Connect with us

Actualitate

„Bărăganul Moldovei” renaște din propria cenușă. Botoșaniul, „Țara paielor”, mândria „tovarășilor” din epoca comunistă

Publicat

Publicitate

Botoșaniul este pe drumul de a redeveni un adevărat „Bărăgan al Moldovei”. Județul, preponderent agricol, cunoaște în acest domeniu o dezvoltare extraordinară în ultimul deceniu, cu o tehnologizare de ultimă generație și investiții în rase și soiuri performante.

În anul 1968, județul Botoșani era considerat un adevărat „Bărăgan al Moldovei”. Motivele erau simple, în solurile fertile din nordul extrem al României se obțineau producții record, mai ales de grâu și, în plus, exista o tradiție agricolă deosebită în această zonă.

Botoșaniul a avut performanțe și în timpul perioadei antebelice, la începutul secolului XX, fiind exportat renumitul grâu roșu, de pe moșiile de la Rânghilești, tocmai în Germania și mai apoi în Anglia.

După o perioadă de adâncă decădere, în anii 90, mai ales, în ultimul deceniu, agricultura botoșăneană renaște și încet-încet, județul nord-moldav se apropie din nou de statutul din epoca comunistă, acela de „Bărăgan al Moldovei”, atât din punct de vedere al culturilor vegetale cât și al zootehniei.

Botoșaniul, mândria „tovarășilor” din epoca comunistă

Botoșaniul a fost mereu un județ agricol. Cu un sol deosebit de fertil, remarcându-se mai ales solurile cambice și cernoziomurile din zona Mileanca-Codreni, dar și cu suprafețe agricole întinse, această zonă a fost preferată de marii moșieri.

După colectivizare, Botoșaniul a fost o adevărată minune pentru comuniști. În anii 70, în județul Botoșani, se aflau în exploatare peste 300.000 de hectare, cu producții record, mai ales la porumb și grâu. Planurile erau de multe ori depășite iar garnituri întregi de tren, plecau din gara comercială a Botoșaniului încărcate cu grâu, porumb și sfeclă.

Publicitate

„Nici nu sunt cunoscute cazuri de măsluiri ale producţiei. Nu era nevoie. Toţi erau fericiţi că la Botoşani se făcea planul şi se scotea uneori şi în plus. Prin specificul său judeţul, este unul agrar”, preciza istoricul botoșănean Gheorghe Median.

Tocmai de aceea la finele anilor 60, Botoșaniul avea reputația de „Bărăganul Moldovei”. Era renumit și pentru sfecla de zahăr și pentru porumb, dar și pentru grâu. Nu în ultimul rând, era renumit pentru abatoarele sale, inclusiv pentru crescătoria de porci de la Leorda sau livezile de meri de la Curtești.

De la „Țara paielor” la o renaștere incredibilă

După 1990, agricultura botoșăneană s-a prăbușit. „Bărăganul Moldovei” sucombase în tranziție. Pe de o parte retrocedările terenurilor agricole, cu problemele sale bine cunoscute au fărâmițat puternic exploatațiile agricole. Atât în perioada ante și interbelică dar și în perioada comunistă se exploatau suprafețe mari de teren, compacte.

După 1990, s-a trecut la agricultura de subzistență, pe suprafețe mici. Fără tehnologie agricolă, mulți nici măcar nu au putut lucra pământul, lăsând suprafețe mari nelucrate. Din cauza lipsei de perspectivă satele au început să se depopuleze, populația tânără preferând străinătatea sau orașele mai mari, unde puteau găsi locuri de muncă.

Agricultura se făcea cu utilajele rămase de pe vremea lui Ceaușescu sau ca în evul mediu cu calul, plugul și căruța. De la „Bărăganul Moldovei”, Botoșaniul ajunsese „Țara paielor”, o zonă săracă cu o agricultură total neperformantă.

În ultimii 10 ani, însă agricultura botoșăneană a renăscut din propria cenușă. Odată cu posibilitatea accesării fondurilor europene, a unor programe guvernamentale dar și a posibilităților de creditare în agricultură, au început să apară din nou marii exploatații, plus investiții în tehnologie performantă sau rase selecționate în domeniul zootehnic.

Așa s-a ajuns ca în anul 2021, pe teritoriul județului Botoșani să fie înregistrate peste 95.000 de exploatații agricole, unele dintre acestea reunind sute de hectare. De altfel, în același an, județul Botoșani reușea o producție record la grâu, situată peste media națională de 5.346 de kilograme la hectar.

„Agricultura este ramura economică de bază a judeţului și beneficiem de soluri performante dar şi de posibilităţi de finanţare. În acest moment putem spune că la nivelul judeţului Botoşani se practică cu adevărat o agricultură performantă, mai ales în rândul fermierilor de elită, cu suprafeţe şi producţii mari”, spune Cristian Delibaș, directorul Direcției Agricole Botoșani.

Tehnologie de vârf în agricultura botoșăneană

Specialiștii în agricultură spun că acest progres deosebit a fost posibil datorită investițiilor masivă în tehnologie agricolă realizate de fermierii botoșăneni. Fie că au accesat fonduri europene sau guvernamentale au fost făcute investiții uriașe atât în echipamente agricole dar și în hibrizi selecționați pentru producții mai bune.

„În Botoşani se poate face o agricultură performantă cu o tehnologie avansată. Este o realitate. La asta a contribuit absorbția de fonduri, naționale, europene dar și înțelegerea necesității investițiilor în agricultură. Din punct de vedere al politicilor agricole comune dar și a  randamentului tehnologiilor agricole, putem concura cu celelalte state cu o tehnică avansată”, adaugă Cristian Delibaș.

Sunt fermieri, în special pe malurile Prutului, care dispun de tehnologie avansată, cu utilaje în valoare de peste 3 milioane de euro. Pe lângă culturile tradiționale au început să apară numeroși fermieri care investesc în culturi de cătină, de exemplu.

Totodată în ultimul deceniu, la nivelul județului Botoșani, cultura de cânepă a cunoscut un reviriment extraordinar cu rezultate deosebite. La acestea se adaugă conturare mai multor bazine legumicole care pot concura oricând zonele tradiționale cunoscute pentru creșterea legumelor. La Flămânzi sau Dorobanți solariile au devenit deja o tradiție, cu producții deosebite la roșii, ardei sau castraveți.

Nu în ultimul rând, Botoșaniul a ajuns și în topul național al produselor tradiționale, cu lactatele sale faimoase, în special cașcavalul de Săveni, recunoscut la nivel european, cu produse de panificație, dar și culturi de trandafir. În momentul de față, la Botoșani sunt înregistrate peste 30 de produse tradiționale.

O treime din carnea din magazine este din Botoșani

Nu numai pe zona vegetală sau a produselor tradiționale, Botoșaniul înregistrează performanțe în ultimii 10 ani. În domeniul zootehnic se observă același progres. Numeroși fermieri au investit în ferme după model vestic, cu rase performante atât la nivelul creșterii bovinelor sau ovinelor.

Botoșănenii sunt renumiți pentru creșterea oilor karakul de Botoșani, o rasă deosebită pentru pielicele. Specialiștii spun că Botoșaniul asigură o o bună parte din carnea regăsită în magazine. Mai precis, în jur de 30% din carnea care se află în magazinele din România, fie că este vorba de retaileri, supermarketuri, hipermarketuri este din Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Procurorul general: România, ţinta unor campanii hibride în timpul alegerilor din 2024. Beneficiarul a fost Călin Georgescu

Publicat

Publicitate

Procurorul general: România, ţinta unor campanii hibride în timpul alegerilor din 2024. Procurorul general Alex Florența a explicat, marți, modurile prin care s-au derulat atacuri hibride asupra țării noastre, de care s-ar fi folosit și fostul candidat la alegerile prezidențiale Călin Georgescu, arătând că România a fost ținta „predilectă” a unor astfel de campanii ample în contextul scrutinelor din anul 2024, „actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice”, scrie alba24.ro.

„Din anchetele derulate la nivelul Parchetului General se poate desprinde în acest moment concluzia (…) că România a fost ținta predilectă a unor campanii ample hibride, în contextul scrutinelor electorale din anul 2024, actorii ostili urmărind modelarea continuă a opiniei publice, destabilizarea capacității de decizie a autorităților și diluarea gradului de coeziune la nivelul populației.

Campania lansată în spațiul românesc s-a manifestat prin atacuri cibernetice, măsuri de destabilizare a ordinii publice, cât și prin campanii de micro-targetare a populației, dezinformare și influențarea electoratului”, a declarat Alex Florența, în cadrul unei conferințe de presă în care prezentat concluziile anchetelor efectuate la nivelul Parchetului General în ultimele luni privind modurile în care s-au derulat evenimentele din toamna anului 2024 din preajma scrutinului pentru alegerea președintelui țării.

Tehnici de inginerie socială

Potrivit acestuia, atacurile hibride au exploatat vulnerabilitățile audiențelor naționale atât prin utilizarea versatilă a platformelor sociale, cât și prin tehnici de inginerie socială care au vizat segmentarea populației.

„S-a evidențiat caracterul ofensiv al agresiunilor hibride ce au vizat România, care au exploatat, pe de o parte, vulnerabilitățile audiențelor naționale, atât prin utilizarea versatilă a platformelor sociale, respectiv prin eludarea politicilor prezente la nivelul acestora privind modul de promovare a persoanelor din spectrul politic, cât și prin tehnici de inginerie socială care au vizat segmentarea populației, în vederea livrării ulterioare a unor mesaje personalizate către audiențe deja receptive, rezultatul scontat fiind deturnarea derulării optime a procesului electoral.

Este esențial să înțelegem în acest context modul în care s-a derulat și se derulează în continuare războiul hibrid care afectează România de ceva timp”, a subliniat Florența, citat de Agerpres.

Publicitate

Procurorul general a explicat că războiul hibrid din prezent, prin comparație cu războiul tradițional, este „mult mai insidios, mult mai perfid”, dar cu rezultate mult mai ample de influențare a modului de derulare a vieții sociale-economice a unui stat.

„Pentru că este un termen foarte uzitat în spațiul public, dar insuficient explicat pentru a fi înțeles pe deplin, lucrurile care trebuie transmise opiniei publice, care asociază, probabil, cel mai adesea, termenul de război hibrid în general doar unei idei de dezinformare, sunt că războiul hibrid în momentul de față, prin comparație cu războiul tradițional, cel care este mult mai evident, mai transparent prin prisma rezultatelor materiale pe care le produce, este mult mai insidios, mult mai perfid, dar cu rezultate de influențare a modului de derulare a vieții sociale-economice a unui stat mult mai ample, pentru că el presupune folosirea în paralel, împreună sau separat, dar în mod clar coordonat a mai multor tipuri de instrumente care vizează un stat – fie că vorbim de diferite instrumente economice, administrative, de atacuri cibernetice, acțiuni secrete destabilizatoare pentru ordinea publică a statului respectiv, subversiune politică și, desigur, dezinformarea și propaganda”, a arătat Alex Florența.

Conform procurorul general, în 2024, s-au lansat mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice asupra infrastructurii electorale.

„Să nu uităm că în 2024 atacurile cibernetice rusești s-au intensificat asupra instituțiilor și companiilor românești. (…) Cu referire strictă la procesul electoral derulat anul trecut trebuie să avem în vedere că s-au derulat mai mult de 85.000 de atacuri cibernetice lansate asupra infrastructurii electorale, care au urmărit obținerea unor credențiale, în special din partea autorității electorale centrale și a Biroului Electoral Central, (…) multe dintre acestea fiind ulterior diseminate în grupuri de Telegram din infrastructura rusească”, a explicat Florența.

Întrebat dacă fostul candidat la alegerile prezidențiale Călin Georgescu a beneficiat de campaniile hibrid, Alex Florența a răspuns afirmativ.

„Da, clar, beneficiarul acestei campanii de influențare, de dezinformare și de creare artificială a unui trend în viralizarea mesajelor candidatului independent a fost făcută cu certitudine în sprijinul acestuia”, a indicat procurorul general.

A fost exploatată vulnerabilitatea prin rețelele sociale

Potrivit procurorului general, la nivelul rețelelor sociale au fost mesaje în jurul ideii de revoltă generală și de nostalgie, făcând referire la revoluția din 1989 care generează tensiune. Este o inflație de mesaje în mediul online create cu inteligența artificială, generând o tensiune, o stare de efervescență în rândul comunităților cărora le sunt adresate fiind apoi viralizate.

Din 27 noiembrie s-a constatat campania de intensificare a candidatului la prezidențiale – peste 1,3 milioane membri care dispersau mesaje pe rețele. Campania avut mesaje instigatoare la ură. Modelul „furtunii de minciuni” – volum mare de conținut, canale multiple, ritm rapid și continuu.

Haștagul revoluție a fost folosit în preajma alegerilor – în perioada 6-8 decembrie 2024 – de pe rețele Telegram din Rusia  au fost 1,8 milioane de vizualizări zilnic.

Ecosistemul online utilizat de Federația Rusă privește o gamă largă de instrumente, de la media clasică la ferme de troli și rețele întregi de boți.

În spatele atacurilor se află o coordonare din partea unui actori statali străini. Cultivarea unor rețele de afaceri, mass-media care să influențeze acțuni guvernamentale – vizite la Ambasada Rusiei a unor parlamentari români.

Microtargetarea populației românești: O campanie sofisticată încă din 2019 dusă de o companie cu legături cu Rusia – a realizat sondaje personalizate identificând un anume tip de conținut care putea crește numărul de accesări.

În urma acestei activități au fost identificate 4 tipuri de atitudini la nivelul populației: identitar- nostalgic, conspiraționist, intereasat de medicină alternativă sau religie.

Fermele de boți au amplificat artificial vizibilitatea, prin folosirea de influenceri corupți. Cel care dorește să dezinformeze își adaptează discursul la context național: energie, migrație, corupție, alegeri.

Patru companii cu legături „certe” cu Rusia

Potrivit procurorului general Alex Florența, au fost patru companii cu legături certe cu Federația Rusă – siteuri, pagini care prezintă conținut generat cu AI, rețea de influenceri – toate targhetând populația României. Rețea amplă de site-uri cu reclame pentru cele 4 companii cu legătură cu Federația Rusă.

Abordarea tematicilor – se face în formă alarmistă, cu tenta conspiraționistă. A fost identificată o campanie care spunea că au murit rudele unor demnitari. Au fost distribuite pe Facebook de cetățeni străini de origine africană sau care distribuiau anonim.

Metoda folosită DOPPELGANGER – tactica de dezinformare în mediul online – ca să pară că vin din surse oficiale – sunt clonate siteuri ale unor instituții publice, care imită vizual sursa originală pentru a crea confuzie – dau informații care par reale, dar denaturează, conținutul e apoi distribuit prin conturi false, boți, scopul fiind nu doar să li se transmită oamenilor minciuni , ci să nu mai știe în cine să aibă încredere.

Au fost 2000 de pagini pe Facebook care generau conținut prin AI – redirecționau traficul către siteuri bazate pe titluri înșelătoare care atrăgeau atenția prin curiozitate, indignare, s-au utilizat reclame. Au fost create în perioada 2022 – 2024 pe narative religioase, medicină alternativă, comunism, nostalgie etc – pentru ca apoi să direcționeze către siteuri clone – exemplu site-ul <Ce zice lumea>. Canalul Telegram: <PropagatorCG – care și-a schimbat apoi numele în <Implica-te si tu>, scrie Antena3.ro.

Sondaje false și boți pentru viralizarea mesajelor

„Au fost sondaje false, materiale cu Călin Georgescu pe fundalul cărora rula vocea lui Georgescu. Au fost testate mai multe tipuri de conținut, fiind destinate unor nișe emoționale. Pentru viralizare suplimentară a mesajelor lui Călin Georgescu s-a folosit foarte mult campania TikTok , cu o rețea de peste 20 mii de boți, păstrată din 2023 și activată înainte de primul tur ale alegerilor.

TikTok, la solicitare noastră, a făcut o analiză amplă, au fost identificate două rețele coordonate care-l promovau pe Călin Georgescu.

Rețeaua Pravda, din 2019 a fost extinsă în 19 țări din UE, printre care și România -cu mesaje care justificau invazia rusă în Ucraina.

Acțiuni lansate de pagini pro-ruse: de exemplu boicotarea supermarketurilor prin #curateniegenerala – 156 de milioane de vizualizări – locul 4 la nivel național.

sursa: antena3, agerpres

foto: captura Antena3

Citeste mai mult

Eveniment

APIA Botoșani: Tinerii fermieri sunt așteptați la sediile APIA la care sunt arondați

Publicat

Publicitate

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, Centrul Județean Botoșani anunță fermierii care au solicitat Sprijinul Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri CIS-YF (Intervenţia PD-03) că trebuie să depună, până la data de 30 septembrie inclusiv, documentele care fac dovada formării sau a deținerii competențelor adecvate în domeniul agricol/agronomic.

  ”În județul Botoșani sunt înregistrate un număr de 663 de solicitări. Fermierii botoșăneni care au solicitat această masură de sprijin prin cererea de plată sunt din toate zonele județului. Îmbucurător este faptul că numărul acestora este în creștere de la an la an. Acești fermieri trebuie să depună anumite documente necesare acordării acestei subvenții la sediile APIA la care sunt arondați.” a declarat Dan Șlincu, director executiv APIA Botoșani.

  Tinerii fermieri sunt persoanele fizice care pot demonstra, conform legislației în vigoare, că au urmat cursuri sau au obținut calificări în domeniul agricol. Documentele acceptate pentru dovadă includ:

– Diplomă sau certificat care atestă absolvirea unui curs acreditat de inițiere în domeniul agronomic eliberat de un formator autorizat sau de Agenția Națională pentru Consultanță Agricolă/DAJ.

– Diplomă sau adeverință pentru absolvirea unei forme de învățământ agronomic (liceu, școală profesională, facultate, cursuri postuniversitare).

– Certificat de competențe profesionale în domeniul agronomic, eliberat de un formator autorizat sau de un centru de evaluare autorizat de Autoritatea Națională pentru Calificări.

Publicitate

– Documente doveditoare a experienței practice în agricultură, precum un angajament de experiență de cel puțin 12 luni în ultimii 10 ani, eliberat de un angajator din România sau din alt stat.

Subvenția pentru tinerii fermieri, prevăzută în cadrul Intervenției PD-03_Sprijin Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri_CIS-YF din Planul Strategic PAC 2023-2027, constă într-o plată anuală destinată fermierilor cu vârsta de maximum 40 de ani, care au fost instalați ca șefi de exploatație pentru prima dată și dețin până la 50 de hectare eligibile. Acesta se acordă pentru o perioadă de 5 ani consecutivi, începând din primul an de depunere a cererii, cuantumul unitar planificat pentru anul 2025 fiind de 48 euro/ha.

Citeste mai mult

Economie

Digital IQ: Peste 600 de angajați din Botoșani își vor dezvolta competențele digitale printr-un proiect de 5 milioane de lei

Publicat

Publicitate

Camera de Comerț și Industrie Botoșani, în calitate de Beneficiar, în parteneriat cu Agenția Județeană pentru ocuparea Forței de Muncă Botoșani, anunță lansarea proiectului Digital IQ, cod SMIS 330612.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă îmbunătățirea nivelului de competențe digitale de bază și avansate pentru 602 persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 si 64 ani, din județul Botoșani, care dețin calitatea de angajați cu contract individual de muncă ( cu normă întreagă sau cu timp parțial ), inclusiv persoane care detin funcții de management, din întreprinderi publice și private – prin furnizarea a două programe de formare profesională în domeniul competențelor digitale, respectiv :

 1. Curs de competente cheie : competențe digitale, inclusiv de siguranță pe internet și securitate cibernetică – 510 participanți, pentru angajați cu ISCED 3 – 8

2. Curs de specializare : manager securitatea informației – 92 participanti, pentru angajați cu ISCED 5 – 8 .

 

Implementarea activităților proiectului va conduce la atingerea următoarelor rezultate548 de angajați care au finalizat formarea cu certificat / au participat la schimb de bune practici.

Publicitate

 

Durata de implementare a proiectului este de 29 luni, în perioada 1.09.2025 – 31.01.2028.

 

Valoarea totală a proiectului este de 4.963.646,49 lei, din care 4.219.099,52 lei reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din FSE+ și 372.857,84 lei reprezintă valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național și 371.689,13 lei reprezintă contribuția proprie a partenerului.

 

Proiectul este confinanțat din Programul Educație și Ocupare 2021 – 2027, Prioritatea P09 „Consolidarea participării populației în procesul de învățare pe tot parcursul vieții pentru facilitarea tranzițiilor și a mobilității“, Apel: PEO/375/PEO_P9/OP4/ESO4.7/PEO_A34. Competențe digitale pentru piața muncii – Regiuni mai puțin dezvoltate.

 

Pentru informații suplimentare, cu privire la activitățile proiectului puteți utiliza următoarele date de contact:

– Camera de Comerț și Industrie Botoșani, str. Dragoș Vodă nr.13, Botoșani, email: secretariat@cciabt.ro tel 0331 711 039.

– Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani, str. Colonel Victor Tomoroveanu nr.2, Botoșani, e-mail: ajofm.bt@anofm.gov.ro, tel 0231536791 / 0231510506

Citeste mai mult

Administratie

Municipiul Dorohoi se alătură „Zilei de Curățenie Națională 2025”. Voluntarii sunt așteptați să pună umărul la curățarea orașului și a zonelor limitrofe

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Dorohoi anunță că sâmbătă, 20 septembrie 2025, între orele 09.00 și 15.00, se va desfășura acțiunea națională de voluntariat „Ziua de Curățenie Națională 2025”. Evenimentul are ca scop mobilizarea comunității pentru ecologizarea orașului și a împrejurimilor.

Cei care doresc să participe sunt invitați să se înscrie la sediul Primăriei, situat pe strada Grigore Ghica nr. 34. Persoana de contact desemnată pentru organizarea voluntarilor este consilierul Lazăr Alexandru Iulian.

„Este o ocazie importantă pentru fiecare dintre noi să contribuim direct la un oraș mai curat și mai prietenos cu mediul. Cu cât suntem mai mulți, cu atât impactul va fi mai mare”, transmit reprezentanții administrației locale.

Acțiunea face parte dintr-o campanie națională desfășurată simultan în mai multe județe ale țării, sub deviza „Hai să facem România mai curată într-o singură zi!”.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending