Connect with us

Eveniment

Aperitive de Revelion: 16 idei inedite și rapide, pentru masa de Anul Nou 2022

Publicat

Publicitate

Pregătește ceva diferit pentru masa de Revelion 2023. Musafirii sigur se vor aștepta la platouri cu mezeluri, legume și niște piftie, dar poți să îi surprinzi plăcut cu niște preparate delicioase care nu sunt greu de făcut.

Tocmai de aceea trebuie să-i surprinzi plăcut și să le oferi altceva. Ouă umplute cu brânza ceddar, cârnăcorii cu bacon, pateurile cu carne sau rulourile de somon cu brânză sunt doar câteva idei care pot da un gust bun petrecerii de Revelion 2022.

1. Ouă umplute cu brânză Cheddar

Ingrediente:

  • 12 ouă
  • 2 linguri de brânză Cheddar rasă
  • 1/2 ceașcă de maioneză
  • 1 lingură de muștar
  • 4 felii de bacon

Mod de preparare:

Fierbe ouăle timp de 10-12 minute și toarnă apă rece peste ele până când ajung la temperatura camerei. Decojește-le cu grijă și taie-le în jumătăți.

Într-o tigaie curată, prăjește baconul până când capătă o culoare maronie. Scurge-l pe șervetele uscate. Îndepărtează gălbenușurile și amestecă-le cu maioneză, muștar, brânza Cheddar și bucățele mărunte de bacon. Umple jumătățile de ouă cu acest amestec și răcește-le în frigider timp de câteva ore.

Publicitate

Poți decora ouăle umplute cu Cheddar și bacon cu câteva frunze de pătrunjel. Acestea se servesc reci, la antreu.

2. Cârnăciori înveliți în bacon, la cuptor

Ingrediente:

  • cca 70 g zahăr brun
  • 450 g bacon, tăiat felii
  • câteva bucățele de cârnăciori afumați

Mod de preparare:

Încinge cuptorul la 170 de grade Celsius. Învelește fiecare cârnăcior în câte o felie de bacon, prinde-o cu o scobitoare și pune-o într-o tavă tapetată cu hârtie de copt. Înainte de a băga totul în cuptor, presară niște zahăr peste preparat. După 30-40 de minute, gustarea este gata.

3. Pateuri cu carne

Ingrediente:

  • 2 foi de plăcintă
  • 2 linguri de unt
  • 2 linguri de făină
  • 1 linguriță de sare kosher
  • 3/4 căni de lapte integral
  • 1/4 linguriță de piper negru măcinat
  • 1 piept de pui rotisat
  • 1/4 cană de parmezan ras
  • 1 cană de buchețele de broccoli tăiate mărunt
  • 1 ou

Mod de preparare:

Topește untul într-o cratiță la temperatura medie, adaugă făina și amestecă mixul timp de 1-2 minute. Adaugă treptat laptele și continuă să amesteci și să fierbi compoziția timp de 6 minute. Îndepărtează cratița de pe foc și incorporează sarea, piperul, parmezanul, pieptul de pui tăiat mărunt și bucățelele de broccoli, pe care le-ai pregătit dinainte într-un vas cu aburi.

Decupează foile de plăcintă astfel încât să le poți așeza în forme de brioșe și să ai și „căpăce” pentru fiecare. Unge o tavă compartimentată special pentru brioșe și tapeteaz-o cu făină. Așază foile de plăcintă în fiecare compartiment, umple-le cu amestecul de pui și broccoli și acoperă-le cu alte foi de plăcintă.

Bate oul cu o lingură de apă într-un bol mic, cu ajutorul unei furculițe și unge mini-pateurile cu amestecul obținut. Coace-le în cuptorul preîncălzit la 180 de grade timp de 15-20 de minute, până când se rumenesc.

4. Ciuperci umplute cu parmezan

Ingrediente:

  • aproximativ 20 ciuperci champignon, mari (proaspete)
  • 2 cepe albe, tocate mărunt
  • 4 căței de usturoi, tocați mărunt
  • o legătură de mărar
  • o legătură de pătrunjel
  • 100 g parmezan ras
  • 2 linguri ulei de măsline
  • sare
  • piper negru, proaspăt măcinat

Mod de preparare:

Se curață ciupercile, se spală bine și se desfac piciorușele. Pălăriile se lasă într-un castron cu apă până la utilizare, iar picioarele acestora se toacă mărunt. Într-o tigaie se adaugă uleiul, ceapa, usturoiul și picioarele ciupercilor și se călesc împreună, până când se înmoaie și zeama lăsată de acesea se evaporă. Când sunt gata se asezonează cu sare și piper după gust și se lasă la răcit aproximativ 15 minute.

Între timp se toacă mărunt mărarul și pătrunjelul. Se adaugă peste compoziția preparată anterior și se amestecă bine. Se unge o tavă încăpătoare cu ulei. Se scurg pălăriile de apă și se asează în tavă. Se presară deasupra sare și piper, apoi se umple fiecare ciupercă cu compoziția de mai sus.

Se adaugă tava la cuptorul preîncălzit la 180 grade Celsius, timp de 30 minunte. Când sunt aproape gata se scoate tava și se presară parmezanul peste ciuperci. Se adaugă iar la cuptor până când parmezanul se topește și începe să se rumenească.

Sfat: Pentru a verifica dacă ciupercile s-au copt, se înțeapă marginea acestora cu o furculiță. Dacă furculița intră ușor în ele înseamnă că sunt gata.

Se servesc ca atare, cu pâine proaspăt preparată în casa, sau pot fi servite ca garnitură pentru fripturi.

5. Rulou cu somon și cremă de brânză

Ingrediente:

  • 1 pachet de cremă de brânză
  • 1 lingură mărar proaspăt și tocat sau o linguriță de mărar uscat
  • 4 foi de tortilla
  • un somon afumat, tăiat fin
  • 16 frunze de spanac
  • 16 felii de ardei gras roșu

Mod de preparare:

Amestecă mărarul cu crema de brânză. Pune câte 50 g din compoziție pe fiecare tortilla, apoi câte un sfert din somon. Acoperă cu 3-4 frunze de spanac și 4 felii de ardei roșu. Rulează foile de tortilla, strângându-le tare, și învelește-le în folie alimentară. Bagă-le în frigider pentru cel puțin 2 ore, dar nu mai mult de 24 de ore, înainte de servire.

6. Frigărui cu piept de pui

Ingrediente:

  • 4 buc. piept de pui fără os și piele, tăiat cubulețe
  • 450 g bacon feliat
  • cca 100 g sos de barbecue

Mod de preparare:

Încinge cuptorul la 130 de grade Celsius. Învelește fiecare cub de carne în câte o felie de bacon, prinde-l cu o scobitoare sau bețișor de frigărui și cufundă în sosul de barbecue. Bagă frigăruile în cuptor. După 20 de minute scoate tava, toarnă sos barbecue peste frigărui și bagă-le înapoi în cuptor, tot pentru 20 de minute.

7. Aperitiv ușor cu paste tortellini

Ingrediente:

  • tortellini cu aromă de brânză (gătite conform instrucțiunilor de pe ambalaj)
  • dressing italian
  • câteva roșii cherry
  • câteva măsine fără sâmburi
  • brânză tăiată cubulețe
  • 6 bețișoare de frigărui

Mod de preparare:

Pune tortellini în dressing și bagă vasul în frigider peste noapte. A doua zi înfige în frigărui pastele, măslinele, roșiile înjumătățite și brânza. Poți adăuga și alte ingrediente, după preferințe.

8. Mini-lasagna cu ciuperci și mozzarella

Ingrediente:

  • 340 g carne tocată de curcan
  • 1/4 linguriță sare
  • 1/4 linguriță piper
  • 230 g ceapa tocată
  • 100 g ciuperci tocate
  • 2 căței de usturoi zdrobiți
  • cca 400 g sos de tomate
  • 3 lingurițe oregano uscat
  • 1/2 linguriță busuioc uscat
  • cca 350 g brânză ricotta semi-degresată
  • cca 350 g brânză mozzarella dată pe răzătoare
  • 24 bucățele de aluat

Mod de preparare:

Încinge cuptorul la 170 de grade Celsius. Pune o tigaie la foc mediu, iar după ce s-a înfierbântat, pune în ea sarea, piperul, carnea, ciupercile și ceapa.

Amestecă în compoziție în jur de 10 minute, până când carnea e gătită, după care pune usturoiul și amesteca încă 30 de secunde. Adaugă sosul de tomate și 2 lingurițe de oregano.

Lasă să fiarbă la foc mic în jur de 10 minute, după care îndepărtează de foc. Într-un bol mare amestecă brânză ricotta cu sare și puțin piper, busuioc și restul de oregano. Lasă deoparte.

Pulverizează spray de gătit în hârtiile de brioșe, pune-le în forma specială, apoi pune câte o foaie de aluat în fiecare, umple pe jumătate cu ricotta și jumătate cu carne.

Urmează alte foi de aluat, ricotta pe fiecare, apoi puțin sos de tomate (daca ți-a mai rămas) și mozzarella. Dă la cuptor pentru 10 minute sau până când brânza s-a topit de tot.

9. Foietaj cu măsline și lapte

Ingrediente:

  • 350 g aluat foietaj
  • 15 măsline verzi umplute cu ardei
  • 1 gălbenuș
  • 1 lingură lapte

Mod de preparare:

Întinde aluatul de foietaj într-un dreptunghi (32x15cm) cu o grosime de 3mm. Taie-l pe lungime în două bucăți de 18 și 14 cm. Pune-le la rece timp de 10 minute. Așează bucata mai mică de aluat pe o tavă presărată cu făină. Așează pe ea, pe latura de 14 cm, 5 măsline cap la cap, pornind de la 1.5 cm de margine.

Formează încă două rânduri (la 2 cm distanță unul de celălalt) cu restul măslinelor. Unge toată suprafața aluatului în jurul măslinelor cu galbenușul bătut cu lapte. Acoperă cu cealaltă foaie de aluat și presează ușor pe toată suprafața astfel încât să lipești bine în jurul măslinelor. Pune totul la frigider timp de 20 minute.

Încinge cuptorul la 200 C/ gaz treapta 6. Nivelează marginile aluatului, apoi taie fâșii pe lungime, astfel încât să rămână măslinele în secțiune. Așează foietajele pe o tavă cu hârtie de copt și coace-le timp de 5-6 minute. Scoate-le pe un grătar să se răcească.

10. Sandvis cu somon și hrean

Ingrediente:

  • 250 g somon afumat rupt fâșii
  • 100 g cremă de brânză
  • 2 lingurițe hrean ras
  • ierburi aromate
  • 4 felii pâine de secară
  • ou fiert

Mod de preparare:

Amestecă crema de brânză cu hreanul și întinde-o pe feliile de pâine prăjită. Adaugă fâșii de somon și ierburi aromate și ou. Servește cu felii de lămâie.

11. Brioșe cu carne, brânză și ceapă

Ingrediente:

  • 400 g carne de vită, tocată
  • 1/3 cană brânză Cheddar rasă
  • 1/2 cană sos barbeque
  • 1 pachet aluat de plăcintă sau aluat foietaj
  • 2 linguri ceapă tocată foarte mărunt
  • piper
  • sare

Mod de preparare:

Preîncălzește cuptorul la 180 grade Celsius. Unge cu unt sau ulei o tavă pentru brioșe. Într-o tigaie încăpătoare pune carnea de vită și gătește-o până devine maronie. Adaugă ceapa și sosul barbeque și mai las-o câteva minute pe foc. Asezonează totul cu sare și piper, după gust.

Tapetează cu aluat fiecare formă de brioșe și adaugă o linguriță din compoziția de carne în fiecare briosă. Adaugă tava la cuptor pentru 12 minute. Presară apoi brânza Cheddar peste brioșe și adaugă totul la cuptor pentru încă 3 minute, sau până când aluatul este copt.

Scoate tava din cuptor și lasă briosele să se „odihnească” timp de 5 minute. Scoate-le apoi pe un platou și servește-le imediat. Le poți servi atât ca aperitiv dacă ai musafiri, cât și ca fel principal.

12. Bezele din brânză cu busuioc

Ingrediente:

  • 60 g brânză Gruyere rasă
  • 60 g faină
  • 2 ouă
  • ¼ linguriță sare
  • 2 linguri cu parmezan ras
  • 60 g unt
  • 120 ml apă
  • ½ linguriță cu busuioc uscat
  • boia de ardei (dulce sau iute, după gust)
  • praf de usturoi

Mod de preparare:

Pune pe foc apa cu untul, busuiocul, un praf de usturoi și unul de boia și lasă să se înfierbânte. Pune făina dintr-o dată și amestecă vârtos. Ține pe foc până compoziția se desprinde de pe pereții vasului, apoi dă deoparte. Lasă 5 minute și incorporează, pe rând, ouăle, amestecând foarte bine după fiecare, apoi brânza Gruyere. Umple un cornet de patiserie cu această compoziție și formează bezele pe tava tapetată cu hârtie de copt, lăsând spațiu între ele.

Presară deasupra parmezan și coace-le la foc mai mare 10 minute, apoi redu flacăra și mai lăsa-le 10-12 minute sau până căpâtă bezelele de brânză o culoare aurie și apetisantă. Scoate-le și lasă-le 3-4 minute, apoi servește-le fierbinți.

13. Mini tarte cu telemea

Ingrediente:

Pentru blat:

  • 1 ou
  • 300 g de făină
  • 150 g de unt
  • O lingură cu vârf de parmezan ras
  • 2-3 linguri de smântână lichidă
  • sare
  • cimbru uscat

Pentru umplutură:

  • 250 g de smântână
  • 2 legături de ceapă verde
  • 2 căței de usturoi
  • o linguriță de muștar de foarte bună calitate
  • 2 linguri de ulei
  • 100 g nuci
  • 2 ouă
  • 200 g de brânză sărată (telemea uscată)

Mod de preparare:

Untul și făina pentru blat se amestecă cu mâna. În aluatul nisipos se pune parmezanul, cimbul, sarea și oul. Se amestecă bine și se adaugă smântâna. Se framăntă puțin aluatul și se lasă la rece 30 de minute. Din aluat se întinde foaie care se pune în formele de mini tarte sau într-o forma clasică de tartă. Ceapa verde tocată mărunt se călește câteva minute în ulei încins. Adaugă usturoiul mărunțit și călește încă două minute. Dă deoparte.

Când ceapa s-a răcit bine se adaugă muștarul și smântâna. Amestecă bine. Adaugă brânza mărunțită cu furculița sau dată prin răzătoare. Bate ouăle și adaugă-le în compoziția de brânză. Omogenizează bine. Pune nucșoară măcinata și piper. Strivește cu sucitorul nucile până se mărunțesc cât să ajungă la dimeniunea boabelor de mazăre. Pune nucile în amestecul pentru umplutură și pune crema în găoacele de aluat.

Coace aceste mini tarte cu brânză, nuci și ceapă verde, în cuptorul bine încălzit, la foc moale pentru 25-30 de minute. În varianta de mini tarte cu brânză, nuci și ceapă verde se fac repede, dar într-o tava clasică coacerea durează cu circa 10-15 minute mai mult. Aceste mini tarte cu brânză, nuci și ceapă verde sunt la fel de bune și reci și calde.

14. Rulouri cu spanac și brânză

Ingrediente

  • 1 un pachet de foi pentru lasagna
  • spanac tocat (decongelat și bine scurs)
  • brânza ricotta
  • cca 100 g parmezan
  • 1 ou
  • 1/2 linguriță usturoi zdrobit
  • 1/2 linguriță amestec italian
  • sos pentru pizza
  • cca 230 g mozzarella rasă
  • piper
  • sare

Mod de preparare:

Încige cuptorul la 176 grade Celesiu. Amestecă spanacul cu ricotta, parmezan, ou, usturoi și mix italian. Potrivește de piper și sare.

Șterge foile de lasagna cu prosoape absorbante de bucătărie, apoi întinde-le pe foi pergament. Înjumătățeste-le pe lățime. Pune pe fiecare câte 2-3 linguri din mixul cu ricotta, apoi rulează-le astfel încât să ajungă în partea în care nu este umplutura.

Taie apoi fiecare foaie în două și pune rulourile într-o tava gresată. Acoperă-le cu sosul pentru pizza și cu mozzarella. La final pune o folie peste tava și bag-o în cuptor pentru 18-20 de minute sau până când brânza s-a topit. Servește rulourile calde.

15. Chifteluțe de somon la cuptor

Ingrediente:

  • 300 g file de somon
  • 1 ou
  • 2 căței usturoi
  • 1 lingură sos soia
  • 1 lingură pesmet
  • 2 linguri ulei de măsline
  • câteva fire ceapă verde
  • câteva fire pătrunjel verde
  • sare, piper

Mod de preparare:

Mai întâi desfacem pielea de pe file dacă aceasta există apoi tăiem fileul în bucăți mai mici și le punem în vasul robotului de bucătărie. Pornim robotul și mărunțim carnea de somon. Nu îl mixăm mult fiindcă se va face pastă.

Adaugăm oul, usturoiul pisat, sarea, piperul, sosul de soia, ceapa și pătrunjelul tocate mărunt. Sare nu puneți foarte multă fiindcă și sosul de soia este sărat. Amestecăm până obținem o compoziție omogenă.

Cu mâinile unse cu puțin ulei de măsline modelăm chifteluțele și le așezăm în tava tapetată cu hârtie de copt. Nu le faceți foarte mari fiindcă vor rămâne crude la mijloc.

16. Tartine cu pastă de ton

Este o rețetă extrem de simplă. Totul se poate face în 5 minute. Pasta de ton din conservă va fi un aperitiv delicios și foarte ușor de făcut. Este o pastă de pește rapidă potrivită pentru aperitive și tartine.

Ingrediente pentru 6 persoane

  • 2 conserve de ton bucăți în suc propriu sau chiar în ulei
  • o jumătate de lămâie
  • o jumătate de pachet de unt
  • 2 lingurițe de ulei de măsline
  • o ceapă mică
  • măsline pentru ornare
  • sare
  • piper

Mod de preparare:

Se scoate tonul din conservă după ce se scurge apa/uleiul. Apoi se fărâmițează cu ajutorul unei furculițe. Se adaugă untul si se amestecă bine până se face o pastă omogenă. Se stoarce lămâia și se amestecă în continuare, apoi sarea și piperul. Gustați în permanență pentru a putea regla cât de sărată iese pasta. la final adăugați ceapa tăiată foarte mărunt și uleiul de măsline.

Amestecați până se omogenizează. Apoi puneți câteva felii de pâine la prăjit și te tăiați în formă de triunghi, dreptunghi sau pătrat. Puneți pasta de ton pe bucățelele de pâine prăjită și ornați cu măsline. Sigur o să primiți aprecieri de la musafiri.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

De ce este sărbătorit Crăciunul pe 25 decembrie. Originea și semnificația Nașterii Domnului

Publicat

Publicitate

Crăciunul este una dintre cele mai importante sărbători creștine, însă puțini cunosc motivele pentru care Nașterea Domnului Iisus Hristos este celebrată pe 25 decembrie, dată aleasă cu o semnificație aparte în istoria creștinismului, relatează alba24.ro.

Alegerea zilei de 25 decembrie a fost mai degrabă simbolică decât exactă. Biserica a stabilit această dată cu multe secole în urmă, pentru a înlocui vechile sărbători păgâne de iarnă, dedicate soarelui, precum cultul lui Mitra, Saturnaliile sau Juvenaliile.

Crăciunul nu era sărbătorit de la început pe 25 decembrie

Crăciunul, sărbătoarea Nașterii Domnului, este primul praznic împărătesc cu dată fixă din viața lui Iisus Hristos și una dintre cele mai iubite sărbători ale creștinătății. Deși astăzi pare firesc să fie celebrat pe 25 decembrie, această dată nu a fost unanim acceptată de la început.

Drumul Crăciunului spre calendarul creștin a fost unul lung, marcat de tradiții vechi, calcule simbolice și adaptări culturale.

În primele secole ale creștinismului, accentul nu era pus pe Nașterea Mântuitorului, ci pe moartea și Învierea Sa.

Comunitățile creștine moșteniseră din lumea antică ideea că momentul decisiv al unei divinități este moartea și triumful asupra ei. Calendarele bisericești nu au păstrat datele nașterii mucenicilor și ale Sfinților, ci datele morții lor.

Publicitate

„De aceea, Nașterea Domnului este considerată în general ca o sărbătoare de origine mai nouă decât Pastile. Vechimea ei se poate urmări retrospectiv în documente până pe la sfârșitul secolului III, când – după o tradiție consemnată de istoricul bizantin Nichifor Calist – pe timpul prigoanei lui Diocletian și Maximian, o mare mulțime de creștini au pierit arși de vii într-o biserică din Nicomidia, în care ei se adunaseră să prăznuiască ziua Nașterii Domnului”, spune Pr. Prof. Ene Braniște, potrivit Basilica.

De ce sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie. Diferențe între Răsărit și Apus

Deși sărbătorită în toată lumea creștină, totuși, la început era deosebire între creștinii din Apus și cei din Răsărit în ceea ce privește data acestei sărbători.

În Apus, mai ales la Roma, Nașterea Domnului era sărbătorită ca și azi, la 25 decembrie, cel puțin din secolul al III-lea.

„După Sf. Ioan Gură de Aur, tradiția aceasta este foarte veche la Roma și acolo, spune el, Nașterea Domnului s-ar fi serbat de la început la 25 decembrie. Cam același lucru afirma, puțin mai târziu, și Fericitul Ieronim, într-o cuvântare ținută de el la Ierusalim, în ziua de 25 decembrie; convingerea că în această zi S-a născut Hristos, spune el, este veche și universală. De asemenea, după Fericitul Augustin, consensul Bisericii fixează ziua nașterii Domnului în ziua a opta a calendelor lui ianuarie (25 decembrie)”, explică Pr. Prof. Ene Braniște.

În Răsărit, în schimb, Crăciunul era unit cu Botezul Domnului și celebrat pe 6 ianuarie, sub numele de Arătarea Domnului sau Epifania.

„Practica răsăriteană se întemeia pe tradiția că Mântuitorul S-ar fi botezat în aceeași zi în care S-a născut, după cuvântul Evangheliei, care spune că, atunci când a venit la Iordan să Se boteze, Mântuitorul avea ca la 30 ani (Luca III, 23)”, mai explică preotul.

Potrivit acestuia, de fapt, atât în Orient cât și în Occident, Nașterea Domnului a fost serbată de la început la aceeași dată, în legătură cu aceea a solstițiului de iarnă, numai că orientalii au fixat-o, după vechiul calcul egiptean, la 6 ianuarie, pe când Apusul, în frunte cu Roma, a recalculat-o, fixând-o în funcție de data exactă la care cădea atunci solstițiul, adică la 25 decembrie.

De ce sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie

Momentul în care creștinismul a început să devină religia principală a Imperiului Roman a venit odată cu împăratul Constantin cel Mare, la începutul secolului al IV-lea. Anul 313 a reprezentat o cotitură majoră: prin Edictul de la Milano, semnat de Constantin împreună cu colegul său Licinius, creștinismul a fost legalizat, iar persecuțiile au luat sfârșit. Constantin, devenit el însuși creștin, a promovat cu entuziasm noua religie în toate provinciile imperiului.

Primul document care menționează 25 decembrie ca zi a nașterii lui Iisus datează din 336, cu puțin înaintea morții lui Constantin. Această înregistrare face parte dintr-un calendar religios mai amplu, ceea ce sugerează istoricilor că o liturghie de Crăciun era deja organizată la acea dată. Așadar, mulți cercetători plasează în anul 336 prima celebrare oficială a Crăciunului din istorie.

Unificarea datei, în secolul al IV-lea

Separarea definitivă a Crăciunului de Botezul Domnului s-a produs în a doua jumătate a secolului al IV-lea.

„Se consideră că sărbătoarea Nașterii s-a despărțit pentru prima dată de cea a Botezului, serbându-se la 25 decembrie, în Biserica din Antiohia, în jurul anului 375, apoi la Constantinopol în anul 379. Peste câțiva ani, se introducea dată de 25 decembrie, pentru prăznuirea Crăciunului, și la Antiohia, după cum dovedește Omilia la Nașterea Domnului, ținută la Antiohia de Sf. loan Gură de Aur în 386, și amintită mai înainte. În Constituțiile Apostolice, redactate spre sfârșitul, secolului IV, Nașterea Domnului e numărată ca cea dintâi dintre sărbători, recomandându-se serbarea ei la 25 decembrie, iar în alt loc e amintită ca o sărbătoare deosebită de cea a Epifaniei.

Cu timpul, și anume prin prima jumătate a secolului V, ziua de 25 decembrie ca dată a sărbătorii Nașterii a fost introdusă și în Biserica Alexandriei, apoi în cea a Ierusalimului, generalizându-se astfel în creștinătatea răsăriteană.

Numai armenii serbează încă până astăzi Nașterea Domnului tot la 6 ianuarie (odată cu Botezul Domnului), ca în vechime”, precizează părintele.

Motivația culturală a stabilirii Crăciunului la 25 decembrie: înlocuirea sărbătorilor păgâne

Stabilirea Crăciunului la 25 decembrie a avut și o motivație culturală. În lumea romană, această perioadă era marcată de sărbători păgâne dedicate soarelui, precum cultul lui Mitra, Saturnaliile sau Juvenaliile.

„La fixarea zilei de 25 decembrie că dată a sărbătorii Nașterii Domnului, s-a avut în vedere probabil și faptul că mai toate popoarele din antichitate aveau unele sărbători solare care cădeau în jurul solstițiului de iarnă (22 decembrie), sărbători care erau împreunate cu orgii și petreceri desantate și pe care Crăciunul creștin trebuia să le înlocuiască.

Biserica a vrut să contrapună o sărbătoare creștină mai ales cultului lui Mitra, zeul soarelui, cult de origine orientală, care prin sec. III făcea o serioasă concurenta creștinismului, îndeosebi în rândurile armatei romane, și a cărui sărbătoare centrală cădea în jurul solstițiului de iarnă (22-23 decembrie), ea fiind privită ca zi de naștere a zeului Soare, învingător în lupta contra frigului și a întunericului, și Ziua de naștere a Soarelui nebiruit, pentru că de aici înainte zilele încep să crească, iar nopțile să scadă”, spune Pr. Prof. Ene Braniște.

De ce sărbătorim Crăciunul pe 25 decembrie: Simbolismul solar al calendarului creștin

Preotul spune că tot în legătură cu fenomenele naturii erau și sărbătorile de iarnă ale romanilor, ca Saturnaliile (sărbătoarea lui Saturn) și Juvenaliile (sărbătoarea tinerilor sau a copiilor), care cădeau cam în același timp.

„De aceste sărbători ale strămoșilor noștri romani erau legate o mulțime de datini și obiceiuri vechi, pe care poporul nostru le păstrează până azi, dar le-a pus în legătură cu Nașterea Domnului și le-a împrumutat sens și caracter creștin, că de exemplu: colindele, sorcova, plugușorul s.a., la care cu timpul s-au adăugat și altele, de origine și concepție pur creștină, că : Vicleiemul, Irozii, Steaua s.a., care fac din sărbătoarea Crăciunului una dintre cele mai populare sărbători ale Ortodoxiei românești”, mai explică părintele.

La toate acestea s-a adăugat și un simbolism legat de cursul anului solar.

Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul a fost așezată pe 24 iunie, la solstițiul de vară, când zilele încep să scadă, în acord cu cuvintele sale: „Aceluia se cade să crească, iar mie să mă micșorez”.

În oglindă, Nașterea lui Hristos a fost fixată după solstițiul de iarnă, când zilele încep să se mărească.

Crăciunul, al doilea mare reper al anului bisericesc

Odată stabilit, Crăciunul a devenit al doilea mare reper al anului bisericesc, după Paști. În jurul lui au fost organizate numeroase alte sărbători cu dată fixă, iar calendarul liturgic a căpătat forma cunoscută astăzi.

Modul de sărbătorire era unul solemn, cu post înainte, slujbe speciale, ajunare, botezuri, oprirea muncilor și a spectacolelor publice. Multe dintre obiceiurile populare românești, precum colindele sau plugușorul, își au originea în vechi tradiții precreștine, reinterpretate însă în spiritul Nașterii Domnului.

„În ceea ce privește modul sărbătoririi, ziua Nașterii Domnului, fiind privită ca una dintre cele mai mari sărbători creștine, era prăznuita cu mare solemnitate. În ziua precedentă se ajuna (obicei existent încă din sec. IV), se făcea slujbă în cadrul căreia se botezau catehumenii, ca și la Paști și la Rusalii, și se citeau Ceasurile mari sau împărătești, numite așa pentru că la Bizanț luau parte la ele și împărații, iar la noi domnitorii cu toată curtea lor.

Tot în ajun, slujitorii Bisericii (preoții și cântăreții) umblau, ca și azi, cu icoana Nașterii pe la casele credincioșilor, pentru a le vesti măritul praznic de a doua zi. Cu timpul, s-a instituit și postul Crăciunului, ca mijloc de pregătire sufletească pentru întâmpinarea sărbătorii.

Ziua sărbătorii însăși era zi de repaus; până și sclavii erau scutiți în această zi de corvezile obișnuite. Erau oprite, prin legi civile, spectacolele și jocurile de teatru și cele din palestre și circuri. Era interzisă, de asemenea, plecarea genunchilor, atât în ziua Nașterii cât și în tot timpul până în ajunul Bobotezei, regulă pe care, în virtutea tradiției, o păstrează până astăzi cărțile noastre de slujbă”, precizează Pr. Prof. Ene Braniște.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (415)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist: 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Selma Iusuf, în „Dilema veche” nr. 868 din 2020, scrie despre relaţia sa cu matematica: „Îmi cer iertare şi de la foste mea dirigintă din liceu care ne-a dat afară de la ora de matematică pe mine şi pe o bună prietenă, pentru că eu n-am ştiut a râde mai discret. După ora petrecută pe holuri, ne-am gândit totuşi să mergem să ne cerem scuze. Ne-a iertat atunci femeia, dar ghinionul a făcut să spună la final: „Dar nu ştiţi ce aţi pierdut. Azi am făcut cercul lui Euler”.  Da. Am râs cu lacrimi şi acolo, în cancelaria de unde ne-a dat iar afară.  Menţionez că eram la o clasă de filologie, am o scuză”;

Mircea Coloşenco, în  „România literară” nr. 50 din 2020, scrie despre  romanul „Pădurea spânzuraţilor”. Reţin un aspect mai puţin cunoscut: „Pădurea spânzuraţilor” s-a născut, va scrie Liviu Rebreanu mai târziu, dintr-o fotografie pe care mi-a arătat-o un prieten, la sfârşitul anului 1918. Fotografia reprezenta o pădure plină de cehi spânzuraţi în dosul frontului austriac dinspre Italia. Prietenul pleca la conferinţa păcii, unde fotografia avea să demonstreze cum au fost trataţi cehii de către conducătorii monarhiei austriece. Fotografia m-a impresionat puternic şi m-a urmărit multă vreme. Auzisem că execuţii similare ar fi suferit şi mulţi români. Mi se povestise că chiar la Bistriţa, deci în ţara mea, au fost spânzuraţi mai mulţi preoţi şi ţărani români bucovineni.”;

Marta Petreu, în „Apostrof” nr. 11 din 2020,  reţine un citat cu mantă din Alex Ştefănescu: „De câte ori mi-a dispărut oglinda retrovizoare de la maşină şi am dat bani grei pe altă oglindă retrovizoare, numai eu ştiu. Ion Iliescu a cumpărat vreodată în viaţa lui o oglindă retrovizoare pentru maşina pe care o avea la dispoziţie?”

Aurel Dogaru, în „Ramuri” nr. 12 din 2020,  publică un comentariu la cartea lui George Vulturescu „Lucian Blaga – Ipostazele „harfei de-ntuneric”. Reţine Aurel Dogaru: 1. „Ştim că L. Blaga, filosoful, ne-a propus două moduri de cunoaştere: paradisiacă şi luciferică. Prin cunoaşterea paradisiacă, spune el, ne simţim parcă în lumea graţiei, iar prin cunoaşterea luciferică ne simţim părtaşi la nu ştiu ce mare tragedie”; 2. „Astfel, sintagma poemele luminii nu înseamnă deloc, pentru Blaga,  o aşezare în lumină, ca loc dezvelit, „la vedere”. În limpezimea aparentă a metaforei pare încifrat / ţesut un văl aruncat peste cuvintele rebele – gata să rupă tăcerea – tocmai pentru a instaura cealaltă lumină, adevăratul mesaj, cripticul, tăinuitul.”;

Publicitate

Cristian Pătrăşconiu, în „Ramuri” nr. 12 din 2020, publică un interviu cu Mihai Zamfir. Reţinem: 1. „când studiam literatura română interbelică, am constatat, aşadar,  că românul e născut nu poet,  dramaturg în nici un caz, prozator nu foarte mult, doar puţin, ci jurnalist”; 2. „publicistica are avantajul enorm al actualităţii perpetue”; 3. „publicistica e un fel de verişoară de-a doua cu literatura; dar vară de sânge, adică nu prin alianţe, ci din familie”; 4. „din păcate, un diplomat nu poate să spună decât rareori ceea ce crede”;  5. „cel mai greu de pus în pagină este, cred, textul politic, pentru că, aici, foarte uşor intervin pasiunea sau chiar idiosincraziile proprii, preferinţele, simpatiile, antipatiile. Or, după părerea mea,ceea ce văduveşte foarte grav majoritatea articolelor pe teme politice nu este pasiunea cu care sunt scrise, ci absenţa moderaţiei stilului”; 6. „pentru ca un text să sară peste timpul său trebuie să fie întrunite, cred, două condiţii: să fie scris cu talent şi întâmplarea fericită”; 7. „mă interesează tot mai mult să scriu despre acele fapte, detalii ale culturii despre care ştiu că, din păcate,  sunt perisabile. Încerc să surprind anumite laturi ale culturii despre care ştiu sigur că peste foarte puţin timp nu vor mai fi actuale”; 8. „pentru a fi un foarte bun jurnalist la radio sau la televiziune îţi trebuie altceva decât ce ai avea nevoie pentru a fi un bun jurnalist de presă scrisă. Nu aş spune că sunt domenii chiar diferite, dar sunt vocaţii diferite”; 9. „idealul meu de a scrie jurnalistic este acela de eleganţă şi de apel mai ales la litotă şi la aluzie decât la datul cu măciuca”;

Simona Preda, în „Ramuri” nr. 12 din 2020, publică un interviu cu criticul literar Daniel Cristea-Enache. Întrebat dacă şi critica literară este, la rândul ei, o formă de literatură, intervievatul răspunde: „Da şi nu. La Călinescu e mai mult da, la Maiorescu e mai mult nu. În această privinţă, sunt mai degrabă maiorescian decât călinescian şi spun: chiar dacă un critic are talent literar, chiar dacă se observă în scrisul lui plasticitate, expresivitate, capacitate de insolitare, chiar dacă portretistica dezvăluie aptitudini de scriitor, faptul că el scrie despre literatură şi că discursul lui este secund în raport cu textul literar, care este prim, mi se pare decisiv. Chiar şi Călinescu, care a împins foarte mult literaturizarea criticii, scrie despre autori de literatură. Nimeni n-ar spune despre un comentator de fotbal care descrie, rezumă, evaluează un meci de fotbal, că el este fotbalistul.  Ca să închei pe această linie: Când Călinescu scrie „Enigma Otiliei”, el ar fi fotbalistul.  Când acelaşi Călinescu scrie „Sensul clasicismului”, el ar fi comentatorul de fotbal”;

Sintagme, termeni, concepte: Adrian Lesenciuc: „toate literele şi-au înghiţit umbra”; Mihok Tamas: „pod detonat între empatie şi faptă”; Zeruya Shalev: „senzaţia pe care o încerci atunci când înghiţi foc”; 

Daniela Micu,  în „Ramuri” nr. 12 din 2020, face o prezentare  a părţii a treia a volumului lui Geo Bogza „Ţări de piatră, de foc şi pământ” (1939), intitulată „Basarabia ţară de pământ”. Reţinem: „ Basarabia lui Geo Bogza începe în Corjeuţi, judeţul Hotin, cu un ritual al morţii. El asistă la o înmormântare pe care o defineşte drept ciudată, fiindcă mortul este condus pe ultimul drum într-o sanie trasă de boi, la mijlocul lunii iunie.  Potrivit obiceiului, sania mortuară nu este trasă numai pe zăpadă, ci în orice anotimp. Opintirea boilor, a singurei perechi de boi, păstrată special în sat pentru o astfel de ocazie, poate simboliza greutatea cu care rudele şi cunoscuţii se despart de o persoană dragă. Boii sunt cerberii în plan fizic, în ritualul de trecere spre dincolo: „Mortul e rupt de pe pământ cu eforturi, cu şuvoaie de sudoare. El nu e lăsat să alunece cu uşurinţă spre lăcaşul de veci, înainte de a ajunge acolo, pământul îl mai ţine strâns ca un cleşte la suprafaţa lui, iar boii trebuie să-l rupă de pe pământ şi din viaţă”;

Citeste mai mult

Eveniment

Ce cuprinde Ordonanța ”trenuleț” semnată de Bolojan pentru 2026: Lista măsurilor adoptate de Guvern

Publicat

Publicitate

„Ordonanța trenuleț”, adoptată de Guvernul Bolojan introduce un pachet amplu de măsuri care vizează reducerea cheltuielilor bugetare, susținerea mediului de afaceri, sprijinirea persoanelor vulnerabile și a autorităților locale, precum și întărirea mecanismelor de combatere a evaziunii fiscale.

Ordonanța de urgență urmărește relansarea economică prin decizii precum reducerea subvențiilor pentru partide, reducerea impozitelor pe cifra de afaceri, protejarea persoanelor vulnerabile și combaterea evaziunii fiscale.

Pentru reducerea cheltuielilor bugetare, ordonanța urmărește reducerea subvențiilor acordate partidelor politice și organizațiilor minorităților naționale, amânarea unor cheltuieli care ar fi generat presiuni suplimentare asupra bugetului, precum și modificarea mecanismelor de indexare pentru anumite drepturi și servicii și sunt introduse reguli mai stricte de control pentru întreprinderile publice.

Măsuri în plan economic

În plan economic, ordonanța prevede:

  • reducerea impozitului minim pe cifra de afaceri la 0.5% în anul 2026, urmând ca acesta să fie eliminat complet în 2027
  • pentru microîntreprinderi se instituie o cotă unică de 1% la impozitul pe venit
  • din 2027, „taxa de stâlp” va fi eliminată
  • se accelerează digitalizarea prin extinderea programelor RO e-Factura și RO e-TVA
  • taxa pe solarii se amână până în 2027
  • valoarea punctului în ambulatoriu crește la 6,5 lei de la 1 ianuarie 2026

Măsuri pentru persoane vulnerabile

Legea vizează și protejarea persoanelor vulnerabile.

Angajații plătiți cu salariul minim vor beneficia în continuare de neimpozitarea unei părți din venit, respectiv 300 de lei până la 30 iunie 2026 și 200 de lei din iulie până la finalul anului.

Publicitate

Măsurile de sprijin pentru consumatorii vulnerabili de energie sunt prelungite până la 31 decembrie 2026, cu criterii de eligibilitate ajustate pentru o distribuție mai echitabilă a ajutoarelor.

Este prevăzută „Continuarea programului „Masa Sănătoasă”: elevii din învățământul preuniversitar, în special cei din comunități vulnerabile, vor beneficia în continuare de mese calde și echilibrate nutrițional”, potrivit comunicatului emis de Guvern, potrivit Mediafax.

Măsuri pentru autoritățile locale

În vederea sprijinirii autorităților locale, Trezoreria pune la dispoziție fonduri de 500 de milioane de lei, până la 30 iunie 2026, pentru a susține proiectele finanțate prin PNRR.

De asemenea, UAT-urile cu sisteme centralizate de termoficare vor putea beneficia de până la 200 de milioane de lei pentru acoperirea costurilor din sezonul rece 2025–2026.

Măsuri pentru combaterea evaziunii fiscale

Pentru combaterea evaziunii fiscale, executivul consolideză regimul de autorizare și control în domeniul produselor accizabile.

Autorizarea operatorilor va fi centralizată la nivelul ANAF și va include evaluarea credibilității financiare a administratorilor și a sursei fondurilor.

Sunt introduse garanții financiare extinse pentru importatori și distribuitori de produse energetice, iar lanțurile de tranzacționare vor fi scurtate prin limitarea intermediarilor fără capacități de depozitare autorizate.

Vezi integral: Ce prevede Ordonanța trenuleț 2026

Vezi integral OUG 31 2025

Citeste mai mult

Eveniment

Căutări la Trușești: Trei minori dispăruți dintr-un centru de plasament, găsiți de jandarmi în Ajun de Crăciun

Publicat

Publicitate

În dimineața zilei de 25 decembrie, începând cu ora 06.00, jandarmii botoșăneni au intervenit de urgență la solicitarea Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, pentru căutarea a trei minori care plecaseră fără permisiune dintr-un centru de plasament din comuna Trușești.

Este vorba despre trei copii cu vârste cuprinse între 13 și 16 ani, care au părăsit Centrul de plasament „Sfântul Nicolae” fără acordul personalului de serviciu, declanșând o amplă acțiune de căutare, desfășurată în condiții dificile de vreme.

După aproximativ o oră de la începerea operațiunilor, jandarmii au reușit să îi identifice și să îi recupereze pe cei trei minori, pe străzile comunei Trușești. Copiii prezentau o ușoară stare de hipotermie, cauzată de faptul că petrecuseră mai bine de șapte ore afară, la temperaturi de aproximativ minus 8 grade Celsius.

Din fericire, minorii nu au reclamat alte probleme și nu au existat indicii privind comiterea unor fapte antisociale sau situații care să le fi pus în pericol integritatea.

Jandarmii din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani i-au preluat pe copii și i-au transportat în siguranță la sediul centrului de plasament, unde au fost predați în grija personalului de serviciu. Reprezentanții instituției le-au acordat sprijinul necesar, iar situația a fost readusă sub control.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending