Connect with us

Eveniment

ANPC: Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Publicitate

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

„Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Statul nu mai are bani pentru Autostrada Moldovei. Constructorul a blocat lucrările

Publicat

Publicitate

Blocaj major pe autostrada Moldovei, A7. Constructorul român de pe sectorul Focșani-Bacău-Pașcani își trimite muncitorii în concediu forțat după ce statul nu a mai plătit lucrările deja executate, scrie observatornews.ro.

Tronsonul Focşani-Bacău-Paşcani insumează aproximativ 170 de kilometri. Firma de construcţii care a câştigat licitaţia nu a încasat de la stat bani pentru lucrările deja executate, motiv pentru care muncitorii au fost trimişi în concediu forţat. Săptămana aceasta nu a fost niciun muncitor la serviciu. Activitatea ar urma să fie reluată doar pe 18 august, „în cazul în care se rezolvă problema încasărilor lucrărilor executate”.

Alin Șerbănescu, purtător de cuvînt CNAIR, a declarat: „Până nu se clarifică situația finanțărilor, nu putem ști când se va putea relua lucrul. Fără finanțare, nu se poate construi nimic.”

Lotul Focşani-Bacău, de 96 de kilometri, avea termen de inaugurare spre finalul anului. Stadiul fizic al lucrarilor pe acest lot a ajuns la 52%. Considerat coridor rutier strategic, Autostrada 7 este finanţată prin PNRR.

observatornews.ro

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” prezintă două spectacole de excepţie la Festivalului Instituţiilor de Cultură Botoşani

Publicat

Publicitate

Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” invită botoșănenii, miercuri, 20 august 2025, în centrul istoric al municipiului Botoşani pentru a viziona două spectacole de excepţie ce vor fi prezentate la cea de a IV-a ediţie a Festivalului Instituţiilor de Cultură Botoşani, organizat de către Filarmonica „George Enescu” Botoşani, în colaborare cu Teatrul ,Mihai Eminescu” Botoşani şi Teatrul pentru Copii şi Tineret,,Vasilache” Botoşani, cu sprijinul Primăriei municipiului Botoşani.

            Începând cu ora 18:00 copiii sunt aşteptaţi să vizioneze spectacolul „Soacra cu trei nurori” , după Ion Creangă, în regia lui Ion Mihai Donţu şi scenografia Mihai Pastramagiu.

De la ora 20:15 tinerii se vor bucura de un spectacol ROCK COMEDY SHOW cu Alexandru Arnăutu Vraciu!!!

            Vraciu este primul comediant din România care îmbină muzica și impersonările (impressions) actorilor de la Hollywood cu fenomenul de Stand-up Comedy.
A participat în 2016 la emisiunile iUmor și X Factor, unde a ridicat publicul în picioare și a primit un “contract în alb” din partea lui Mihai Bendeac pentru a colabora la emisiunea acestuia.

             La finalul anului 2017 l-ați putut vedea în acțiune si la Vocea României în echipa lui Adrian Despot.

             În anul 2019 a urmat colaborarea cu Românii au Talent, unde a făcut un moment de Stand-up Muzical și a primit 4 de DA din partea juriului.

Publicitate

 În ultimii ani a fost invitat special la iUmor, unde a făcut ROAST juraților, imitându-i pe Arnold Schwarzenegger, Sylvester Stallone și pe mulți alții.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Școala de Vară a credinței: Mărturisirea lui Hristos, lecția copiilor din Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul” Botoșani

Publicat

Publicitate

În cadrul Școlii de Vară organizate la Parohia „Sfântul Ioan Botezătorul”, părintele protoiereu Petru Fercal a coordonat un proiect catehetic dedicat Anului comemorativ al mărturisitorilor români din secolul XX. Activitatea a fost realizată împreună cu profesorii de religie Mariana Fortoeș (Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani) și Maria Timofti (Școala Gimnazială „Elena Rareș” Botoșani).

Grupa de copii cu vârste între 11 și 12 ani a participat la cateheza intitulată „Mărturisirea credinței în Iisus Hristos”, menită să îi formeze în spiritul împlinirii datoriilor creștine, al comportamentului moral și al trăirii în acord cu valorile Evangheliei.

După o discuție introductivă despre sensul verbului „a mărturisi”, copiii au vizionat un documentar despre jertfa voievodului Constantin Brâncoveanu, a celor patru fii ai săi și a sfetnicului Ianache, exemple vii de credință neclintită. Au completat apoi câteva fișe de lucru și au rezolvat un rebus, pentru a aprofunda învățăturile primite. La final, au ascultat Troparul Sfinților Martiri Brâncoveni, înălțând sufletele spre recunoștință și inspirație.

Cateheza a atins teme precum primii mărturisitori ai credinței, formele de mărturisire, scopul și roadele mărturisirii în viața creștinului. Participanții au citit și meditat la două minuni săvârșite de Mântuitorul: „Pescuirea minunată” , prin care Apostolii, pescari de pește, au fost chemați să devină „pescari de oameni”, și „Potolirea furtunii pe mare”,  în care Domnul alungă frica și întărește credința ucenicilor.

Momentul central al întâlnirii a fost cuvântul Domnului din Evanghelia după Matei: „Dar voi cine ziceți că sunt?”. Iar răspunsul Sfântului Apostol Petru rămâne temelia mărturisirii de ieri și de azi: „Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui Viu” (Matei 16, 15-16).

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 130 de petiții primite de Garda de Mediu Botoșani în primele șapte luni ale anului

Publicat

Publicitate

În perioada 1 ianuarie – 31 iulie 2025, Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu (GNM) a înregistrat 132 de petiții. Dintre acestea, 49 au fost soluționate în termenul legal de 30 de zile, fără a fi nevoie de prelungirea termenului de răspuns.

Cele mai multe – 71 de petiții – au fost redirecționate către alte instituții, pentru că au fost adresate greșit Gărzii de Mediu. Alte 12 petiții au fost clasate deoarece nu conțineau datele de identificare ale petiționarului, iar una a fost clasată după ce autoritatea a primit din nou aceeași sesizare de la același reclamant. În prezent, o petiție se află încă în termenul de soluționare.

Ce trebuie să știe cetățenii înainte de a trimite o petiție
Potrivit legislației, prin petiție se înțelege orice cerere, reclamație, sesizare sau propunere formulată în scris sau prin e-mail, pe care un cetățean sau o organizație o poate adresa autorităților publice.

  • Petițiile anonime sau cele fără datele de identificare ale petiționarului sunt clasate și nu primesc răspuns.

  • Sesizările trimise greșit sunt redirecționate către instituția competentă în maximum 5 zile lucrătoare, iar petiționarul este informat.

  • Dacă după trimiterea răspunsului este primită o nouă petiție cu același conținut, aceasta se clasează.

    Publicitate

GNM reamintește că respectarea acestor reguli ajută la soluționarea mai rapidă și eficientă a problemelor semnalate.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending