Connect with us

Educație

Botoșani: Cum explică profesorii eșecul liceelor cu promovare zero la BAC. Sărăcie, traume și rateurile reformelor din educație

Publicat

Publicitate

În România sunt zeci de licee unde niciun absolvent de clasa a XII-a nu promovează Bacalaureatul. Este un cerc vicios în care se împletesc sărăcia, trauma și lipsa de măsuri concrete pentru a remedia problema, spun specialiștii, scrie ADEVĂRUL.
La sesiunea de Bacalaureat din acest an, aproximativ 20% dintre elevi nu au promovat examenul.

Dintre aceștia, 3281 de elevi nici nu s-au prezentat. Mai grav, în țară sunt 50 de licee unde niciun elev nu a trecut examenul, la care se adaugă alte câteva sute cu un procent mic de promovabilitate, situat între 10% și 15%. În general, eșecul la Bacalaureat urmează aceeași rețetă tristă de mai bine de două decenii. Liceele cu zero promovabilitate sau promovabilitate foarte mică sunt din categoria grupurilor școlare tehnologice, din orașe mici sau din mediul rural. Deși problema este cunoscută, nu s-a luat de-a lungul timpului nicio măsură eficientă pentru remedierea situației.

De cele mai multe ori măsurile luate s-au rezumat la „pedepsirea” acelor licee prin diminuarea de clase la profilurile unde nu lua nimeni Bacalaureatul. Unitatea școlară și profesorii sunt arătați cu degetul și, în majoritatea cazurilor, scoși vinovați de eșecul elevilor. Specialiștii în educație, dar și profesorii spun că problema este mult mai adâncă și că este vorba despre un cerc vicios la care sistemul educațional românesc nu a avut niciodată răspunsuri. Au fost generații abandonate și, în cele din urmă, trimise la panoul rușinii. Oamenii din sistem au explicat pentru „Adevărul” care este, de fapt, problema și care ar fi soluțiile în acest caz.

O tradiție a contraperformanței la Bacalaureat

Printre liceele din țară cu o tradiție sumbră a performanțelor negative la Bacalaureat se află și câteva unități școlare din județul Botoșani. Este vorba mai ales de liceele din mediul rural, dar și de cele tehnologice, din municipiul Botoșani. Un bun exemplu în acest sens este Liceul „Elie Radu” din Botoșani, specializat pe profile tehnologice în domeniul construcțiilor. Deși pregătește meseriași căutați pe piața muncii, la școala profesională,  la nivelul claselor de liceu este un adevărat dezastru la Bacalaureat. Anul acesta a avut zero promovabilitate, la fel ca în anul 2022. În anul 2023, media liceului la Bacalaureat a fost de 3.77. Anul acesta, cei șase elevi care s-au înscris la examen au picat cu note de 1 și 2. Și Liceul Teoretic „Anastasie Bașotă” Pomârla a avut tot promovabilitate zero. Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Botoșani a avut un procent de promovabilitate de numai 11.76%, La liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni au promovat 11.11% dintre elevi, iar la Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani 15%.

„Copii din medii defavorizate cu traume emoționale”

Publicitate

Profesorii și directorii liceelor cu rezultate foarte slabe la Bacalaureat spun că, din start, sunt condamnați la contraperformanță pentru la aceste licee intră în majoritate elevi cu note foarte mici la Evaluare Națională sau chiar fără Evaluare Națională, la redistribuire. Mulți dintre aceștia provin din medii defavorizate, unii cu traume și probleme de învățare.  „ Provocarea este că acești elevi de multe ori nu au nici examenul de capacitate promovat, copii care provin din medii defavorizate cu adevărate traume emoționale și pe care profesorii noștrii se străduiesc din răsputeri să-i aducă la note de promovabilitate. Dar acești elevi înregistrează foarte multe lacune din anii anteriori. Este greu ca noi, în cei patru ani de liceu, să recuperăm și, în același timp, să-i predăm materia conform programei școlare”, precizează Cornelia Marandiuc, profesor și director la Liceul „Elie Radu” din Botoșani.

Majoritatea elevilor intră la aceste licee cu note de 2 și 3 la Evaluare Națională, indicând un nivel foarte scăzut, fără baze la multe dintre obiecte. „Sunt și elevi care au probleme la scris și citit. Dacă la Evaluare Națională, care este un examen cu nivel mediu de dificultate, obții 2 sau 3 atunci este clar că nu ai bazele nici de clasa a IV-a sau a III-a. Cum ar putea un profesor să se apuce să-i predea din nou materia de gimnaziu și totodată și cea de liceu, pentru a se putea prezenta onorabil la Bacalaureat? Vă dați seama că este imposibil. Ar trebui să stăm, și noi și elevii, zece ore pe zi la școală să recuperăm și să predăm”, precizează un profesor care a predat la licee tehnologice. În plus, lipsește și motivația elevilor, unii fără sprijin din partea familie, din medii care nu încurajează învățătura. „Cum facem atunci când ei nu sunt obișnuiți să învețe sau să vină la școală din gimnaziu? Sunt care provin și din familii care nu-i încurajează sau sunt plecați în străinătate”, adaugă profesorul.

În luptă cu mentalitățile, reforma și orgoliile

Din cauza rezultatelor slabe la Bacalaureat, multe dintre aceste licee au fost propuse pentru desfințare. Măsura nu a fost populară, mai ales în mediul rural, fiindcă mulți părinți nu aveau cum să-și dea copiii la școală la oraș. Adică rămâneau cu cele opt clase absolvite la școala din sat. Așa că s-a mers mai departe cu cercul vicios al eșecului școlar la Bacalaureat. Elevii cu note mici la Evaluare Națională intrau la licee tehnologice, nu reușeau să facă progrese și inevitabil picau Bacalaureatul. „Un elev care nu are Evaluare Națională și merge la liceu clar nu va avea finalitate la examenul de Bacalaureat”, mărturisește și Bogdan Suruciuc, inspectorul școlar general de la ISJ Botoșani. Culmea, aceste licee de la țară sau tehnologice au succes pe ramura de școală profesională.

Mai exact, școlile formează meseriași în diferite domenii, cu 11 clase, fără ca elevii să fie nevoiți să mai dea Bacalaureatul. Pe lângă clasele de profesională, aceste unități de învățământ au și clase de liceu, fie pe filieră tehnologică, fie pe cea teoretică, cum este cazul Liceului din Pomârla. Iar aceste clase de liceu sunt un eșec total, după cum arată rezultatele la Bacalaureat. Multe dintre aceste clase de liceu, în cadrul școlilor care ar trebui să fie mai degrabă profesionale, au fost menținute și în urma „reformei” din 2009 inițiată de Ecaterina Andronescu. Mai precis, școlile profesionale nu au mai primit cifră de școlarizare, iar multe licee tehnologice, pentru a supraviețui și nu a închide porțile, s-au bazat exact pe aceste clase de liceu, la care se înscriau doar elevii cu note mici la Evaluare Națională. În plus, din cauza demonizării claselor de profesională, părinții elevilor cu note mici la Evaluarea Națională preferau să-i dea pe elevii care nu intrau la un colegiu național sau un liceu teoretic la aceste unități de învățământ tehnologice. „Evident cu rezultate dezastruoase. Le era rușine că al lor copil învață la profesională. Deși ăla era nivelul lui. Avea nota 4 și ceva la Evaluare Națională dar părintele dorea să-l vadă la liceu, nu să râdă cei din scara blocului că se duce la clasă de zidari sau ospătari”, completează profesorul botoșănean.

„Avem nevoie și de meseriași în societate. Nu este o rușine”, adaugă și Bogdan Suruciuc. De altfel, șefii de la Inspectoratul Școlar Județean propun ca elevii cu note mici la Evaluare Națională să fie direcționați către școlile profesionale, iar liceele cu rezultate catastrofale la Bacalaureat să-și schimbe viziunea și să reanalizeze profilele puse la dispoziția școlarilor. „Elevii intră cu note foarte mici la aceste licee, fără Evaluare Națională uneori și clar rezultatele la Bac sunt foarte scăzute. Aceste unități de învățământ trebuie să vadă ce profile sunt de fapt atractive, care aduc copii cu rezultate. Iar elevii cu note foarte scăzute să meargă pe filieră tehnologică”, adaugă șeful ISJ Botoșani.

Deși această situație este o realitate constantă de peste două decenii, Ministerul Educației nu a reușit să găsească soluții coerente pentru remedierea situației. Desființarea claselor și chiar a școlilor aduce doar probleme sociale și mulți elevi riscă să rămână doar cu opt clase. Orele remediale ar putea reprezenta o soluție acolo unde elevii sunt dispuși să le urmeze. „Trebuie făcut ceva pentru acești elevi și vom analiza care sunt soluțiile, punctual pentru aceste unități de învățământ”, precizează Bogdan Suruciuc. O altă soluție viabilă, spun specialiști din educație, ar fi o materie și examene adaptate pentru învățământul tehnologic. „M-aș bucura să cred că într-un viitor nu prea îndepărat vor fi elaborate subiecte specifice filierei tehnologice. Nu este același lucru să avem Bacalaureat la filieră tehnologică cu Bacalaureat la filieră teoretică”, adaugă Cornelia Marandiuc.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Educația în noul program de guvernare: Orar extins 8–17 și burse adaptate

Publicat

Publicitate

Programul de guvernare care propune extinderea orarului școlar pentru elevi, sub denumirea „Școală de la 8 la 17”, vizează o reformă importantă în sistemul de educație din România, scrie alba24.ro.

”Dezvoltarea și susținerea programului „Școală după școală”, prin asigurarea unui cadru legal clar, care să stimuleze și să încurajeze primăriile și agenții economici să investească în activități educative complementare, inclusiv pilotarea și generalizarea programului Școală de la 8 la 17.

Celelalte programe se află deja în derulare și se vor susține în baza unei analize cost-beneficiu”, prevede programul de guvernare.

Alte măsuri

Se propune extinderea școlilor-pilot pentru inovații curriculare și învățământ dual.

Manualele vor fi completate cu platforme de e-learning și alte instrumente interactive.

Publicitate

Se va acorda o atenție sporită educației timpurii și infrastructurii de creșe.

De asemenea, se va urmări consolidarea statutului profesorilor prin susținerea formării și dezvoltării profesionale a acestora, intrarea în sistem pe bază de merit, prin salarii competitive și evaluări bazate pe performanță (inclusiv, spre exemplu, privind congruența dintre notele elevilor în școală și la examenele naționale).

Program de guvernare: burse școlare

Bursele trebuie să reflecte adecvat suportul pentru condiții socioeconomice dificile și/sau pentru excelență educațională, potrivit programului de guvernare.

”Dimensionarea bugetului se va face prin raportare la practici europene și la condițiile de sustenabilitate pe care și le permite țara.

Ținând cont de faptul că bursele nu se impozitează, fondul de burse/bursele care se raportează la salariul minim pe economie se va raporta la valoarea netă a salariului minim”, potrivit sursei citate.

Citeste mai mult

Eveniment

Comunicat: PSD intră la guvernare pentru o Românie stabilă și echitabilă

Publicat

Publicitate

Partidul Social Democrat își asumă cu responsabilitate actul guvernării, într-un moment de răscruce pentru România. Țara traversează o perioadă dificilă, în care este nevoie de decizii raționale, soluții realiste și, mai ales, stabilitate politică. PSD a ales să nu rămână pasiv în fața instabilității, ci să intervină activ pentru a asigura echilibrul guvernării și continuarea dezvoltării țării.

          „Nu ne-a fost ușor să luăm această decizie, mai ales în urma atacurilor concertate la adresa noastră. Am fi putut rămâne în Opoziție, să privim de pe margine. Dar am ales să fim responsabili. Am ales să fim parte din soluție, nu spectatori la problemele oamenilor. Știm că urmează vremuri complicate, dar credem că România are nevoie acum, mai mult ca oricând, de o guvernare coerentă, care să pună oamenii pe primul loc”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

          Intrarea PSD la guvernare înseamnă, în mod concret, protejarea celor mai vulnerabili. Fără această implicare, TVA-ul ar fi crescut inclusiv la alimente și medicamente, pensionarii ar fi fost taxați în plus, iar povara economică ar fi căzut pe umerii celor care și așa duc un trai greu. „Nu putem asista nepăsători la creșterea sărăciei și la adâncirea inegalităților. Ne-am așezat la masa negocierilor cu un obiectiv clar: să protejăm românii cu venituri mici și medii. Și am reușit! Cota generală de TVA a rămas la 19%, iar pentru alimente și medicamente la 9%. Pensiile sub 4.000 de lei rămân scutite de CASS, iar taxarea tranzacțiilor bancare, o măsură profund nedreaptă, nu va fi introdusă”, a mai spus liderul PSD Botoșani.

          PSD a intrat la guvernare și pentru continuarea dezvoltării comunităților locale din întreaga țară. „Gândul meu rămâne acasă, la oamenii care mi-au acordat încrederea lor. Voi lupta în continuare, la București, pentru proiectele care pot transforma județul nostru: investiții în spitale, în drumuri, în educație, multe pe care le-am demarat în mandatul trecut. De asemenea, vreau ca noul Guvern să fie un partener real al comunităților locale, nu un obstacol și să le susțină programele de dezvoltare. Județul Botoșani are nevoie de continuitate și seriozitate, iar botoșănenii știu că PSD este echipa care muncește zi de zi pentru rezultate, nu doar pentru aplauze. Oamenii au nevoie de sprijin real, nu de jocuri politice. Asta ne-am asumat și asta vom continua să facem”, a conchis Doina Federovici.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Lansarea proiectului „IN JOB+ – Incluziune pe piața muncii a tinerilor NEETs”

Publicat

Publicitate

Marți, 24 iunie 2025, începând cu ora 11.00, în  incinta Centrului de Formare Profesională din cadrul AJOFM Botoșani (Pietonalul Unirii nr. 9), va avea loc lansarea oficială a proiectului „IN JOB+ – Incluziune pe piața muncii a tinerilor NEETs”. Evenimentul marchează debutul unui demers ambițios dedicat tinerilor NEETs din județul Botoșani.

Inițiativa este implementată de Asociația Institutul pentru Parteneriat Social Bucovina, în parteneriat cu Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, și este cofinanțată de Uniunea Europeană prin Fondul Social European, în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021–2027.

Derulat pe o perioadă de 24 de luni- Iunie 2025 și Mai 2027, proiectul are o valoare totală de 4.975.277,13 RON și își propune să aducă un impact concret în viața a 300 de tineri din județul Botoșani care, în prezent, nu sunt angajați și nu urmează niciun program educațional sau de formare. Este vorba despre tineri NEETs, cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani, dintre care cel puțin 50% vor fi femei, iar minimum 48 vor fi de etnie romă.

Proiectul își propune să contribuie la creșterea gradului de ocupare sustenabilă și de calitate a forței de muncă în județul Botoșani, prin integrarea pe piața muncii a 300 de tineri NEETs cu vârsta între 16 și 29 de ani (inclusiv tineri de etnie romă și femei), care nu sunt angajați și nu urmează nicio formă de educație sau formare la momentul înscrierii în program.

Tinerii care se înscriu în programul IN JOB+ vor beneficia de consiliere profesională personalizată, vor avea acces la cursuri gratuite de calificare în domenii precum ajutor bucătar, lucrător comercial, mecanic auto, tinichigiu, zugrav, ospătar sau operator TIC și vor primi burse de formare de până la 3.600 de lei la finalizarea cursurilor. De asemenea, vor beneficia de transport și masă gratuite, materiale de instruire, diplome recunoscute național și european, iar pentru 30 dintre ei este inclusă chiar posibilitatea de a obține permisul de conducere. Proiectul va oferi sprijin și în găsirea unui loc de muncă, inclusiv prin organizarea a două târguri de joburi cu angajatori locali.

Pentru înscrieri și informații suplimentare, doritorii sunt invitați la sediul AJOFM Botoșani, situat pe Str. Colonel Victor Tomoroveanu nr. 2 (parter). De asemenea, pot contacta echipa proiectului la numărul de telefon 0231 536 791, prin e-mail la ajofm.bt@anofm.gov.ro, sau pot urmări activitățile desfășurate pe pagina de Facebook facebook.com/InJobNEETs și pe website-ul www.bucovinainstitute.org.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Cultura

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani a deschis înscrierile pentru cursanți în cadrul programului BiblioVacanța 2025

Publicat

Publicitate

Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” Botoșani a deschis înscrierile pentru cursanți în cadrul programului BiblioVacanța 2025. Programul se va desfășura în perioada 7 iulie – 1 august 2025. Ajuns la ediția cu numărul 15, acest proiect a devenit o adevărată tradiție a Bibliotecii, oferind de-a lungul anilor o varietate bogată de cursuri pentru copii și adolescenți.

Înscrierile pentru BiblioVacanța 2025 au loc în intervalul 23 iunie – 4 iulie 2025, pe site-ul instituției, bibliotecabotosani.ro, prin completarea formularului disponibil aici: https://forms.gle/1PFnvGRzYdoa8ahu7.

Și în acest an, micii participanți sunt așteptați să descopere, să învețe și să se bucure de activități educative și recreative, gândite special pentru vacanța de vară. Cursurile sunt susținute de bibliotecari și voluntari dedicați, într-un cadru prietenos și stimulant. Participarea este gratuită, iar locurile sunt limitate, motiv pentru care înscrierea din timp este recomandată.

Cursurile propuse la BiblioVacanța 2025 sunt:

– Micii reporteri (cu vârsta peste 8 ani)

– Arte plastice (ciclul primar)

Publicitate

– Curs de limbă engleză ‘Fun English Summer’ (ciclul primar)

– Matematică (clasele VII-VIII)

– Club de lectură. Tehnici de lectură (ciclul gimnazial)

– Croitorii de povești. Atelier de lectură și scriere creativă (ciclul gimnazial)

– Educație pentru sănătate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending