Connect with us

Actualitate

ANAF se reorganizează: Inspectorii antifraudă de la ANAF vor avea arme și vor face anchete fiscale

Publicat

Publicitate

Inspectorii antifraudă din cadrul ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) vor fi echipați și cu arme după reorganizare a ANAF și implementarea unor măsuri la nivelul Fiscului și al altor instituții subordonate, o mișcare care este planificată în aceste momente de Ministerul Finanțelor, relatează alba24.ro.

Printre măsurile propuse acum, prin două proiecte, se numără și creșterea numărului de vicepreședinți ANAF de la 2 la 3, alinierea drepturilor salariale din cadrul unităților subordonate Finanțelor la nivelul din ANAF, posibilitatea de a achiziționa mașini și mobilier pentru structurile de control din ANAF și Vamă, introducerea unei funcții specifice și a unor posturi noi de conducere la Antifraudă, precum și reorganizarea DGAMC, direcția ANAF pentru mari contribuabili.

ANAF va începe multe controale cu privire la e-Transport și e-Sigiliu, iar în acest sens Minsterul Finanțelor a pregătit un proiect de reorganizare a Fiscului, prin care  se prevede inclusiv că  inspectorii Antifraudă vor putea merge cu armament în controale.

Proiect de reorganizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost pus în dezbatere publică de Guvernul României pe 24 februarie.

Propunerea legislativă are ca scop să micșoreze evaziunea record a României între statele membre ale Uniunii Europene și să urmărească transporturile de mărfuri care tranzitează România sau a căror destinație este un punct vamal care nu se află la granița țării.

Pentru a limita evaziunea și a controla traseul mărfurilor după ce intră în România, Guvernul României vrea să întărească Direcția Antifraudă din cadrul ANAF.

Publicitate

Documentul poate fi consultat AICI: Reorganizare ANAF 2024

Anchete fiscale fără a mai fi necesară o anchetă penală

„În cadrul, Agenției se înființează Direcția generală antifraudă fiscală, structură fără personalitate juridică, cu atribuții de prevenire, descoperire și combatere a actelor și faptelor de evaziune fiscală și fraudă fiscală”, se precizează în noul proiect de ordonanță de urgență.

Cuvântul introdus în plus față de OUG nr. 74/2013 care reglementează activitatea ANAF este „descopere” fapte de evaziune și fraudă fiscală. Asta va permite Direcției Generale Antifraudă Fiscală să facă anchete fiscale fără a fi necesară pornirea unei anchete penale pentru astfel de fapte, conform analizei experților din domeniu consultați de impact.ro.

Inspecții cu armament, protecție și mijloace tehnice

Inspectorii antifraudă vor avea dreptul să poarte inclusiv armament sau să beneficieze de protecție gratuită în timpul controalelor, conform proiectului de ordonanță de urgență.

Astfel, Personalul Agenției din cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală inspectorii pot beneficia „după caz, armament și alte mijloace tehnice utilizate ca mijloc individual de apărare, protecție și comunicare, care se atribuie gratuit”.

Conform informațiilor obținute de impact.ro, armamentul ar fi necesar în special la controalele în teren a documentelor și a situațiilor raportate prin sistemele e-Transport și e-Sigiliu.

Regula controlului în minimum doi inspectori

Inspectorii antifraudă nu vor avea voie să facă verificări fără a fi însoțiți de un coleg.

„La orice acțiune de control antifraudă participă minimum două persoane care ocupă funcții publice specifice utilizate în cadrul Agenției pentru Direcția generală antifraudă fiscală”.

Funcțiile de inspectori antifraudă

Conducerea Direcției Generale Antifraudă Fiscală va fi ocupată de angajați ai ANAF care vor avea funcții publice specifice de conducere de:
– inspector general antifraudă,
– inspector general adjunct antifraudă,
– inspector șef direcție antifraudă,
– inspector șef serviciu antifraudă și
– funcții publice specifice de execuție din clasa I de inspector antifraudă.

Personalul fără funcții de conducere va fi avea denumirea de „inspector antifraudă”.

Controalele în ținute civilă, dar cu ecuson și însemne distinctive

„Personalul Agenției din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală care ocupă funcții publice specifice poartă, în timpul serviciului, uniformă, însemne distinctive, ecusoane”, se precizează în propunerea legislativă. Cu toate acestea, în anumite situații „În realizarea atribuțiilor de serviciu, personalul care ocupă funcții publice specifice poate îmbrăca ținuta civilă”, mai scrie în textul legislativ.

O nouă definiție pentru Fisc

ANAF-ul își schimbă parțial și definiția și rolul instituției pentru a permite mai ușor controlul fiscal antifraudă.

„Prin atribuțiile încredințate, Agenția asigură: administrarea impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri bugetare date prin lege în competența sa, precum și controlul fiscal, respectiv inspecție fiscală, control inopinat, control antifraudă, verificarea situației fiscale personale, verificare documentară, conformare voluntară pentru prevenirea, descoperirea și combaterea oricăror acte și fapte care au ca efect frauda fiscală și evaziunea fiscală, precum și a altor fapte date prin lege în competența sa”.

Președintele ANAF va avea trei vicepreședinți

Șeful ANAF va avea trei vicepreședinți în subordine, cu unul mai mult decât acum. Vicepreședintele în plus ar urma să aibă atribuții exclusive pe zona de antifraudă, conform informațiilor obținute de impact.ro.

„Președintele Agenției este ajutat în activitatea sa de 3 vicepreședinți cu rang de subsecretar de stat, numiți prin decizie a prim-ministrului la propunerea președintelui Agenției. Vicepreședinții exercită atribuțiile delegate de președintele Agenției. Răspunderile și atribuțiile vicepreședinților se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției”, se precizează în propunerea legislativă.

Reorganizare și la controlul Marilor Contribuabili

Direcția marilor contribuabili își pierde personalitatea juridică: „Începând cu data de 1 aprilie 2024, Direcția generală de administrare a marilor contribuabili se reorganizează ca direcție generală în cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, fără personalitate juridică, prin fuziune prin absorbție.

Fuziunea se face prin absorbția Direcției generale de administrare a marilor contribuabili de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, în cadrul aparatului propriu al agenției, în condițiile legii”, se mai precizează în propunerea guvernului.

Mașini noi la ANAF

„Autoritățile din subordinea Ministerului Finanțelor care au atribuții de prevenire și combatere a evaziunii fiscale și a fraudei fiscale și vamale, în cazuri temeinic justificate pot achiziționa pentru activități operative autoturisme cu capacitate cilindrică mai mare de 1.600 cm3 și al căror preț poate depăși contravaloarea în lei a sumei de 23.000 de euro inclusiv T.V.A., calculată la cursul BNR din data inițierii procedurii de atribuire a contractului de achiziție”, scrie în propunerea de ordonanță de urgență.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

2.680 de botoșăneni și-au găsit un loc de muncă prin AJOFM în primele zece luni ale anului

Publicat

Publicitate

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani a anunțat astăzi că în perioada ianuarie–octombrie 2025, un număr de 2.680 de persoane au fost integrate pe piața muncii prin măsurile active implementate de instituție. Datele arată o creștere constantă a interesului pentru serviciile AJOFM, dar și o nevoie tot mai mare de forță de muncă în județ.

Cei mai mulți dintre cei angajați, respectiv 1.249 de persoane, au peste 45 de ani, categorie considerată adesea vulnerabilă pe piața muncii. Urmează segmentul de 35–45 de ani, cu 387 de persoane încadrate, apoi grupa 25–30 de ani, cu 254 de persoane, și cea de 30–35 de ani, cu 125 de persoane. Un număr important îl reprezintă tinerii sub 25 de ani, în total 665, dintre care 919 sunt tineri NEETs – înregistrând astfel una dintre cele mai mari ponderi din ultimii ani în rândul beneficiarilor AJOFM.

Repartizarea pe gen confirmă o ușoară predominanță a bărbaților în noile angajări: 1.510 persoane față de 1.170 de femei, ceea ce reprezintă 56,34% respectiv 43,66% din totalul celor încadrați. În privința rezidenței, 1.266 de persoane provin din mediul urban, iar 1.454 din mediul rural, semn că programele AJOFM au impact semnificativ în zonele unde oportunitățile de angajare sunt mai reduse.

Datele arată și nivelul de pregătire al celor integrați în muncă: 981 au studii liceale, 678 provin din învățământul profesional, 662 au studii gimnaziale, 221 au studii superioare, iar 64 au absolvit studii postliceale. Dintre toți cei angajați în perioada analizată, 686 fac parte din categoria persoanelor greu sau foarte greu ocupabile, aspect care subliniază importanța măsurilor de sprijin derulate de instituție.

În total, 8.347 de persoane au beneficiat în acest interval de servicii de înregistrare, consiliere și sprijin în vederea obținerii indemnizației de șomaj sau a cuprinderii în programele active de ocupare. Profilarea acestora, proces realizat de AJOFM Botoșani, stabilește categoria de ocupabilitate și direcționează persoanele către măsurile adecvate situației lor.

„Continuăm să sprijinim angajarea în județ și să oferim soluții pentru toate categoriile de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă”, transmite directorul executiv Anca Apăvăloaie.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Marius Budăi: Premierul Bolojan nu va mai trece prin Parlament niciun pachet de măsuri fără programul PSD de stimulare economică

Publicat

Publicitate

Deputatul PSD de Botoșani, fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, lansează un avertisment ferm către premierul Ilie Bolojan, în contextul noilor politici economice promovate de Guvern.

Social-democratul spune că PSD nu va mai susține niciun pachet de măsuri care nu include programul partidului pentru stimularea economiei, subliniind că există tot mai mulți parlamentari în partid care împărtășesc aceeași poziție.

„Eu personal nu voi mai susține nimic dacă nu se regăsesc măsurile PSD. Și sunt mulți colegi din PSD care gândesc la fel!”, a declarat Marius Budăi, acuzând Cabinetul Bolojan că a împins România spre stagnare economică prin măsuri de austeritate. Deputatul a invocat date ale Băncii Naționale a României, potrivit cărora economia nu a avansat, iar inflația este în creștere, semn că politicile actuale nu funcționează.

Budăi atrage atenția și asupra situației fiscale, amintind că Ministerul Finanțelor a raportat încasări mai mici din TVA, deși taxa a fost majorată la 21%. „Este limpede că austeritatea nu funcționează! Dimpotrivă, transformă o problemă bugetară punctuală într-o criză economică generalizată. Austeritatea înseamnă sărăcie și recesiune!”, a punctat deputatul botoșănean.

În contrapondere, PSD susține că are soluții „realiste și aplicabile” pentru a stimula creșterea economică și pentru a evita declinul. Una dintre măsurile promițate de social-democrați este creditul fiscal pentru investiții, un mecanism prin care noile afaceri ar fi scutite de la plata impozitului pe profit timp de până la șapte ani. Budăi argumentează că statul nu ar pierde bani, deoarece ar încasa venituri din alte taxe generate de activitatea economică: TVA, contribuții și dividende.

„Există impact bugetar, dar pozitiv, nu negativ, cum susțin unii ‘pricepuți’ în economie!”, afirmă fostul ministru, convins că direcția propusă de PSD poate relansa economia și poate proteja veniturile populației. Mesajul său este unul de presiune politică directă asupra premierului Bolojan, în condițiile în care alianța de guvernare traversează o perioadă tensionată privind orientarea economică a țării.

Publicitate

Declarațiile lui Marius Budăi deschid, astfel, un nou episod în disputa dintre PSD și premierul liberal, semnalând că următoarele decizii economice vor trece printr-un filtru mult mai strict în Parlament.

Citeste mai mult

Economie

Programul Rabla ar putea fi ANULAT. Nu mai sunt BANI pentru continuarea în 2026

Publicat

Publicitate

Programul Rabla ar putea să nu mai fie derulat anul viitor, din lipsă de fonduri. Anunțul a fost făcut marți, 25 noiembrie, de ministrul Mediului, Diana Buzoianu, care a precizat că măsurile de austeritate impuse la nivel național lasă programul fără buget pentru 2026. Potrivit acesteia, fără o suplimentare financiară, Rabla riscă să fie suspendat sau chiar anulat, relatează alba24.ro.

Mai exact, Diana Buzoianu a declarat că momentan nu sunt fonduri pentru continuarea programului.

„Momentan nu a fost făcut încă bugetul AFM, eu mi-am exprimat public preferința, deși înțeleg nevoia pentru mai multe tipuri de proiecte. Este clar că anul viitor prioritatea va trebui să fie finalizarea proiectelor din PNRR, o parte semnificativă din aceste proiecte care și-au pierdut fondurile, finanțarea, vor fi mutate pe AFM.

În același timp, avem o discuție cât se poate de așezată ca în cazul în care vom găsi totuși buget pentru Rabla anul viitor, dar momentan încă acest buget identificat, să fie suplimentar cu câteva condiții care n-au fost aplicate până în anul acesta. De exemplu, eu susțin sa fie aplicat programul Rabla pentru mașini produse în Europa.

Nu mai există versiunea de fonduri europene pentru anul următor, dar în acest moment buget identificat pentru Programul Rabla nu există. Va trebui să avem o discuție serioasă pentru gândirea bugetului de anul viitor al AFM- ului”, a declarat Diana Buzoianu, ministrul Mediului, citată de digi24.ro.

Publicitate
Citeste mai mult

Administratie

Hănești în 2025: Drumuri modernizate, apă aproape finalizată și noi spații de agrement. Primarul Costel Matei: A fost un an bun

Publicat

Publicitate

Comuna Hănești încheie anul 2025 cu proiecte importante duse la capăt și cu altele aflate foarte aproape de finalizare. Primarul Costel Matei spune că a fost „un an bun” pentru administrația locală, chiar dacă nu toate investițiile propuse au reușit să treacă linia de finish. Totuși, lucrările care au prins contur schimbă deja fața comunității.

Una dintre realizările majore ale acestui an este investiția în infrastructura rutieră, derulată prin programul „Anghel Saligny”. La Hănești, lucrările se apropie de recepția finală, iar proiectul – în valoare de 4,9 milioane de lei – promite drumuri moderne și sigure pentru localnici. „Suntem în pragul recepției și ne bucurăm că am reușit să ducem acest proiect la capăt”, spune edilul, care subliniază că modernizarea drumurilor era o nevoie esențială pentru comunitate.

Veștile bune vin și din satele Sărata, Basarab și Borolea, unde alimentarea cu apă a ajuns în proporție de 98% la stadiul de execuție. Lucrările sunt aproape gata, iar oamenii vor beneficia în sfârșit de o resursă vitală, accesibilă direct la robinet. Primarul afirmă că „acesta este unul dintre proiectele care vor schimba pe termen lung calitatea vieții în comună”.

Pe lângă marile investiții, administrația locală a reușit să finalizeze și proiecte mai mici, care însă contează pentru viața de zi cu zi a locuitorilor. În același timp, nu toate planurile au mers însă înainte. Primarul Matei vorbește deschis despre dezamăgirile aduse de blocajele apărute în unele investiții finanțate prin PNRR. Un exemplu este platforma pentru compostarea gunoiului de grajd, proiect în care se ajunsese deja la etapa achiziției utilajelor, dar finanțarea a fost sistată. „A fost o reală nemulțumire pentru noi”, spune edilul, care a primit ulterior o informare că proiectul ar urma să fie preluat de Administrația Fondului pentru Mediu.

Cu toate acestea, comuna nu rămâne pe loc. Primăria lucrează deja la un alt proiect destinat comunității: un spațiu modern pentru petrecerea timpului liber, amenajat lângă terenul de sport din Hănești. Acolo va prinde contur o zonă pentru fitness și activități în aer liber, menită să ofere tinerilor și familiilor un loc plăcut pentru mișcare și socializare.

Publicitate

„Ne dorim ca oamenii din Hănești să simtă că lucrurile se schimbă în bine”, spune primarul Costel Matei, convins că anul viitor va aduce noi motive de optimism. Indiferent de provocări, administrația locală rămâne cu ochii pe proiecte, cu gândul la confortul și siguranța fiecărui locuitor, a mai adăugat Costel Matei.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending