Connect with us

Eveniment

Black Friday: Cum să te ferești de reducerile false. Ghid de cumpărături

Publicat

Publicitate

Black Friday se apropie, dar, înainte de a începe cumpărăturile, amintește-ți câteva lucruri importante. Indiferent de promoție, ai aceleași drepturi. Un produs redus nu înseamnă și o reducere a drepturilor tale.

InfoCons oferă un mic ghid de cumpărături, special pentru acest prilej, care pe scurt spune așa: informează-te, testează, cunoaște-ti drepturile și numai după aceste etape, cumpără.

Din 2020, au intrat în vigoare prevederile directivei europene, PE- CONS 83/19 – Directiva 98/6/CE care au introdus articole noi cu privire la reduceri.

Practic, orice notificare de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de comerciant pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț.

Prețul anterior înseamnă prețul cel mai scăzut practicat de comerciant pentru o perioadă de timp de cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea reducerii de preț.

Black Friday: Urmăriți evoluția prețului

Vânzarile cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie sa respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor.

Publicitate

Așadar este foarte important să verificați evoluția acestor prețuri, pentru a evita situațiile din anii trecuți, când comercianții au ridicat artificial prețurile de Black Friday, pentru a le ”reduce” apoi la prețul de dinaninte de promoție.

Înainte de a trimite comanda online, verificați dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când a fost ales produsul.

  • Atenție: În UE aveți dreptul de a returna produsele achiziționate on-line sau prin alte mijloace de vânzare la distanță (prin telefon, prin poștă, de la un comis voiajor) în termen de 14 zile, pentru a beneficia de rambursarea integrală a sumei plătite. Nu aveți nevoie de un motiv special pentru a face acest lucru, e suficient să vă răzgândiți.

Black Friday: Alte precizări de la ANPC

ANPC prin intermediul Centrului European al Consumatorilor Romania (ECC Romania) a realizat un ghid pentru consumatorii care vor sa achiziționeze produse în perioada marilor reduceri de prețuri de Black Friday.

PREȚUL

Cum trebuie afișat?

Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, prețul trebuie întotdeauna afișat clar, lizibil, în lei și cu toate taxele incluse (TVA și alte taxe suplimentare, dacă este cazul).

Care sunt regulile privind reducerea de preț?

Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință.

Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.

Orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

  • fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat;
  • fie prin mențiunile „preț nou”, „preț vechi” lângă sumele corespunzătoare;
  • fie prin menționarea procentului de reducere și a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat.

Plata cu cardul online:

Verificați întotdeauna dacă preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// înseamnă protocol securizat iar https:// e necriptat).

Refuzați tranzacția dacă vi se cere codul PIN al cardului, parola de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atasat cardului. Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card).

Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele deținătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastra personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc.

Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea in această perioada. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms in care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului.

Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziție un număr de telefon la care le poți apela oricând.

CONTRACTUL

Când se consideră contractul încheiat?

Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi încheiat în momentul în care plătești și primești produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către profesionist, a acceptării comenzii tale.

Pot renunța la achiziție după ce am încheiat contractul?

A. În cazul magazinelor clasice, legea NU vă dă dreptul de a renunța la contract. Odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.

B. Pentru magazinele online, legea stabilește un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului în care poți renunța la achiziție, fără a oferi vreun motiv și fără costuri suplimentare. Dacă vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui să plătiți returul.

Comerciantul este obligat să vî ramburseze prețul plătit (inclusiv costurile de livrare a produsului la tine) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care ați renunțat la contract.

Atenție, există anumite cazuri în care nu te poți retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate după specificațiile dvs. sau înregistrările audio, video ori programele informatice.

Profesionistul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit de tine valoarea diminuată a produselor în cazul în care ați folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea.

În cât timp trebuie să primesc produsele comandate online?

Comerciantul trebuie să-și îndeplinească obligațiile contractuale în termen de cel mult 30 de zile de la data la care ai transmis comanda sau într-un termen mai scurt care ți-a fost comunicat. Dacă vânzătorul nu a livrat produsele în termenul stabilit, trebuie să îi soliciți să livreze cât mai repede posibil. În cazul în care livrarea nu se face nici în termenul suplimentar, ai dreptul să soliciti banii înapoi în termen de 7 zile.

Ce se întamplă dacă produsul este deteriorat în timpul transportului?

Dacă produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Poți solicita în acest caz un nou produs sau poți renunța la contract.
Prin urmare, aveți dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, dacă produsul din interior este în cea mai bună stare, astfel încât ulterior să nu existe probleme, chiar dacă există unii comercianți care nu permit acest lucru.

GARANȚII

Se aplică regulile privind garanțiile și în privința produselor achiziționate în perioadele de reduceri?

Regulile privind garanțiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziționate produsele și de prețul acestora, online, din magazinul clasic, la preț redus sau la preț întreg.

Care sunt regulile privind garanția?

Legea 449/2003 este cea care reglementează garanțiile produselor. De fapt, stabileste că există două tipuri: garanția legală de conformitate și garanția comercială, care pot coexista pentru un singur produs.

Garanția legală se aplică pentru orice produs comercializat (cu anumite excepții, clar stabilite). În momentul în care un produs îți este vandut, beneficiezi de garanția legală, fără ca garanția să fi fost oferită de cineva anume, ci numai în temeiul legii.

Garanția legală este de doi ani, dar, pentru produse a căror durată de viață este mai mică de 2 ani, poate fi redusă la durata medie de utilizare a produsului, atât timp cât ești informat despre acest lucru. Garanția legală este responsabilitatea vânzătorului, la fel, în temeiul legii.

Garanția comerciala este cea care ”se dă” suplimentar.

Este ceva în plus față de garanția legală și nu aduce atingere acesteia.

O poate da atât producatorul, cât și vânzătorul.

Garanția comercială poate îmbrăca orice formă: o durată de timp mai mare, rambursarea direct a sumei plătite în cazul apariției unui defect etc.

Dar nu poate înlocui și nu anuleaza garanția legală.

Ce se întâmplă dacă produsul se defectează sau nu respectă specificațiile?

Aveți dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a prețului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificațiile.

Ca regulă, inițial, poți alege între reparare și înlocuire, dar vânzătorul se poate opune măsurii alese dacă are costuri mai mari pentru punerea în practică a acesteia în comparație cu cealaltă.

De aceea, în practică, repararea este prima măsură care se ia de pentru a asigura funcționalitatea produsului.

Înlocuirea poate interveni în cazul în produsul nu mai poate fi reparat și se va face numai cu un produs identic.

În ceea ce privește produsele de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, dacă, în cursul perioadei de garanție, totalul intervalelor în care produsul nu a funcționat din cauza defectelor depășește 10% din respectiva perioadă de garanție, poți solicita înlocuirea sau o rambursare a prețului.

Anularea contractului poate interveni în trei cazuri:

  • când nu ați beneficiat nici de repararea, nici de înlocuirea produsului.
  • când vănzatorul nu a luat măsura reparatorie într-o perioadă de timp rezonabilă.
  • când vânzătorul nu a luat măsura reparatorie într-un termen de 15 zile, fără inconveniente semnificative pentru dvs.

Anularea contractului are ca efect punerea părților în situația anterioară contractului. Prin urmare, vei primi suma plătită pentru produs, iar comerciantul produsul înapoi.

Contactați vânzătorul dacă aveți o problemă!

Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luați legătura direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparține întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveți niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanția.

Prin urmare, chiar dacă mergi tu la service cu produsul, informează întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute.

Produsul reparat/înlocuit este acoperit de o nouă garanție?

În cazul produselor de folosință îndelungată, cum ar fi dispozitivele electronice, produsul înlocuit este acoperit de o nouă garanție care începe din momentul înlocuirii.

În cazul produselor reparate, garanțiile legale și comerciale se prelungesc cu o perioada egală cu timpul scurs din momentul în care ai notificat vânzătorului defectul sau i-ai predat produsul, până în momentul în care produsul a fost reparat și ai fost înștiințat cu privire la acest lucru sau până în momentul în care produsul ți-a fost livrat.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Permis doar pe telefon: Cetățean prins la volan fără drept de conducere, la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi nu avea acest drept.

 

În data de 16 decembrie a.c., în jurul orei 01.40, un echipaj format din polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca-ITPF Iași a oprit pentru control în localitatea Stânca un autoturism înmatriculat în R. Moldova, condus de un bărbat, în vârstă de 25 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a declarat că nu are asupra sa permisul de conducere, însă a prezentat o fotografie pe telefon cu un permis de conducere similar celor emise de autoritățile din R. Moldova, cu datele sale de identificare și fotografia sa.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, colegii noștri au constatat că bărbatul nu figurează ca fiind posesor al unui permis valabil.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Aproape trei mii de botoșăneni și-au găsit de lucru prin intermediul AJOFM, anul acesta

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-noiembrie 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 2.921 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 30 noiembrie 2025, 1.373 au peste 45 de ani, 412 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 133 au între 30 și 35 de ani, 280 au între 25 și 30 de ani, iar 723 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 1.003 sunt tineri NEETs.

Numărul femeilor încadrate este de 1.282, iar al bărbaţilor de 1.639 ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 43,89%, respectiv de 56,11 %.

În funcţie de rezidenţă, 1.344 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 1.577 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul de pregătire al persoanelor pentru care a fost identificat un loc de muncă arată cele mai multe au studii liceale (1.077), profesionale (741), gimnaziale (706), superioare (248) iar (70) fiind cu studii postliceale. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 30.11.2025, un număr de 753 persoane fac parte din categoria celor greu şi foarte greu ocupabile .

Precizăm încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 9.056 persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început seria concertelor-lecție pentru elevi

Publicat

Publicitate

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început din data de 18 noiembrie 2025, seria concertelor-lecție pentru elevi, activitate prin care se doreşte nu doar una de promovare a folclorului, ci şi de descoperire și încurajare a tinerelor talente.

„Ne dorim ca aceste concerte lecție să ajungă în aproape toate instituțiile de învățământ din județul Botoșani pentru a aduce mai aproape de elevi și cadre didactice frumusețea cântecului tradițional românesc.

Prin muzică dorim să transmitem interesul tinerei generații pentru valorile autentice, pentru tradiții și pentru identitatea culturală care ne definesc ca popor și să transformăm spațiul educațional într-un loc de întâlnire dintre trecut și prezent, unde cântecul tradițional devine o lecție vie de cultură și istorie.

Elevii au ocazia să descopere emoția autentică a muzicii populare, să înțeleagă importanța păstrării tradițiilor.

Prin prezența noastră în școli și licee ne dorim să contribuim la formarea gustului artistic al tinerilor și la cultivarea respectului pentru patrimoniul cultural local”, a precizat managerul Dan Doboș.

Acest demers reprezintă nu doar o serie de concerte ci și o invitație adresată elevilor de a descoperi, de a învăța și de a duce mai departe moștenirea culturală.

Publicitate

În cadrul acestor concerte-lecție evoluează soliștii vocali și instrumentiști ai orchestrei : Alina Huțu, Constantin Petrescu, Loredana Călin, Alexandru Todirel Marin ( clarinet ), Oleg Sacaliuc ( vioară ), Petru Oloieru ( Țambal ) și Ionuț Scripcariu ( trompetă ). Dirijor – Ion Oloieru.

Programul concertelor-lecție :

  Bucecea – 18.11.2025 Sulita – 20.11.2025

  Corni – 21.11.2025 Sarafineşti – 21.11.2025

  Orăşeni Deal – 28.11.2025 Trusesti – 12.12.2025

  Nicşeni – 15.12.2025 Coțușca – 16.12.2025

  Pomârla – 17.12.2025 Dorohoi – 18.12.2025

Dorim să mulțumim conducerii Consiliului Județean Botoșani pentru sprijinul oferit în organizarea acestor concerte-lecție, realizate în colaborare cu autoritățile locale și unitățile școlare din județ”, spune managerul Dan Doboș.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending