Connect with us

Economie

APIA: Fermierii NU riscă să-şi piardă SUBVENŢIILE prin acţiunea de monitoring

Publicat

Publicitate

Fermierii nu riscă să-şi piardă subvenţiile prin acţiunea de monitoring pe care Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) are obligaţia să o instituie conform regulamentelor europene, au transmis joi reprezentaţii APIA, relatează Agerpres.ro.

Precizările instituţiei vin în urma unor informaţii eronate lansate în spaţiul public prin care se induce ideea că „fermierii riscă să piardă subvenţiile de la APIA fiindcă nu ştiu să folosească internetul şi nu deţin telefoane performante”.

„Începând cu anul de cerere 2023, APIA are obligaţia să instituie un sistem de monitorizare (checks by monitoring) a suprafeţelor aşa cum prevede Regulamentul de punere în aplicare nr. 1173/2022 de stabilire a normelor de aplicare ale Regulamentului (UE) nr. 2116/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului, în ceea ce priveşte sistemul integrat de administrare şi control din cadrul noii Politici Agricole Comune (2023-2027). Gestionarea cererilor de plată aferente Campaniei 2024, în vederea acordării plăţilor directe cât şi a plăţilor pentru măsurile de dezvoltare rurală în cadrul noii Politici Agricole Comune, presupune respectarea Regulamentelor care stau la baza punerii în aplicare a Sistemului Integrat şi include întregul flux de lucru, începând cu primirea cererilor, procesarea lor, prelucrarea datelor, realizarea de controale prin monitorizare, controalelor administrative şi pe teren, până la efectuarea plăţilor, atât în avans cât şi a plăţilor regulare”, precizează APIA într-un comunicat remis AGERPRES.

În ceea ce priveşte instituirea controlului prin monitorizare, APIA are trei obiective principale: detectarea din timp a condiţiilor de eligibilitate neîndeplinite aferente cererilor de sprijin; informarea fermierilor de condiţiile de eligibilitate neîndeplinite, de prezenţa unor suprafeţe neeligibile, de folosirea neeligibilă a terenului sau modificarea categoriei de folosinţă agricolă; posibilitatea modificării de către fermieri a cererilor de sprijin în vederea prevenirii şi nu a aplicării de sancţiuni.

Astfel, se clarifică neconformităţile identificate, cum ar fi prezenţa unei/unor alte culturi, prezenţa unor suprafeţe neeligibile, modificarea categoriei suprafeţei agricole, prezenţa unei utilizări neeligibile a terenurilor etc, precizează sursa citată.

„Ţinând cont de articolul 7 din Regulamentul 1173/2022, în conformitate cu prevederile art. 11 din Ordinul nr. 125/2024, cererile de ajutor pot fi modificate sau retrase total sau parţial, fără penalităţi, de către fermieri, în cazul intervenţiilor care fac obiectul sistemului de monitorizare a suprafeţelor, până la data de 20 septembrie 2024. Prin acţiunile de clarificare, APIA doreşte eliminarea tuturor discrepanţelor/ neconformităţilor până la finalul perioadei de control, respectiv 11 octombrie 2024, astfel încât la data de 15 octombrie 2024 să poată face plăţile în avans aşteptate de toţi fermierii, fără a exista nicio suspiciune de fraudare a fondurilor europene”, au menţionat reprezentanţii APIA.

Publicitate

Conform explicaţiilor transmise de instituţie, monitorizarea este o procedură de observare, de urmărire şi de evaluare regulată şi sistematică a tuturor criteriilor de eligibilitate, angajamentelor sau altor obligaţii care pot fi monitorizate cu ajutorul datelor obţinute de la sateliţii Sentinel ai programului Copernicus sau al altor date cu valoare cel puţin echivalentă, în decursul unei perioade de timp care să permită, atunci când este necesar, activităţi de urmărire adecvate pentru a se ajunge la o concluzie cu privire la eligibilitatea ajutorului sau a sprijinului solicitat.

Procesarea automatizată a seriilor cronologice de date de-a lungul perioadei de vegetaţie face posibilă identificarea culturilor şi monitorizarea anumitor practici agricole desfăşurate pe parcelele declarate de fermieri în cererile de sprijin.

Astfel, controalele prin monitorizare combină datele obţinute la fiecare cinci zile de la sateliţii Sentinel cu informaţiile prezentate de fermieri în cererile de sprijin, iar prin intermediul învăţării automate se obţin informaţii privind tipurile de culturi şi activitatea agricolă de pe toate parcelele declarate pentru fiecare schemă de ajutor şi pe baza cărora se vor evalua parcelele agricole utilizând un sistem de semaforizare.

„În fapt sistemul de monitorizare a suprafeţelor certifică condiţiile de eligibilitate ale suprafeţelor monitorizate utilizând date satelitare obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus sau alte date cu o valoare cel puţin echivalentă. Rezultatele controlului prin monitorizare sunt evaluate de către prestatorul serviciilor într-un sistem de tip semafor care generează informaţiile minime necesare pentru a accepta/respinge conformitatea/neconformitatea parcelelor agricole declarate de fermieri (verde: acceptat, roşu: respins). Parcelele în cazul cărora rezultatul algoritmului nu corespunde declaraţiei fermierului sunt marcate cu un steguleţ roşu şi fac obiectul unei acţiunii follow-up de clarificare cu fermierul a neconformităţilor identificate”, se maia arată în comunicat.

Potrivit APIA, fluxul de lucru al controlului prin monitorizare presupune efectuarea mai multor interpretări (iteraţii) urmate de acţiuni follow-up de clarificare cu fermierul a codurilor de neconformitate respectiv parcele codificate cu semaforizare roşie.

Astfel, în perioada 13-30 august 2024 are loc acţiunea follow-up de clarificare cu fermierul a neconformităţilor identificate ca urmare a controlului prin monitorizare aferent primei interpretări.

Ca urmare a solicitărilor de clarificare primite, fermierii se prezintă la acţiunea de follow-up, în locaţia şi la termenul stabilit, unde li se vor aduce la cunoştinţă neconformităţile constatate în cadrul controlului prin monitorizare. Fermierii, prin clarificările aduse, au posibilitatea să efectueze modificări ale culturilor şi/sau a suprafeţelor declarate, adăugarea unei subculturi la parcela existentă sau modificări de amplasament ale parcelelor agricole.

În cadrul întâlnirilor cu fermierii în acţiunea de follow-up, pentru a prezenta în mod obiectiv rezultatele controlului prin monitorizare, funcţionarii APIA utilizează aplicaţia geospaţială IPA-online, astfel încât să fie vizibile imaginile satelitare Sentinel captate în perioada aprilie-mai 2024 dar şi rezultatele controlului.

În conformitate cu prevederile art.11 din Regulamentul (UE) nr.1173/2022, în stabilirea conformităţii şi eligibilităţii parcelelor agricole, pot fi utilizate şi alte date cu o valoare cel puţin echivalentă ca dovezi verificabile, respectiv fotografii cu identificare geografică (fotografii digitale cu informaţii spaţiale, temporale şi/sau textuale suplimentare) cât şi Procesele-verbale de constatare a pagubelor produse de secetă pedologică (procese-verbale de calamitate a culturilor agricole).

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pisică salvată de pompieri, în municipiul Botoșani, dintr-un copac înalt de peste nouă metri

Publicat

Publicitate

În această seară, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit pentru salvarea unei pisici dintr-un copac, aflată la o înălțime de aproximativ nouă metri. Acțiunea a avut loc pe aleea Constantin Gane din municipiul Botoșani.

Chiar proprietarul a fost cel care a apelat la ajutorul pompierilor. Folosind o scară, unul dintre pompieri a urcat până aproape de vârful copacului și a reușit să coboare pisica în siguranță. Aceasta a fost predată înapoi stăpânului ei.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă și acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Operațiune ANAF împotriva evaziunii din comerțul online. Decizii de indisponibilizare și sechestre de peste 25 milioane lei

Publicat

Publicitate

Antifrauda a derulat recent o amplă acțiune în online, care a vizat peste 200 de firme nerezidente în România și a emis Decizii de indisponibilizare și sechestre de peste 25 de milioane de lei și măsuri asigurătorii de 40 de milioane de lei, a anunțat, vineri seara, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.

”ANAF este abia la începutul drumului către o administrație fiscală eficientă și predictibilă, dar rezultatele concrete merită semnalate. Așa cum am solicitat clar ANAF, analiza bazată pe date și instrumente adaptate anului 2025 sunt esențiale pentru eficientizarea activității și pentru a evita nedreptăți față de cei care își declară și plătesc corect obligațiile fiscale. Antifrauda a derulat recent o amplă acțiune în online, care a vizat peste 200 de firme nerezidente în România. Acestea vindeau bunuri pe o platformă locală de comerț electronic, evitând plata TVA-ului”a scris ministrul pe pagina sa de Facebook.

Potrivit acestuia, în perioada 2022 – iunie 2025, Antifrauda ANAF a descoperit 227 de entități fiscale rezidente în spațiul UE care au comercializat bunuri către clienți din România, în valoare totală de peste 226 de milioane de lei. Conform Codului Fiscal, aceste firme ar fi trebuit să se înregistreze în scopuri de TVA în România sau să folosească sistemul european special (One Stop Shop), având în vedere că au depășit plafonul aplicabil.

”Verificările au arătat că niciuna dintre aceste firme nu respecta legea. De aceea, Antifrauda a emis decizii de instituire a măsurilor asigurătorii pentru 219 de entități, în valoare totală de peste 40 de milioane de lei. ANAF a indisponibilizat și instituit sechestre asigurătorii pentru bunuri în valoare de peste 25 de milioane de lei. Suma de 8,6 milioane de lei a fost deja încasată în contul de garanții. Acțiuni ca aceasta reprezintă doar primi pași, însă mesajul este unul clar: ANAF începe să își facă treaba. Are în continuare major de recuperat în ceea ce privește corectarea deficiențelor interne și de comunicare cu contribuabilii”, a explicat ministrul Finanțelor.

Acesta a subliniat că lupta cu evaziunea este o direcție prioritară, iar utilizarea inteligentă a datelor, ”pe care ANAF le-a avut și în trecut, dar fie nu a știut, fie nu a dorit să le utilizeze”, va permite asigurarea unui mediu de afaceri mai sănătos.

”Indiferent de unele încercări de deturnare a atenției de la adevărul faptic în spațiul public, mandatul ANAF este să își facă, în sfârșit, treaba”, a punctat Nazare. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Zeci de vârstnici din Trușești și Stăuceni, într-o călătorie spirituală la Neamț. Cadoul spiritual a fost făcut de o asociație și o familie de creștini autentici

Publicat

Publicitate

Ziua de joi a fost una de bucurie pentru un grup de vârstnici din parohiile Trușești și Stăuceni, care au avut prilejul să participe la o călătorie spirituală în ținuturile Neamțului.

Evenimentul a fost posibil prin sprijinul Asociației Impact Trușești și al familiei Melnic, care, prin implicarea lor constantă, aduc alinare și bucurie bătrânilor, dar și persoanelor aflate în suferință.

Asociația Impact Trușești desfășoară o gamă variată de activități, de la organizarea de evenimente și renovarea spațiilor destinate comunității, până la programe educative pentru copii și tineri. Printre acestea se numără meditațiile la limba engleză pentru copiii cu vârste între 8 și 13 ani, activități de fundraising, cluburi de robotică, calculatoare și lectură.

Astfel de inițiative arată că solidaritatea și grija pentru aproapele nostru pot transforma zile obișnuite în experiențe memorabile pentru cei care au cea mai mare nevoie de atenție și sprijin.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Cum se aplică TVA 21% pe facturile din iulie. Precizări de la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a reacționat vineri cu privire la situația facturilor pe luna iulie la care s-a aplicat cota majorată de TVA de 21%. Acesta susține că ministerul a aplicat corect legea, iar TVA se plătește în funcție de data facturării, nu de perioada consumului., scrie alba24.ro.

„Afirmațiile potrivit cărora românii ar fi „jefuiți” prin aplicarea cotei majorate de TVA la facturile pentru luna iulie sunt false.

Regula fiscală este simplă și neschimbată de ani de zile: TVA se aplică în funcție de data facturării sau a plății prevăzute în contract, nu de perioada calendaristică a consumului.

Asta înseamnă că, dacă furnizorul de energie, gaze, apă sau telefonie emite factura în august pentru consumul din iulie, se aplică automat cota în vigoare la data facturării, adică 21%.

Aceeași regulă s-a aplicat și atunci când TVA a scăzut, iar oamenii au beneficiat de cote reduse la facturile emise după 1 ianuarie 2016 sau 2017, chiar dacă acestea priveau consumul din luna anterioară. Regula este neutră și echitabilă: se aplică identic atât la creșterea, cât și la scăderea cotei”, a scris ministrul, pe pagina de Facebook.

Potrivit lui Alexandru Nazare, nu a existat nicio omisiune din partea Ministerului Finanțelor, aşa cum se propagă greşit în spațiul public.

Publicitate

„Articolul 281 din Codul Fiscal stabilește de multă vreme această procedură, folosită constant în toate situațiile de modificare a TVA.

Prin urmare, Ministerul Finanțelor a aplicat corect legea, fără să ia bani în plus de la cetățeni, iar orice încercare de denaturare a adevărului fiscal constituie fake news.

„Dacă, în schimb, există companii care au facturat diferit de prevederile legale, cu scopul de a obține sume necuvenite de la români, ANAF va interveni prompt pentru a verifica situația și a dispune măsuri clare. Nu vom accepta ca oamenii să plătească sume necuvenite”, a mai precizat ministrul Finanțelor.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending