Connect with us

Eveniment

ANPC: Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Publicitate

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

„Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO&VIDEO: Empatie! Bătrânel din satul Vatra din comuna Hudești, ajutat de jandarmi să ajungă acasă

Publicat

Publicitate

Un bătrânel care se încălzea cu un ceai și privea dezorientat în jur a atras în această dimineață atenția unui echipaj de jandarmerie, în zona centrală a orașului Darabani.

Jandarmii au discutat cu persoana respectivă, care le-a relatat că a venit cu treabă la primăria din localitate și vrea să se întoarcă cu un mijloc de transport în comun la domiciliu, în satul Vatra din comuna Hudești.

Două ore mai târziu, jandarmii l-au întâlnit din nou, de această dată în exteriorul orașului, iar bătrânelul le-a spus că nu a găsit cu ce să se ducă acasă și a luat hotărârea să meargă pe jos.

Deoarece era evident faptul că nu are cum să parcurgă cei aproximativ 14 km pe jos, având în vedere o afecțiune medicală ce îi îngreuna mersul și vremea geroasă, cu temperaturi sub pragul înghețului, jandarmii au luat hotărârea de a-l transporta cu autospeciala de serviciu până acasă, pentru a fi evitat riscul unor eventuale urgențe medicale cu urmări grave.

În această perioadă cu temperaturi negative, jandarmii au în vedere pe timpul misiunilor de ordine publică și identificarea persoanelor fără adăpost sau aflate în situații de risc hipotermic, pentru adăpostirea lor în special pe timpul nopții, cu sprijinul autoritatilor locale competente

 

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

Klaus Iohannis: DEMISIONEZ din funcția de președinte al României. Dumnezeu să binecuvânteze România

Publicat

Publicitate

Președintele Klaus Iohannis și-a anunțat astăzi, 10 februarie 2025, demisia din funcție, în contextul în care Parlamentul urma să dezbată mâine cererea de suspendare înaintată de Opoziție. Într-o declarație susținută la Palatul Cotroceni, Iohannis a afirmat că procedura de suspendare este un demers nefondat și păgubos, subliniind că nu a încălcat niciodată Constituția. El a avertizat că un astfel de demers ar fi avut efecte negative atât pe plan intern, cât și extern, divizând societatea și bulversând întreaga țară.

În urma demisiei, conform Constituției României, interimatul funcției prezidențiale va fi asigurat de președintele Senatului, Ilie Bolojan. Acesta va prelua atribuțiile de șef al statului până la organizarea unor noi alegeri prezidențiale.

Klaus Iohannis a fost ales pentru prima dată în funcția de președinte al României în 2014 și reales în 2019. Demisia sa marchează o premieră în istoria post-decembristă a României, fiind primul președinte care renunță la mandat înainte de termen.

Reacțiile din partea clasei politice și a societății civile sunt așteptate în orele următoare, pe măsură ce țara se pregătește pentru tranziția către un nou leadership.

 

Klaus Iohannis a demisionat! Anunțul a fost făcut cu puțin timp în urmă, în ziua în care a decis să-i decoreze pe magistrații CCR care au anulat alegerile prezidențiale, scrie realitatea.net

Publicitate

Klaus Iohannis a demisionat! Anunțul a fost făcut cu puțin timp în urmă, în ziua în care a decis să-i decoreze pe magistrații CCR care au anulat alegerile prezidențiale.

Citeste mai mult

Economie

O nouă ediție a titlurilor de stat Tezaur a început luni, 10 februarie. Dobânzi neimpozabile de până la 7,95%

Publicat

Publicitate

Românii pot investi, începând de luni, în titlurile de stat Tezaur, cu maturități de 1, 3 și 5 ani, cu dobânzi anuale de 6,95%, 7,65% și, respectiv, 7,95%, a transmis într-un comunicat Ministerul Finanțelor, informează alba24.ro.

„Prima ediție Tezaur din 2025, desfășurată în perioada 13 ianuarie – 7 februarie, a marcat un record istoric, cu 5 miliarde de lei investite de către români, ceea ce confirmă interesul crescut și încrederea în economisirea prin intermediul titlurilor de stat, ca alternativă sigură și avantajoasă”, se menționează în comunicat.

Titlurile de stat pot fi cumpărate în intervalul 10 februarie – 6 martie 2025 online, numai de către persoanele fizice care sunt înregistrate în SPV pentru titluri lansate prin intermediul unităților Trezoreriei Statului.

 

Unde și cum pot fi cumpărate titlurile de stat

  • Între 10 februarie 2025 – 6 martie 2025 online, numai de către persoanele fizice care sunt înregistrate în SPV pentru titluri lansate prin intermediul unităților Trezoreriei Statului. Operațiunile care pot fi realizate online sunt: deschidere cont de subscriere pe numele investitorului la o unitate a Trezoreriei Statului selectată, subscriere titluri de stat Tezaur, virament al sumelor din contul de subscriere al investitorului către un cont bancar. Pentru mai multe detalii cu privire la subscrierile online accesați Ghid Tezaur online și Tezaur online;
  • Între 10 februarie 2025 – 7 martie 2025 de la sediul unităților Trezoreriei Statului;
  • Între 10 februarie 2025 – 6 martie 2025 în mediul urban și 10 februarie 2025 – 5 martie 2025 în mediul rural, prin subunitățile poștale ale C.N. Poșta Română S.A.

Ghid pentru cei care vor să economisească prin intermediul Tezaur.

Avantajele investiției în Programul Tezaur

Veniturile obținute din investirea în titluri de stat lansate de Ministerul Finanțelor sunt neimpozabile. Dobânda este anuală și se plătește la datele de plată prevăzute în prospectul de emisiune. De asemenea, titlurile de stat emise în cadrul Programului Tezaur sunt transferabile și se pot răscumpăra în avans. În plus, un investitor are libertatea de a efectua una sau mai multe subscrieri în cadrul unei emisiuni. Investitorii au posibilitatea anulării subscrierilor deja efectuate doar în perioada de subscriere, prin depunerea unei cereri.

Publicitate

Sunt eligibile persoanele fizice care au împlinit vârsta de 18 ani la data efectuării subscrierii. Fondurile obținute de Ministerul Finanțelor în calitate de emitent, ca urmare a emisiunii de titluri de stat, vor fi utilizate pentru finanțarea deficitului bugetar și refinanțarea datoriei publice.

Tezaur și Fidelis, alternative pentru economisire și investiții

Potrivit reprezentanților Ministerului Finanțelor, între 7 și 14 februarie, este în derulare și prima ediție a Programului Fidelis din 2025, desfășurată de Ministerul Finanțelor în parteneriat cu „Morning Glory cu Răzvan Exarhu”, Rock FM, cu dobânzi atractive și beneficii suplimentare pentru donatorii de sânge.

În plus, Fidelis are, începând din acest an, emisiuni lunare și noi parteneri.

„Indiferent de alegere – Tezaur sau Fidelis – investițiile în titlurile de stat oferă garanția unor dobânzi competitive, venituri neimpozabile și o metodă sigură de valorificare a economiilor”, se mai precizează în comunicat.

Citeste mai mult

Educație

Ministrul Educației, despre analfabetismul funcțional: De ce este o problemă de securitate națională

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, a explicat de ce analfabetismul funcțional este o problemă de securitate națională. Acesta precizează că un mare procent din populație nu știe cum să folosească cunoștințele acumulate, scrie alba24.ro.

„Un procent mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, în această lume competitivă.

„Când vorbești de analfabetism funcțional înseamnă că ești alfabetizat, în ghilimele, adică nu mă refer doar la faptul că știi să scrii și să citești, ai și elementele de bază de matematică, artimetică, de geometrie, dar utilizarea lor fie în domeniul respectiv, adică să rezolvi probleme de matematică, fie în viața de zi cu zi, (…) această funcționare este afectată”, a spus Daniel David, duminică, la Digi24, potrivit Mediafax.

El a explicat de ce acest lucru este o problemă de securitate națională.

„Dacă noi suntem în situația în care un procent foarte mare dintre noi știe lucruri, dar nu știe cum să le folosească, nu știe cum să le aplice în viață, nu știe cum să le aplice în domeniile de specialitate, într-o lume competitivă, modernă în care trăim, devine o pronbbl de securitate națională.

N-am spus-o prima dată, doar că acum din poziția de ministru al Educației poate reușim să conștientizăm mai bine acest lucru și atunci unele măsuri pe care le luăm trebuie să vină să corecteze, dar nu peste un an, doi tre, ar fi trebuit corectate de mult”, a mai spus ministrul Educației.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending