Connect with us

LIFESTYLE

Ajutorul de înmormântare se majorează în 2022. Care sunt actele necesare

Publicat

Publicitate

În cazul în care este vorba despre decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, dar care nu figurează ca asigurat sau pensionar în evidențele autorităților, Legea 263/2010 stabilește că ajutorul poate fi în continuare cerut, a informat alba24.ro. Potrivit Legii nr. 318/2021 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 1.239, în funcție de situații specifice, cuantumul ajutorului de deces se va acorda diferențiat, după cum urmează:

  • suma de 6.095 de lei va fi acordată persoanelor asigurate în sistemul public de pensii sau în cazul decesului un pensionar;
  • suma de 3.048 de lei va fi acordată în cazul decesului unui membru de familie al persoanei asigurate sau al pensionarului.

Potrivit Legii 263/2010, ajutorul de deces se acordă după caz, pe baza unor documente transmise fie prin serviciile poștale, fie în format electronic, pe baza certificatului de deces. Acest lucru înseamnă că banii trebuie ceruți, deoarece ei nu vin automat, iar ajutorul se va achita în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea solicitării.

Singura diferență este că ajutorul primit pentru decesul unui membru de familie va fi jumătate din cuantumul stabilit inițial.

Ajutorul de deces se calculează prin raportarea la câștigul salarial brut lunar.

Actele  necesare acordării ajutorului de deces, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 11);
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
  • adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
  • dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, dupa caz.

După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către:

Publicitate
  • casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
  • instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 30 ianuarie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 30 ianuarie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 30 ianuarie 2025:

Loto 6/49: 44, 36, 4, 45, 48, 12

Loto 5/40: 37, 29, 38, 5, 32, 16

Joker: 14, 24, 30, 18, 37 + 8

Noroc: 1 4 9 3 8 9

Publicitate

Noroc Plus: 1 1 9 8 5 7

Super Noroc: 9 7 5 6 1 9

Citeste mai mult

Eveniment

30 Ianuarie – Ziua Internațională a Non-violenței în Școli, marcată și de jandarmii botoșăneni prin activități educative

Publicat

Publicitate

Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a desfășurat astăzi, cu prilejul Zilei Internaționale a Non-violenței în Școli, nu mai puțin de opt activități de prevenire a faptelor antisociale, la care au participat aproximativ 500 de elevi. Aceste acțiuni au avut ca scop educarea tinerilor în spiritul armoniei, al solidarității, al toleranței și al respectului reciproc, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia.

Jandarmii, împreună cu personalul didactic, au subliniat importanța unui climat sigur, în care educația să fie dublată de grija pentru confortul fizic și emoțional al copiilor. S-a pus accent pe prevenirea manifestărilor violente, care pot lăsa urme asupra dezvoltării armonioase a tuturor celor implicați.

De asemenea, elevii au fost informați despre drepturile și obligațiile pe care le au, despre consecințele faptelor ilegale și despre impactul negativ al violenței în mediul școlar. În cadrul activităților, aceștia au primit pliante informative realizate cu sprijinul Autorității Teritoriale de Ordine Publică Botoșani, care a asigurat fondurile necesare pentru achiziționarea acestora.

„Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani reiterează angajamentul său în asigurarea unui mediu educațional sigur și sănătos, prin colaborarea constantă cu instituțiile de învățământ și prin acțiuni de prevenire a faptelor antisociale”, a transmis IJJ Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Moloz, bucăți de cărămizi și plăci de rigips: Poliția Locală aplică sancțiuni pentru abandonarea ilegală a deșeurilor la containere

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali au anunțat astăzi că în perioada 23-30 ianuarie 2025 au desfășurat acțiuni de verificare și sancționare a persoanelor care abandonează deșeuri pe domeniul public sau în coșurile stradale, precum și a celor care extrag ilegal deșeuri din pubelele amplasate la platformele de colectare.

Aceste acțiuni s-au derulat în conformitate cu prevederile Legii nr. 155/2010 privind Poliția Locală, în domeniul protecției mediului.

În urma controalelor efectuate pe străzile Săvenilor, Primăverii și Împărat Traian, polițiștii locali au aplicat 7 sancțiuni contravenționale în valoare totală de 1.100 lei, conform Hotărârii Consiliului Local nr. 130/2020.

Un caz semnificativ a fost constatat pe 29 ianuarie 2025, în jurul orei 15:00, la platforma de colectare a deșeurilor menajere de pe Aleea Parcul Tineretului nr. 8. Polițiștii locali l-au surprins pe numitul H.G.E. aruncând dintr-un autovehicul deșeuri rezultate din construcții – moloz, bucăți de cărămizi, plăci de rigips, o ușă și obiecte sanitare uzate. Pentru această faptă, bărbatul a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.000 lei, conform Regulamentului de organizare și funcționare al serviciului public de salubrizare din municipiul Botoșani, aprobat prin H.C.L. nr. 130/2020.

Reamintim că, potrivit dispozițiilor art. 76, alin. 2, lit. d din același regulament, depozitarea necorespunzătoare a deșeurilor rezultate din reamenajări interioare, a deșeurilor vegetale sau a celor animaliere în recipientele de colectare municipală constituie contravenție și se sancționează cu amenzi cuprinse între 400 și 1.500 lei pentru persoane fizice și între 500 și 2.500 lei pentru persoane juridice.

Poliția Locală va continua acțiunile de monitorizare și sancționare pentru prevenirea și combaterea acestor fapte, în vederea menținerii unui mediu curat și sănătos în municipiul Botoșani”, a transmis Poliția Locală Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ministerul Sănătății introduce STAREA DE ALERTĂ epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a anunțat, joi, introducerea stării de alertă epidemiologică pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei, reelatează agerpres.ro.

Având în vedere evoluția rapid crescătoare a infecțiilor gripale din ultimele trei săptămâni, asemănătoare cu cea din sezonul precedent, se introduce starea de alertă epidemiologică, pentru limitarea răspândirii infecțiilor respiratorii, inclusiv a gripei’, a informat ministerul.

Pentru prevenirea infecțiilor respiratorii, Ministerul Sănătății recomandă spălarea regulată a mâinilor cu apă și săpun, respectarea igienei tusei și a strănutului, aerisirea zilnică a încăperilor, evitarea locurilor aglomerate și a intrării în colectivitate a persoanelor cu simptome sugestive pentru gripă (febră, strănut, tuse, dureri în gât, dureri musculare și vaccinarea antigripală cât mai rapidă).

La nivelul unităților școlare și preșcolare, ministerul recomandă triaj observațional zilnic, informarea părinților privind semnele și simptomele infecțiilor respiratorii, izolarea la domiciliu a copiilor cu astfel de simptome, asigurarea materialelor necesare dezinfecției periodice a mâinilor și suprafețelor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending