Connect with us

Eveniment

ANPC a descoperit că Fanta de la noi are sub 5% suc de portocale

Publicat

Publicitate

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a anunțat că a descoperit diferenţe în compoziţia mai multor produse Fanta vândute în diverse state europene. ANPC a menționat că, dacă a fost încălcată legislaţia şi va fi dovedit dublul standard, atunci compania producătoare riscă o amendă de până la 4% din cifra de afaceri.

Potrivit ANPC, în urmă cu 5 luni, autoritatea a transmis o alertă, în cadrul sistemul Internal Market Information al Comisiei Europene, solicitând verificarea, în statele membre ale Uniunii Europene, a etichetelor produselor Fanta Portocale, Fanta Portocale Zero Zahăr şi Fanta Lămâie.

„Drept urmare, pe 12 ianuarie 2023, ţara noastră a solicitat iniţierea unei acţiuni coordonate de către România, la nivelul UE, de verificare comună, împreună cu Autorităţile competente din alte state membre, care au atribuţii de identificare a presupusei încălcări, pe scară largă a prevederilor Directivei nr. 2161/2019. Acest iniţiativă reprezintă, practic, un pionierat în depistarea şi combaterea, ca practică comercială incorectă, a calităţii diferenţiate – aşa-numitul <dublu standard> pentru cele 3 produse consumate, în cantitate mare, de către cetăţenii europeni”, a transmis ANPC, într-un comunicat.

Potrivit autorității, în cazul în care se va stabili că a avut loc încălcarea legislaţiei la nivel trasfrontalier, se va proceda la sancţionarea dublului standard, conform prevederilor legale în vigoare, cu amendă contravenţională în cuantum de până la 4% din cifra de afaceri a companiei producătoare şi distribuitoare, ceea ce, doar în cazul României, s-ar putea ridica la peste 20 milioane de euro.

Preşedintele ANPC, Horia Constantinescu, a transmis că nu va accepta ca românii să fie trataţi ca cetăţeni de mâna a doua.

“În primul meu mandat de preşedinte al Autorităţii, în anul 2019, am invitat reprezentanţii instituţiilor similare din toate statele europene, pentru a le arăta că dublul standard există.

Publicitate

Am fost singura ţară ce a putut pune pe masă produse ale unor mărci celebre, cu reţete diferite, având eticheta identică. Atunci am folosit pentru prima dată expresia «Nu suntem pelicanii Europei!».

Unul dintre produsele date ca exemplu atunci, este cel de astăzi. Ni se transmitea, la acel moment, că există studii care arată că românilor nu le plac la fel de mult portocalele ca altor cetăţeni europeni. La începutul celui de-al doilea mandate de preşedinte, am subliniat faptul că, pe lângă ordinea necesară în ţară, voi lupta să nu fim trataţi ca cetăţeni de mâna a doua în Europa. La întâlnirea la care am participat anul trecut, la Praga, am vorbit celor prezenţi, reprezentanţi ai protecţiei consumatorilor în ţările lor, că ne trebuie o bază de date cu etichetele tuturor produselor aflate la vânzare în Europa.

Am reuşit să conving pe unii dintre participanţi de necesitatea acestui demers, aşa cum încerc să o fac şi astăzi, la nivelul Parlamentului ţării noastre. Transmit un mesaj ferm tuturor producătorilor, distribuitorilor şi comercianţilor care au la vânzare produse în mai multe ţări europene: Suntem toţi egali, avem aceleaşi drepturi şi trebuie să fim respectaţi la fel! Vom continua acţiunile, până ne vom face înţeleşi. Indiferent de numele şi mărimea operatorului economic, ANPC şi eu personal vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru ca drepturile Dvs., în calitate de cetăţeni europeni, să fie respectate!”, a explicat Horia Constantinescu.

În cursul analizelor etichetelor acestor produse comercializate pe teritoriul UE, în cazul produsului Fanta Portocale cu zahăr sau cu zahăr/îndulcitori, conţinutul de suc de portocale este următorul:

  • sub 5 %, în 3 state membre,
  • 5%, în 13 state membre,
  • 6 %, în 4 state membre,
  • 8 %, în 3 state membre,
  • 12 %, în 2 state membre,
  • 20 %, în 2 state membre.

România se află în lista celor 13 state cu conţinut de portocale de sub 5%.

În cazul produsului Fanta Portocale Zero Zahăr (cu îndulcitori) conţinutul de suc de portocale diferă astfel:

  • 3%, în 10 state membre,
  • 4%, în 5 state membre,
  • 7%, în 2 state membre,
  • 8 %, într-un stat membru,
  • 12 %, într-un stat membru.

România se află în lista celor 10 state membre.

În cazul produsului Fanta Lămâie (cu îndulcitori), acesta are conţinutul de suc de lămâie diferit, astfel:

  • 1 %, în 3 state membre
  • 3%, în 5 state membre
  • 6%, în 4 state membre
  • 12 %, într-un stat membru.

În acest caz, România e pe lista celor 5 state membre.

“De asemenea, au fost înregistrate diferenţe semnificative privind utilizarea sau nu, la aceste 3 produse, a anumitor aditivi cu proprietate de colorare şi utilizarea diferenţiată de ingrediente, faţă de formula generală. Există diferenţe şi în ceea ce priveşte variantele de îndulcire, în cazul produselor din gama Fanta Portocale, la nivelul UE, şi anume:

  • conţinut exclusiv de zahăr, la 5 state membre
  • amestec de zaharuri şi îndulcitori, la 15 state membre
  • utlizarea siropului de fructoză-glucoză, la 2 state membre
  • utilizarea amestecului de zahăr şi a siropului de fructoză-glucoză, într-un stat membru
  • utilizarea siropului de fructoză-glucoză şi a îndulcitorilor, în 4 state membre”, a mai precizat ANPC.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a mai menţionat că, tot din analizarea etichetelor de pe produsele din gama Fanta Portocale, a rezultat că se utilizează diferenţiat, ingrediente cu rol de colorare, la nivel comunitar, după cum urmează: concentratul de morcovi, în 2 state membre; coloranţi, într-un stat membru; caroten, în 24 de state membre.

sursa: agerpres.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Avertizare de Inundații: COD PORTOCALIU și Galben pe Prut, Jijia și afluenții lor

Publicat

Publicitate

Hidrologii au anunțat că există, în continuare, risc de inundații pe râurile Siret, Jijia, Prut și afluenții acestora și au instruit :

– Cod portocaliu pe râul Siret, de astăzi, de la ora 15:00, până mâine, la ora 12:00;

– Cod portocaliu pe râurile Prut, Jijia și afluenții acestora, de astăzi, de la ora 22:00, până mâine, la ora 12:00;

– Cod galben pe râul Siret, astăzi, între orele 12:00 – 15:00 și mâine, între orele 12:00 – 24:00;

– Cod galben pe râurile Prut, Jijia și afluenți de astăzi, între orele 12:00 – 22:00 și mâine între orele 12:00 – 24:00.

Fenomenele prognozate sunt „scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale COTELOR DE APĂRARE”.

Publicitate

În acest context, ISU Botoșani a luat măsurile necesare pentru prevenirea și gestionarea operativă a potențialelor situații de urgență.

Evoluţia fenomenelor hidrologice prognozate este permanent monitorizată atât prin Centrul Operaţional al inspectoratului, cât și în teren de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite pentru a interveni, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

 

Informare preventivă:

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);

– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;

– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;

– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

2. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;

– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

 

3. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:

– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;

– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;

– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;

– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;

– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

 

4. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;

– nu atingeți firele electrice;

– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;

– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;

– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;

– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;

– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;

* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;

* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;

* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;

* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;

* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;

* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;

* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;

* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;

* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro ( https://fiipregatit.ro/ghid/ghid-inundatie/) sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Eveniment

În curând începe Postul Adormirii Maicii Domnului. Zilele cu dezlegare la untdelemn și pește

Publicat

Publicitate

Pe 1 august începe Postul Adormirii Maicii Domnului, un post care ţine două săptămâni, până pe 15 august. Și Lăsata secului pentru post se face, în acest an, duminică, 31 iulie. Astfel, Biserica recomandă ca, în această perioadă de post, să fie citită zilnic rugăciunea „Paraclisul Maicii Domnului”.

Postul îi pregăteşte pe creştini pentru cele două mari praznice din luna august: Schimbarea la Faţă (6 august) şi Adormirea Maicii Domnului (15 august).

Este un post aspru, dacă ținem seamă de faptul că Biserica Ortodoxă ne cere ajunare până la ora 15.00, în zilele de luni, miercuri și vineri, iar după această oră, ne cere să consumăm mâncare uscată. Nici în celelalte zile, nu avem parte de un post ușor: marți și joi se mănâncă fără ulei, iar sâmbătă și duminică avem dezlegare la untdelemn și vin. În acest post este dezlegare la untdelemn și vin și în zilele de marți și joi.

Originea acestui post a fost fixată în secolul al V-lea, când s-a dezvoltat cultul Maicii Domnului. La început, durata postului Adormirii Maicii Domnului era diferita pentru crestini, cei din Antiohia posteau o zi, pe 6 august, în vreme ce la Ierusalim acest post ţinea opt zile.

Existau şi creștini care posteau toată luna august, în vreme ce alţii posteau în luna septembrie. Uniformizarea datei şi a duratei postului a avut loc în sec. al XII-lea, la sinodul local din Constantinopol (1166), condus de patriarhul ecumenic Luca Crysoverghis. Aici s-a stabilit ca acest post să fie ţinut începand cu 1 august şi să se termine pe 15 august, ziua prăznuirii Adormirii Maicii Domnului.

Scoaterea Sfintei Cruci de către Biserica Ortodoxă

Publicitate

Pe 1 august, este marcată scoaterea Sfintei Cruci de către Biserica Ortodoxă. În această zi, era obiceiul la Constantinopol de a scoate Lemnul Sfânt al cinstitei și de viață făcătoarei Cruci din palatul imperial în procesiune până la Catedrala Sfânta Sofia.

La procesiune participau mulțime de preoți și diaconi, care o tămâiau pe tot acest drum. Mulțimea se oprea pe parcurs la o fântâna cu un baptisteriu, unde se făcea binecuvântarea apei, pentru ca apoi Sfânta Cruce sa fie pusă pe masa altarului Sfintei Sofia.

Din catedrală se făceau apoi, în fiecare zi, până la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului (15 august), procesiuni în cartierele orașului, pentru a purifica aerul și a-i proteja pe locuitorii cetății de epidemiile ce se puteau răspândi cu repeziciune la acea epoca, mai ales pe căldurile din luna august.

Astfel, după ce a folosit tuturor celor care au cinstit-o cu credință, Sfânta Cruce era readusă la palat.

Sfânta Maria – Tradiţii şi obiceiuri

Adormirea Maicii Domnului este cunoscută în popor şi sub denumirea de Uspenia (termenul slav) sau Sfânta Maria Mare.

Despre Adormirea Maicii Domnului nu avem informaţii în Sfintele Evanghelii, ci numai în Tradiţia Bisericii. Potrivit acestei Traditii, Maica Domnului a fost înştiinţată printr-un înger de mutarea ei din această viaţă.

Aceeasi Traditie spune că Apostolii, aflaţi în acel moment în diferite zone ale lumii, au fost aduşi pe nori pentru a fi prezenţi la acest eveniment. Prin pronia divina, Apostolul Toma nu a fost prezent la înmormântare, sosind trei zile mai târziu.

A cerut să se deschidă mormântul Maicii Domnului pentru a-i săruta mâinile acesteia, dar, intrând în mormânt, l-a aflat gol. Acest mormânt a fost identificat în Ierusalim, cu toate că sunt persoane care afirmă că Maria ar fi murit la Efes, locul unde a petrecut mulţi ani după Înălţarea Domnului.

În dimineaţa zilei de Sfânta Maria, femeile mergeau la biserică şi împărţeau struguri, prune, faguri de miere şi mergeau în cimitir pentru a tămâia mormintele. Ţăranii care aveau vii mari obişnuiau să tocmească paznici.

Tot acum, bărbaţii schimbau pălăria cu căciula. Cei care mai erau văzuţi cu pălărie după 15 august erau ironizaţi.

Se interzice scăldatul în apa râurilor spurcată de cerb şi dormitul pe prispă.

De pe 15 august se deschidea, în satul tradiţional, un important sezon al nunţilor, ce ţinea până la intrarea în postul Craciunului. Se organizau târgurile de toamnă.

Perioada dintre cele două Sântămării, numită Între Sântămării, se consideră timp optim pentru semănă­turile de toamnă.

Citeste mai mult

Eveniment

Șomajul în 2025: Valoarea indemnizației, durata acordării și noua reținere CASS din august

Publicat

Publicitate

Începând cu luna august 2025, intervin modificări semnificative pentru românii care primesc indemnizație de șomaj. De la această dată, veniturile din șomaj vor fi impozitate cu o contribuție de 10% la asigurările sociale de sănătate (CASS), sumă care va fi reținută direct la sursă, scrie alba24.ro.

Astfel, având în vedere că în prezent valoarea indemnizației de șomaj pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an este de 495 de lei, de la 1 august 2025 se va reține CASS în valoare de 49,5 lei (10%).

Potrivit Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, indemnizaţia de şomaj este o compensaţie parţială a veniturilor asiguratului ca urmare a pierderii locului de muncă sau a veniturilor absolvenţilor instituţiilor de învăţământ care nu s-au putut încadra în muncă.

Stabilirea dreptului de indemnizație de șomaj în 2025

În vederea stabilirii dreptului de indemnizație de șomaj, șomerii sunt persoanele care se pot găsi în una dintre următoarele situații:

  • le-au încetat raporturile de muncă din motive neimputabile lor
  • le-au încetat raporturile de serviciu din motive neimputabile lor
  • le-a încetat mandatul pentru care au fost numiți sau aleși, dacă anterior nu au fost încadrați în muncă sau dacă reluarea activității nu mai este posibilă din cauza încetării definitive a activității angajatorului, în situația persoanelor care își desfășoară activitatea în funcții elective sau care sunt numite în cadrul autorității executive, legislative ori judecătorești, pe durata mandatului
  • le-a încetat mandatul pentru care au fost aleși, în situația persoanelor care își desfășoară activitatea în funcții alese în cadrul persoanelor juridice fără scop patrimonial, respectiv entități, persoane juridice, care potrivit legilor proprii de organizare și funcționare desfășoară activități nonprofit, cum ar fi: asociații, fundații, partide politice, organizații patronale, organizații sindicale, case de ajutor reciproc, culte religioase, pe durata mandatului, cu excepția președintelui asociației de proprietari sau a altor persoane care desfășoară activitate în baza contractului de mandat
  • le-a încetat raportul de muncă în calitate de membru cooperator, din motive neimputabile lor
  • au încheiat contract de asigurare pentru șomaj și nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință, în vigoare
  • au încetat activitatea ca urmare a pensionării pentru invaliditate și care, ulterior, au redobândit capacitatea de muncă și nu au reușit să se încadreze în muncă
  • le-au încetat raporturile de muncă sau de serviciu din motive neimputabile lor, în perioada de suspendare a acestora, potrivit legii
  • reintegrarea în muncă, dispusă prin hotărâre judecătorească definitiva, nu mai este posibilă la unitățile la care au fost încadrate în muncă anterior, din cauza încetării definitive a activității, sau la unitățile care au preluat patrimoniul acestora
  • le-a încetat contractul de mandat sau contractul de management, în situația directorilor care desfășoară activitate pe bază de contract de mandat și membrilor directoratului de la societățile administrate în sistem dualist și ai consiliului de supraveghere, pe durata mandatului, precum și managerilor care desfășoară activități pe bază de contract în baza contractului de management prevăzut de lege, administratorilor societăților, companiilor/societăților naționale și regiilor autonome, desemnați/numiți în condițiile legii, care desfășoară activitate pe bază de contract de mandat
  • le-a încetat activitatea desfășurată în baza raportului juridic, în considerarea căruia au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, atât în România, cât și pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, al unui stat membru al Spațiului Economic European sau al Confederației Elvețiene, pentru care autoritățile competente ale acestor state sau organismele desemnate ale acestor autorități stabilesc că, pentru veniturile realizate în afara României, legislația aplicabilă în domeniul contribuțiilor sociale obligatorii este cea din România, din motive neimputabile lor
  • le-a încetat activitatea desfășurată în baza raportului juridic, în considerarea căruia au realizat venituri venituri din salarii sau asimilate salariilor de la angajatori din state care nu intră sub incidența legislației europene aplicabile în domeniul securității sociale, precum și a acordurilor privind sistemele de securitate socială la care România este parte, din motive neimputabile lor.

Condiții pentru a beneficia de indemnizația de șomaj în 2025

Potrivit Legii 76/2002, șomerii beneficiază de indemnizație dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • au un stagiu de cotizare de minimum 12 luni în ultimele 24 de luni premergătoare datei înregistrării cererii
  • nu realizează venituri sau realizează, din activități autorizate potrivit legii, venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință, în vigoare
  • nu îndeplinesc condițiile de pensionare, conform legii
  • sunt înregistrați la agențiile pentru ocuparea forței de muncă în a căror rază teritorială își au domiciliul sau, după caz, reședința, dacă au avut ultimul loc de muncă ori au realizat venituri în acea localitate

Contribuții CASS pentru indemnizația de șomaj, de la 1 august 2025

Indemnizațiile de șomaj vor fi supuse CASS începând cu luna august 2025. Se va aplica astfel o reținere la sursă de 10%, direct asupra indemnizației.

Publicitate

Având în vedere că valoarea indemnizației de șomaj este de 495 de lei, de la 1 august 2025 se va reține CASS în valoare de 49,5 lei.

Această modificare include și alte indemnizații care anterior erau scutite precum: concediu de creștere copil, concediu de acomodare în procedura adopției, venit minim de incluziune etc.

Indemnizația de șomaj în 2025 pentru absolvenții instituțiilor de învățământ

Potrivit AJOFM, absolvenții instituțiilor de învățământ beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc următoarele condiții:

  • sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale
  • sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale

Pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, absolvenții prevăzuți la lit.a) trebuie să se înregistreze, în termen de 60 de zile de la data absolvirii, în evidențele AJOFM sau a unui furnizor acreditat, pentru căutarea unui loc de muncă.

Actele necesare înregistrării în evidenţele AJOFM

  • actul de identitate
  • actele de studii și de calificare în original
  • curriculum vitae, întocmit conform modelului comun aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae
  • declarație pe proprie răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică să presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedică să presteze o anumită muncă. Documentul este pus la dispoziție de agenția pentru ocuparea forței de muncă sau poate fi accesat aici : Model declarație (format editabil)Model declaratie (pdf)

Indemnizația de șomaj se acordă la cerere, de la data expirării perioadei de 60 de zile, dacă cererea este înregistrată în termen de 10 zile de la acesta data, dar nu mai târziu de 12 luni. Dacă cererea este înregistrată după expirarea termenului de 10 zile, dar nu mai târziu de 12 luni, indemnizația este acordată de la data înregistrării cererii. (Cerere în format editabil)

Pentru absolvenții școlilor speciale, indemnizația de șomaj se acordă de la data absolvirii, dacă cererea este înregistrată în termen de 10 zile de la această dată. Dacă cererea este înregistrată după expirarea termenului de 10 zile, dar nu mai târziu de 12 luni, indemnizația este acordată de la data inregistrării cererii.

Indemnizația de șomaj în 2025. Actele necesare

  •  actul de identitate;
  • actele de studii și de calificare, în original;
  • declarație pe proprie răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică să presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedică să presteze o anumită muncă. Documentul este pus la dispoziție de agenția pentru ocuparea forței de muncă sau poate fi accesat aici : Model declarație (format editabil)Model declaratie (pdf);
  • declarație pe propria răspundere a absolvenților că, la data solicitării dreptului, nu au fost admişi sau nu urmează cursurile unei forme de învăţământ, organizate şi/sau acreditate, după caz, în condiţiile legii;
  • adeverință eliberată de furnizorul de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă, prin care se certifică data înregistrării persoanei în evidențele proprii, în cazul în care persoana s-a înregistrat în vederea medierii pentru încadrare în muncă la un furnizor de servicii specializate pentru stimularea ocupării forței de muncă, acreditat conform legii;

Perioada de acordare a indemnizației de șomaj pentru absolvenți este de 6 luni, iar cuantumul este de 50% din valoarea indicatorului social de referință (ISR).

Nu beneficiază de indemnizație de șomaj, absolvenții care

  • la data solicitării dreptului, au fost admişi sau urmează cursurile unei forme de învăţământ, organizate şi/sau acreditate, după caz, în condiţiile legii
  • realizează venituri mai mari decât indicatorul social de referinţă
  • îndeplinesc condiții de pensionare
  • la data absolvirii aveau loc de muncă
  • refuză un loc de muncă potrivit pregătirii sau nivelului studiilor sau refuză participarea la servicii pentru stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă

De asemenea, nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj absolvenţii licenţiaţi ai facultăţilor de medicină, medicină dentară şi farmacie care, la data solicitării dreptului, au promovat concursul naţional de rezidenţiat pe locuri sau pe posturi, în condiţiile legi.

Perioada de acordare și valoarea indemnizației de șomaj pentru absolvenți

Indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor absolvenților pe o perioadă de 6 luni şi este o sumă fixă, lunară, al cărei cuantum reprezintă 50% din valoarea indicatorului social de referinţă (ISR – 660 lei), în vigoare la data stabilirii acesteia.

Indemnizaţia de şomaj în valoare de 330 de lei pe lună se acordă absolvenților o singură dată, pentru fiecare formă de învăţământ absolvită.

Indemnizația de șomaj în 2025. Perioada de acordare

Potrivit Legii nr. 76/2002 indemnizaţia de şomaj se acordă şomerilor pe perioade stabilite diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, după cum urmează:

  • 6 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an;
  • 9 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
  • 12 luni, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.

Ce valoare are indemnizația de șomaj

Cuantumul indemnizaţiei de şomaj este o sumă acordată lunar şi în mod diferenţiat, în funcţie de stagiul de cotizare, şi este egal cu:

  • a) valoarea indicatorului social de referinţă (ISR – 660 lei) în vigoare la data stabilirii acestuia, pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin un an;
  • b) suma prevăzută la lit. a), la care se adaugă o sumă calculată prin aplicarea, asupra mediei veniturilor care constituie baza de calcul al indemnizaţiei de şomaj pe ultimele 12 luni în care s-a realizat stagiu de cotizare, a unei cote procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare.

Pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puțin un an, indemnizația de șomaj se calculează astfel:

  • 75% din ISR = 660 lei × 75% = 495 lei

Cotele procentuale diferențiate în funcție de stagiul de cotizare

Conform Legii nr.76/2002, cotele procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare, sunt:

  • 3% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 3 ani;
  • 5% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 5 ani;
  • 7% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 10 ani;
  • 10% pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel puţin 20 de ani.

Pentru persoanele care au fost asigurate în baza unui contract de asigurare pentru şomaj, la determinarea sumei calculate prin aplicarea unei cote procentuale diferenţiate în funcţie de stagiul de cotizare, se va avea în vedere venitul lunar declarat în contractul de asigurare pentru şomaj.

De exemplu, dacă o persoană a avut un salariu brut mediu de 4.000 de lei pe lună și o vechime de 12 ani, indemnizația de șomaj ar fi calculată astfel:

  • Partea fixă: 495 lei
  • Partea variabilă: 4.000 lei × 7% = 280 lei
  • Total indemnizație: 495 lei + 280 lei = 775 lei/lună

Obligațiile persoanelor care beneficiază de indemnizație de șomaj în 2025

Potrivit legii, persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj au următoarele obligaţii:

  • să se prezinte lunar, pe baza programării sau ori de câte ori sunt solicitate, la agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate, pentru a primi sprijin în vederea încadrării în muncă;
  • să comunice în termen de 3 zile agenţiei pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate orice modificare a condiţiilor care au condus la acordarea drepturilor;
  • să participe la serviciile pentru stimularea ocupării şi de formare profesională oferite de agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate;
  • să caute activ un loc de muncă.
  • să înştiinţeze în scris agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate apariţia stării de incapacitate temporară de muncă şi datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor şi unitatea în care funcţionează acesta, în termen de 24 de ore de la data acordării concediului medical. În situaţia în care apariţia stării de incapacitate temporară de muncă a intervenit în zile declarate nelucrătoare sau împlinirea termenului de 24 de ore se realizează în zile declarate nelucrătoare, persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj au obligaţia de a înştiinţa agenţia pentru ocuparea forţei de muncă la care sunt înregistrate, în prima zi lucrătoare.

Citeste mai mult

Eveniment

O avertizare tip COD PORTOCALIU de instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis o nouă avertizare tip cod portocaliu de instabilitate atmosferică pentru județul Botoșani valabilă de astăzi, de la ora 16:00, până mâine, la ora 10:00.

În intervalul menționat vor fi averse torențiale, frecvente descărcări electrice, vijelii puternice (viteze ale vântului de 70…90 km/h) și grindină de medii și mari dimensiuni (2-3 cm). În intervale scurte de timp sau prin acumulare cantitățile de apă vor fi de 30…40 l/mp și pe arii restrânse de peste 50 …60 l/mp.

Evoluţia fenomenelor meteorologice prognozate este permanent monitorizată prin Centrul Operaţional al ISU Botoșani. Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

Publicitate

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

– nu atingeți firele căzute la pământ;

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending