Connect with us

Administratie

Bani pentru primării prin programul Anghel Saligny: Se vor putea depune documentații și după luna iunie

Publicat

Publicitate

În ședința de marți, Guvernul examinează o ordonanță de urgență care va permite beneficiarilor Programului Anghel Saligny să depună documentele pentru încheierea contractelor de finanțare și după luna iunie 2024.

Decizia vine în contextul în care în procesul de analiză a documentaţiilor depuse au fost identificate „o serie de situaţii care determină întârzierea finalizării” acestora, potrivit Agerpres.

Este vorba despre lipsa cadastrării amplasamentelor, suprapuneri de amplasamente, neclarităţi în ceea ce priveşte regimul proprietăţii bunurilor, greutăţi întâmpinate în constituirea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară; perioade lungi pentru obţinerea avizelor, acordurilor, autorizaţiilor; necesitatea efectuării unor exproprieri.

„Toate acestea implică realizarea unor operaţiuni de durată şi instituirea unor termene a căror nerespectare conduce la eliminarea unor beneficiari din program, funcţionând practic ca o sancţiune pentru aceştia, ceea ce reprezintă o măsură disproporţionată în raport cu motivele care determină aceste întârzieri, motiv pentru care intervenţia legislativă propusă creează cadrul legal pentru ca beneficiarii programului să poată depune documentaţia necesară încheierii contractelor de finanţare, să efectueze procedurile de achiziţie publică şi să realizeze investiţia în perioada de derulare a programului, respectiv cel târziu până la data de 31 decembrie 2028, fără a fi condiţionaţi de termene şi fără a genera întârzieri în derularea investiţiei, pentru că mecanismul de decontare în cadrul programului este stabilit pe baza principiului ‘primul venit-primul servit’”, reiese din documentul citat.

OUG pentru adunarea unor bani la fondul de rezervă

Pe agenda Executivului figurează şi un proiect de ordonanţă de urgenţă conform căreia ordonatorii principali de credite ar putea fi obligaţi să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de o zi de la solicitarea Ministerului Finanţelor, 10% din valoarea creditelor bugetare şi a creditelor de angajament.

„Se propune ca, în anul 2024, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat să disponibilizeze la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, în termen de o zi de la solicitarea Ministerului Finanţelor, creditele de angajament şi creditele bugetare reţinute în proporţie de 10%, în conformitate cu prevederile art. 21 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.

Publicitate

De asemenea, se creează temeiul legal ca din fondurile prevăzute la titlurile aferente proiectelor cu finanţare externă să poată fi cedate la Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului economiile înregistrate în cursul exerciţiului bugetar”, se precizează în nota de fundamentare.

Guvernul va analiza şi un memorandum elaborat de Ministerul Energiei pe tema scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră rezervate şi neutilizate.

„Ministerul Energiei supune analizei şi aprobării Guvernului României ca certificatele de emisii de gaze cu efect de seră rezervate şi neutilizate pentru alocarea tranzitorie cu titlu gratuit să fie utilizate conform articolului 10 c, lit. (a) din Directiva ETS revizuită, respectiv un număr de 5.600.000 certificate GES se vor adăuga la cantitatea totală de certificate pe care România urmează să le scoată la licitaţie în temeiul articolului 10 alineatul (2) din Directiva ETS revizuită”, prevede documentul.

Un alt memorandum de pe ordinea de zi se referă la suplimentarea limitelor de credite bugetare aprobate pe luna mai pentru Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. Este vorba despre o sumă de peste 950 de milioane de lei, dintre care 204 milioane pentru proiecte cu finanţare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR. Totodată, 750 de milioane sunt destinate efectuării transferurilor de sume în cadrul Programului Naţional de Investiţii Anghel Saligny, respectiv în cadrul Programului Naţional de Dezvoltare Locală, etapele I şi II, în baza solicitărilor conforme, neonorate la acest moment.

De asemenea, un alt memorandum prevede suplimentarea cu 364 de milioane de lei a limitelor de credite de angajament şi credite bugetare aprobate pe luna mai pentru Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

„Pentru asigurarea condiţiilor necesare efectuării plăţilor pentru toate formele de sprijin unui număr de peste 250.000 de beneficiari este necesară suplimentarea limitei de credite bugetare şi credite de angajament pentru luna mai 2024 cu valoarea sumelor autorizate la plată în luna aprilie 2024 potrivit Hotărârii Guvernului nr. 124/2024 pentru aprobarea plafoanelor alocate ajutoarelor naţionale tranzitorii în sectorul zootehnic, pentru anul de cerere 2023, în sumă de 365.000 mii lei”, precizează documentul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

O nouă creșă în Botoșani: Lucrările din zona fostului Obor, aproape de final. Investiție de 11,8 milioane lei prin PNRR

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se pregătește să deschidă o nouă creșă modernă, în zona fostului Obor, investiția fiind realizată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – Educație. Lucrările se apropie de final, iar unitatea urmează să fie predată spre folosință în perioada următoare.

Noua creșă va avea o capacitate de 40 de locuri, fiind prevăzute patru dormitoare, camere de joacă, spații verzi și locuri de joacă exterioare. Proiectul are o valoare totală de 11,8 milioane lei și a fost gândit pentru a răspunde cererii crescânde din partea părinților botoșăneni, care reclamau de mai mulți ani lipsa locurilor disponibile pentru antepreșcolari.

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a subliniat că aceasta este a doua creșă construită recent, după finalizarea celei din cartierul ANL Cișmea, care este deja pregătită să își primească primii copii. „Am spus mereu că Botoșaniul are nevoie de mai multe locuri pentru copiii botoșănenilor. Astăzi suntem foarte aproape de a oferi comunității nu una, ci două creșe moderne și bine dotate”, a explicat edilul pe pagina sa de socializare.

În prezent, municipiul dispune de o singură creșă funcțională, insuficientă pentru a acoperi numărul mare de solicitări venite din partea părinților, dar adminsitrația publică locală speră că noile obiective, construite prin fonduri europene, vor contribui semnificativ la creșterea accesului copiilor la servicii educaționale timpurii în condiții moderne și sigure.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 septembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 septembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 18 septembrie 2025:

Loto 6 din 49: 5, 8, 4, 14, 42, 39

Loto 5 din 40: 3, 13, 20, 33, 12, 5

Noroc: 5 4 6 0 3 8 2

Noroc Plus: 6 2 5 9 3 8

Publicitate

Super Noroc: 2 2 7 8 5 9

Joker: 22, 38, 32, 24, 5 + 13

 

Citeste mai mult

Bucecea

Parohia Sfântul Nicolae din Călinești reface Casa Praznicală. Credincioșii sunt chemați să sprijine lucrările

Publicat

Publicitate

Parohia „Sfântul Nicolae” din Călinești a demarat în această săptămână lucrările la Casa Praznicală, un proiect așteptat de comunitate și desfășurat cu binecuvântarea și sub ocrotirea sfântului ocrotitor al bisericii.

Preotul paroh Ciprian a adresat un apel către enoriași și către fiii satului, îndemnându-i să sprijine, fiecare după putere, continuarea lucrărilor. Printre etapele prevăzute se numără aplicarea de var și glet, montarea de gresie în sala de mese, amenajarea bucătăriei cu chiuvetă, aragaz și mobilier necesar.

„Cu ajutorul lui Dumnezeu și sub ocrotirea Sfântului Nicolae am început lucrările la Casa Praznicală. Vă rugăm să fiți alături de noi în acest demers important pentru comunitatea noastră”, a transmis preotul Ciprian.

Cei care doresc să contribuie o pot face atât la biserica parohiei, cât și prin donații în contul bancar deschis pe numele Parohiei „Sf. Nicolae” Călinești, IBAN: RO59RNCB0042012608040001.

Un apel pentru sprijinirea lucrărilor a fost făcut și de primarul orașului Bucecea, Angel Gheorghiu, care a încurajat comunitatea să se implice activ în finalizarea acestui obiectiv important pentru viața parohială.

Casa Praznicală urmează să devină un spațiu esențial pentru organizarea de evenimente religioase, sociale și comunitare, consolidând rolul bisericii în viața credincioșilor din Călinești.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Începe Rabla Auto 2025: A fost anunțată data pentru înscrierile persoanelor fizice în program. Condiții de participare

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu anunță lansarea sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice începând cu data de 30 septembrie 2025, ora 10:00. Sesiunea va rămâne deschisă până la data de 25 noiembrie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului alocat, relatează alba24.ro.

Rabla Auto 2025. Buget

Suma alocată sesiunii de înscriere este 200.000.000 lei, din care:

  • 80.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid;
  • 120.000.000 lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Rabla Auto 2025. Condiții și valoare ecotichet

Programul Rabla Auto 2025 oferă persoanelor fizice posibilitatea de a accesa finanțare nerambursabilă pentru casarea autovehiculelor vechi, poluante, și achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante și mai eficiente energetic.

Programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Publicitate

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Vezi integral: Ghid_finantare_rabla_autovehicule_2025

Rabla Auto 2025: ce autovehicule pot fi cumpărate prin program

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează maximum 145 g CO_2/km în sistem WLTP
  • care generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează mai puţin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care:
    • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
    • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
    • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025: condiții persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat

Rabla Auto 2025: acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • document suplimentar care să ateste domiciliul solicitantului, în situaţia în care acesta are carte de identitate electronică. Acest document poate fi, după caz: un certificat de atestare a domiciliului, emis de direcţia de evidenţă a persoanelor, un act notarial sau contractual, cum ar fi un contract de utilităţi, un extras de carte funciară ori un contract de închiriere
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending