Connect with us

Eveniment

ANPC: Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Publicitate

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

„Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Comuna Gorbănești trece la colectarea deșeurilor „din poartă în poartă” începând cu 1 iulie

Publicat

Publicitate

Locuitorii comunei Gorbănești vor beneficia, începând cu data de 1 iulie 2025, de un nou sistem de colectare a deșeurilor menajere, care va funcționa direct „din poartă în poartă”.

Anunțul a fost făcut de primarul Ionuț Melinte, care a explicat că această schimbare vine în sprijinul cetățenilor și are ca scop principal modernizarea procesului de gestionare a deșeurilor la nivel local.

„Ne dorim o comună mai curată, un mediu sănătos și, în același timp, să venim în întâmpinarea oamenilor care până acum erau nevoiți să transporte gunoiul la punctele fixe. Prin noul sistem, ridicarea deșeurilor se va face direct de la poarta fiecărei gospodării”, a explicat edilul.

Primăria a anunțat că toate containerele din punctele fixe existente vor fi desființate, iar depozitarea deșeurilor pe aceste amplasamente va fi strict interzisă. Cei care vor fi surprinși abandonând gunoiul în aceste zone riscă amenzi contravenționale.

În perioada următoare, vor fi distribuite pubelele necesare și va fi anunțat graficul oficial de colectare. Primarul face apel la cetățeni ca, în cazul în care nu primesc pubela în timp util, să se adreseze direct Primăriei Gorbănești.

„Fac un apel la responsabilitate. Vă rog să nu mai aruncați deșeurile pe câmp sau la întâmplare. Împreună putem păstra comuna curată. Este un pas important pentru noi toți”, a mai spus Ionuț Melinte.

Publicitate

Reprezentanții administrației locale au precizat că vor fi disponibili pentru orice întrebare sau nelămurire și le-au cerut oamenilor să ajute la răspândirea informației în comunitate.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 22 mai 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 22 mai 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 22 mai 2025:

Loto 6/49: 1, 14, 6, 32, 10, 46;

Loto 5/40: 22, 37, 31, 5, 27, 21;

Joker: 25, 32, 1, 28, 30, + 4;

Noroc: 0 1 1 2 4 0 3;

Publicitate

Noroc Plus: 7 4 0 7 6 6;

Super Noroc: 1 1 3 9 0 4

Citeste mai mult

Administratie

Liceul Tehnologic din Bucecea va fi reabilitat cu fonduri de la Uniunea Europeană. Investiție de peste 10 milioane de lei

Publicat

Publicitate

Orașul Bucecea marchează o reușită majoră în domeniul educației: Liceul Tehnologic Bucecea va fi reabilitat complet, în urma obținerii unei finanțări europene de peste 10,6 milioane de lei.

Anunțul a fost făcut de primarul Angel Gheorghiu, care a subliniat că este pentru prima dată când Primăria reușește să atragă fonduri de la Agenția pentru Dezvoltare Regională pentru un proiect de o asemenea anvergură.

„Este o investiție esențială pentru viitorul educației în orașul nostru, dar și un pas important în modernizarea infrastructurii școlare. Mulțumesc tuturor celor implicați în acest demers care a durat doi ani și care, în final, s-a concretizat într-un proiect de succes”, a transmis primarul Angel Gheorghiu.

Valoarea totală a proiectului este de 10.664.884,87 lei, iar partea de cofinanțare pe care trebuie să o asigure administrația locală echivalează cu întregul buget anual al orașului Bucecea. „Este un efort financiar considerabil, dar absolut necesar pentru copiii noștri și pentru viitorul comunității”, a adăugat Angel Gheorghiu.

În perioada următoare, vor fi demarate procedurile specifice pentru scoaterea la execuție a lucrărilor, urmând ca liceul să beneficieze de condiții moderne, adaptate standardelor europene.

„Continuăm să construim pas cu pas, împreună, un orășel mai frumos, mai bine pregătit pentru viitor. Educația este și va rămâne o prioritate pentru administrația locală din Bucecea”, a mai spus edilul.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Câtă durere! Apel la omenie: O mamă cu doi copii din Botoșani, răpusă în Belgia, are nevoie de ajutorul nostru pentru a fi adusă acasă

Publicat

Publicitate

Se spune că niciun drum nu e mai greu decât cel al unei mame care pleacă prea devreme, lăsând în urmă copii, visuri și o familie sfâșiată de durere.

Olivia Botușan, o tânără mamă din Botoșani, stabilită în Belgia în speranța unui viitor mai bun, s-a stins fulgerător, lăsând în urmă un gol imposibil de umplut.

Două suflete de copii și o familie întreagă își plâng acum fiica, sora și mama. Însă, dincolo de această pierdere sfâșietoare, cei dragi se confruntă cu o altă greutate: costurile mari ale repatrierii trupului neînsuflețit al Oliviei, pentru a-i putea oferi odihna veșnică acasă, în pământul ei natal.

Este un strigăt de ajutor, din partea unei familii zdrobite de durere, către toți cei care pot și vor să sprijine.

Asociația GRUP CIVIC Botoșani, a făcut un apel la Botoșăneni pentru a repatria trupul tinerei mămici.

“Chiar dacă nu am cunoscut-o personal, povestea Oliviei ne atinge inimile și ne amintește că, în fața suferinței, solidaritatea și compasiunea sunt cele mai frumoase dovezi de umanitate”, a transmis Daniel Câșlariu, președintele asociației GRUP CIVIC Botoșani.

Publicitate

Cei care doresc să ajute pot face donații în conturile:

  • Alexandra Botușan (sora Oliviei) – IBAN: BE35 3771 0748 5737
  • Violeta Bejinariu (mama Oliviei) – IBAN: RO94BTRLRONCRT0CW8135701

“Orice sumă, oricât de mică, poate aduce o rază de speranță. Haideți să fim alături de această familie în suferință, să le fim sprijin acolo unde durerea le-a luat tot. Să o aducem pe Olivia acasă, așa cum merită orice om: lângă cei care au iubit-o și o plâng.

Dumnezeu să o odihnească în pace”, a mai adăugat președintele Asociației GRUP CIVIC Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending