Connect with us

Actualitate

Alegeri prezidențiale 2025: Ziua VOTULUI. Ghid pentru alegători. Reguli, acte necesare și procedura de vot

Publicat

Publicitate

Peste 18 milioane de cetățeni cu drept de vot sunt așteptați duminică, 4 mai, să își aleagă președintele pentru un mandat de cinci ani. În cursa pentru Palatul Cotroceni s-au înscris 11 candidați. Secțiile de votare din țară sunt deschise între orele 7:00 și 21:00.

Programul de vot poate fi prelungit pentru alegătorii care se află la sediul secției de votare la ora 21.00. Prelungirea este până cel mai târziu ora 23:59. Aceeași opțiune este și pentru cei care se află la rând în afara sediului secției de votare. Cei care așteaptă la rând la ora 21.00 vor primi bonuri de ordine, relatează alba24.ro.

AICI, harta secțiilor de votare din țară și din străinătate.

Preşedintele României se alege prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.

Este declarat ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin, majoritatea de voturi ale alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente.

În cazul în care niciunul dintre candidaţi nu a întrunit majoritatea de voturi se organizează al doilea tur de scrutin în data de 18 mai. La al doilea tur participă numai primii 2 candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi valabil exprimate.

Publicitate

Alegeri prezidențiale 2025: ghid pentru alegători. Cine are dreptul să voteze

Au dreptul să voteze cetăţenii români care au 18 ani împliniți până în ziua alegerilor inclusiv.

Nu au dreptul de vot debilii sau alienaţii mintal, puşi sub interdicţie şi nici persoanele condamnate la pierderea drepturilor electorale, prin hotărâre judecătorească definitivă.

În județul Alba, sunt 302.161 de alegători pe listele permanente.

Alegeri prezidențiale 2025. Cu ce acte se poate vota

Alegătorii votează cu un act de identitate valabil în ziua votării, emis de statul român, respectiv:

  • cartea de identitate sau
  • cartea electronică de identitate
  • cartea de identitate provizorie
  • buletinul de identitate
  • paşaportul diplomatic
  • paşaportul diplomatic electronic
  • paşaportul de serviciu
  • paşaportul de serviciu electronic
  • carnetul de serviciu militar (în cazul elevilor din școlile militare).

Paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic și paşaportul simplu temporar pot fi folosite pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetăţenii români care votează în străinătate sau de cetăţenii români cu domiciliul în străinătate care votează în România.

Alegeri prezidențiale 2025. Unde se poate vota

La alegerile din 4 mai, alegătorul își poate exprima dreptul constituțional la una dintre următoarele secții de votare:

  • în cazul în care se află în unitatea administrativ-teritorială unde își are domiciliul sau reședința, poate vota numai la secția de votare la care este arondată strada sau localitatea unde își are domiciliul ori reședința, conform legii
  • alegătorul cu domiciliul sau reședința în municipiul București nu își poate exercita dreptul de vot la o secție de votare situată în alt sector al municipiului București decât cel în care are domiciliul sau reședința, dar își poate exercita dreptul de a alege la orice secție de votare aflată în alt județ
  • în cazul în care se află în altă unitate administrativ-teritorială decât cea unde își are domiciliul sau reședința, poate vota la orice secție de votare din cadrul acesteia
  • în cazul în care se află în străinătate, poate vota la orice secție de votare organizată în străinătate
  • în cazul în care îndeplinește funcția de membru al biroului electoral al secției de votare sau de operator de calculator al unei secții de votare ori asigură menținerea ordinii, votează la secția unde își desfășoară activitatea
  • în cazul în care are mobilitate redusă poate vota la orice secție care îi asigură accesul la urne
  • persoanele cu cărți electronice de identitate votează la o secție de votare unde sunt înscriși în lista electorală suplimentară.

AICI pot afla alegătorii secția de votare la care sunt arondați.

Alegeri prezidențiale 2025. Procedura de vot

Alegătorii îşi prezintă actele de identitate operatorilor de calculator, care preiau şi introduc datele personale ale alegătorilor în Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal (SIMPV).

SIMPV semnalează dacă:

  • persoana care s-a prezentat la vot nu a împlinit vârsta de 18 ani până în ziua votării inclusiv
  • persoanei care s-a prezentat la vot i s-a interzis exercitarea dreptului de vot
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la secţia de votare respectivă
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este arondat la altă secţie de votare
  • alegătorul care s-a prezentat la vot este omis din lista electorală permanentă
  • alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că şi-a mai exercitat dreptul de vot la acelaşi scrutin
  • alegătorul care s-a prezentat la vot figurează că a votat prin corespondenţă, votul prin corespondenţă transmis de acesta fiind recepţionat de biroul electoral competent.

Alegătorii votează separat în cabine închise, aplicând ştampila cu menţiunea „VOTAT” înăuntrul patrulaterului care cuprinde numele candidatului pentru care optează.

Alegătorul care, din motive temeinice, constatate de preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabina de votare un însoţitor ales de el, pentru a-l ajuta. Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate, al membrilor biroului electoral al secţiei de votare sau al candidaţilor.

După ce a votat, alegătorul are obligaţia de a introduce buletinul de vot în urnă.

Ștampila încredințată pentru votare se restituie președintelui sau acelor membri ai biroului electoral al secției de votare desemnați de acesta.

Tentativa unei persoane de a vota de mai multe ori sau fără a avea acest drept se pedepsește conform legii penale.

Alegeri prezidențiale 2025. Ordinea candidaților pe buletinele de vot

  • poziția 1 – George Nicolae Simion (Alianța pentru Unirea Românilor)
  • poziția 2 – George Crin Laurențiu Antonescu (Alianța Electorală România Înainte)
  • poziția 3 – Elena Valerica Lasconi (Uniunea Salvați România)
  • poziția 4 – Cristian Vasile Terheș (Partidul Național Conservator Român)
  • poziția 5 – Marcela Lavinia Șandru (Partidul Umanist Social Liberal)
  • poziția 6 – Victor Viorel Ponta (candidat independent)
  • poziția 7 – Sebastian Constantin Popescu (Partidul Noua Românie)
  • poziția 8 – Silviu Predoiu (Partidul Liga Acțiunii Naționale)
  • poziția 9 – John-Ion Banu-Muscel (candidat independent)
  • poziția 10 – Petru Daniel Funeriu (candidat independent)
  • poziția 11 – Nicușor-Daniel Dan (candidat independent)

Alegeri prezidențiale 2025. Reguli, sancțiuni, amenzi, infracțiuni

Se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.500 și 4.500 de lei:

  • persoana care refuză să se conformeze dispoziţiilor preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cu privire la asigurarea ordinii în localul de vot şi în împrejurimi
  • comercializarea şi consumul băuturilor alcoolice în spaţiul de protecţie al secţiei de votare, în ziua votării, în intervalul orar 7.00-21.00
  • continuarea propagandei electorale şi sfătuirea alegătorilor la sediul secţiilor de votare să voteze sau să nu voteze un anumit candidat

Se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi:

  • oferirea sau darea de bani, de bunuri ori de alte foloase în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze un anumit candidat
  • persoanele care votează de două sau de mai multe ori, votează fără a avea acest drept, introduc în urnă mai multe buletine de vot decât au dreptul, utilizează un act de identitate nul ori fals sau un buletin de vot fals
  • împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales

Atacul, prin orice mijloace, asupra localului secţiei de votare se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării unor drepturi.

Violarea, prin orice mijloace, a secretului votului se pedepsește cu amendă. Dacă fapta a fost comisă de un membru al biroului electoral al secției de votare, pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă și interzicerea exercitării unor drepturi.

Fotografierea sau filmarea buletinului de vot, interzisă

Fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot la alegerile prezidențiale este interzisă. Alegătorul care, din motive temeinice, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabină, în scopul de a-l ajuta, un însoțitor ales de el.

Potrivit BEC, candidații, membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare și oricare alegător au dreptul să conteste identitatea persoanei care se prezintă la vot, prin orice mijloc de comunicare.

În acest caz, identitatea se stabilește de președintele biroului electoral al secției de votare prin oricare mijloace legale.

”Verificările se vor derula cu tact și respect față de persoana a cărei identitate este contestată, urmărind evitarea situațiilor inconfortabile sau alte comportamente nepotrivite”, arată BEC.

În cazul în care contestația este întemeiată, președintele biroului electoral al secției de votare va opri de la votare pe alegătorul contestat, va consemna faptul într-un proces-verbal și va sesiza această situație autorităților publice competente prin predarea procesului-verbal personalului care asigură paza secției de votare din țară sau personalului misiunii diplomatice sau oficiului consular competente teritorial, în cazul secțiilor de votare din străinătate.

Incidentul se va anunța pe cale ierarhică de către reprezentanții autorităților publice care au primit procesul-verbal.

Când poate fi chemat însoțitor în cabina de vot

Alegătorul care se prezintă la secția de votare și, din motive temeinice, constatate de președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate să voteze singur are dreptul să cheme în cabină, în scopul de a-l ajuta, un însoțitor ales de el.

Acesta nu poate fi din rândul persoanelor acreditate/observatorilor, al membrilor biroului electoral al secției de votare sau al candidaților.

Prin motiv temeinic care împiedică alegătorul să voteze singur se înțelege situația obiectivă sau condiția medicală care îl pune pe alegător în imposibilitatea de a parcurge singur, în cabina de votare, activitatea de răsfoire a buletinului de vot și de aplicare a ștampilei cu mențiunea ”VOTAT” pe competitorul electoral pe care dorește să îl aleagă.

Motivul temeinic trebuie să poată fi constatat cu ușurință de către președintele biroului electoral al secției de votare cu propriile simțuri sau din analiza unor înscrisuri doveditoare pe care le prezintă alegătorul, fără a fi necesare verificări suplimentare, menționează BEC.

Invocarea neștiinței de carte nu este motiv pentru ca alegătorul să nu voteze singur

Invocarea neștiinței de carte, a analfabetismului, a necunoașterii legii sau a necunoașterii limbii române nu constituie motiv temeinic care împiedică alegătorul să voteze singur.

Totodată, în situația în care alegătorul, din motive bine întemeiate, constatate de către președintele biroului electoral al secției de votare, nu poate semna în lista electorală, președintele face o mențiune în lista electorală, confirmată prin semnătura sa și a unui alt membru al biroului electoral.

Numărarea voturilor în secții, înregistrată video

Operațiunile de numărare a voturilor în secții, duminică, după închiderea urnelor, sunt înregistrate prin intermediul unei tablet. Președintele biroului electoral deschide buletinele unul câte unul și citește cu voce tare prenumele și numele candidatului votat și arată buletinul celor prezenți.

Potrivit BEC, după încheierea votării și închiderea localului secției de votare din țară, președintele biroului electoral se va asigura că operatorul de calculator va accesa, în aplicație, butonul de închidere a secției, numai după ce au fost validate în sistem

  • datele persoanelor care și-au exercitat dreptul de vot prin intermediul urnei speciale
  • și/sau după ce au fost preluate și validate datele alegătorilor, menționate în ”Formularul de înscriere a CNP-urilor alegătorilor care se prezintă la vot pe durata disfuncționalității SIMPV’, dar nu mai târziu de ora 23:59.

Cum va fi monitorizată numărarea voturilor

Operatorul de calculator va așeza tableta într-un loc fix, astfel încât să asigure o imagine cât mai clară asupra întregului proces de numărare a voturilor. Va porni înregistrarea audio-video a operațiunilor din secția de votare. El va lua măsurile tehnice necesare pentru asigurarea continuității înregistrării audio-video a operațiunilor din secția de votare.

Președintele biroului electoral al secției de votare din țară sau străinătate, în prezența celorlalți membri, numără voturile și deschide buletinele de vot unul câte unul;

  • la deschiderea fiecărui buletin de vot, președintele citește cu voce tare prenumele și numele candidatului votat și arată buletinul de vot celor prezenți;
  • buletinele de vot deschise se grupează pe candidați, se numără și se leagă separat.

Toate aceste operațiuni sunt înregistrate prin intermediul tabletei.

Tot președintele biroului electoral al secției de votare va lua măsuri pentru ca înregistrarea audio-video a operațiunilor realizate de la încheierea votării și până la transmiterea în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal a formularelor de verificare a corelațiilor să decurgă în mod neîntrerupt, fără a fi obstrucționată de către nicio persoană prezentă în secție.

Consemnarea rezultatelor votării

Totodată, președintele biroului electoral al secției de votare din țară organizează activitatea de consemnare a rezultatelor votării și stabilește sarcinile pe care membrii biroului electoral sunt obligați să le ducă la îndeplinire în cadrul acestei operațiuni.

În prezența membrilor biroului electoral al secției de votare și a celorlalte persoane care au dreptul să asiste la operațiunile de numărare a voturilor și de consemnare a rezultatului scrutinului (candidați sau persoane acreditate), președintele acestuia efectuează următoarele operațiuni:

  • verifică starea sigiliilor de pe urnele de votare, sigilează fanta urnelor, introduce ștampilele cu mențiunea ”VOTAT’ într-un plic care se sigilează prin aplicarea ștampilei de control a secției. Dispariția uneia sau mai multor ștampile sau a amprentei de cauciuc cu mențiunea ”VOTAT’ se va consemna în procesul-verbal
  • anulează buletinele de vot neîntrebuințate
  • stabilește numărul alegătorilor prezenți la urne, prin numărarea semnăturilor înscrise pe listele electorale existente în secția de votare, respectiv lista electorală permanentă, lista electorală suplimentară și extrasul de pe listele electorale cu care s-a deplasat urna special
  • desigilează urna de vot și urna specială, numără voturile și consemnează rezultatele votării.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Au bătut palma: Reforma lui Bolojan se face! 13.000 de angajați din administrație își pierd locul de muncă și pleacă acasă

Publicat

Publicitate

Liderii coaliției de guvernare au ajuns la un acord privind reforma în administrația publică, inițiată de Ilie Bolojan. În ședința de marți, 4 noiembrie, reprezentanții PNL, PSD, USR și UDMR au discutat în detaliu planul de reorganizare a aparatului bugetar, una dintre cele mai controversate teme din ultimele luni.

Potrivit informațiilor Digi24, în jurul orei 16:30, liderii au convenit asupra unui acord de principiu care vizează reducerea numărului de posturi din administrația publică, măsură ce ar putea duce la desființarea a peste 13.000 de locuri de muncă.

Reforma propusă de Ilie Bolojan are ca obiectiv reducerea birocrației și eficientizarea cheltuielilor publice, prin comasarea instituțiilor cu activitate similară și tăierea posturilor nejustificate din aparatul administrativ. Planul, inspirat din modelul aplicat la nivelul administrației bihorene, presupune eliminarea funcțiilor duble, reorganizarea direcțiilor subordonate consiliilor județene și limitarea numărului de posturi de conducere.
Potrivit surselor politice, implementarea măsurii ar putea aduce economii semnificative la buget și o structură administrativă mai suplă, însă sindicaliștii avertizează deja asupra unui val de concedieri fără precedent în ultimul deceniu.

În jur de 13.000 de posturi ocupate ar urma să fie desființate în administrația locală, adică 10% dintre acestea, însă rămâne de văzut cum se va aplica măsura pentru fiecare primărie în parte, notează reporterii de la digi24.ro

De asemenea, site-ul antena3.ro citează mai multe surse politice care ar fi declarat că în administrația locală se vor elimina 10% din posturile efectiv ocupate. Mai mult de atât, în cazul prefecturilor, vor fi eliminate 20% din posturi.

Reporterii publicației mai citează sursele care au spus că în cazul primăriilor, ”există peste 700 care nu trebuie să facă concedieri”, pentru că ”nu au exagerat cu angajările”.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Rămășițele Domnitorului botoșănean Grigore Alexandru Ghica, întemeietorul Jandarmeriei Române, aduse vineri acasă după 168 de ani

Publicat

Publicitate

România își aduce vineri acasă unul dintre fiii săi de seamă: Domnitorul Grigore Alexandru Ghica, născut la Botoșani, ultimul conducător al Moldovei înainte de Unirea Principatelor și întemeietorul Jandarmeriei Române.

După mai bine de un secol și jumătate, rămășițele sale pământești vor fi repatriate din Franța, unde a fost înmormântat la Le Mée-sur-Seine, în apropiere de Paris.

Deshumarea are loc vineri, în cadrul unei ceremonii religioase la care vor participa membrii familiei Ghyka, ambasadorul României la Paris, Ioana Bivolaru, reprezentanți ai Jandarmeriei Franceze și ai Inspectoratului General al Jandarmeriei Române. Sicriul cu osemintele Domnitorului va sosi în țară în aceeași zi, la ora 20:30, cu o cursă TAROM de la Paris, fiind depus la Biserica „Sfinții Arhangheli Mihail și Gavriil”, din incinta Inspectoratului de Jandarmi București.

Ceremoniile oficiale și comemorative vor avea loc în perioada 8–12 noiembrie, la București, Focșani și Iași, locuri simbolice pentru istoria Moldovei și a Jandarmeriei Române.

Născut la 27 august 1804, la Botoșani, Grigore Alexandru Ghica a fost fiul marelui logofăt Alexandru Constantin Ghica și al Elenei Sturdza, provenind dintr-o veche familie domnească. A domnit în Moldova între 1849 și 1856, perioadă în care a promovat reforme de mare anvergură socială și administrativă: a înființat Jandarmeria Română, a dezrobit romii, a abolit cenzura, a fondat prima maternitate publică și a redus taxele comerciale, oferind un exemplu rar de guvernare luminată și orientată spre binele public.

Domnitorul a rămas în conștiința istorică drept un spirit vizionar și patriot, care a pregătit drumul spre modernizarea statului român. Deși și-a găsit sfârșitul departe de țară, în Le Mée-sur-Seine, memoria sa a fost mereu vie în rândul botoșănenilor, care îl revendică drept una dintre cele mai ilustre personalități născute pe aceste meleaguri.

Publicitate

Repatrierea sa reprezintă un moment cu profundă încărcătură simbolică, un act de reparație istorică și de recunoștință națională față de un Domnitor care a pus piatra de temelie a unei instituții fundamentale pentru siguranța publică și demnitatea statului român.

Evenimentul este organizat de Jandarmeria Română, în colaborare cu familia Ghyka și Ministerul Afacerilor Externe.

Citeste mai mult

Administratie

Amenzi de 270.000 de lei aplicate de Garda de Mediu Botoșani în luna octombrie

Publicat

Publicitate

Comisariatul Județean Botoșani al Gărzii Naționale de Mediu a desfășurat, în perioada 1–31 octombrie 2025, un total de 37 de acțiuni de inspecție și control, în conformitate cu planul anual de inspecții.

Dintre acestea, 12 inspecții au fost planificate, iar 25 au fost neplanificate, derulate ca urmare a sesizărilor, a dispozițiilor venite de la nivel central sau a necesității verificării măsurilor impuse anterior.

Din totalul controalelor planificate, 5 au vizat operatorii economici care dețin autorizație integrată de mediu, iar 7 au fost efectuate conform tematicilor stabilite prin planul de activitate al instituției.

În ceea ce privește inspecțiile neplanificate, acestea au inclus:

  • 7 controale pentru verificarea respectării măsurilor impuse prin actele de reglementare,

  • 16 controale efectuate în urma sesizărilor primite de la cetățeni,

    Publicitate
  • 1 control dispus direct de Comisarul General al Gărzii Naționale de Mediu,

  • 1 control pentru identificarea unui obiectiv nou.

Ca urmare a neregulilor constatate, comisarii de mediu au aplicat 6 amenzi contravenționale, în valoare totală de 270.000 de lei.
Dintre acestea, 3 amenzi au fost aplicate pentru lipsa autorizației de mediu, 2 amenzi pentru deversarea de ape uzate neepurate în apele de suprafață sau subterane, iar 1 amendă a vizat un operator care nu a îmbunătățit pregătirea pentru reciclarea deșeurilor.

Potrivit raportului instituției, 5 amenzi au fost deja achitate, iar una se află încă în termenul legal de plată. În plus, a fost dispusă o sancțiune complementară privind desființarea unor lucrări și readucerea terenului la starea inițială.

Tot în luna octombrie, Garda de Mediu Botoșani a înaintat o sesizare penală pentru scoaterea neautorizată de terenuri din circuitul agricol sau silvic dintr-o arie naturală protejată, precum și o propunere de notificare prealabilă privind suspendarea unei autorizații de mediu.

Instituția a mai raportat 20 de sesizări primite de la cetățeni, dintre care 18 au fost soluționate, iar 2 se află încă în termenul legal de analiză.

Citeste mai mult

Administratie

Încă patru școli din municipiul Botoșani vor fi reabilitate și modernizate cu fonduri europene

Publicat

Publicitate

Încă patru unități de învățământ din municipiul Botoșani vor intra într-un amplu proces de reabilitare și modernizare, în cadrul unor proiecte finanțate prin Programul Regional Nord-Est 2021–2027 (PRNE).

Municipalitatea de la Botoșani a anunțat astăzi că este vorba despre Liceul Teoretic „Grigore Antipa”, Școala Gimnazială nr. 17, Școala Gimnazială „Sfânta Maria” și Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi”, pentru care contractele de finanțare au fost deja semnate.

Investițiile vizează renovarea energetică aprofundată a clădirilor, cu scopul de a crește eficiența energetică și de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră. În perioada următoare, documentațiile pentru atribuirea execuției lucrărilor vor fi lansate în licitație publică.

Printre lucrările prevăzute se numără reabilitarea termică a clădirilor, modernizarea sistemelor de încălzire și a celor de furnizare a apei calde, instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și termice din surse regenerabile, precum și modernizarea sistemelor de climatizare și ventilare mecanică.

Totodată, proiectele includ modernizarea instalațiilor de iluminat, implementarea unor soluții de management energetic pentru monitorizarea și optimizarea consumului de energie, montarea unor sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald și modernizarea echipamentelor tehnice pentru integrarea soluțiilor inteligente. Pe de altă parte, autoritățile locale urmăresc nu doar reducerea costurilor de întreținere și creșterea confortului termic al elevilor și profesorilor, ci și contribuția la obiectivele europene privind tranziția verde și sustenabilitatea energetică.

Valoarea totală a celor patru proiecte se ridică la aproximativ 44 de milioane de lei, bani proveniți în principal din fonduri europene nerambursabile, a mai adăugat sursa citată.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending