Admitere Academia de Poliție 2023: Academia de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” organizează în 2023 concurs de admitere în ciclul de studii universitare de licență la Facultatea de Poliţie şi Facultatea de Pompieri. A fost publicat regulamentul și calendarul admiterii din acest an.
În Academie concursul de admitere se organizează pe facultăţi:
Facultatea de Poliţie
domeniul de licenţă ,,Ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică”, specializarea „Ordine şi siguranţă publică”, cu durata de 3 ani (180 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ cu frecvenţă redusă
domeniul de licenţă ,,Drept”, specializarea „Drept”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă şi învăţământ la distanţă
Facultatea de Pompieri
domeniul de licenţă ,,Ingineria instalaţiilor”, specializarea „Instalaţii pentru construcţii-Pompieri”, cu durata de 4 ani (240 de credite transferabile), învăţământ cu frecvenţă
Numărul de locuri pe facultăți și specializări va fi stabilit ulterior, prin hotărâre de Guvern.
Admitere Academia de Poliție 2023 – calendar
20-27 iulie: plata taxei de înscriere
până în 30 iulie 2023: înscrieri și transmitere dosare la Academie (unitățile de recrutare)
31 iulie – 4 august: repartizare candidați pe centre zonale de selecție
16 august: afișare listă candidați pentru participare proba sportivă
2-3 septembrie: soluționare contestații; afișare ierarhizare provizorie a candidaților
5-29 septembrie: examinarea medicală și rezolvarea contestațiilor
29 septembrie: rezultate definitive ale candidaților declarați ”admis”
1 octombrie: prezentare candidați pentru înmatriculare (cu excepția celor de la frecvență redusă)
Admitere fără examen la Academia de Poliție în 2023
Unii candidați pot fi admiși fără susținerea probelor scrise. Trebuie însă să fie declaraţi „apt” și, după caz, „promovat” (au îndeplinit baremul minimal de promovare), la proba eliminatorie de evaluare a performanței fizice și la examinarea medicală. De asemenea, trebuie să îndeplinească și celelalte condiţii legale şi criteria specifice pentru admiterea în instituţiile de învăţământ ale M.A.I.
Publicitate
Înscrierea se face pe locurile finanţate de la bugetul de stat.
Aceștia sunt:
candidaţii care, în perioada studiilor liceale au obţinut distincţii (premiile I, II, III, menţiune) la olimpiadele şcolare naționale și/sau internaționale recunoscute de Ministerul Educaţiei la disciplinele din cadrul probelor de evaluare a cunoștințelor pentru facultățile la care se înscriu
copiii polițiștilor/ personalului militar rănit sau decedat într-un accident de muncă ori decedat ca urmare a participării la acțiuni militare, misiuni și operații
copiii militarilor invalizi și ai civililor invalizi care, potrivit legii, au participat la acțiuni militare, misiuni și operații pe teritoriul sau în afara teritoriului Statului Român
Admitere Academia de Poliție 2023 – condiții de înscriere
Recrutarea candidaţilor pentru participarea la concursul de admitere se realizează de către unităţile/ compartimentele de resurse umane/persoanele cu sarcini de recrutare din cadrul inspectoratelor de poliție, jandarmi și Inspectoratelor pentru situații de urgență.
Pentru specialitatea „Penitenciare” (beneficiar – Ministerul Justiţiei) recrutarea candidaţilor se realizează de structurile de resurse umane ale unităţilor penitenciare din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor.
Pentru alți beneficiari, recrutarea candidaţilor se realizează, potrivit protocoalelor încheiate.
La admitere în programele de studii, forma de învățământ cu frecvență, pot participa absolvenţii de liceu cu diplomă de bacalaureat sau echivalentă, precum şi absolvenţii studiilor efectuate în străinătate şi recunoscute de către Ministerul Educației.
Candidaţii pot participa la concursul de admitere la o singură specializare/ program de studii universitare de licență din cadrul unei singure facultăți.
La admitere în Facultatea de Poliție, programul de studii universitare de licență „Ordine şi siguranţă publică”, forma de învățământ cu frecvență redusă, pot participa agenţii/ subofiţerii/ maiştrii militari din M.A.I.
Admitere Academia de Poliție: dosarul de recrutare
Pentru fiecare candidat la învăţământul cu frecvenţă, unitatea care a efectuat recrutarea va trimite la Academie
– cererea-tip de înscriere la concursul de admitere (înregistrată la secretariatul unităţii cu atribuţii de recrutare)
– documentele care atestă absolvirea studiilor liceale, astfel:
diploma de bacalaureat şi foaia matricolă a studiilor liceale, în copii certificate pentru conformitate cu originalul sau copii legalizate (candidați care ai promovat Bacalaureatul înainte de 2023)
sau
adeverință de promovare (candidați care au promovat Bacalaureatul în 2023)
sau
atestatul de recunoaştere a studiilor eliberat de Ministerul Educației, copie certificată cu originalul de către funcţionarul competent/copie legalizată și diploma de bacalaureat sau echivalentă cu aceasta, în traducere legalizată și foaia matricolă din perioada studiilor liceale, în traducere legalizată (candidați care au Bacalaureat/echivalent în afara României, anterior 2023)
Pentru olimpici, copiii polițiștilor/militarilor și candidați din alte țări:
adeverința medicală eliberată de medicul de familie și consimțământul informat
copie după cartea de identitate (pentru cei care şi-au schimbat numele – copie după hotărârea judecătorească sau alte documente privind schimbarea numelui)
copie după certificatul de naştere; copie după certificatul de căsătorie, pentru candidații care şi-au schimbat numele în urma căsătoriei
avizul psihologic sau nota compartimentului de resurse umane, în cazul în care rezultatele evaluării psihologice s-au comunicat pe bază de tabel nominal
cazierul judiciar al candidatului/extrasul de pe cazierul judiciar, solicitat de către compartimentul cu sarcini de recrutare, pe baza consimțământului expres al candidatului
fotografie color 9/12 cm (având scrise pe verso: numele, prenumele tatălui și prenumele candidatului, înscrise cu majuscule, precum și codul numeric personal al acestuia)
declaraţia de confirmare a cunoaşterii şi acceptării condiţiilor de recrutare
La dosarul de recrutare se vor depune copii ale documentelor solicitate, certificate pentru conformitate și semnate atât de către persoana desemnată cât și de către candidat. Copiile certificate pentru conformitate cu originalul se realizează doar după originalul documentelor, nu și după copiile legalizate, care se depun în original.
În cazul candidaţilor înscriși pe locuri distincte (rromi, maghiari, alte minorităţi naţionale etc.) sau în situația absolvenților cu diplomă de bacalaureat proveniți din sistemul de protecție socială, dosarul de recrutare va conține, suplimentar, şi documentele, în original, care atestă îndeplinirea condiţiilor de participare pe aceste locuri.
La Academie se vor trimite numai dosarele/ documentele scanate ale candidaţilor declaraţi „Apt” din punct de vedere psihologic, respectiv cei care potrivit adeverinței medicale eliberate de către medicul de familie ”pot participa la concursul de admitere”.
Admitere Academia de Poliție 2023 – taxa de admitere
Pentru a participa la concursul de admitere, candidaţii sunt obligaţi să achite o taxă de înscriere la concurs, în valoare de 450 lei.
Taxa de înscriere la concursul de admitere se achită în contul de venituri al Academiei de Poliție “Al.I.Cuza” (CF 4266472), deschis la Trezoreria Sector 1 București (cont IBAN: RO35TREZ70120F330500XXXX), după depunerea documentelor de înscriere și exclusiv online, prin: virament bancar, transfer online etc..
Plata taxei se face în perioada 20-27 iulie 2023 (data operațiunii bancare) sau ulterior declarării ”apt” psihologic, până cel mai târziu la 28 iulie 2023 (data operațiunii bancare).
Explicația pe documentul de plată a taxei de înscriere la concursul de admitere va include în mod obligatoriu următoarele informații: CNP candidat și codul unic de identificare atribuit candidatului.
Sunt scutiţi de plata taxei candidaţii:
orfani de unul sau de ambii părinţi
care provin din casele de copii sau din plasament familial
copiii personalului didactic sau didactic auxiliar, în activitate sau pensionaţi
copiii personalului M.A.I., în activitate/ pensionat/ decedat
copiii personalului M.Ap.N., în activitate/ pensionat decedat (numai pentru candidaţii recrutați și selecționați de către M.Ap.N.)
absolvenți ai colegiilor militare din rețeaua M.Ap.N (numai pentru candidaţii recrutați și selecționați de către M.Ap.N.)
copiii funcţionarilor publici cu statut special din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în activitate, pensionaţi sau decedaţi (numai pentru candidaţii la specializarea Penitenciare)
candidații proveniți din sistemul de protecție socială
Solicitările de scutire de taxă pe baza documentelor justificative, vor fi transmise în format scanat .pdf de către candidat la adresa de e-mail admitere@academiadepolitie.ro până la data de 17 iulie 2023.
Admitere Academia de Poliție 2023: etapele și probele de concurs
Concursul de admitere se desfăşoară în următoarele etape:
Etapa I – Susținerea probei eliminatorii de evaluare a performanței fizice (în centrele zonale de selecție)
Etapa a II-a – Proba de evaluare a cunoştinţelor (în centrele zonale de selecție)
Etapa a III-a – Examinarea medicală
În vederea susținerilor probelor de admitere, candidații vor avea asupra lor cartea de identitate/ pașaportul, iar în cazul probei de evaluare a performanței fizice și echipamentul sportiv necesar.
PROBA eliminatorie de evaluare a performanței fizice (sportivă)
Candidații se prezenta în locațiile stabilite și comunicate conform graficului de concurs, cu cartea de identitate/ pașaport, cu echipamentul sportiv necesar și cu cel puțin o oră înainte de începerea probei.
Se acordă calificativ ”promovat” prin notare de la 5 la 1 sau calificativ ”nepromovat”. La proba de evaluare a performanței fizice nu se admit reexaminări, repetări sau contestaţii.
Pentru timpii finali realizaţi de candidaţii la concursul de admitere se acordă note conform tabelului de transformare a timpului final în notă. Pentru candidatul declarat «nepromovat», procedura de selecţie încetează.
Transformarea timpului final în notă (timp final/ notă) – admitere Facultatea de Poliție
≤ 2’20’ 10
2’21’-2’22’ 9,80
2’23’-2’24’ 9,60
2’25’-2’26’ 9,40
2’27’-2’28’ 9,20
2’29’-2’30’ 9,00
2’31’-2’32’ 8,80
2’33’-2’34’ 8,60
2’35’-2’36’ 8,40
2’37’-2’38’ 8,20
2’39’-2’40’ 8,00
2’41’-2’42’ 7,80
2’43’-2’44’ 7,60
2’45’-2’46’ 7,40
2’47’-2’48’ 7,20
2’49’-2’50’ 7,00
2’51’-2’52’ 6,80
2’53’-2’54’ 6,60
2’55’-2’56’ 6,40
2’57’-2’58’ 6,20
2’59’-3’00’ 6,00
3’01’-3’02’ 5,80
3’03’-3’04’ 5,60
3’05’-3’06’ 5,40
3’07’-3’08’ 5,20
3’09’-3’10’ 5,00
≥ 3’11’ Nepromovat
Traseu aplicativ – Facultatea de Poliție 2023
Traseu aplicativ Facultatea de Pompieri 2023
Evaluarea performanţei fizice a candidaţilor constă în parcurgerea în întregime a traseului practic-aplicativ şi a elementelor care îl compun, prin abordarea obligatorie a tuturor obstacolelor, în ordinea stabilită, conform schiţei de mai jos. În situaţiile expres precizate în cadrul prezentei anexe candidatul este penalizat cu 3 (trei) secunde/obstacol.
La final, penalizările acumulate sunt consemnate în borderou şi adunate la timpul cronometrat, rezultând timpul total. În situaţia în care candidatul nu parcurge un obstacol este eliminat din concurs şi declarat „nepromovat”.
Proba se execută în ţinută sportivă decentă adecvată condiţiilor de desfăşurare a probelor în sala de sport (pantofi de
sport, tricou, pantaloni scurţi sau trening). Este declarat „promovat” candidatul care îndeplineşte baremul minim de 2’15”.
Tabelul de transformare a timpului final în notă (timp final / notă)
sub 1’50“, inclusiv 10
peste 1’50“-1’51“, inclusiv 9,80
peste 1’51“-1’52“, inclusiv 9,60
peste 1’52“-1’53“, inclusiv 9,40
peste 1’53“-1’54“, inclusiv 9,20
peste 1’54“-1’55“, inclusiv 9,00
peste 1’55“-1’56“, inclusiv 8,80
peste 1’56“-1’57“, inclusiv 8,60
peste 1’57“-1’58“, inclusiv 8,40
peste 1’58“-1’59“, inclusiv 8,20
peste 1’59“-2’00“, inclusiv 8,00
peste 2’00“-2’01“, inclusiv 7,80
peste 2’01“-2’02“, inclusiv 7,60
peste 2’02“-2’03“, inclusiv 7,40
peste 2’03“-2’04“, inclusiv 7,20
peste 2’04“-2’05“, inclusiv 7,00
peste 2’05“-2’06“, inclusiv 6,80
peste 2’06“-2’07“, inclusiv 6,60
peste 2’07“-2’08“, inclusiv 6,40
peste 2’08“-2’09“, inclusiv 6,20
peste 2’09“-2’10“, inclusiv 6,00
peste 2’10“-2’11“, inclusiv 5,80
peste 2’11“-2’12“, inclusiv 5,60
peste 2’12“-2’13“, inclusiv 5,40
peste 2’13“-2’14“, inclusiv 5,20
peste 2’14“-2’15“, inclusiv 5,00
peste 2’15“ Nepromovat
Admitere Academia de Poliție 2023 – PROBA SCRISĂ
Proba de evaluare a cunoştinţelor se desfăşoară la centrele zonale de selecție.
Proba de evaluare a cunoştinţelor la Facultatea de Poliţie constă în aplicarea unui test grilă la disciplinele: Istorie, Limba română şi Limba străină. Proba la limba străină va fi susţinută la disciplina la care a optat candidatul prin Cererea de participare la concursul de admitere, depusă la unitatea de recrutare. Candidatul poate opta doar pentru una din următoarele discipline: Limba engleză, Limba franceză, Limba germană, Limba spaniolă şi Limba rusă.
Testul grilă se elaborează sub forma unui chestionar cu întrebări din cadrul celor trei discipline ale probei de concurs. Întrebările din chestionar se întocmesc, se evaluează şi se notează separat, pe discipline.
Timpul alocat desfăşurării probei este de 4 ore
Proba de evaluare a cunoştinţelor la Facultatea de Pompieri constă în aplicarea unui Test grilă la disciplinele: Algebră şi Elemente de analiză matematică şi Fizică (Mecanică, Fizică moleculară şi Termodinamică, Electricitate).
Testul grilă se elaborează sub forma unui chestionar cu întrebări din cadrul celor două discipline ale probei de concurs. Întrebările din chestionar se întocmesc, se evaluează şi se notează separat pe discipline.
Timpul alocat desfăşurării probei este de 4 ore
Reguli la proba scrisă
Candidaţii nu au voie să introducă în sălile de concurs niciun material (cărţi, caiete, însemnări etc.) sau dispozitive electronice care le-ar putea servi la rezolvarea subiectelor.
Candidaţii care nu au terminat de completat grila de răspuns o predau în faza în care se află, fiind interzisă depăşirea timpului stabilit pentru proba respectivă.
Antepenultimul și penultimul candidat vor rămâne în sală până la predarea lucrării de către ultimul candidat.
Se consideră tentativă de fraudă şi intenţia candidatului de a comunica cu ceilalţi participanţi în concurs.
Frauda sau tentativa de fraudă constatate ulterior desfășurării probei scrise, ca urmare vizionării înregistrărilor audio-video ale probelor scrise, atrage după sine eliminarea din concurs a candidatului sau pierderea locului obţinut prin fraudă.
Pentru orice nelămurire candidatul este obligat să se adreseze doar responsabilului de sală/corector sau personalului destinat cu supravegherea şi corectarea lucrărilor.
Pentru ca un răspuns să fie considerat corect trebuie să conţină un singur X, iar celelalte trei căsuţe să fie barate cu o linie orizontală.
Evaluarea foilor de răspuns se face, în fiecare sală de concurs, de Comisia de supraveghere a candidaţilor şi corectare a testelor grilă, formată din doi corectori, constituită din personalul de supraveghere de la sala respectivă. Corectarea foilor de răspuns se face în prezenţa candidaţilor.
Notarea lucrărilor la proba scrisă. Cum se calculează media
Lucrările administrate sub formă de test-grilă sunt evaluate astfel încât, indiferent de numărul de puncte alocat fiecărei întrebări din chestionar, nota acordată să se încadreze în sistemul de notare de la 1,00 la 10, un punct fiind atribuit din oficiu.
Formula de calcul aplicată este următoarea:
Nota = (punctele acordate: punctajul maxim) x 9 + 1
Răspunsurile corecte, la disciplinele de concurs, se punctează astfel:
La Facultatea de Poliţie
la disciplina Istorie – 30 de întrebări – fiecare întrebare are alocate 0,3 puncte. La punctajul astfel obţinut se adaugă un punct, conform formulei de mai sus
la disciplina Limba română – 30 de întrebări – fiecare întrebare are alocate 0,3 puncte. La punctajul astfel obţinut se adaugă un punct, conform formulei de mai sus
la disciplina Limba străină – 30 de întrebări – fiecare întrebare are alocate 0,3 puncte. La punctajul astfel obţinut se adaugă un punct, conform formulei de mai sus
La Facultatea de Pompieri
la disciplinele Algebră şi Elemente de analiză matematică – 18 întrebări – fiecare întrebare are alocat 0,5 puncte. La punctajul astfel obţinut se adaugă un punct, conform formulei de mai sus
la disciplina Fizică (Mecanică, Fizică moleculară şi Termodinamică, Electricitate) – 18 întrebări – fiecare întrebare are alocat 0,5 puncte. La punctajul astfel obţinut se adaugă un punct, conform formulei de mai sus
Media de admitere obţinută de către fiecare candidat este media aritmetică a notelor obţinute la proba de evaluare a performanței fizice, respectiv la proba scrisă, cu două zecimale, fără rotunjire.
Nota obținută la proba de evaluare a performanței fizice trebuie să fie minimum 5 (cinci).
Nota la proba scrisă trebuie să fie minimum 5 (cinci) și reprezintă media aritmetică a notelor obținute la fiecare disciplină în parte, cu două zecimale, fără rotunjire.
La fiecare dintre disciplinele probei scrise, candidații trebuie să obțină minimum nota 5 (cinci).
Media de admitere este minimum 5 (cinci), notele fiecăreia dintre cele două probe fiind cuantificate cu câte 50%.
Admitere Academia de Poliție 2023 – afișarea rezultatelor la proba scrisă
Afişarea rezultatelor obţinute la proba de evaluare a cunoștințelor se realizează în etape, generându-se următoarele tipuri de liste:
liste provizorii – cu ierarhizarea candidaţilor, generate după susținerea probei scrise
liste provizorii – cu ierarhizarea candidaţilor, generate după soluţionarea contestaţiilor la proba scrisă.
Admitere Academia de Poliție 2023 – contestații la proba scrisă
După afişarea rezultatelor cu punctajele obţinute la proba de evaluare a cunoștințelor (liste provizorii), candidaţii pot formula şi depune contestaţii, în ceea ce privește baremul de corectare sau corectitudinea numărării și consemnării punctajului obținut pentru propria lucrare.
Termenul de depunere a contestaţiei este de 24 de ore de la data şi ora afişării rezultatului cu punctajul obţinut la proba de evaluare a cunoștințelor (liste provizorii).
Contestaţiile la proba de evaluare a cunoștințelor se transmit online la adresa admitere@academiadepolitie.ro și se soluționează la sediul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, conform calendarului.
Reverificarea foilor de răspuns, care fac obiectul unei contestaţii, se face de către Comisia de soluționare a contestațiilor, iar rezultatul se va afişa la sediul, respectiv site-ul Academiei. Dacă la reverificarea formularelor de răspuns noul punctaj este diferit decât punctajul iniţial, se acordă punctajul rezultat în urma reverificării.
Admitere Academia de Poliție 2023 – criterii de departajare
Pentru departajarea candidaţilor care obţin media generală egală, se aplică succesiv următoarele criterii:
Facultatea de Poliţie
Nota obţinută la disciplina Limba română, în cadrul concursului de admitere
Nota obţinută la disciplina Istorie, în cadrul concursului de admitere
Nota obținută la evaluarea performanței fizice, în cadrul concursului de admitere
Nota obţinută la disciplina Limba străină, în cadrul concursului de admitere.
Facultatea de Pompieri
Nota obţinută la disciplinele Algebră şi Elemente de Analiză Matematică, în cadrul concursului de admitere
Nota obţinută la discipline Fizică, în cadrul concursului de admitere
Nota obținută la evaluarea performanței fizice, în cadrul concursului de admitere.
Departajarea este aplicabilă și pe parcursul desfășurării probei a III-a examinarea medicală pentru determinarea candidaților eligibili a participa la această probă.
Admitere Academia de Poliție 2023: examinarea medicală
Candidații cuprinși în listele provizorii în categoria celor care au promovat proba scrisă după soluționarea contestațiilor se prezintă la unitățile de recrutare în vederea întocmirii fișei medicale.
Examinarea medicală se realizează potrivit prevederilor Ordinului MAI nr. 105/2020, pentru candidații care se încadrează în numărul de locuri scoase la concursul de admitere în ordinea descrescătoare a mediilor obținute la proba scrisă.
Academia afișează la finalul fiecărei zile situația candidaților care au finalizat examinarea medicală, succesiv, până lacompletarea numărului de locuri scoase la concursul de admitere.
Admitere Academia de Poliție 2023: rezultate finale
Sunt declarați admiși candidații care au fost declarați apt medical, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.
Locurile rămase neocupate precum și locurile rămase libere în urma renunțării candidatului sau pierderii locului ocupat prin concurs vor fi completate prin redistribuirea candidaţilor declaraţi „respins” la aceeaşi facultate şi specialitate, pe baza opţiunilor acestora, în ordinea strict descrescătoare a mediilor obţinute (dar nu mai mică de 5,00), aplicându-se criteriile de departajare prevăzute de prezentul Regulament, în cazul mai multor candidaţi cu aceeaşi medie.
Comisia Centrală de Admitere validează rezultatele finale ale concursului cu respectarea strictă a cifrei de şcolarizare aprobate.
Rezultatele finale ale admiterii sunt aduse la cunoștința candidaților prin afișare pe site-ul oficial al Academiei.
Pentru candidaţii declarați „respins”, listele se întocmesc în ordine alfabetică pe facultăţi, separat pe fiecare formă de învăţământ (cu frecvenţă sau cu frecvenţă redusă), menţionându-se în dreptul fiecăruia notele la disciplinele de concurs şi media obţinută
Admitere Academia de Poliție 2023 – Facultatea de Poliție specializarea „DREPT”, forma de învăţământ la distanţă – 4-22 septembrie 2023
4-7 septembrie: înscrierea candidaţilor: on-line la adresa de e-mail CÎFRÎD@academiadepolitie.ro
8-12 septembrie: analiză dosare/ verificarea conținutului documentelor de înscriere și validarea înscrierii de către personalul desemnat din cadrul Centrului
13 septembrie: Afişarea listei candidaților care îndeplinesc condițiile de participare la concurs
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Senatul a adoptat tacit, luni, o propunere legislativă a S.O.S. România care vizează reducerea consumului de droguri în rândul minorilor și al tinerilor prin aplicarea unor sancțiuni progresive și măsuri de reabilitare obligatorii.
Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere și vot s-a împlinit pe 27 iunie, a fost prezentată de președintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus ședința de luni a plenului.
Prin propunerea legislativă se urmărește descurajarea consumului de droguri prin introducerea unor sancțiuni progresive, astfel:
(1) Prima abatere – Consumatorul va fi obligat să participe la un program de consiliere și dezintoxicare pe o perioadă de minimum 3 luni. În caz de refuz, acesta va fi sancționat cu amendă penală de 1.000 de lei.
(2) A doua abatere – Consumatorul va fi sancționat cu amendă penală de 2.000 de lei și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni.
(3) A treia abatere – Consumatorul va fi sancționat cu amendă penală de 3.000 de lei și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 12 luni.
(4) A patra abatere – Consumatorul va fi condamnat la 1 lună de închisoare cu executare și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni post-detenție.
(5) A cincea abatere -Consumatorul va fi condamnat la 2 luni de închisoare cu executare și va fi obligat să urmeze un program de consiliere și dezintoxicare timp de 6 luni post-detenție.
(6) Pentru fiecare abatere ulterioară, pedeapsa cu închisoarea crește progresiv cu 1 lună, până la un maxim de 1 an de închisoare cu executare și va fi supus unui program de monitorizare electronică timp de 12 luni post-detenție.
‘Modelul propus de sancțiuni este inspirat din legislația unor state care au reușit să reducă semnificativ consumul de droguri. Prin creșterea graduală a amenzilor și pedepselor privative de libertate, consumatorii sunt motivați să renunțe la acest obicei înainte de a ajunge în situații critice. În același timp, sancțiunile pemit o intervenție etapizată, evitând aplicarea unor pedepse disproporționate din prima abatere’, se arată în expunerea de motive.
Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. AGERPRES
Primăria Municipiului Botoșani continuă implementarea unuia dintre cele mai ambițioase proiecte de locuințe din ultimii ani: construirea a 64 de apartamente nZEB (Near Zero Energy Building), dedicate tinerilor și specialiștilor din municipiu. Proiectul, în valoare de 29 de milioane de lei, este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și are ca obiectiv creșterea calității locuirii urbane prin soluții moderne și sustenabile.
Stadiul lucrărilor la finalul lunii iunie 2025:
* La primul bloc, construcția a ajuns la etajul 3, iar în prezent se lucrează intensiv la acoperiș;
* La al doilea bloc, lucrările sunt în desfășurare la nivelul fundației, aceasta fiind în curs de execuție.
Elemente cheie ale proiectului:
* Construcții cu consum energetic aproape zero, în conformitate cu standardul nZEB Plus, având performanțe energetice superioare celor impuse de reglementările actuale;
* Montarea de panouri solare, care vor produce energie din surse regenerabile;
* Instalarea a 8 stații de încărcare pentru vehicule electrice, în sprijinul mobilității verzi;
* Amenajarea unui loc de joacă pentru copii, integrat în ansamblul rezidențial, pentru un mediu sigur și prietenos dedicat familiilor.
Durata estimată de execuție a proiectului este de 18 luni.
În imediata vecinătate a acestor imobile, Primăria Municipiului Botoșani va construi și o creșă modernă, cu o capacitate de 40 de locuri, contribuind astfel la extinderea infrastructurii educaționale pentru copiii antepreșcolari.
Primăria Municipiului Botoșani investește constant în viitorul comunității, dezvoltând proiecte cu impact real asupra calității vieții și asigurând un oraș modern, eficient energetic și adaptat nevoilor actuale ale cetățenilor.
Darabani, cel mai nordic oraș din România, ar putea deveni port terestru și un punct cheie în reconstrucția Ucrainei de după război. Autoritățile locale fac demersuri, inclusiv în relația cu Ucraina, pentru deschiderea unui nou punct vamal cu țara vecină, dar și realizarea unui hub economic la graniță, scrie ADEVĂRUL.
Discuțiile privind reconstrucția Ucrainei includ și viitorul zonelor de frontieră care au șansa de a se transforma în adevărate hub-uri economice în apropierea țării vecine. Deja se fac planuri pentru tranformarea unor localități de graniță românești în adevărat hub-uri pentru redresarea economică a țării vecine cu beneficii de ambele părți. Cel mai bun exemplu este orașul Darabani, cea mai nordică localitatea urbană din România, situată pe teritoriul județului Botoșani, chiar lângă zona de frontieră cu Ucraina. Autoritățile județene din Botoșani au început demersurile pentru transformarea orașului, care s-a zbătut decenii la rând în sărăcie și izolare, într-un port pe uscat care să deservească procesului de reconstrucție a Ucrainei.
De la sărăcie și anonimat la mare port de frontieră
Darabani se află în apropierea malurilor Prutului, la frontiera cu Ucraina. A fost ridicat la rangul de oraș abia în anul 1968. După 1990, Darabaniul s-a zbătut într-o sărăcie cruntă, fără locuri de muncă, izolat în nordul țării și fără perspective reale, mai ales pentru tineri. A început să se dezvolte acum aproximativ 10 ani, cu ajutorul fondurilor europene, guvernamentale, dar și al unei asociații care l-a transformat în centru cultural. Autoritățile județene, și nu numai, au planuri mari în oraș, mai ales în contextul discuțiilor privind reconstrucția Ucrainei.
În intervalul 11-12 iunie, a avut loc, la Sighetul Marmației, o întâlnire între autorități județene, reprezenanți ai Agenției pentru Dezvoltare Regională, dar și alte oficialități, finalizată cu semnarea protocolului de cooperare pentru sprijinirea reconstrucției și dezvoltării Ucrainei. Reprezentanții Consiliului Județean Botoșani spun că vor fi alocate fonduri pentru zona de graniță.
„Vor fi cu siguranță fonduri pentru zona asta de graniță care ne privesc pe noi. Și eu insist foarte tare cu zona asta de la Darabani”, spune Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean Botoșani. Acesta mărturisește că a făcut deja demersuri și poartă discuții pentru realizarea unui port pe uscat la Darabani, o investiție uriașă care va transforma orășelul nord-moldav într-un pol al dezvoltării la granița de nord a României.
Publicitate
„Îmi doresc acest port pe uscat la Darabani. Eu cred că zona aceasta o putem lega de Ucraina și putem să creăm aici un pol foarte important pentru stabiliza niște companii în vederea reconstrucției țării vecine”, adaugă Iftime. Concret, ar urma sǎ fie o zonă liberă în care să apară furnizori de materiale, o zonă de tranzit și schimb comercial dinspre România către Ucraina. „O zonă liberă în care potențialii furnizi de materiale fac livrări de-o parte și de alta”, spune șeful Consiliului Județean Botoșani.
O nouă vamă, căi ferate și utilități
Reprezentanții Consiliului Județean Botoșani spun că realizarea portului pe uscat de la Darabani presupune o investiție consistentă, cu asigurarea de utilități, infrastructură rutieră și feroviară modernă, dar și un nou punct vamal. „Noi la Botoșani avem nevoie de un punct de vamă serios prin care să se poată trece atât rutier cât și feroviar. Dacă legăm aceea zonă cu infrastructura necesară și asigurăm toate utilitățile vă garantez că într-un deceniu lucrurile se vor schimba mult”, susține președintele Consiliului Județean Botoșani. În acest sens, Valeriu Iftime a purtat discuții cu reprezentanții români și ucraineni.
„Am vorbit cu cei de la Ministerul Transporturilor, cu guvernatorul de la Cernăuți şi vrem să facem o întâlnire în perioada următoare, în zona Darabani, pe tema asta a graniței și a conectivității între România și Ucraina”, conchide Iftime. Autoritățile spun că un port pe uscat la Darabani ar aduce o dezvoltare fără precedent în zona de nord a Moldovei, transformând-o dintr-o Cenușărească într-o adevărată regină a dezvoltării la frontieră. Conceptul de port pe uscat poate fi întâlnit în mai mult țări ale Uniunii Europene, dar și în Statele Unite ale Americii. Portul pe uscat este ca o platformă de tranzit comercial, dar și cu posibilități industriale, prin linii de servicii, depozitare sau chiar prelucrare.
Curentul se scumpește considerabil de la 1 iulie. Schema de plafonare a prețurilor la energie electrică se încheie luni, după aproape patru ani și jumătate, prețurile urmând a fi stabilite din nou pe piața liberă.
Potrivit ofertelor transmise clienților, curentul se scumpește de la 1 iulie. Noile prețuri ajung până în jurul valorii de 1,5 lei/kWh, ceea ce înseamnă că, în cazul celor cu consum până în 100 KWh, factura s-ar putea dubla.
Începând de marți nu se vor mai aplica prețurile plafonate, de 0,68 lei/kWh, 0,80 lei/kWh și 1,3 lei/kWh, în funcție de consum, consumatorii urmând să plătească prețurile la energia electrică din contractul încheiat cu furnizorul.
Astfel, curentul se scumpește începând de la 1 iulie pentru fiecare consumator – fie casnic, fie non-casnic – după ce consumul va fi facturat la prețul de piață concurențială din contractul pe care îl are semnat cu furnizorul actual.
Consumatorii au însă posibilitatea de a-și schimba furnizorul, online, atunci când găsesc o ofertă mai bună.
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) recomandă consumatorilor să verifice comparatorul de prețuri (AICI), pentru a-și alege oferta pe are o consideră a fi cea mai avantajoasă.
Publicitate
Vouchere de 50 de lei lunar pentru consumatorii vulnerabili
Pentru consumatorii vulnerabili, Guvernul a aprobat în ședința de la finele săptămânii trecute acordarea unui ajutor lunar în valoare de 50 de lei, sub forma unui tichet electronic, pentru plata facturilor la energie electrică.
Această măsură de protecție socială se aplică în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026.
Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei. Peste 2,1 milioane de gospodării din întreaga țară vor putea accesa acest sprijin.
Ajutorul se acordă sub forma unui tichet electronic, care poate fi folosit exclusiv pentru plata facturilor la energia electrică, prin intermediul Poștei Române, fără comisioane sau costuri suplimentare aplicate beneficiarilor.
Cererea se poate depune online, prin aplicația EPIDS gestionată și pusă la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Pentru cei care nu au acces la internet, autoritățile locale și oficiile poștale vor oferi sprijin la completarea solicitării.
Citește și Din iulie, vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent. Cine poate primi tichete de energie și cum se acordă
ANRE recomandă verificarea ofertelor din piață și schimbarea furnizorului în cazul în care găsesc o ofertă mai bună
„Începând cu 1 iulie 2025, se încheie schema de plafonare a prețurilor la energie electrică. Ce trebuie să facem? Să alegem informat. După aproape 4 ani și jumătate de sprijin guvernamental, prețurile la energie electrică vor fi din nou stabilite pe piața liberă.
Pentru a evita o creștere bruscă a facturii, încurajez toți consumatorii să: verifice ofertele din piață folosind comparatorul de prețuri ANRE: https://posf.ro/comparator?comparatorType=electric; să își schimbe furnizorul, rapid și gratuit, direct online, în doar 24 de ore, atunci când găsesc o ofertă mai bună”, a scris președintele ANRE, George-Sergiu Niculescu pe pagina sa de Facebook.
De altfel, ANRE a lansat și o campanie națională de informare publică, destinată consumatorilor de energie electrică, în contextul în care, la data de 1 iulie 2025, va înceta schema de plafonare-compensare aplicabilă prețurilor din sectorul energetic.
„Materialele au fost concepute pentru a ajunge la publicuri variate – de la consumatorul activ din mediul urban, familiarizat cu piața concurențială, până la consumatorul vulnerabil sau ezitant, care are nevoie de informație clară și încredere în proces. Primul spot video are un ton informativ și liniștitor, cu accent pe siguranța procesului de alegere și pe dreptul legal de a schimba furnizorul.
Al doilea spot este mai dinamic, adresându-se consumatorilor mai familiarizați cu piața și care caută control și predictibilitate.
Ambele promovează comparatorul oficial de oferte ANRE și transmit mesajul esențial: ai dreptul să alegi, fără costuri, rapid și informat”, conform comunicatului.
Totodată, președintele autorității a cerut tuturor furnizorilor să trimită notificări clare privind noile prețuri, anunțând sancțiuni în cazul celor care nu fac acest lucru.
Ad
Niculescu a mai subliniat că unii furnizori au început să vină cu oferte mai bune și că mii de portări de contracte au loc zilnic.
„Unii furnizori au început să vină cu oferte mai bune pentru a-și păstra clienții. Mii de portări de contracte de furnizare de energie electrică au loc în fiecare zi. Mesajul meu către furnizori este simplu Nu vă luptați doar pentru a vă menține portofoliul – veniți cu oferte atractive și pentru clienții altor furnizori”, a mai transmis Niculescu pe rețeaua de socializare.
Pentru prosumatori, dacă există un contract în vigoare, rămâne valabil, cu aceeași clauze
Potrivit informațiilor publicate pe site-ul ANRE, în cazul prosumatorilor, dacă aceștia au un contract în vigoare cu un furnizor de energie electrică, acesta rămâne valabil cu aceleași clauze. În ceea ce privește prețul, dacă contractul are termen de expirare după data de 1 iulie, ar trebui să se aplice prevederile și prețul din contract, până la expirarea acestuia, atunci când se va transmite o nouă ofertă.
„Schema de plafonare a prețurilor la energie electrică s-a încheiat, dar drepturile prosumatorilor nu s-au modificat. Dacă aveți o putere instalată de până la 200 kW aveți dreptul la compensare cantitativă direct în factură, iar dacă ați produs mai multă energie decât ați consumat, puteți utiliza cantitatea de energie pe o perioadă de maximum 24 de luni de la data facturării.
Practic, dacă energia electrică produsă în calitate de prosumator este egală cu energia electrică consumată de dumneavoastră, atunci nu ar trebui să fiți impactat de finalizarea schemei de plafonare-compensare. În cazul în care, balanța indică un auto-consum mai mare decât producția, atunci pentru diferență veți plăti prețul final pe care îl regăsiți în contractul de furnizare.
În cazul în care energia electrică produsă de dumneavoastră este cantitativ mai mare decât cea consumată în intervalul de facturare (de obicei lunar), prețul pe care îl veți primi pentru această energie ar trebui să fie egal cu prețul energiei electrice active din contractul de furnizare”, explică reprezentanții ANRE.
Pentru prosumatorii cu putere instalată de peste 200 kW și până în 400 kW, furnizorii sunt obligați să achiziționeze energia electrică produsă și livrată la un preț egal cu prețul mediu ponderat înregistrat în Piața pentru Ziua Următoare în luna în care a fost produsă energia respectivă.
ANRE precizează însă că această calitate de prosumator presupune același furnizor și, în cazul în care doresc să schimbe contractul, atunci trebuie să analizată cu mare atenție balanța de energie electrică livrată versus energia electrică consumată, pentru a vedea dacă, per total, într-un an, există deficit sau surplus de energie electrică, și astfel să stabilească ce este mai convenabil pentru ei.