Connect with us

Eveniment

Black Friday: Cum să te ferești de reducerile false. Ghid de cumpărături

Publicat

Publicitate

Black Friday se apropie, dar, înainte de a începe cumpărăturile, amintește-ți câteva lucruri importante. Indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale.

InfoCons oferă un mic ghid de cumpărături, special pentru acest prilej, care pe scurt spune așa: informează-te, testează, cunoaște-ti drepturile și numai după aceste etape, cumpără.

Din 2020, au intrat în vigoare prevederile directivei europene, PE- CONS 83/19 – Directiva 98/6/CE care au introdus articole noi cu privire la reduceri.

Practic, orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț.

Prețul anterior înseamnă prețul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preț.

Black Friday: Urmăriți evoluția prețului

Vânzarile cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.

Publicitate

Așadar este foarte important să verificați evoluția acestor prețuri, pentru a evita situațiile din anii trecuți, când comercianții au ridicat artificial prețurile de Black Friday, pentru a le ”reduce” apoi la prețul de dinaninte de promoție.

Înainte de a trimite comanda online, verificați dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când a fost ales produsul.

  • Atenție: În UE aveți dreptul de a returna produsele achiziționate on-line sau prin alte mijloace de vânzare la distanță (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor) în termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Nu aveți nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiți.

Black Friday: Alte precizări de la ANPC

ANPC prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.

PREȚUL

Cum trebuie afișat?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de preț?

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință.

Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Plata cu cardul online:

Verificați întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar https:// e necriptat).

Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN al cardului, parola de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atasat cardului. Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card).

Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele deținătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastra personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc.

Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea in această perioada. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms in care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului.

Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziție un număr de telefon la care le poți apela oricând.

CONTRACTUL

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.

B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătiți returul.

Comerciantul este obligat să vî ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.

Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ați folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciti banii înapoi în termen de 7 zile.

Ce se întamplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?

Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.

GARANȚII

Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.

Care sunt regulile privind garanția?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabileste că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs îți este vandut, beneficiezi de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii.

Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât ești informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanția comerciala este cea care ”se dă” suplimentar.

Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia.

O poate da atât producatorul, cât și vânzătorul.

Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc.

Dar nu poate înlocui și nu anuleaza garanția legală.

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.

Ca regulă, inițial, poți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă.

De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.

În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:

  • când nu ați beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
  • când vănzatorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru dvs.

Anularea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă!

Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.

Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?

În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a fost livrat.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Autoritățile liniștesc populația după incidentul de la Cernobîl: „Nu a afectat România”

Publicat

Publicitate

Autoritățile liniștesc populația după incidentul de la Cernobîl: Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului a transmis, vineri, că incidentul de la Cernobîl privind o dronă care a lovit sarcofagul de protecție al reactorului nuclear, nu a afectat România, scrie alba24.ro.

Potrivit instituției, evoluţia radioactivăţii mediului la nivel național se situează în limitele obişnuite.

”Incidentul, care a avut loc în timpul nopţii trecute, la Cernobîl, după ce o dronă a lovit învelişul din beton care protejează rămăşiţele Reactorului 4 al fostei centrale nucleare, din Ucraina, nu reprezintă un pericol pentru români.

În România, Reţeaua Naţională de Supraveghere a Radioactivităţii Mediului (RNSRM), aflată în subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) şi coordonată de Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM), monitorizează permanent evoluţia radioactivăţii mediului la nivel national, iar valorile înregistrate după acest eveniment se situează în limitele obişnuite, specifice acestei perioade”, au transmis, vineri, reprezentanţii ANPM.

O dronă rusească a lovit în noaptea de joi spre vineri scutul de protecție al reactorului 4 de la Cernobîl, provocând o explozie urmată de incendiu, relatează Reuters.

Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) a anunțat că nivelurile de radiații rămân stabile.

Publicitate

Personalul de securitate în caz de incendiu și vehicule au răspuns în câteva minute şi nu au fost raportate victime, informează AIEA.

Citeste mai mult

Educație

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Condițiile propuse de Ministerul Educației

Publicat

Publicitate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Această facilitate urmeaă să fie disponibilă și în anul școlar următor. Ministerul Educației a pus în dezbatere proiectul privind condițiile admiterii fără examenul de Evaluare Națională, relatează alba24.ro.

Este vorba despre Metodologia de înscriere în clasa a IX-a, în anul școlar 2025 – 2026, a elevilor care au obținut, pe parcursul gimnaziului:

  • premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației și Cercetării
  • premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației și Cercetării

Absolvenții menționați pot participa la procesul de înscriere în clasa a IX-a într-un singur județ, fără susținerea evaluării naționale și fără susținerea probelor de aptitudini, respectiv a probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă.

Acestora nu li se calculează media de admitere și sunt înscriși peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de liceu.

Înscrierea se face pe baza listei privind corespondența specificului olimpiadei naționale/competiției internaționale cu filiera/profilul/ specializarea/domeniul de pregătire profesională.

Înscrierea și repartizarea absolvenților se realizează până la data de 31 august 2025

Publicitate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Etape de înscriere

Etapele înscrierii și repartizării în clasa a IX-a, în anul școlar 2025 – 2026, a absolvenților clasei a VIII-a care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiile menționate, sunt următoarele:

  • depunerea dosarelor la inspectoratul școlar
  • analizarea dosarelor de către comisia de admitere județeană/a municipiului București
  • comunicarea rezultatului repartizării absolvenților
  • preluarea dosarelor absolvenților de la inspectoratul școlar și depunerea acestora la unitățile de învățământ la care au fost repartizați
  • transmiterea de către unitățile de învățământ liceal, respectiv de către unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual, a situației privind finalizarea înscrierii absolvenților
  • completarea în SIIIR a datelor aferente absolvenților clasei a VIII-a înscriși în clasa a IX-a pe baza performanțelor.

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Acte necesare

Comisia de admitere primește și centralizează dosarele absolvenților de clasa a VIII-a care doresc să participe la admiterea în învățământul liceal, învățământul profesional și învățământul dual, pentru anul școlar 2025-2026, pe baza performanțelor deosebite.

Dosarele conțin următoarele acte:

  • cerere pentru înscrierea în învățământul liceal/învățământul profesional și învățământul dual, pentru anul școlar 2025-2026, pe baza performanțelor deosebite obținute la olimpiadele naționale sau la competițiile internaționale obținute pe parcursul gimnaziului
  • cu exprimarea unei opțiuni privind filiera/profilul/specializarea/domeniul de pregătire profesională și unitatea de învățământ liceal, respectiv unitatea de învățământ care are ofertă educațională pentru învățământ profesional sau învățământ dual
  • documentele doveditoare ale premiilor obținute, în original și în copie
  • cartea de identitate (dacă este cazul) și certificatul de naștere, în copie certificată „Conform cu originalul” de către persoana din comisie învestită cu astfel de competențe
  • foaia matricolă pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale) și fișa medicală, în original și în copie

Procedura

Datele personale (numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele) vor fi publicate în formă anonimizată (coduri)

Comisiile de admitere:

  • pe baza unui algoritm propriu stabilit, alocă coduri de anonimizare absolvenților de clasa a VIII-a și le distribuie acestora, la depunerea cererii, pe bază de semnătură
  • comunică rezultatul repartizării absolvenților de clasa a VIII-a cu performanțe deosebite, prin afișare la sediul inspectoratului școlar și postarea pe site-ul instituției
  • eliberează foile matricole pentru clasele a V-a – a VIII-a (cu calculul mediei generale) și fișele medicale pentru absolvenții clasei a VIII-a care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiile menționate

Admitere la liceu fără Evaluare Națională pentru olimpici, în 2025. Lista olimpiadelor

Citeste mai mult

Cultura

VIDEO: Elevii Liceului Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona au celebrat magia cărților și iubirea, descoperind povești, personaje și lecții de viață

Publicat

Publicitate

De Ziua Națională a Lecturii elevii Liceului Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona au celebrat magia cărților descoperind povești, personaje și lecții de viață. Prin acțiunile lor au încercat să arate că fiecare pagină citită ne apropie mai mult de cunoaștere și de frumusețea cuvintelor.

Concluzia desprinsă în urma activităților este că trebuie să păstrăm vie această bucurie a lecturii, nu doar în ziua în care este omagiată, ci în fiecare zi!

Cand spui unui om „te iubesc” , îi spui ca va trai vesnic. Stim ca nu e nevoie de o zi speciala pentru a sărbători iubirea dar uneori un moment dedicat sufletului ne aminteste cat de pretioasa este ea. Asta au făcut elevii clasei a III a de la Liceul Tehnologic Ștefan cel Mare și Sfânt din Vorona, care reușit să- facă pe cei din jur să simtă iubirea in forma sa cea mai inocentă! Copilașii au lecturat, au rostit împrună Imnul Dragostei”, care parcă a sunat mai profund din inimile lor calde.

Mai jos vă prezentăm câteva imagini de la eveniment

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Muncitor din Republica Moldova, depistat de polițiștii de imigrări că lucra ilegal la o firmă din Botoșani. A primit interdicție pentru șase luni

Publicat

Publicitate

În această săptămână a.c., polițiștii de imigrări din Botoșani, împreună cu jandarmi din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani și reprezentanți ai Inspectoratului Teritorial de Muncă, au desfășurat o acțiune pe raza de competență, având ca scop prevenirea și combaterea șederii ilegale a străinilor și a muncii nedeclarate.

În cadrul verificărilor, a fost controlată o societate comercială cu obiect de activitate în domeniul întreținerii și reparării autovehiculelor. Au fost legitimate cinci persoane, dintre care patru cetățeni români și un cetățean din Republica Moldova, în vârstă de 26 de ani.

În urma verificărilor efectuate, echipa de control a constatat că cetățeanul moldovean desfășura activități lucrative fără a deține forme legale de angajare. Ca urmare, societatea comercială a fost sancționată contravențional, iar pe numele cetățeanului străin a fost emisă o decizie de returnare, cu termen de plecare voluntară în 15 zile.

De asemenea, față de acesta a fost dispusă măsura interzicerii intrării în Uniunea Europeană, Spațiul Economic European și Confederația Elvețiană pentru o perioadă de 6 luni, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending