarea relației dintre școală, familie și comunitate. Profesorii subliniază că activitățile sunt gândite astfel încât elevii să simtă că legea nu este o noțiune abstractă, ci un instrument care protejează și organizează viața cotidiană.

Elevii, în centrul unui demers educațional modern

Proiectul are un buget estimat de 1.000 de lei, dedicat achiziționării materialelor necesare, iar toate activitățile sunt gândite cu accesibilitate, implicare și relevanță pentru vârsta gimnazială.

„Ne dorim ca fiecare copil să înțeleagă, prin ochii lui, ce înseamnă să fii responsabil, să îți cunoști drepturile și să respecți legea. Activitățile sunt create special pentru ei, astfel încât legea să devină un subiect ușor de înțeles și apropiat de realitatea lor”, a transmis și unul dintre inițiatorii proiectului, prof. Anca Colescu.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending