Connect with us

Eveniment

Amenzi de peste 8.000 de lei pentru românii care refuză ordinul de mobilizare militară. Ce prevede noul proiect de lege

Publicat

Publicitate

Rezerviștii voluntari vor putea fi amendați cu peste 8.000 de lei dacă refuză ordinul de chemare sau nu se prezintă la timp la centrul militar, în cazul instituirii stării de urgenţă, a stării de asediu sau de război.

Legislația privind pregătirea populaţiei pentru apărare va fi schimbată, printr-un proiect de lege aflat în dezbatere publică.

Proiectul de lege vizează modificarea Legii 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, scrie avocatnet.ro.

Potrivit documentului, pe lângă cetățenii încorporabili (bărbaţii cu vârste cuprinse între 20 şi 35 de ani) și rezerviști, și rezerviștii voluntari vor putea primi amenzi dacă nu respectă unele reguli.

Ce amenzi vor risca rezerviștii voluntari
Amenzi de 510 sau 1.020 de lei (unul sau două puncte, care reprezintă 20% din valoarea salariului minim brut, adică, în prezent, 510 lei) pentru:

neprezentarea, înaintea plecării din ţară, la organul de evidenţă militară, pentru a preda livretul militar, adeverinţa de recrutare ori ordinul de chemare la mobilizare
neprezentarea, în termenul legal, pentru primirea documentelor personale de evidenţă militară
pierderea, deteriorarea sau înstrăinarea documentelor personale de evidenţă militară.
Cu aceleași valori poate fi amendată acum neprezentarea, în termen de o lună, în vederea luării în evidenţă la centrele militare pe raza cărora şi-au schimbat domiciliul, dar această prevedere urmează să fie eliminată din Legea 446/2006.

Publicitate

Amenzi de la 2 la 6 puncte, adică între 1.020 și 3.060 de lei în prezent, pentru:

neprezentarea la data, ora şi locul prevăzute în ordinul de chemare sau în notificare, pentru clarificarea situaţiei militare sau pentru concentrare și neprezentarea la exerciţiile şi antrenamentele de mobilizare.
Amenzi între 2.040 și 4.080 de lei (4-8 puncte) pentru:

prezentarea cu întârziere la comisia locală de recrutare-încorporare la data, ora şi locul prevăzute în ordinul de chemare sau în notificare, dacă întârzierea nu depăşeşte trei zile, astfel încât fapta să constituie infracţiune.
Amenzi între 4.080 și 8.160 de lei (8-16 puncte) pentru:

refuzul de a primi ordinul de chemare
întârzierea nejustificată la recrutare-încorporare, concentrare, mobilizare sau pentru clarificarea situaţiei militare, la instituirea stării de urgenţă, a stării de asediu sau la declararea mobilizării ori a stării de război
neprezentarea pentru executarea serviciului alternativ.
Serviciul alternativ este cel pe care trebuie să-l facă cei care, din motive religioase sau de conştiinţă, refuză să îndeplinească serviciul militar sub arme.

Când vor trebui să se prezinte românii din străinătate la centrele militare
Cetățenii români încorporabili, respectiv bărbații de până la 35 de ani, și rezerviștii aflați temporar în afara granițelor vor trebui să se prezinte, în cazul în care se declară stare de asediu, de mobilizare sau război, la centrele militare din țară în cel mult două săptămâni, mai prevede proiectul de modificare a privind pregătirea populaţiei pentru apărare.

Și cei cu domiciliul în străinătate vor trebui să contacteze un centru militar din țară.

Cetățenii încorporabili, rezerviștii voluntari și rezerviștii din țară vor avea obligația de a se prezenta la locul, data și ora prevăzute în ordinul de chemare pe care îl primesc. Potrivit legii, cetăţeni încorporabili sunt consideraţi cetăţenii români, bărbaţi, cu vârste cuprinse între 20 şi 35 de ani, care îndeplinesc criteriile pentru a executa serviciul militar.

Cetățenii români din străinătate (cetățenii încorporabili și rezerviștii cu domiciliul în România, dar care sunt plecați temporar în afara țării, în cazul în care se instituie stare de asediu, de mobilizare sau de război) vor trebui să se prezinte în cel mult 15 zile de la notificarea lor, la centrele militare de care aparțin, pentru clarificarea situației militare sau a înmânării ordinului de chemare.

Notificarea românilor plecați temporar în străinătate se va face printr-o înștiințare oficială scrisă, la adresa de domiciliu din România. Dacă nu și-a declarat domiciliul într-o altă țară și nu a obținut rezidența acolo, se consideră că e persoana e plecată temporar din țară.

Rezerviștii voluntari plecați temporar în afara granițelor vor trebui să se prezinte la unitățile militare la care sunt încadrați, în termenul prevăzut în contract.

Noi categorii de personal în rezerva de mobilizare a Armatei
Rezerva de mobilizare a armatei române va fi completată, în cazul instituirii stării de asediu, de mobilizare sau de război, cu polițiștii și polițiștii din penitenciare, care vor fi luați în evidență ca rezerviști, și cu tinerii care, pe timp de pace, participă, în mod voluntar, la un program de pregătire militară de bază, se mai arată în proiect.

Una dintre cele mai importante prevederi este adăugarea unei noi categorii de personal, militar voluntar în termen, în structurile Ministerului Apărării Naționale.

Documentul poate fi consultat AICI: Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 446/2006 privind pregătirea populației pentru apărare

Conform proiectului, pe timp de pace, cetăţenii români, bărbaţi şi femei, cu domiciliul stabil în România, cu vârste cuprinse între 18 şi 35 de ani, care nu au îndeplinit serviciul militar activ sau în rezervă, vor putea solicita Ministerului Apărării Naţionale participarea, pe bază de voluntariat, la un program de pregătire militară de bază, cu durata de până la patru luni, în calitate de militar voluntar în termen.

Prin introducerea acestui concept se are în vedere creşterea cantităţii şi calităţii rezervei de mobilizare, care s-a diminuat progresiv ca urmare a suspendării, începând cu 1 ianuarie 2007, a serviciului militar obligatoriu pe timp de pace se arată în documentul publicat pe siteul MApN.

Militar voluntar în termen: Câți bani vor primi recruții
Ca urmare, cetățenii români care vor executa, după adoptarea actului normativ, serviciul militar în calitate de militar voluntar în termen pot reprezenta o sursă importantă pentru completarea rezervei de mobilizare a Armatei României.

Conform propunerii legislative, pe timpul derulării programului de pregătire militară de bază, militarii voluntari în termen vor beneficia gratuit de cazare, drepturi de echipare şi de hrană, asistență medicală și medicamente, precum și de indemnizație lunară, similare militarilor în termen cu gradul de soldat, şi se vor supune prevederilor legilor şi regulamentelor militare.

La finalizarea programului de pregătire, aceștia vor primi o indemnizație reprezentând trei câștiguri salariale medii brute.

Rezerviștii pot fi concentrați pentru misiuni pe perioadă determinată
O altă prevedere a proiectului se referă la „crearea cadrului legal privind instruirea rezervei operaţionale pe timp de pace, similar rezerviștilor voluntari, avându-se în vedere necesitatea menţinerii aceluiaşi nivel de pregătire militară a acestor categorii de rezervişti care pot completa, în situaţiile prevăzute de lege, structurile cu atribuţii în domeniul apărării şi securităţii naţionale”.

Totodată rezerviștii pot fi concentrați, pe timp de pace, pentru îndeplinirea unor misiuni pe o perioadă determinată, potrivit nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării și securității naționale.

Cadru legal pentru recrutare și încorporare pe timp de război
Proiectul își propune, totodată, stabilirea cadrului legal privind efectuarea recrutării-încorporării, în situaţia reinstituirii serviciului militar obligatoriu în calitate de militar în termen, potrivit legii, respectiv pe durata stării de război, a stării de mobilizare, precum şi pe timpul stării de asediu.

Ce prevederi se abrogă prin noua lege
De asemenea, se abrogă prevederea privind obligativitatea prezentării cetăţenilor încorporabili şi rezerviştilor la centrul militar cu prilejul schimbării domiciliului, având în vedere că prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor se vor pune la dispoziţia structurilor Ministerului Apărării Naţionale cu atribuţii privind evidenţa recruţilor şi a rezerviştilor, informaţiile necesare pentru actualizarea bazelor de date proprii, inclusiv cele referitoare la schimbarea domiciliului.

Prin noua lege, se va reglementa recunoaşterea executării serviciului militar de către cetăţenii care au îndeplinit această formă de pregătire în armatele altor state și, totodată, se va clarifica modalitatea prin care cetăţenii români, respectiv, cetăţenii încorporabili, rezerviştii voluntari şi rezerviştii îşi exercită dreptul şi obligaţia constituţională de a apăra ţara.

Astfel, în funcție de starea excepțională instituită sau declarată, de locul în care își au domiciliul, în România sau în străinătate, precum și de prezența/absența temporară în/din țară, aceștia se vor prezenta pe baza înștiințării în scris la domiciliul din România, în locul, la data şi ora prevăzute în ordinul de chemare sau în locul și la termenul prevăzute de lege, anunță MApN.

Alte prevederi din proiectul de lege includ reglementarea modului de păstrare a locului de muncă pe toată durata cât salariaţii participă la exerciţiile şi antrenamentele de mobilizare, sunt concentraţi/mobilizaţi, conform legii, sau îndeplinesc serviciul militar în declararea mobilizării şi a stării de război sau la instituirea stării de asediu, precum și crearea cadrului legal prin care centrul militar poate chema de cel mult trei ori pe an cetățenii încorporabili, recruţii şi rezerviştii pentru clarificarea situaţiei militare, precizează MApN.

sursă: avocatnet.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CFR Călători avertizează asupra subfinanțării din 2025, care riscă să afecteze transportul public

Publicat

Publicitate

CFR Călători reclamă subcompensarea și diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

‘Situația prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autoritățile în domeniu reprezintă o radiografie a situației financiare existente în acest moment prezentând, în același timp, provocările reale cu care se confruntă compania’, se arată într-o postare pe site-ul societății feroviare.

CFR Călători intenționează, de asemenea, prin prezentarea acestei situații, a coopta toate autoritățile cu implicații în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public.

‘Astfel, acordarea unei compensații pentru serviciul public sub nivelul anului 2024 reprezintă mai mult decat o provocare și ar putea conduce în final la apariția unui blocaj cu efecte nedorite asupra sistemului feroviar în integralitatea lui, cu atât mai mult cu cât unele modificări legislative sunt de natură a accentuată aceste dezechilibre, modificări care se suprapun peste diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 prin neasigurarea de către Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) a celor 12 rame aferente primului Contract de servicii publice licitat și adjudecat de CFR Călători, întârzierile în furnizare fiind semnificative’, se scrie în comunicatul societății.

CFR Călători susține că modificările legislative în zona facilităților de transport acordate în învățământul superior au condus la reducerea veniturilor obținute din facilitățile de călătorie acordate acestei categorii sociale.

În concluzie, arată CFR Călători, este imperativ necesar ca valoarea compensației totale anuale cât și a compensației unitare aferente serviciului public în anul 2025 sa nu aibă valori sub nivelul anului 2024.

Publicitate

‘Avem convingerea că se vor găsi, in cel mai scurt timp posibil, căile de depășire a acestei situații astfel încât serviciul public să cunoască o îmbunătățire vizibilă și nicidecum o înrăutățire, cu atât mai mult cu cât in exploatarea comercială se regăsesc deja primele unitățile de material rulant modernizate/achiziționate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență’, se precizează în punctul de vedere al CFR Călători.

Guvernul a aprobat, pe 22 mai, prin hotărâre, bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători ‘C.F.R. Călători’ – S.A, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

În bugetul de venituri și cheltuieli pe 2025 al CFR Călători sunt prevăzute investiții de peste 790 milioane lei, în creștere cu circa 52% față de cele preliminate la sfârșitul anului 2024. ‘Societatea estimează venituri totale în valoare de peste 3,7 miliarde lei și cheltuieli totale în valoare de peste 3,6 miliarde lei, iar rezultatul brut programat pentru anul 2025 în valoare de 15 milioane lei’, preciza atunci Guvernul.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Absolvenții din 2025 interesați de piața muncii pot beneficia de primă de inserție sau indemnizație de șomaj. Iată cum

Publicat

Publicitate

Absolvenții din 2025 pot opta pentru primă de inserție sau indemnizație de șomaj. Află cum poți beneficia de aceste drepturi. Prima de inserție este prevăzută de art.731  din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, scrie alba24.ro.

În temeiul art.731 din lege, absolvenţii instituţiilor de învăţământ şi absolvenţii şcolilor speciale, în vârstă de minimum 16 ani, care, în termen de 60 de zile de la absolvire, se înregistrează la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi se angajează cu normă întreagă pentru o perioadă mai mare de 12 luni, beneficiază, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, de o primă de inserţie egală cu de 3 ori valoarea indicatorului social de referinţă al asigurărilor pentru șomaj și stimulării ocupării forței de muncă în vigoare la data încadrării.

În 2025 ajunge la 1.980 de lei.

  • Important: de stimulent de inserție pot beneficia mai multe categorii. Detalii AICI.

Prima de inserţie se acordă în două tranşe, astfel:

a) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, la data angajării;

b) o tranşă egală cu 50% din cuantumul stabilit, după expirarea perioadei de 12 luni de la angajare

Publicitate

Prima de inserţie se acordă dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:

– La data absolvirii studiilor absolventul nu are raport de muncă sau de serviciu

– Absolventul este înregistrat în evidenţele agenţiei în termen de 60 zile de la absolvire

– Încadrarea în muncă a absolventului este în termen de 60 zile de la data absolvirii, ulterior înregistrării la agenţie

– Nu a mai fost angajat după data absolvirii studiilor la un alt angajator

– Angajarea este cu normă întreagă, conform prevederilor legale şi pe o perioadă mai mare de 12 luni

– Absolventul se încadrează la angajator cu care nu a fost în raport de muncă sau de serviciu în ultimii 2 ani

– Absolventul se încadrează  la angajatori care nu au obligaţia, potrivit legii, de a-l angaja.

Primă de inserție sau indemnizație de șomaj pentru absolvenții din 2025

Absolvenții pot opta pentru șomaj. ANOFM anunță că absolvenții instituțiilor de învățământ beneficiază de indemnizație de șomaj dacă îndeplinesc următoarele condiții:

a) sunt absolvenți ai instituțiilor de învățământ, în vârstă de minimum 16 ani, care într-o perioadă de 60 de zile de la absolvire nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;

b) sunt absolvenți ai școlilor speciale pentru persoane cu handicap în vârstă de minimum 16 ani, care nu au reușit să se încadreze în muncă potrivit pregătirii profesionale;

Pentru a beneficia de indemnizație de șomaj, absolvenții prevăzuți la lit.a) trebuie să se înregistreze, în termen de 60 de zile de la data absolvirii, în evidențele AJOFM sau a unui furnizor acreditat, pentru căutarea unui loc de muncă.

â

Actele necesare înregistrării în evidenţele AJOFM:

  • actul de identitate
  • actele de studii și de calificare în original
  • curriculum vitae, întocmit conform modelului comun aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.1021/2004 pentru aprobarea modelului comun european de curriculum vitae
  • declarație pe proprie răspundere, sub sancțiunile aplicate faptei de fals în declarații, că persoana nu are restricţii medicale care o împiedică să presteze muncă sau că are eventuale restricţii medicale care o împiedică să presteze o anumită muncă, conform modelului prevăzut în Anexa nr. 11 din Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă cu nr. 286/17.02.2020 privind modificarea şi completarea Procedurii de primire şi de soluţionare a cererilor de loc de muncă sau indemnizaţie de şomaj, aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă nr. 85/2002.
     

Citeste mai mult

Eveniment

Eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Propunere legislativă pentru stoparea privilegiilor acordate condamnaților

Publicat

Publicitate

USR propune eliminarea pensiilor speciale pentru corupți: Proiect de lege în Parlament pentru tăierea privilegiilor condamnaților definitiv. Un deputat USR a depus în Parlament un nou proiect legislativ care urmărește eliminarea pensiilor speciale pentru persoanele condamnate definitiv pentru fapte de corupție, scrie scrie alba24.ro.

Inițiativa este descrisă ca un gest de „bun-simț și justiție publică”, menit să restabilească încrederea în instituțiile statului.

Ce prevede propunerea legislativă
Potrivit proiectului de lege:

Orice persoană condamnată definitiv pentru fapte de corupție își va pierde automat dreptul la pensia specială.
Decizia de pierdere a pensiei va fi menționată expres de judecător în sentința definitivă.
Dacă sentința este anulată ulterior, persoana va fi repusă automat în drepturi.
Guvernul va transmite anual Parlamentului un raport privind toate sentințele definitive care au dus la pierderea pensiilor speciale.

Măsura nu se aplică retroactiv, respectând astfel principiile constituționale și jurisprudența Curții Constituționale a României, care a interzis tăierea retroactivă a pensiilor speciale.

Toate categoriile vizate, inclusiv magistrații

Publicitate

Inițiativa se deosebește de alte proiecte similare prin aria largă de aplicare:

Se aplică tuturor beneficiarilor de pensii speciale: parlamentari, magistrați, militari, polițiști, diplomați, foști angajați SRI etc.

Vizează atât faptele de corupție din Codul Penal, cât și cele din legi speciale precum Legea 78/2000.

„Scopul acestui demers este de a transmite un semnal clar că privilegiile speciale nu pot fi păstrate de cei care au trădat încrederea statului și a societății”, a declarat inițiatorul proiectului de lege, deputatul Ștefan Tanasă.

Pușcăriași cu pensii speciale

Tema pensiei speciale pentru condamnații penal este una sensibilă și de mare interes public. În trecut, mai multe persoane aflate în închisoare pentru corupție au continuat să beneficieze de pensii de serviciu, unele chiar de peste 10.000 lei lunar.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Municipiul Dorohoi rămâne în continuare fără apă. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani revine cu informații suplimentare privind sistarea furnizării apei potabile și informează consumatorii că, din cauza imposibilității de a asigura un debit suficient pentru alimentarea întregului sistem, va fi necesară întreruperea furnizării apei potabile începând din seara de 14 iunie 2025 și în municipiul Dorohoi, pentru o perioadă estimată de 24 ore.

Această măsură este necesară pentru refacerea stocurilor din rezervoarele de înmagazinare și stabilizarea presiunii în sistemul de alimentare. Inițial s-a încercat menținerea alimentării municipiului Dorohoi, însă consumul ridicat și rezervele insuficiente au impus extinderea întreruperii.

Estimăm că, după cele 24 de ore necesare refacerii stocurilor și echilibrării sistemului, vom putea relua alimentarea cu apă în condiții optime de siguranță pentru întreaga zonă supusă restricțiilor.

Rămân afectate în continuare localitățile: Dealu Mare, Broscăuți, Corlăteni, Șendriceni, cărora li se adaugă temporar și municipiul Dorohoi.

„Ne cerem scuze pentru diconfortul creat și mulțumim pentru răbdare și înțelegere”, a transmis conducerea operatorului de apă botoșănean.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending