Connect with us

Eveniment

ANPC: Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Publicitate

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

„Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

ISU Botoșani: „Siguranța nu intră în vacanță”. Pompierii – eroii zilei în Tabăra din pridvorul satului de la Siliștea

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni au fost, astăzi, în mijlocul copiilor din Tabăra din pridvorul satului, organizată de Parohia „Izvorul Tămăduirii” din Siliștea, comuna Stăuceni, aducând nu doar autospeciale și echipamente impresionante, ci mai ales lecții importante de viață și siguranță.

Copiii au aflat cum arată o zi din viața unui pompier și cât de importantă este pregătirea pentru a face față situațiilor de urgență. Salvatorii le-au vorbit despre misiunile de zi cu zi, despre curaj, responsabilitate și solidaritate – valori care stau la baza acestei profesii.

Pentru ca informațiile să fie ușor de înțeles și reținut, le-au oferit sfaturi concrete despre cum să evite pericolele și cum să se comporte în situații care le pot pune viața în pericol:

▪️ nu vă jucați cu focul: chibriturile, brichetele și lumânările pot provoca incendii;

▪️ nu atingeți prizele sau aparatura electrică – riscul de electrocutare este real;

▪️ nu urcați în copaci aflați lângă fire electrice și nu vă apropiați de cabluri căzute la pământ;

Publicitate

▪️ evitați căile ferate electrificate și vagoanele – pot fi mortale;

▪️ mergeți la scăldat doar în locuri supravegheate și nu intrați în apă dacă nu știți să înotați.

Le-au explicat și cum trebuie să reacționeze în caz de incendiu, cutremur sau dacă cineva are nevoie de ajutor medical.

Atracția principală a fost, desigur, autospeciala de stingere cu apă. Copiii au văzut cum funcționează echipamentele, au urcat în autospecială, au probat costumele de protecție și au ținut furtunul sub presiune, simulând stingerea unui incendiu imaginar – o experiență care i-a făcut să se simtă, pentru câteva momente, adevărați pompieri.

La final, au participat la un traseu aplicativ inspirat din concursul „Cel mai puternic pompier”. Au alergat, au cărat echipamente și au arătat că, deși mici, au voință și determinare.

Activitatea s-a desfășurat în cadrul protocolului de colaborare dintre Arhiepiscopia Iașilor și ISU Botoșani și a avut ca scop educarea și apropierea celor mici de valorile prevenției și ale salvatorilor.

Pompierii nu sunt doar cei care sting incendiile. Ei sunt cei care salvează vieți, care dau un exemplu de curaj și care, astăzi, au fost eroii copiilor din tabără.

Citeste mai mult

Economie

Avaria de la rețeaua de apă din Cătămărăști Deal: Întreruperea furnizării apei se prelungește cu încă 24 de ore

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani anunță că va prelungi cu încă 24 de ore întreruperea furnizării apei potabile pe strada Zambilelor din localitatea Cătămărăști Deal, comuna Mihai Eminescu, din cauza “complexității lucrărilor” necesare pentru remedierea unei avarii majore.

Potrivit companiei, începând din această seară, 13 iulie, ora 21:00, alimentarea cu apă va rămâne oprită, fiind nevoie de intervenții suplimentare la conducta din material PEHD, cu diametrul de 110 mm.

Reprezentanții operatorului explică faptul că pentru remedierea completă a avariei este necesară spargerea unei porțiuni de beton dur, lucru care impune utilizarea unui utilaj specializat deja solicitat.

„Echipa de intervenție va continua lucrările în regim de urgență pentru reluarea furnizării apei potabile în cel mai scurt timp posibil. Nova Apaserv își cere scuze pentru disconfortul creat locuitorilor și mulțumește pentru înțelegere”, a transmis operatorul de apă de la Botoșani.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Șase migranți din Sri Lanka și Irak opriți la Rădăuți Prut. Doi români reținuți pentru trafic de migranți după o acțiune România – Republica Moldova

Publicat

Publicitate

Polițiștii de frontieră români și moldoveni au dejucat o tentativă de trecere ilegală a frontierei în dimineața zilei de 11 iulie 2025, când șase persoane de origine afro-asiatică au fost surprinse traversând râul Prut în încercarea de a intra ilegal în România.

Intervenția a fost posibilă datorită unui schimb operativ de date între autoritățile celor două state. „Cooperarea transfrontalieră dintre România și Republica Moldova se dovedește, din nou, un instrument esențial în prevenirea și combaterea migrației ilegale”, a transmis Poliția de Frontieră printr-un comunicat.

Operațiunea a fost coordonată pe ambele maluri ale Prutului, după ce autoritățile moldovene au alertat în timp real echipajele române. Polițiștii din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Rădăuți Prut – ITPF Iași au intervenit rapid și au reușit să oprească grupul format din șase cetățeni afro-asiatici, proveniți din Sri Lanka și Irak. Potrivit anchetei preliminare, aceștia intenționau să ajungă într-un stat din vestul Europei.

În cadrul aceleași acțiuni, au fost identificați și doi români care așteptau într-un autoturism parcat în apropierea râului. Suspecții urmau să-i preia pe migranți și le trimiseseră în prealabil coordonatele prin telefon. „Intervenția promptă a polițiștilor de frontieră români a fost posibilă datorită unui schimb eficient de informații și a unui nivel ridicat de coordonare între structurile responsabile de supravegherea și securitatea frontierei din cele două state”, mai precizează reprezentanții Poliției de Frontieră.

Migranții au fost preluați de autoritățile din Republica Moldova în baza acordului de readmisie. În același timp, polițiștii români continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de trecere frauduloasă a frontierei de stat și trafic de migranți.

„Această acțiune reconfirmă importanța colaborării transfrontaliere în gestionarea provocărilor comune și întărește parteneriatul strategic dintre instituțiile de aplicare a legii din România și Republica Moldova”, se mai arată în comunicatul semnat de purtătorul de cuvânt al STPF Botoșani, comisar șef de poliție Răcnea Minodora.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Titularizare 2025: Marți, 15 iulie, candidații susțin proba scrisă. Unde sunt organizate centrele de examinare la Botoșani

Publicat

Publicitate

Marți, 15 iulie 2025, la Botoșani, la fel ca în toată țara, va avea loc proba scrisă din cadrul Concursului național de ocupare a posturilor didactice/catedrelor din unitățile de învățământ preuniversitar, sesiunea 2025.

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a transmis astăzi într-un comunicat că accesul candidaților în sălile de concurs în vederea susținerii probei scrise se va face în intervalul orar 7.00 – 8.00. După primirea subiectelor, durata de redactare a lucrărilor este de 4 (patru) ore.

La prezentarea în centrul de concurs, candidații vor avea asupra lor  buletin de identitate/ carte de identitate/ carte de identitate provizorie, pașaport sau, în mod excepțional, permisul de conducere sau cartea de alegător.

Primele rezultate vor fi afișate în data de 22 iulie 2025, pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani și pe site-ul titularizare.edu.ro.

Contestațiile se depun/se transmit, în scris, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Botoșani sau la adresa de e-mail: titularizarebt@isjbt.ro

  1. în data de 22 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 21:00;
  2. în data de 23 iulie 2025 contestațiile se depun, în scris, până la ora 12:00.

Contestația la proba scrisă se depune/se transmite la inspectoratul școlar personal de către candidat sau prin împuternicit, acesta din urmă prezentând procura notarială în original.

Publicitate

Candidatul anexează la contestația depusă/transmisă la inspectoratul școlar și o copie a buletinului de identitate/cărții de identitate. Nu pot fi contestate lucrările scrise ale altor candidați.

Rezultatele finale vor fi publicate în data de 30 iulie 2025.

În județul Botoșani, pentru susținerea probei scrise s-au înscris 744 de candidați, dintre care  140 de candidați provin din promoția curentă.

Subiectele și baremele de evaluare pentru cele 42 discipline de concurs sunt elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare  și vor fi publicate după susținerea probei scrise, pe site-ul subiecte.edu.ro, la ora 15:00.

La nivelul județului Botoșani sunt disponibile 158 de posturi didactice/catedre vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată (97 în mediul urban și 61 în mediul rural). Cele mai multe posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează următoarele discipline/specializări: 23 posturi de Învățător/institutor pentru învățământul primar/profesor pentru învățământul primar (126 de candidați) și 14 posturi de Educator/institutor pentru învățământul preșcolar/profesor pentru învățământul preșcolar (154 de candidați).

„Examenul de titularizare reprezintă un moment de maximă importanță în parcursul profesional al cadrelor didactice, este pasul esențial spre construirea unei cariere în învățământul preuniversitar, dar și o asumare profundă a misiunii nobile de a modela minți și caractere. Prin obținerea titularizării, candidații dobândesc nu doar stabilitate, ci și recunoașterea competențelor profesionale.

Tuturor candidaților, le transmit întreaga mea apreciere pentru alegerea acestei profesii și mult succes la concurs!” a declarat inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

La nivelul județului Botoșani, proba scrisă a Concursului Național de ocupare a posturilor/catedrelor vacante/rezervate din data de 15 iulie 2025, se va desfășura în trei centre de concurs, repartizarea candidaților pe sălile de concurs fiind publicată la adresa:

https://isjbotosani.ro/noutati/repartizare-sali_proba-scrisa-15-iulie-2025_titularizare.html

 

Unde vor da examenele candidații la Titularizare:

 

CENTRUL NR. 1:

LICEUL TEHNOLOGIC „ȘTEFAN CEL MARE ȘI SFÂNT” VORONA

Localitatea Vorona, Str. Principală, Nr. 365,  Județul Botoșani

Telefon: +40231 588 656 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. AGRICULTURA – HORTICULTURA
2. ALIMENTATIE PUBLICA
3. ARTE VIZUALE (EDUCATIE PLASTICA / EDUCATIE VIZUALA / EDUCATIE ARTISTICA)
4. CONFECTII TEXTILE – TRICOTAJE – FINISAJ TEXTIL
5. CONFECTII TEXTILE – TRICOTAJE – FINISAJ TEXTIL (MAISTRI INSTRUCTORI)
6. EDUCATIE MUZICALA SPECIALIZATA
7. FIZICA
8. KINETOTERAPIE
9. LIMBA SI LITERATURA ROMANA SI MATEMATICA, ELEMENTE DE PEDAGOGIE SCOLARA, METODICA PREDARII LIMBII SI LITERATURII ROMANE / COMUNICARII IN LIMBA ROMANA SI METODICA PREDARII MATEMATICII / MATEMATICII SI EXPLORARII MEDIULUI IN INVAȚAMANTUL PRIMAR
10. MATEMATICA
11. MECANICA
12. PROTECTIA MEDIULUI
13. SOCIOLOGIE

  

CENTRUL NR. 2:

LICEUL „DEMOSTENE BOTEZ” TRUŞEŞTI

Localitatea Trușești, Str. Demostene Botez, Nr. 16, Județul Botoșani

Telefon: +40 231 567 920 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. AGRICULTURA, HORTICULTURA (MAISTRI INSTRUCTORI)
2. ALIMENTATIE PUBLICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
3. CONSILIERE PSIHOPEDAGOGICA
4. EDUCATIE FIZICA SI SPORT – PROFESORI
5. ELECTROTEHNICA, ELECTROMECANICA
6. ELECTROTEHNICA, ELECTROMECANICA, ENERGETICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
7. ESTETICA SI INGRIJIREA CORPULUI OMENESC (MAISTRI INSTRUCTORI)
8. INDUSTRIE ALIMENTARA
9. INDUSTRIE ALIMENTARA (MAISTRI INSTRUCTORI)
10. ISTORIE
11. LIMBA SI LITERATURA ENGLEZA
12. LIMBA SI LITERATURA FRANCEZA
13. LIMBA SI LITERATURA ROMANA
14. LIMBA SI LITERATURA ROMANA, INTRODUCERE IN PEDAGOGIE – EDUCATIE TIMPURIE SI CURRICULUMUL PENTRU EDUCATIA TIMPURIE A COPIILOR SUB 3 ANI, METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV – EDUCATIVE IN CRESA
15. RELIGIE ORTODOXA

 

 CENTRUL NR. 3:

LICEUL TEHNOLOGIC „ALEXANDRU VLAHUȚĂ” ȘENDRICENI

Localitatea Șendriceni, Str. Principală, Nr. 44, Județul Botoșani

Telefon: +40 231 610 124 

NR. CRT.  

DISCIPLINA DE CONCURS

 

1. BIOLOGIE
2. CHIMIE
3. COMERT
4. ECONOMIE, EDUCATIE ANTREPRENORIALA, ECONOMIE APLICATA SI EDUCATIE SOCIALA – EDUCATIE ECONOMICO – FINANCIARA
5. EDUCATIE MUZICALA
6. EDUCATIE SOCIALA (GANDIRE CRITICA SI DREPTURILE COPILULUI, EDUCATIE INTERCULTURALA, EDUCATIE PENTRU CETATENIE DEMOCRATICA)
7. FILOSOFIE SI LOGICA, ARGUMENTARE SI COMUNICARE
8. GEOGRAFIE
9. INFORMATICA SI TEHNOLOGIA INFORMATIEI
10. LIMBA SI LITERATURA ROMANA, PEDAGOGIA PRESCOLARA SI METODICA DESFASURARII ACTIVITAȚILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE IN GRADINIȚA DE COPII
11. LIMBA SI LITERATURA UCRAINEANA MATERNA
12. MECANICA (MAISTRI INSTRUCTORI)
13. PSIHOPEDAGOGIE SPECIALA
14. TRANSPORTURI (MAISTRI INSTRUCTORI)

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending