Connect with us

Educație

Botoșani: Cum explică profesorii eșecul liceelor cu promovare zero la BAC. Sărăcie, traume și rateurile reformelor din educație

Publicat

Publicitate

În România sunt zeci de licee unde niciun absolvent de clasa a XII-a nu promovează Bacalaureatul. Este un cerc vicios în care se împletesc sărăcia, trauma și lipsa de măsuri concrete pentru a remedia problema, spun specialiștii, scrie ADEVĂRUL.
La sesiunea de Bacalaureat din acest an, aproximativ 20% dintre elevi nu au promovat examenul.

Dintre aceștia, 3281 de elevi nici nu s-au prezentat. Mai grav, în țară sunt 50 de licee unde niciun elev nu a trecut examenul, la care se adaugă alte câteva sute cu un procent mic de promovabilitate, situat între 10% și 15%. În general, eșecul la Bacalaureat urmează aceeași rețetă tristă de mai bine de două decenii. Liceele cu zero promovabilitate sau promovabilitate foarte mică sunt din categoria grupurilor școlare tehnologice, din orașe mici sau din mediul rural. Deși problema este cunoscută, nu s-a luat de-a lungul timpului nicio măsură eficientă pentru remedierea situației.

De cele mai multe ori măsurile luate s-au rezumat la „pedepsirea” acelor licee prin diminuarea de clase la profilurile unde nu lua nimeni Bacalaureatul. Unitatea școlară și profesorii sunt arătați cu degetul și, în majoritatea cazurilor, scoși vinovați de eșecul elevilor. Specialiștii în educație, dar și profesorii spun că problema este mult mai adâncă și că este vorba despre un cerc vicios la care sistemul educațional românesc nu a avut niciodată răspunsuri. Au fost generații abandonate și, în cele din urmă, trimise la panoul rușinii. Oamenii din sistem au explicat pentru „Adevărul” care este, de fapt, problema și care ar fi soluțiile în acest caz.

O tradiție a contraperformanței la Bacalaureat

Printre liceele din țară cu o tradiție sumbră a performanțelor negative la Bacalaureat se află și câteva unități școlare din județul Botoșani. Este vorba mai ales de liceele din mediul rural, dar și de cele tehnologice, din municipiul Botoșani. Un bun exemplu în acest sens este Liceul „Elie Radu” din Botoșani, specializat pe profile tehnologice în domeniul construcțiilor. Deși pregătește meseriași căutați pe piața muncii, la școala profesională,  la nivelul claselor de liceu este un adevărat dezastru la Bacalaureat. Anul acesta a avut zero promovabilitate, la fel ca în anul 2022. În anul 2023, media liceului la Bacalaureat a fost de 3.77. Anul acesta, cei șase elevi care s-au înscris la examen au picat cu note de 1 și 2. Și Liceul Teoretic „Anastasie Bașotă” Pomârla a avut tot promovabilitate zero. Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Botoșani a avut un procent de promovabilitate de numai 11.76%, La liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni au promovat 11.11% dintre elevi, iar la Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani 15%.

„Copii din medii defavorizate cu traume emoționale”

Publicitate

Profesorii și directorii liceelor cu rezultate foarte slabe la Bacalaureat spun că, din start, sunt condamnați la contraperformanță pentru la aceste licee intră în majoritate elevi cu note foarte mici la Evaluare Națională sau chiar fără Evaluare Națională, la redistribuire. Mulți dintre aceștia provin din medii defavorizate, unii cu traume și probleme de învățare.  „ Provocarea este că acești elevi de multe ori nu au nici examenul de capacitate promovat, copii care provin din medii defavorizate cu adevărate traume emoționale și pe care profesorii noștrii se străduiesc din răsputeri să-i aducă la note de promovabilitate. Dar acești elevi înregistrează foarte multe lacune din anii anteriori. Este greu ca noi, în cei patru ani de liceu, să recuperăm și, în același timp, să-i predăm materia conform programei școlare”, precizează Cornelia Marandiuc, profesor și director la Liceul „Elie Radu” din Botoșani.

Majoritatea elevilor intră la aceste licee cu note de 2 și 3 la Evaluare Națională, indicând un nivel foarte scăzut, fără baze la multe dintre obiecte. „Sunt și elevi care au probleme la scris și citit. Dacă la Evaluare Națională, care este un examen cu nivel mediu de dificultate, obții 2 sau 3 atunci este clar că nu ai bazele nici de clasa a IV-a sau a III-a. Cum ar putea un profesor să se apuce să-i predea din nou materia de gimnaziu și totodată și cea de liceu, pentru a se putea prezenta onorabil la Bacalaureat? Vă dați seama că este imposibil. Ar trebui să stăm, și noi și elevii, zece ore pe zi la școală să recuperăm și să predăm”, precizează un profesor care a predat la licee tehnologice. În plus, lipsește și motivația elevilor, unii fără sprijin din partea familie, din medii care nu încurajează învățătura. „Cum facem atunci când ei nu sunt obișnuiți să învețe sau să vină la școală din gimnaziu? Sunt care provin și din familii care nu-i încurajează sau sunt plecați în străinătate”, adaugă profesorul.

În luptă cu mentalitățile, reforma și orgoliile

Din cauza rezultatelor slabe la Bacalaureat, multe dintre aceste licee au fost propuse pentru desfințare. Măsura nu a fost populară, mai ales în mediul rural, fiindcă mulți părinți nu aveau cum să-și dea copiii la școală la oraș. Adică rămâneau cu cele opt clase absolvite la școala din sat. Așa că s-a mers mai departe cu cercul vicios al eșecului școlar la Bacalaureat. Elevii cu note mici la Evaluare Națională intrau la licee tehnologice, nu reușeau să facă progrese și inevitabil picau Bacalaureatul. „Un elev care nu are Evaluare Națională și merge la liceu clar nu va avea finalitate la examenul de Bacalaureat”, mărturisește și Bogdan Suruciuc, inspectorul școlar general de la ISJ Botoșani. Culmea, aceste licee de la țară sau tehnologice au succes pe ramura de școală profesională.

Mai exact, școlile formează meseriași în diferite domenii, cu 11 clase, fără ca elevii să fie nevoiți să mai dea Bacalaureatul. Pe lângă clasele de profesională, aceste unități de învățământ au și clase de liceu, fie pe filieră tehnologică, fie pe cea teoretică, cum este cazul Liceului din Pomârla. Iar aceste clase de liceu sunt un eșec total, după cum arată rezultatele la Bacalaureat. Multe dintre aceste clase de liceu, în cadrul școlilor care ar trebui să fie mai degrabă profesionale, au fost menținute și în urma „reformei” din 2009 inițiată de Ecaterina Andronescu. Mai precis, școlile profesionale nu au mai primit cifră de școlarizare, iar multe licee tehnologice, pentru a supraviețui și nu a închide porțile, s-au bazat exact pe aceste clase de liceu, la care se înscriau doar elevii cu note mici la Evaluare Națională. În plus, din cauza demonizării claselor de profesională, părinții elevilor cu note mici la Evaluarea Națională preferau să-i dea pe elevii care nu intrau la un colegiu național sau un liceu teoretic la aceste unități de învățământ tehnologice. „Evident cu rezultate dezastruoase. Le era rușine că al lor copil învață la profesională. Deși ăla era nivelul lui. Avea nota 4 și ceva la Evaluare Națională dar părintele dorea să-l vadă la liceu, nu să râdă cei din scara blocului că se duce la clasă de zidari sau ospătari”, completează profesorul botoșănean.

„Avem nevoie și de meseriași în societate. Nu este o rușine”, adaugă și Bogdan Suruciuc. De altfel, șefii de la Inspectoratul Școlar Județean propun ca elevii cu note mici la Evaluare Națională să fie direcționați către școlile profesionale, iar liceele cu rezultate catastrofale la Bacalaureat să-și schimbe viziunea și să reanalizeze profilele puse la dispoziția școlarilor. „Elevii intră cu note foarte mici la aceste licee, fără Evaluare Națională uneori și clar rezultatele la Bac sunt foarte scăzute. Aceste unități de învățământ trebuie să vadă ce profile sunt de fapt atractive, care aduc copii cu rezultate. Iar elevii cu note foarte scăzute să meargă pe filieră tehnologică”, adaugă șeful ISJ Botoșani.

Deși această situație este o realitate constantă de peste două decenii, Ministerul Educației nu a reușit să găsească soluții coerente pentru remedierea situației. Desființarea claselor și chiar a școlilor aduce doar probleme sociale și mulți elevi riscă să rămână doar cu opt clase. Orele remediale ar putea reprezenta o soluție acolo unde elevii sunt dispuși să le urmeze. „Trebuie făcut ceva pentru acești elevi și vom analiza care sunt soluțiile, punctual pentru aceste unități de învățământ”, precizează Bogdan Suruciuc. O altă soluție viabilă, spun specialiști din educație, ar fi o materie și examene adaptate pentru învățământul tehnologic. „M-aș bucura să cred că într-un viitor nu prea îndepărat vor fi elaborate subiecte specifice filierei tehnologice. Nu este același lucru să avem Bacalaureat la filieră tehnologică cu Bacalaureat la filieră teoretică”, adaugă Cornelia Marandiuc.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

ANAF va lansa un asistent virtual care va răspunde la întrebările contribuabililor. Cum va funcționa chatbot-ul „Ana”

Publicat

Publicitate

ANAF va lansa în curând un asistent virtual conversațional (chatbot) bazat pe inteligență artificială, aflat în prezent în faza de testare.

Un chatbot este un program de inteligență artificială conceput pentru a interacționa cu oamenii prin conversații, de obicei prin text (ca pe un site web, într-o aplicație sau într-un sistem de mesagerie).

Chatbotul poate înțelege întrebările utilizatorului și oferă răspunsuri automate, fie bazate pe reguli simple (răspunsuri prestabilite), fie pe modele de inteligență artificială avansate (cum ar fi cele de tip GPT).

Chatbotul ANA va fi destinat în special sprijinirii contribuabililor mici și care va purta numele ANA, scrie Startupcafe.

„Avem și alte servicii pe care le dezvoltăm în continuare. De exemplu, contact center-ul care, de fapt, nu este doar un simplu call-center al Agenției. Este integrat și cu soluția de chat și în viitor va fi integrat și cu o soluție de chatbot”, a anunțat Rodica Duță, director general adjunct al Direcției Generale de Asistență pentru Contribuabili, miercuri, la Summitul de Fiscalitate și Tehnologie organizat de Camera Consultanților Fiscali (CCF).

Rodica Duță a explicat că viitorul „robot” conversațional al instituției va funcționa integrat cu soluția de contact center existentă, pentru a asigura o interacțiune eficientă între contribuabili și agenție.

Publicitate

„La momentul la care chatbot-ul, când va fi implementat, nu va ști să răspundă, va fi integrat cu această soluție de contact center, chat-ul agenției, astfel încât un agent uman să poată să preia conversația dacă inteligența artificială nu va ști să răspundă și astfel încât, eventual, conversația apoi să fie transferată și către un agent uman, în call center”, a afirmat Duță.

În cazurile mai complexe, precum interpretarea unor situații legislative noi, solicitarea va fi redirecționată prin formularul de contact către specialiști pentru analiză, spune ea.

„În cazul în care, chiar și așa, să zicem că e o situație nouă, legislativă, nu poate fi răspuns, aceasta va fi transmisă într-un final, într-un formular de contact pe care, de altfel, îl știți, astfel încât solicitarea să fie analizată la nivel de interpretare a legislației pentru că și inteligența artificială, la momentul de față, o vedem cu anumite limitări, este într-o dezvoltare continuă.

Inteligența artificială, după cum bine știți, învață, de altfel, de la factorul uman, nu se hrănește singură cu informația.

Ea poate să o analizeze și, eventual, să o interpreteze cum vrea sau poate să fie ajutată de factorul uman, astfel încât să fie ghidată în înțelegerea mai bună a textelor pe care le interpretează”, a spus Rodica Duță.

Viitorul chatbot al ANAF se va numi ANA și va reprezenta un pas important în direcția digitalizării și valorificării inteligenței artificiale în relația cu contribuabilii.

Foto: Imagine realizată cu ajutorul AI

Citeste mai mult

Eveniment

Lăsata Secului pentru Postul Crăciunului: Ultima zi în care se mănâncă de dulce până la Crăciun.

Publicat

Publicitate

Lăsata Secului marchează începutul Postului Crăciunului. Astfel, joi, 13 noiembrie 2025, creștinii se bucură de ultima zi în care mai pot consuma alimente „de dulce”.

Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara de 14 noiembrie, însă, dacă această dată cade miercurea sau vinerea, cum este în acest an, se lasă sec cu o zi mai înainte, scrie crestinortodox.ro.

„Lăsatul secului” sau “alimentele de sec” se referă în mod direct la nevoinţa omului în aşteptarea unei mari sărbători. Sec înseamnă uscat, fără grăsime, de post.

“Lăsatul secului” este prima zi de pregătire pentru post şi ziua intermediară între mâncatul de dulce şi zilele de post.

Pe vremuri, în seara de Lăsata Secului se reunea toată familia la masă și se pregăteau feluri de mâncare bogate, iar vinul și țuica fiartă erau nelipsite.

Astfel, această masă era un fel de „ospăț de rămas bun” de la alimentele de dulce și în același timp, o petrecere care marca începutul unei perioade mai austere.

Publicitate

Totuși, dincolo de aspectul festiv, Lăsata Secului are și o semnificație religioasă profundă, reprezentând începutul unei perioade de purificare a trupului și a sufletului.

Postul Crăciunului nu este la fel de strict ca Postul Paștelui, însă urmărește același scop: pregătirea credincioșilor pentru sărbătoarea Nașterii Domnului.

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului începe vineri, 14 noiembrie și se încheie pe 24 decembrie. Astfel, acest post ne amintește de perioadele de post ale patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, precum și de postul lui Moise pe Muntele Sinai.

Drepții din Vechiul Testament au postit în așteptarea venirii lui Mesia, iar Moise a postit pentru a primi Legea, cele Zece Porunci, de la Dumnezeu.

În același mod, prin post, ne pregătim să întâmpinăm nașterea lui Hristos. Mantuitorul vine pe pământ, dar dorește să pătrundă și în sufletele noastre, să ne lumineze viața și să ne înalțe spre viața cerească.

Astfel, potrivit crestinortodox.ro, acest post are un caracter de pregătire spirituală, menit să transforme sufletele noastre în temple și locuințe ale prezenței lui Hristos.

Primele mențiuni despre ținerea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin și episcopul Leon cel Mare al Romei.

Decizia ca toți credincioșii să postească timp de 40 de zile a fost luată la Sinodul local de la Constantinopol din anul 1166, în timpul patriarhului Luca Chrysoverghi.

Înainte de acest sinod, practicile postului erau diferite:

  • unii creștini țineau post doar șapte zile
  • alții până la șase săptămâni.

Tradiții și superstiții

În seara de Lăsata Secului, se pregătește o masă aleasă, cu bucate care nu vor putea fi consumate pe parcursul postului, precum carne, lactate și alcool, mai exact alimente „de dulce”.

De asemenea, în această zi nu se coase, nu se țese și nu se toarce, pentru a feri gospodăria de rele. Altă tradiție este legată de pomana pentru cei nevoiași. Femeile pregătesc turte din mălai, pe care le dau de pomană.

Totodată, se spune că dacă dai ceva cu împrumut în această zi, „se vor înmulți lupii”.

În anumite regiuni ale țării, de Lăsata Secului, finii obișnuiau să meargă la nași cu plocon, care constă de obicei într-o găină friptă, un colac mare sau o turtă în foi și o sticlă de vin. De-a lungul timpului, preparatele s-au diversificat, dar tradiția a rămas vie.

Astfel, finii își cer iertare nașilor pentru greșelile comise în decursul anilor, iar după împăcare se întinde masa. Se servesc plăcinte cu fructe și legume, struguri sau stafide, simboluri ale sporului și vigoriei spirituale.

De asemenea, pentru a întâmpina cum se cuvine zilele de post, gospodinele spală toate vasele folosite pentru masa de sărbătoare și le așază pe masă cu gura în jos în noaptea care deschide postul.

Se crede că astfel spiritele rele nu se vor ascunde în vase și nu îi vor ispiti pe credincioși să renunțe la post.

De multe ori se spune că postul spiritual ar fi mai important decât cel alimentar, însă ambele au aceeași valoare. Sfinții Părinți au rânduit abținerea de la anumite alimente cu intenție, pentru a ajuta credincioșii să se pregătească deplin.

Astfel, omul credincios nu trebuie să se limiteze la jumătăți de măsură, iar Hristos trebuie întâmpinat cu întreaga sa ființă, atât trupul, cât și sufletul.

Citeste mai mult

Eveniment

Verificări la centrele sociale din Botoșani: Lipsă de personal, nerespectarea procedurilor și alimentație necorespunzătoare

Publicat

Publicitate

În luna octombrie 2025, inspectorii sociali din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Botoșani au desfășurat 14 misiuni de inspecție socială.

Aceste acțiuni de control au avut ca scop:

  • verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale de tip rezidențial destinate copiilor, atât publice, cât și private, din județul Botoșani;

  • evaluarea în vederea acordării sau neacordării acreditării ca furnizor de servicii sociale ori a licenței de funcționare;

  • monitorizarea respectării cerințelor legale privind funcționarea serviciilor sociale.

În urma acestor misiuni, au fost identificate mai multe deficiențe, dintre care menționăm:

Publicitate
  • lipsa procedurilor privind identificarea, preluarea și repartizarea cazurilor, precum și absența criteriilor clare de desemnare a managerului de caz, conform Ordinului nr. 288/2006 privind Standardele minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecției drepturilor copilului;

  • neîntocmirea fișelor de evaluare psihologică, socială, medicală și educațională, precum și a programelor de intervenție specifică, la termenele prevăzute (trimestrial sau ori de câte ori este necesar), documente care stau la baza raportului privind evoluția dezvoltării copilului și modul de îngrijire a acestuia;

  • nerespectarea procedurii de admitere în centrele sociale, fiind admiși beneficiari care necesită supraveghere și sprijin permanent din cauza problemelor medicale;

  • insuficiența personalului raportat la numărul de beneficiari sau lipsa personalului calificat pentru prepararea și servirea hranei, precum și pentru activitățile de asistență, îngrijire și supraveghere;

  • neasigurarea unei alimentații echilibrate, corespunzătoare din punct de vedere cantitativ și calitativ, și adaptate nevoilor medicale ale beneficiarilor.

Ca urmare a constatărilor, au fost dispuse 14 măsuri de remediere, iar pentru un centru rezidențial destinat persoanelor vârstnice s-a propus retragerea licenței de funcționare, din cauza nerespectării prevederilor legale în vigoare.

Implementarea măsurilor dispuse va fi monitorizată de inspectorii sociali la termenele stabilite prin procesele-verbale de control.

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Educației: Lipsa de pregătire a profesorilor, principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că lipsa de pregătire a cadrelor didactice este principalul motiv pentru care mulți elevi din România se confruntă cu analfabetism funcțional.

Acesta și-a exprimat opinia, în cadrul unui podcast organizat de Salvați Copiii România. Ministrul a fost întrebat cât de mare este responsabilitatea profesorilor în existența analfabetismului funcțional.

„Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe.

N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior, când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii.”, a spus Ministrul Educației, citat de Mediafax.

Unii elevi ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază

Daniel David a explicat că, atunci când elevii ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază, vina nu poate fi plasată în altă parte decât asupra cadrelor didactice.

„Dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală.. păi nu vă supărați, cine este de vină?”, a spus David.

Publicitate

Ministrul a recunoscut că există și alte cauze ale abandonului școlar, precum lipsa de sprijin economic, responsabilitatea familiei și a autorităților locale. Însă a insistat că, în cazul elevilor care frecventează școala, responsabilitatea pentru formarea lor revine în primul rând profesorilor, potrivit edupedu.ro.

Declarațiile ministrului vin după ce România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și între pozițiile 45 și 48 la nivel global, în cadrul testelor PISA 2022.

O analiză Eurydice publicată în 2025 indică faptul că România se află printre statele din Uniune care au implementat cele mai puține măsuri consistente pentru combaterea analfabetismului funcțional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending