Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca au anunțat astăzi că au descoperit şi indisponibilizat pentru continuarea cercetărilor un autoturism de lux, după a cărui serie de șasiu reală, figura în INTERPOL cu mențiunea”vehicul furat” din Marea Britanie.
În data de 07 septembrie a.c., în jurul orei 19.00, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca – ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control pentru trecerea frontierei, un bărbat cu cetăţenie română și Republica Moldova, în vârstă de 45 ani, la volanul unui autoturism, înmatriculat în Marea Britanie.
La controlul de frontieră, existând suspiciuni cu privire la situaţia juridică a mijlocului de transport, colegii noștri au efectuat verificări suplimentare, ocazie cu care au constatat că există diferență între seria înscrisă în certificatul de înmatriculare și seria poansonată pe șasiu, care prezenta urme de falsificare.
În urma verificărilor efectuate cu ajutorul unui ofițer FRONTEX care își desfășoară activitatea la Punctul de Trecere a Frontierei Stânca s-a stabilit faptul că, după seria originală, autoturismul figurează în INTERPOL cu mențiunea ,,vehicul furat” din Marea Britanie.
Cu privire la cele constatate, bărbatul a declarat că a achiziționat mijlocul de transport, în luna aprilie a acestui an, plătind suma de 21.000 de lire sterline.
Poliţiştii de frontieră efectuează cercetări în cauză pentru săvârşirea infracţiunii de tăinuire, iar autoturismul, în valoare de 250.000 de lei, a fost indisponibilizat în vederea continuării cercetărilor.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Ministerul Educației și Cercetării a publicat în Monitorul Oficial calendarul oficial al simulării examenului național de bacalaureat pentru anul 2026. Potrivit documentului, probele scrise vor avea loc între 23 și 26 martie 2026, iar rezultatele vor fi afișate pe 3 aprilie 2026, informează alba24.ro.
Simulările examenului de bacalaureat sunt organizate anual cu scopul de a-i ajuta pe elevi să se familiarizeze cu structura subiectelor, tipologia cerințelor și condițiile reale de desfășurare a probelor. Totodată, rezultatele obținute oferă profesorilor, elevilor și părinților un semnal pentru evaluarea nivelului de pregătire și pentru stabilirea strategiei finale înaintea examenului propriu-zis.
Programul probelor scrise – simulare BAC 2026:
23 martie 2026 – Proba E.a: Limba și literatura română
24 martie 2026 – Proba E.c: proba obligatorie a profilului
25 martie 2026 – Proba E.d: proba la alegere a profilului și specializării
26 martie 2026 – Proba E.b: Limba și literatura maternă
Rezultatele simulării vor fi afișate în data de 3 aprilie 2026.
Calendarul examenului național de Bacalaureat 2026 – Sesiunea iunie-iulie 2026
2-4 iunie 2026 – Înscrierea candidaților la prima sesiune de examen
4 iunie 2026 – Încheierea cursurilor pentru elevii claselor a XII-a/a XIII-a
8-10 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
10-11 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
11-12 iunie 2026 – Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
15-17 iunie 2026 – Evaluarea competențelor digitale — proba D
29 iunie 2026 – Limba și literatura română — proba E.a) — probă scrisă
30 iunie 2026 – Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — probă scrisă
2 iulie 2026 – Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — probă scrisă
3 iulie 2026 – Limba și literatura maternă — proba E.b) — probă scrisă
7 iulie 2026 – Afișarea rezultatelor inițiale la probele scrise (până la ora 12:00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14:00–18:00)
8-9 iulie 2026 – Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
Memorialul Ipotești ‒ Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează pe 12 septembrie 2025, începând cu ora 12:00, activități de promovare a patrimoniului în cadrul Zilelor Europene ale Patrimoniului, ediția septembrie 2025.
În Amfiteatrul Laurențiu Ulici, în parteneriat cu Colegiul Economic „Octav Onicescu”, începând cu ora 12:30, va avea loc proiecția Case din Botoșani – „Marele drum al copilăriei” – Octav Onicescu prin care Memorialul Ipotești și-a propus să reconstituie, prin imagini, drumul matematicianului Octav Onicescu (n. 20 august 1892, Botoșani ‒ d. 19 august 1983, București) de la casa copilăriei sale spre Școala „Marchian”, în care a urmat cursurile primare, și spre Liceul „A.T. Laurian”, unde a urmat cursurile gimnaziale și liceale. „Marele drum al copilăriei” este descris de Octav Onicescu în primul volum al Memoriilor sale. Autorul a însoțit descrierile cu o schiță a acestui traseu, pe care Memorialul Ipotești a încercat să-l reproducă cât mai exact cu putință. Fotografiile au fost realizate de fotograful Dan Mocrei, filmarea cu drona – de Andrei Boicu. Cezar Amitroaie este vocea matematicianului pe parcursul acestui drum, în care trecutul se împletește cu viitorul.
Pe aleea din preajma Casei memoriale, începând cu data de 12 septembrie, ora 12:00, va fi deschisă expoziția foto-documentară Viitorul din trecut. Expoziția reconstituie, din imagini, documente de epocă și extrase din presa vremii, istoricul casei ce a aparținut familiei Eminovici. Casa, parctic, dispăruse în anul 1924 când proprietara de atunci a moșiei, Maria Papadopol, a încercat consolidarea ei, încercare eșuată, așa cum o dovedesc și cele patru fotografii făcute în prima parte a secolului trecut. Comunitatea botoșăneană și autoritățile locale au fost mobilizate printr-o amplă campanie în presă, de durată, pentru a participa la refacerea casei, în vederea înființării unui muzeu dedicat lui Mihai Eminescu, și la consolidarea Bisericuței ce a aparținut familiei. Din relatările presei, obiectivele stabilite au fost realizate abia în anul 1940, când a fost inaugurată casa-muzeu și sfințită noua biserică votivă. Reconstruirea casei în varianta cât mai apropiată de originalul dispărut s-a făcut la finalul anilor 70, în baza proiectului realizat de un colectiv al Institutului „Ion Mincu” București, coordonat de arhitecții Cornel Dumitrescu și Virgil Polizu. Despre aceste lucruri povestesc cele 8 panouri din expoziție, care conțin con QR. Ela Nistor, actriță a Teatrului „Mihai Eminescu” Botoșani, va lectura, pentru publicul spectator, din documentele reproduse în expoziția stradală.
Publicitate
Începând cu ora 12:00, în parteneriat cu Colegiul „A.T. Laurian”, va avea loc proiectul educațional, Cuvintele-ferestre și uși de patrimoniu. Elevii sunt invitați să participe la un tur ghidat, unde vor descoperi istoria casei Papadopol și rolul ei în contextul cultural botoșănean. Se va pune accent pe elementele arhitecturale (ferestrele și ușile) ca metafore ale timpului – fereastra ca privire spre trecut, ușa ca deschidere spre viitor. Turul va fi urmat de un atelier de scriere creativă: „Ferestre și uși, trecut și viitor”. Elevii sunt invitați să scrie texte (eseuri scurte, poezii, mini-povești) pornind de la imaginea unei ferestre și a unei uși.
Poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Stânca efectuează cercetări în privinţa unui bărbat, cetățean georgian, asupra căruia a fost descoperit un permis de conducere fals.
În data de 10 septembrie a.c., în jurul orei 12.10, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca-ITPF Iași, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de control, pasager într-un autocar înmatriculat în Moldova, un bărbat, cetățean georgian, în vârstă de 37 de ani.
Polițiștii de frontieră au descoperit ascuns în bagajele bărbatului un permis de conducere cu însemnele autorităților din Rusia, cu fotografia și datele de identificare ale bărbatului.
Având suspiciuni cu privire la autenticitatea documentului prezentat la control, colegii noştri au efectuat verificări suplimentare, în urma cărora au descoperit că permisul de conducere nu prezintă condițiile de formă și fond ale unuia autentic, fiind fals.
Bărbatul a declarat că nu este deținător de permis de conducere, motiv pentru care și-a procurat un permis de conducere fals contra sumei de 650 de euro.
Publicitate
În cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de instigare la fals material în înscrisuri oficiale, la finalizare urmând a se lua măsurile legale care se impun.
În anul şcolar 2024-2025, în Colegiul Naţional „A. T. Laurian” din Botoşani, activităţile în cadrul Programului Erasmus+ au fost continuate, prin :
– proiectul de acreditare, educaţie şcolară, Erasmus+, anul al III-lea de implementare;
– proiectul de acreditare, formare profesională-VET, Erasmus+, anul al II-lea de implementare;
– proiectul de parteneriat pentru cooperare, Erasmus+, coordonat de Université de Bretagne Occidentale, anul al II-lea de implementare.
– mai multe proiecte eTwinning.
În al treilea an al proiectului de Acreditare, Erasmus+, Mobilităţi, acţiunea cheie 1, în domeniul Educaţiei şcolare, cu nr. de referinţă 2024-1-RO01-KA121-SCH-000217506:
Publicitate
– patru cadre didactice au participat la cursul Education for Sustainability, organizat de ITC International Training Center, desfăşurat în Praga, Republica Cehă, în perioada 09-13.06.2025, cu scopul de a învăţa noi metode pedagogice care să motiveze creativitatea şi inovarea;
– un cadru didactic a participat la un Job-shadowing (stagiu de observare), în Kaunas, Lituania, în perioada 03-11.05.2025, pentru a-şi dezvolta competenţele profesionale în domeniul managementului educaţional;
– nouăsprezece elevi au participat la Mobilităţi de grup-elevi, pentru a-şi îmbunătăţi competenţele sociale şi civice, spiritul de iniţiativă şi antreprenoriat, în perioada 03-12.05.2025:
o zece elevi, însoţiţi de două cadre didactice, în Calais, Franţa;
o nouă elevi, însoţiţi de două cadre didactice, în Kaunas, Lituania.
Principalele teme abordate în cadrul mobilităţilor au fost: interculturalitatea, cetăţenia europeană, voluntariatul, noul context de învăţare.
Elevii au învăţat să colaboreze eficient într-un mediu internațional, lucrând în echipă cu elevi din alte țări și respectând ideile și perspectivele diferite. Au înțeles mai bine diversitatea culturală europeană și importanța toleranței, ceea ce i-a ajutat să devină mai deschişi și mai adaptabili într-un mediu multicultural.
În cadrul mobilității de grup-elevi, dezvoltarea durabilă și protecția mediului au fost promovate prin activități de conștientizare, vizitarea de expoziții dedicate acestor teme, metodele de informare a cetățenilor (pliante, afișe stradale) privind protecția mediului și trierea selectivă a deșeurilor. Au fost aduse pliante pentru a le folosi în cadrul activităţilor educative. Au învățat cum acțiunile zilnice influențează planeta și cum putem adopta un stil de viață mai responsabil. Exprientele din proiect au încurajat participanţii să recicleze, să reducă consumul de resurse, să economisească energia și să promoveze transportul ecologic. Au descoperit exemple de bune practici în ceea ce privește sustenabilitatea – cum ar fi utilizarea materialelor reciclabile, gestionarea eficientă a deșeurilor sau amenajarea spațiilor verzi.
Elevii au învățat să fie mai toleranţi, iar activitățile desfășurate au avut ca teme și colaborarea și incluziunea între elevii din medii şi cu perspective diferite. Au desfășurat numeroase activități împreună cu elevii francezi sau lituanieni, s-au legat prietenii, au început sa se cunoască mult mai bine. În Franţa, sunt elevi de mai multe naționalități, care sunt tratați în mod egal, diversitatea fiind încurajată și prin cadrul afișelor de pe holuri. Au descoperit o comunitate școlară tolerantă și o capacitate deosebită de a integra atât grupuri etnice locale cât și participanţii la mobilitate.
În cadrul mobilităților, a fost încurajată, în acelaşi timp, dezvoltarea competențelor digitale.
Iată câteva din opiniile elevilor participanţi la mobilităţile Erasmus+:
– Am învățat să respect opiniile și culturile diferite, să promovez dialogul deschis și să colaborez eficient într-un mediu multicultural. Această experiență m-a făcut mai conștientă de importanța participării active în comunitate și de rolul meu ca cetățean european responsabil.
– Am participat la ore de educație civică. Am învățat să respectăm reguli și valori civice într-un alt sistem educațional. Am devenit mai responsabili, mai toleranți și mai implicați în viața de grup, învățând prin exemplu ce înseamnă respectul reciproc și buna conviețuire.
– Am învăţat ce înseamnă participarea activă în societate, drepturile si responsabilitățile noastre ca cetățeni europeni, să respectăm reguli și să învățăm să colaborăm cu oameni din alte culturi. Toate acestea contribuie la formarea noastră ca persoane responsabile și implicate.
– Această mobilitate mi-a oferit o nouă perspectivă, am avut ocazia de a participa activ la orele de curs ale elevilor, având inclusiv oportunitatea de a răspunde la întrebările acestora cu privire la sistemul nostru de învățământ şi la oraşul Botoşani. În plus, am putut răspunde şi la întrebările profesorilor în ceea ce priveşte materia abordată în ora respectivă.
Elevii şi profesorii participanţi au avut posibilitatea de a prezenta impactul mobilităţilor asupra dezvoltării profesionale şi personale, precum şi asupra şcolii şi comunităţii locale, în cadrul Conferinţei de valorizare, desfăşurată în data de 28.08.2025, în format online.
Pentru liceu, mobilitatea a reprezentat un prilej de colaborare europeană și vizibilitate, iar pentru comunitate, a fost creat un exemplu pozitiv pentru alți tineri care doresc să se implice într-un proiect educațional de acest tip.
Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educației, formării, tineretului și sportului pentru perioada 2021-2027, se axează pe impactul său calitativ și contribuie la crearea unor societăți mai favorabile incluziunii și cu un nivel mai mare de coeziune, mai ecologice și mai pregătite din punct de vedere digital.