Avocatul Poporului a cerut Ministerului Educației ca elevii din familii monoparentale să primească bursa socială indiferent de venitul pe membru de familie, precizează Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) într-un comunicat transmis Edupedu.ro. Reacția Avocatului Poporului vine după ce FEPAL a cerut implicarea instituției, precizând că Ministerul Educației face o discriminare la acordarea burselor sociale pe anul școlar 2024-2025. Amintim, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale sunt condiționate de venit în anul școlar 2024-2025,conform metodologiei cadru de acordare a burselor școlare, publicată în Monitorul Oficial, iar anul trecut școlar nu exista această condiție.
Edupedu.ro a scris că o mamă singură a transmis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu pe motiv că noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul școlar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”.
Avocatul Poporului cere Ministerul Educației ca bursele sociale din familiile monoparentale să fie acordate indiferent de veniturile pe membru de familie, adică să revină la vechile reguli din Ordinul nr. 6238 din 8 septembrie 2023, unde se preciza că bursa socială se acordă elevilor care provin din familii monoparentale, “fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie”.
“Am revenit la Ministerul Educației și am solicitat formularea unui punct de vedere pe marginea celor de mai sus, dar și din perspectiva analizării oportunității modificării și completării Ordinului nr. 5518/11 iulie 2024 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, în sensul revenirii la vechea reglementare din Ordinul nr. 6238 din 8 septembrie 2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, care acorda vocație la obținerea bursei sociale elevilor din familiile monoparentale, indiferent de venitul pe membru de familie. În funcție de informațiile/documentele obținute, vom propune și efectua, după caz, și alte demersuri necesare soluționării dosarului constituit ca urmare a sesizării din oficiu”, scrie în solicitare.
Avocatul Poporului mai precizează că a cerut lămuriri de la Ministerul Educației și în altă privință semnalată: “Instituția s-a sesizat din oficiu la data de 22 iulie 2024, în contextul dispozițiilor referitoare la situația elevilor olimpici naționali care se califică în loturile pentru etapele internaționale ale olimpiadelor și nu obțin niciun premiu sau medalie în categoria elevilor cu vocație la bursa de merit sau de excelență, solicitând Ministerului Educației un punct de vedere pe marginea celor semnalate cu această ocazie”.
“Ulterior inițierii demersurilor sus-menționate, mai mulți petenți, printre care și dumneavoastră, ne-au semnalat o altă problemă cauzată de apariția Ordinului nr. 5518/11 iulie 2024 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, respectiv situația elevilor din familiile monoparentale. Concret, din punct de vedere al venitului, nu există diferențe între familia monoparentală și familia copilului orfan de unul dintre părinți și, totuși, în cazul familiei monoparentale, bursa este condiționată de venit.
Cu titlu de exemplu, dumneavoastră ne-ați sesizat faptul că numărul familiilor monoparentale nu este unul foarte mare în România, astfel încât noile prevederi nu au capacitatea să genereze o economie bugetară semnificativă, însă sunt de natură să creeze o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între elevii cu vocație la bursa socială”, scrie în răspunsul Avocatului Poporului către FEPAL.
Informații de context
Bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale sunt condiționate de venit în anul școlar 2024-2025, conform metodologiei cadru de acordare a burselor școlare, publicată în Monitorul Oficial. Pentru elevii din familii monoparentale se va lua în calcul venitul mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 12 luni, care trebuie să fie mai mic de un salariu minim net pe economie.
În anul școlar 2023-2024, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale nu au fost condiționate de venit, deși în proiectul inițial al metodologiei de acordare a buselor Ministerul Educației condiționa de venit bursa socială pentru elevii cu un părinte decedat și bursa socială pentru elevii din familii monoparentale.
Publicitate
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) a înaintat recent o petiție către Avocatul Poporului, solicitând o intervenție în legătură cu noile reglementări privind acordarea burselor pentru elevi, stabilite prin Ordinul Ministerului Educației nr. 5518/11 iulie 2024.
“Analizând Metodologia-cadru de acordare a burselor pentru anul școlar 2024-2025, FEPAL a identificat o problemă semnificativă: noile prevederi discriminează elevii din familii monoparentale prin impunerea unor condiții de venit, în timp ce elevii orfani beneficiază de aceleași burse fără restricții financiare. Această situație riscă să amplifice inegalitățile și să afecteze accesul la educație pentru un segment vulnerabil al elevilor”, scria în comunicatul FEPAL.
“Este crucial ca toți elevii să beneficieze de oportunități egale, fără discriminări bazate pe structura familială. Reglementările actuale sunt inechitabile și nu reflectă realitățile sociale cu care se confruntă elevii din familii monoparentale”, a declarat Daniela Tarnovski, Director de Program – Familii Monoparentale.
FEPAL a solicitat Avocatului Poporului să analizeze aceste reglementări și să intervină pentru a asigura un sistem de burse echitabil, care să nu discrimineze elevii în funcție de contextul familial.
Recent, pe 21 august, Asociația Creștem Copii Fericiți și Asociația Părinților L.T. „Lucian Blaga” București a solicitat Ministerului Educației modificarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2024-2025, astfel încât toți elevii care provin din familii monoparentale să poată beneficia de burse sociale, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie și lansează petiția „Toți elevii din familiile monoparentale au aceleași drepturi. Toți au nevoie de sprijin!”, conform unui comunicat transmis redacției Edupedu.ro.
Prima sesizare a fost făcută de o mamă care semnalează că noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul scolar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”, într-o scrisoare deschisă către Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Schimbări fiscale de la 1 ianuarie 2026: crește impozitul pe dividende, se introduc reguli noi pentru microîntreprinderi și va fi utilizată o digitalizare extinsă, scrie alba24.ro.
Începând cu 1 ianuarie 2026, vor intra în vigoare mai multe modificări fiscale deja adoptate prin lege, care vor avea un impact semnificativ asupra mediului de afaceri.
Noile prevederi vor influența modul în care firmele își planifică bugetele, gestionează fluxurile financiare și analizează profitabilitatea, potrivit MBS Lichidări Judiciare, într-o analiză transmisă Alba24.
Impozitul pe dividende crește la 16%
Dividendele distribuite începând cu 1 ianuarie 2026 vor fi impozitate cu o cotă de 16%, indiferent de anul în care a fost realizat profitul.
În schimb, dividendele distribuite până la 31 decembrie 2025 vor fi taxate cu cota actuală de 10%.
Pentru firme, acest lucru înseamnă că deciziile privind distribuirea profitului devin o prioritate de final de an, fiind necesară o analiză atentă a disponibilităților financiare, a impactului asupra cash-flow-ului și o planificare pe termen lung pentru menținerea stabilității financiare.
Plafonul pentru microîntreprinderi scade la 100.000 de euro
De la 1 ianuarie 2026, plafonul de încadrare în regimul microîntreprinderilor va fi redus la 100.000 de euro.
Publicitate
Firmele care depășesc acest prag vor trece la impozit pe profit, în cotă de 16%, chiar din trimestrul în care plafonul este depășit.
În acest context, planificarea veniturilor și monitorizarea cifrei de afaceri devin esențiale, iar pentru anumite domenii de activitate, trecerea la impozitul pe profit ar putea fi mai avantajoasă, în funcție de modelul de business.
Schimbări fiscale de la 1 ianuarie 2026: Digitalizarea fiscală devine obligatorie
În anul 2026 se va generaliza utilizarea sistemelor digitale fiscale.
RO e-Factura va deveni obligatorie pentru toate firmele, ceea ce presupune adaptări tehnice, proceduri interne clare și o organizare riguroasă a documentelor.
Totodată, raportarea SAF-T se va extinde treptat către contribuabilii mici și micro. Deși acest sistem contribuie la creșterea transparenței contabile, implementarea lui necesită soluții software adecvate și proceduri bine definite.
Capitalul social minim pentru SRL, în curs de adoptare finală
Parlamentul a adoptat o lege care prevede majorarea capitalului social minim pentru societățile cu răspundere limitată, între 500 și 5.000 de lei, în funcție de cifra de afaceri.
Aplicarea este prevăzută pentru anul 2026, cu un termen de conformare de doi ani. Actul normativ se află în prezent în procedura de control constituțional și promulgare.
Cresc taxele locale pe locuințe, terenuri și mașini, se majorează impozitul pe câștiguri din bursă și apare „taxa Temu”.
De reținut: O parte dintre măsurile din Pachetul Fiscal 2 vor fi aplicate de la 1 ianuarie 2026. Reamintim că pachetul amintit s-a transformat din punct de vedere legislativ în șase proiecte, pe mai multe domenii: fiscalitate, reforma companiilor de stat, reforma ANRE, ASF, ANCOM, reforma în sănătate, pensiile magistraților și reforma administrației locale.
Cum se pot pregăti firmele pentru 2026: Pentru o tranziție fiscală fără dificultăți, specialiștii recomandă o analiză detaliată a distribuirii dividendelor planificate, simulări privind regimul fiscal optim, evaluarea impactului digitalizării asupra activității contabile, verificarea bugetelor pentru 2026 și monitorizarea evoluțiilor legislative privind capitalul social.
Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție din subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează marți, 16 decembrie 2025, începând cu ora 09.00, Atelierul Stele și Luceferi, atelier hand-made de confecționare decorațiuni de Crăciun.
Atelierul are ca punct central motivul stelei, motiv specific sărbătorilor de iarnă, simbol al luminii și al speranței, dar în același timp simbol des întâlnit în poezia eminesciană, reprezentând adesea idealul, frumosul și eternitatea.
Atelierul este structurat în trei părți distincte, în care vor fi utilizate tehnici diferite. În prima parte, elevii vor picta decorațiuni stelate realizate din clay cu uscare la aer, iar cu acestea vor putea decora un brad în curtea Memorialului Ipotești. În cea de-a doua parte vor picta cu culori acrilice mini-tablouri, ajutându-se de tipare stelate, iar în cea de-a treia, vor utiliza tehnica string-art. Toate aceste activități vor avea o amprentă poetică, elevii având posibilitatea de a citi din poeziile lui Eminescu: Luceafărul, La steaua, Colinde, colinde!, Steaua vieții, etc.
La activitate participă elevii Școlii Gimnaziale ,,Elena Rareș’’ din Botoșani și elevii Școlii Primare Cumpărătura, Comuna Bosanci, județul Suceava.
Activitatea va avea loc în Mediatecă/ Sala de ateliere a Memorialului Ipotești și va fi coordonat de Magda Atănăsoie, muzeograf.
Vacanța de Crăciun 2025, cea mai lungă vacanță din anul școlar. Elevii vor intra în vacanța de Crăciun sâmbătă, 20 decembrie 2025, imediat după încheierea celui de-al doilea modul de cursuri. Vacanța de iarnă se va încheia miercuri, 7 ianuarie 2026.
Este cea mai lungă vacanță din anul educațional 2025 – 2026, oferind 19 zile libere consecutive atât elevilor, cât și cadrelor didactice.
Reamintim că anul școlar 2025 – 2026 este organizat în cinci module de învățare, fiecare fiind urmat de o vacanță, însumând un total de 36 de săptămâni de cursuri.
Primul modul de învățare a fost în perioada 8 septembrie – 24 octombrie, iar în perioada 25 octombrie – 2 noiembrie a avut loc vacanța de toamnă. Modulul al doilea a început luni, 3 noiembrie 2025 și se va încheia vineri, 19 decembrie 2025.
Vacanța de Crăciun 2025, cea mai lungă vacanță din anul școlar
Elevii vor intra în vacanța de Crăciun sâmbătă, 20 decembrie 2025.
Perioada de odihnă se va încheia miercuri, 7 ianuarie 2026, oferind aproape trei săptămâni de pauză înainte de reluarea programului școlar. Vacanța acoperă și sărbătorile legale de Bobotează (6 ianuarie) și Sfântul Ioan Botezătorul (7 ianuarie), iar durata totală de 19 zile calendaristice o transformă în cea mai lungă pauză din anul școlar 2025 – 2026.
Publicitate
Cursurile celui de-al treilea modul vor începe joi, 8 ianuarie 2026 și se vor desfășura până până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene / al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ.
Vacanța de schi, în februarie 2026
Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, inspectoratele școlare au stabilit ca săptămâna de vacanță, cunoscută și sub denumirea de „vacanță de schi” – sau vacanța mobilă, să fie cuprinsă între 9 februarie și 1 martie 2026.
Cum se împarte vacanța de schi în 2026, în funcție de județ:
În perioada 9 – 15 februarie 2026 vor avea vacanța de schi elevii din județele: Bistrița-Năsăud, Cluj și Timiș;
În perioada 16 – 22 februarie 2026 vor avea vacanța de schi elevii din județele: Bihor, Sălaj, Arad, Hunedoara, Caraș-Severin, Vâlcea, Gorj, Olt, Dolj, Mehedinți, Argeș, Brașov, Dâmbovița, Teleorman, Prahova, Ilfov, București, Buzău, Ialomița, Călărași, Tulcea, Iași;
În perioada 23 februarie – 1 martie 2026 vor fi în vacanța de schi elevii din județele: Alba, Satu Mare, Maramureș, Suceava, Botoșani, Sibiu, Mureș, Harghita, Covasna, Neamț, Bacău, Vrancea, Galați, Vaslui, Brăila, Constanța, Giurgiu.
Modulul 4 de cursuri va începe de joi, 8 ianuarie 2026 – până vineri, 6 februarie 2026, respectiv vineri, 13 februarie 2026 sau vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.
Vacanța de primăvară sau vacanța de Paște va începe sâmbătă, 4 aprilie 2026 și va dura până marți, 14 aprilie 2026, scrie edupedu.ro.
Modul 5 de cursuri va începe pe 15 aprilie 2026 și va ține până vineri, 19 iunie 2026;
Vacanța de vară de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.
Când termină școala în 2026 elevii din clasele a VIII-a și a XII-a / a XIII-a
Anul şcolar 2025 – 2026 începe la data de 1 septembrie 2025, se încheie la data de 31 august 2026 şi are o durată de 36 de săptămâni de cursuri. Cursurile anului şcolar 2025 – 2026 încep la data de 8 septembrie 2025, conform Art. 1.
Prin excepţie, se stabilesc următoarele:
Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral şi frecvenţă redusă, anul şcolar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 5 iunie 2026;
Pentru clasa a VIII-a, anul şcolar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 12 iunie 2026;
Pentru clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, cu excepţia claselor prevăzute la litera a) şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 26 iunie 2026;
Pentru clasele din învăţământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învăţământ în vigoare.
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani primește până la data de 22 decembrie 2025 inclusiv,Cererile de acord pentru finanţareaferente schemei de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură pentru anul 2026.
Acordul prealabil pentru finanţare prin rambursare este emis de Centrele Judeţene APIA până la data de 1 martie 2026.
Cererea de acord prealabil se depune însoţită de următoarele documente:
a) copie a documentelor de identitate și a documentelor de înregistrare;
b) adeverinţă eliberată de Primărie cu suprafețele agricole aflate în exploatare, inclusiv pentru spaţii protejate/cu efectivele de animale/păsări/familii de albine/ viermi de mătase, după caz;
c) adeverinţă eliberată de către Oficiul Național al Viei și al Produselor Vitivinicole pentru suprafețele cu vie, după caz;
Publicitate
d) situația suprafețelor și a structurii estimative a culturilor pentru care solicită ajutorul de stat și/sau producția de ciuperci estimată;
e) copia documentului care atestă înregistrarea/autorizarea sanitară veterinară pentru porci/ păsări/familii de albine/viermi de mătase, după caz;
f) situația privind calculul efectivului rulat/mediu estimat anual, în funcție de specie, întocmită de beneficiar;
g) dovada că solicitantul nu figurează ca debitor la organizaţiile de îmbunătăţiri funciare şi federaţiile de organizaţii de îmbunătăţiri funciare înscrise în Registrul naţional al organizaţiilor de îmbunătăţiri funciare, precum şi la Agenţia Naţională de Îmbunătăţiri Funciare, furnizorul de apă şi de electricitate, după caz;
h) copie de pe contractul de irigaţii/furnizare a apei, după caz;
i) cantitățile de motorină pentru care se solicită ajutorul de stat sub formă de rambursare pentru sectorul îmbunătățiri funciare;
j) angajamentul solicitantului persoana fizică cu privire la autorizarea ca persoană fizică autorizată sau întreprindere individuală, conform OUG nr. 44/2008, cu modificările și completările ulterioare.
Schema de ajutor de stat este reglementată prin HG nr. 1174/2014 și OMADR nr. 1727/2015, cu modificările și completările ulterioare.