Connect with us

Administratie

Amenzi DURE pentru lipsa ROVINIETEI. Până la 23.800 lei amendă pentru șoferii care nu achită taxa de drum

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat sâmbătă, în cadrul unei şedinţe, un proiect de lege pentru modificarea anexei 2 la Ordonanţa Guvernului numărul 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România, în sensul actualizării cuantumului amenzilor contravenţionale aplicabile utilizatorilor pentru lipsa rovinietei valabile.

Practic, se scumpesc amenzile pentru lipsa rovinietei, iar Guvernul motivează că acestea au rămas la același nivel de 12 ani, iar tarifele au crescut cu aproape 20%.

În prezent, amenzile pentru rovinietă sunt între 250 de lei (autoturisme) și 4.500 lei (maximum pentru vehicule transport marfă). Noile amenzi vor varia între 275 lei (autoturisme) și 23.800 lei (maximum pentru vehicule transport marfă).

Dacă pentru autoturisme, scumpirea este cu 10%, pentru mașinile de transport marfă, valoarea amenzilor crește și de 5 ori.

Executivul a anunțat într-un comunicat, că prin proiectul de lege aprobat sâmbătă se modifică Ordonanța Guvernului nr. 15/2002, în sensul actualizării cuantumului amenzilor contravenționale aplicabile utilizatorilor pentru lipsa rovinietei valabile.

Cuantumul amenzilor este stabilit în funcție de tipul autovehiculelor.

Publicitate

Tarifele în vigoare ROVINIETĂ – martie 2022

Cuantum amenzi propus (proiect de lege aprobat de Guvern – 26 martie 2022)

CUANTUMUL amenzii contravenționale aplicabile utilizatorilor în cazul lipsei rovinietei valabile

Tipul vehiculului / Cuantumul amenzii contravenționale (lei) / Minim-Maxim

  • A: Autoturisme: de la 275 lei la 550 lei / anterior de la 250 lei la 500 lei
  • B: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mică sau egală cu 3,5 tone: de la 950 lei – la 1.900 lei / anterior de la 750 lei la 1.250 lei
  • C: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 7,5 tone: de la 3.100 lei la 6.200 lei / anterior de la 1.250 lei la 1.750 lei
  • D: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare de 7,5 tone și mai mică decât 12,0 tone: de la 5.500 lei la 11.000 lei / anterior de la 1.750 lei la 2.250 lei
  • E: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv): de la 7.100 lei la 14.200 lei / anterior de la 2.750 lei la 3.000 lei
  • F: Vehicule de transport marfă cu MTMA mai mare sau egală cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv): de la 11.900 lei la 23.800 lei / anterior de la 3000 lei la 4.500 lei
  • G: Vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) și maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): de la 3.100 la 6.200 lei / anterior de la 1.250 lei la 1.750 lei
  • H: Vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto): de la 5.500 lei la 11.000 lei / anterior de la 1.750 lei la 2.250 lei

Cum a fost motivată scumpirea amenzilor pentru rovinietă

”Din anul 2010 până în prezent cuantumul amenzilor a rămas la același nivel, în timp ce cuantumul tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România exprimat în lei a crescut cu aproape 20%.

Astfel, valoarea amenzilor contravenționale s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda maximă.

De precizat este faptul că amenda stabilită prin procesul-verbal de constatare a contravenției poate fi achitată la jumătate din minimul acesteia prevăzut de lege, în termen de 15 zile de la comunicarea acestuia”, precizează Guvernul, în comunicat.

Propunerea de modificare a cadrului legal actual este justificată de faptul că numărul contravențiilor aplicate pentru circulația fără achitarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România (rovinietă) a crescut foarte mult în ultimii ani (734.143 PVCC aplicate în anul 2021 prin intermediul punctelor fixe și mobile de control față de 357.531 aplicate în anul 2015).

Tariful de utilizare pe rețeaua de drumuri naționale din România se aplică în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 424/2002, cu modificările și completările ulterioare.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Expoziția „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești – Teodor Valenciuc”

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, continuă seria de activități din anul 2025 cu organizarea unei serii de expoziții cu genericul „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești”, având la bază lucrări din propriul patrimoniu  și din Colecția de Artă plastică modernă și contemporană românească a Muzeului Județean Botoșani. 

Prima expoziție sub acest generic aduce pe simezele Sălii Portaluri din Muzeul tematic „Mihai Eminescu” o parte din lucrările artistului plastic Teodor Valenciuc.

Teodor Valenciuc (n. 1 martie 1930, Știubeni, Botoșani) este absolvent al Academiei de Artă din Iași, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România. A fost profesor la Liceul de artă „Ștefan Luchian” din Botoșani. A avut numeroase expoziții personale și de grup, fiind remarcat și premiat, iar lucrările sale au ajuns în colecții particulare sau publice din țară și străinătate. Împreună cu alți artiști plastici, Teodor Valenciuc a inițiat organizarea Cenaclului de artă plastică „Ștefan Luchian”.

Teodor Valenciuc este apreciat ca „un declarat liric al modulațiilor tonale, susținute de o construcție echilibrată, robustă. Orchestrarea partiturii cromatice e făcută, în genere, cu o vitalitate cuceritoare, trăind un climat interior generos. Valenciuc preferă culorile de apă și pastelul spre a obține un anume retorism de care avea nevoie pentru a sugera curgerea vremii peste pământuri și vârstele vegetației, dar mai ales materialitatea luminii impregnată în lucruri” („Cronica”, nr. 43, 1979).

Valentin Ciucă, prezent la una dintre expozițiile organizate de artiștii plastici botoșăneni, laudă lucrările acestora, modul de panotare a picturilor și afișul catalog realizat „cu o sugestivă policromie și cu elemente de individualizare strict necesare”, continuând cu descrierea modului de manifestare artistică a fiecărui participant cu lucrări în expoziție. Despre Teodor Valenciuc, Valentin Ciucă menționa: „se vădește același artist împătimit de nevoia de a comunica într-un registru frust, chtonic, că materia, anorganicul, poate fi însuflețită prin atingerea creatorului. Gravitatea are la Valenciuc dimensiunea profunzimii” ( „Convorbiri literare”, nr. 3, 1998).

Teodor Valenciuc a abordat și critica de artă, scriind articole în publicații de specialitate, dar și scrierea memorialistică.   

Publicitate

Vernisarea expoziției „Galeria pictorilor botoșăneni la Ipotești – Teodor Valenciuc” va avea loc în Sala Portaluri din Muzeul tematic „Mihai Eminescu”, în data de 30 aprilie 2025, ora 12:00, în prezența artistului.

Va vorbi în deschiderea expoziției Maria-Laura Tocariu (Muzeul Județean Botoșani). Responsabil cu organizarea expoziției –  Cojocariu Elena-Adina, conservator (Memorialul Ipotești).

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul a decis să suspende aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la sfârșitul anului 2025.

Publicat

Publicitate

Guvernul a suspendat aplicarea unor sancțiuni din sistemul RO e-Transport până la 31 decembrie 2025. Prin Ordonanța de urgență nr. 29/2025, se amână aplicarea anumitor prevederi din Ordonanța de urgență nr. 41/2022, care reglementează funcționarea Sistemului național de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri (RO e-Transport). Măsura va rămâne valabilă până la sfârșitul anului 2025, relatează alba24.ro.

Decizia vine ca răspuns la solicitările mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți în implementarea și testarea completă a noilor cerințe tehnologice impuse de sistem. Guvernul motivează suspendarea prin necesitatea asigurării unei perioade de adaptare pentru contribuabili, evitării blocajelor la frontiere în contextul aderării României la spațiul Schengen, și prevenirii afectării activității operatorilor economici din domeniul transporturilor.

În mod concret, suspendarea vizează aplicarea sancțiunilor pentru nerespectarea prevederilor referitoare la dotarea vehiculelor de transport cu dispozitive de geolocalizare și transmiterea datelor în timp real, prevăzute la art. 131 alin. (1) lit. d) și e) și alin. (3) și (4) din OUG nr. 41/2022.

Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial pe 24 aprilie 2025 și este semnată de prim-ministrul Ion-Marcel Ciolacu și de miniștrii de resort.

  • Implicatiile suspendării: Suspendarea aplicării unor dispoziții permite autorităților să remedieze eventualele neajunsuri identificate după aplicarea inițială, să ajusteze măsuri care ar putea avea un impact negativ asupra operatorilor din domeniul transporturilor și să asigure un echilibru între nevoile de monitorizare și respectarea drepturilor tuturor părților implicate.

  • Autoritățile guvernamentale subliniază că această decizie nu reprezintă o renunțare la obiectivele de securitate și transparență în transporturi, ci mai degrabă o ajustare a cadrului normativ pentru a facilita o implementare eficientă și echitabilă a sistemului de monitorizare.

    Sancțiunile care au fost suspendate în aplicarea sistemului GPS e-Transport
    • Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziţionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaraţiei, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.

    Publicitate

    • Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii care utilizează tehnologii de poziţionare şi transmisie de date prin satelit Prevederile nu se aplică în cazul în care datele de poziţionare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.

    • Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziţia conducătorului auto codul UIT primit.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către operatorul de transport rutier constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.

    Obligații ale conducătorul vehiculului de transport:

    În cazul transporturilor rutiere pe teritoriul naţional ale bunurilor cu risc fiscal ridicat şi transporturile rutiere internaţionale de bunuri, conducătorul vehiculului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional, respectiv să oprească dispozitivul de poziţionare numai după livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional.

    De asemenea acesta este obligat să prezinte, la solicitarea organelor competente din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală ori din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv la solicitarea ofiţerilor şi agenţilor de poliţie din cadrul Poliţiei Române, documentele care însoţesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizării prin sistemul RO e-Transport împreună cu codul UIT pus la dispoziţie.

    Nerespectarea obligațiilor anterior menționate de către conducătorul vehiculului de transport constituie contravenții (dacă nu sunt săvârșite în condiții încât să fie considerate infracțiuni) și se sancționează cu amendă de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.

     

 

 

Citeste mai mult

Administratie

Prima ediţie a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă „Mavromati” din Botoşani va aborda interdisciplinaritatea terapeutică în era inteligenţei artificiale

Publicat

Publicitate

În aproximativ o lună, în perioada 20-24 mai 2025, cel mai mare spital din estul ţării va da startul ediţiei inaugurale a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati” din Botoşani, prima ediţie a conferinţei medicale organizate de această instituţie desfăşurându-se sub titulatura ştiinţifică “Abordarea terapeutică interdisciplinară în era inteligenţei artificiale”.

 

Evenimentul este organizat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Botoşani, Colegiul Medicilor Botoşani şi Ordinul Asistenţior Medicali Generalişti Moaşelor şi Asistenţilor Medicali din România, filiala Botoşani şi va avea loc sub înaltul patronaj al Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi. De asemenea, manifestarea beneficiază de sprijinul direct şi nemijlocit al mediului de afaceri local.

Peste 400 de medici din diferite specialităţi (medicina de urgenţă, chirurgie generală, neurochirurgie, ortopedie, neonatologie, psihiatrie, gastroenterologie, cardiologie, medicină internă, urologie, dermatologie, oncologie, chirurgie plastică şi reparatorie, pediatrie), dar şi fizioterapeuţi, psihologi, audiologi şi asistenţi medicali din toată ţara sunt asteptaţi la lucrările conferintei. Cei care încă nu s-au înregistrat, pot face acest lucru prin accesarea website-ului manifestării, zilele-spitalului-mavromati.ro. Răsplata va fi un program medical de excepţie, ce va putea fi accesat atat în format onsite, dar şi online, care va fi evaluat cu numeroase credite EMC (educaţie medicală continuă).

„Suntem încântaţi că odată cu prima ediţie a Zilelor Spitalului Judeţean de Urgenţă “Mavromati” creem la Botoşani o modalitate importantă de asigurare a unui proces continuu şi sustenabil de formare medicală la nivelul tuturor categoriilor de personal din cadrul spitalului, cu consecinţe benefice în funcţionarea instituţiei pe termen lung şi, pe cale de consecinţă, în beneficiul pacienţilor arondaţi.”, a declarat dl. Corneliu Prepeliţă, managerul spitalului.

Dintre lectorii invitaţi, putem aminti pe Prof. Dr. Anca Trifan, Prof. Dr. Camelia Cojocariu, Prof. Dr. Ana-Maria Sîngeap, Prof. Dr. Cătălin Sfarti de la Institutul de Gastroenterologieşi Hepatologie din Iaşi, pe Prof. Dr. Romeo Dobrin, Dr. Ovidiu Alexinschi de la Institutul de Psihiatrie “Socola” din Iaşi, Prof. Dr. Ingrith Miron, Prof. Dr. Laura Trandafir, Prof. Dr. Cristina Gavrilovici, Prof. Dr. Alina Luca, Prof. Dr. Valeriu Lupu , Conf. Dr. Magdalena Starcea, Conf. Dr. Ileana Katerina Ioniuc , Conf. Dr. Solange Tamara Roșu , Şef Lucrări Maria Adriana Mocanu, Şef Lucrări Dr. Otilia Frăsinariu , Dr. Ioana Grigore, Dr. Camelia Ivănescu de la Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii “Sfânta Maria” din Iaşi, Prof. Dr. Dana Turliuc de la Spitalul Clinic de Urgență “Prof. Dr. N. Oblu”din Iași, Șef lucrări Dr Horațiu Stan de la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj-Napoca, Prof. Dr. Ovidiu Alexa, Prof. Dr. Irina Iuliana Costache-Enache, Dr. Daniela Crişu de la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Spiridon” din Iasi. Preşedintele de onoare al manifestării este Prof. Univ. Dr. Viorel Scripcariu, Rectorul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Grigore T. Popa” din Iaşi.

Publicitate

Operatorul manifestării este SC Focus Event SRL din Iaşi, iar website-ul evenimentului poate fi găsit la adresa  www.zilele-spitalului-mavromati.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

Se întrerupe furnizarea apei în municipiul Dorohoi și localitatea Corlăteni. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

În cursul zilei de astăzi, 28 aprilie 2025, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani anunță desfășurarea unor lucrări programate de întreținere pe conducta de transport apă Leorda -Dorohoi.

Pe durata acestor intervenții, există posibilitatea întreruperii temporare a furnizării apei potabile pentru utilizatorii din municipiul Dorohoi și localitatea Corlăteni.

„În acest moment, alimentarea cu apă este asigurată din rezervoarele de înmagazinare, însă pentru orice eventualitate, recomandăm consumatorilor să își facă  rezerve de apă necesare pentru consumul de bază”, transmit reprezentanții Nova APaserv.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending