Connect with us

Eveniment

Botoșani: Cum ajung lipsa de afecțiune și statul pe telefoane să ne îmbolnăvească copii. Cum ne dăm seama că un elev este afectat de ADHD

Publicat

Publicitate

Deși este o problemă serioasă de sănătate, ADHD este de multe ori confundată cu obrăznicia sau lipsa de educație. Acestă tulburare psihică afectează sute de mii de copii români și are multiple cauze, printre care și factorii genetici dar și utilizarea excesivă a gadgeturilor, scrie ADEVĂRUL

Tulburarea cu deficit de atenţie şi hiperactivitate sau pe scurt ADHD este un sindrom tot mai des întâlnit la copii din România. Conform statisticilor în jur de 200.000 de copii din țara noastră sunt afectați de ADHD, o tulburare care lasă urme adânci în viața de adult. Din păcate, la noi în țară, de multe ori ADHD este confundată cu obrăznicia, lipsa de educație, răsfățul sau, în unele cazuri, cu lenea. Specialiștii spun că un copil cu ADHD nu este nici leneș, nici obraznic și nici răsfățat. Este doar un copil care se luptă cu o problemă de sănătate care-i afectează mai ales viața de școlar, dar și cea socială. Specialistul Laura Jijie, psihiatru pediatric,  coordonator al Compartimentului de Psihiatrie pediatrică din cadrul Spitalului Județean de Urgență Mavromati Botoșani, explică care sunt simptomele acestei tulburăi, care sunt cauzele și mai ales ce efecte are dacă nu se intervine la Când apare bănuiala de ADHD și când trebuie să apelăm la un medic.

Tulburarea cu deficit de atenție și hiperactivitate este zgomotoasă, ușor de observat, dar cu toate acestea la fel de ușor de confundat. Pentru diagnosticarea acestei tulburări este nevoie de o serie de criterii bine evaluate de un specialist în psihiatrie pediatrică. Practic ADHD este o tulburare  de neurodezvoltare care afectează viața copilului și mai apoi cea a adultului. Iar efectele pot fi foarte grave.

Specialiștii spun că există câteva semne care pot duce cu gândul la ADHD atunci când urmărim comportamentul copilului. Este în primul rând hiperkinetic, mereu agitat, fără să-și găsească locul. Apoi are tulburări mari de concentrare și de atenție, uită să-și facă temele, nu se poate adapta programului școlar, nu poate fi atent la lecții dar poate avea și un comportament.

„Profesorii văd, de exemplu, că acel copil nu se încadrează în colectivitate. Se uită pe geam în timp ce se lucrează la clasă, fără să se poată concentra, este atras de diferiţi stimuli din jur, nu-şi finalizează temele,nu-şi îndeplineşte sarcinile şcolare, îşi uită rechizitele, uită să-şi facă temele. Are o atenție fluctuantă, deranjează orele, se trezește vorbind fiindcă nu mai are răbdare să asculte, nu poate fi tent, nu-și poate organiza programul școlar.  În timpul pauzelor sau chiar în timpul orelor, este exagerat de activ, aleargă, se caţără peste tot, deranjează pe ceilalţi din jur. Atunci apar semne de întrebare. Se diagnostichează atunci când sunt întrunite criteriile de inatenție pe o perioadă de șase luni. ”, spune medicul primar Laura Jijie, relatează ADEVĂRUL.

Trebuie de observat dacă acel copil prezintă același timp de comportament peste tot, acasă și la școală sau la alte activități. Dacă prezintă acel comportament doar într-un loc, atunci nu este vorba de ADHD ci de probleme legate fie de mediul școlar, fie de cel familial. Specialiștii încurajează deasemenea profesorii și învățătorii să anunțe părinții în cazul unui comportament nepotrivit, fără marginalizarea elevului sau etichetarea sa.

Publicitate

De la genetică la expunerea exagerată la tehnologie

Specialiștii spun că ADHD-ul este o tulburare provocată de o multitudine de factori. Inclusiv lipsa de afecțiune sau tehnologia în exces oferită copiilor joacă un rol important. În unele cazuri pleacă de la o componentă genetică. ”Există și o componentă genetică dar și una de neuro-dezvoltare care poate apărea în urma suferinței fetale sau dacă mama a consumat alcool sau tutun, de exemplu. Totodată există probleme de atașament. S-a constatat că o parte a copiilor instituționaliați în primii doi de viață, chiar dacă ulterior au fost adoptați prezintă probleme emoționale, inclusiv ADHD. Pentru că atunci când la nivelul atașamentului nu se crează o bază sigură apar astfel de probleme. Poate fi o greşeală în atitudinea parentală, poate fi o greşeală din punct de vedere pedagogic la şcoală. Şi atunci trebuie să identificăm cauza. Este o problemă și cu timpul petrecut excesiv pe telefon, pe rețele sociale. Copilul începe să aibă probleme de concentrare, de atenție”, spune Laura Jijie.

 
Copil cu ADHD, adult cu probleme

Dacă un copil cu ADHD nu este inclus într-un program de terapie și tratament atunci problemele sale se vor înmulți odată cu vârsta. Respins de cei din jur, din cauza comportamentului, apar alte tulburări afective dar și de comportament. Devine răzvrătit, uneori cu comportament agresiv. ” Nediagnosticat la timp poate să afecteze, stima de sine. Copilul este respins de colectiv. Şi atunci se adaugă nişte emoţii negative, care conduc la alte tulburări afective sau tulburări de comportament.

Pentru că ADHD poate dezvolta în timp alte comorbidităţi, spunem noi. Adică vorbim de tulburare opoziţionist-sfidătoare şi tulburări afective. Se ajunge în cele din urmă la tulburări de conduită, tulburări de comportament mai severe la adolescenţă în special.”, adaugă Laura Jijie. În viața de adult ADHD-ul se poate traduce într-o viață expusă riscului și viciilor. Adică conduc autoturisme în mod agresiv, periculos, sunt consumatori de alcool și droguri sau alte tulburări comportamentale periculoase. Specialiștii spun că băieții sunt mai expuși acestei tulburări.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ambasadorii juniori din cadrul Proiectului ,,Școala Ambasador al Parlamentului European’’ de la Liceul ,,Demostene Botez’’ Trușești

Publicat

Publicitate

Ambasadorii juniori din cadrul Proiectului ,,Școala Ambasador al Parlamentului European’’ de la Liceul ,,Demostene Botez’’ Trușești împreună cu ambasadorii juniori de la Liceul cu Program Sportiv Botoșani au participat la Proiectul EUROSCOLA- eveniment organizat de Parlamentul European de la Strasbourg.

Programul EUROSCOLA de la STRASBOURG adună elevii cu vârste de cel puțin 14 ani din toate cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene, din țările candidate și din fostele țări membre pentru a dezbate, a apăra un punct de vedere, a negocia, a depune emendamente ,a vota și, în ce le din urmă, a adopta rezoluții privind problemele europene reale. Elevii se pot familiariza astfel cu modul în care funcționează instituțiile europene, pot discuta despre democrație, drepturile fundamentale sau valorile europene și își pot exprima opinii perso

nale cu privire la deciziile luate la nivelul Uniunii Europene. Programul zilei EUROSCOLA combină participarea în persoană , direct din Hemiciclul Parlamentului European de la Strasbourg, cu participarea online prin trasnsmitere în direct și pe platformele interactive online. Programul EUROSCOLA a inclus deschiderea oficială a evenimentului de către Președintele Parlamentului, o sesiune de întrebări și răspunsuri cu unul dintre vicepreședinți și un ,, laborator al inovării’’ care le permite elevilor să își împărtășească ideile unui expert din Parlamentul European din domeniul de care ține tema sesiunii. La deschiderea evenimentului, elevii au ascultat mesajul video transmis de Președintele Parlamentului European Roberta METSOLA. În cadrul acestei activități care a avut loc în data de 07.02.2025, elevii au avut ocazia să asiste la prezentări, să pună întrebări Vicepreședintelui Parlamentului European , domnul Nicolae ȘTEFĂNUȚĂ (The Greens/EFA, RO), să participe la un laborator de inovație pe tema combaterii sărăciei și a excluziunii sociale – ,, Towards a strong social europe: The eu’s ambition to end poverty and social exclusion’’- interviu cu Danai Papadopoulou, Secretariat of the Committee on Employment and Social Affairs of the European Parliament, Hemicycle și să simuleze pentru o zi activitatea unui europarlamentar. Coordonator EPAS , Prof. Cristina GRĂDINARU-VANCIU Liceul ,,Demostene Botez’’ Trușești.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Protest cu violențe în Piața Victoriei. Jandarmii, nevoiți să folosească gaze lacrimogene

Publicat

Publicitate

Câteva sute de persoane s-au adunat, luni, în Piața Victoriei, pentru a protesta împotriva creșterii prețurilor de către marile magazine alimentare. A fost un răspuns la un îndemn al lui Călin Georgescu pentru boicotarea marilor lanțuri de magazine, informează alba24.ro.

Unii protestatari au forțat dispozitivul de panouri metalice montat de jandarmi și au blocat carosabilul.

Potrivit Jandarmeriei Capitalei, manifestanții au exercitat presiuni asupra forțelor de ordine.

”În acest moment, jandarmii, prin echipele de dialog și dispozitive specifice de ordine publică îndrumă participanții către centrul Pieței Victoriei, pentru siguranța lor, a traficului rutier și a celorlalți cetățeni. Subliniem faptul că această manifestație nu a respectat prevederile cadrului legal în vigoare privind declararea și organizarea adunărilor publice”, a informat Biroul de presă al Jandarmeriei Capitalei.

Protestatarii au ovaționat la anunțul președintelui Iohannis că va demisiona din funcție și au forțat gardurile montate de jandarmi în Piața Victoriei.

Jandarmii au folosit gaze lacrimogene

Publicitate

Jandarmii care asigură ordinea la protestul neautorizat din Piața Victoriei au folosit luni gaze lacrimogene împotriva manifestanților care au forțat dispozitivul de ordine publică și au aruncat cu petarde.

”Din cauza faptului că manifestații au forțat în repetate rânduri dispozitivul de jandarmi de pe trotuarul Palatului Victoria, au fost folosite substanțele iritant-lacrimogene din dotarea forțelor de ordine. Subliniem faptul că manifestanții au aruncat cu materiale pirotehnice (petarde și fumigene) către forțele de ordine”, informează Biroul de presă al Jandarmeriei Capitalei, potrivit Agerpres.

Potrivit sursei citate, în cadrul adunării publice există persoane care îndeamnă la violență împotriva forțelor de ordine.

Recomandăm încă o dată tuturor persoanelor prezente în Piața Victoriei să se dezică de orice comportament ilegal și să indice jandarmilor prezenți orice persoană care instigă la violență și la alte încălcări ale legii’, arată sursa citată.

Participanții au ovaționat la anunțul demisiei președintelui Iohannis și au forțat gardurile montate de jandarmi în Piața Victoriei. De asemenea, s-au îmbrâncit cu forțele de ordine și au aruncat cu petarde către acestea.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Cateheză cu tema „Călătoria credinței în Biserica Ortodoxă Română. De la Autocefalie la un Veac de Patriarhat”, în Parohia Sfântul Ioan Botezătorul Botoșani

Publicat

Publicitate
Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Mitropolit Teofan, copiii și tinerii din grupa de cateheză a Parohiei „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani, vor participa și anul acesta la Concursul Național Catehetic propus de Sectorul Teologic –Educaţional al Patriarhiei Române și organizat cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Tema concursului de anul acesta este: „Mărturisirea jertfelnică a dreptei credinţe – moştenirea unui secol de Patriarhat pentru copii şi tineri”, perioada de desfășurare a activităților fiind 21 noiembrie 2024 – 31 martie 2025.
Duminică, copiii și tinerii din Parohia Sfântul Ioan Botezătorul Botoșani, și nu numai, au luat parte la un program de cateheză cu tema „Călătoria credinței în Biserica Ortodoxă Română: De la Autocefalie la un Veac de Patriarhat”, care se înscrie în proiectul menționat mai sus, în cadrul căreia s-a vorbit despre contextul istoric în care Biserica noastră strămoșească și-a dobândit independența.
Grupul catehetic a fost coordonat de protopopul de Botoșani, părintele Petru Fercal și o profesoară de religie extrem de îndrăgită de copiii din municipiul Botoșani, Maria Timofti. Pe parcurs s-a alăturat în dialogul extrem de antrenant și profesorul Gheorghe Bulboacă, de la Seminarul Teologic.
Discuțiile deosebit de fructuoase legate de istoria bisericească și cea a neamului nostru românesc i-au atras pe copiii participanți, care au pus întrebări și au primit răspunsuri pe măsura râvnei lor. Astfel au consolidat informațiile legate de împlinirea a 140 de ani de Autocefalie şi Centenarul Patriarhiei Române,  două aniversări cu semnificaţii deosebit de importante pentru spiritualitatea şi demnitatea noastră naţională, creând prilejul, dar şi datoria, de a omagia cu recunoştinţă memoria tuturor celor care s-au ostenit pentru recunoaşterea oficială a Autocefaliei Bisericii Ortodoxe Române şi dobândirea rangului de Patriarhie.
Dând dovadă de reale valențe în lucrul cu copiii, cei doi profesori au inițiat și diferite jocuri interactive după urmărirea unor clipuri cu material specific, legat de tema în discuție. Copiii au aflat lucruri noi despre cei cinci patriarhi pe care i-a avut Biserica Ortodoxă Română, despre abilitatea și responsabilitățile pe care le-au avut în perioadele în care au păstorit credincioșii, caracterizate de un context extrem de dificil din toate punctele de vedere, dar cu rezultate remarcabile.
Copiii și tinerii din grupa de cateheză au aflat, de asemenea, câte lucruri minunate a înfăptuit și actualul Patriarh Daniel, care vor dăinui peste veacuri.
Părintele protopop Petru Fercal a intervenit în discuții în mod punctual, transformând întâlnirea într-o adevărată lecție de istorie bisericească și nu numai.
Tot în joacă, profesoara Maria Timofti a testat atenția participanților la cateheză, pe care i-a rugat să extragă dintr-un săculeț mai multe fotografii. Copiii au primit sarcina să așeze acele imagini pe „axa timpului”, de care s-au achitat admirabil. Nu a lipsit nici celebrul puzzle, pe echipe, piesele din catedrală sau chipul unui patriarh fiind iute asamblate de copilașii care s-au întrecut în rapiditatea mișcărilor.
La final, activitatea s-a încheiat cum a început, adică cu rugăciune. Copiii și tinerii prezenți s-au bucurat de dulciuri din partea părintelui protopop Petru Fercal, nu înainte de a face o fotografie cu toții pentru a imortaliza o părticică infimă din amploarea activităților care au marcat Centenarul Patriarhiei Române.
În urmă cu câteva zile, copiii și tinerii din grupa de cateheză au cântat la strană la Sfânta Liturghie la Parohia Victoria, apoi au participat la parastasul de la Tocileni și au vizitat casa memorială, aducând un omagiu Patriarhului Teoctist, care pe data de 7 februarie 2025, a împlinit 110 ani de la naștere.
Printre activitățile care urmează, amintim: excursii, atelier de pictură, concert, expoziție, vizionare film, etc.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune amplă a polițiștilor din Dorohoi. Șoferi amendați pe capete

Publicat

Publicitate

În acest zilele de 8 și 9 februarie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, Secției de Poliție Rurală nr. 6 Pomârla și polițiști de frontieră au acționat în cadrul planului de acțiune BLOCADA, pentru prevenirea și combaterea infracțiunilor stradale și pentru menținerea unui climat de ordine și siguranță publică.

 

Astfel, polițiștii au acționat în intervalul orar 07:00-11:00,  prilej cu care au fost legitimate aproximativ 60 de persoane și au fost controlate 54 de autovehicule și un local public.

 

În urma neregulilor constatate au fost aplicate 43 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 10.000 de lei, pentru nerespectarea legislației privind circulația pe drumurile publice.

 

Publicitate

De asemenena, au fost reținute trei certificate de înmatriculare.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending