Connect with us

Eveniment

ANCOM: Acceptul telefonic al cetățenilor față de oferta unui furnizor nu presupune încheierea automată a unui contract la distanță

Publicat

Publicitate

Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanță, iar simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă acesta transmite un mesaj de confirmare a comenzii, menționează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), scrie alba24.ro.

Contractul la distanță este acel document care se încheie fără prezența fizică simultană a părților, fiind utilizate doar unul sau mai multe mijloace de comunicație la distanță (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicații online etc.), înainte și inclusiv la momentul încheierii contractului, transmite ANCOM într-un comunicat citat de Agerpres.

„Înainte de încheierea unui contract la distanță, indiferent de modalitatea de încheiere (în urma unei convorbiri telefonice sau în urma plasării unei comenzi online), furnizorul are obligația de a oferi o serie de informații minime, cum ar fi:

  • identitatea furnizorului,
  • serviciile oferite,
  • caracteristicile echipamentelor și dacă acestea sunt incluse în pachet,
  • prețul total (servicii și echipamentele asociate),
  • durata și condițiile de încetare a contractului,
  • informații despre dreptul de retragere din contract.

Furnizorul trebuie să transmită utilizatorului aceste informații pe un suport durabil (hârtie, e-mail, fax) sau, în cazul în care furnizarea pe un suport durabil nu este fezabilă, într-un document care poate fi deschis, vizualizat și descărcat cu ușurință.

În cazul unui contract inițiat la telefon, pentru finalizarea procesului de încheiere a contractului, utilizatorul trebuie să-și transmită consimțământul fie prin semnarea olografă a ofertei și returnarea acesteia către furnizor (dacă o primește pe hârtie), fie printr-o confirmare transmisă furnizorului pe un suport durabil (e-mail, fax)”, a precizat ANCOM.

Pe de altă parte, în cazul unui contract online, momentul încheierii acestuia îl constituie momentul în care furnizorul confirmă, pe un suport durabil, că a acceptat comanda transmisă de utilizator.

Publicitate

„Indiferent de modul de încheiere a contractului, furnizorul trebuie să pună la dispoziția utilizatorului fișa de sinteză a contractului, cel mai târziu înaintea începerii furnizării serviciilor sau la momentul livrării echipamentelor, după caz”, menționează ANCOM.

Referitor la livrarea echipamentelor în urma încheierii unui contract la distanță (telefonic sau online), în funcție de oferta comercială a furnizorilor, utilizatorii pot alege să achiziționeze și un echipament (terminal mobil, aparat fix, desktop – PC, laptop, tabletă etc.).

De asemenea, furnizorul este obligat să ofere informații despre prețul total al echipamentului, incluzând eventuale costuri pentru livrarea echipamentului achiziționat și, după caz, pentru returnarea acestuia în cazul retragerii din contract.

Conform legii, termenul maxim de livrare a unui echipament este de 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepția cazurilor în care părțile au agreat un alt termen. În cazul în care echipamentul nu este livrat în 30 de zile sau în termenul convenit, utilizatorul poate solicita livrarea într-un termen suplimentar, corespunzător circumstanțelor. În cazul în care furnizorul nu livrează echipamentul în termenul suplimentar, utilizatorul are dreptul să solicite încetarea contractului.

„Acceptarea telefonică de către utilizator a ofertei prezentate de furnizor nu presupune, în mod automat, încheierea unui contract la distanță! Contractul se consideră încheiat la data la care a fost semnată oferta sau la care a fost transmis consimțământul scris, pe suport durabil, către furnizor. Simpla transmitere a unei comenzi pe site-ul furnizorului nu produce efecte juridice decât dacă furnizorul transmite un mesaj de confirmare a comenzii. După încheierea contractului la distanță, utilizatorul are dreptul să se răzgândească și să se retragă din contract, fără a invoca vreun motiv, în termen de 14 zile de la data încheierii contractului, respectiv de la data primirii echipamentului achiziționat, după caz. Retragerea din contract ar trebui să se realizeze prin completarea formularului de retragere sau a unei declarații explicite în acest sens. În cazul returnării echipamentului achiziționat, formularul de retragere va fi însoțit de o cerere de returnare a acestuia. În cazul în care furnizorul omite informații cu privire la costurile de livrare sau returnare a unui echipament asociat unui contract la distanță, utilizatorul nu va plăti costurile respective”, mai precizează ANCOM.

Problemele legate de livrarea echipamentelor comandate online sau în urma unei convorbiri telefonice vor trebui semnalate de către utilizatori în primul rând furnizorilor cu care au încheiat contractul la distanță.

„ANCOM poate interveni în situația în care furnizorii nu respectă drepturile utilizatorilor cu privire la încheierea contractelor la distanță prin care sunt achiziționate servicii de comunicații electronice cu sau fără echipamente asociate. În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele unui contract la distanță, consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar alte categorii de utilizatori finali se pot adresa mediatorilor autorizați sau instanțelor de judecată”, subliniază instituția.

Totodată, InfoCentru ANCOM pune la dispoziția utilizatorilor informații utile despre serviciile de comunicații electronice (telefonie, internet și televiziune), serviciile poștale și serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea și folosirea acestor servicii. Informațiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

sursa: ancom.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

România raportează o scădere de 70% a înmatriculărilor de autoturisme full electrice, în aprilie (APIA)

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 24%, în luna aprilie 2025, față de aceeași perioadă din anul anterior, în timp ce autoturismele full electrice au raportat o diminuare de 70% și o cotă de piață de 2,2%, arată datele Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Potrivit sursei citate, autoturismele, care reprezintă aproximativ 83% din total piață, au înregistrat, în intervalul de referință, un volum de 9.910 de unități.

În ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 53,9% în scădere cu 14,8% față de luna aprilie a anului trecut, urmat de Clasa C – cu o cotă de 25,7% (-36,2%) și Clasa B – cu o cotă de 14,1% (-22,4%).

În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna aprilie 2025, motorizările pe benzină înregistrează o scădere de 44,3%, până la o pondere de 24,8%, în timp ce motorizările pe motorină au scăzut cu 26,1% (pondere de 9,5%).

Conform datelor oficiale, autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid au raportat o creștere a înmatriculărilor de 10%, ajungând la o pondere de 28,8% din totalul pieței de autoturisme.

Pe de altă parte, autoturismele ‘electrificate’, respectiv cele electrice – care pot fi încărcate din sursă externă de electricitate (BEV și PHEV), precum și cele mild-hibrid și full hibrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă de electricitate) – dețin, în a patra lună a acestui an, o cotă de piață de 54,9%.

Publicitate

În acest context, autoturismele full electrice dețineau, în aprilie, o cotă de 2,2% din piață, comparativ cu 5,5%, în aprilie 2024, în timp ce autoturismele plug-in hibrid dețin o cotă de piață de 5,4% (în aprilie 2024 aveau 3,3%).

În primele patru luni ale anului 2025, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice sunt: Dacia Spring – cu 1.022 de unități și o scădere de 31,4%, de la un an la altul, Tesla Model 3 (cu 175 de unități) și Leapmotor T03 (cu 134 de unități).

Pe segmentul autoturismelor Plug-In, podiumul este ocupat, în ordine, de Ford Kuga – cu 199 de unități (8,7% față de aprilie 2024), Volkswagen Golf (177 de unități) și Mercedes Benz GLC (130).

De asemenea, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc Dacia Duster – cu 1.124 de unități, model urmat de Toyota Corolla – cu 995 de unități, și Toyota RAV4 – cu 932 de unități.

Vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat, în aprilie 2025, o scădere de 31,6%, față de luna aprilie a anului anterior, din care vehiculele comerciale ușoare fără minibus au raportat o diminuare de 33%. Pe de altă parte, vehiculele comerciale ușoare electrice au atins, în primele patru luni din acest an, un volum de 281 de unități, față de 230 de exemplare, în aceeași perioadă a anului trecut.

Totodată, înmatriculările de vehicule comerciale grele și bus au scăzut cu 33,4%, aprilie 2025 vs aprilie 2024, din care vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele înregistrează un recul de 24%.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile este o organizație non-profit, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Număr de trei ori mai mare de persoane în azilul din Dorohoi în raport cu capacitatea autorizată

Publicat

Publicitate

Numărul persoanelor internate în Centrul de Îngrijire și Asistență pentru Persoane Adulte cu Dizabilități ‘Casa Elena’ din municipiul Dorohoi era de trei ori mai mare decât numărul de locuri autorizat, se arată, joi, într-un comunicat de presă transmis de Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Botoșani.

Inspectorii AJPIS au efectuat, în cursul acestei săptămâni, un control la unitatea socială din Dorohoi și a constatat că 50 de persoane erau cazate în spații neautorizate.

‘Ca urmare a sesizării, o echipă de control din cadrul AJPIS Botoșani a fost constituită de îndată și s-a deplasat la sediul centrului. În urma verificărilor efectuate, inspectorii sociali au constatat că în centru, dar și în spațiile private aparținând furnizorului, erau cazate 72 de persoane, deși capacitatea autorizată este de doar 25 de locuri. Din totalul persoanelor identificate, doar 25 erau beneficiari înregistrați ai centrului. Restul se aflau în spații neautorizate, declarate de către reprezentanții centrului ca fiind ‘private’, inclusiv în zona în care locuiește președintele Asociației ‘Dă Speranță Vieții’ – furnizorul serviciului social’, a transmis AJPIS.

Potrivit aceleiași surse, în urma acestor nereguli a fost sesizată de îndată Poliția municipiului Dorohoi pentru luarea măsurilor legale ce se impun și pentru identificarea tuturor persoanelor prezente, întrucât nu existau acte de identitate pentru toți cei cazați. De asemenea, a fost sesizată Direcția de Sănătate Publică Botoșani, în urma descoperirii unor medicamente expirate în incinta centrului.

Ca urmare a celor constatate, furnizorului de servicii sociale urmează să i se retragă licența de funcționare în regim de urgență, conform prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale. Totodată, acestuia i se va interzice înființarea de servicii sociale pentru o perioadă de trei ani și va fi aplicată o sancțiune contravențională în valoare de 80.000 de lei. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Peste 300 de copii și profesori de la Liceul cu Program Sportiv Botoșani s-au întâlnit cu pompierii

Publicat

Publicitate

Programul Național „Săptămâna Verde” continuă în multe dintre instituțiile de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața. Astăzi, a fost rândul elevilor de la Liceul cu Program Sportiv Botoșani. În total, peste 300 de copii și profesori au participat la activitățile de informare și educare preventivă.

Și cum cel mai ușor poți învăța din exemple, pompierii le-au vorbit despre lucruri pe care ar putea fi tentați să le facă, fără să își dea seama de riscurile la care expun și le-au oferit sfaturi pentru ca ei să fie în siguranță.
Printre acestea se numără:
– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;
– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;
– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;
– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.
Totodată, le-au explicat cum să se comporte dacă cineva are nevoie de ajutor medical sau în cazul producerii unui cutremur sau unui incendiu.
Copiii au avut ocazia să studieze, îndeaproape, autospecialele folosite în misiunile de stingere a incendiilor și au ascultat cu interes cum funcționează fiecare accesoriu, în parte.
Mulți dintre ei au aflat cum se protejează servanţii pompieri pe timpul incendiilor cu ajutorul aparatului de respirat cu aer comprimat și a căştii de protecţie.
Activitatea s-a desfășurat în baza Protocoalelor de colaborare încheiate între ISU Botoșani și instituțiile de învățământ.

O

Citeste mai mult

Cultura

Festivalul – concurs al cântecului popular românesc „Satule, mândră grădină”, de la Bucecea, a ajuns la cea de-a XLIV-a ediție

Publicat

Publicitate
Consiliul Județean Botoșani, prin Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție publică de cultură, în parteneriat cu Primăria Orașului Bucecea și Consiliul Local Bucecea, alături de Centrul Cultural Bucecea, organizează cea de-a XLIV-a ediție a unuia dintre cele mai longevive festivaluri de folclor din țară, Festivalul – concurs al cântecului popular românesc „Satule, mândră grădină”, desfășurat la Bucecea, în perioada 20-21 mai 2025.
Acompaniamentul celor 41 de concurenți care au trecut preselecția va fi asigurat de către Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor – Ioan Cobâlă”, maestru dirijor Ion Oloieru, manager Dan Doboș.
Juriul va avea în componența sa personalități de seamă ale vieții culturale și artistice, fiind specialiști în domeniul cercetării, culturii și tradiției populare, iar pentru recitalurile din Gala Laureaților pregătim împreună cu Primăria Orașului Bucecea câteva recitaluri deosebite, printre care se va număra Codruț Victor Știrbu, câștigătorul ediției din 2024, alături de Alina Spataru, Grupul vocal „Ciobănașul” și PLĂIEȘII.
Evenimentul va fi prezentat de Sorina-Ionela Avasiloaei, iar Tradițional TV va prelua integral acțiunea.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending