Connect with us

Actualitate

Bani de la stat pentru fotovoltaice sau generatoare eoliene. Ajutoarele sunt date firmelor mici și mijlocii

Publicat

Publicitate

Firmele românești vor putea obține ajutoare de minimis de câte 50.000-200.000 de euro și ajutoare de stat de câte 50.000-500.000 de euro, să investească în panouri solare, generatoare eoliene și alte cheltuieli de eficiență energetică pentru economii la facturile proprii, conform unor modificări operate de Ministerul Investițiior și Proiectelor Europene (MIPE) la noua sa schemă de fonduri UE, informează alba24.ro.

Potrivit starupcafe.ro, vineri, 8 iulie 2022, MIPE a publicat o variantă modificată a proiectului său de OUG, în urma consultării publice. Proiectul mai trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial, iar apoi trebuie emis ghidul solicitantului și lansată sesiunea de înscrieri în portalul de granturi IMM Recover.

Pproiectele care vor fi declarate câștigătoare vor trebui implementate de către firmele beneficiare până a finalul anului 2023.

Un element de noutate adus acum de MIPE la schema de finanțare pentru eficiență energetică este introducerea ajutoarelor de minimis de câte 50.000-200.000 de euro, alături de ajutoarele de stat de câte 50.000-500.000 de euro.

Vor avea loc două apeluri de proiecte în sistemul de granturi IMM Recover, unul pentru ajutorul de minimis și celălalt pentru ajutorul de stat.

Condițiile de finanțare distincte pentru cele două tipuri de ajutoare vor fi detaliate prin schemele de ajutoare de minimis/de stat și prin ghidul solicitantului.

Publicitate

Ajutorul de minimis prevede posibilitatea unei cofinanțări mai reduse, care poate ajunge la minimum 5% pentru microîntreprinderi, în timp ce la ajutoarele de stat cofinanțarea pleacă de la 25% și poate crește și mai mult.

Documentul poate fi consultat AICI: Document-OUG-8-iulie

Condiții de eligibilitate pentru firme micro, mici, mijlocii și mari la obținerea ajutoarelor pentru eficiență energetică

Firmele micro, mici, mijlocii și mari, care îndeplinesc cumulativ o serie de condiții:

  • firmele au fost înființate până la data de 31.12.2021 inclusiv;
  • se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente și să mențină parametrii energetici specifici la care s-a angajat pentru o perioadă de minimum 5 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;
  • dispun de cofinanțare proprie a proiectului stabilită în conformitate cu prevederile legale privind ajutorul de stat;
  • nu sunt întreprinderi în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 2, punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
  • nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, în ultimii 5 ani pentru aceleași costuri eligibile;
  • au avut minim 1 angajat în anul 2021;
  • prezintă o analiză energetică, realizată de către un expert independent/autorizat, care conține indicatorii specifici energetici inițiali și previzionați,
  • care reprezintă ținte minime de îndeplinit de către beneficiari la sfârșitul perioadei de implementare a proiectului și ulterior de menținut pe o durată de minim 5 ani ulterioară implementării investițiilor. În situația operatorilor economici nou înființați sau în cazul în care nu există contracte de furnizare la locul de implementare, analiza energetică se va baza pe date previzionate și va stabili indicatorii energetici specifici angajați de către beneficiar;
  • prezintă declarație de consum total anual de energie din care reiese consum energetic total calculat în TEP/an, unde o tonă echivalent petrol (TEP) reprezintă combustibil convențional cu puterea calorifică de 10000 Kcal/kg;
  • investiția implementată în cadrul măsurilor de eficiență energetică / utilizarea surselor regenerabile de energie determină o scădere a consumului energetic total al proiectului de minim 10% față de indicatorii energetici specifici inițiali, pe baza analizei energetice. În situația în care nu se realizează economii de energie de cel puțin 10%, proiectul este declarat neeligibil;
  • beneficiarii desfășoară activitatea de producție/prestări servicii cu excepția investițiilor imobiliare, consultanței, asistenței tehnice și a activităților listate în Anexa nr. 1 la Hotărârea nr. 780/ 2006.

Criteriile de selecție la finanțare și grila de punctaj

Criteriile prevăzute în grila de punctaj :

  • a)    reducerea consumului de energie (RCE): TEP/an;
  • b)    valoarea contribuției din fonduri nerambursabile raportat la capacitatea de producție din surse regenerabile de energie pentru consum propriu (VSER): euro/kW instalat
  • c)    reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (RGES): t CO2;
  • d)    modificarea ratei profitului operațional aferent anului 2021 în raport cu anul 2020.
  • e)    rata rentabilității activității operaționale în anul 2021.
  • Criteriile de se vor detalia la nivelul fiecărui apel de proiecte, pe baza schemelor de ajutor de stat / de minimis aplicabile.

Cheltuieli eligibile pentru firme – fotovoltaice, eoliene, anvelopări și altele

Cheltuieli eligibile la ajutorul de minimis:

  • Investiții în măsuri de eficiență energetică și de reducere a consumurilor specifice energetice la clădiri și construcțiile anexe, cu excepția clădirilor administrative sau clădirilor care nu sunt destinate activităților de producție/servicii ale întreprinderilor, prin intervenții la anvelopa clădirii, șarpante, învelitoare inclusiv măsuri de consolidare a clădirilor și construcțiilor anexe.
  • De asemenea sunt permise intervenții la sistemele de utilități ale clădirilor, precum și achiziții de echipamente/utilaje/dotări specifice necesare pentru producerea de energie necesare clădirilor și construcțiilor anexe.
  • Lucrările de consolidare la clădiri și construcțiile anexe nu pot depăși 15% din valoarea totală a proiectului. Lucrările privind consolidări seismice sunt excluse de la  finanțare;
  • Investiții în echipamente/utilaje/dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile (cu excepția biomasei) destinate consumului propriu de energie a întreprinderilor, care se încadrează în capacitatea de producție specifică prosumatorului definit potrivit art. 3 pct. 95, din Legea nr. 123/2012 energiei electrice și a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare.
  • În categoria capacităților de producție a energiei din surse regenerabile se încadrează: panourile solare/fotovoltaice, utilizarea apei geotermale, utilizarea energiei eoliene și alte surse de energie regenerabile (cu excepția biomasei), definite conform art. 2, din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificările și completările ulterioare;
  • Investiții în măsuri de eficiență energetică la nivelul unităților de cogenerare/trigenerare existente sau noi, inclusiv pentru lucrări de modernizare/reabilitare/creșterea puterilor instalate, utilizând sursele regenerabile de energie (cu excepția biomasei) și destinate consumului propriu, care se încadrează în capacitatea de producție specifică prosumatorului;
  • Investiții pentru reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră prin sisteme dedicate modernizării, monitorizării și eficientizării consumului de energie la nivelul întreprinderilor, ce vor include, în mod obligatoriu, instalarea unui sistem de management al energiei (EMS) care va asigura, la nivelul întreprinderii, o contorizare generală a consumului de energie, va realiza statistici asupra consumului, va înregistra si analiza datele centralizate, va livra un raport periodic asupra acestor date și va eficientiza consumul de energie în timp real.
  • Achiziționarea de echipamente/utilaje/dotări specifice care fac parte din procesul de producție/servicii respectiv din activitatea economică de bază a întreprinderii este posibilă dacă prin acestea se înlocuiesc echipamente/utilaje/dotări specifice cu consum de energie sporit și prin această măsură  se obține o reducere a consumului specific de energie față de consumul inițial.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Atenționare de călătorie MAE: Slovacia – actualizarea restricțiilor de trecere a frontierei în contextul focarelor de febră aftoasă

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Republica Slovacă asupra faptului că, în contextul focarelor de febră aftoasă, autoritățile slovace au decis prelungirea controalelor la frontierele cu Ungaria și Austria, până la data de 7 iulie, la miezul nopții.

De asemenea, autoritățile slovace au decis închiderea temporară, în aceeași perioadă de timp, a următoarelor puncte de trecere a frontierei:

– cu Ungaria: Èunovo – Rajka (strada Schengen), Radvaò nad Dunajom (Ferry), Ch¾aba – Ipolymadásd, Salka – Letkés, Lenartovnce – Bánréve, Trenè-Rároš -Rárospuszta, Ipe¾ské Predmostie – Drégalypalank, Vrbovka – Õrhalom, Dlhá Ves/Domica – Aggtelek, Kechnec – Abaújvár, Trstené pri Hornáde – Kéked, Skároš – Hollóháza, Micha¾any – Alsóregmec, Streda nad Bodrogom – Karos, Ve¾ký Horeš – Nagyrozvágy, Ve¾ké Trakany – Zemplénagárd;

– cu Austria: Záhorská Ves – Angern (Ferry).

Autoritățile din Republica Slovacă atenționează că pe durata controalelor ministerul slovac de interne poate stabili ca unele puncte de frontieră să fie închise traficului rutier.

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale misiunii diplomatice a României la Bratislava: + 421 2 207 27 447, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center, în regim de permanență.

Publicitate

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de permanență al Ambasadei României la Bratislava: +421 902 411 268.

Ministerul Afacerilor Externe recomandă consultarea paginilor de Internet bratislava.mae.ro și www.mae.ro. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025/AEP: Începe campania pentru turul 2. Competitorii să contribuie la desfășurarea unei campanii corecte, integre, transparente

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că vineri începe campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale și îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfășurarea unei ‘campanii corecte, integre și transparente, care să răspundă așteptărilor democratice ale cetățenilor’.

Potrivit unui comunicat al AEP, de la începerea campaniei electorale pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, respectiv 9 mai – data validării și aducerii la cunoștință publică a rezultatului primului tur de scrutin de către Curtea Constituțională a României – și până la încheierea acesteia, în data de 17 mai, ora 7:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare.

AEP precizează că în această perioadă sunt permise doar anumite tipuri de activități și materiale de publicitate politică (materiale de propagandă electorală), precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

‘Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare’, mai transmite AEP.

De asemenea, Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum și cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Publicitate

Totodată, pe durata campaniei, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

a) o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;

b) candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;

c) o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;

f) codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.

Conform Autorității Electorale Permanente, regulile de etichetare a acestor materiale publicitare politice au fost stabilite prin Hotărârea AEP nr. 9/2025, care clarifică modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

AEP mai precizează că plângerile cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari se adresează Biroului Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 (BEC).

Modelul orientativ al plângerii, lista platformelor online foarte mari conform prevederilor Regulamentului (UE) 2024/900, precum și lista birourilor electorale competente să soluționeze plângerile cu privire la campania electorală, altele decât cele care vizează platformele online foarte mari, pot fi regăsite în Anexele Deciziei BEC nr. 54D/26.03.2025, disponibile la următorul link: https://prezidentiale2025.bec.ro/decizii-in-aplicarea-unitara-a-prevederilor-legii/.AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

Noaptea Muzeelor: „Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” – ediția 2025

Publicat

Publicitate

„Mai aproape de oameni într-o noapte de mai” este genericul ediției 2025 a Nopții Muzeelor, organizate de Rețeaua Națională a Muzeelor, cu sprijinul Ministerului Culturii. Memorialul Ipotești și-a asumat același generic, propunând anul acesta o serie de a activități care  presupun o deschidere spre comunitatea largă.

Memorialul Ipotești invită elevii să petreacă o zi sau câteva ore alături de muzeografi, custozi, conservatori și restauratori, să se implice în activitatea lor, altfel spus să fie muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi. Înscrierea pentru aceasta activitate se face prin trimiterea unui mesaj pe m.ipotești@gmail.com. Prin acțiunea „Muzeograf, custode, conservator sau restaurator pentru o zi”, Memorialul Ipotești oferă posibilitatea de a înțelege cum funcționează un muzeu, cu ce se ocupă personalul de specialitate, cum decurge o zi în culisele unui muzeu.

 

O vânătoare de carte va avea loc în aceeași zi. Copiii, dar și adulții sunt invitați să identifice semne și să găsească cărțile pe care Memorialul le oferă în dar.

 

Obișnuita colaborare a Memorialului Ipotești cu cafenelele și pub-urile din oraș va continua și în acest proiect: vor fi expuse 30 de copii din grafica lui Spiru Vergulescu în diferite locuri din Botoșani, creionând un traseu, care se finalizează la Ipotești. Copiile sunt însoțite de coduri QR, iar la accesarea acestora derulează un film despre un moment din viața lui Mihai Eminescu. Amintim, în acest context, că în 2024, Memorialul Ipotești a obținut finanțare externă, prin AFCN, pentru derularea proiectului „Tabloul povestește”. A fost organizată o tabăra de pictură în care elevii de la liceele de artă din țară au lucrat la detalierea unui tablou  de Spiru Vergulescu, deținut de Memorialul Ipotești. Desenele elevilor, fotografii de epocă, fotografii actuale au fost folosite pentru digitalizarea, augmentarea a 101 desene de Spiru Vergulescu – Pe urmele lui Eminescu, acestea fiind însoțite de un text sonorizat. În prezent tablourile au un cod QR, care permite animarea, deschizându-se o povestire despre o etapă sau alta din viața lui Mihai Eminescu.

Publicitate

 

O altă expoziție – Patrimoniul Memorialului Ipotești – se va regăsi în spațiile de la Cornișa, cu care Memorialul Ipotești începe un parteneriat în vederea organizării în comun a unor activități culturale.

 

Spațiile de vizitare ale Memorialului Ipotești vor fi deschise pentru public în data de 17 mai în intervalul orar 9:00 – 22:00.

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de controale ale comisarilor Gărzii de Mediu Botoșani, în luna care a trecut. Amenzi și o sesizare penală

Publicat

Publicitate
În perioada 01.04-2025-30.04.2025, Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naţionale de Mediu a efectuat un număr total de 32 acțiuni de inspecţie și control, conform planului anual de inspecții, 29 de inspecţiile fiind neplanificate și 3 inspecții planificate.
Au fost efectuate acțiuni de inspecție și control neplanificate, astfel:
– 8 controale de verificare a respectării măsurilor din actele de reglementare,
– 1 controale în urma autosesizării,
-10 controale în urma sesizărilor,
– 8 controale dispuse de Comisariatul General
– 1 control pentru identificarea unui obiectiv nou
Urmare a acestor inspecții, pentru neconformitățile constatate au fost aplicate 8 sancțiuni contravenționale, din care: 2 avertismente și 6 amenzi contravenționale, în valoare totală de 160.500 lei. Nu a fost aplicată nici o sancțiune complementară de suspendare a activității, confiscare bunuri, desființări lucrări, închidere activitate.
S-au înregistrat 10 sesizari din care 9 au fost soluționate, iar una este în termenul legal de soluționare,
S-a înaintat organelor de cercetare penală plângere pentru săvârșirea faptelor prevazute de OUG 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice art. 33 (1) Pentru speciile de plante şi animale sălbatice terestre, acvatice şi subterane, prevăzute în anexele nr. 4 A şi 4 B, cu excepţia speciilor de păsări, şi care trăiesc atât în ariile naturale protejate, cât şi în afara lor, sunt interzise: lit. a) orice formă de recoltare, capturare, ucidere, distrugere sau vătămare a exemplarelor aflate în mediul lor natural, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic; și lit. f) deţinerea, transportul, vânzarea sau schimburile în orice scop, precum şi oferirea spre schimb sau vânzare a exemplarelor luate din natură, în oricare dintre stadiile ciclului lor biologic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending