Connect with us

Actualitate

Botoșani: Ce se întâmplă cu elevii cărora părinții le fac temele. Efectele nebănuite și îngrijorătoare explicate de specialiști

Publicat

Publicitate

Specialiștii în Educație spun că rezolvarea temelor pentru acasă trebuie să fie sarcina exclusivă a elevului. Părinții cel mult pot să ofere indicii. În caz contrar efectele asupra elevilor pot fi foarte serioase de la o dependență cronică de ajutorul celorlalți până la scăderea stimei de sine, scrie ADEVĂRUL.

Temele pentru acasă sunt o componentă importantă a procesului educațional în România. Prin intermediul acestora, spun profesorii, sunt consolidate cunoștințele dobândite în orele de predare de la clasă. Abordarea temelor pentru acasă este mai importantă decât cred mulți dintre români. Aparent o activitatea banală, firească a vieții de școlar, poate lăsa urme adânci inclusiv în viața de adult dacă nu există abordarea potrivită. Pe de o parte, părinții nu trebuie să facă temele în locul copiilor sau să-i ajute prea mult la efectuarea lor. De cealaltă parte, efectuarea temelor presupune, cum spun psihologii un efort afectiv și intelectual, inclusiv din partea părinților. Specialiștii spun că și în funcție de modul în care sunt abordate temele, copilul va performa în societate dar și la serviciu, în viața de adult.

„Nu trebuie sub nicio formă să facem temele în locul copiilor”

Cristina Bălăucă este profesor și inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Botoșani. În plus este mamă de olimpic internațional la științe. Din experiența de specialist în educație, Cristina Bălăucă spune că una dintre cele mai mari greșeli pe care o poate face un părinte în viața de elev a propriului copil, este să facă temele în locul lui sau să-l ajute prea consistent la lecții.

„Nu trebuie sub nicio formă să facem temele în locul copiilor. Elevul trebuie să fie responsabil și să se achite singur de sarcina lui de lucru. Trebuie lăsat să simtă că o duce singur la bun sfârșit. Copilul a fost la ora de curs respectivă. El știe ce i s-a predat. Nu a fost părintele în locul lui și nici nu se va duce vreodată în locul lui, la oră. Este cea mai mare greșeală pe care o fac mulți părinți. Știu că este mai ușor ca părinte să-i faci tema, el o copiază în caiet și gata, a terminat. Am scăpat de explicații, de timp petrecut la teme. Dar nu este deloc în regulă pentru copil.”, spune Cristina Bălăucă. Asta nu înseamnă că trebuie să-l lăsăm pe copil să se chinuie în mod absurd dacă chiar nu știe.

„Evident, copilul poate întreaba dacă are o nedumerire. Trebuie să cultivăm asta la el. Trebuie să fie prezenți atunci când copilul are nevoie, mai ales în viața de școlar care se poate dovedi o provocare. Dar îl ajutăm cu o sugestie, cu o idee. Nu ne apucăm să-i facem noi jumătate din temă sau efectiv să-i oferim rezolvarea pe tavă. Mai face două calcule și gata. Îi dăm o idee, îl lăsăm să lucreze pe baza ei. Îi mai oferim o sugestie, o direcție de lucru, îl orientăm, dar la final trebuie să simtă că el a scos-o la capăt cu aceea temă. Ne-a simțit alături, i-am oferit suportul emoțional și intelectual, dar nu am făcut noi tema în locul lui și nici nu i-am dat toată rezolvarea pe tavă”, spune profesorul botoșănean.

Publicitate

„Îi învățăm cu un sprijin pe care la un moment dat nu-l va mai avea”

Irina Siminiceanu este profesor la Colegiul Național „AT Laurian”, un liceu de elită din județul Botoșani și spune că efectele acestui obicei de a face temele în locul copilului sau de a-l ajuta excesiv la rezolvarea acestora, poate avea efecte serioase pe termen lung. „Ca profesor pot spune că nu este firesc, nu este normal. Este o greșeală, psihologic vorbind pentru că îi învățăm cu un sprijin pe care la un moment dat nu-l va mai avea”, spune Irina Siminiceanu. Elevii de clasa a XII a de la Colegiul Național „AT Laurian”, mărturisesc că o asemenea practică poate lăsa urme adânci.

„Pur și simplu te înveți că ai mereu pe cineva care te ajută. Și nu-i așa. La teste, la examene, ești singur. În plus, cei care sunt efectiv ajutați excesiv la teme, chiar se fac teme în locul lor, sunt ușor de observat. Sunt elevii care parcă nu pot face nimic singuri. Cer orice, de genul, „ajută-mă și pe mine cu asta”, „nu mă ajuți, te rog„. Și îți dai seama că-ți cer ajutorul la lucruri banale, de exemplu să desfacă o pungă de biscuiți. Și nu, nu exagerez cu nimic”, spune Adrian. Un alt coleg de clasă al lui Adrian, spune că de fapt toată povestea asta cu ajutorul excesiv la teme, nu face decât să răpească un element fundamental elevului.

„Îi răpești curiozitate. Plăcerea de a se strădui și de a descoperi soluția. Fără curiozitate, școala nu mai are niciun farmec”, precizează acesta. Cristina Bălăucă spune că elevul va aștepta mereu confirmare și ajutor, fără să se străduie să mai facă ceva singur, mai ales atunci când este obligat să gândească. „Copilul va aștepta mereu un feedback de la părinte. Va căuta mereu o confirmare de la cineva, dacă este corect ce a făcut, dacă a scris bine. Dar la examene, la teste, la concursuri, părintele nu este acolo. Copilul va aștepta mereu să-i spună părintele că este bun ce a făcut. Eventual așteaptă să-l ajute acolo unde nu știe. El nu trece la etapa următoare fiindcă nu vine mama sau tata să-i spună că-i bine. În creierul lui se conturează impresia că el nu poate singur. Și nu este bine deloc”, spune Cristina Bălăucă.

Specialiștii spun că această atitudine se poate reflecta mai târziu în viața de adult. Sunt acele persoane care cer mereu ajutorul celorlalți atunci când se văd nevoiți să depună un efort suplimenar. În plus, apar probleme cu încrederea în sine, mai ales atunci când copilul nu simte că poate duce singur la bun sfârșit o sarcină solicitantă.

Sursă: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Profesori dedicați, copii fericiți: Tradiție, credință și emoție la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu – Albești, în prag de Crăciun

Publicat

Publicitate

Perioada Crăciunului aduce, an de an, farmec, speranță și credință în sufletele oamenilor. La Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești, aceste valori au prins viață prin copii, profesori dedicați și momente încărcate de emoție autentică.

Marți, 16 decembrie 2025, elevii claselor a VII-a A și a VIII-a A au oferit un adevărat dar spiritual unității școlare, organizând activitatea extrașcolară „Nașterea Domnului Iisus Hristos”. Evenimentul a fost coordonat de cadrele didactice Herghiligiu Simona și Zănoagă Loredana, în colaborare cu directorul unității, prof. Chitic Mihaela, și profesorul de educație muzicală Buciumanu Gabriela.

Dincolo de cadouri și de figura îndrăgită a lui Moș Crăciun, elevii au ales să readucă în atenție adevăratul sens al sărbătorii. Prin colinde, poezie și teatru religios, copiii au pus în scenă Nașterea Mântuitorului, oferind părinților și profesorilor momente de liniște, reflecție și bucurie sufletească.

La activitate au participat cadrele didactice ale școlii, părinți, elevi, dar și prof. Otiliea Sandu, inspector Dezvoltare Resurse Umane din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani. Timp de o oră, mica scenă a școlii a devenit un loc al emoției curate, unde fiecare moment artistic a fost primit cu aplauze și ochi umezi.

Corul de fete a completat atmosfera, aducând armonie și trăiri profunde în rândul celor prezenți, demonstrând încă o dată că talentul și munca pot crea momente memorabile.

Activitatea a fost organizată în cadrul programului „Școala Altfel”, desfășurat în perioada 15–19 decembrie 2025, având ca scop cultivarea valorilor etice și religioase, promovarea culturii românești și valorificarea potențialului artistic al elevilor, iar pentru Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești, putem spune că Sărbătoarea Crăciunului a venit mai devreme, sub forma credinței, a tradiției și a bucuriei copiilor.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Citeste mai mult

Educație

Bucurie la granița Uniunii Europene: Primarul Viorel Nichiteanu a adus cadouri de la Moș Crăciun pentru toți copiii școlii din Rădăuți-Prut

Publicat

Publicitate

După un an marcat de investiții record pentru comuna Rădăuți-Prut, localitatea aflată la frontiera de nord-est a României și ultima poartă a Uniunii Europene, administrația locală a încheiat anul cu un gest simplu, dar plin de emoție: bucuria copiilor.

Prin grija primarului Viorel Nichiteanu, a Consiliului Local și Primăriei Rădăuți-Prut, Moș Crăciun a ajuns astăzi în unitățile de învățământ din Miorcani, Rediu și Rădăuți-Prut, aducând zeci de cadouri pentru toți elevii și preșcolarii din comună.

A fost o adevărată sărbătoare, cu colinde, urături, poezii și emoții sincere. Copiii au cântat, au recitat și au trăit din plin magia Crăciunului, iar la final au primit pachete cu dulciuri oferite de Primăria Rădăuți-Prut.

Niciunul dintre cei 262 de copii ai celor două școli nu a fost uitat. Fiecare a primit un cadou, spre bucuria celor mici, dar și a părinților și cadrelor didactice care i-au însoțit în acest moment special.

„Nu există bucurie mai mare decât sărbătoarea Crăciunului și venirea lui Moș Crăciun. Suntem atât de bucuroși și recunoscători pentru cadourile trimise de Moș Crăciun, cu ajutorul domnului primar Viorel Nichiteanu”, a declarat directorul unității de învățământ, profesor Oana Gavrilescu.

Pentru comunitatea de la granița Uniunii Europene, acest gest a însemnat mai mult decât niște daruri. A fost o dovadă de grijă, de implicare și de suflet, un Crăciun în care fiecare copil a simțit că este văzut, important și iubit.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse astăzi în școala de la marginea Uniunii Europene, cu tradiții, cântece, jocuri și cadouri:

Citeste mai mult

Eveniment

Sperietură mare pentru o femeie de 83 de ani din Tătărășeni – Havârna: Foc izbucnit în locuință, cel mai probabil de la jarul din sobă

Publicat

Publicitate

Momente de panică, astăzi, pentru o femeie în vârstă de 83 de ani din localitatea Tătărășeni, comuna Havârna, după ce un incendiu a izbucnit în interiorul locuinței sale. Flăcările au cuprins mai multe bunuri din casă, cel mai probabil din cauza jarului căzut din sobă pe materiale combustibile.

Alarma a fost dată la timp, iar la fața locului au intervenit rapid pompierii militari din cadrul Punctului de Lucru Darabani, împreună cu Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Havârna. Forțele de intervenție au ajuns cu două autospeciale de stingere.

Primii sosiți au fost pompierii voluntari, care au constatat că nu existau persoane rănite, însă bunurile din interiorul locuinței ardeau. Intervenția promptă a fost esențială pentru limitarea pagubelor.

Pompierii militari și voluntari au acționat coordonat și eficient, reușind să localizeze incendiul înainte ca acesta să se extindă. Flăcările au fost împiedicate să ajungă la acoperișul casei, dar și la o altă construcție din gospodărie, aflată în imediata apropiere.

Din fericire, femeia a scăpat nevătămată, însă sperietura a fost una serioasă. Incendiul readuce în atenție pericolul folosirii sobelor în sezonul rece și necesitatea unei atenții sporite la manipularea jarului și a materialelor combustibile din locuințe.

Pompierii recomandă respectarea măsurilor de prevenire a incendiilor, verificarea periodică a sobelor și evitarea depozitării materialelor ușor inflamabile în apropierea surselor de căldură.

Publicitate

Pentru prevenirea unor evenimente similare, ISU Botoșani vă recomandă:
– nu introduceți în sobă lemne cu lungimea mai mare decât vatra focarului;
-nu lăsați ușa sobei deschisă;
– nu supraîncălziți soba;
-montați pe pardoseală, în fața ușii de alimentare cu combustibil a mijlocului de încălzire, o bucată de tablă cu dimensiunile de 0,50 x 0,70 metri;
– nu puneți haine la uscat pe sobe sau în imediata lor apropiere;
– nu lăsați sobele și alte mijloace de încălzire nesupravegheate pe timpul funcționării;
– stingeți focul pe timpul nopții;
– nu lăsați niciodată copiii singuri în casă, mai ales într-o încăpere unde este în funcțiune un mijloc de încălzire.
Pompierii militari rămân mobilizați 24 de ore din 24 pentru gestionarea operativă a situațiilor de urgență și acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.
Evenimentele înregistrate la nivel județean se află permanent în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Citeste mai mult

Administratie

Primăria Botoșani, alături de copiii vulnerabili: Bibliotecă educativă dăruită la Centrul Social de Zi, înainte de Crăciun

Publicat

Publicitate

Un moment plin de emoție și bucurie a fost trăit astăzi la Centrul Social de Zi pentru Copii în Risc Social, unde Primăria Botoșani a fost alături de cei mici cu un gest concret de sprijin pentru educație, a anunțat administrația publică locală.

Primarul, împreună cu viceprimarul Dana Bețenchi și colegii din cadrul instituției, alături de Moș Crăciun, au oferit copiilor o bibliotecă educativă menită să le susțină învățarea și dezvoltarea.

Aproximativ 30 de copilași s-au bucurat de surpriza pregătită special pentru ei. Biblioteca conține jocuri de logică, cărți adaptate vârstei, jucării educative și materiale atent alese pentru a stimula curiozitatea, creativitatea și dorința de a descoperi lucruri noi.

Gestul făcut de administrația locală depășește valoarea unui simplu cadou. Biblioteca dăruită simbolizează investiția în educație și în viitorul copiilor care au cea mai mare nevoie de sprijin și încurajare.

Cu această ocazie, reprezentanții Primăriei au participat și la serbarea pregătită de copii, fiind impresionați de emoția, talentul și modul în care cei mici duc mai departe tradițiile românești prin momentele artistice prezentate, iar liderii administrației publice au precizat într-un comunicat că va continua să susțină inițiativele care aduc bucurie și speranță în viața copiilor.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending