Connect with us

Economie

Asigurări auto, reguli actuale. Calculator pe piața polițelor RCA

Publicat

Publicitate

Polița RCA acoperă eventualele pagube produse cu mașina altor persoane prin accidente de circulație. În cazul în care nu dețin o astfel de poliță, șoferii nu doar că sunt amendați, dar rămân și fără certificatul de înmatriculare a mașinii.

Orice persoană ce are înmatriculată sau vrea să înmatriculeze în România o mașină e obligată de legislația în vigoare să aibă o asigurare obligatorie de răspundere civilă auto (RCA).

În anul încheiat recent s-a stabilit ca asigurații să poată obține mai mulți bani de la fondul de garantare în caz de insolvență a asigurătorului, iar doi asigurători au ieșit de pe piața polițelor RCA scrie avocatnet.ro

Potrivit Codului rutier (OUG 195/2002), vehiculele înmatriculate sau înregistrate (cu excepția celor cu tracțiune animală) care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare RCA în caz de pagube produse altora prin accidente de circulație.

RCA 2022: Calculator prețuri

În 2021, piața polițelor RCA de la noi a rămas fără doi dintre asigurători. Mai exact, City Insurance a intrat în insolvență, iar Uniqa Asigurări s-a retras voluntar. Astfel, acum, cei interesați își mai pot asigura mașina la următoarele companii:

  •  Calculator RCA la Allianz Țiriac: AICI;
  •  Calculator RCA la Asirom AICI;
  • Calculator RCA la Generali AICI;
  • Calculator RCA la Groupama AICI;
  • Calculator RCA la Euroins AICI;
  • Calculator RCA la Grawe AICI;
  • Calculator RCA la Omniasig AICI.

Prețul unei polițe RCA este diferit de la un asigurător la altul. Toți asigurătorii ce activează pe piața RCA au calculatoare de prețuri prin care pot fi stabilite, cel puțin de principiu, costurile implicate de cumpărarea unei astfel de polițe. Calculatorul de preț al fiecărui asigurător în parte sau mai multe informații despre tarifele practicate pot fi accesate prin link-urile din lista de mai sus.

Publicitate

Preţurile asigurărilor RCA sunt influențate de vârsta şoferului, tipul şi marca autovehiculului, cilindree. Unii asiguratori iau in consideratie si judetul sau localitatea in care locuieste soferul autovehiculului, existand statistici ale zonelor cu accidente frecvente, deci risc ridicat pentru asigurator.

Astfel, avocatnet.ro a calculat prețul RCA pentru un șofer  în vârstă de 40 de ani, care are o mașină cu o capacitate cilindrică între 1.801 și 2.000 și vrea să încheie o poliță RCA la Generali trebuie să plătească aproximativ 2.500 de lei, potrivit tarifelor publicate de asigurător. La aceeași capacitate cilindrică, un șofer de până la 30 de ani va trebui să plătească peste 3.600 de lei.

Reduceri la RCA 2022. Cum poți obține prețuri mai mici la Asigurarea de Răspundere Civilă Auto

Tot în 2021 s-a stabilit că asigurații pot obține mai mulți bani de la fondul de garantare în caz de insolvență a asigurătorului și că polița RCA este obligatorie atâta timp cât mașina nu a fost radiată din circulație, chiar dacă-i nefuncțională.

Chiar dacă era anunțată la începutul lui 2021, apariția polițelor RCA cu decontare directă obligatorie n-a avut loc până acum.

La încheierea unei asigurări de răspundere civilă auto (RCA), în funcție de istoricul privind accidentele rutiere apărute din vina lor sau de lipsa lui, șoferii pot fi penalizați sau se pot bucura de o reducere a prețului acesteia (sistemul bonus-malus).

Sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care aceștia îl plătesc pentru o poliță RCA.

Pe de altă parte, șoferii care au avut totuși evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA. În funcție de numărul evenimentelor neplăcute, aceștia vor plăti din ce în ce mai mult.

RCA 2022: Sancțiuni pentru lipsa unei polițe RCA valabile

În cazul în care un șofer nu încheie o poliță RCA pentru mașina pe care o conduce, amenzile pe care le pot aplica polițiștii sunt cuprinse, potrivit Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, între 1.000 și 2.000 de lei.

Suplimentar, se va aplica și măsura reținerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare și retragerea plăcuțelor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare.

Dacă șoferul nu face dovada asigurării mașinii în 30 de zile de la reținerea certificatului de înmatriculare, autoritățile vor radia din evidență autovehiculul, potrivit Codului rutier.

Verificare online RCA 2022

RCA poate fi verificat online AICI:

Șoferii pot verifica existența unei polițe RCA valabile pentru mașina deținută pe site-ul Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România. Pe de altă parte, din 2020, asigurarea RCA poate fi dovedită, la controlul rutier, și prin prezentarea ei pe telefon.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Primăria Botoșani, iluminată în roșu pentru a marca Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112

Publicat

Publicitate

Primăria Municipiului Botoșani s-a alăturat celor peste 100 de clădiri din țară care au fost iluminate în culoarea roșie în această seară, pentru a marca Ziua Europeană a Numărului Unic de Urgență 112.

Evenimentul, stabilit anual pe 11 februarie, are scopul de a atrage atenția asupra importanței utilizării responsabile a acestui serviciu vital.

Apelurile la 112 pot salva vieți

Autoritățile subliniază că, în situații critice, un apel rapid la 112 poate face diferența dintre viață și moarte. Acest număr unic este funcțional în toate statele Uniunii Europene, asigurând accesul cetățenilor la serviciile de urgență indiferent de locație.

În același timp, Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) atrage atenția asupra apelurilor abuzive, care pot întârzia intervențiile echipajelor specializate și pot pune în pericol vieți omenești. Din fericire, statisticile arată că numărul apelurilor non-urgente a fost în scădere în 2024, semn că acțiunile de conștientizare au avut impact asupra populației.

112, un număr pentru siguranța tuturor

Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112 este și un prilej de a recunoaște activitatea celor care intervin zilnic pentru salvarea de vieți, fie că este vorba de medici, pompieri, polițiști sau jandarmi.

Autoritățile reamintesc că apelarea numărului 112 trebuie făcută doar în cazuri de urgență reală, iar folosirea lui abuzivă poate atrage sancțiuni.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cine este noul președinte al PNL după ce Ilie Bolojan devine președinte interimar al României

Publicat

Publicitate

Biroul Politic Național al PNL, reunit marți, de la ora 18:00, la Palatul Parlamentului, l-a desemnat pe Cătălin Predoiu ca președinte interimar al partidului, după suspendarea din partid a lui Ilie Bolojan. Bolojan va prelua interimatul funcției de președinte, după demisia lui Klaus Iohannis, relatează alba24.ro.

De asemenea, senatorul Mircea Abrudean va prelua atribuțiile de președinte al Senatului.

Numele lui Cătălin Predoiu a fost indicat chiar de Ilie Bolojan înainte de începerea ședinței. Conducerea centrală și liderii organizațiilor PNL l-au validat pe Cătălin Predoiu ca viitor președinte interimar al partidului, pentru o perioadă de trei luni.

„În această seară am avut o şedinţă pregătitoare, având în vedere faptul că, în urma demisiei preşedintelui României, preşedintele Senatului ar urma să ocupe această funcţie în calitate de interimar.

Ca atare, conform prevederilor constituţionale, nu mai poate fi membru al unui partid politic şi în această calitate sunt obligat să mă suspend din calitatea de preşedinte al Partidului Naţional Liberal şi de membru al PNL. Mâine după-amiază, va fi o şedinţă a Biroului Politic Naţional în care, aşa cum am discutat astăzi, urmează să fie ales pentru această perioadă un interimar şi propunerea pe care o voi face mâine este ca domnul Cătălin Predoiu, prim-vicepreşedintele partidului, să preia această funcţie”, a declarat Bolojan, luni, după întâlnirea conducerii partidului cu liderii de filiale.

Cine este Cătălin Predoiu

Cătălin Marian Predoi este un politician român, membru al Partidului Național Liberal (PNL). A absolvit Facultatea de Drept a Universității din București în 1991 și a obținut titlul de doctor în Drept Comercial în 2003.

Publicitate

De-a lungul carierei sale, Predoiu a deținut multiple funcții guvernamentale, inclusiv:

  • Ministru al Justiției în mai multe guverne între 2008 și 2023;
  • Prim-ministru interimar în februarie 2012 și din nou în iunie 2023;
  • Ministru interimar al Afacerilor Externe în 2009;
  • Ministru al Afacerilor Interne și viceprim-ministru din iunie 2023.

Atribuțiile președintelui Senatului, preluate de vicepreședintele Mircea Abrudean

Senatul României anunță preluarea atribuțiilor președintelui Camerei Superioare de către vicepreședintele Mircea Abrudean

„Având în vedere faptul că președintele Senatului, Ilie Bolojan, va prelua, în conformitate cu prevederile constituționale, funcția de președinte interimar al României, atribuțiile președintelui Senatului vor fi exercitate, în perioada asigurării interimatului, de către vicepreședintele Senatului, Mircea Abrudean”, anunță Senatul.

În acest sens, Ilie Bolojan a semnat marți o decizie prin care se oficializează această tranziție, asigurând astfel continuitatea activității legislative și buna funcționare a Senatului României.

Interimatul funcției de președinte al României se asigură de președintele Senatului, Ilie Bolojan. Anunțul a fost făcut marți de Curtea Constituțională. Totodată, CCR a constatat că funcția de președinte al României devine vacantă în urma demisiei lui Klaus Iohannis.

Citeste mai mult

Administratie

Poluare pe Dresleuca: Depășiri majore ale nivelului de azot amoniacal. Autoritățile vor decolmatarea râului

Publicat

Publicitate

Comisarii de mediu din Botoșani au constatat o poluare semnificativă a râului Dresleuca, după ce au efectuat inspecții și analize asupra probelor de apă prelevate în data de 3 februarie 2025.

Rezultatele arată depășiri alarmante ale nivelului de azot amoniacal, cu valori de 19,9 mg/l la efluentul stației de epurare Cătămărăști și 25,5 mg/l la efluentul stației de epurare Manolești, în condițiile în care valoarea maximă admisă este de doar 3 mg/l.

În plus, au fost identificate urme de deversare a apelor uzate neepurate în zona bazinului de intrare în stația de epurare Cătămărăști Deal, precum și pe traseul de colectare a apelor uzate, afectat de alunecări de teren.

Sancțiuni și măsuri imediate

Ca urmare a acestor nereguli grave, operatorul economic responsabil a fost sancționat de comisarii din Garda de Mediu Botoșani cu o amendă de 30.000 de lei, în conformitate cu OUG 195/2005, pentru nerespectarea obligației de a nu deversa ape uzate menajere în apele de suprafață sau subterane.

În plus, SGA Botoșani a impus operatorului măsuri urgente pentru îmbunătățirea calității apei râului Dresleuca, printre care asigurarea unui debit de diluție pe râul Dresleuca, utilizând apa brută de la Stația de Tratare Cătămărăști-Deal, precum și îndepărtarea și curățarea reziduurilor și a spumei rezultate din fermentarea nămolului sau evacuările anterioare.

Autoritățile din domeniu monitorizează în continuare situația pentru a preveni deteriorarea suplimentară a calității apei și impactul asupra mediului înconjurător.

Publicitate

Prefectul Dan Nechifor a convoacat autoritățile pentru a gestiona situația

În paralel, prefectul Dan Nechifor s-a întâlnit astăzi cu reprezentanții Nova Apaserv și Apele Române pentru a analiza sesizările primite de la un locuitor din Manolești privind o posibilă poluare a aerului și a râului Dresleuca.

În urma discuțiilor, s-au stabilit aecolmatarea râului Dresleuca pentru prevenirea unor incidente viitoare, monitorizarea permanentă a situației pentru a preveni noi poluări, totodată punându-se accentul pe modernizarea sistemelor de monitorizare ale operatorului Nova Apaserv.

Citeste mai mult

Educație

Înscrieri pentru clasa pregătitoare 2025: Când și cum pot fi depuse cererile. Calendar și condiții

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică proiectul de ordin privind calendarul înscrierilor la clasa pregătitoare pentru anul școlar 2025-2026. Potrivit documentului, părinții vor putea depune cererile de înscriere pentru copiii lor în perioada 28 martie – 6 mai 2025, relatrează alba24.ro.

Pentru copiii care împlinesc 6 ani între 1 septembrie și 31 decembrie 2025, evaluarea dezvoltării și eliberarea recomandării necesare pentru înscrierea în învățământul primar se va desfășura în intervalul 7-26 martie.

Cei care nu reușesc să-și înscrie copiii în prima etapă vor avea o a doua șansă: etapa a doua de înscrieri va începe pe 23 mai 2025.

Înscrieri la clasa pregătitoare 2025. Calendar (proiect)

Pregătirea înscrierii în învățământul primar

3 martie 2025

Afișarea circumscripțiilor școlare și a planului de școlarizare propus, respectiv numărul de clase pregătitoare alocate, la fiecare unitate de învățământ, inclusiv pe site-ul acesteia, dacă există, și pe site-ul inspectoratului școlar.

Publicitate

Afișarea, la sediul fiecărei unități de învățământ și pe site-ul acesteia, dacă există, sau pe site-ul inspectoratului școlar, pentru unitățile de învățământ care nu au site propriu, a informațiilor care permit părinților să cunoască activitatea specifică clasei pregătitoare din cadrul unității, cum ar fi:

  • posibilitatea organizării procesului de învățământ în cadrul unei grădinițe aflate în structura școlii sau în consorțiu cu școala
  • posibilitatea organizării programului ”Școala după școală”
  • fotografii ale spațiului în care se desfășoară activitatea la clasa pregătitoare.

Înscrieri la clasa pregătitoare 2025. 5 martie 2025

Postarea pe site-ul centrelor județene de resurse și asistență educațională/ CJRAE/CMBRAE a modelului de cerere-tip (anexa nr. 2 la Metodologia aprobată prin OME nr. 4019/2024) pentru evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 inclusiv și care:

  • nu au frecventat grădinița din motive legate de boală, lipsa infrastructurii la nivel local, domiciliul temporar în străinătate.

Afișarea programului de evaluare a copiilor la avizierul și pe site-ul CJRAE/CMBRAE

Postarea pe site-ul inspectoratelor școlare, respectiv al unităților de învățământ cu nivel preșcolar/primar a modelului de cerere-tip pentru evaluarea dezvoltării copiilor care au frecventat grădinița și care împlinesc vârsta de 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 inclusiv.

6 martie 2025

Anunțarea criteriilor specifice de departajare elaborate de unitățile de învățământ

Anunțarea listei documentelor care să dovedească îndeplinirea criteriilor specifice de departajare și a procedurii privind constituirea formațiunilor de elevi

7 martie – 26 martie 2025: Evaluarea dezvoltării copiilor care împlinesc 6 ani în perioada 1 septembrie – 31 decembrie 2025 și eliberarea recomandării pentru înscrierea în învățământul primar

Pentru copiii care au frecventat grădinița:

  • înregistrarea cererilor transmise/depuse la unitățile de învățământ cu nivel preșcolar pentru obținerea recomandării de înscriere în clasa pregătitoare
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către unitatea de învățământ cu nivel preșcolar a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz

Pentru copiii care nu au frecventat grădinița sau au revenit din străinătate:

  • înregistrarea de către CJRAE/CMBRAE a cererilor de evaluare, depuse/transmise de părinți pentru copiii care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 7 alin. (1) din Metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar)
  • planificarea de către CJRAE/CMBRAE a organizării evaluării; afișarea și comunicarea programării pentru participarea la evaluare
  • desfășurarea evaluării copiilor de către CJRAE/CMBRAE
  • eliberarea/transmiterea către părinte de către CJRAE/CMBRAE a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz
  • soluționarea de către comisia județeană/ a municipiului București de înscriere a copiilor în învățământul primar (comisia județeană/a municipiului București) a situațiilor excepționale care necesită amânarea înscrierii în învățământul primar.

27 martie 2025

Transmiterea proceselor-verbale care cuprind listele cu numele copiilor și rezultatele evaluării, respective recomandarea de înscriere în clasa pregătitoare sau în grupa mare, după caz, de la unitățile de învățământ preșcolar sau CJRAE/CMBRAE, către comisia județeană/a Municipiului București.

Înscrieri la clasa pregătitoare 2025. Completarea și validarea cererilor-tip de înscriere în învățământul primar: 28 martie – 6 mai 2025

  • Completarea cererilor-tip de înscriere de către părinți/ tutori legal instituiți/ reprezentanți legali, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor
  • Depunerea/Transmiterea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor, inclusiv a recomandării de înscriere în clasa pregătitoare, după caz, respectiv a declarației pe propria răspundere și a documentelor necesare în copie simplă
  • Validarea fișelor de înscriere generate de aplicația informatică

Inspectoratele școlare pot decide reconfigurarea circumscripțiilor școlare până la data începerii înscrierilor, astfel încât să asigure optimizarea procesului de cuprindere a copiilor în clasa pregătitoare, în situația în care capacitatea unei unități de învățământ nu permite cuprinderea în clasa pregătitoare a tuturor copiilor din circumscripția școlară stabilită în anul școlar anterior, precum și în alte situații justificate, cum ar fi eliminarea segregării școlare, rezultată din segregarea pe criteriul mediului de rezidență.

Inspectoratele școlare pot decide extinderea activității didactice în situația unităților de învățământ care au un număr mare de solicitări de înscriere în clasa pregătitoare, în alte unități de învățământ care au spații disponibile.

Formațiunile de studiu în care sunt cuprinși copii care nu pot fi deplasați sau care necesita tratament continuu, ca urmare a unor afecțiuni medicale vor funcționa în spațiul care să țină cont de susținerea nevoilor de ordin medical.

Înscrieri la clasa pregătitoare 2025. Prima etapă de înscriere în învățământul primar

6 mai – 9 mai 2025 Procesarea cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea copiilor la școala de circumscripție – de către Comisia națională de înscriere a copiilor în învățământul primar (Comisia națională)

12 mai – 19 mai 2025 Procesarea la nivelul unităților de învățământ, pe baza informațiilor din cererile-tip de înscriere și din documentele depuse/transmise de părinți/ tutori legal instituiți/reprezentanți legali, a cererilor prin care se solicită înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, pe locurile rămase libere.

Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unitățile de învățământ, prin aplicarea criteriilor generale și specifice de departajare și validarea de către Consiliul de administrație al unității de învățământ a listei candidaților admiși în această fază

Marcarea, în aplicația informatică, a cererilor – tip de înscriere pentru candidații admiși în această fază.

20 mai 2025 Procesarea de către Comisia națională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicației informatice și repartizarea la școala de circumscripție a copiilor ai căror părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali au solicitat înscrierea la o altă unitate de învățământ decât la școala de circumscripție, dar nu au fost admiși din lipsă de locuri și care au exprimat în această fază opțiunea pentru înscrierea în școala de circumscripție.

21 mai 2025 Afișarea în unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului școlar a candidaților înmatriculați și a numărului de locuri rămase libere.

Înscrieri la clasa pregătitoare 2025. A doua etapă de înscriere în învățământul primar

22 mai 2025 Comunicarea, prin afișare la unitățile de învățământ și pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul școlar;

Informarea Ministerului Educației și Cercetării de către Comisia județeană/a municipiului București, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua. Procedurile vor viza modalități de comunicare și transfer de documente on-line, după caz.

23 mai – 29 mai 2025 Depunerea/transmiterea cererii-tip de înscriere la secretariatul unității de învățământ aflate pe prima poziție dintre cele trei opțiuni exprimate pentru etapa a doua de către părinții copiilor care nu au fost cuprinși în nicio unitate de învățământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.

30 mai – 5 iunie 2025 Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea de învățământ aflată pe prima poziție în opțiunile privind înscrierea copiilor.

6 iunie – 11 iunie 2025 Procesarea la nivelul unităților de învățământ a cererilor-tip de înscriere depuse de părinți/tutori legal instituiți/reprezentanți legali, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul școlar, pe baza criteriilor generale și a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile

Completarea în aplicația informatică a datelor din cererile-tip de înscriere pentru candidații înscriși în această etapă.

12 iunie 2025 Afișarea la fiecare unitate de învățământ a listelor finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

1 septembrie – 5 septembrie 2025

Centralizarea și soluționarea de către inspectoratul școlar a cererilor părinților/ tutorilor legal instituiți/ reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși la o unitate de învățământ.

Soluționarea de către inspectoratul școlar a oricărei alte situații referitoare la înscrierea în învățământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul superior al copilului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending