Pe hârtie România are un număr mare de autostrăzi. Țara este brăzdată de proiecte, legături, drumuri expres și șosele de centură. Există nu mai puțin de 14 autostrăzi și multă lume care circulă spre exemplu pe A10, Sebeș-Turda, funcțională, se întreabă unde sunt celelalte, relatează alba24.ro.
Răspunsul este simplu: majoritatea sunt în faza de proiect. Doar două sunt date complet în folosință: A10 Sebeș Turda și A2 Autostrada Soarelui.
La data de 28 iulie 2022, România avea aproximativ 981 kilometri de autostrăzi și drumuri expres.
Cam așa arată situația autostrăzilor și proiectelor din România:
A0 – Centura București în lungime de aproximativ 100 de kilometri: 74,8 de kilometri, sunt execuție și aproximativ 24 de kilometri doar planificați.
Autostrada A1 începe în Bucuresti și asigura ieșirea spre granița cu Ungaria la Nădlac, trecând prin Pitești, Sibiu, Sebeș, Deva, Timișoara și Arad.
Are o lungime de 578 de kilomtri, 443,2 deschiși traficului și 122 de kilometri în execuție.
Autostrada A2, numită și Autostrada Soarelui, are 202 kilometri și face legatura dintre București și Constanța prin Cernavodă. A2 este deschisă integral.
Autostrada A3 (numită și Autostrada Transilvania pe porțiunea Brașov-Borș) face legatura dintre București și iesirea spre Ungaria prin Borș.
Tronsonul Brașov – Târgu Mureș a fost scos din planurile autostrăzii, fiind înlocuit de autostrada A10 Sebeș – Turda.
Are pe hârtie 438 de kilometri, 39% în exploatare, 17% în execuție și restul doar planificată.
Autostrada A4 reprezintă centura ocolitoare a orașului Constanța, realizată în regim de autostradă.
Aceasta este deschisă integral. În viitor va fi prelungită până la granița cu Bulgaria.
A5 Autostrada București-Giurgiu este o autostradă propusă în partea de sud a României, situată în regiunea istorică Muntenia și care rulează de-a lungul Coridorului pan-european IX. Este estimată la 51 km lungime.
Starea a ceea ce ar putea fi autostrada A5 este neclară și e puțin probabil să înceapă înainte de 2030.
Autostrada Sud (A6) a fost propusă în 2004 pe traseul București – Alexandria – Craiova – Calafat, cu extindere spre Drobeta Turnu Severin – Lugoj urmând să fie unită cu A1, dar a rămas doar pe hârtie.
A7 sau Autostrada Ploiești – Siret trece tot pe hârtie pe traseul Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Suceava – Siret.
Autostrada A8, denumită și Autostrada Uniri este o autostradă ce va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș, unde va face joncțiune cu Autostrada A3.
Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro. Momentan nu a fost construit nici un segment.
Autostrada A9 este o autostradă în fază de proiectare, ce pornește de la Timișoara spre sud, până la Moravița urmând să facă legătura cu în Serbia.
Se preconizează să aibă o lungime de aproximativ 70 de kilometri.
A10 este autostrada care face legatura dintre Autostrada A1 și Autostrada A3, pe traseul Sebeș – Turda.
Vezi și: LIVE VIDEO: S-a DESCHIS Lotul 2 de pe autostrada A10 între Alba Iulia și Aiud. Se circulă fără întrerupere între Sibiu și Cluj
A11 este o un traseu propus pe traseul Arad – Oradea – A3. Singura portiune deschisa circulației este reprezentată de 3,50, dinspre Arad spre DN7.
De asemenea, în 2020 a fost semnat contractul pentru legatura dintre Oradea și Autostrada A3, în zona comunei Bors, la profil de drum expres pentru 13 km si de drum național cu patru benzi (diferentă până la 18,96km).
Drumul expres Pitești–Craiova DEx12 este un drum expres aflat în construcție care urmează să aibă 121 km, cu un o valoare estimată înaintea licitării la 3,771 miliarde de lei, fără TVA.
Autostrada A13 este o autostradă din România, în curs de proiectare, pe ruta Sibiu – Brașov – Răcăciuni (Județul Bacău), parcurgând un traseu de aproximativ 281 km.
Autostrada A14 numită și Autostrada Nordului, este o autostradă în fază de proiectare, ce pornește de la punctul de pe granița cu Ungaria, Oar, Satu Mare, traseul parcurgând spre est trece prin apropierea localităților Satu Mare, Baia Mare, Dej, Bistrița, Vatra Dornei, după care este preconizată o joncțiunea cu autostrada A7, continuându-și traseul până la Suceava.
În diferite stadii de proiectare și execuție mai sunt o mulțime de drumuri expres.
Surse: 130km.ro, CNAIR, wikipedia, Pro Infrastructura