Așteptată de peste două milioane de români din județele din nordul României, Autostrada Nordului (A14) se numără printre proiectele de infrastructură rutieră care au acumulat mari întârzieri. Doar zece kilometri din ea pot intra în șantier, scrie ADEVARUL.
Județele Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Bistrița – Năsăud, Suceava și Botoșani din nordul României numără împreună peste 2,3 milioane de locuitori, însă până în prezent au fost ocolite de marile investiții în infrastructură rutier.
Cea mai așteptată dintre ele, „Autostrada Nordului” (DEx 14), o șosea de mare viteză care va conecta frontiera de nord-vest a României și orașele Satu Mare și Baia Mare cu Suceava și regiunea istorică a Bucovinei, a fost plănuită de statul român de peste un deceniu, însă până în prezent doar 11 kilometri din traseul de aproape 400 de kilometri vor intra în șantier, restul fiind în stadiul de proiect.
Drumul expres numit „Autostrada Nordului” va fi construit pe traseul Oar (granița cu Ungaria) – Satu Mare – Baia Mare – Dej – Bistrița – Vatra Dornei – Suceava. Legea privind construirea Autostrăzii Nordului a fost promulgată în noiembrie 2020, de fostul președinte al României, Klaus Iohannis, iar proiectul prevedea realizarea investiției până în 2025.
„Autostrada Nordului” a fost denumit tronsonul Baia Mare – Suceava, de circa 335 de kilometri, care va fi legat de Satu Mare și frontiera cu Ungaria.
Ministerul Transporturilor informa că proiectul de infrastructură mare care va lega Baia Mare de Suceava a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, legătura rutieră urmând să se facă prin Drumul de Mare Viteză Baia Mare – Dej – Bistrița (care a fost denumit Someș Expres) și Drumul Trans Regio Bistrița – Vatra Dornei – Suceava (care a fost denumit Bucovina). Drumul de tip expres dintre Baia Mare și Suceava va realiza legătura dintre Coridorul 3 (București – Regiunea Nord-Est) și viitorul punct de trecere a frontierei din zona Oar (com. Vetiș – jud. Satu Mare).
Doar zece kilometri intră în șantier
Până în prezent, doar construcția secțiunii de 10,38 kilometri între localitățile Oar și Satu Mare a fost scoasă la licitație publică.
Publicitate
În 13 martie 2025, Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța desemnarea câștigătorului licitației pentru construcția primului sector al drumului expres.
„Antreprenorul român (Construcții Erbașu s.a.) are la dispoziție 720,48 milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni pentru execuția lucrărilor. Acest nou drum de mare viteză va asigura conexiunea cu Varianta Ocolitoare Satu Mare și DN19 (România) și Drumul Epres M49 (Ungaria). Pe traseu vor fi construite inclusiv două noduri rutiere, două parcări, un Centru de Întreținere și Control (CIC). Contractul (finanțat prin Programul Transport 2021-2027) va putea fi semnat peste 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații”, anunța Cristian Pistol.
Conform CNAIR, proiectul prevede realizarea unui sector de drum expres, în judeţul Satu Mare cuprins între municipiul Satu Mare şi localitatea Oar (Graniţa Româno-Ungară). Acest proiect face parte din strategia de implementare la nivel naţional pentru Drumul Expres cu denumirea generică „Someş Expres”, cuprins în Master Planul General de Transport al României (M.P.G.T) şi care realizează legătura între localităţile Baia Mare – Livada – Satu Mare – Petea.
„Această investiţie asigură baza necesară cererii de transport în creştere, asigurând un nou traseu pentru vehiculele de transport mărfuri între România şi Ungaria şi un grad ridicat de siguranţă a traficului rutier. Scopul proiectului este crearea unei legături între localităţile Satu Mare (Varianta de Ocolire Satu Mare) şi localitatea Oar (Csenger – Ungaria), unde se va conecta cu Drumul Expres M49 din Ungaria”, se arată în proiectul tehnic.
Harta autostrăzilor și drumurilor expres în 2025. Sursa: 130km.ro
Cei doar puțin peste zece kilometri din „Autostrada Nordului” care vor intra în șantier în acest an nu îi mulțumesc pe românii din nordul țării.
„Viitorul nu arată prea bine pentru turismul maramureșean din punctul de vedere al infrastructurii rutiere. Maramureșul rămâne pentru cel puțin încă cinci ani în afara oricărui proiect rutier care îl leagă direct printr-un drum de mare viteză de restul țării, autostradă sau drum expres. Astfel Maramureșul va pierde din competitivitate în fața unor județe precum Suceava, Neamț, Harghita și nu numai.
Pentru a putea trăi o experiență maramureșeană autentică, turistul va trebui și în viitor să parcurgă mulți kilometri și pe drumuri naționale până să ajungă în Maramureșul Istoric. Un turist va parcurge aproximativ în același timp distanța dintre București – Suceava și Cluj-Napoca – Sighetu Marmației”, informează pagina de Facebook „Maramureșul Meu”, într-un mesaj care a stârnit sute de comentarii.
Maramureșul va rămâne în urma tuturor regiunilor țării, este de părere un alt localnic.
„Mai bine fără autostrăzi. Maramureșul va fi o parte din țară nealterată, mulți vor vrea sa dea confortul pentru o viață simplă, curată și sănătoasă”, susține un alt maramureșean.
Studiu de fezabilitate pentru șoseaua Maramureș – Bucovina
Al doilea tronson important din „Autostrada Nordului”, drumul expres Satu Mare – Baia Mare, în lungime de 73 de kilometri se află în stadiul de proiect. În luna februarie 2025, Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM) a emis avizul pentru studiul de fezabilitate necesar proiectului, informa Consiliul Județean Maramureș.
„Drumul Expres Baia Mare – Satu Mare este un proiect de importanță strategică pentru Maramureș, oferind o conexiune rapidă la rețeaua de autostrăzi din Ungaria. În timp ce lucrările avansează în ritm alert peste graniță, ne asigurăm că Maramureșul nu rămâne în urmă. Exemplul de succes al Centurii Satu Mare trebuie replicat pentru Centura Baia Mare și legătura cu Satu Mare”, informa CJ Maramureș.
Autoritățile au nevoie de avize de mediu și de avize ale CNAIR și de la Ministerul Transporturilor pentru a demara licitația pentru sectorul de drum expres.
Drumul expres Satu Mare – Baia Mare, în lungime de 72,51 kilometri va avea traseul Satu Mare (DN 19 din Varianta de ocolire a municipiului Satu Mare) – Botiz – Odoreu – Livada – Medieșu Aurit – Apa – Seini – Pomi – Ardusat – Recea – Tăuții Măgherăuș – Baia Mare. Este prevăzută execuția a 29 pasaje, 22 poduri, 8 noduri rutiere, 142 podețe, o parcare de scurtă durată, un spațiu de servicii, respectiv un centru de întreținere și coordonare a traficului”, se arată în proiect.
În proiect se află și construcția centurii metropolitane Baia Mare, în lungime de 32 de kilometri, anunță autoritățile din Maramureș.
Potrivit CNAIR, un alt tronson al „Autostrăzii Nordului”, drumul de mare viteză Baia Mare – Dej – Bistrița se află în stadiul de proiectare. Are 145 de kilometri și a fost împărțit în două loturi: Lotul 1 Baia Mare – Dej, și Lotul 2 Dej – Bistrița. În 2023, CNAIR a semnat contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele două loturi, proiectele fiind în derulare.
În pregătire se află și tronsonul Bistrița – Suceava din „Autostrada Nordului”, împărțit în loturile Bistrița – Vatra Dornei, de 63,25 de kilometri, și Vatra Dornei – Suceava, de circa 107 kilometri.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Canotoarea botoșăneancă Simona Radiș a adus din nou mândrie României, cucerind medalia de aur la Cupa Mondială II de la Lucerna, Elveția.
Evoluând în proba de dublu rame feminin alături de Magdalena Rusu, Radiș a dominat cursa și s-a impus categoric cu timpul de 06 minute 59 secunde 04/100, în fața echipajului din Cehia, aflat la peste cinci secunde în urmă.
Pentru sportiva originară din Botoșani, acest nou titlu confirmă forma excelentă înaintea marilor competiții ale anului și contribuie la palmaresul impresionant pe care îl are în canotajul internațional.
În total, echipa României a încheiat duminică participarea la Cupa Mondială II de la Lucerna cu șase medalii: trei de aur, două de argint și una de bronz.
Aurul a fost obținut și la dublu rame masculin, prin Florin Arteni și Florin Lehaci (06:17.57), dar și de echipajul feminin de opt plus unu (Cristina Drugă, Roxana Anghel, Iulia Bălăucă, Geanina Juncănariu, Ancuța Bodnar, Maria Lehaci, Adriana Adam, Amalia Bereș, Victoria Petreanu), care a terminat în 06:02.92, în fața Statelor Unite.
Medaliile de argint au fost câștigate în proba de patru rame masculin (Ștefan Berariu, Sergiu Bejan, Andrei Mândrilă, Ciprian Tudosă – 05:47.74) și în proba feminină de patru vâsle (Iuliana Buhuș, Emanuela Ciotău, Alexandra Ungureanu, Patricia Cireș – 06:22.74).
Publicitate
În proba masculină de opt plus unu, România a obținut bronzul cu timpul de 05:28.52, într-o cursă câștigată de Germania.
Cupa Mondială de la Lucerna a confirmat încă o dată forța și valoarea lotului tricolor, cu Simona Radiș, sportiva din Botoșani, în prim-planul performanțelor remarcabile.
Un incendiu a izbucnit, astăzi după-amiază, într-o gospodărie din localitatea Drăgușeni, după ce proprietara a verificat cu bricheta etanșeitatea buteliei. Gazul acumulat în bucătăria de vară s-a aprins instantaneu, provocând un incendiu care a cuprins bunurile aflate în încăpere și butelia.
Speriată de flăcări, femeia a reușit să iasă rapid din încăpere și a apelat numărul de urgență 112. La fața locului au intervenit de urgență pompierii militari din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere, și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță.
Pompierii au acționat prompt pentru a împiedica extinderea incendiului la locuința principală. Proprietara a suferit arsuri minore la mâini și a primit îngrijiri medicale la fața locului, refuzând însă transportul la spital.
Inspectoratul pentru Situații de Urgență reamintește populației că este extrem de periculos să se verifice cu flacără etanșeitatea buteliei, a garniturilor sau a furtunului. Se recomandă utilizarea soluțiilor speciale cu apă și săpun pentru detectarea scăpărilor de gaz, evitând astfel riscul de incendii sau explozii.
ISU Botoșani a transmis că putem să înlăturăm acest pericol din propria casă, prin respectarea următoarelor recomandări:
✅ verificați etanșeitatea conductelor de gaze doar cu emulsie de apă și săpun. Este interzisă utilizarea flăcării pentru a face acest lucru;
Publicitate
✅ la aprinderea focului respectați principiul „gaz pe flacără”. Întâi se aprinde flacăra, apoi se deschide robinetul de gaze naturale;
✅ asigurați ventilarea permanentă a încăperilor în care sunt instalate aparate cu flacără deschisă, alimentate cu gaze naturale;
✅ în cazul în care se simte mirosul caracteristic al gazului în încăpere, închideți imediat robinetul buteliei şi al aparatului de utilizare;
✅ deschideți uşile şi ferestrele pentru aerisirea încăperii timp de 30 minute;
✅ nu aprindeți chibrituri, brichete, nu manevrați întrerupătoarele electrice, soneriile, telefoanele, nu fumați şi nu utilizați surse de foc înainte de a aerisi încăperea.
Folosiți doar butelii comercializate în unități specializate!
PSD Botoșani: Sprijinim investițiile pentru apă pentru animale, dar fondurile trebuie alocate corect, în funcție de nevoile reale și NU pe prieteniile și afinitățile președintelui CJ, Valeriu Iftime
Grupul consilierilor județeni PSD Botoșani a transmis într-un comunicat de presă că își exprimă sprijinul ferm pentru investițiile destinate asigurării apei pentru adăpatul animalelor, însă subliniază că aceste proiecte trebuie să fie în concordanță cu realitățile din teren și cu nevoile reale ale comunităților locale.
Poziția noastră cu privire la proiectul de hotărâre privind alocarea a 3,9 milioane de lei din fondul de rezervă al Consiliului Județean Botoșani – pentru alimentarea cu apă, instalarea de surse de energie regenerabilă și amenajarea de drumuri de exploatație agricolă – este una clară: astfel de decizii trebuie fundamentate pe date obiective, consultări reale cu autoritățile locale și o distribuție echitabilă a resurselor publice.
Nu putem accepta ca fondurile publice să fie împărțite arbitrar sau pe criterii politice, în timp ce localități cu nevoi urgente, clare și documentate rămân fără niciun sprijin. Într-un județ în care resursele sunt limitate, responsabilitatea față de cetățeni și respectul pentru interesul public trebuie să fie prioritare.
Din păcate, modul în care președintele Consiliului Județean Botoșani, domnul Valeriu Iftime, a gestionat aceste alocări nu respectă aceste principii. Distribuirea sumelor pare mai degrabă influențată de prietenii și afinitățile politice, decât de o analiză reală și riguroasă a necesităților din teritoriu.
Este inacceptabil ca localități precum comuna Manoleasa, cu un necesar zilnic de apă de 273 de metri cubi – cel mai mare din județ – să nu primească niciun leu, în timp ce alte localități, precum Concești (29 mc/zi), Broscăuți (34 mc/zi) sau Brăești (57 mc/zi), sunt avantajate în mod clar. De asemenea, orașul Darabani, cu un necesar de 150 mc/zi, a primit o alocare generoasă de 700.000 de lei în prima variantă a proiectului, în timp ce alte comunități cu nevoi similare sau mai mari au fost ignorate.
Reamintim că fondurile alocate județului Botoșani prin Legea bugetului de stat nu sunt ale președintelui CJ și nu pot fi distribuite după criterii personale. Aceste sume aparțin botoșănenilor și trebuie direcționate acolo unde nevoile sunt reale, urgente și bine fundamentate.
Publicitate
În acest sens, consilierii județeni PSD au propus un amendament pentru reașezarea sumelor alocate, în funcție de consumul real de apă necesar pentru adăpatul animalelor. Am propus, astfel, diminuarea alocării pentru orașul Darabani cu 200.000 de lei și alocări suplimentare pentru comunele Manoleasa (273 mc/zi), Ungureni (240 mc/zi) și Știubien (239 mc/zi) – toate cu un necesar zilnic de peste 200 mc – și pentru Avrămeni (168 mc/zi), localitate în care chiar domnul președinte al CJ recunoștea, în campania electorală, existența unor probleme grave cu apa.
Grupul consilierilor județeni PSD nu este o mașină de vot pentru președintele Valeriu Iftime. Consilierii PSD sunt deschiși dialogului și analizei unei noi alocări, bazate pe criterii clare, transparente și reale. Suntem pregătiți să votăm un proiect revizuit, conform cu nevoile comunităților botoșănene, într-o ședință extraordinară care poate fi convocată de îndată de către președintele Consiliului Județean.
Electrica Furnizare a anunțat noile tarife valabile în oferta „Stabil 30” pentru consumatorii casnici, aplicabile de la 1 iulie, când schema de plafonare a prețurilor va înceta, relatează alba24.ro.
Prețul energiei active va fi de 0,782 lei/kWh (cu tariful de transport inclus). La acesta se vor adăuga tarifele reglementate și taxele specifice fiecărei zone de distribuție, astfel că prețul final facturat va varia între 1,43 și 1,51 lei/kWh.
Compania precizează că oferta este destinată clienților casnici care își doresc un preț fix pe o perioadă determinată, într-un context în care piața de energie revine la mecanismele concurențiale obișnuite.Prețul este fix și garantat până la 31 decembrie 2025, notează economica.net.
Pentru clienții Electrica Furnizare din zonele deservite de Distribuție Energie Electrica Romania (DEER), prețurile finale sunt de circa 1,50 lei/ kWh. La un consum mediu de 120 kWh lunar, factura va fi de aproximativ 150 de lei, potrivit estimării prezentate de companie.
În oferta din luna mai, prețul era de 0,842 lei/kWh pentru energia activă. Acum este mai mic cu 6 bani.
Luni, 30 iunie, este ultima zi în care se mai aplică prețurile plafonate, în funcție de consum (0,68 sau 0,80 sau 1,3 lei/kWh). Din iulie, intră în vigoare prețurile din contractul inițial sau cele ce vor încheiate pe noile oferte.
Publicitate
Guvernul a aprobat, în ședința de vineri, prin ordonanță de urgență, acordarea de tichete electronice de energie, în valoare de 50 de lei lunar, pentru consumatorii vulnerabili. Această măsură de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026. Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei.