Începând cu data de 1 august 2025, biletele și abonamentele de tren vor fi mai scumpe, ca urmare a majorării TVA-ului de la 19% la 21%. Această modificare fiscală va avea impact direct asupra tarifelor de călătorie, ceea ce înseamnă că pasagerii vor plăti mai mult pentru biletele de tren, fie că este vorba de călătorii ocazionale sau de abonamente regulate, scrie alba24.ro.
Potrivit Ministerului Transporturilor, în prezent, operatorii de transport feroviar de călători care efectuează servicii publice în baza contractelor de servicii publice aplică tarifele de deservire generală aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 1.039/2024 privind aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public.
Ultima modificare a tarifelor de transport feroviar de călători s-a realizat la data de 15 decembrie 2024, prin ajustare cu indicele de inflație 4,6%.
Biletele de tren se scumpesc de la 1 august
Măsurile referitoare la majorarea cotei TVA de la 19% la 21%, prevăzute de Legea nr. 141/ 2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, au ca efect o serie de majorări de tarife atât pentru produse, cât și pentru serviciile care sunt necesare desfășurării activității de transport feroviar de călători, ce vor genera creșteri semnificative ale cheltuielilor de exploatare, susțin reprezentanții Ministerului Transporturilor.
Astfel, de la 1 august 2025 se prevede modificarea tarifelor „pentru a nu diminua volumul de activitate actual, având în vedere necesitatea menținerii serviciului de transport feroviar derulat la nivel național și importanța asigurării transportului de persoane din toate categoriile sociale, fără a fi afectată nevoia de transport și gradul de mobilitate a acestora”.
Titlurile de călătorie achiziţionate înainte de intrarea în vigoare a noilor prevederi îşi vor menţine valabilitatea în condiţiile valabile la momentul achiziţiei.
Publicitate
Tarife pentru călătoriile cu trenurile Intercity, Interregio și Regio
Tarife pentru o călătorie cu trenurile din categoria Intercity:
Zona km – Tarif întreg (lei) clasa 1 – Tarif întreg (lei) clasa a 2-a
1-10 km – 18 lei – 12,5 lei
11-20 km – 20 lei – 13,5 lei
21-30 km – 23,5 lei – 14,5 lei
31-40 km – 26,5 lei – 18 lei
41-50 km – 32,5 lei – 21 lei
51-60 km – 35,5 lei – 23,5 lei
61-70 km – 45 lei – 28,5 lei
71-80 km – 51 lei – 33,5 lei
81-90 km – 55,5 lei – 37 lei
91-100 km – 62,5 lei – 41,5 lei
101-120 km – 72,5 lei – 50 lei
121-140 km – 83,5 lei – 57 lei
141-160 km – 94,5 lei – 64 lei
161-180 km – 106,5 lei – 71,5 lei
181-200 km – 116 lei – 78 lei
201-250 km – 134 lei – 89,5 lei
251-300 km – 152,5 lei – 99,5 lei
301-350 km – 169,5 lei – 109 lei
351-400 km – 187,5 lei – 121 lei
401-500 km – 218,5 lei – 139 lei
501-600 km – 241 lei – 153,5 lei
601-700 km – 261 lei – 170,5 lei
701-800 km – 277,5 lei – 185 lei
801-900 km – 294 lei – 200 lei
901-1000 km – 309 lei – 212,5 lei
> 1000 km ptr. 100 km – 24,5 lei – 14,5 lei
Tarife pentru o călătorie cu trenurile din categoria Interregio:
Zona km – Tarif întreg (lei) clasa 1 – Tarif întreg (lei) clasa a 2-a
1-10 km – 14,5 lei – 11 lei
11-20 km – 18 lei – 11,5 lei
21-30 km – 20 lei – 12,5 lei
31-40 km – 23,5 lei – 14,5 lei
41-50 km – 27,5 lei – 19 lei
51-60 km – 31,5 lei – 20 lei
61-70 km – 39 lei – 25,5 lei
71-80 km – 44 lei – 28,5 lei
81-90 km – 48,5 lei – 32,5 lei
91-100 km – 54,5 lei – 35,5 lei
101-120 km – 64 lei – 43 lei
121-140 km – 72,5 lei – 50 lei
141-160 km – 82 lei – 55,5 lei
161-180 km – 92,5 lei – 62,5 lei
181-200 km – 100,5 lei – 67 lei
201-250 km – 117 lei – 78 lei
251-300 km – 133 lei – 86,5 lei
301-350 km – 147 lei – 94,5 lei
351-400 km – 163 lei – 105 lei
401-500 km – 189,5 lei – 120 lei
501-600 km – 209,5 lei – 134 lei
601-700 km – 226,5 lei – 148,5 lei
701-800 km – 242 lei – 160,5 lei
801-900 km – 255,5 lei – 173,5 lei
901-1000 km – 268,5 lei – 185 lei
> 1000 km ptr. 100 km – 21 lei – 12,5 lei
Tarife pentru o călătorie cu trenurile din categoria Regio:
Zona km – Tarif întreg (lei) clasa 1 – Tarif întreg (lei) clasa a 2-a
1-10 km – 6 lei – 5 lei
11-20 km – 7,5 lei – 6 lei
21-30 km – 10,5 lei – 6,5 lei
31-40 km – 12,5 lei – 7,5 lei
41-50 km – 17 lei – 9 lei
51-60 km – 18 lei – 10,5 lei
61-70 km – 21 lei – 12,5 lei
71-80 km – 23,5 lei – 14,5 lei
81-90 km – 26,5 lei – 16 lei
91-100 km – 28,5 lei – 19 lei
101-120 km – 34,5 lei – 22 lei
121-140 km – 40 lei – 25,5 lei
141-160 km – 45 lei – 28,5 lei
161-180 km – 52,5 lei – 33,5 lei
181-200 km – 58 lei – 35,5 lei
201-250 km – 66 lei – 40 lei
251-300 km – 77 lei – 48,5 lei
301-350 km – 88 lei – 55,5 lei
351-400 km – 101,5 lei – 64 lei
401-500 km – 123 lei – 77 lei
> 500 km ptr. 100 km – 26,5 lei – 16 lei
Tarife abonamente pentru trenurile Intercity, Interregio și Regio
Tarife abonamente pentru trenurile din categoria Intercity:
Tarife abonamente pentru trenurile din categoria Interregio:
Tarife abonamente pentru trenurile din categoria Regio:
Tarife de călătorie metropolitană
Zona Metropolitană Alba Iulia:
Teiuş/Coşlariu Gr. Podu Mureş-Alba Iulia, Tărtăria hc/Sebeş Alba – Alba Iulia, Linia 1 – 7,50 leo
Alba Iulia-Zlatna haltă – Alba Iulia, Linia 2 – 9 lei
Tarife abonamente metropolitane valabile pe perioade de timp
Zona Metropolitană Alba Iulia (număr nelimitat de trenuri, indiferent de operator și categorie):
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Rezultatele finale, după contestații, la proba scrisă a concursului național de Titularizare vor fi afișate miercuri la sediile inspectoratelor școlare județene și pe site-ul dedicat, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației și Cercetării.
Concursul de Titularizare constă în susținerea unei inspecții speciale la clasă sau a unei probe practice și ulterior a unei probe scrise.
Repartizarea candidaților pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, se va realiza în ședințe publice organizate de inspectoratele școlare în perioada 31 iulie – 1 august.
Un procent de 43,52% dintre candidații la examenul de Titularizare în învățământ au obținut la proba scrisă note peste șapte înainte de depunerea contestațiilor.
Conform datelor, la examen s-au prezentat 34.172 de candidați, reprezentând 86% din totalul celor 39.737 de candidați cu drept de participare, iar din aceștia 2.965 s-au retras din motive personale sau din motive medicale și 26 au fost eliminați din examen, respectiv 24 pentru fraudă sau tentative de fraudă.
Un număr de 31.181 lucrări au fost transmise la centrele de evaluare, dintre acestea, 38 au fost anulate în centrele de evaluare în condițiile prevăzute de metodologie, în total fiind evaluate digitalizat 31.143 de lucrări. AGERPRES
Timp de 12 luni, Liceul „Demostene Botez” din Trușești a derulat proiectul „Pași spre o carieră de succes!”, o inițiativă educațională dedicată elevilor de la profilul Resurse naturale și protecția mediului.
Proiectul a vizat dezvoltarea competențelor antreprenoriale, a abilităților practice, dar și a celor de comunicare și prezentare, esențiale pentru viitorii fermieri și întreprinzători în agricultură.
Un număr de 46 de elevi a făcut parte din grupul țintă, aceștia fiind implicați în activități educative menite să le crească motivația pentru a urma o carieră în domeniul agricol. Proiectul a urmărit nu doar formarea profesională, ci și sprijinirea elevilor în a înțelege mediul economic specific agriculturii, punând accent pe descoperirea lanțului valoric al acestui sector.
Un punct central al programului l-au constituit cele două săptămâni de stagii de practică și vizitele de studiu la agenți economici locali și regionali. Aceste experiențe directe au contribuit semnificativ la dobândirea de competențe profesionale, dezvoltarea spiritului antreprenorial și creșterea încrederii în sine a elevilor. De asemenea, elevii și-au îmbunătățit capacitatea de a face tranziția de la viața școlară la cea profesională.
Una dintre activitățile-cheie ale proiectului a fost „Călătoria elevului”, un atelier de reflecție în care participanții și-au analizat evoluția personală și profesională în urma schimburilor de bune practici și a vizitelor de studiu efectuate. Prin această activitate, elevii și-au conștientizat progresele și au învățat să-și contureze mai clar traseul profesional.
Proiectul și-a propus, totodată, să schimbe percepțiile comunității — elevi, părinți și profesori — asupra liceelor cu profil agricol, încurajând tinerii să opteze pentru această cale educațională din dorința reală de a profesa în domeniu.
Publicitate
„Pași spre o carieră de succes!” a fost finanțat de Fundația Civitas, prin Grantul pentru Activități de Învățare la Locul de Muncă, parte a Programului „Creștem prin Educația Agricolă”.
Echipa de proiect a fost formată din cadrele didactice Ariciuc Lenuța, Teiu Mariana, Mihalache Laurențiu și Grădinaru Vranciu Cristina, directorul instituției.
Sfântul Valentin s-a născut în anul 175, în localitatea romană Interamna (astăzi localitatea Terni, din regiunea Umbria, Italia). A fost hirotonit preot de către Sfântul Felician de Foligno. Datorită vieții sale virtuoase, Valentin a fost ales Episcop de Interamna, fiind hirotonit de către papa Victor I, în anul 197.
Remarcabil propovăduitor al Cuvântului lui Dumnezeu, făcător de minuni și vindecător, Sfântul Valentin a fost foarte iubit de către toți credincioșii săi. Datorită credinței sale puternice și a bogatei activități vindecătoare, episcopul a convertit la creștinism importanți dregători romani. Printre minunile săvârșite de mucenic amintim vindecarea fratelui tribunului roman Frontanus de o boală foarte grea; tămăduirea lui Cherimon, fiul vestitului filosof roman Craton, eveniment în urmă căruia s-au botezat Craton și întreaga familie a acestuia, împreună cu trei tineri filosofi care au devenit ucenicii Sfântului Valentin: Procul, Efiv și Apolonie.
Nu trebuie omisă nici minunea vindecării tânărului Avundie, fiului eparhului cetății, precum nici blândețea cu care Mucenicul lui Hristos, Valentin, a binecuvântat prin Taina Sfintei Căsătorii legătura dintre o tânără creștină cu un soldat păgân, proaspăt convertit la credința în Hristos. De altfel, acest din urmă eveniment i-a adus Sfântului Valentin calitatea de ocrotitor al iubirii și al familiei creștine. Trăind într-o perioadă a persecuțiilor împotriva creștinilor – este vorba de domnia împăratului Marcus Aurelius – Sfântul Valentin a fost arestat, torturat și decapitat la Roma, la vârsta de aproape o sută de ani, din ordinul prefectului Placid Furius. Împreună cu Valentin au primit sfârșitul mucenicesc și ucenicii acestuia: Procul, Efiv și Apolonie, în anul 273. Cinstitele trupuri ale celor patru martiri au fost aduse și îngropate în cetatea Interamna, în glas de rugăciune al poporului dreptcredincios adunat să-i întâmpine pe acești vrednici mucenici ai lui Hristos.
SFÂNTUL MUCENIC VALENTIN ARE MOAŞTE ÎN ȚARA NOASTRĂ
La Biserica „Delea Nouă” din Bucureşti se află părticele din sfintele moaşte ale Sfântului Sfinţit Mucenic Valentin.
ETIMOLOGIA NUMELUI VALENTIN
Numele Valentin este de origine latină, explicat în mod tradițional prin participiul verbului valere, care se traduce prin a fi puternic, a fi sănătos. Într-adevăr, prin credința sa energică, prin faptele sale deosebite, prin moralitatea exemplară și prin activitatea pastoral-misionară ireproșabilă, Sfântul Mucenic Valentin a confirmat tăria și puterea credinței în Hristos, precum și sănătatea vieții comunității pe care el a păstorit-o cu atâta interes.
Consilierii școlari nu mai sunt obligați să predea, iar profesorii de sprijin și logopezii vor avea norma didactică de predare mărită cu 4 ore. Proiect
Ministerul Educației a pus în consultare publică un proiect de Procedură privind constituirea normelor didactice pentru consilierii școlari, profesorii itineranți și de sprijin, logopezi și psihologi, atât din școli, cât și din cadrul centrelor județene de resurse și asistență educațională (CJRAE) și Centrului Municipiului București (CMBRAE), informează edupedu.ro.
Documentul propune ca norma de predare-învățare-evaluare să fie de 20 de ore săptămânal, dublată de alte 20 de ore destinate activităților de pregătire metodico-științifică, coordonare și colaborare.
O modificare semnificativă vizează consilierii școlari, care nu vor mai avea obligația de predare inclusă în norma didactică, prevedere existentă în regulamentul anterior. De asemenea, profesorii itineranți, logopezii și profesorii de sprijin care lucrează cu elevi cu cerințe educaționale speciale (CES) vor avea norma de predare crescută de la 16 la 20 de ore, măsură care ar putea duce la reducerea posturilor existente, într-un sistem deja deficitar de resurse umane.
Structura normei de 40 de ore/săptămână este împărțită astfel:
20 de ore activități directe: consiliere psihopedagogică, logopedie, sprijin educațional sau evaluare psihologică, în funcție de specificul postului.
20 de ore activități metodico-științifice: elaborare de programe și planuri de intervenție, coordonare metodologică, colaborare cu comunitatea educațională/locală, mentorat și cercetare de specialitate.
Publicitate
Personalul didactic cu o vechime de peste 25 de ani și gradul didactic I va beneficia de o reducere de 2 ore/săptămână, fără afectarea salariului, dar reducerea se va aplica doar activităților de pregătire și coordonare, nu celor de lucru direct cu elevii.
În privința cadrelor de conducere din CJRAE/CMBRAE, proiectul stabilește aceleași 40 de ore săptămânale, dintre care 20 de ore dedicate activităților de coordonare, monitorizare și evaluare a personalului de specialitate și 6-8 ore de activități directe cu beneficiarii.
Proiectul ar urma să intre în vigoare de la 1 septembrie 2025 și modifică Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a CJRAE/CMBRAE din 31 iulie 2024.
Deși intenția este de a clarifica și uniformiza normele, sindicatele și specialiștii atrag atenția că o creștere a normei de predare fără suplimentarea resurselor ar putea accentua deficitul de profesioniști în sprijinirea elevilor cu CES, punând presiune suplimentară pe personalul existent.