Connect with us

Actualitate

Bani de la stat pentru fotovoltaice sau generatoare eoliene. Ajutoarele sunt date firmelor mici și mijlocii

Publicat

Publicitate

Firmele românești vor putea obține ajutoare de minimis de câte 50.000-200.000 de euro și ajutoare de stat de câte 50.000-500.000 de euro, să investească în panouri solare, generatoare eoliene și alte cheltuieli de eficiență energetică pentru economii la facturile proprii, conform unor modificări operate de Ministerul Investițiior și Proiectelor Europene (MIPE) la noua sa schemă de fonduri UE, informează alba24.ro.

Potrivit starupcafe.ro, vineri, 8 iulie 2022, MIPE a publicat o variantă modificată a proiectului său de OUG, în urma consultării publice. Proiectul mai trebuie aprobat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial, iar apoi trebuie emis ghidul solicitantului și lansată sesiunea de înscrieri în portalul de granturi IMM Recover.

Pproiectele care vor fi declarate câștigătoare vor trebui implementate de către firmele beneficiare până a finalul anului 2023.

Un element de noutate adus acum de MIPE la schema de finanțare pentru eficiență energetică este introducerea ajutoarelor de minimis de câte 50.000-200.000 de euro, alături de ajutoarele de stat de câte 50.000-500.000 de euro.

Vor avea loc două apeluri de proiecte în sistemul de granturi IMM Recover, unul pentru ajutorul de minimis și celălalt pentru ajutorul de stat.

Condițiile de finanțare distincte pentru cele două tipuri de ajutoare vor fi detaliate prin schemele de ajutoare de minimis/de stat și prin ghidul solicitantului.

Publicitate

Ajutorul de minimis prevede posibilitatea unei cofinanțări mai reduse, care poate ajunge la minimum 5% pentru microîntreprinderi, în timp ce la ajutoarele de stat cofinanțarea pleacă de la 25% și poate crește și mai mult.

Documentul poate fi consultat AICI: Document-OUG-8-iulie

Condiții de eligibilitate pentru firme micro, mici, mijlocii și mari la obținerea ajutoarelor pentru eficiență energetică

Firmele micro, mici, mijlocii și mari, care îndeplinesc cumulativ o serie de condiții:

  • firmele au fost înființate până la data de 31.12.2021 inclusiv;
  • se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente și să mențină parametrii energetici specifici la care s-a angajat pentru o perioadă de minimum 5 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;
  • dispun de cofinanțare proprie a proiectului stabilită în conformitate cu prevederile legale privind ajutorul de stat;
  • nu sunt întreprinderi în dificultate, în conformitate cu prevederile art. 2, punctul 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014;
  • nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri UE, în ultimii 5 ani pentru aceleași costuri eligibile;
  • au avut minim 1 angajat în anul 2021;
  • prezintă o analiză energetică, realizată de către un expert independent/autorizat, care conține indicatorii specifici energetici inițiali și previzionați,
  • care reprezintă ținte minime de îndeplinit de către beneficiari la sfârșitul perioadei de implementare a proiectului și ulterior de menținut pe o durată de minim 5 ani ulterioară implementării investițiilor. În situația operatorilor economici nou înființați sau în cazul în care nu există contracte de furnizare la locul de implementare, analiza energetică se va baza pe date previzionate și va stabili indicatorii energetici specifici angajați de către beneficiar;
  • prezintă declarație de consum total anual de energie din care reiese consum energetic total calculat în TEP/an, unde o tonă echivalent petrol (TEP) reprezintă combustibil convențional cu puterea calorifică de 10000 Kcal/kg;
  • investiția implementată în cadrul măsurilor de eficiență energetică / utilizarea surselor regenerabile de energie determină o scădere a consumului energetic total al proiectului de minim 10% față de indicatorii energetici specifici inițiali, pe baza analizei energetice. În situația în care nu se realizează economii de energie de cel puțin 10%, proiectul este declarat neeligibil;
  • beneficiarii desfășoară activitatea de producție/prestări servicii cu excepția investițiilor imobiliare, consultanței, asistenței tehnice și a activităților listate în Anexa nr. 1 la Hotărârea nr. 780/ 2006.

Criteriile de selecție la finanțare și grila de punctaj

Criteriile prevăzute în grila de punctaj :

  • a)    reducerea consumului de energie (RCE): TEP/an;
  • b)    valoarea contribuției din fonduri nerambursabile raportat la capacitatea de producție din surse regenerabile de energie pentru consum propriu (VSER): euro/kW instalat
  • c)    reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (RGES): t CO2;
  • d)    modificarea ratei profitului operațional aferent anului 2021 în raport cu anul 2020.
  • e)    rata rentabilității activității operaționale în anul 2021.
  • Criteriile de se vor detalia la nivelul fiecărui apel de proiecte, pe baza schemelor de ajutor de stat / de minimis aplicabile.

Cheltuieli eligibile pentru firme – fotovoltaice, eoliene, anvelopări și altele

Cheltuieli eligibile la ajutorul de minimis:

  • Investiții în măsuri de eficiență energetică și de reducere a consumurilor specifice energetice la clădiri și construcțiile anexe, cu excepția clădirilor administrative sau clădirilor care nu sunt destinate activităților de producție/servicii ale întreprinderilor, prin intervenții la anvelopa clădirii, șarpante, învelitoare inclusiv măsuri de consolidare a clădirilor și construcțiilor anexe.
  • De asemenea sunt permise intervenții la sistemele de utilități ale clădirilor, precum și achiziții de echipamente/utilaje/dotări specifice necesare pentru producerea de energie necesare clădirilor și construcțiilor anexe.
  • Lucrările de consolidare la clădiri și construcțiile anexe nu pot depăși 15% din valoarea totală a proiectului. Lucrările privind consolidări seismice sunt excluse de la  finanțare;
  • Investiții în echipamente/utilaje/dotări specifice necesare pentru obținerea de energie din surse regenerabile (cu excepția biomasei) destinate consumului propriu de energie a întreprinderilor, care se încadrează în capacitatea de producție specifică prosumatorului definit potrivit art. 3 pct. 95, din Legea nr. 123/2012 energiei electrice și a gazelor naturale, cu modificările și completările ulterioare.
  • În categoria capacităților de producție a energiei din surse regenerabile se încadrează: panourile solare/fotovoltaice, utilizarea apei geotermale, utilizarea energiei eoliene și alte surse de energie regenerabile (cu excepția biomasei), definite conform art. 2, din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, cu modificările și completările ulterioare;
  • Investiții în măsuri de eficiență energetică la nivelul unităților de cogenerare/trigenerare existente sau noi, inclusiv pentru lucrări de modernizare/reabilitare/creșterea puterilor instalate, utilizând sursele regenerabile de energie (cu excepția biomasei) și destinate consumului propriu, care se încadrează în capacitatea de producție specifică prosumatorului;
  • Investiții pentru reducerea consumului de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră prin sisteme dedicate modernizării, monitorizării și eficientizării consumului de energie la nivelul întreprinderilor, ce vor include, în mod obligatoriu, instalarea unui sistem de management al energiei (EMS) care va asigura, la nivelul întreprinderii, o contorizare generală a consumului de energie, va realiza statistici asupra consumului, va înregistra si analiza datele centralizate, va livra un raport periodic asupra acestor date și va eficientiza consumul de energie în timp real.
  • Achiziționarea de echipamente/utilaje/dotări specifice care fac parte din procesul de producție/servicii respectiv din activitatea economică de bază a întreprinderii este posibilă dacă prin acestea se înlocuiesc echipamente/utilaje/dotări specifice cu consum de energie sporit și prin această măsură  se obține o reducere a consumului specific de energie față de consumul inițial.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Drumul județean DJ 294B Dobârceni – Murguța – Ștefănești, modernizat complet și recepționat oficial

Publicat

Publicitate

Consiliul Județean Botoșani a anunțat prin vocea vicepreședintelui Dorin Birta finalizarea și recepția lucrărilor de modernizare a drumului județean DJ 294B, pe sectorul Dobârceni – Murguța – Ștefănești, o investiție importantă pentru comunitățile din zonă.

Lucrările au vizat un tronson de 10,6 kilometri, care acum oferă condiții optime de siguranță și confort pentru participanții la trafic.

„Recepția lucrărilor a fost realizată cu succes. Acum se poate circula în cele mai bune condiții pe toată lungimea acestui drum. Este o arteră vitală pentru locuitorii din Dobârceni, Murguța și Ștefănești, care asigură legătura directă cu drumul național DN 24C și facilitează deplasările către județul Iași, dar și spre Vama Stânca – Costești”, a transmis vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani, Dorin Birta.

Acesta a subliniat că modernizarea și reabilitarea infrastructurii rutiere județene rămân printre cele mai importante priorități ale mandatul actualilor consilieri județeni. „Modernizarea infrastructurii rutiere județene a fost și rămâne principalul meu obiectiv. Pentru îndeplinirea acestui scop am depus eforturi susținute pe tot parcursul activității mele de vicepreședinte al Consiliului Județean.”

Totodată, oficialul a evidențiat importanța colaborării și atragerii de fonduri pentru dezvoltarea județului. „Finalizarea acestui proiect demonstrează încă o dată că munca în echipă aduce rezultate pe măsură. Aceste realizări sunt cea mai bună motivație pentru continuarea demersurilor de atragere a fondurilor necesare dezvoltării județului Botoșani”, a explicat Birta.

Investiția în modernizarea drumului DJ 294B este parte din strategia Consiliului Județean din ultimii cinci ani pentru a îmbunătăți rețeaua de transport, de a stimula dezvoltarea locală și de a crește siguranța rutieră în județ. Autoritățile județene dau asigurări că vor continua să prioritizeze astfel de proiecte pentru a facilita mobilitatea și accesul la servicii în toate comunitățile botoșănene.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum va fi calculat și cât de mare va ajunge impozitul pe proprietate în 2026. Anunțul premierului Ilie Bolojan

Publicat

Publicitate

Se pregătesc modificări majore la impozitul pe proprietate din 2026, iar acesta va fi calculat în funcție de valoarea de piață, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026, a anunțat premierul Ilie Bolojan, citat de alba24.ro.

Acesta a spus că impozitul pe proprietate urmează să fie recalculat astfel încât să reflecte cât mai fidel valoarea de piață a bunului imobiliar.

Noul mecanism ar putea intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026, după o perioadă de analiză și consultare cu autoritățile locale.

„În ceea ce priveşte impozitele pe proprietate, calculul acestora va fi stabilit pe baza dialogului cu autorităţile publice locale, în aşa fel încât să reflecte cât mai cu acurateţe valoarea proprietăţii”, a declarat Ilie Bolojan.

Premierul a explicat că noua formulă de calcul va ține cont de mai mulți factori, printre care suprafața imobilului, localizarea acestuia, rangul localității și distanța față de centrele urbane majore.

„Această valoare a proprietăţii este dată de suprafaţă şi de localizarea într-o anumită zonă a unei localităţi – dacă este într-o reşedinţă de judeţ sau într-o comună aflată la 80 de kilometri.

Publicitate

Toţi aceşti indicatori vor fi analizaţi, iar în funcţie de ghidul notarilor sau de evaluările realizate de primării, vor fi stabilite mecanismele de impozitare”, a adăugat Bolojan.

Oficialul a oferit și un exemplu de aplicare a noii formule: pentru un imobil situat în București, impozitul ar urma să fie mai mare decât pentru unul dintr-un alt oraș reședință de județ, iar acesta, la rândul său, mai mare decât într-un orășel mic sau într-o comună.

Modificări la impozitul pe proprietate 2026. Proiectul, prezentat la 1 septembrie

Bolojan a mai precizat că pachetul legislativ privind noul impozit pe proprietate va fi finalizat și prezentat public până la 1 septembrie, pentru a oferi autorităților locale timpul necesar pregătirii și implementării măsurilor.

Veniturile rezultate vor rămâne la bugetele locale, urmând să fie gestionate direct de administrațiile publice.

„Trebuie să reflecte această valoare de piaţă. Asta va fi calculată în perioada următoare. Și va fi un pachet pe care ni l-am asumat că îl vom pune în practică și îl vom anunţa până la data de 1 septembrie, în aşa fel încât primăriile să îşi poată face calculele, evaluările, analizele şi să îl poată aplica de la 1 ianuarie 2026”, a conchis premierul.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu de vegetație uscată la Mihălășeni: Gospodărie salvată în ultima clipă

Publicat

Publicitate

Un incendiu de vegetație uscată izbucnit ieri în localitatea Mihălășeni a pus în pericol o gospodărie, casa și alte construcții fiind la un pas de a fi cuprinse de flăcări.

Pompierii de la Garda de Intervenție Ștefănești au intervenit prompt și au reușit să stingă incendiul înainte să se extindă.

Au ars aproximativ 500 de metri pătrați de vegetație uscată și un gard. Cauza probabilă a incendiului a fost folosirea focului deschis în spații deschise.

ISU Botoșani reamintește faptul că potrivit legislației privind protecția mediului, este interzisă arderea miriștilor, a turbăriilor, a litierei pădurii, a stufului, a tufărișurilor sau a vegetației ierboase.

ISU atrage atenția asupra faptului că folosirea focului deschis pentru igienizarea terenurilor, arderea gunoaielor, a deșeurilor și a altor materiale combustibile pot avea consecințe grave, atât asupra mediului înconjurător, cât și asupra proprietății sau chiar vieții oamenilor.

În astfel de cazuri, flăcările se pot întinde cu repeziciune pe o suprafață mare, iar în condiții de vânt, incendiile de vegetație uscată sau de deșeuri menajere pot deveni și mai periculoase dacă se manifestă aproape de locuințe, de rețele de electricitate sau de locuri cu pericol de explozie.

Publicitate

„Recomandăm fumătorilor să nu arunce resturile de la țigară la întâmplare (de exemplu pe geamul autoturismului) pentru că pot incendia vegetația uscată de pe marginea drumului sau copacii, iar incendiile pot ajunge la proprietăți sau, în cele mai grave situații, pot provoca și victime.

Fiți responsabili! Un gest aparent nevinovat poate avea urmări devastatoare. Protejați-vă pe voi, pe cei din jur și mediul înconjurător! Pentru situații de urgență, apelați 112″, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Citeste mai mult

Eveniment

Avarie la rețeaua de apă în Cătămărăști Deal: Furnizarea apei a fost oprită ieri seară timp de 24 de ore pe strada Zambilelor

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani a anunțat că a întrerupt furnizarea apei potabile începând de sâmbătă, 12 iulie 2025, ora 21:00, pe strada Zambilelor din localitatea Cătămărăști Deal, comuna Mihai Eminescu.

Măsura este necesară din cauza unei avarii apărute pe o conductă din material PEHD, cu diametrul de 110 mm. Potrivit companiei, durata estimată a întreruperii este de 24 de ore. În acest interval, echipele de intervenție vor lucra pentru remedierea defecțiunii și reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp posibil.

Operatorul își cere scuze pentru disconfortul creat și mulțumește locuitorilor pentru înțelegere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending