Connect with us

Eveniment

ANPC: Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pe zbor anulat

Publicat

Publicitate

Turiştii pot solicita despăgubiri până la 600 de euro pentru un zbor anulat, conform reglementărilor europene, chiar dacă operatorul aerian a asigurat un zbor alternativ, a scris sâmbătă, pe Facebook, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel.

Acesta a postat câteva recomandări şi sfaturi pentru consumatori având în vedere că în această perioadă se achiziţionează mai multe pachete de servicii turistice.

„Ştiaţi că, conform Reglementărilor UE EC 261, puteţi avea dreptul să solicitaţi până la 600 de euro despăgubire pentru un zbor anulat? Acest lucru este valabil chiar în condiţiile în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ. Dacă nu rezolvaţi amiabil problema cu operatorii de la care aţi cumpărat biletele, puteţi face o sesizare la #ANPC, dar şi la #eccromania”, a subliniat Anghel.

Consumatorii trebuie să acorde o atenţie deosebită la achiziţia unui pachet de servicii turistice, respectiv să solicite toate informaţiile legate de destinaţie, cazare, transport, serviciile de masă precum şi de modalităţile de plată.

Recomandări pentru cei care cumpără servicii turistice

„Agenţia de turism are obligaţia să furnizeze turiştilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informaţii referitoare la:

Publicitate
  • localitatea de destinaţie
  • rută de parcurs
  • mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoria acestuia/acestora
  • tipul unităţilor de cazare, adresele şi categoriile de clasificare a acestora; serviciile de masă oferite şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie
  • durata programului, cu indicarea datei sosirii şi a plecării
  • informaţii generale privind regimul paşapoartelor şi al vizelor, precum şi al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie şi sejur”, susţine oficialul ANPC în postarea sa.

De asemenea, agenţia de turism trebuie să ofere informaţii privind:

  • cuantumul avansului, dacă este cazul, precum şi termenul pentru achitarea restului de plată
  • numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului şi termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice
  • posibilităţi de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistentă în caz de boală, accidente şi altele asemenea
  • durata pentru care operează oferta turistică.

Potrivit sursei citate, organizatorul şi/sau detailistul trebuie să comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi formalităţile de sănătate necesare pentru călătorie şi şedere.

În ceea ce priveşte informaţiile privind călătoria, organizatorul trebuie să furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecării, următoarele informaţii:

  • orarele, locurile escalelor şi legăturile, precum şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract
  • denumirea, sediul/adresă, numărul de telefon şi de fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în lipsă acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajută turistul în caz de nevoie. În cazul în care aceste reprezentante sau autorităţi locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgenţă sau de orice altă informaţie care să îi permită contactarea organizatorului şi/sau a detailistului
  • pentru călătoriile şi şederile minorilor, informaţii care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul şederii copilului
  • posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.

Anghel menţionează că agenţia de turism tur-operatoare sau detailistă este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din ofertă agenţiei de turism: contractul ia naştere în momentul în care turistul primeşte confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acţionează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.

„În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate consideră că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite”, a mai scris directorul general al ANPC.

Alte recomandări sunt legate de ceea ce trebuie să cuprindă bonul de comandă, respectiv:

  • destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice, durată şi datele de sosire şi de plecare; mijlocul/mijloacele de transport şi categoria acestuia/acestora
  • tipul şi categoria structurilor de primire; serviciile de masă(pensiune completă/demipensiune/mic dejun)
  • programul turistic solicitat
  • numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârstă şi actele de identificare a acestora
  • alte solicitări speciale.

Legat de contract, Anghel transmite că acesta trebuie să cuprindă următoarele clauze:

  • destinaţia/destinaţiile călătoriei turistice şi, în cazul perioadelor de sejur, durată şi datele de sosire şi de plecare
  • mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoriile de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele şi locurile de plecare/sosire, la ducere şi la întoarcere
  • în cazul în care pachetul de servicii turistice include şi cazarea, adresă şi categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările ţărilor de primire
  • serviciile de masă furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun
  • dacă realizarea pachetului de servicii turistice necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate
  • rută
  • vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în preţul total convenit al pachetului de servicii turistice.

Nu în ultimul rând, contractul trebuie să ofere informaţii despre denumirea şi sediul/adresă agenţiei/agenţiilor de turism organizatoare şi, după caz, ale agenţiei de turism detailiste şi ale societăţii de asigurări; preţul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat şi tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi şi pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în preţul pachetului de servicii turistice; termenele şi modalitatea de plată; solicitările speciale ale turistului făcute cunoscute agenţiei de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuării comenzii şi acceptate de cele două părţi; termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică; condiţiile de modificare şi de reziliere a contractului; obligaţiile agenţiei/agenţiilor de turism în cazul anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurării unor servicii; posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terţe persoane şi modul de realizare a acestuia.

De asemenea, eventualele modificări pe care agenţia de turism le poate aduce serviciilor cumpărate trebuie incluse în contract, la fel şi răspunderea agenţiei şi despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale.

Agenţia de turism are obligaţia să înmâneze turistului un exemplar din contract, în toate cazurile, iar acesta poate fi prezentat şi sub formă unui catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este informat despre această şi dacă documentul conţine informaţiile prevăzute mai sus, a punctat Paul Anghel în postarea sa.

„Agenţiile de turism au obligaţia să încheie poliţe de asigurare cu societăţi de asigurare agreate de Ministerul Turismului. În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agenţiile de turism şi turişti, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cusături cu suflet: Trei ani de când botoșănencele redau viață cămășii tradiționale

Publicat

Publicitate

În luna septembrie 2025 se împlinesc trei ani de când la Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, se organizează cursul de cusut cămăși tradiționale.     

Rolul acestui curs este de a (re)aminti însemnătatea cămășii, cea mai importantă piesă a portului tradițional. Cămașa este capabilă să ne descopere natura specifică a portului popular dintr-o zonă anume, dar, în același timp, ea este cea care poate defini acel aspect denumit diversitatea în unitate a portului românesc.

Portul tradițional a reprezentat dintotdeauna o „carte de identitate”, iar cămașa devine semnul cel mai clar al modului în care un popor vorbește despre sine de-a lungul generațiilor. Femeia împungea acul în cânepa lucrată cu trudă, în bătaia vântului și lumina soarelui, dând naștere cămășilor tradiționale, păstrate și purtate până în zilele noastre. Cămașa prindea cu adevărat viață, iar viață erau ornamentele care o îmbogățeau prin cromatică și veneau să adauge acel plus de suflu, transmițând mesaje codificate, un cod pe care îl cunoșteau.

              

Modelele de pe cămășile cusute la curs sunt luate fie de pe alte cămăși vechi, fie din cărți și cataloage de specialitate, dorindu-ne totodată, să descifrăm și noi, la rândul nostru varietatea de motive cusute pe aceste piese de port.                                                                            

 Așadar, joi, 25 septembrie 2025, începând cu ora 16:30, la Cafeneaua „La Barista” (Pietonalul Unirii, nr.13, Botoșani), așteptăm alături de noi persoanele pasionate de cultură și piese de port. Doamnele din cadrul cursului de cusut vor împărtăși experiența dumnealor cu persoanele prezente la activitate, organizând și o mică expoziție cu cămășile în lucru, precum și cele finalizate.

Publicitate

 

Referent Artă Populară Artizanală și Meșteșuguri Tradiționale,

Daliana Bejan

Citeste mai mult

Eveniment

A încălcat ordinul de protecție și a fost arestat! Isprava unui bărbat din Vorniceni

Publicat

Publicitate

Miercuri, instanța de judecată și-a însușit propunerea organelor de poliție și a dispus arestarea preventivă pentru o perioadă de 30 de zile față de un bărbat, de 47 ani, din comuna Vorniceni, cercetat pentru săvârșirea infracțiunii de nerespectarea ordinului de protecție.

 

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că acesta la data de 9 septembrie, s-ar fi deplasat la locuința mamei sale, situată în comuna Vorniceni, încălcând astfel măsurile impuse prin ordinul de protecție împotriva sa.

 

Față de bărbat a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore, iar în urma prezentării în fața instanței de judecată, aceasta a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbatul din Ungureni, care a batjocorit o femeie de 85 de ani, a fost arestat

Publicat

Publicitate

Miercuri, la propunerea organelor judiciare, instanța de judecată a dispus arestarea preventivă pentru o perioadă de 30 de zile față de un bărbat, de 39 de ani, din comuna Ungureni, cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de violare de domiciliu, viol și lovire sau alte violențe.

 

În urma probatoriului administrat, a reieșit faptul că, bărbatul ar fi pătruns în locuința persoanei vătămate, o femeie, de 85 ani, din comuna Ungureni, ar fi agresat-o fizic și ar fi întreținut relații sexuale cu aceasta, împotriva voinței sale.

 

Bărbatul a fost reținut pentru 24 de ore, iar în urma prezentării în fața instanței de judecată, aceasta a dispus arestarea preventivă pentru 30 de zile.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Femeie de 40 ani, din Flămânzi, reținută pentru furt

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unei femei, de 40 ani, din localitatea Flămânzi, cercetată pentru săvârșirea infracțiunii de furt.

 

Din cercetări a reieșit faptul că, la data de 1 septembrie a.c., în timp ce se afla în Centrul Civic din orașul Flămânzi, profitând de neatenția persoanei vătămate, din comuna Prăjeni, i-ar fi sustras acesteia poșeta ce conținea documente personale, un telefon mobil și o sumă de bani.

 

Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională, în valoare de 1.500 de lei, a fost recuperat în totalitate și restituit victimei.

 

Publicitate

Femeia a fost reținută pentru 24 de ore și introdusă în arestul IPJ Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending