Connect with us

Cultura

August Treboniu Laurian, ardeleanul care a încercat să reinventeze limba română

Publicat

Publicitate

August Treboniu Laurian, pe numele original Augustin Trifan s-a născut la 17 iulie iulie 1810, Fofeldea, judeţul Sibiu, în familia preotului greco-catolic Pavel Trifan, numit și Paul Treboniu, relatează romania24.ro.

Adevăratul nume de familie al lui Augustin era Trifan, însă i-a dat forma latină de Treboniu Laurian influențat de curentul latinist al vremii. Din același motiv, Augustin a devenit August.

A fost profesor, redactor, istoric, filolog, revoluţionar paşoptist, membru fondator al Academiei Române şi preşedinte al Secțiunii Literare în perioada 1867-1876, deputat.

Promotor înflăcărat al curentului latinist, a reorganizat învăţământul din Moldova şi a introdus latina ca limbă obligatorie de studiu. A avut o contribuţie semnificativă la formarea terminologiei filosofice în limba română.

A urmat cursurile şcolii normale și pe cele secundare la Sibiu, apoi, din 1831a urmat cursurile Facultăţii de Filosofie din Cluj. Patru ani mai târziu a studiat la Viena și pe urmă la Gottingen ştiinţele matematice şi astronomice la Institutul Politehnic, respectiv la Universitate. Și-a luat doctoratul la Hanovra. Cunoscător la perfecție a patru limbi străine: latina, franceza, germana și maghiara.

Un naționalist convins
Personalitate marcantă a culturii române din veacul al XIX-lea, s-a afirmat, mai ales, ca filolog, istoric şi om politic, fiind unul dintre întemeietorii Academiei Române, for cultural la conducerea căruia s-a aflat o perioadă.

Publicitate

Autor al unor studii filologice ca profesor, între 1842-1848, la Sf. Sava, apoi la Universitatea din București, unde l-a întâlnit pe Nicolae Bălcescu, împreună cu care publică în 1845 prima revistă de istorie românescă, numită „Magazin istoric pentru Dacia”, adresată românilor din toate cele trei principate.

Articolele promovau un punct de vedere naționalist privind vechimea, continuitatea și unitatea oamenilor din Transilvania, Moldova și Muntenia. A desfăşurat o prodigioasă activitate publicistică şi a fost un reper al vremii în care a trăit.

Figura sa a fost însă mult timp umbrită şi nedreptăţită de curentul latinist, în care a crezut şi pe care l-a promovat din calitatea de academician. A militat pentru latinizarea excesivă a ortografiei româneşti, teorile sale fiind ulterior eronate.

Treboniu Laurian s-a făcut remarcat prin activitatea sa didactică- redactarea și editarea de manuale școlare, prin lucrările publicistice sau prin exagerările latiniste- caracteristice, în special, ultimei sale perioade de viață.

Cărturar de formație enciclopedică, a avut contribuții esențiale, de referință, pe domeniul istoriei, reamarcându-se îndeosebi prin preocuparea constantă și prodigioasă de a da publicității documente ale istoriei neamului.

Se poate afirma că opera sa de căpătâi o constituie manualul de istoria românilor, din 1853, reeditat într-o formă îmbunătățită în 1862. Referindu-se la lucrare, Nicolae Iorga o considera „marea sa istorie purtătoarea unui spirit nou, deoarece, rareori s-au prins faptele mai corespunzător cu adevărul”.

Lider al Revoluției de la 1848
Pe de altă parte, August Treboniu a fost un participant activ al Revoluției de la 1848 din Ardeal. De altfel, la sugestia lui Bălcescu, s-a întors în Transivania, contribuind la organizarea mișcării revoluționare, ca mobilizator și lider, în care încearcă să refacă din imaginație limba română din veacul al XIII-lea.

Însă, a plecat de la ideea greșită că menirea gramaticii este aceea de a îndrepta limba și de a exclude cuvintele ce nu par corecte. Un asemenea limbaj nu putea fi decât unul artificial.

În perioada 1871-1876, în colaborare cu Ioan C. Massimu, profesor la Sf. Sava, Laurian a publicat „Dicționarul limbii române”, în două volume, unde, încercând să purifice limba de elementele nelatine, a făcut ca aceasta să semene imprecis cu veritabila limbă română.

Partea I, două volume mari de 1846 de pagini, cuprinde exclusiv cuvinte de origine latină, cele mai multe neintrate în vocabularul roman. Cea de-a doua parte este un glosar însumând 584 de pagini, în care se găsesc cuvinte de origine îndoielnică ori străină.

Deși indispensabile comunicării, sunt propuse a fi eliminate. Ortografia este etimologică. Totuși, la baza operei a stat, așa cum se exprima B.P. Hașdeu,: „Dorința de a deștepta naționalitatea română, cu orice preț”.

Potrivit unei monografii închinată acestui cărturar, filologul român a publicat 17 manuale de istorie, geografie şi cosmografie, unele dintre ele cunoscând numeroase ediţii.

În multe instrumente de lucru-dicţionare, enciclopedii, istorii literare-munca de scriere şi traducere a unor manuale de A.T.Laurian este omisă şi trecută cu vederea, motiv pentru care aceste publicaţii au făcut de prea puţine ori subiectul unor cercetări sistematice şi detaliate, care să reliefeze aportul şi concepţiile autorului, dar şi importanţa lor în ceea ce priveşte evoluţia literaturii didactice din spaţiul românesc.

Istoria în viziunea lui Laurian
Istoria românilor începe, potrivit eruditului, cu descrierea Daciei înainte de cucerirea romană. Geţii, numiţi şi daci, sunt prezentaţi ca fiind un popor curajos, faţă de care se arată admiraţie, chiar dacă Decebal, „temându-se să nu pice în mâinile învingătorilor, s-a adăpat cu venin”.

Situaţia Daciei e înfăţişată nu doar cât timp aceasta s-a aflat sub administraţia împăraţilor romani, ci şi sub influenţa basileilor bizantini şi în perioada incursiunilor barbare.

Istoria noastră e continuarea istoriei poporului roman. Ajungând la epoca medievală românească, se afirmă că Radu Negru şi „Michail Bassaraba” au fost domni independenţi, Moldova medievală e numită şi Dacia Orientală, Mircea Basarab e numit domn al României, Iuga, efemerul domn al Moldovei, e descris ca un „bărbat întreprinzător şi cu multă capacitate care a zidit fortăreţe pe lângă Dunăre şi Marea Neagră şi formă o călărime ce rămase de model”.

Alexandru cel Bun era „animosu şi amatoriu de ştiinţă”, Vlad Ţepeş e supranumit Vlad al V-lea, afirmând despre acesta că a organizat ţara milităreşte. Ladislau al ungurilor a fost un „ticălos”, Alexandru Lăpuşneanu „a murit adăpat cu venin”. În schimb, figura lui Mihai Viteazul e a unui erou naţional, iar moartea sa „barbară” este deplânsă.

Nicolae Mavrocordat, „flagelul lui Dumnezeu pentru Principatele Române”, a dat voie turcilor să-şi facă case şi să se aşeze în ţară, ceea ce a provocat demoralizarea românilor. Domnia lui Alexandru Ioan Cuza e prezentată în doar o pagină, iar în vremea lui Carol I „se luară măsurile cele mai eficace pentru propagarea instrucţiunilor, ameliorarea agriculturii, facilitarea comerţului, prin construirea căilor ferate”.

Manualul se încheie cu un tabel cronologic al domnilor din Ţările Române. Aici, Litovoi, cel amintit în Diploma Cavalerilor Ioaniţi, e Linoiu, Ştefan cel Mare e numit al V-lea, Iacob Heraclid e Joanne Ereticul, Barnovschi a devenit Bernovescu, Alexandru Iliaş e Alessandru Elia etc.

În „Geografia Ţerilor Române pentru şcoalele primare”, Laurian întocmeşte o descriere a tuturor ţinuturilor româneşti, chiar dacă unele din ele erau, atunci, în componenţa altor state. De fapt, scopul autorului era de a le semnala tinerilor cadrul natural al vechii Dacii, peste care s-a suprapus poporul român.

Prezentând sudul Moldovei, Bassarabia cea restituită Moldovei, autorul aminteşte de Smerill (Ismail) sau de Chilia, numită şi Achillia. Toponimul Basarabia provine de la Piro-Boridava. Nistrul apare peste tot ca Dunastru, iar „locuitorii Basarabiei sunt români”.

Apoi, sunt oferite informaţii preţioase despre structura etnică a teritoriilor româneşti aflate sub ocupaţie austriacă sau rusească. Transilvania e cea mai bogată ţară din Europa în ceea ce priveşte zăcămintele de aur.

Tot în Ardeal „pământul e foarte fertil, munţii sunt acoperiţi cu tot genul de arbori, viile produc mult şi bun vin, dară pământul cere multă cultură şi nu se poate compara cu al României”. Autorul prezintă în continuare Marmorosul, Crişana şi Temişiana (Banatul).

Laurian a mai publicat şi unele atlase, hărţi ale Daciei şi chiar un manual de cosmografie, de fapt, o continuare a cărţilor şcolare de geografie pe care le-a tipărit şi le-a introdus în programa de studiu.

Maniera în care a fost structurat manualul de geografie arată mesajul autorului pentru tineri, care, deşi nu a fost exprimat direct, era cât se poate de clar: unirea tuturor românilor, într-un singur stat.

Privite pe ansamblu, aceste cărţi au ajutat la întărirea conştiinţe naţionale şi au însemnat un progres în ceea ce priveşte literatura didactică din spaţiul românesc. August Treboniu Laurian, marcantă personalitate a culturii române, a murit în februarie 1881, la București.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO Siguranța nu intră în vacanță”: Pompierii botoșăneni, alături de copiii de la Școala de vară a Liceului „Demostene Botez” Trușești

Publicat

Publicitate

Peste 80 de copii înscriși la Școala de vară organizată de Liceul „Demostene Botez” Trușești au avut parte, în această dimineață, de o întâlnire specială cu pompierii botoșăneni. Activitatea s-a desfășurat în baza protocolului de colaborare încheiat între unitatea de învățământ și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoșani, sub sloganul „Siguranța nu intră în vacanță”.

 

Copiii și-au dorit să petreacă câteva ore alături de salvatorii pe care îi admiră, fiind curioși să afle mai multe despre intervențiile acestora și despre cum pot preveni evenimentele nedorite.

 

“Ne putem juca cu brichetele, chibriturile sau cu jarul din sobă?”, “Pornim singuri aragazul pentru a ne pregăti masa?”, “Se întâmplă ceva dacă umblăm la prize?” – sunt doar câteva dintre întrebările la care au primit răspunsuri clare și adaptate vârstei lor.

 

Publicitate

Pompierii le-au explicat că jocul cu focul poate provoca incendii, folosirea aragazului este interzisă la vârste fragede pentru a preveni accidentele sau exploziile de gaze, iar manipularea prizelor prezintă risc de electrocutare.

 

Activitatea a fost nu doar educativă, ci și interactivă. Copiii au avut ocazia să vadă îndeaproape autospeciala de stingere a incendiilor, să probeze echipamentele de protecție folosite în misiunile operative și să testeze presiunea furtunelor, simulând stingerea unui incendiu imaginar. Entuziasmul a fost la cote maxime, iar curiozitatea – răsplătită cu informații utile și experiențe de neuitat.

 

Totodată, micuții au învățat ce trebuie să facă în cazul producerii unui incendiu sau al unui cutremur, iar pompierii au reușit, prin exemple practice și explicații adaptate, să le transmită lecții importante de viață și de siguranță.

 

La final, toți participanții au primit materiale informative din cadrul campaniilor naționale „RISC „, „Nu tremur la cutremur „, „Ai grijă la cea mai mare grijă:siguranța copilului tău „, „Mie nu mi se poate întâmpla ” și „Un cămin sigur pentru copilul tău ”

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (373)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

UN VOLUM REVERENȚĂ

„Eminescu, un cuvânt generator de lumină. Cu darul lui Eminescu, putem să deschidem porțile sufletului”. Vorbele acestea frumoase aparțin unui mare îndrăgostit de Eminescu, artistul Vasile Pop Negreșteanu. Din „Cafeneaua literară” nr. 2 din 2021 aflu că artistul locuiește pe strada „Plantelor”, fereastra casei sale dând spre sanatoriul „Caritatea”, locul în care poetul s–a stins din viață. Astfel că, în fiecare dimineață, deschizând fereastra spune: „Bună dimineața, domnule Eminescu!”. Povestea aceasta mi-a amintit că am în bibliotecă un volum al poetei Maria Baciu despre care nu am scris: ”Eminență, bună seara!”( Editura „Quadrat”, Botoșani, 2019). Volumul se deschide cu o „Precizare” a autoarei din care consider că e bine să reluăm câteva fragmente: „Poeziile din această carte, departe de a fi niște ode, exprimă respectul față de cel mai mare poet român, care a ridicat limbajul poetic la nivelul perfecțiunii prin opera sa, rămasă oglindă a existenței unui neam statornicit în Istorie. Aceste poezii au fost scrise la intervale mari de timp, în perioada în care îmi exercitam profesia la Liceul Pedagogic din Botoșani, în urma consultării multor studii și în urma unor îndelungi meditații sau „descifrări” ale textelor, împreună cu elevii mei. Toate mi-au deschis căile înțelegerii pentru ceea ce înseamnă Eminescu și creația sa, oferindu-mi șansa de a scrie eu însămi despre ceea ce am înțeles din această Catedrală de trăiri și simțiri. Așadar cartea „Eminență, bună seara!” este mărturia felului în care îmi exprim eu recunoștința și desăvârșitul respect față de Poetul „nepereche”, cel care a conferit cea mai înaltă strălucire Limbii Române.”

Conceput ca o reverență făcută lui Eminescu, volumul este și o demonstrație de simțire lirică. Poeta, în trecerile ei , asemenea unui detector de metale rare, simte peste tot armoniile vibrațiilor eminesciene, aude încă vechile sunete ale cornului, buciumului și lirei, situații pe care le pune în ritmuri specifice marelui poet. Ipostazele sale din „Geniu pustiu” (novicele), „Rugăciunea unu dac” (discipolul) sau Hyperion din creația omonimă, sunt descoperite de Maria Baciu în cuvinte, în iarba de coasă, în trecerile Lunii, în teiul înflorit, într-un petic de pământ, pe o stradă din Botoșani, într-o viscolire, pe un portal, pe o icoană etc., menținând o perfectă secvențialitate logică. În totalitatea lui, volumul este un original eseu despre singurătatea poetului în această lume obosită: „Trece iarna prin cuvinte…/ Eminescu e tăcut./ Ninge ca și mai-nainte/ Peste țara mea de lut.// Înțeleg ce ostenire/ Stă în plopii fără soț/ Încărcați de grea iubire/ Și înstrăinați de toți…// Ninge într-un colț de țară,/ Troienind bătrânii tei,/ Însă poartă grea povară/ Numai unul dintre ei…// Trece iarna prin cuvinte…/ Eminescu e tăcut./ Ninge, ca și mai-nainte,/ Melancolic și durut…”(„Trece iarna prin cuvinte”).

Să remarcăm la Maria Baciu interacțiunea creativă cu biografia poetului. Pentru poetă Eminescu nu este o umbră, e un spirit izvorât din specificul românesc raportat la universalitate, nesfiindu-se să-i atribuie statutul de Big Bang al multiplelor forme ale culturii, un UNU în conformitate cu teoria dualității derivate a lui Constantin Noica. Nu întâmplător un poem se intitulează chiar „UNU”. „S-a întemnițat în sine lumea,/ Și s-a învechit, și e bătrână,/ Ca o Catedrală jefuită,/ Mirosind a fum și a rășină.// Sfinți puțini, ascunși după icoane,/ Luminează căile acele/ Până unde-și pierde ne-nțelesul/ Înțelesul plin de semne grele.// UNU singur nu se prăbușește/ Și nu-i măcinat de bătrânețe./ Lumea, apăsată de surpare,/ Amurgește-n propria-i tristețe…”.

Publicitate

Conștientă că, etimologic, Hyperion înseamnă „cel care merge pe deasupra pământului”, autoarea simte zborul poetului precum o stea tutelară care își veghează neamul: „Nicăieri nu ninge cu Luceferi,/ Nicăieri nu-i cer de Voroneț,/ Nicăierea cântecul nu doare/ Și cuvântul n-are-atâta preț// Ca în Nordul meu, în care secoli/ Au lăsat hrisoavelor destin/ Și o stea, de-a pururi tutelară,/ Pentru-ntregul nostru neam român!”

Înfiorează versurile poetei Mariei Baciu, care preiau de la Eminescu muzicalitatea limbii și structura simfonică de care s-a tot vorbit. Încă de la primul poem se sesizează timbrul poetic eminescian, totul ca o reverență în fața celui la care „nimeni nu se duce, decât ca un Isus urcând pe cruce”.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Zile libere 2025: Când e următoarea minivacanță și câte zile rămân până la finalul anului

Publicat

Publicitate

Zile libere 2025: următoarea minivacanță pentru români va fi în luna august, cu prilejul sărbătorii Sfintei Maria. Mai sunt patru zile libere, în afara celor de weekend, până la finalul anului 2025.

În acest an, minivacanța de Sfânta Maria va fi de trei zile. Bugetarii și unii angajați din privat vor avea liber vineri, 15 august, plus următoarele două zile de weekend: 16 și 17 august (sâmbătă și duminică).

Zile libere 2025: Adormirea Maicii Domnului

Praznicul este format din două momente: moartea și îngroparea Maicii Domnului și, în al doilea rând, înălțarea ei la cer. În Occident, sărbătoarea este cunoscută sub numele de Înălțarea Maicii Domnului.

Despre Adormirea Maicii Domnului se găsesc date doar în Tradiția Bisericii. Potrivit acesteia, Maica Domnului a fost înștiințată printr-un înger despre mutarea ei din această viață.

Apostolii, aflați în acel moment în diferite zone ale lumii, au fost aduși pe nori pentru a fi prezenți la eveniment.

Apostolul Toma nu a fost prezent la înmormântare, ci a venit trei zile mai tarziu. A cerut să se deschidă mormântul Maicii Domnului pentru a-i săruta mâinile acesteia. Dar a găsit mormântul gol.

Publicitate

Zile libere 2025: tradiții de Sfânta Maria

De Sfânta Maria Mare fetelor le este interzis să îşi taie părul şi să-l arunce la gunoi. De asemenea, este interzis scăldatul în ape curgătoare.

În alte zone, fetele care doresc să se mărite repede îşi pun busuioc proaspăt sub pernă, pentru a-şi visa jumătatea. Despre această zi se consideră că are o putere magică foarte mare, fapt pentru care, plantele de leac, culese de către tinerele necăsătorite, au forţa de a vindeca diferite boli.

Potrivit tradiției, bărbații de la sate își schimbau, 15 august, pălăria cu căciula, semn că se termină vara și se apropie sezonul rece.

Se mai spune că în această zi nu ar fi bine să te scalzi în ape de munte, să ții ușa închisă sau să călătorești neînsoțit.

Dacă înfloresc trandafirii, toamna va fi una lungă şi călduroasă.

În această zi se sărbătoreşte şi Ziua Marinei deoarece Maica Domnului este considerată ocrotitoarea marinarilor.

Zile libere până la finalul anului 2025

  • 15 august – Adormirea Maicii Domnului (vineri)
  • 30 noiembrie – Sfântul Andrei (duminică)
  • 1 decembrie – Ziua Națională a României (luni)
  • 25 decembrie – Prima zi de Crăciun (joi)
  • 26 decembrie – A doua zi de Crăciun (vineri)

Zile libere 2025. Drepturi pentru salariați

Dacă anagajații nu primesc liber de Sfânta Maria sau în alte perioade cu zile libere legale, din cauza faptului că în instituția sau firma respectivă trebuie păstrată continuitate activității, aceștia au anumite drepturi.

Aceștia trebuie să primească compensații în zile libere, acordate în următoarele 30 de zile.

Dacă nu este posibilă acordarea de libere, se plătește spor de cel puțin 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru.

Dacă nu respectă aceste prevederi, angajatorii riscă amenzi între 5000 și 10.000 de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

SRI: Ridicarea restricțiilor pentru lichide în bagajul de mână, doar în aeroporturile cu noul algoritm de detecție certificat

Publicat

Publicitate

Recertificarea, la nivel european, a unui model de echipament de control de securitate utilizat și în aeroporturi din România a creat premisele ridicării restricțiilor privind transportul lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs) în bagajul de mână.

Transportul LAGs în recipiente cu o capacitate de până la doi litri va fi însă posibil doar după instalarea noului algoritm de detecție certificat, integrarea sa în cerințele hardware în baza cărora s-a realizat certificarea și parcurgerea etapelor de testare în vederea acceptanței conform reglementărilor europene.

Totodată, precizăm că ridicarea restricțiilor va fi posibilă exclusiv în aeroporturile din România care dispun de echipamentele recertificate și complet actualizate.

Sursa: sri.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending