Connect with us

Administratie

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta, de la 1 ianuarie 2024

Publicat

Publicitate

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta, de la 1 ianuarie 2024. Funcționarii publici din primăriile și consiliile locale din comune vor putea beneficia, începând de anul viitor, de decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care locuiesc și cea în care lucrează. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat pe 15 noiembrie, în dezbatere, normele de aplicare a legii, informează alba24.ro

Reamintim faptul că măsurile sunt prevăzute de Legea nr. 177/2023 pentru completarea Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice. Aceasta a intrat în vigoare în luna iunie 2023 și se va aplica de la 1 ianuarie 2024.

Noile reglementări introduc posibilitatea decontării cheltuielilor de transport pentru angajații administrației locale din mediul rural.

Angajații primăriilor din comune își vor putea deconta cheltuielile cu naveta
„Pentru funcționarii publici și personalul contractual din cadrul familiei ocupaționale „Administrație” din aparatul de specialitate al primarilor comunelor și al instituțiilor și serviciilor publice de interes local, înființate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea consiliilor locale din comune, posibilitatea decontării contravalorii cheltuielilor de transport între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea unde se află locul de muncă al acestora se stabilește prin hotărâre a consiliului local.

Stabilirea contravalorii cheltuielilor de transport se realizează de către ordonatorul de credite, cu încadrarea în cheltuielile de personal prevăzute în bugetul de venituri și cheltuieli aprobat”, se precizează în noua lege.

În acest sens, se dă posibilitatea autorităţilor administraţiei publice locale din mediul rural de a cuprinde în bugetul local sume destinate decontării cheltuielilor cu efectuarea navetei funcţionarilor publici şi personalului contractual din aparatul de specialitate al primarului.

Publicitate

Normele de aplicare a legii, publicate în dezbatere
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat pe 15 noiembrie proiectul de HG privind Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 177/2023 pentru completarea Legii – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Potrivit documentului, autoritățile administrației publice locale, prin hotărâre, pot cuprinde în bugetul local sume destinate cheltuielilor de transport ale beneficiarilor, care nu au domiciliul sau reședința în localitatea unde au locul de muncă.

Sumele destinate deplasării beneficiarilor se asigură din bugetele locale.

Fundamentarea, dimensionarea și repartizarea sumelor necesare cheltuielilor de transport pe ordonatori de credite se efectuează în concordanță cu atribuțiile ce revin autorităților administrației publice locale, cu prioritățile stabilite de acestea, în vederea funcționării lor și în interesul colectivităților locale respective, prin hotărâre a consiliului local, care cuprinde cel puțin următoarele:

suma maximă a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizați (transport în comun: microbuze, autobuze, ambarcațiuni, etc.);
suma maximă a cheltuielilor de transport decontate pentru transportul cu autoturismul/ambarcațiunea proprietate personală sau deținut/ă legal cu orice titlu;
suma maximă a cheltuielilor de transport efectuat cu mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
suma acordată cu titlu de sumă forfetară pentru plata cheltuielilor de transport, în cazul în care se optează pentru această posibilitate.
Autoritățile administrației publice locale, prin hotărâre, pot stabili dacă decontează sume aferente cheltuielilor de transport sau alocă lunar o sumă forfetară pentru asigurarea transportului salariaților între localitatea de domiciliu/reședință și localitatea unde se află locul de muncă al acestora.

Cine poate beneficia de decontarea cheltuielilor cu naveta
Potrivit normelor, de decontarea cheltuielilor de transport beneficiază salariații care nu au domiciliul sau reședința în localitatea unde aceștia își au locul de muncă.

Cheltuielile de transport se decontează doar atunci când distanța ce trebuie parcursă zilnic depășește limita teritorială a localității în care se găsește locul de muncă.

Transportul beneficiarilor poate fi efectuat cu:

mijloace de transport ale operatorilor de transport autorizați (transport în comun: microbuze, autobuze, ambarcațiuni, etc.);
mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat;
autoturismul/ambarcațiunea proprietate personală sau deținut/ă legal cu orice titlu.
Transportul beneficiarilor cu mijloacele de transport ce aparțin autorității administrației publice locale se efectuează gratuit.

În vederea stabilirii sumelor necesare decontării cheltuielilor de transport, în perioada 1 – 31 ianuarie a fiecărui an, beneficiarii înștiințează în scris primarul unității administrativ-teritoriale sau ordonatorul de credite că pe parcursul anului vor solicita decontarea cheltuielilor de transport la și de la locul de muncă, cu specificarea nivelului estimat al valorii totale.

Cum se vor deconta cheltuielile cu naveta
Potrivit normelor, decontarea abonamentelor/biletelor de transport emise de operatorii de transport auto pentru beneficiari se va asigura la valoarea acestora.

Sunt acceptate la decont biletele emise zilnic de operatorii de transport numai în situațiile în care pe ruta respectivă nu se emit abonamente sau atunci când beneficiarul utilizează mai multe mijloace de transport în comun.

Distanța pentru care se decontează abonamentul/biletul și care este înscrisă pe documentul justificativ este distanța dintre localitatea de domiciliu/reședință a beneficiarului și localitatea în care se află locul de muncă.

Decontarea cheltuielilor efectuate cu mijloacele de transport în regim taxi sau mijloacele de transport alternativ efectuat de un operator de transport alternativ autorizat se face pe baza bonului fiscal sau a facturii fiscale emise.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

„Micul prinţ” vine la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” Botoșani

Publicat

Publicitate

Copiii din Botoșani sunt invitați la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Vasilache” să vizioneze spectacolul „Micul prinţ”, în zilele de:  joi, 20 noiembrie 2025, de la ora 18:00 și duminică, 23 noiembrie 2025, de la orele 11:00 şi 12:30.

Spectacolul „Micul Prinţ” este o adaptare de Sorina Băleanu după Antoine de Saint-Exupéry. Regia artistică este semnată de Sorina Băleanu; scenografie, videomapping şi ecleraj: Gelu Rîșca; coregrafia şi efecte sonore: Victoria Bucun.

Din distribuţie fac parte actorii:  Adelina Cojocariu, Cosmin Tanasă, Oana Asofiei, Andrei Iurescu, Andrei Bordianu, Ioana Buta, Pavel Petraşi, Marius Rusu

 

„Spectacolul „Micul Prinţ” este călătoria fiecăruia prin „univers”, în căutarea unor suflete, a unor prieteni care simt şi gândesc la fel ca noi. O călătorie în trecut pentru regăsirea copilului din noi şi pentru şansa de a ne aminti că „toţi adulţii au fost şi ei cândva copii”, dar au uitat asta, aşa că acum se comportă ciudat. Iar pentru copii este foarte obositor să le tot explice adulţilor cum funcţionează viaţa.

„Micul Prinţ” este un spectacol de animaţie fără păpuşi, care se adresează copiilor peste 6 ani, dar şi tinerilor (nu-i exclude pe părinţii acestora).” Sorina Băleanu – regizor artistic.

Publicitate

 

Preţ bilet 20 lei

 

Biletele pentru spectacolele Teatrului „Vasilache” se pot achiziţiona on line https://www.entertix.ro/g/334/teatrul-pentru-copii-si-tineret-vasilache.html sau accesând www.teatrulvasilache.ro secțiunea Cumpără Bilet, ori de la sediul instituţiei, de marţi şi până vineri, între orele 10:30 şi 12:30, dar şi înainte de începerea fiecărui spectacol, în limita locurilor disponibile.

Accesul în sala de spectacole se face cu o jumătate de oră înainte de începere spectacolului.

 

Citeste mai mult

Cultura

„Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)”, conferință susținută la Biblioteca Județeană „M. Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’ – Academia Română, filiala Iași împreună cu Biblioteca Județeană ‘M. Eminescu’ din Botoșani invită la la conferința „Dorohoiul, inima Țării de Sus a Moldovei vreme de două secole (1550-1750)” susținută de prof. univ. dr. Petronel Zahariuc (director al Institutul de Istorie ‘A.D. Xenopol’).

Evenimentul va avea loc joi, 20 noiembrie a.c, de la ora 14.00 și se vă desfășura în Sala de Lectură a Bibliotecii Județene ‘M. Eminescu’.

Conferința continuă seria „De la istoria universală la istoria locală”. Conferințele Institutului „A.D. Xenopol” la Botoșani au început în 2023.

Citeste mai mult

Administratie

Aproape gata: Lucrările la Palatul Administrativ al județului Botoșani se termină în decembrie

Publicat

Publicitate

Lucrările de modernizare la Palatul Administrativ al județului Botoșani au intrat pe ultima sută de metri. Autoritățile au anunțat astăzi că șantierul va fi închis până la sfârșitul lunii decembrie, iar angajații Instituției Prefectului și ai Consiliului Județean se vor putea muta înapoi în clădire la finalul lunii ianuarie sau, cel târziu, la începutul lunii februarie.

Prefectul județului, Raluca Curelariu, a confirmat faptul că lucrările se desfășoară conform noului grafic și că echipele de intervenție sunt pe teren pentru ultimele finisaje. „Lucrările sunt aproape gata, iar la finalul lunii ianuarie, cel târziu la începutul lunii februarie, angajații vor începe să lucreze în noul sediu”, a explicat prefectul Raluca Curelariu, subliniind că instituțiile vor reveni într-un spațiu adaptat standardelor moderne de lucru.

Proiectul de reabilitare a inclus atât intervenții la exterior, cât și modernizări ample la interior. Fațada a fost recondiționată cu respectarea arhitecturii originale, iar zona exterioară a fost repavată. La interior, clădirea a fost complet refăcută: tavanele au fost schimbate, instalațiile electrice și termice au fost înlocuite, iar ușile și ferestrele au fost montate din nou, în totalitate.

De asemenea, au fost realizate lucrări importante de eficientizare energetică: izolarea termică a subsolului, a terasei și a pereților interiori, înlocuirea tâmplăriei exterioare, instalarea unui sistem de climatizare pe bază de pompe de căldură și montarea de panouri fotovoltaice, respectiv panouri solare pentru producerea apei calde. Clădirea beneficiază acum și de un sistem inteligent de management energetic, precum și de un sistem modernizat de alarmare și protecție la incendii.

Constructorul a primit o prelungire de trei luni a termenului de execuție, după ce pe parcursul lucrărilor au apărut intervenții neprevăzute care necesitau soluții tehnice suplimentare.

Publicitate

Palatul Administrativ, una dintre clădirile-emblemă ale județului Botoșani, își va recăpăta astfel funcționalitatea după un proces amplu de modernizare început în 2023, menit să redea patrimoniului arhitectural local strălucirea de odinioară și care a necesitat lucrări în valoare de nu mai puțin de 18 milioane de lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Sporul natural al populației României s-a menținut negativ și în septembrie (statistică)

Publicat

Publicitate

Sporul natural al populației României s-a menținut negativ în luna septembrie a acestui an (-4.213), cu un număr al deceselor mai mare de 1,3 ori decât cel al născuților-vii, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS), publicate luni.

Astfel, în perioada analizată, numărul certificatelor de naștere pentru născuți-vii înregistrat a fost mai mare cu 1.328 (+10%) comparativ cu luna septembrie a anului 2024, în timp ce numărul certificatelor de deces a crescut cu 424 (+2,3%) față de luna septembrie 2024, iar cel pentru copiii cu vârsta sub un an care au decedat a fost cu 23 mai mic.

La nivel general, sporul natural a fost negativ atât în luna septembrie 2025 (-4.213 persoane) cât și în luna septembrie 2024 (-5.117 persoane).

Potrivit statisticii, în luna septembrie 2025, în mediul urban s-a înregistrat decesul a 9.553 persoane (5.047 persoane de sex masculin și 4.506 persoane de sex feminin), iar în mediul rural decesul a 9.280 persoane (4.884 persoane de sex masculin și 4.396 persoane de sex feminin). Față de aceeași lună din anul 2024, numărul deceselor înregistrate a crescut cu +2,5% în mediul urban (+4% în cazul persoanelor de sex masculin și +0,8% în cazul persoanelor de sex feminin) și cu +2,1% în mediul rural, +0,8% în cazul persoanelor de sex masculin și +3,6 în cazul persoanelor de sex feminin).

În luna septembrie 2025, numărul nașterilor și cel al deceselor a crescut atât față de luna septembrie a anului trecut, cât și față de luna precedentă (august 2025).

În septembrie 2025 s-au înregistrat certificatele de naștere pentru 14.620 copii, în creștere cu 675 (+4,8%) față de luna august 2025.
Numărul certificatelor de deces înregistrate în luna septembrie 2025 a fost de 18.833 (9.931 pentru persoane de sex masculin și 8.902 pentru persoane de sex feminin), mai mult cu 1.278 decese față de luna august 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 7,3% (+8,3% persoane de sex masculin și +6,1% persoane de sex feminin). Numărul de certificate de deces înregistrat pentru copiii cu vârsta de sub un an în luna septembrie 2025 a fost de 63, în scădere cu 6 față de luna august 2025.

Publicitate

În luna septembrie 2025, 41,3% (7.781 decese) din totalul numărului de decese s-a înregistrat la persoanele în vârstă de 80 ani și peste, 27,9% (5.251 decese) la persoanele de 70-79 ani și 16,1%, reprezentând 3.031 decese, la persoanele în vârstă de 60-69 ani. La polul opus, cele mai puține decese au fost înregistrate la grupele de vârstă 0-4 ani (78 decese), 5-19 ani (51 decese) și 20-29 ani (93 decese).

În septembrie 2025, la oficiile de stare civilă s-au înregistrat 11.810 căsătorii. Numărul divorțurilor pronunțate prin hotărâri judecătorești definitive și prin acordul soților (pe cale administrativă sau prin procedură notarială) a fost de 2.565 în luna septembrie 2025. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending