Connect with us

Eveniment

ANPC: Atenţie la preţuri, începe perioada reducerilor de iarnă

Publicat

Publicitate

Directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), Paul Anghel, recomandă cumpărătorilor să fie foarte atenţi la preţuri în perioada reducerilor de iarnă şi să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze.

„În perioada reducerilor de iarnă este recomandat să verificaţi preţurile prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică ce a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele online. Pentru cumpărături avantajoase în perioada ofertelor de iarnă, citiţi cu atenţie caracteristicile produsului şi verificaţi dacă acesta corespunde cu adevărat dorinţelor şi nevoilor dumneavoastră”, a scris Paul Anghel, duminică, pe Facebook.

În opinia sa, cumpărăturile din această perioadă pot fi făcute în deplină siguranţă dacă se întocmeşte o listă cu produsele pe care cumpărătorii doresc să le achiziţioneze şi cu preţurile actuale ale acestora, fiind astfel informaţi cu privire la reducerile de preţuri.

„Verificaţi stocul existent; verificaţi preţul afişat şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA); verificaţi dacă preţul include şi costul de livrare; în cazul în care comandaţi online, verificaţi, înainte de a trimite comandă, dacă preţul fiecărui produs din coşul de cumpărături este acelaşi cu preţul redus indicat atunci când aţi ales produsul; dacă aveţi nelămuriri, contactaţi comerciantul prin telefon pentru a cere informaţii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condiţiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozităţii vânzătorului”, a explicat reprezentantul ANPC.

Potrivit acestuia, comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii, oferind, printre altele, informaţii despre datele de identificare, caracteristicile esenţiale ale produsului, preţul cu toate taxele incluse, cheltuieli de livrare şi modalităţi de plată, perioada de valabilitate a ofertei sau a preţului, durata minimă a contractului, funcţionalitatea, compatibilitatea şi interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a conţinutului digital şi a serviciilor digitale precum şi existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului.

Totodată, acesta recomandă consumatorilor să citească recenziile privind produsele oferite online, care pot oferi indicii despre calitatea acestora sau despre seriozitatea comerciantului. În plus, pentru contractele încheiate pe pieţele online (de intermediere vânzări între comercianţi şi consumatori), consumatorul trebuie să ştie că orice furnizor de piaţă online (proprietarul website-ului de intermediere) este obligat să furnizeze o serie de informaţii într-o secţiune specifică a interfeţei online, care este direct şi uşor accesibilă de pe pagina unde sunt prezentate ofertele.

Publicitate

Astfel, furnizorii online trebuie să precizeze dacă partea terţă care oferă produsele este sau nu un comerciant – persoană juridică şi în cazul în care nu este un comerciant – persoană juridică, ci o persoană fizică să specifice faptul că drepturile consumatorilor care decurg din legislaţia în materie de protecţie a consumatorilor nu se aplică contractului încheiat.

„Pentru siguranţa contului dumneavoastră, când doriţi să achiziţionaţi online cu plata prin card bancar, căutaţi „https” în adresa URL şi o pictograma de lacăt în bară de adrese. Acestea semnalează că site-ul este conceput pentru a fi sigur. În cazul plăţilor făcute cu cardul, nu transmiteţi niciodată codul PIN al cardului din 4 cifre şi parole bancare, dacă primiţi orice corespondenţă care pare a fi de la comerciant, prin care vi se solicită acest lucru”, susţine Paul Anghel.

Potrivit sursei citate, indiferent că este vorba despre un magazin online sau despre unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare), dacă este cazul.

„Există mai multe comparatoare de preţuri unde poate fi verificată evoluţia în timp a preţurilor produselor. Această posibilitate oferă consumatorului mai mult control asupra deciziei sale şi face că magazinele să evite, în general, afişarea unor reduceri nereale”, atenţionează Anghel.

Astfel, preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior. Acesta reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării preţului redus.

În cazul produselor susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de dată aplicării reducerii de preţ. În cazul produselor prezente la comercializare într-o perioadă mai mică de 30 de zile, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preţ.

În ceea ce priveşte contractul, Anghel afirmă că acesta se consideră a fi încheiat, pentru magazinele clasice, în momentul în care se face plata şi este primit produsul. În cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi încheiat în momentul confirmării, pe suport durabil, de către comerciant, a acceptării comenzii cumpărătorilor.

În cazul magazinelor clasice, dacă un consumator doreşte să renunţe la achiziţie după ce a încheiat contractul, legea nu oferă dreptul de a renunţa la contract. „Odată achiziţionat un bun, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să vă fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanţiile. Pentru magazinele online, legea stabileşte un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului în care puteţi renunţa la achiziţie, fără a oferi vreun motiv şi fără costuri suplimentare”, mai scrie Paul Anghel în recomandările postate pe reţeaua de socializare.

Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, însă cumpărătorii trebuie să verifice acest lucru cu fiecare comerciant în parte.

Termenul de 14 zile se poate prelungi cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor. În cazul în care vânzătorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, cumpărătorul trebuie să plătească returul.

„Comerciantul este obligat să vă ramburseze preţul plătit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) în termen de maxim 14 zile de la momentul în care aţi renunţat la contract, iar rambursarea se face folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării”, mai spune el.

Reprezentantul ANPC menţionează că, în cazul în care produsul ajunge deteriorat sau distrus, vânzătorul este cel care suportă pierderea.

Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate bunurile şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg, iar OUG 140/2021 este actul normativ care reglementează garanţiile bunurilor, respectiv stabileşte că există două tipuri: garanţia legală de conformitate şi garanţia comercială, care pot coexista pentru un singur bun.

În postarea sa, Anghel precizează că garanţia legală se aplică pentru orice bun comercializat şi este responsabilitatea vânzătorului în temeiul legii, în principiu fiind de doi ani, deşi există şi excepţii în cazul bunurilor cu elemente digitale, unde poate fi şi de cinci ani. În cazul produselor de ocazie, consumatorul şi vânzătorul pot conveni asupra unei perioade de garanţie mai de cel puţin un an.

În cazul în care produsul se defectează sau nu respectă specificaţiile, cumpărătorii au dreptul la repararea, înlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzătoare a preţului în cazul în care produsul este defect sau nu respectă specificaţiile.

„Contactaţi vânzătorul dacă aveţi o problemă! Ce este foarte important, chiar dacă în practică vi se spune să luaţi legătură direct cu service-ul în cazul unui defect, responsabilitatea va aparţine întotdeauna vânzătorului, potrivit legii. Nu aveţi niciun fel de contract încheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la răspundere pentru nerespectarea regulilor privind garanţia. Prin urmare, chiar dacă mergeţi la service cu produsul, informaţi întotdeauna vânzătorul despre problemele apărute”, a transmis Paul Anghel pe reţeaua de socializare.

Acesta a atras atenţia şi asupra comercianţilor şi pieţelor online care nu au sediul în Uniunea Europeană, precizând că în cazul în care operatorul economic care administrează site-ul de pe care sunt achiziţionate produsele nu are personalitate juridică în Uniunea Europeană, „capacitatea autorităţilor de a interveni în protejarea intereselor consumatorilor este limitată”. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO&VIDEO: Credincioșii din Stăuceni au umplut biserica din localitate până la refuz, la sărbătoarea Botezului Domnului

Publicat

Publicitate

Credincioșii din Stăuceni au umplut Biserica „Adormirea Maicii Domnului ” din localitate până la refuz în ziua în care este sărbătorit Botezul Mântuitorului. Cu mic, cu mare, au venit cu toții să primească binecuvântarea divină și să ia apă sfințită despre care se știe că are proprietăți vindecătoare.

Sărbătoarea a început cu Utrenia, Acatistul și apoi Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, oficiată de părintele paroh  Nicolae Cărăușu. În cadrul acesteia a avut loc și slujba de sfințire a apei, un moment extrem de emoționant care s-a consumat la troița din curtea bisericii.

Organizatorii au pregătit butoaie umplute cu apă, puse la dispoziția credincioșilor care au dorit să ia apă sfințită acasă.

După rugăciunile specifice, cu toții au înconjurat biserica, cu icoane și prapori ( „bucăți” cum se spune la Stăuceni), după care credincioșii au intrat în lăcașul de cult pentru continuarea slujbei și binecuvântarea finală.

Ce este Aghiasma Mare și cum se bea

Practic, după ce se cheamă Duhul Sfânt, mâna preotului binecuvântează cruciş apa de trei ori, apoi se rosteşte iar o rugăciune, după care procedeul este repetat. La sfârşit, în apă se cufundă crucea şi busuiocul.

Publicitate

Agheasma de Bobotează este considerată apa sfințită cu cele mai mari puteri, este apa ce rămâne “vie” și proaspătă timp îndelungat fară a se deteriora odată cu trecerea timpului.

Agheasma cea Mare se săvârşeşte de către arhiereu sau preot într-un cadru festiv, numai în biserică, lângă o apă curgătoare, lângă un lac sau la malul mării, şi numai de Bobotează sau în Ajunul ei.

Aceasta este tămăduitoare şi are putere sfinţitoare foarte mare, pentru că este sfinţită în chiar ziua în care Mântuitorul a sfinţit apele, botezându-Se în Iordan.

În restul anului, cei opriți de la Sfânta Împărtășanie, ca mângâiere si nădejde a mântuirii lor, au voie sa o ia după ce se spovedesc.
Mai poate fi luată și imediat după Sfânta Împărtăşanie.

Ea se mai folosește la sfințirea bisericilor, a antimiselor, a Sfântului si Marelui Mir, precum si la casele tulburate de demoni.
Azi se stropesc cu Aghiasma Mare toate casele, ogoarele, viile, livezile si animalele, pentru a le feri de toată reaua întâmplare. Unii credincioși obișnuiesc sa o păstreze în vase curate, ca pe o binecuvântare, ani în șir, aceasta rămânând curată si plăcută la gust.

Aghiasma Mică se bea imediat după Sfânta Anafură, în tot cursul anului.
Prin stropirea cu apă sfințită duhurile cele viclene se gonesc din tot locul, oamenii se acoperă și se păzesc de tot lucrul rău, se aduce îndestulare gospodăriilor, se tămăduiesc bolile și se dăruiește iertare de păcatele mici.

Această apă se foloseşte de către preot la săvârșirea ierurgiilor (slujbe mici), sfințirea fântânilor, a icoanelor, a bisericii care a suferit o reparație de mică anvergură, a veșmintelor si obiectelor de cult.

Se mai folosește și la alte slujbe, precum binecuvântarea începerii semănatului, sfinţirea vaselor, izbăvirea viilor si grădinilor bântuite de lăcuste si gândaci.

Cunoscută sub denumirea Botezul Domnului, Boboteaza aminteşte de momentul în care Iisus Hristos, la vârsta de 30 de ani, a fost botezat de Sfântul Ioan Botezătorul în râul Iordan.

Evanghelistul Matei spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan Botezatorul, cerând să fie şi el botezat. Ioan i-a spus: „Eu am trebuinţă să fiu botezat de tine şi tu vii la mine”, iar la răspunsul lui Iisus că aşa se cuvine, acesta a fost botezat în cele din urmă de către Ioan.

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan Botezătorul, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară că fiind Fiul Său.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Pensii 2025: Câte persoane beneficiază de pensii și indemnizații. Care sunt sumele medii plătite de stat

Publicat

Publicitate

Pensii 2025: peste 400.000 de persoane primeau, la finalul anului 2024, pensii și indemnizații prevăzute de legi speciale. Numărul este mai mic față de luna anterioară, potrivit datelor centralizate de Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP), scrie alba24.ro.

În total, în decembrie 2024, erau 412.536 de beneficiari, mai puțini cu 1.216 față de luna noiembrie.

Cel mai mare număr de persoane, respectiv 191.037, se înregistra în cazul beneficiarilor de indemnizaţii (persoane persecutate din motive politice de dictatură instaurată cu începere de la 6 martie 1945) – D.L. nr. 118/1990.

Pensii 2025 și indemnizații. Beneficiari și sume medii plătite

Un număr de 14.242 de persoane beneficiau de o indemnizaţie medie de 930 lei, conform Legii nr. 49/1991 şi Legii nr. 44/1994 – privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război.

Alte 64.062 de persoane erau beneficiare de indemnizaţii conform Legii nr. 189/2000 (completarea Decretului-Lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatură instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri). Suma medie plătită este de 868 lei.

În ceea ce priveşte beneficiarii de indemnizaţii conform Legii nr. 309/2002 – privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, aceştia erau în număr de 42.225. Suma medie plătită este de 81 de lei, potrivit Agerpres.

Publicitate

Beneficiarii de indemnizaţii conform Legii nr. 341/2004 – recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 erau în număr de 12.625. Suma medie este de 2.170 lei.

De asemenea, în decembrie 2024, erau înregistraţi:

  • 550 de beneficiari conform Legii 109/2005 – Artişti; indemnizaţia medie; 345 lei
  • 13.926 beneficiari de indemnizaţii conform Legii 8/2006 – Uniuni de creaţii; indemnizaţie medie: 1.917 lei
  • 73.869 beneficiari conform Legii 578/2004 – Soţ Supravieţuitor; indemnizaţie medie: 128 lei.

Citeste mai mult

Eveniment

FC Botoşani a reziliat contractul cu antrenorul Liviu Ciobotariu

Publicat

Publicitate

Clubul de fotbal FC Botoşani a anunţat, luni, într-un comunicat de presă publicat pe site-ul său oficial, rezilierea contractului cu antrenorul Liviu Ciobotariu (53 de ani) ca urmare a rezultatelor sub aşteptări ale echipei din prima parte a sezonului.

„FC Botoşani şi antrenorul Liviu Ciobotariu au reziliat astăzi înţelegerea contractuală în condiţii amiabile. Alături de Liviu Ciobotariu şi-au încetat relaţiile contractuale şi antrenorii secunzi, Adrian Iordache şi Cătălin Munteanu, dar şi preparatorul fizic Lucian Păun”, se menţionează pe site-ul citat.

Ciobotariu a preluat conducerea tehnică a formaţiei moldovene la 25 iulie, înaintea etapei a 3-a a Superligii, după demiterea antrenorului Bogdan Andone.

Sub conducerea lui Liviu Ciobotariu, FC Botoşani a înregistrat 4 victorii, 6 rezultate de egalitate şi 9 înfrângeri, ocupând în prezent locul 15 în clasamentul Superligii, cu 18 puncte.

Acesta a fost al doilea mandat al lui Liviu Ciobotatriu la FC Botoşani. Primul a fost în sezonul 2018-2019, atunci când, în 25 de meciuri, „roş-alb-albaştrii” au obţinut 14 victorii, 4 egaluri şi 7 înfrângeri.

Conducerea clubului va anunţa numele noului antrenor în zilele următoare: „Vom reveni în perioada următoare cu precizări despre numirea unui nou antrenor principal şi a eventualelor schimbări din staff-ul tehnic al FC Botoşani”. Cele mai mari şanse de a-l înlocui pe Ciobotariu le are, conform presei sportive, antrenorul Leo Grozavu, cel care a mai condus FC Botoşani în trei rânduri.

Publicitate

Lotul echipei FC Botoşani se află în prezent în Antalya (Turcia), acolo unde susţine un stagiu de pregătire. În primul său meci oficial din 2025, formaţia moldoveană va întâlni CFR Cluj, la 19 ianuarie, pe teren propriu, în cadrul etapei a 22-a a Superligii.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Aurel Vlaicu! O fată de 18 ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Două persoane au avut nevoie de îngrijiri medicale în urma unui accident rutier produs în localitatea Aurel Vlaicu, în această după-amiază. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, o ambulanță SMURD și două SAJ. Aceștia au constat faptul că nu erau persoane persoane încarcerate. O tânără de 18 ani și un tânăr de 25 de ani, din același autoturism, au fost răniți, fiind preluați de echipajele SAJ și transportați la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

 

Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor, fiind deconectate bornele bateriilor.

 

Publicitate

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending