Connect with us

Eveniment

Atenționare a Poliției de Frontieră: 500 de minori au fost opriți la graniță. Reguli de respectat pentru părinți

Publicat

Publicitate

Având în vedere că a început vacanţa de vară, iar în această perioadă mulţi copii călătoresc în afara graniţelor ţării, Poliţia de Frontieră Română reamintește condiţiile privind călătoria cetăţenilor români minori în străinătate, relatează alba24.ro.

De la începutul vacanței școlare, polițiștii de frontieră au fost nevoiţi să întrerupă călătoria a peste 500 cetățeni români minori, ca urmare a faptului că părinţii/însoțitorii nu dețineau documentele necesare pentru a călători în afara ţării împreună cu minorul în condiții legale, ceea ce reprezintă aproximativ o treime din totalul celor aflați în această situație de la începutul anului și până în prezent (aproximativ 1600 cetățeni români minori).

Conform Legii 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cetăţenii români minori pot ieşi din ţară în baza unui document de călătorie valabil – paşaport sau carte de identitate (minorii peste 14 ani) – numai dacă sunt însoţiţi de o persoană fizică majoră şi cu acordul părinţilor.

Astfel, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, poliţiştii de frontieră vor permite ieşirea din ţară a cetăţenilor români minori în următoarele cazuri:

a) în situaţia în care călătoresc în străinătate însoţiţi de ambii părinţi;

b) în situaţia în care călătoresc împreună cu unul dintre părinţi, numai dacă părintele însoţitor prezintă o declaraţie a celuilalt părintesau, după caz, face dovada decesului celuilalt părinte;

În cazul părinţilor divorţaţi care exercită în comun autoritatea părintească, părintele însoţitor trebuie să prezinte acordul autentificat al celuilalt părinte cu privire la ieşirea din ţară.

Publicitate

c) în situaţia în care sunt însoţiţi de o altă persoană fizică majoră numai dacă persoana însoţitoare prezintă o declaraţie:

a ambilor părinţi,
a părintelui căruia minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă,
a părintelui supravieţuitor ori a reprezentantului său legal.
Însoţitorii minorilor, alţii decât părinţii, trebuie să prezinte la controlul de frontieră şi certificatul de cazier judiciar.

Poate avea calitatea de însoţitor şi o persoană anume desemnată din cadrul unei societăţi comerciale autorizate să desfăşoare activităţi de transport internaţional de persoane, în condiţiile legii.

Acordul părintelui/părinţilor/reprezentantului legal pentru efectuarea călătoriei în străinătate de către un minor este materializat într-o declaraţie notarială care are forma și conținutul stabilite de lege, modelele fiind postate pe site-ul instituţiei https://www.politiadefrontiera.ro/ro/main/pg-continutul-si-forma-declaratiei-168.html.

Menţionăm că, valabilitatea declarației date de către părinte/părinți/reprezentantul legal pentru ieșirea din România a unui cetățean român minor poate fi de maximum 3 ani, iar din conţinutul ei se elimină obligativitatea menționării scopului deplasării și a rutei, precum  și condiția indicării exprese a statului/statelor de destinație.

De asemenea, în cazul minorilor, cetăţeni români cu domiciliul/reședința în străinătate, care se deplasează însoţiţi în statul în care au domiciliul/reședința, nu mai este necesară prezentarea declarației părinților/tutorilor la ieşirea din România.

Dovada domiciliului sau reşedinţei în străinătate a minorului se face cu documente în acest sens, după caz: paşaportul minorului, permisul de rezidenţă, adeverinţe care atestă rezidenţa etc.

De la începutul acestui am, polițiștii de frontieră au întrerupt călătoria a aproximativ 1.600 cetățeni români minori ca urmare a faptului că părinţii/însoțitorii nu dețineau documentele necesare pentru a călători împreună cu minorul în condiții legale.

Însă aceste situații sunt constatate tot mai des o dată cu finalizarea cursurilor și începerea vacanțelor de vară. Astfel, începând cu 10.06.2022, polițiștii de frontieră nu au permis ieșirea din țară a peste 500 cetățeni români minori ( aproximativ o treime din totalul de la începutul anului), aflați într-una din situațiile de mai jos:

nu posedau documente de călătorie valabile;
părintele însoţitor nu avea acordul celuilalt părinte prin procura notarială;
însoţitorii minorilor, alţii decât părinţii, nu au prezentat cazierul judiciar.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Memorialul Ipotești: Ateliere de lectură și scriere 7-12 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție de cultură în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează în perioada 7-12 iulie 2025 ediția anuală a Atelierelor de lectură și scriere, proiect cultural adresat elevilor de gimnaziu și liceu. Îndrumătorii celor două serii de ateliere dedicate poeziei și prozei vor fi scriitoarea Camelia Toma (poezie) și scriitorul Dumitru Crudu (proză).

Camelia Toma va lucra pornind de la expoziția „Tomagraph” a artistei Ana Toma, care se află în Sala Horia Bernea și a fost vernisată în cadrul „Zilelor Eminescu”. Instalațiile din expoziția Anei Toma sunt gândite, pornind de la un vers al unui poet, iar elevii vor parcurge calea inversă de identificare a versului pornind de la realizarea lor artistică, reconstituind și comentând textul.

Dumitru Crudu va lucra pe texte ale poeților contemporani și pe texte de Eminescu, îndrumând participanții în scrierea propriilor texte.

Atelierele sunt, astfel,  un prilej de familiarizare cu scrieri clasice și contemporane aduse în atenția elevilor participanți prin lecturi, dezbateri și scrieri originale. Copiii și tinerii între 11 și 18 ani, interesați de Ateliere de lectură și scriere, se pot înscrie la adresa m.ipotesti@gmail.com până la data de 03 iulie 2025.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Se anulează toate zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite efectuate de compania Wizz Air

Publicat

Publicitate

Wizz Air a confirmat anularea tuturor zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite joi, în conformitate cu decizia anunțată marți de Wizz Air Group de a suspenda temporar toate cursele spre această destinație până la data de 30 iunie.

Compania Wizz Air Abu Dhabi, un joint venture între Wizz Air din Ungaria și fondul suveran de investiții din Abu Dhabi (ADQ), a confirmat că toate zborurile operate către și dinspre Emiratele Arabe Unite au fost anulate joi. Această decizie vine ca parte a directivei lansate de Wizz Air Group pentru a suspenda toate zborurile către această regiune până la 30 iunie, cu scopul de a proteja pasagerii și echipajele în contextul evoluțiilor geopolitice, conform Reuters.

Contextul geopolitic: Impactul conflictului Iran-Israel asupra traficului aerian

Recentul război de 12 zile dintre Iran și Israel a creat o stare de tensiune majoră în Orientul Mijlociu, determinând companiile aeriene internaționale să oprească temporar zborurile către unele destinații din regiune. Închiderea spațiului aerian și temerile privind siguranța au fost principalele motive pentru această măsură.
Deși o încetare a focului a intrat în vigoare marți, companiile aeriene, printre care și Wizz Air, au decis să mențină restricțiile pentru o perioadă de precauție.

Detalii despre joint venture-ul Wizz Air Abu Dhabi și implicarea ADQ

Wizz Air Abu Dhabi este o companie aeriană în parteneriat între Wizz Air, operatorul low-cost maghiar, și ADQ, fondul suveran de investiții al emiratelor. Această colaborare strategică a fost lansată pentru a extinde prezența Wizz Air în Orientul Mijlociu și pentru a deservi piețele emergente din această zonă. Suspendarea zborurilor reflectă astfel atât deciziile corporative globale, cât și condițiile locale de securitate.

Publicitate

Încetarea focului și perspectivele reluării zborurilor spre Emiratele Arabe Unite

Deși un armistițiu a fost stabilit recent în regiune, Wizz Air menține suspendarea zborurilor pentru o perioadă de timp, până la o evaluare completă a situației de securitate și a condițiilor de zbor. Pasagerii afectați sunt sfătuiți să contacteze compania pentru informații despre rambursări sau reprogramări. Compania va continua să monitorizeze situația și va anunța reluarea serviciilor în condiții de siguranță optimă.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Ziua Drapelului Național, sărbătorită alături de botoșăneni în Piața Tricolorului

Publicat

Publicitate

Botoșănenii au marcat astăzi, cu emoție și respect, Ziua Drapelului Național în cadrul unei ceremonii organizate în Piața Tricolorului. Evenimentul a debutat cu slujba de sfințire a Steagului României, oficiată la Capela Militară, urmată de salutul Drapelului de luptă de către primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei.

Semnificația acestei zile a fost evidențiată în discursul susținut de colonelul (rtr.) Doru Pogoreanu, care a subliniat importanța simbolului național în istoria și identitatea poporului român. Drapelul a fost primit cu onoruri militare, iar momentul solemn al arborării pe catarg, în acordurile Imnului de stat, a fost întâmpinat cu respectul și admirația oficialilor prezenți.

Ceremonia s-a încheiat într-un cadru festiv, prin defilarea detașamentului de onoare, răsplătită cu aplauzele celor prezenți, într-un gest de prețuire față de valorile și simbolurile naționale.

Citeste mai mult

Educație

Titularizare 2025. Pe 4 iulie vor fi afișate rezultatele la probele practice/orale și la inspecțiile speciale la clasă

Publicat

Publicitate

Pe data de 4 iulie vor fi afișate rezultatele la probele practice/orale și la inspecțiile speciale la clasă, conform calendarului oficial pentru Titularizare 2025. În perioada 30 mai – 27 iunie au loc probele practice/orale și inspecțiile speciale la clasă, precum şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe.

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție, precizează site-ul edupedu.ro.

Potrivit metodologiei-cadru de mobilitate, concursul național de titularizare constă în probă practică sau inspecție specială la clasă în profilul postului didactic solicitat și probă scrisă, potrivit programelor specifice pentru concurs, aprobate prin ordin al ministrului educației.

Art. 64 – (4) Inspecţia specială la clasă în profilul postului se desfăşoară pe durata unei ore de curs şi se evaluează prin note de la 10 la 1, conform anexei nr. 5. Rezultatele la această probă se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probei. Proba se înregistrează audio.

(5) Probele practice de profil, pentru posturile care sunt condiţionate pentru ocupare de proba practică, se desfăşoară conform anexelor nr. 4 şi 6-12 şi se evaluează prin note de la 10 la 1. Rezultatele la aceste probe se aduc la cunoştinţă candidaţilor în ziua susţinerii probelor.

Nota obţinută la proba practică în profilul postului sau la inspecţia specială la clasă în profilul postului are o pondere de 25% în media de repartizare.”

Publicitate

Conform metodologiei, candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă sau la proba practică minimum nota 5 (cinci) nu pot participa la proba scrisă. Candidaţii care nu obţin la inspecţia specială la clasă în profilul postului sau la proba practică în profilul postului minimum nota 7 (şapte) nu pot ocupa posturi didactice/catedre vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată.

Calendarul pentru Titularizare 2025

9) Ocuparea prin concurs naţional a posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate în învățământul preuniversitar:

a) înregistrarea, analizarea şi soluţionarea cererilor de concediu fără plată în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ şi transmiterea situaţiei la inspectoratele şcolare; Până la 29 aprilie 2025

b) aprobarea în consiliul de administraţie al ISJ/ISMB a listei posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, publicate în vederea ocupării prin concurs; Termen: 29 aprilie 2025

c) verificarea și publicarea listei finale reactualizate cu posturile didactice/catedrele vacante/rezervate pentru concurs; Termen: 30 aprilie 2025

d) înregistrarea, la inspectoratele şcolare/centrele de înscriere, a dosarelor de înscriere ale candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate, inclusiv pentru absolvenții promoției 2025; Perioada: 5-16 mai 2025;

Perioada: 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online

e) verificarea și avizarea dosarelor candidaților de către comisia judeţeană/a municipiului Bucureşti de organizare și desfășurare a concursului; Perioada: 6-20 mai 2025

Perioada: 13-16 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online

f) validarea fişelor de înscriere ale candidaţilor:

• (i) validarea înscrierii, prin semnătură, de către candidați sau împuterniciții acestora prin procură notarială în original, conform graficului stabilit de comisia de organizare și desfășurare a concursului; neprezentarea la validare a absolvenţilor din promoțiile anterioare, atrage după sine anularea înscrierii la concurs; Perioada: 6-21 mai 2025;

• (ii) în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online:

o 1. afişarea pe pagina web a inspectoratelor şcolare a datelor de înscriere ale candidaţilor; Termen: 16 mai 2025

o 2. transmiterea de către candidaţi, inclusiv de către absolvenții promoției 2025, la inspectoratul şcolar/centrul de înscriere la concurs, a declarațiilor privind veridicitatea datelor de înscriere sau a cererilor de corectare a datelor de înscriere, după caz, conform procedurilor stabilite la nivelul ISJ/ISMB. Perioada: 16-21 mai 2025;

• (i) validarea înscrierii pentru absolvenții promoției 2025/absolvenţii 2025 ai programelor de pregătire psihopedagogică oferite de departamentele pentru pregătirea personalului didactic/departamentele de specialitate cu profil psihopedagogic/candidaţii cuprinşi în programe recunoscute de Ministerul Educației prin care se recrutează, se selectează, se pregătește și se sprijină personalul didactic de predare pentru a desfăşura activităţi didactice în unităţi de învăţământ preuniversitar situate în medii dezavantajate, în anul şcolar 2025-2026. Perioada: 8-10 iulie 2025;

Notă: (1) În perioada 5-16 mai 2025, respectiv în perioada 5-12 mai 2025 în situaţia în care înscrierea candidaţilor la concurs se realizează exclusiv în sistem online, pot depune dosare de înscriere şi cadrele didactice a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

(2) În mod excepţional, absolvenţii promoţiei 2025 (studiilor medii/postliceale/universitare de licență/universitare de masterat/departamentelor pentru pregătirea personalului didactic/departamentelor de specialitate cu profil psihopedagogic) pot să prezinte adeverinţa de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică şi să valideze fişa de înscriere în data de 15 iulie 2025, până la ora 8.00. Absolvenţii promoţiei 2025 pot participa la proba scrisă în cadrul concursului naţional pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate, numai după prezentarea adeverinţei de absolvire a studiilor/programului de pregătire psihopedagogică.

g) afișarea, pe pagina web a inspectoratelor şcolare, a:

• (i) listei candidaților înscriși și a graficului privind susținerea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă;

• (ii) listei cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei înscrise la concursul naţional care solicită repartizarea pe perioadă nedeterminată pe postul didactic/catedra pe care sunt angajate şi a listei posturilor didactice/catedrelor pe care sunt angajate aceste cadre didactice;

• (iii) listei unităţilor de învăţământ în care se organizează probele scrise (centrelor de concurs pentru proba scrisă); (iv) comunicarea centrelor de concurs direcţiei de resort din cadrul Ministerul Educaţiei; Termen: 23 mai 2025

Notă: În perioada 23 mai-27 iunie 2025, candidaţii pot solicita, dacă este cazul, inspectoratelor şcolare/centrelor de înscriere la concurs corectarea datelor de înscriere la concurs.

h) organizarea și desfășurarea probelor practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă şi soluţionarea contestaţiilor la aceste probe. Perioada: 30 mai-27 iunie 2025

Notă: (1) În perioada 30 mai-27 iunie 2025 pot participa la probele practice/orale şi inspecţiile la clasă şi cadrele didactice titulare rămase cu reducerea de activitate nesoluţionată sau a căror reducere de activitate a apărut în perioada martie-mai 2025.

(2) Cadrele didactice titulare solicitate pentru detaşare în interesul învăţământului pot participa la probele practice/orale în perioada 30 mai – 13 iunie 2025.

i) afişarea rezultatelor la probele practice/orale și a inspecțiilor speciale la clasă; Termen: 4 iulie 2025

j) afişarea datelor de înscriere reactualizate ale candidaţilor; Termen: 11 iulie 2025

k) desfășurarea probei scrise; Termen: 15 iulie 2025

l) comunicarea rezultatelor iniţiale; Termen: 22 iulie 2025

m) înregistrarea contestațiilor la inspectoratele școlare și transmiterea acestora comisiilor de soluţionare a contestaţiilor; Perioada: 22-23 iulie 2025

n) soluţionarea contestațiilor; Perioada: 24-29 iulie 2025

o) comunicarea rezultatelor finale; Termen: 30 iulie 2025

p) repartizarea candidaţilor conform prevederilor art. 74 alin. (3), lit. a) din Metodologie; Perioada: 31 iulie-1 august 2025

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending