Connect with us
Publicitate

LIFESTYLE

Ajutorul de înmormântare se majorează în 2022. Care sunt actele necesare

Publicat

În cazul în care este vorba despre decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, dar care nu figurează ca asigurat sau pensionar în evidențele autorităților, Legea 263/2010 stabilește că ajutorul poate fi în continuare cerut, a informat alba24.ro. Potrivit Legii nr. 318/2021 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 1.239, în funcție de situații specifice, cuantumul ajutorului de deces se va acorda diferențiat, după cum urmează:

  • suma de 6.095 de lei va fi acordată persoanelor asigurate în sistemul public de pensii sau în cazul decesului un pensionar;
  • suma de 3.048 de lei va fi acordată în cazul decesului unui membru de familie al persoanei asigurate sau al pensionarului.

Potrivit Legii 263/2010, ajutorul de deces se acordă după caz, pe baza unor documente transmise fie prin serviciile poștale, fie în format electronic, pe baza certificatului de deces. Acest lucru înseamnă că banii trebuie ceruți, deoarece ei nu vin automat, iar ajutorul se va achita în termen de trei zile lucrătoare de la depunerea solicitării.

Singura diferență este că ajutorul primit pentru decesul unui membru de familie va fi jumătate din cuantumul stabilit inițial.

Ajutorul de deces se calculează prin raportarea la câștigul salarial brut lunar.

Actele  necesare acordării ajutorului de deces, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (Anexa nr. 11);
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original);
  • adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL, după caz.
  • dovada că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaraţie pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces, dupa caz.

După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea „ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare de către:

  • casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului respectiv al unui membru de familie al acestuia;
  • instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Nu mai suntem ultimii: Județul Botoșani începe să plătească salarii mai mari ca alte județe din România

Publicat

Economia județului Botoșani începe să devanseze tot mai multe județe din România iar locul care până în anii 2010 era numit “polul sărăciei” din țara noastră începe să plătească pentru a-și păstra angajații salarii mai mari decât în multe alte județe.

Bătălia pentru salarii mai mari în județul Botoșani pare însă a fi doar la început, iar odată cu construcția Autostrăzii Moldovei A7, care va atrage investitori în jurul acesteia, la fel cum se întâmplă în toate țările Uniunii Europene, va avea ca prim efect detronarea afacerilor multor patroni ai zilelor noastre, patroni între care pare a fi o “înțelegere nescrisă” pentru plata salariilor mici s-au chiar a salariului minim pe economie.

București, Cluj și Timiș sunt zonele cu cele mai mari salarii medii din țară, conform statisticilor oficiale.

Acestea au și cele mai mult locuri de muncă postate, după cum arată datele centralizate de o platformă de recrutare, citate de Economedia.

Potrivit INS, câştigul salarial mediu net a fost în februarie de 4.876 lei, în creştere cu 17 lei (+0,3%) față de luna ianuarie 2024 și cu 14,2% față de aceeași lună a anului trecut.

Cele mai mari venituri sunt la București, unde salariul mediu este de 6.136 de lei.

Capitala este urmată de Cluj cu 5.766 de lei și Timiș cu 5.278 de lei. Destul de bine stă și Sibiul, cu 5.051 de lei (puțin peste 1.000 de euro).

Botoșaniul se apropie tot mai mult demijlocul clasamentului, în timp ce pe ultimul loc se află Hunedoara.

Valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu net s-au înregistrat în activităţi de servicii în tehnologia informaţiei (inclusiv activităţi de servicii informatice) (11.297 lei), iar cele mai mici în fabricarea articolelor de îmbrăcăminte (2.729 lei), loc unde județul Botoșani încă este fruntaș pe toată România.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 aprilie 2024

Publicat

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 aprilie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 18 aprilie 2024:

Loto 6/49: 27, 12, 41, 10, 21, 18

Loto 5/40: 12, 37, 24, 35, 11, 30

Noroc: 8 3 3 9 1 8 8

Super Noroc: 5 3 1 6 8 9

Noroc Plus: 9 3 1 3 8 7

Joker: 42, 6, 44, 17, 26 + 14

Citeste mai mult

Economie

Prețuri mai MICI pentru clienți la Hidroelectrica. Oferta poate fi accesată până la 31 iulie 2024

Publicat

Hidroelectrica a anunțat o reducere a prețului la energia electrică destinată unor categorii de clienți. Compania a făcut publică oferta la începutul săptămânii curente, relatează alba24.ro. În cadrul programului Business Verde destinat clienților non-casnici, începând cu data de 15 aprilie, prețul energiei electrice active (fără TG, tariful de transport) pentru o perioadă contractuală de 12 luni este de 0,55 lei/kWh.

Prețul energiei electrice active cu TG este de 0,55382 lei/kWh.

Anterior, prețul este de 0,58 lei/kWh.

Prețul energiei electrice active este fix pe o perioadă de 1 an. Termenul de plată este 30 zile de la emiterea facturii.

Ce clienți pot beneficia de ofertă

Potrivit Hidroelectrica, oferta este pentru IMM-uri, companii de stat, ca Metrorex, aeroporturi, spitale, companii din subordinea autorităților locale, instituții publice, biserici, creșe.

Oferta se adresează acestor categorii de consumatori non-casnici cu un consum anual estimat sub 100.000 kWh. Poate fi accesată până la 31 iulie 2024.

”Prețul final facturat va fi determinat în conformitate cu prevederile OUG nr. 27/18.03.2022 în perioada 1 aprilie 2022 – 31 martie 2025, aprobată prin Legea nr. 206/2022 astfel cum a fost modificată și completată prin O.U.G 119/2022 și Legea 357/2022 de aprobare și completare a O.U.G 119/2022”, potrivit companiei.

Clientul va fi facturat la prețul plafonat, dacă prețul total va fi mai mare decât cel plafonat (1 leu/kWh, respectiv 1,3 kWh pentru unii clienți non-casnici).

Hidroelectrica este cel mai mare producător de energie verde din România şi furnizează servicii tehnologice esenţiale pentru Sistemul Energetic Naţional. Compania operează 187 centrale cu o capacitate hidroenergetică de 6,3 GW. Deţine un parc eolian la Crucea, cu o putere instalată de 108 MW.

De asemenea, compania deţine o cotă de 13,09% din piaţa de furnizare.

Citeste mai mult

Eveniment

Comunicat. Cătălin Flutur: Profesia de taximetrist va fi direct reprezentată în Consiliul Municipal

Publicat

Dragi prieteni,

Ne-am obișnuit ca atunci când ieșim în stradă să avem la îndemână un taxi, cât mai repede și cât mai ieftin cu putință.  Îmi permit să cred că puțini dintre noi și de puține ori ne întrebăm dacă nu cumva avem pretenții prea mari. Iată de ce afirm aceasta:

Zilele trecute, mergând prin oraș și dialogând cu oamenii, am fost oprit de câțiva taximetriști și am fost întrebat ce plan am eu, candidatul Flutur, pentru ei. Punctual, au vrut să știe și să audă din  gura mea  cum anume voi proceda din toamnă, când voi fi primar, ca să li se facă și lor dreptate, pentru că în acest moment primăria le ignoră problemele, nu puține și nu ușoare. Nefiind pe deplin avizat (cu subiectul incomplet cunoscut), i-am rugat să ne adunăm și să analizăm împreună problemele la care se referă.

Așa încât, ieri am stat de vorbă. Am rămas uimit să văd câtă lume a venit la întâlnire – o unitate de breaslă mai rar întâlnită în zilele noastre (au fost prezenți în sală peste 70 de șoferi de taxi). La fel de multe au fost și  cele semnalate: de la deszăpezirea greoaie a stațiilor de taxi și banii prea mulți dați în service-uri din cauza carosabilului găurit, prost întreținut, până la lipsa reglementărilor în plan local care să limiteze pirateria și concurența neloială. S-a vorbit foarte apăsat și argumentat despre tarifele actuale care nu sunt câtuși de puțin rentabile pentru cineva care își duce viața doar din taximetrie; pe de o parte, sunt prea mici ca să producă și beneficiul muncii, iar pe de altă parte, dacă ar fi mărite, nu ar mai fi practicabile, transportul altenativ fiind mai avantajos din acest punct de vedere pentru cetățeanul de rând.

Au fost discutate și propuse măsuri pe care primăria și primarul în funcție au refuzat și refuză să le ia în calcul, actuala administrație fiind catalogată ca lipsită de sens pentru viața adevărată a comunității. Din năduf, mai în glumă, mai în serios, din partea concetățenilor noștri a venit ideea înființării unei alte primării, una care să fie pentru oameni și nu pentru a satisface doar interese personale și de grup.

Momentan, având la îndemână pârghii mai mult politice decât administrative, prima mea reacție, venită ca o soluție imediată, a fost de a propune ca reprezentantul acestui domeniu special al transportului public să aibă un loc pe lista noastră de consilieri. Astfel, pe lângă deplina mea susținere care va veni odată cu preluarea noului mandat, profesia de taximetrist să fie direct reprezentată în Consiliul Municipal, încât problemele respective să fie expuse și tratate în cel mai transparent și eficient mod posibil.

Dragi taximetriști, cu respect pentru munca voastră cinstită și atât de necesară botoșănenilor, vă rog să aveți încrederea că cele vorbite vor fi puse în practică, de îndată ce va fi posibil.

Vă urez drum bun și curse îmbelșugate,

Cătălin Flutur

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending