Connect with us

Actualitate

Botoșani: Ce se întâmplă cu elevii cărora părinții le fac temele. Efectele nebănuite și îngrijorătoare explicate de specialiști

Publicat

Publicitate

Specialiștii în Educație spun că rezolvarea temelor pentru acasă trebuie să fie sarcina exclusivă a elevului. Părinții cel mult pot să ofere indicii. În caz contrar efectele asupra elevilor pot fi foarte serioase de la o dependență cronică de ajutorul celorlalți până la scăderea stimei de sine, scrie ADEVĂRUL.

Temele pentru acasă sunt o componentă importantă a procesului educațional în România. Prin intermediul acestora, spun profesorii, sunt consolidate cunoștințele dobândite în orele de predare de la clasă. Abordarea temelor pentru acasă este mai importantă decât cred mulți dintre români. Aparent o activitatea banală, firească a vieții de școlar, poate lăsa urme adânci inclusiv în viața de adult dacă nu există abordarea potrivită. Pe de o parte, părinții nu trebuie să facă temele în locul copiilor sau să-i ajute prea mult la efectuarea lor. De cealaltă parte, efectuarea temelor presupune, cum spun psihologii un efort afectiv și intelectual, inclusiv din partea părinților. Specialiștii spun că și în funcție de modul în care sunt abordate temele, copilul va performa în societate dar și la serviciu, în viața de adult.

„Nu trebuie sub nicio formă să facem temele în locul copiilor”

Cristina Bălăucă este profesor și inspector școlar general adjunct la Inspectoratul Școlar Județean Botoșani. În plus este mamă de olimpic internațional la științe. Din experiența de specialist în educație, Cristina Bălăucă spune că una dintre cele mai mari greșeli pe care o poate face un părinte în viața de elev a propriului copil, este să facă temele în locul lui sau să-l ajute prea consistent la lecții.

„Nu trebuie sub nicio formă să facem temele în locul copiilor. Elevul trebuie să fie responsabil și să se achite singur de sarcina lui de lucru. Trebuie lăsat să simtă că o duce singur la bun sfârșit. Copilul a fost la ora de curs respectivă. El știe ce i s-a predat. Nu a fost părintele în locul lui și nici nu se va duce vreodată în locul lui, la oră. Este cea mai mare greșeală pe care o fac mulți părinți. Știu că este mai ușor ca părinte să-i faci tema, el o copiază în caiet și gata, a terminat. Am scăpat de explicații, de timp petrecut la teme. Dar nu este deloc în regulă pentru copil.”, spune Cristina Bălăucă. Asta nu înseamnă că trebuie să-l lăsăm pe copil să se chinuie în mod absurd dacă chiar nu știe.

„Evident, copilul poate întreaba dacă are o nedumerire. Trebuie să cultivăm asta la el. Trebuie să fie prezenți atunci când copilul are nevoie, mai ales în viața de școlar care se poate dovedi o provocare. Dar îl ajutăm cu o sugestie, cu o idee. Nu ne apucăm să-i facem noi jumătate din temă sau efectiv să-i oferim rezolvarea pe tavă. Mai face două calcule și gata. Îi dăm o idee, îl lăsăm să lucreze pe baza ei. Îi mai oferim o sugestie, o direcție de lucru, îl orientăm, dar la final trebuie să simtă că el a scos-o la capăt cu aceea temă. Ne-a simțit alături, i-am oferit suportul emoțional și intelectual, dar nu am făcut noi tema în locul lui și nici nu i-am dat toată rezolvarea pe tavă”, spune profesorul botoșănean.

Publicitate

„Îi învățăm cu un sprijin pe care la un moment dat nu-l va mai avea”

Irina Siminiceanu este profesor la Colegiul Național „AT Laurian”, un liceu de elită din județul Botoșani și spune că efectele acestui obicei de a face temele în locul copilului sau de a-l ajuta excesiv la rezolvarea acestora, poate avea efecte serioase pe termen lung. „Ca profesor pot spune că nu este firesc, nu este normal. Este o greșeală, psihologic vorbind pentru că îi învățăm cu un sprijin pe care la un moment dat nu-l va mai avea”, spune Irina Siminiceanu. Elevii de clasa a XII a de la Colegiul Național „AT Laurian”, mărturisesc că o asemenea practică poate lăsa urme adânci.

„Pur și simplu te înveți că ai mereu pe cineva care te ajută. Și nu-i așa. La teste, la examene, ești singur. În plus, cei care sunt efectiv ajutați excesiv la teme, chiar se fac teme în locul lor, sunt ușor de observat. Sunt elevii care parcă nu pot face nimic singuri. Cer orice, de genul, „ajută-mă și pe mine cu asta”, „nu mă ajuți, te rog„. Și îți dai seama că-ți cer ajutorul la lucruri banale, de exemplu să desfacă o pungă de biscuiți. Și nu, nu exagerez cu nimic”, spune Adrian. Un alt coleg de clasă al lui Adrian, spune că de fapt toată povestea asta cu ajutorul excesiv la teme, nu face decât să răpească un element fundamental elevului.

„Îi răpești curiozitate. Plăcerea de a se strădui și de a descoperi soluția. Fără curiozitate, școala nu mai are niciun farmec”, precizează acesta. Cristina Bălăucă spune că elevul va aștepta mereu confirmare și ajutor, fără să se străduie să mai facă ceva singur, mai ales atunci când este obligat să gândească. „Copilul va aștepta mereu un feedback de la părinte. Va căuta mereu o confirmare de la cineva, dacă este corect ce a făcut, dacă a scris bine. Dar la examene, la teste, la concursuri, părintele nu este acolo. Copilul va aștepta mereu să-i spună părintele că este bun ce a făcut. Eventual așteaptă să-l ajute acolo unde nu știe. El nu trece la etapa următoare fiindcă nu vine mama sau tata să-i spună că-i bine. În creierul lui se conturează impresia că el nu poate singur. Și nu este bine deloc”, spune Cristina Bălăucă.

Specialiștii spun că această atitudine se poate reflecta mai târziu în viața de adult. Sunt acele persoane care cer mereu ajutorul celorlalți atunci când se văd nevoiți să depună un efort suplimenar. În plus, apar probleme cu încrederea în sine, mai ales atunci când copilul nu simte că poate duce singur la bun sfârșit o sarcină solicitantă.

Sursă: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Opt persoane fără adăpost, identificate de polițiștii locali la Botoșani în risc de hipotermie. Toate au refuzat asistența medicală

Publicat

Publicitate

Răcirea bruscă a vremii din perioada 18–20 octombrie 2025, mai ales pe timpul nopții, i-a determinat pe polițiștii locali botoșăneni să desfășoare o serie de acțiuni menite să prevină tragediile cauzate de hipotermie în rândul persoanelor fără adăpost.

Potrivit unui comunicat transmis de Poliția Locală Botoșani, echipajele din cadrul Serviciului Ordine Publică au efectuat verificări în teren, vizând zonele frecventate de persoane aflate în situație de risc. În urma acțiunilor, au fost identificate opt persoane care se adăposteau în condiții improprii și prezentau risc major de deces prin hipotermie.

Deși polițiștii le-au oferit sprijin pentru transport la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului Județean „Mavromati” și ulterior cazare la Centrul de Noapte al Primăriei Municipiului Botoșani, toate cele opt persoane au refuzat asistența medicală și socială.

Reprezentanții Poliției Locale transmit că, în perioada următoare, vor continua monitorizarea zonelor frecventate de persoanele fără adăpost, pentru a preveni cazurile de hipotermie și a oferi sprijin celor care acceptă ajutorul instituțiilor sociale.

Citeste mai mult

Eveniment

Festivalul „Seri Magice Săveni”, realizat de Arlechin Botoșani, finalist la Gala Tineretului din România 2025

Publicat

Publicitate

Botoșaniul se numără, din nou, printre județele care duc cultura mai departe prin tineri. Festivalul „SMS – Seri Magice Săveni”, organizat de Asociația Societatea Cultural Artistică Arlechin Botoșani, a fost desemnat finalist în cadrul Galei Tineretului din România 2025, la secțiunea „Inspirație prin creație”.

Evenimentul, recunoscut la nivel național pentru originalitate și impact, transformă în fiecare an orașul Săveni într-o scenă plină de lumină, culoare și emoție. Prin spectacole de teatru, dans, muzică și arte vizuale, „Seri Magice Săveni” aduce împreună tineri talentați, profesori, artiști și voluntari care cred în puterea artei de a uni comunitățile.

Potrivit Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, ediția aniversară a Galei Tineretului din România se va desfășura sâmbătă, 25 octombrie 2025, la Centrul Cultural Județean Vaslui, sub tema „Tinerii în centrul democrației”. În competiția din acest an au fost înscrise peste 100 de proiecte din întreaga țară, evaluate de specialiști în domeniul tineretului.

Pentru Arlechin Botoșani, această nominalizare reprezintă o recunoaștere a pasiunii, a muncii în echipă și a devotamentului față de educația prin artă. Proiectul „Seri Magice Săveni” nu doar promovează tinerii artiști, ci oferă și o platformă de expresie, creativitate și dialog cultural.

„Ne bucurăm că munca noastră este apreciată la nivel național. SMS – Seri Magice Săveni este mai mult decât un festival, este o comunitate de suflete tinere care cred în frumos, în colaborare și în puterea culturii de a schimba lumea”, au transmis reprezentanții Asociației Arlechin.

Gala Tineretului din România 2025 va reuni cei mai activi și inspirați tineri din țară, într-un eveniment ce îmbină recunoașterea, emoția și energia unei generații care construiește viitorul prin implicare și creație.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Europa schimbă regulile: Permis de la 17 ani – cu condiția să ai un șofer cu experiență lângă tine

Publicat

Publicitate

Persoanele care au împlinit vârsta de 17 ani vor putea conduce autovehicule, însă doar în prezența unui șofer experimentat, până la împlinirea vârstei de 18 ani. Măsura a fost aprobată marți de Parlamentul European, în cadrul unei reforme ample care prevede, totodată, introducerea unui permis de conducere digital valabil la nivelul Uniunii Europene, scrie Huffingtonpost, citat de Mediafax.ro.

Intrarea în vigoare

Măsura nu intră în vigoare imediat. Primul pas este publicarea în Jurnalul Oficial al UE, iar de acolo guvernele vor avea trei ani pentru a transpune norma și încă un an pentru a se pregăti pentru aplicarea ei.

Persoanele de 17 ani vor putea obține permisul de conducere pentru autoturisme (categoria B), cu o perioadă de probă de cel puțin doi ani. În acest interval, șoferii începători vor trebui să respecte reguli mai stricte și se vor confrunta cu sancțiuni mai severe pentru condus sub influența alcoolului, neutilizarea centurii de siguranță sau a sistemelor de reținere pentru copii.

Statele membre pot reduce aceeași vârstă și pentru obținerea permisului de camion (categoria C), dar doar pentru circulația pe teritoriul național și tot cu însoțirea unui șofer cu experiență. De asemenea, persoanele de 21 de ani vor putea conduce autobuze (categoria D), dacă dețin un certificat de competență profesională. Schimbările urmăresc reducerea deficitului de șoferi profesioniști.

Retirarea transfrontalieră a permisului

Noua regulă va impune ca retragerea permisului pentru infracțiuni grave într-un stat membru — cum ar fi condusul sub influența alcoolului sau a drogurilor — să fie aplicată în toate statele UE. Autoritățile vor trebui să se informeze reciproc, fără întârzieri nejustificate, despre deciziile de retragere a permisului. Notificarea se va face prin rețeaua europeană RESPER, pentru ca statul emitent al permisului să aplice sancțiunea echivalentă.

Schimbări la examen și permis digital

Examenul teoretic va include informații despre riscurile distragerii atenției prin utilizarea telefonului, unghiurile moarte sau deschiderea sigură a ușilor. Vor fi promovate și măsuri de conștientizare a riscurilor pentru pietoni și bicicliști, cu accent pe siguranța copiilor.

Publicitate

Normativa prevede introducerea permisului digital european în 2030, însă șoferul va avea dreptul să ceară și varianta fizică.

„Permisul va fi recunoscut în toate statele membre UE și va fi valabil pentru conducerea autoturismelor și motocicletelor timp de 15 ani de la data emiterii, perioada scăzând la 10 ani în țările în care este folosit și ca document de identitate”, detaliază Europa Press.

Citeste mai mult

Eveniment

Comuna Mihai Eminescu se pregătește de alegeri locale: Verginel Gireadă și-a înaintat demisia din funcția de primar

Publicat

Publicitate

Comuna Mihai Eminescu intră într-o nouă etapă administrativă, după ce Dumitru-Verginel Gireadă și-a depus demisia din funcția de primar.

Potrivit unui comunicat transmis de Instituția Prefectului – Județul Botoșani, în data de 21 octombrie 2025, demisia edilului a fost adusă la cunoștința Prefecturii și a Consiliului Local Mihai Eminescu.

În aceeași zi, prefectul județului Botoșani a emis ordinul de constatare a încetării de drept, înainte de termen, a mandatului de primar al comunei.

În conformitate cu prevederile legale, atribuțiile de primar vor fi exercitate de drept de către viceprimarul comunei Mihai Eminescu, până la organizarea alegerilor locale parțiale.

Demisia lui Verginel Gireadă marchează un moment important pentru administrația locală, urmând ca, în perioada următoare, autoritățile să stabilească pașii necesari pentru desemnarea unui nou primar prin vot.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending