Connect with us

Actualitate

„Bărăganul Moldovei” renaște din propria cenușă. Botoșaniul, „Țara paielor”, mândria „tovarășilor” din epoca comunistă

Publicat

Publicitate

Botoșaniul este pe drumul de a redeveni un adevărat „Bărăgan al Moldovei”. Județul, preponderent agricol, cunoaște în acest domeniu o dezvoltare extraordinară în ultimul deceniu, cu o tehnologizare de ultimă generație și investiții în rase și soiuri performante.

În anul 1968, județul Botoșani era considerat un adevărat „Bărăgan al Moldovei”. Motivele erau simple, în solurile fertile din nordul extrem al României se obțineau producții record, mai ales de grâu și, în plus, exista o tradiție agricolă deosebită în această zonă.

Botoșaniul a avut performanțe și în timpul perioadei antebelice, la începutul secolului XX, fiind exportat renumitul grâu roșu, de pe moșiile de la Rânghilești, tocmai în Germania și mai apoi în Anglia.

După o perioadă de adâncă decădere, în anii 90, mai ales, în ultimul deceniu, agricultura botoșăneană renaște și încet-încet, județul nord-moldav se apropie din nou de statutul din epoca comunistă, acela de „Bărăgan al Moldovei”, atât din punct de vedere al culturilor vegetale cât și al zootehniei.

Botoșaniul, mândria „tovarășilor” din epoca comunistă

Botoșaniul a fost mereu un județ agricol. Cu un sol deosebit de fertil, remarcându-se mai ales solurile cambice și cernoziomurile din zona Mileanca-Codreni, dar și cu suprafețe agricole întinse, această zonă a fost preferată de marii moșieri.

După colectivizare, Botoșaniul a fost o adevărată minune pentru comuniști. În anii 70, în județul Botoșani, se aflau în exploatare peste 300.000 de hectare, cu producții record, mai ales la porumb și grâu. Planurile erau de multe ori depășite iar garnituri întregi de tren, plecau din gara comercială a Botoșaniului încărcate cu grâu, porumb și sfeclă.

Publicitate

„Nici nu sunt cunoscute cazuri de măsluiri ale producţiei. Nu era nevoie. Toţi erau fericiţi că la Botoşani se făcea planul şi se scotea uneori şi în plus. Prin specificul său judeţul, este unul agrar”, preciza istoricul botoșănean Gheorghe Median.

Tocmai de aceea la finele anilor 60, Botoșaniul avea reputația de „Bărăganul Moldovei”. Era renumit și pentru sfecla de zahăr și pentru porumb, dar și pentru grâu. Nu în ultimul rând, era renumit pentru abatoarele sale, inclusiv pentru crescătoria de porci de la Leorda sau livezile de meri de la Curtești.

De la „Țara paielor” la o renaștere incredibilă

După 1990, agricultura botoșăneană s-a prăbușit. „Bărăganul Moldovei” sucombase în tranziție. Pe de o parte retrocedările terenurilor agricole, cu problemele sale bine cunoscute au fărâmițat puternic exploatațiile agricole. Atât în perioada ante și interbelică dar și în perioada comunistă se exploatau suprafețe mari de teren, compacte.

După 1990, s-a trecut la agricultura de subzistență, pe suprafețe mici. Fără tehnologie agricolă, mulți nici măcar nu au putut lucra pământul, lăsând suprafețe mari nelucrate. Din cauza lipsei de perspectivă satele au început să se depopuleze, populația tânără preferând străinătatea sau orașele mai mari, unde puteau găsi locuri de muncă.

Agricultura se făcea cu utilajele rămase de pe vremea lui Ceaușescu sau ca în evul mediu cu calul, plugul și căruța. De la „Bărăganul Moldovei”, Botoșaniul ajunsese „Țara paielor”, o zonă săracă cu o agricultură total neperformantă.

În ultimii 10 ani, însă agricultura botoșăneană a renăscut din propria cenușă. Odată cu posibilitatea accesării fondurilor europene, a unor programe guvernamentale dar și a posibilităților de creditare în agricultură, au început să apară din nou marii exploatații, plus investiții în tehnologie performantă sau rase selecționate în domeniul zootehnic.

Așa s-a ajuns ca în anul 2021, pe teritoriul județului Botoșani să fie înregistrate peste 95.000 de exploatații agricole, unele dintre acestea reunind sute de hectare. De altfel, în același an, județul Botoșani reușea o producție record la grâu, situată peste media națională de 5.346 de kilograme la hectar.

„Agricultura este ramura economică de bază a judeţului și beneficiem de soluri performante dar şi de posibilităţi de finanţare. În acest moment putem spune că la nivelul judeţului Botoşani se practică cu adevărat o agricultură performantă, mai ales în rândul fermierilor de elită, cu suprafeţe şi producţii mari”, spune Cristian Delibaș, directorul Direcției Agricole Botoșani.

Tehnologie de vârf în agricultura botoșăneană

Specialiștii în agricultură spun că acest progres deosebit a fost posibil datorită investițiilor masivă în tehnologie agricolă realizate de fermierii botoșăneni. Fie că au accesat fonduri europene sau guvernamentale au fost făcute investiții uriașe atât în echipamente agricole dar și în hibrizi selecționați pentru producții mai bune.

„În Botoşani se poate face o agricultură performantă cu o tehnologie avansată. Este o realitate. La asta a contribuit absorbția de fonduri, naționale, europene dar și înțelegerea necesității investițiilor în agricultură. Din punct de vedere al politicilor agricole comune dar și a  randamentului tehnologiilor agricole, putem concura cu celelalte state cu o tehnică avansată”, adaugă Cristian Delibaș.

Sunt fermieri, în special pe malurile Prutului, care dispun de tehnologie avansată, cu utilaje în valoare de peste 3 milioane de euro. Pe lângă culturile tradiționale au început să apară numeroși fermieri care investesc în culturi de cătină, de exemplu.

Totodată în ultimul deceniu, la nivelul județului Botoșani, cultura de cânepă a cunoscut un reviriment extraordinar cu rezultate deosebite. La acestea se adaugă conturare mai multor bazine legumicole care pot concura oricând zonele tradiționale cunoscute pentru creșterea legumelor. La Flămânzi sau Dorobanți solariile au devenit deja o tradiție, cu producții deosebite la roșii, ardei sau castraveți.

Nu în ultimul rând, Botoșaniul a ajuns și în topul național al produselor tradiționale, cu lactatele sale faimoase, în special cașcavalul de Săveni, recunoscut la nivel european, cu produse de panificație, dar și culturi de trandafir. În momentul de față, la Botoșani sunt înregistrate peste 30 de produse tradiționale.

O treime din carnea din magazine este din Botoșani

Nu numai pe zona vegetală sau a produselor tradiționale, Botoșaniul înregistrează performanțe în ultimii 10 ani. În domeniul zootehnic se observă același progres. Numeroși fermieri au investit în ferme după model vestic, cu rase performante atât la nivelul creșterii bovinelor sau ovinelor.

Botoșănenii sunt renumiți pentru creșterea oilor karakul de Botoșani, o rasă deosebită pentru pielicele. Specialiștii spun că Botoșaniul asigură o o bună parte din carnea regăsită în magazine. Mai precis, în jur de 30% din carnea care se află în magazinele din România, fie că este vorba de retaileri, supermarketuri, hipermarketuri este din Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii din Dorohoi au pus ochii pe pirații auto. Un șofer a rămas fără mașină șase luni

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi – Biroul Rutier au oprit pentru control, pe drumul public, din orașul Dorohoi, un autoturism condus de un bărbat, din aceeași localitate.

 

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit faptul că acesta transporta patru persoane, în regim taxi, fără a fi autorizat în acest sens.

 

Față de conducătorul auto a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, cu amendă în valoare de 2.000 de lei, totodată, fiindu-i suspendat dreptul de a conduce autovehicule, pentru o perioadă de 6 luni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un bărbat din Frumușica, care a refuzat prelevarea de mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Frumușica, un autoturism condus de un tânăr, de 31 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât emana halenă alcoolică, i s-a solicitat să se supună testării cu aparatul etilotest, însă acesta a refuzat. Totodată, conducătorul auto a refuzat și prelevarea de mostre biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

În cauză, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de refuz de prelevare de mostre biologice de sânge.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Flămânzi, reținut de polițiștii după ce a fost prins la volan beat criță și fără permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, din orașul Flămânzi,  cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat, conducere fără permis și conducere sub influența alcoolului.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 8 martie 2025, ar fi condus un autoturism pe drumul public din orașul Flămânzi, fără a deține permis de conducere pentru vreo categorie de autovehicule și fiind sub influența alcoolului, respectiv 0,96 mg/l alcool pur în sânge.

 

Mai mult decât atât, autoturismul pe care îl conducea avea montate plăcuțe cu numere de înmatriculare false, emise de două state diferite.

 

Publicitate

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor menționate mai sus.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Cât le trebuie autorităților să înmatriculeze un microbuz școlar. Mașinile prezentate cu fast în campania electorală stau în garaj

Publicat

Publicitate

Peste 26 de microbuze școlare electrice stau pe dreapta, de jumătate de an. Acestea au fost cumpărate prin Consiliul Județean Botoșani și date primăriilor din județ. Microbuzele nu au fost însă însoțite de actele necesare iar procedura se dovedește a fi un adevărat coșmar, scrie ADEVĂRUL

Prezentate cu mare fast în campania electorală

Cele 26 de microbuze sunt electrice și au fost achiziționate, anul trecut, de Consiliul Județean Botoșani prin PNRR. Suma totală a fost 7.2 milioane de euro. O parte a microbuzelor au fost aduse în luna octombrie a anului 2024, în fața clădirii Consiliului Județean, în plină campanie electorală pentru Parlamentare, și prezentate ca o realizare a executivului de la aceea vreme. În mod festiv, cele nouă microbuze din parcarea Consiliului Județean (celelalte 17 microbuze au fost aduse ulterioare), au fot predate primarilor. S-au făcut poze, s-au rostit discursuri și au fost formulate mulțumiri.

Din luna octombrie a anului trecut și până aproape de jumătatea lunii martie, au trecut aproape șase luni. În tot acest timp, în microbuze nu a călcat picior de elev. Și asta în condițiile în care, în mediul rural, acestea erau esențiale pentru transportul școlarilor din sate către școlile de la centru. Mai ales în sezonul rece. Microbuzele au fost predate autorităților, dar multe dintre ele au stat pe dreapta. Și încă stau pe dreapta în curțile școlilor sau ale Primăriilor.

Autobuze trase pe dreapta de birocrație și demersuri în pas de melc

Motivul pentru care aceste microbuze nu sunt pe traseu și nu duc elevii de la școală, acasă și invers, este lipsa documentelor necesare. După ce au primit microbuzul, autoritățile locale s-au trezit cu o uriașă bătaie de cap. Microbuzele aveau numere roșii dar nu aveau cărți de identitate, procese verbale necesare și nici licențe de transport. Totul a căzut în sarcina Primăriilor. Între timp s-a schimbat și administrația la Consiliul Județean. Unii s-au grăbit prea tare, ceilalți se plâng că graba a fost degeaba. Cert este că actele au ajuns cu mare întârziere la Primării.

Publicitate

„Am primit microbuzul dar nu și cartea de identitate. Am primit-o mult mai târziu. Pe la jumătatea lui februarie abia am primit cartea de identitate. Fără ea nu am putut să o înmatriculăm. După ce înmatriculăm microbuzul, trebuie să scoatem licența de transport. Deci mai durează. Încă sunt destule demersuri. Am primit microbuzul dar documentele au venit mult mai târziu. Încă nici nu este înmatriculat”, spune Constantin Cucoreanu, primarul din comuna Tudora, beneficiarii unui astfel de microbuz.

În comuna Lozna, situația a stat la fel. „Am primit microbuzul dar fără actele necesare. Cum să-l înmatriculezi dacă nu ai carte de identitate. A venit mai târziu, cred că după câteva luni și am început și noi demersurile”, spune spune Viorel Lozneanu, edilul comunei.

„Microbuzele nu avea carte de identitate când le-am primit”, a precizat un alt edil. În plus, primăriile au fost nevoite să facă și stații de încărcare electrice pentru microbuze. „A fost pe cheltuiala noastră stațiile de încărcare. Ne-am conformat”, a precizat primarul din comuna Stăuceni.

În multe cazuri stațiile de încărcare au fost o problemă fiindcă primăriile nu aveau încă votate bugetele și investițiile nu puteau fi realizate. Pe lângă cele 26 de microbuze deja predate vor mai fi aduse încă 10 microbuze electrice cumpărate din economiile făcute la prima licitație. Acestea vor ajunge prin luna mai. Microbuzele sunt esențiale în mediul rural. Și asta în condițiile în care multe școli sătești au fost desfințate iar puțini elevi rămași mutați la școlile de centru. Unii străbat și câte 5 kilometri pentru a ajunge acasă. Este vorba despre aproximativ 2000 de elevi în această situație.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending