Connect with us

Administratie

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta, de la 1 ianuarie 2024

Publicat

Publicitate

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta, de la 1 ianuarie 2024. Funcționarii publici din primăriile și consiliile locale din comune vor putea beneficia, începând de anul viitor, de decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care locuiesc și cea în care lucrează. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat pe 15 noiembrie, în dezbatere, normele de aplicare a legii, informează alba24.ro

Reamintim faptul că măsurile sunt prevăzute de Legea nr. 177/2023 pentru completarea Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceasta a intrat în vigoare în luna iunie 2023 și se va aplica de la 1 ianuarie 2024.

Noile reglementări introduc posibilitatea decontării cheltuielilor de transport pentru angajații administrației locale din mediul rural.

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta
„Pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale „Administrație” din aparatul de specialitate al primarilor comunelor și al instituțiilor și serviciilor publice de interes local, înființate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea consiliilor locale din comune, posibilitatea decontării contravalorii cheltuielilor de transport între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea unde se află locul de muncă al acestora se stabilește prin hotărâre a consiliului local.

Stabilirea contravalorii cheltuielilor de transport se realizează de către ordonatorul de credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat”, se precizează în noua lege.

În acest sens, se dă posibilitatea autorităţilor administraţiei publice locale din mediul rural de a cuprinde în bugetul local sume destinate decontării cheltuielilor cu efectuarea navetei funcţionarilor publici şi personalului contractual din aparatul de specialitate al primarului.

Publicitate

Normele de aplicare a legii, publicate în dezbatere
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat pe 15 noiembrie proiectul de HG privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 177/2023 pentru completarea Legii – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Potrivit documentului, autoritățile administrației publice locale, prin hotărâre, pot cuprinde în bugetul local sume destinate cheltuielilor de transport ale beneficiarilor, care nu au domiciliul sau reședința în localitatea unde au locul de muncă.

Sumele destinate deplasării beneficiarilor se asigură din bugetele locale.

Fundamentarea, dimensionarea și repartizarea sumelor necesare cheltuielilor de transport pe ordonatori de credite se efectuează în concordanță cu atribuțiile ce revin autorităților administrației publice locale, cu prioritățile stabilite de acestea, în vederea funcționării lor și în interesul colectivităților locale respective, prin hotărâre a consiliului local, care cuprinde cel puțin următoarele:

suma maximă a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizați (transport în comun: microbuze, autobuze, ambarcațiuni, etc.);
suma maximă a cheltuielilor de transport decontate pentru transportul cu autoturismul/ambarcațiunea proprietate personală sau deținut/ă legal cu orice titlu;
suma maximă a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
suma acordată cu titlu de sumă forfetară pentru plata cheltuielilor de transport, în cazul în care se optează pentru această posibilitate.
Autoritățile administrației publice locale, prin hotărâre, pot stabili dacă decontează sume aferente cheltuielilor de transport sau alocă lunar o sumă forfetară pentru asigurarea transportului salariaților între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea unde se află locul de muncă al acestora.

Cine poate beneficia de decontarea cheltuielilor cu naveta
Potrivit normelor, de decontarea cheltuielilor de transport beneficiază salariații care nu au domiciliul sau reședința în localitatea unde aceștia își au locul de muncă.

Cheltuielile de transport se decontează doar atunci când distanța ce trebuie parcursă zilnic depășește limita teritorială a localității în care se găsește locul de muncă.

Transportul beneficiarilor poate fi efectuat cu:

mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizați (transport în comun: microbuze, autobuze, ambarcațiuni, etc.);
mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
autoturismul/ambarcațiunea proprietate personală sau deținut/ă legal cu orice titlu.
Transportul beneficiarilor cu mijloacele de transport ce aparțin autorității administrației publice locale se efectuează gratuit.

În vederea stabilirii sumelor necesare decontării cheltuielilor de transport, în perioada 1 – 31 ianuarie a fiecărui an, beneficiarii înștiințează în scris primarul unității administrativ-teritoriale sau ordonatorul de credite că pe parcursul anului vor solicita decontarea cheltuielilor de transport la și de la locul de muncă, cu specificarea nivelului estimat al valorii totale.

Cum se vor deconta cheltuielile cu naveta
Potrivit normelor, decontarea abonamentelor/biletelor de transport emise de operatorii de transport auto pentru beneficiari se va asigura la valoarea acestora.

Sunt acceptate la decont biletele emise zilnic de operatorii de transport numai în situațiile în care pe ruta respectivă nu se emit abonamente sau atunci când beneficiarul utilizează mai multe mijloace de transport în comun.

Distanța pentru care se decontează abonamentul/biletul și care este înscrisă pe documentul justificativ este distanța dintre localitatea de domiciliu/reședință a beneficiarului și localitatea în care se află locul de muncă.

Decontarea cheltuielilor efectuate cu mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat se face pe baza bonului fiscal sau a facturii fiscale emise.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Incendiu la Stâncești! O anexă s-a făcut scrum. Pompierii au limitat proporțiile distrugerilor

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această seară, într-o gospodărie din localitatea Stâncești. O anexă a fost cuprinsă de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui coș de fum neprotejat termic față de materialele combustibile.

 

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță aparținând SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Mihai Eminescu. Aceștia au constatat faptul că anexa, cu o suprafață de aproximativ 40 de metri pătrați, ardea întotalitate și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la alte construcții din gospodărie. Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit aproape o oră.

 

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă recomandă:

 

Publicitate

▪️verificați coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.);

 

▪️curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

 

▪️tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul detectării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

 

▪️îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

 

▪️păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

 

ℹ️ De asemenea, pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.

Citeste mai mult

Eveniment

Pompierii botoșăneni au încheiat misiunea în Broșteni, localitatea suceveană greu încercată

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni și-au încheiat misiunea în sprijinul oamenilor din localitatea Broșteni, județul Suceava

Pompierii botoșăneni și-au încheiat, în această după-amiază, misiunea în sprijinul locuitorilor din Broșteni, afectați de inundații.

Timp de cinci zile, aceștia au evacuat apa și mâlul din 31 de case, anexe și gospodării, au îndepărtat aluviunile de pe străzile Neagra, Mihai Băcescu, Ion Grintescu și Mihai Lupescu și au curățat magazia farmaciei din localitate, pregătind-o pentru depozitarea rezervelor de medicamente. De asemenea, aceștia au făcut tot posibilul pentru a salva și bunurile oamenilor din locuințele și gospodăriile afectate de inundații.

Cei 15 pompieri din județul Botoșani s-au implicat și în distribuirea ajutoarelor către familiile afectate. Două persoane care aveau nevoie de îngrijiri medicale au fost asistate de salvatorii botoșăneni. Aceștia au dus, în siguranță, acasă un bărbat rănit în timpul inundațiilor, recent externat din spital, care se deplasa cu dificultate.

Salvatorii botoșăneni nu au rămas indiferenți nici față de necuvântătoare. Câini înfometați, blocați printre ruine, au fost salvați și hrăniți.

Pe lângă înlăturarea efectelor inundațiilor, pompierii botoșăneni au oferit și suport emoțional oamenilor afectați, demonstrând empatie și solidaritate în momente dificile.

Publicitate

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență continuă să monitorizeze situația din zonă și colaborează cu autoritățile locale pentru a se asigura că toate măsurile necesare sunt implementate eficient în gestionarea situațiilor de urgență.

Informare preventivă

În fața manifestărilor extreme ale naturii, este esențial ca fiecare cetățean să cunoască măsurile de protecție și reacție, luate din timp. Pentru prevenirea inundațiilor, vă recomandăm:

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere pentru a permite evacuarea normală a apelor pluviale;

– nu aruncați deșeuri (peturi, ambalaje, resturi vegetale) în albiile râurilor, în șanțuri sau canale;

– în cazul creșterii nivelului apelor, evitați traversarea cursurilor de apă și îndepărtați-vă de maluri.

Vă reamintim că pe platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență – FII PREGĂTIT – găsiți ghiduri utile pentru protecția în cazul unor fenomene meteorologice extreme și alte situații de urgență.

Citeste mai mult

Economie

Ministrul Energiei estimează că prețul energiei ar putea înregistra o scădere cuprinsă între 5% și 15% în decurs de cel mult un an și jumătate

Publicat

Publicitate

Prețul energiei ar putea înregistra o scădere între 5% și 15% în cel mult un an și jumătate. Ministerul Energiei, alături de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Consiliul Concurenței, analizează mecanismele de formare a prețului energiei pe piața din România, scrie alba24.ro.

 
Potrivit ministrului Bogdan Ivan, există posibilitatea ca, în maximum un an și jumătate, prețul să scadă cu procente cuprinse între 5% și 15%.

„În momentul de faţă, ştim cu toţii ultimii cinci ani, în care am avut acea liberalizare, în care modul de calcul al preţului energiei vândute pe piaţa OPCOM se raportează la cel mai mare preţ. O să fac un exemplu poate prea rudimentar. Stăm la piaţă, vine cineva care vinde kilogramul de roşii cu 5 lei, altcineva cu 10 şi vine cineva cu 30 de lei. Toată raportarea e la 30 de lei, iar consumatorul final, indiferent de la care dintre cei trei comercianţi cumpără roşiile, va plăti 30 de lei pentru ele.

În momentul de faţă, am început nişte discuţii foarte aplicate cu specialiştii din domeniul energiei şi din companiile de stat şi din privat. Pregătesc o poziţie a României la nivelul Comisiei Europene, împreună cu alte state din Europa Centrală şi de Est, membre ale Uniunii Europene, care sunt aproximativ în acea situaţie. Dacă ne uităm, e un coridor vertical al preţurilor energiei, foarte mare, poate chiar dublu, comparativ cu vestul Europei. Şi atunci avem nevoie de o resetare a modului în care discutăm astăzi despre preţul la care se achiziţionează energia de către distribuitori şi furnizori”, a declarat Bogdan Ivan, sâmbătă, la Digi24, potrivit Agerpres.

Prețul energiei ar putea scădea cu procente cuprinse între 5 și 15%, în maximum un an și jumătate
Bogdan Ivan a transmis că va pune pe masa Coaliţiei viziunea sa pentru o reducerea cu 5% – 15% a preţurilor existente în prezent pe piaţa energiei. Ministrul susţine creşterea capacităţilor de producţie, investiţii în reţele pentru reducerea pierderilor şi un reglaj fin al pieţei pentru a evita speculaţiile.

„Creşterea capacităţilor de producţie. Avem acum mai multe proiecte începute, multe care urmează să înceapă, iar estimările făcute la modul foarte clar sunt că, în următorul an şi jumătate, vom aduce în piaţă 1.500 de megavaţi. Încă insuficient.

Publicitate

Doi: pierderile, astăzi, pe reţelele de transport, distribuţie, sunt şi până la 20%, în medie, în funcţie de zona geografică a consumatorilor. Acolo am calculat, împreună cu operatorii, avem un necesar de 9 miliarde de euro de investit în aceste reţele.

Şi trei, de a regla foarte transparent şi corect piaţa, pentru a evita situaţia în care pot să existe speculaţii şi pentru a evita situaţia în care consumatorii finali să plătească energie care în practică vine de la acelaşi producător de energie care vinde pe piaţă la 400-450 de lei megawattul oră de energie, dar care e posibil să ajungă la consumatorul final cu 700-800 de lei.

Sunt nişte mecanisme foarte complicate şi foarte fine, dar împreună cu ANRE şi Consiliul Concurenţei am pornit deja o analiză foarte aplicată asupra modului de formare a preţului energiei din România şi, pe estimările pe care le-am proiectat, undeva între 5 şi 15% într-un an şi jumătate vom reduce preţul final la energie”, a subliniat ministrul de resort.

Peste 380.000 de români și-au schimbat furnizorul de energie electrică

Pe de altă parte, Bogdan Ivan a precizat că, de la începutul anului, sunt peste 380.000 de oameni care şi-au schimbat furnizorul de energie electrică, mare parte migrând către Hidroelectrica. În context, el a anunţat că sunt şapte proiecte în diferite stadii de implementare pentru a creşte capacitatea de producţie a companiei.

„Pentru a regla preţul, un mecanism important la care lucrăm acum este cel de a face din Hidroelectrica market maker-ul pieţei de energie. Adică cel care dă preţul de referinţă în piaţă pentru energia electrică. Iar acest mecanism, care nu este unul deloc simplu, poate să aducă un reglaj.

Vă dau un exemplu. Imediat, în preajma zilei de 1 iulie, la şapte zile după ce am preluat acest mandat, am avut o creştere semnificativă a preţului de energie electrică în piaţă, pe care oamenii o să o observe la facturile din august. Aveam o ofertă la 1 leu, după care aproape toţi ceilalţi operatori de furnizare erau concentraţi în jurul sumei de 1,50-1,55 lei.

Inclusiv oferta pe care am primit-o eu acasă era la 1,55 lei. În clipa în care, împreună cu şeful ANRE, mi-am pus o întrebare legitimă şi am început o analiză legată de modul în care anumiţi operatori au ajuns la acea sumă, am observat o scădere a preţurilor chiar şi la 1,20 lei, 1,30 lei, 1,35 lei, 1,40 lei”, a explicat Ivan.

Bogdan Ivan: Traderii care achiziționează energie în avans ar trebui să plătească un avans sau să vină cu o garanție
Vorbind despre un mod corect de reaşezare a pieţei, ministrul Energiei consideră că traderii care achiziţionează energie în avans ar trebui să plătească un avans de 30% sau să vină cu o garanţie care să susţin achiziţia.

„Statul român are instrumente foarte clare, are instituţii ai cărora angajaţi sunt plătiţi foarte bine pentru a rezolva aceste probleme. Iar în momentul de faţă, al treilea palier pe care l-am spus mai devreme, e cel referitor la piaţă şi la un mod foarte corect de aşezare a acestei pieţe.

Şi vă dau un exemplu. Toţi traderii care ajung să achiziţioneze energie în avans să poată să facă acest lucru dacă plătesc şi 30% în avans sau vin cu o scrisoare de garanţie care să susţină respectiva achiziţie. Pentru că sunt situaţii în care cineva cumpără 10 gigawaţi pentru anul 2027 la 350 de lei.

Dau un exemplu ipotetic. Cu o zi înainte de a face efectiv tranzacţia, preţul pe piaţă este 330 lei. Automat e o pierdere pentru acel operator. Nu mai cumpără. În clipa respectivă se disponibilizează acei 10 gigawaţi în piaţă, care ajung să crească preţul pe întreaga piaţa. Iar astfel de mecanisme trebuie reglate foarte fin şi toţi să-şi asume o parte din ceea ce înseamnă riscul asociat pieţei de energie. Iar în această formulă, suntem foarte asumaţi ca şi guvern că e nevoie să facem lumină, mecanisme clare, transparente, corecte de piaţă, dar care să evite situaţiile de speculă pe piaţa de energie”, a mai precizat Bogdan Ivan.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

Campanie de informare ,,Adolescență fără alcool, energizante și țigări!”, derulată de jandarmi la Festivalul ,,Zilele Nordului”

Publicat

Publicitate

În această după-amiază, jandarmii aflați în dispozitivul de asigurare a ordinii și siguranței publice la Festivalul ,,Zilele Nordului” din Poiana Teioasa, orașul Darabani, au desfășurat activități în cadrul campaniei de informare ,,Adolescență fără alcool, energizante și țigări!”, adresată atât personalului localurilor publice și vânzătorilor din unitățile comerciale, cât și tinerilor cu vârsta mai mică de 18 ani.

Obiectivele urmărite în cadrul campaniei sunt prevenirea și combaterea vânzării/oferirii cu titlu gratuit de băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun către minori, precum și conștientizarea riscurilor consumului acestora de către minori asupra sănătății și dezvoltării fizice și psihice.

Activitățile de informare și de distribuire a pliantelor preventive vor fi organizate până la finalul lunii august, în zonele de competență ale structurilor operative ale inspectoratului, precum și la manifestările publice la care este permisă comercializarea băuturilor alcoolice, a energizantelor și țigărilor.

În conformitate cu prevederile Legii nr.61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, în vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor și consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice/energizante sau a produselor din tutun, membrii personalului localurilor publice și vânzătorii din unitățile comerciale au obligația de a solicita consultarea actelor de identitate ale acestora, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot fi sancționați cu amendă de la 10000 de lei la 30000 de lei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending