Un proiect de lege care a fost deja adoptat deja de Senat vizează Codul Rutier care în anul 2022 ar putea suferi modificări importante, relatează alba24.ro. Proiectul de lege prevede ca drumurile publice din țară să fie monitorizate video de Poliţia Română, astfel încât contravenţiile şoferilor să fie constatate automat, la fel ca şi aplicarea amenzilor.
Codul Rutier 2022. Un nou sistem de amenzi pentru șoferi
Sistemul de amenzi este susținut de amplasarea pe drumurile publice mai multor camere video monitorizate de Poliția Română, care vor urmări mai ușor șoferii indisciplinați în trafic. Proiectul de lege în ceea ce privește schimbarea codului rutier a fost adoptat tăcit de Senat.
“Dispozitivele de detecţie se amplasează cu prioritate pe drumurile cu o rată ridicată a accidentelor rutiere pe baza unor analize de risc. Indicatoarele de avertizare a prezenţei dispozitivului de detecţie se instalează înaintea locului dispunerii dispozitivului de detecţie, la o distanţă de maximum 50 m în localităţi, între 100 m şi 250 m în afara localităţilor, respectiv între 500 m şi 1.000 m pe autostrăzi şi drumuri expres”, se arată în proiectul de lege adoptat de Senat.
Procesul-verbal de amendare va fi comunicat în 90 de zile calendaristice, fie prin poștă, fie prin e-mail. Amenzile vor fi achitate într-un cont nou special creat în acest sens.
Noua propunere, din Parlament, mai face referire la dezvoltarea unui sistem de camere de supraveghere pentru toate localitățile din România, iar Poliția îi va putea amenda pe șoferi automat, în baza imaginilor surprinse pe camerele amplasate pe drumurile publice.
Noul sistem video pregătit de oamenii legii va fi conceput de așa natură încât să trimită automat la adresa șoferului o fotografie alături de procesul verbal de constatare a contravenției. Apoi, pe baza acestor imagini se va putea efectua dosarul de probe.
Publicitate
Reguli pentru pietoni
O altă schimbare importantă introdusă în Regulamentul de aplicare a Codului Rutier se referă la pietoni. Mai exact, pietonii care sunt neatenți la traversarea străzii vor pute fi amendați. Și această măsură a fost introdusă anterior în Codul Rutier, dar nu s-a putut aplica în absența regulamentului de aplicare.
Șoferii vor putea afla istoricul sancțiunilor rutiere
În plus, șoferii vor putea afla tot istoricul sancțiunilor rutiere, nu doar numărul punctelor de penalizare, așa cum se întâmplă în prezent. „Istoricul sancțiunilor la regimul circulației pe drumurile publice aplicate titularului permisului de conducere se comunică la cererea acestuia, în condițiile stabilite prin ordin al Ministrului Afacerilor Interne”, se arată într-o hotărâre adoptată de Guvern.
Mașinile nepoluante vor primi numere de înmatriculare verzi. Pe baza acestora, șoferii vor avea acces în anumite zone ale orașelor sau vor putea obține gratuități la parcare. Potrivit ministrului Mediului, Tanczos Barna, măsura vine în sprijinul celor care fac un efort în plus pentru a proteja mediul.
Codul Rutier: Punctul de amendă, plafonat în 2022
Prin intermediul OUG 130/2021, Guvernul a stabilit plafonarea în continuare a valorii punctului de amendă, măsură începută în 2018.
Astfel, punctul de amendă este fixat la 145 de lei între 1 ianuarie 2022 și 31 decembrie 2022.
În lipsa acestei modificări, punctul de amendă ar fi crescut, din 1 ianuarie 2022, la 10% din salariul minim brut pe țară, respectiv 255 lei.
Codul Rutier 2022: Care este amenda maximă
În România, există cinci clase de amendă. Primele patru li se aplică persoanelor fizice, în timp ce a cincea este aplicată persoanelor juridice.
Amenda maximă pentru persone fizice (20 de puncte de penalizare) este de la 2.900 de lei
Amenda maximă pentru persoanele juridice amenda maximă (100 de puncta de penalizare) este de 14.500 de lei.
Codur Rutier 2022: Clasele de sancţiuni sunt
– clasa I: 2/3 puncte-amendă;
– clasa a II-a: 4/5 puncte-amendă;
– clasa a III-a: 6-8 puncte-amendă;
– clasa a IV-a: 9- 20 de puncte-amendă;
– clasa a V-a: 21- 100 de puncte-amendă.
Clasele de sancțiuni/ Punctele amendă prevăzute în legislația rutieră din România
2 sau 3 puncte amendă
1. conducerea unui autovehicul în mod nejustificat cu o viteză cu cel puțîn 10km/hsub limita minimă obligatorie stabilă pe tronsonul de drum respectiv ;
2. nerespectarea obligației de semnalizare a manevrei de schimbare a direcției de mers;
3. nerespectarea de către pietoni a normelor privind circulăția pe drumurile publice;
4. neîndeplinirea obigației proprietarului sau a utilizatorului de autovehicul de a solicită documentul de constatare a avariilor produse acestuia în alte împrejurări decât în urma unui accident de circulație;
5. nerespectarea normelor privind circulația pe drumurile publice de către conducătorii coloanelor militare, ai grupurilor organizate autorizate și cortegiilor;
6. nerespectarea semnificației semnalului luminos intermediar de forma uneia sau a unor săgeți de culoare galbenă ori albă cu vârful orientat în jos spre dreapta, care anunță schimbarea semnalului de culoare verde în cazul benzilor de circulație reversibilă;
7. conducerea unui vehicul avariat peste termenul de de 30 de zile de la dată eliberării documentului de constatare a avariei;
8. nerespectarea obligației conducătorului de autovehicul și a pasagerilor acestuia de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, centură sau dispozitivele de siguranță omologate;
9. nerespectarea obligației de către conducătorul de motocicletă sau moped de a purta, în timpul deplasării pe drumurile publice, cască de protecție omologată;
10. nerespectarea obligației conducătorului de vehicul de a lăsa liber traseul tramvaiului la apropierea acestuia, când drumul are o singură bandă;
11. nerespectarea regulilor de circulație de către conducătorii de animale;
12. nerespectarea obligației de a aplică semnul distinctiv pe autovehicule conduse de persoane care au mai puțin de un an vechime de la dobândirea permisului de conducere;
13. lăsarea liberă în timpul conducerii a volanului, ghidonului sau a manetei de comandă a vehiculului;
14. nerespectarea de către pasageri sau călători a obligațiilor ce le revin atunci când se află în vehicule;
15. nerespectarea semnificației culorii galbene a semaforului;
16. conducerea unui vehicul ale cărui plăcute cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt deteriorate, murdare ori acoperite cu gheață sau zăpadă de natură a împiedică identificarea numărului de înmatriculare sau de înregistrare;
17. conducerea unui vehicul pe ale cărui plăcute cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare sunt aplicate folii sau alte dispozitive care nu permit citirea numărului de înmatriculare ori plăcuțele nu corespund standardelor în vigoare;
18. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul cu defecțiuni tehnice, altele decât cele prevăzute la art .102 alin .(3) lit. b)ori care are lipsa unul sau mai multe elemente de caroserie sau această este deteriorată vizibil;
2 puncte amendă
1. folosirea incorectă a luminilor de drum la întâlnirea cu un autovehicul care circulă din sens opus;
2. folosirea telefoanelor mobile în timpul conducerii, cu excepția celor prevăzute cu dispozitive de tip „mâini libere”;
3. nerespectarea obligației de a purta, în timpul circulației pe drumurile publice, centură de siguranță ori căștile de protecție omologat, după caz;
4. depășirea cu 10-20 de km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
5. circulăția pe un sector de drum pe care accesul este interzis;
6. nerespectarea regulilor privind manevră de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers;
7. nerespectarea obligației de a folosi luminile de întâlnire și pe timpul zilei, pe autostrăzi, drumuri expres și pe drumuri naționale europene (E);
8. staționarea neregulamentară;
9. refuzul înmânării actului de identitate, a permisului de conducere, a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare, a celorlalte documente prevăzute de lege, la cererea polițistului rutier, precum și refuzul de a permite verificarea vehiculului;
3 puncte amendă
1. oprirea nejustificată sau circulația pe bandă de urgență a autostrăzilor ori oprirea pe partea carosabilă a drumurilor expres sau a drumurilor naționale europene (E);
2. depășirea cu 21-30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
3. nerespectarea regulilor privind manevră de întoarcere, mersul înapoi, schimbarea benzii de circulație sau a direcției de mers, dacă prin această s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
4. nepastrarea unei distanțe corespunzătoare față de vehiculul care îl precede, dacă prin această s-a produs un accident din care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;
5. nerespectarea semnifiactiei indicatorului „ocolire”, instalat pe refugiul stațiilor de tramvai;
6. pătrunderea într-o intersecție atunci când circulăția în interiorul acesteia este blocată;
4 puncte amendă
1. nerespectarea obligațiilor care îi revin în cazul vehiculelor rămase în până sau avariate;
3. depășirea cu 31-40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
4. circulația în timpul nopții sau ziua, pe timp de ceață, ninsoare abundență sau ploaie torențială, cu un autovehicul fără lumini sau fără semnalizare corespunzătoare;
5. conducerea unui autovehicul sau tractarea unei remorci atunci când dovadă înlocuitoare a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare este eliberată fără drept de circulăție sau durata acesteia a expirat;
4 sau 5 puncte amendă
1. nerespectarea semnalelor polițiștilor de frontieră în punctele de trecere a frontierei de stat a României, ale indrumatorilor de circulăție ai Ministerului Apărării, ale agenților de cale ferată, ale persoanelor desemnate pentru dirijarea circulăției, pe sectoarele de drum pe care se execută lucrări de reabilitare a acestora, precum și cele ale patrulelor școlare de circulație și ale nevăzătorilor;
2. nerespectarea regulilor de utilizare a mijloacelor de avertizare sonoră de către conducătorii de vehicule, cu excepția celor care conduc autovehicule prevăzute la art . 32 alin .(2) lit .a) și b);
3. nerespectarea semnificației indicatoarelor și marcajelor de obligare;
4. neîndeplinirea obligației de a solicită autorității competențe, în termenul prevăzut de lege, eliberarea unui duplicat al permisului de conducere sau al certificatului de înmatriculare ori de înregistrare, în cazul în care acestea au fost declarate furate, pierdute, deteriorate sau nu mai corespund din punctul de vedere al formei și conținutului celor în vigoare;
5. lipsa dotărilor specifice la autovehiculele destinate învățării conducerii auto, prevăzute în reglementările în vigoare;
6. conducerea unui autovehicul care are montate anvelope cu alte dimensiuni sau caracteristici decât cele prevăzute în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori sunt uzate peste limita admisă;
7. conducerea unui autovehicul care, în mers sau staționare, poluează fonic sau emană noxe peste limita legal admisă;
8. nerespectarea traseelor stabilite de poliția rutieră pentru pregătirea practică sau susținerea examenului pentru obținerea carnetului de conducere;
9. nerespectarea obligației de a circulă pe un singur șir, indiferent de direcția de deplasare, într-o intersecție în care circulă și tramvaie și de a lasă liber traseul tramvaiului atunci când spațiul dintre șina din dreapta și trotuar nu permite circulația pe două șiruri;
10. efectuarea de către conducătorul unui vehicul a unor activități de natură a-i distrage atenția de la conducere ori folosirea instalațiilor de sonorizare la un nivel de zgomot care afectează deplasarea în siguranță a lui și a celorlalți participanți la trafic;
11. nerespectarea obligației ce revine conducătorului de motocicletă sau moped de a avea în funcțiune, în timpul zilei, luminile de întâlnire în circulăția pe drumurile publice;
12. neutilizarea echipamentului de protecție-avertizare fluores-cent-reflectorizant de către persoană care execută lucrări în zona drumului public sau de către agentul de cale ferată care asigura trecerea la nivel;
13. conducerea unui autovehicul care nu este dotat cu trusa medicală, triunghiuri reflectorizante și stingator pentru incendii, omologate;
6 puncte amenda
1. refuzul de a permite imobilizarea vehiculului sau verificarea tehnica a acestuia;
2. nerespectarea semnificației semnalelor regulamentare ale agenților de cale ferata care dirijează circulația la trecerile la nivel cu calea ferata;
3. depășirea cu 41-50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic;
4. conducerea unui vehicul înmatriculat sau înregistrat care nu are montata una dintre plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare;
5. circulația sau staționarea pe spațiul interzis care separă sensurile de circulație pe autostradă;
6. staționarea ori parcarea autovehiculelor pe autostrada în alte locuri decât cele special amenajate și semnalizate;
7. executarea pe autostradă a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulația sau traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediana sau racordurile dintre cele doua parti carosabile;
8. nerespectarea semnificației indicatoarelor Trecere la nivel cu o cale ferată simpla, fară bariere; Trecere la nivel cu o cale ferată dublă, fară bariere sau Oprire, instalate la trecerea la nivel cu o cale ferata;
9. schimbarea direcției de mers prin viraj spre stânga, daca prin aceasta se încalcă marcajul longitudinal continuu care separa sensurile de circulație;
10. pătrunderea într-o intersecție dirijata prin semafoare, daca prin aceasta se produce blocarea circulației în interiorul intersecției.
6-8 puncte amenda
1. conducerea unui autovehicul cu permis de conducere a cărui valabilitate a expirat;
2. conducerea unui autovehicul de către o persoană care nu a preschimbat permisul de conducere national romanesc la schimbarea domiciliului sau reședinței, în termenul prevăzut de lege;
3. conducerea unui autovehicul de către o persoană cu domiciliul în România care nu a preschimbat permisul de conducere obținut în alt stat, în termenul prevăzut de lege;
4. neîndeplinirea obligațiilor de preschimbare a certificatului de înmatriculare sau de înregistrare a autovehiculului ori remorcii în cazurile prevăzute de lege;
5. nepastrarea distantei laterale suficiente față de vehiculul care circula din sens opus;
6. nerespectarea de către conducătorul de vehicul a semnificației indicatoarelor și marcajelor de interzicere sau restricție ori a celor temporare, cu excepția celor care interzic accesul sau depășirea care se încadrează în alta clasa e sancțiuni;
7. nerespectarea obligației de a permite părăsirea intersecției conducătorului vehiculului rămas în interiorul acesteia;
8. nerespectarea normelor privind circulația bicicletelor și mopedelor;
9. nereducerea vitezei în cazurile prevăzute de regulament;
10. montarea la autovehicul, remorcă sau tramvai a luminilor de alta culoare sau intensitate, a altor lumini ori dispozitive de avertizare sonoră sau accesorii ori modificări neomologate;
11. circulația cu un autovehicul, remorcă sau tramvai cu defecțiuni la sistemul de iluminare sau de avertizare sonora ori când acestea lipsesc;
12. nerespectarea regulilor în cazul imobilizării involuntare în pasaje subterane și tuneluri;
13. nerespectarea regulilor privind transportul persoanelor și al obiectelor în sau pe vehicule;
14. pornirea de pe loc a autovehiculului sau tramvaiului cu ușile deschise, circulația cu ușile deschise ori deschiderea acestora în timpul mersului; deschiderea ușilor autovehiculului atunci când acesta este oprit sau staționat, fară asigurarea că nu se pune în pericol siguranță deplasării celorlalți participanți la trafic;
15. oprirea autovehiculelor destinate transportului public de persoane în alte locuri decât în stațiile semnalizate că atare;
16. nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi;
17. conducerea pe drumurile publice a vehiculelor cu două roti, fară a se asigura contactul cu partea carosabila pe ambele roti.
6-9 puncte amendă plus suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 60 de zile
a) nerespectarea regulilor privind prioritatea de trecere, depășirea sau trecerea la culoarea roșie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulație din care au
rezultat avarierea unui vehicul sau alta pagube materiale;
b) nerespectarea interdicției temporare de circulație instituite pe un anumit segment de drum public;
c) nerespectarea regulilor de circulație la trecerea unei coloane oficiale sau intercalarea într-o astfel de coloana;
d) circulația pe sens opus, cu excepția cazurilor în care se efectuează regulamentarmanevra de depășire.
9-20 puncte amendă
1. conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecției tehnice periodice a expirat;
2. conducere ape drumurile publice a unui vehicul fără a avea montată una dintre plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori dacă plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare nu sunt fixate în locurile special destinate;
3. conducerea unui vehicul cu tracțiune animală neînregistrat;
4. neefectuarea radierii vehiculelor din evidență, în cazurile și termenele prevăzute de lege;
5. conducerea unui autovehicul destinat transportului public de persoane sau de mărfuri fără a deține atestatul profesional;
6. neefectuarea verificării medicale periodice;
7. neîndeplinirea de către medicul de familie a obligațiilor prevăzute la art. 22 alin. (6) în cazul implicării, cu vinovăție, a conducătorului de vehicul aflat în evidență să într-un accident de circulație în urmă căruia au rezultat numai pagube materiale;
8. deținerea simultană a două permise de conducere naționale, dintre care unul eliberat de o autoritate competență străină;
9. lipirea de afișe, inscripțîi sau înscrisuri pe indicatoare sau dispozitivele ce servesc la semnalizarea rutieră, inclusiv pe suporturile acestora;
10. deținerea, montarea sau folosirea în circulația pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă pe vehiculele care nu au acest drept;
11. deținerea, montarea sau folosirea în circulația pe drumurile publice a dispozitivelor care perturbă funcționarea normală a dispozitivelor de măsurare a vitezei;
12. folosirea nejustificată a mijloacelor speciale de avertizare luminoase sau sonore de către conducătorii autovehiculelor care au regim de circulație prioritară;
13. nerespectarea semnalelor regulamentare ale agenților de cale ferată la trecerea la nivel;
14. necomunicarea de către proprietarul sau utilizatorul unui vehicul, la solicitarea poliției rutiere, a identitățîi persoanei căreia i-a încredințat vehiculul spre a fi condus;
15. neîndeplinirea obligațiilor ce îi revin conducătorului de vehicule care efectuează transport public de persoane sau de mărfuri;
16. nerespectarea obligațiilor ce revin conducătorilor de vehicule cu tracțiune animală;
17. nerespectarea dispozițiilor art. 74 privind circulăția pe autostrăzi;
18. neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 79 alin. (2) în cazul implicării conducătorului de autovehicul într-un accident de circulație din care au rezultat numai pagube materiale;
19. efectuarea transportului de mărfuri sau persoane cu autovehicule și remorci care circulă în baza autorizației pentru probe;
20. conducerea unui autovehicul care circulă în baza autorizației pentru probe în afară județului sau a municipiului București în rază căruia își are sediul titularul autorizației;
21. nerespectarea semnificației luminii roșii a dispozitivelor instalate pentru semnalizarea benzilor cu circulație reversibilă;
22. săvârșirea de către conducătorii de vehicule sau pasagerii acestora de gesturi obscene, proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare participanților la trafic;
23. aruncarea, lăsarea ori abandonarea pe drumul public de obiecte, materiale, substanțe sau vehicule, după caz;
24. nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;
25. neprezentarea, în mod nejustificat, în termenul stabilit la unitatea de poliție rutieră la care au fost invitate pentru soluționarea oricărei probleme legate de calitatea de participantla trafic sau de proprietar ori utilizator de vehicul;
26. pătrunderea pe drumurile publice modernizate cu un vehicul care are pe roți sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanțe sau materiale ce pun în pericol siguranță circulației;
27. transportul copiilor în vârstă de până la 12 ani sau al animalelor pe locurile din față ale vehiculelor;
28. conducerea autovehiculului cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone pe drumurile acoperite cu gheață, zăpadă sau polei, fără a avea montate pe roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate;
29. neaplicarea, în partea din spate a unui vehicul înmatriculat într-un stat care nu este semnatar al Convenției asupra circulației rutiere, a semnului distinctiv al statului care a efectuat înmatricularea;
30. staționarea neregulamentară pe drumurile publice în condiții de vizibilitate redusă;
31. lovirea, deteriorarea sau ocolirea porților de gabarit instalate înaintea trecerii la nivel cu calea ferată;
32. lovirea și/sau deteriorarea pasajelor superioare de pe drumurile publice, prin nerespectarea gabaritului de liberă trecere semnalizat corespunzător;
33. montarea pe autovehicul a unui sistem antifurt sonor a cărui durata a semnalului depășește mai mult de un minut consecutiv, iar intensitatea semnalului depășește pragul fonic prevăzut de lege;
34. neaplicarea, în partea din spate a autovehiculului care efectuează transport public de persoane sau de mărfuri, a indicatorului cu limitele de viteză admise pentru categoria din care face parte vehiculul condus;
35. aplicarea tratamentelor chimice sau a foliilor pe parbriz, lunetă sau pe geamurile laterale, cu excepția celor omologate și/sau certificate de către autoritatea competență și care sunt marcate corespunzător;
36. aplicarea de afișe, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale care restrâng sau estompează vizibilitatea sub limita legal admisă ori împiedică sau diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare și semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;
37. încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor care transporta produse sau mărfuri periculoase ori a vehiculelor cu masă și/sau gabaritul depășit;
38. nerespectarea obligației de comunicare prevăzute la art. 80 sau comunicarea de date inexacte sau incomplete.
9-20 puncte amendă plus suspendarea exercitării dreptului de a conduce pentru o perioada de 90 de zile
a) conducerea sub influență băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracțiune;
b) conducerea vehiculului cu defecțiuni grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcție, constatate de poliția rutieră împreună cu specialiștii Registrului Auto Român;
c) neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune;
d) nerespectarea dispozițiilor prevăzute la art. 35 alin.(3);
e) depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv și pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate și verificate metrologic.
21-100 de puncte amendă următoarele fapte săvârșite de către persoane fizice sau juridice
1. nesemnalizarea sau semnalizarea nerespunzatoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferată, conform standardelor în vigoare; neinlaturarea obstacolelor care împiedică vizibilitatatea conducătorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferată;
2. neîndeplinirea obligațiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutieră, precum și a dispozitivelor speciale de acest fel;
3. nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare, conform standardelor în vigoare, a obstacolelor sau lucrărilor aflate în zona drumului public;
4. neasigurarea stării de viabilitate a părții carosabile potrivit standardelor în vigoare, precum și neluarea măsurilor de înlăturare a obstacolelor aflate pe partea carosabilă;
5. amplasarea în zona drumului public de dispozitive care pot fi confundate cu indicatoarele ori instalațiile care servesc la semnalizarea rutieră ori realizarea de construcții sau instalații ori ceearea de alte obstacole de natură să le limiteze vizibilitatatea sau eficacitatatea;
6. instituirea de restricții de circulăție pe drumurile publice fără autorizația administratorului drumului și avizul poliției rutiere;
7. nerespectarea termenelor și condițiilor stabilite de administratorul drumului public și de poliția rutieră privind amplasarea și executarea de lucrări în zona drumului public;
8. nerespectarea obligațiilor de către executant sau, după caz, beneficiar că, după terminarea lucrărilor în partea carosabilă, acosta-ment sau trotuar, să readucă drumul public cel puțin la starea inițială;
9. neîndeplinirea obligațiilor ce le revin, potrivit normelor legale, în legătură cu vehiculele și conducătorii acestora;
10. necomunicarea, în termen, la cererea poliției rutiere, a identitățîi persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice;
11. lipsa dotărilor specifice obligatorii pentru admiterea și menținerea în circulație a vehiculelor;
12. neasigurarea insotirii deplasării vehiculelor care efectuează transport de mărfuri sau produse periculoase, precum și a celor cu mase sau gabarite depășite;
13. nerespectarea obligației de a echipa personalul de execuție a lucrărilor în zona drumului public cu echipamente de protecție-avertizare fluorescent-reflectorizant;
14. amplasarea stațiilor mijloacelor de transport public de persoane fără avizul poliției rutiere;
15. practicarea actelor de comerț pe trotuar, pe acostament sau pe partea carosabilă, iar în afară localităților, în zona de siguranță a drumului public;
16. refuzul nejustificat de a înmatricula sau de a înregistra un vehicul ori de a elibera plăcuțele cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare ori de a menționa în certificatul de înmatriculare datele de identificare a utilizatorului;
17. neîndeplinirea, de către proprietarul sau deținătorul mandatat al vehiculului, a obligației de a solicită autorității competențe înscrierea în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare a datelor de identificare a utilizatorului;
18. neîndeplinirea obligațiilor ce revin organizatorilor întrecerilor autorizate de a lua toate măsurile necesare pentru desfășurarea în siguranță a acestora, precum și pentru protecția celorlalți participanți la trafic;
19. neîndeplinirea obligației, de către autoritățile publice locale, de a efectua amenajări rutiere destinate circulației pietonilor, bicicliștilor, vehiculelor cu tracțiune animală și calmarii traficului, precum și nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a acestora;
20. încredințarea unui vehicul destinat transportului public de persoane sau de mărfuri pentru a fi condus pe drumurile publice de către un conducător de autovehicul sau tramvai care nu are atestat profesional;
21. dispunerea efectuării transportului de mărfuri și produse periculoase sau a vehiculelor cu masă și/sau gabaritul depășit fără autorizație specială emisă în condițiile legii ori pe alte trasee decât cele stabilite de autoritatea competență;
22. neîndeplinirea obligației de înștiințare a poitiei rutiere de pe a cărei rază de competență pleacă transportul de mărfuri sau produse periculoase cu privire la traseul stabilit și localitatea de destinație;
23. neîndeplinirea obligației de către autoritățile administrației publice locale de a amenaja drumuri laterale în condițiile art. 71 alin. (2);
24. nerespectarea obligației administratorului drumului public sau autorității publice locale de a execută sau, după caz, de a desființa amenajările rutiere, în termenul stabilit împreună cu poliția rutieră ;
25. punerea în aplicare a planurilor de urbanism generale, zonale sau de detaliu, fără că acestea să fie avizate în prealabil de către administratorul drumului public și poliția rutieră;
26. încălcarea dispozițiilor legale privind efectuarea de modificări și completări în certificatul în certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori în cartea de identitate a vehiculului, precum și verificarea tehnică periodică a acestuia fără solicitarea prezentării de către proprietar a dovezii existenței asigurării de răspundere civilă pentru pagube produse terților prin accidente de autovehicule;
27. neîndeplinirea obligației de întreținere a drumului public pe timp de iarnă, potrivit reglementărilor în vigoare;
28. nerespectarea obligației de comunicare prevăzute la art .80 sau comunicarea de date inexacte ori incomplete.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Având în vedere temperaturile scăzute prognozate, pompierii și polițiști locali au intensificat misiunile de patrulare pentru identificarea persoanelor fără adăpost și transportul acestora la spații de cazare, după evaluarea stării de sănătate în Unitățile de Primiri Urgenţe.
Astfel de acțiuni s-au desfășurat, în această seară, în municipiile Botoșani și Dorohoi, începând cu ora 20:00, fiind găsite cinci persoane.
De asemenea, la întoarcerea din misune, echipajele SMURD vor verifica zonele cunoscute ca fiind frecventate de oamenii fără adăpost.
Publicitate
Adresăm rugămintea tuturor cetățenilor care cunosc sau întâlnesc astfel de persoane să anunțe autoritățile.
În sezonul rece, expuse pot fi și persoanele în vârstă, care locuiesc singure, motiv pentru care se recomandă să le vizitați cât mai des, să le sunați, mai ales dacă știți că au probleme de sănătate.
În zilele și nopțile geroase este recomandată evitarea deplasărilor pe distanțe lungi, expunerea în frig pentru perioade mari de timp sau extenuarea, deoarece efortul fizic la temperaturi scăzute poate cauza probleme de sănătate.
Totodată, este necesară respectarea următoarelor recomandări:
– îmbrăcați-vă gros;
– pe timpul cât stați afară, mișcați-vă permanent pentru a vă păstra căldura corporală și feriți-vă de ţurţurii care se pot forma pe clădiri;
– evitați trecerea, în mod brusc, din încăperile încălzite la temperaturile foarte scăzute din mediu;
– mâncaţi regulat şi consumaţi multe lichide, evitând excesul de cofeină sau alcool;
– protejaţi persoanele în vârstă, care au probleme de sănătate, copiii și femeile însărcinate;
– purtați încălțăminte cu tălpi groase, antiderapante, pentru a evita căderile;
– în situații de urgență, apelați numărul unic 112.
Sfântul Haralambie este prăznuit de Biserica Ortodoxă pe 10 februarie. Numele sfântului este de origine greceasă, fiind compus din cuvintele „haris” (har) si „lampos” (lumina, strălucire), drept pentru care el ar putea să însemne „strălucire a harului”. cunoscut ca izbăvitor de ciumă şi de foamete, apărător al oamenilor, animalelor și a țarinilor.
Și în județul Botoșani este o biserică care de ziua acestui sfânt îmbracă haină de sărbătoare și îl cinstește prin popas de rugăciune impresionant prin evlavie și participare. Mai precis, biserica se află în municipiul Botoșani, o mare binecuvântare pentru micuța comunitate din Parcul Tineretului, cartier mărginaș al orașului, care are ca hram principal Izvorul Tămăduirii.
Fiind hramul secundar, încă sunt mulți botoșăneni care nu știu că au șansa să se roage în casa ocrotită de sfânt chiar în orașul lor. Dacă Maica Domnului este Izvor al Tămăduirii, Sfântul Haralambie este ocrotitorul săracilor şi al bolnavilor. Nici nu se putea o asociere mai potrivită de hramuri pentru o biserică sau parohie, cum este acest lăcaș de cult, cele două sărbători îmbinând latura liturgică cu aceea social-filantropică.
Primul hram fără părintele Ionică Alupoaiei
Sărbătoarea a început încă de duminică seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată de un sobor de preoți din municipiul Botoșani și localitățile limitrofe. Un sobor de 12 preoți, întocmai ca apostolii, a cerut în rugăciune mijlocirea Sfântului Haralambie în biserica ctitorită de părintele Ioan Alupoaiei cu bănuțul văduvei. Creștinii au participat în număr mare și anul acesta, demonstrând o evlavie deosebită față de acest sfânt însemnat cu cruce neagră în calendar, dar atât de grabnic ajutător. A onorat cu prezența părintele inspector Liviu Botezatu, unul dintre preoții care au apreciat lucrarea regretatului părinte Ioan.
Răspunsurile la strană au fost date de mai mulți cântăreți din oraș, cărora li s-a alăturat părintele Dumitru Anușcă, deosebit cunoscător al muzicii psaltice. La finalul popasului duhovnicesc, părintele Marius Ciobanu a binecuvântat prin rugăciunea Litiei, pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public. Părintele i-a cerut lui Dumnezeu, prin rugăciunea de binecuvântare a acestor prinoase, să le înmulţească „în sfânt locaşul acesta, în oraşul acesta, în ţara aceasta şi în toată lumea Sa”. Pâinile au fost stropite cu vin şi împărţite credincioşilor, după sfârşitul slujbei.
Publicitate
A urmat un cuvânt de învățătură al părintelui Marius Ciobanu, parohul Bisericii care poartă numele Sfântului Nectarie și al Sfântului Andrei din Botoșani.
„Pomenește, Doamne, pe părintele Ioan, fratele nostru”
Luni dimineață, în ziua de prăznuire a Sfântului Haralambie, sărbătoarea a continuat cu Utrenia și Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, săvârșită în sobor, o slujbă emoționantă și pătrunzătoare. Părintele Ioan Alupoaiei a fost pomenit de câteva ori, lăsând să cadă pe obrazul multor enoriași o umbră de tristețe. Ca și în seara care a precedat sărbătoarea, biserica a fost plină de credincioși, veniți din toate părțile orașului pentru a-l cinsti pe Sfântul Haralambie, făcătorul de minuni.La final, a urmat o slujbă de pomenire a celor adormiți, după care gospodinele din parohie și-au demonstrat talentul culinar, oferind creștinilor celor prezenți tradiționalele sărmăluțe.
Ascultarea pe care a lăsat-o părintele Ioan Alupoaiei fiilor săi duhovnicești
Pentru lumea ortodoxă Mucenicul lui Hristos, Haralambie, este mare izbăvitor în vreme de molimă, făcător de minuni și grabnic ajutător al celor care-i cer ajutorul şi citesc Acatistul şi Paraclisul său. Este considerat un sfânt taumaturg, fiind vindecător de boli şi mai ales în vremuri pandemice care afectează milioane de oameni. La ultimul hram pe care părintele Ionică l-a slujit a lăsat un cuvânt ca a ajuns acum să semene cu o poruncă. „Să puneți numele copiilor Haralambie. Noi punem nume de staruri de cinema, de fotbal, în loc să punem nume de creștini, să aibă copilul acolo numele unui sfânt, care te ocrotește, la care te rogi. Iată, Sfântul Haralambie, care împreună cu Maica Domnului pot mijloci înaintea lui Dumnezeu pentru mântuirea sufletelor noastre”, a spus părintele Ioan în ultima sa predică.
***
Sfântul Haralambie a fost şi este cinstit de creştinii ortodocşi ca un mare mărturisitor şi ocrotitor al celor aflaţi în suferinţe şi necazuri.
Pentru credinţa sa neclintită şi pentru răbdarea de care a dat dovadă în faţa chinuitorilor, creştinii l-au cinstit şi iubit mult pe Sfântul Haralambie, rugându-l să-i ajute atunci când şi ei erau în suferinţe, boli sau necazuri ale vieţii. Astfel, evlavia credincioşilor ortodocşi l-a considerat pe Sfântul Sfințit Mucenic Haralambie ocrotitor de boli, de moarte năprasnică, iar pentru că sfântul fusese păstor înainte de a fi hirotonit, ţăranii îi cereau să le apere animalele domestice şi să-i ajute să aibă roadă bogată. Cu siguranţă, Sfântul i-a ajutat pe foarte mulţi în rugăciunile lor, pentru că altfel nu s-ar putea înţelege mulţimea de tradiţii populare, legate de cinstirea lui, dar şi numărul mare de biserici şi mănăstiri care i-au fost închinate. Sensibili la sfinţii care au fost păstori, românii, cu un bogat trecut pastoral, s-au simţit ataşaţi foarte mult de acest sfânt, construind sfinte locaşuri în cinstea lui şi păstrându-i sfintele moaşte ca daruri nepreţuite şi făcătoare de minuni. Astfel, aproape în toate regiunile din România există cel puţin o biserică închinată Sfântului Haralambie.
Limitele de viteză pe șoselele din România. Codul rutier stabilește care este regimul legal de viteză pe drumurile din România. Sunt prevăzute atât limitele de viteză în interiorul localităților cât și în afara acestora, în funcție de tipul autovehiculelor și tipul drumurilor, scrie alba24.ro.
Șoferii care depășesc limitele admise de viteză riscă să fie sanctionați cu amenzi între 405 și 4.050 lei și pot rămâne fără permis timp de 90 sau 120 de zile.
Limitele de viteză pe șoselele din România
Potrivit art. 49 alin. (1) din Codul Rutier, limita maximă de viteză în localități este de 50 km/h. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităților, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A și B, și limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h.
Limitele de viteză mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul poliției rutiere.
De asemenea, pe anumite sectoare de drum, ținând seama de împrejurări și de intensitatea circulației, administratorul drumului, cu avizul poliției rutiere, poate stabili și limite de viteză inferioare, dar nu mai puțin de 10 km/h pentru tramvaie și de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
Limitele maxime de viteză în afara localităților sunt:
pe autostrăzi – 130 km/h;
pe drumurile expres – 120 km/h;
pe drumurile naționale europene (E) – 100 km/h;
pe celelalte categorii de drumuri – 90 km/h.
Limitele de viteză pe șoselele din România: vitezele maxime admise, în funcție de tipul autovehiculelor
Potrivit Codului Rutier, vitezele maxime admise în afara localităților pentru categoriile de autovehicule prevăzute de lege sunt următoarele:
Publicitate
pentru autovehiculele din categoriile A și B:
130 km/h pe autostrăzi
120 km/h pe drumurile expres
100 km/h pe drumurile naționale europene (E)
90 km/h pe celelalte categorii de drumuri
pentru autovehiculele din categoriile C, D și D1:
110 km/h pe autostrăzi
100 km/h pe drumurile expres
90 km/h pe drumurile naționale europene (E)
80 km/h pe celelalte categorii de drumuri
pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 și C1:
90 km/h pe autostrăzi,
85 km/h pe drumuri expres,
80 km/h pe drumurile naționale europene (E)
70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri
pentru tractoarele agricole sau forestiere și mopede:
45 km/h
Sistemul de amenzi rutiere, structurat pe cinci clase de sancțiuni
Potrivit Codului Rutier, există cinci clase de sancțiuni. Primele patru dintre acestea sunt aplicabile persoanelor fizice, în timp ce cea de-a cincea este aplicabilă exclusiv persoanelor juridice.
Clasele de sancțiuni sunt următoarele:
clasa I – 2 sau 3 puncte-amendă;
se aplică și conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârșește o faptă pentru care se aplică 2 puncte de penalizare
clasa a II-a – 4 sau 5 puncte-amendă;
se aplică și conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârșește o faptă pentru care se aplică 3 puncte de penalizare
clasa a III-a – de la 6 la 8 puncte-amendă;
se aplică și conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârșește o faptă pentru care se aplică 4 puncte de penalizare
clasa a IV-a – de la 9 la 20 puncte-amendă;
se aplică și conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai care săvârșește o faptă pentru care se aplică 6 puncte de penalizare
clasa a V-a – de la 21 la 100 puncte-amendă.
Care sunt amenzile pentru depășirea limitei de viteză
Potrivit legislației, amenzile pentru depășirea limitei de viteză sunt următoarele:
depășirea cu 10 până la 20 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus
2 – 3 puncte de amendă (405 lei și 607,5 lei amendă) + 2 puncte de penalizare
depășirea cu 21 până la 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus
4 – 5 puncte de amendă (810 lei și 1.012,5 lei amendă) + 3 puncte de penalizare
depășirea cu 31 până la 40 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus
6 – 8 puncte de amendă (1.215 lei și 1.620 lei amendă) + 4 puncte de penalizare
depășirea cu 41 până la 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv pentru categoria din care face parte autovehiculul condus
9 – 20 puncte de amendă (1.822,5 lei și 4.050 lei amendă) + 6 puncte de penalizare
depășirea limitei de viteză cu peste 50 km/h
9 – 20 de puncte de amendă (1.822,5 lei și 4.050 lei amendă) + suspendarea permisului de conducere pentru 90 de zile
depășirea limitei de viteză cu peste 70 km/h
9 – 20 de puncte de amendă (1.822,5 lei și 4.050 lei amendă) + suspendarea permisului de conducere pentru 120 de zile
Ambasadorii juniori din cadrul Proiectului ,,Școala Ambasador al Parlamentului European’’ de la Liceul ,,Demostene Botez’’ Trușești împreună cu ambasadorii juniori de la Liceul cu Program Sportiv Botoșani au participat la Proiectul EUROSCOLA- eveniment organizat de Parlamentul European de la Strasbourg.
Programul EUROSCOLA de la STRASBOURG adună elevii cu vârste de cel puțin 14 ani din toate cele 27 de țări membre ale Uniunii Europene, din țările candidate și din fostele țări membre pentru a dezbate, a apăra un punct de vedere, a negocia, a depune emendamente ,a vota și, în ce le din urmă, a adopta rezoluții privind problemele europene reale. Elevii se pot familiariza astfel cu modul în care funcționează instituțiile europene, pot discuta despre democrație, drepturile fundamentale sau valorile europene și își pot exprima opinii perso
nale cu privire la deciziile luate la nivelul Uniunii Europene. Programul zilei EUROSCOLA combină participarea în persoană , direct din Hemiciclul Parlamentului European de la Strasbourg, cu participarea online prin trasnsmitere în direct și pe platformele interactive online. Programul EUROSCOLA a inclus deschiderea oficială a evenimentului de către Președintele Parlamentului, o sesiune de întrebări și răspunsuri cu unul dintre vicepreședinți și un ,, laborator al inovării’’ care le permite elevilor să își împărtășească ideile unui expert din Parlamentul European din domeniul de care ține tema sesiunii. La deschiderea evenimentului, elevii au ascultat mesajul video transmis de Președintele Parlamentului European Roberta METSOLA. În cadrul acestei activități care a avut loc în data de 07.02.2025, elevii au avut ocazia să asiste la prezentări, să pună întrebări Vicepreședintelui Parlamentului European , domnul Nicolae ȘTEFĂNUȚĂ (The Greens/EFA, RO), să participe la un laborator de inovație pe tema combaterii sărăciei și a excluziunii sociale – ,, Towards a strong social europe: The eu’s ambition to end poverty and social exclusion’’- interviu cu Danai Papadopoulou, Secretariat of the Committee on Employment and Social Affairs of the European Parliament, Hemicycle și să simuleze pentru o zi activitatea unui europarlamentar. Coordonator EPAS , Prof. Cristina GRĂDINARU-VANCIU Liceul ,,Demostene Botez’’ Trușești.