Connect with us

Cultura

August Treboniu Laurian, ardeleanul care a încercat să reinventeze limba română

Publicat

Publicitate

August Treboniu Laurian, pe numele original Augustin Trifan s-a născut la 17 iulie iulie 1810, Fofeldea, judeţul Sibiu, în familia preotului greco-catolic Pavel Trifan, numit și Paul Treboniu, relatează romania24.ro.

Adevăratul nume de familie al lui Augustin era Trifan, însă i-a dat forma latină de Treboniu Laurian influențat de curentul latinist al vremii. Din același motiv, Augustin a devenit August.

A fost profesor, redactor, istoric, filolog, revoluţionar paşoptist, membru fondator al Academiei Române şi preşedinte al Secțiunii Literare în perioada 1867-1876, deputat.

Promotor înflăcărat al curentului latinist, a reorganizat învăţământul din Moldova şi a introdus latina ca limbă obligatorie de studiu. A avut o contribuţie semnificativă la formarea terminologiei filosofice în limba română.

A urmat cursurile şcolii normale și pe cele secundare la Sibiu, apoi, din 1831a urmat cursurile Facultăţii de Filosofie din Cluj. Patru ani mai târziu a studiat la Viena și pe urmă la Gottingen ştiinţele matematice şi astronomice la Institutul Politehnic, respectiv la Universitate. Și-a luat doctoratul la Hanovra. Cunoscător la perfecție a patru limbi străine: latina, franceza, germana și maghiara.

Un naționalist convins
Personalitate marcantă a culturii române din veacul al XIX-lea, s-a afirmat, mai ales, ca filolog, istoric şi om politic, fiind unul dintre întemeietorii Academiei Române, for cultural la conducerea căruia s-a aflat o perioadă.

Publicitate

Autor al unor studii filologice ca profesor, între 1842-1848, la Sf. Sava, apoi la Universitatea din București, unde l-a întâlnit pe Nicolae Bălcescu, împreună cu care publică în 1845 prima revistă de istorie românescă, numită „Magazin istoric pentru Dacia”, adresată românilor din toate cele trei principate.

Articolele promovau un punct de vedere naționalist privind vechimea, continuitatea și unitatea oamenilor din Transilvania, Moldova și Muntenia. A desfăşurat o prodigioasă activitate publicistică şi a fost un reper al vremii în care a trăit.

Figura sa a fost însă mult timp umbrită şi nedreptăţită de curentul latinist, în care a crezut şi pe care l-a promovat din calitatea de academician. A militat pentru latinizarea excesivă a ortografiei româneşti, teorile sale fiind ulterior eronate.

Treboniu Laurian s-a făcut remarcat prin activitatea sa didactică- redactarea și editarea de manuale școlare, prin lucrările publicistice sau prin exagerările latiniste- caracteristice, în special, ultimei sale perioade de viață.

Cărturar de formație enciclopedică, a avut contribuții esențiale, de referință, pe domeniul istoriei, reamarcându-se îndeosebi prin preocuparea constantă și prodigioasă de a da publicității documente ale istoriei neamului.

Se poate afirma că opera sa de căpătâi o constituie manualul de istoria românilor, din 1853, reeditat într-o formă îmbunătățită în 1862. Referindu-se la lucrare, Nicolae Iorga o considera „marea sa istorie purtătoarea unui spirit nou, deoarece, rareori s-au prins faptele mai corespunzător cu adevărul”.

Lider al Revoluției de la 1848
Pe de altă parte, August Treboniu a fost un participant activ al Revoluției de la 1848 din Ardeal. De altfel, la sugestia lui Bălcescu, s-a întors în Transivania, contribuind la organizarea mișcării revoluționare, ca mobilizator și lider, în care încearcă să refacă din imaginație limba română din veacul al XIII-lea.

Însă, a plecat de la ideea greșită că menirea gramaticii este aceea de a îndrepta limba și de a exclude cuvintele ce nu par corecte. Un asemenea limbaj nu putea fi decât unul artificial.

În perioada 1871-1876, în colaborare cu Ioan C. Massimu, profesor la Sf. Sava, Laurian a publicat „Dicționarul limbii române”, în două volume, unde, încercând să purifice limba de elementele nelatine, a făcut ca aceasta să semene imprecis cu veritabila limbă română.

Partea I, două volume mari de 1846 de pagini, cuprinde exclusiv cuvinte de origine latină, cele mai multe neintrate în vocabularul roman. Cea de-a doua parte este un glosar însumând 584 de pagini, în care se găsesc cuvinte de origine îndoielnică ori străină.

Deși indispensabile comunicării, sunt propuse a fi eliminate. Ortografia este etimologică. Totuși, la baza operei a stat, așa cum se exprima B.P. Hașdeu,: „Dorința de a deștepta naționalitatea română, cu orice preț”.

Potrivit unei monografii închinată acestui cărturar, filologul român a publicat 17 manuale de istorie, geografie şi cosmografie, unele dintre ele cunoscând numeroase ediţii.

În multe instrumente de lucru-dicţionare, enciclopedii, istorii literare-munca de scriere şi traducere a unor manuale de A.T.Laurian este omisă şi trecută cu vederea, motiv pentru care aceste publicaţii au făcut de prea puţine ori subiectul unor cercetări sistematice şi detaliate, care să reliefeze aportul şi concepţiile autorului, dar şi importanţa lor în ceea ce priveşte evoluţia literaturii didactice din spaţiul românesc.

Istoria în viziunea lui Laurian
Istoria românilor începe, potrivit eruditului, cu descrierea Daciei înainte de cucerirea romană. Geţii, numiţi şi daci, sunt prezentaţi ca fiind un popor curajos, faţă de care se arată admiraţie, chiar dacă Decebal, „temându-se să nu pice în mâinile învingătorilor, s-a adăpat cu venin”.

Situaţia Daciei e înfăţişată nu doar cât timp aceasta s-a aflat sub administraţia împăraţilor romani, ci şi sub influenţa basileilor bizantini şi în perioada incursiunilor barbare.

Istoria noastră e continuarea istoriei poporului roman. Ajungând la epoca medievală românească, se afirmă că Radu Negru şi „Michail Bassaraba” au fost domni independenţi, Moldova medievală e numită şi Dacia Orientală, Mircea Basarab e numit domn al României, Iuga, efemerul domn al Moldovei, e descris ca un „bărbat întreprinzător şi cu multă capacitate care a zidit fortăreţe pe lângă Dunăre şi Marea Neagră şi formă o călărime ce rămase de model”.

Alexandru cel Bun era „animosu şi amatoriu de ştiinţă”, Vlad Ţepeş e supranumit Vlad al V-lea, afirmând despre acesta că a organizat ţara milităreşte. Ladislau al ungurilor a fost un „ticălos”, Alexandru Lăpuşneanu „a murit adăpat cu venin”. În schimb, figura lui Mihai Viteazul e a unui erou naţional, iar moartea sa „barbară” este deplânsă.

Nicolae Mavrocordat, „flagelul lui Dumnezeu pentru Principatele Române”, a dat voie turcilor să-şi facă case şi să se aşeze în ţară, ceea ce a provocat demoralizarea românilor. Domnia lui Alexandru Ioan Cuza e prezentată în doar o pagină, iar în vremea lui Carol I „se luară măsurile cele mai eficace pentru propagarea instrucţiunilor, ameliorarea agriculturii, facilitarea comerţului, prin construirea căilor ferate”.

Manualul se încheie cu un tabel cronologic al domnilor din Ţările Române. Aici, Litovoi, cel amintit în Diploma Cavalerilor Ioaniţi, e Linoiu, Ştefan cel Mare e numit al V-lea, Iacob Heraclid e Joanne Ereticul, Barnovschi a devenit Bernovescu, Alexandru Iliaş e Alessandru Elia etc.

În „Geografia Ţerilor Române pentru şcoalele primare”, Laurian întocmeşte o descriere a tuturor ţinuturilor româneşti, chiar dacă unele din ele erau, atunci, în componenţa altor state. De fapt, scopul autorului era de a le semnala tinerilor cadrul natural al vechii Dacii, peste care s-a suprapus poporul român.

Prezentând sudul Moldovei, Bassarabia cea restituită Moldovei, autorul aminteşte de Smerill (Ismail) sau de Chilia, numită şi Achillia. Toponimul Basarabia provine de la Piro-Boridava. Nistrul apare peste tot ca Dunastru, iar „locuitorii Basarabiei sunt români”.

Apoi, sunt oferite informaţii preţioase despre structura etnică a teritoriilor româneşti aflate sub ocupaţie austriacă sau rusească. Transilvania e cea mai bogată ţară din Europa în ceea ce priveşte zăcămintele de aur.

Tot în Ardeal „pământul e foarte fertil, munţii sunt acoperiţi cu tot genul de arbori, viile produc mult şi bun vin, dară pământul cere multă cultură şi nu se poate compara cu al României”. Autorul prezintă în continuare Marmorosul, Crişana şi Temişiana (Banatul).

Laurian a mai publicat şi unele atlase, hărţi ale Daciei şi chiar un manual de cosmografie, de fapt, o continuare a cărţilor şcolare de geografie pe care le-a tipărit şi le-a introdus în programa de studiu.

Maniera în care a fost structurat manualul de geografie arată mesajul autorului pentru tineri, care, deşi nu a fost exprimat direct, era cât se poate de clar: unirea tuturor românilor, într-un singur stat.

Privite pe ansamblu, aceste cărţi au ajutat la întărirea conştiinţe naţionale şi au însemnat un progres în ceea ce priveşte literatura didactică din spaţiul românesc. August Treboniu Laurian, marcantă personalitate a culturii române, a murit în februarie 1881, la București.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Câți bani a cheltuit un roman pentru a transforma o Dacia 1300, într-o mașină electrică. Ce viteză maximă prinde

Publicat

Publicitate

Un român a investit 26.000 de euro pentru a-și transforma Dacia 1300 într-o mașină electrică.

Vehiculul, care a fost prezentat luni pe Bulevardul Eroilor din centrul Clujului, atrage privirile trecătorilor prin combinația dintre designul retro și tehnologia modernă. 

Mașina este dotată cu un motor electric de 40 kW și o baterie de 20 kWh, care îi oferă o putere de 41 de cai putere și o viteză maximă de 110 km/h. Deși funcționează cu o singură treaptă de viteză, mașina păstrează cutia mecanică originală, adaptată de la o Dacia Papuc diesel, potrivit Cluj24.ro.

Sursa foto: Cluj24.ro

Mașina a fost omologată la RAR și are o autonomie de aproximativ 155 km. Proprietarul a obținut și numere verzi de înmatriculare și a subliniat mândru că este vorba de o „Dacia 1300 electrică”.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Medicii pediatri din Iași cer autorităţilor interzicerea comercializării petardelor, după ce 30 de copii au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Medicii de la Spitalul pentru copii „Sfânta Maria” din Iaşi sunt îngrijoraţi de numărul foarte mare de copii ajunşi la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU) din cauza rănilor provocate de petarde, cel mai mic având 7 ani, şi au lansat un apel public autorităţilor să interzică vânzarea lor.

Purtătorul de cuvânt al Spitalului pentru copii „Sfânta Maria”, medicul Cătălina Ionescu, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă organizată marţi, că din 24 decembrie 2024 în UPU au fost înregistraţi 30 de pacienţi, cu vârste între 7 şi 18 ani, care aveau răni sau arsuri provocate în timpul exploziei petardelor.

„Aceste leziuni au fost în general de tip arsuri, dar au fost leziuni şi la nivelul masei musculare şi al celui osos. De cele mai multe ori, pacienţii prezentau leziuni la nivelul mâinilor, dar au asociat şi leziuni cranio-faciale. Leziunile mutilante au fost prezente la nivelul mâinilor la jumătate din aceşti pacienţi. (…) Aceste leziuni mutilante au determinat spitalizare îndelungată a pacienţilor, iar în evoluţie lucrurile nu vor fi aşa cum trebuie.
Sunt copii care au avut leziuni mutilante la nivelul mâinilor, au rămas fără degete, au rămas fără ţesut muscular sau osos. Copiii au în general peste 11 ani, dar au fost două cazuri la copii de 7 şi 8 ani, restul având între 11 şi 18 ani”, a atras atenţia dr. Cătălina Ionescu.

Purtătorul de cuvânt al Spitalului „Sfânta Maria” a afirmat totodată că nu este suficientă mediatizarea acestor situaţii, ci ar trebui ca atât poliţia, cât şi politicul să adopte măsuri privind interzicerea comercializării petardelor.

„Părerea tuturor colegilor – de comun acord – este că degeaba prezentăm în presă, ci trebuie luate măsuri drastice, şi anume interzicerea comercializării acestor petarde. Din păcate, deşi s-au tot prezentat problemele determinate de aceste petarde, noi, ca instituţie care acordăm îngrijiri medicale, am postat pe pagina spitalului încă de dinainte de sărbători riscurile la care se expun copiii prin utilizarea acestor petarde, cazurile au continuat să vină şi au fost destul de grave. Având atât cazuistică şi pozele acestor copii, vom face adresă către forurile care răspund de aceste situaţii pentru a lua măsuri. Ne este teamă că până la Crăciunul viitor lucrurile se uită, dar vom face demersuri şi vom încerca din nou în decembrie 2025 să reluăm toate aceste discuţii tocmai pentru a nu se întâmpla sau repeta astfel de evenimente”, a mai declarat dr. Cătălina Ionescu.

Ea a precizat că în fiecare an, în perioada sărbătorilor, sunt întâlnite zeci de astfel de cazuri, motiv pentru care este nevoie şi de educaţie atât în rândul copiilor şi, mai ales, părinţilor.

Publicitate

„Educaţia copiilor şi părinţilor este esenţială, dar nu este suficientă. De aceea, mergem pe ideea că ar trebui să fie interzisă efectiv comercializarea lor. Eu cred că sunt mai multe instituţii care ar trebui să îşi facă treaba: şi noi, şi poliţia, şi politicul. (Anual – n.r.) e un număr constant de cazuri. Anul acesta au fost cazuri mai severe faţă de anul trecut. Imaginaţia copiilor este bogată, unii au aruncat pe petarde cu benzină şi atunci au suferit leziuni, alţii au pus petardele în diverse recipiente, au pus petarda în tuburi şi au încercat să sufle în acel tub”, a explicat dr. Ionescu. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Primele radare fixe care vor înregistra vitezomanii au fost activate. Amenda trimisă direct acasă prin sistemul e-Sigur

Publicat

Publicitate

Radare fixe pe A1, A2 și DN2. Poliția Română a activat sistemul e-SIGUR. Șoferii care depășesc limita de viteză pe autostrăzile A1 și A2, precum și pe drumul național DN2 din județul Vrancea, vor primi amenzile direct acasă, scrie alba24.ro.

Poliția Română a activat sistemul e-SIGUR, iar primele dispozitive de monitorizare au fost deja instalate pe aceste drumuri, potrivit unei postări de pe pagina oficială de facebook a Poliției Române.

Acestea sunt primele radare fixe pentru măsurarea vitezei implementate în România, ca parte a sistemului e-SIGUR, care are scopul de a supraveghea și crește siguranța pe șoselele principale din țară.

Cum funcționează sistemul e-SIGUR

„Camerele mobile (cunoscute sub numele de pistoale radar), amplasate pe marginea drumului, înregistrează activitatea din trafic în zona supravegheată. Înregistrările sunt trimise și analizate de polițiști.

Abaterile sunt sancționate conform legii, după identificarea conducătorului auto. Amenda este expediată direct la domiciliu conducătorului auto, fără a fi necesară oprirea în trafic”, scrie în postarea publicată de Poliția Română.

Publicitate

Urmează ca sistemul să fie extins treptat la nivel național, pentru a face traficul mai sigur peste tot.

Cum funcționează sistemul

După ce va analiza imaginile surprinse de radar, un ofițer de poliție va stabili cine este proprietarul vehiculului. Ulterior, va transmite prin poștă o solicitare prin care se cere confirmarea celui care a fost la volan la momentul înregistrării.

Proprietarul vehiculului are obligația de a transmite datele de identificare ale persoanei care a condus autoturismul în momentul în care a depășit limita de viteză.

După ce s-a stabilit identitatea șoferului, Poliția transmite tot prin poștă sancțiunea dispusă. În cazul în care a fost dispusă și reținerea permisului de conducere, șoferul are obligația de a preda documentul la secția de poliție care a dispus sancțiunea.

 

Citeste mai mult

Educație

Elevii se întorc la cursuri de miercuri

Publicat

Publicitate

Elevii se vor întoarce la cursuri miercuri, 8 ianuarie, după vacanţa de iarnă. Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei, următoarea vacanţă va avea o săptămână şi va avea loc în perioada 10 februarie – 2 martie, după cum vor decide Inspectoratele şcolare judeţene şi cel al municipiului Bucureşti.

Cursurile se vor desfăşura apoi până la vacanţa de Paşti, care este programată din 18 aprilie până pe 27 aprilie.

Anul şcolar 2024 – 2025 se va încheia pe 20 iunie, când va începe vacanţa de vară, care se va încheia pe 7 septembrie.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 9 septembrie 2024 – 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

În situaţii deosebite, bine fundamentate, în funcţie de condiţiile climaterice locale speciale şi de specificul şcolii, Inspectoratele şcolare pot aproba, cu avizul Ministerului Educaţiei, la cererea conducerii unităţilor de învăţământ, modificări ale structurii anului şcolar.

Aprobarea modificării structurii anului şcolar se acordă în condiţiile asigurării parcurgerii integrale a programei şcolare, precum şi a posibilităţii ca toţi elevii să participe, fără restricţii, la examenele şi evaluările naţionale. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending