Avocatul Poporului a cerut Ministerului Educației ca elevii din familii monoparentale să primească bursa socială indiferent de venitul pe membru de familie, precizează Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) într-un comunicat transmis Edupedu.ro. Reacția Avocatului Poporului vine după ce FEPAL a cerut implicarea instituției, precizând că Ministerul Educației face o discriminare la acordarea burselor sociale pe anul școlar 2024-2025. Amintim, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale sunt condiționate de venit în anul școlar 2024-2025,conform metodologiei cadru de acordare a burselor școlare, publicată în Monitorul Oficial, iar anul trecut școlar nu exista această condiție.
Edupedu.ro a scris că o mamă singură a transmis o scrisoare deschisă premierului Marcel Ciolacu pe motiv că noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul școlar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”.
Avocatul Poporului cere Ministerul Educației ca bursele sociale din familiile monoparentale să fie acordate indiferent de veniturile pe membru de familie, adică să revină la vechile reguli din Ordinul nr. 6238 din 8 septembrie 2023, unde se preciza că bursa socială se acordă elevilor care provin din familii monoparentale, “fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie”.
“Am revenit la Ministerul Educației și am solicitat formularea unui punct de vedere pe marginea celor de mai sus, dar și din perspectiva analizării oportunității modificării și completării Ordinului nr. 5518/11 iulie 2024 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, în sensul revenirii la vechea reglementare din Ordinul nr. 6238 din 8 septembrie 2023 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, care acorda vocație la obținerea bursei sociale elevilor din familiile monoparentale, indiferent de venitul pe membru de familie. În funcție de informațiile/documentele obținute, vom propune și efectua, după caz, și alte demersuri necesare soluționării dosarului constituit ca urmare a sesizării din oficiu”, scrie în solicitare.
Avocatul Poporului mai precizează că a cerut lămuriri de la Ministerul Educației și în altă privință semnalată: “Instituția s-a sesizat din oficiu la data de 22 iulie 2024, în contextul dispozițiilor referitoare la situația elevilor olimpici naționali care se califică în loturile pentru etapele internaționale ale olimpiadelor și nu obțin niciun premiu sau medalie în categoria elevilor cu vocație la bursa de merit sau de excelență, solicitând Ministerului Educației un punct de vedere pe marginea celor semnalate cu această ocazie”.
“Ulterior inițierii demersurilor sus-menționate, mai mulți petenți, printre care și dumneavoastră, ne-au semnalat o altă problemă cauzată de apariția Ordinului nr. 5518/11 iulie 2024 privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor, respectiv situația elevilor din familiile monoparentale. Concret, din punct de vedere al venitului, nu există diferențe între familia monoparentală și familia copilului orfan de unul dintre părinți și, totuși, în cazul familiei monoparentale, bursa este condiționată de venit.
Cu titlu de exemplu, dumneavoastră ne-ați sesizat faptul că numărul familiilor monoparentale nu este unul foarte mare în România, astfel încât noile prevederi nu au capacitatea să genereze o economie bugetară semnificativă, însă sunt de natură să creeze o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între elevii cu vocație la bursa socială”, scrie în răspunsul Avocatului Poporului către FEPAL.
Informații de context
Bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale sunt condiționate de venit în anul școlar 2024-2025, conform metodologiei cadru de acordare a burselor școlare, publicată în Monitorul Oficial. Pentru elevii din familii monoparentale se va lua în calcul venitul mediu net lunar pe membru de familie, pe ultimele 12 luni, care trebuie să fie mai mic de un salariu minim net pe economie.
În anul școlar 2023-2024, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale nu au fost condiționate de venit, deși în proiectul inițial al metodologiei de acordare a buselor Ministerul Educației condiționa de venit bursa socială pentru elevii cu un părinte decedat și bursa socială pentru elevii din familii monoparentale.
Publicitate
Federația Părinților și Aparținătorilor Legali (FEPAL) a înaintat recent o petiție către Avocatul Poporului, solicitând o intervenție în legătură cu noile reglementări privind acordarea burselor pentru elevi, stabilite prin Ordinul Ministerului Educației nr. 5518/11 iulie 2024.
“Analizând Metodologia-cadru de acordare a burselor pentru anul școlar 2024-2025, FEPAL a identificat o problemă semnificativă: noile prevederi discriminează elevii din familii monoparentale prin impunerea unor condiții de venit, în timp ce elevii orfani beneficiază de aceleași burse fără restricții financiare. Această situație riscă să amplifice inegalitățile și să afecteze accesul la educație pentru un segment vulnerabil al elevilor”, scria în comunicatul FEPAL.
“Este crucial ca toți elevii să beneficieze de oportunități egale, fără discriminări bazate pe structura familială. Reglementările actuale sunt inechitabile și nu reflectă realitățile sociale cu care se confruntă elevii din familii monoparentale”, a declarat Daniela Tarnovski, Director de Program – Familii Monoparentale.
FEPAL a solicitat Avocatului Poporului să analizeze aceste reglementări și să intervină pentru a asigura un sistem de burse echitabil, care să nu discrimineze elevii în funcție de contextul familial.
Recent, pe 21 august, Asociația Creștem Copii Fericiți și Asociația Părinților L.T. „Lucian Blaga” București a solicitat Ministerului Educației modificarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor în anul școlar 2024-2025, astfel încât toți elevii care provin din familii monoparentale să poată beneficia de burse sociale, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie și lansează petiția „Toți elevii din familiile monoparentale au aceleași drepturi. Toți au nevoie de sprijin!”, conform unui comunicat transmis redacției Edupedu.ro.
Prima sesizare a fost făcută de o mamă care semnalează că noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul scolar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”, într-o scrisoare deschisă către Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a avut, vineri, o întâlnire la Budapesta cu reprezentanții Wizz Air cu care a discutat despre posibilitatea de dezvoltare a mai multor curse aeriene de pe Aeroportul Stefan cel Mare Suceava, informează newsbucovina.ro.
„Împreună cu directorul aeroportului, Ioan Măriuța, și președintele Consiliului de Administrație, Cristian Alexe, le-am prezentat strategia noastră de dezvoltare, care include construirea unui nou terminal, eficientizarea terminalelor existente, extinderea parcării și, mai ales, modernizarea sistemului ILS pentru aterizări sigure în condiții de vizibilitate redusă (ceață)”, a spus Șoldan.
El a adăugat că a vorbit totodată despre proiectele conexe pentru transformarea zonei aeroportului într-un hub economic important, prin deschiderea Zonei Libere Suceava, dar și despre dezvoltarea și modernizarea infrastructurii rutiere, prin construcția autostrăzii A7, tronsonul de la Pașcani la Siret, a drumului expres Suceava-Botoșani și a unui nou drum de acces către aeroport.
Potrivit președintelui CJ Suceava, toate aceste proiecte vor asigura un flux și mai mare de călători și vor transforma Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava într-unul competitiv.
„Nu fac promisiuni înainte de vreme, dar partenerii noștri au apreciat deschiderea și direcția clară de dezvoltare a aeroportului. Am plecat cu toții optimiști că în lunile următoare vom veni cu vești bune”, a concluzionat Șoldan.
În timpul unor verificării în vederea soluționării unei sesizării, comisarii din cadrul Garda de Mediu Botoșani s-au autosesizat pentru un amplasament pe care s-au demarat lucruri de decopertări sol și excavații în vederea amenajări unui iaz pe un afluent al râului Dresleuca.
Întrucât persoana fizica nu a solicitat și nu a obținut nici un act de reglementare din punct de vedere al protecţiei mediului a fost sancționată cu amendă de 5000 lei.
Totodată s-au impus măsuri cu termen pentru intrarea în legalitate.
Conform legislației de mediu nerespectarea obligaţiei persoanelor fizice şi juridice de solicitare şi obţinere a actelor de reglementare conform prevederilor legale, precum şi a acordului de import/export şi a autorizaţiilor privind organismele modificate genetic, conform prevederilor legale, în termenele stabilite de autoritate constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 30.000 lei la 60.000 lei.
Elevii vor avea opțiunea să-și modifice disciplinele alese prin curriculum, pe parcursul anilor de liceu. Precizările au fost făcute, în contextul dezbaterilor pe planurile-cadru, de către un reprezentant al Ministerului Educației, scrie alba24.ro.
Este vorba despre Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii (CDEOȘ). După ce și-au exprimat inițial anumite preferințe în clasa a VIII-a, în momentul completării fișei de admitere, în anii de liceu pot alege alte discipline.
„Abordarea pentru CDEOȘ va fi decizia unității de învățământ, deci nu decizia elevului, școlile își vor personaliza oferta, iar elevii, puși în fața admiterii din clasa a IX-a, vor ști spre ce unitate de învățământ să se ducă, astfel încât să obțină învățarea în zona de interes pe care și-o exprimă.
Cu observația că opțiunea pe care o face un elev la clasa a VIII-a se poate schimba în timp”, a explicat șeful serviciului Curriculum din Ministerul Educației, Gabriel Vrînceanu, citat de edupedu.ro.
Curriculumul la decizia elevului
În legislația actuală, curriculumul la decizia elevului din oferta școlii este format din disciplinele/domeniile de studiu și este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională.
Publicitate
CȘOS este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ.
Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Victor Ponta s-a suspendat vineri din PSD, afirmând că nu poate susține candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale din acest an, informează alba24.ro.
Această cerere de suspendare vine în contextul speculațiilor potrivit cărora fostul premier ar putea intra în cursa pentru alegerile prezidențiale din acest an.
”Conducerea PSD a decis, pentru prima dată în istoria sa ca partid, să nu aibă un candidat propriu pentru Alegerile Prezidențiale din 2025 – în acest fel electoratul de stânga este abandonat și nereprezentat;
Conducerile UDMR și PNL, ulterior și PSD, au stabilit un candidat așa-zis „de dreapta”, dar care reprezintă Sistemul și trecutul pe care românii l-au respins la vot în noiembrie 2024; electoratul suveranist și cel care își dorește o schimbare a Sistemului care a dus România în prăpastie în ultimii 10 ani este abandonat” a transmis Victor Ponta în solicitarea de suspendare.
”NU voi susține candidatura Dlui Crin Antonescu pentru funcția de Președinte al României!
Sunt convins că această candidatură este împotriva intereselor României și împotriva așteptărilor legitime ale votanților a mai precizat acesta.