Connect with us

Actualitate

ADMITERE 2023 la licee profesionale și duale: CALENDAR și condiții de înscriere. Ce trebuie să știe elevii de clasa a VIII-a

Publicat

Publicitate

Admitere liceu 2023 – învățământ profesional de stat și dual. Înscrierile la liceele tehnologice și cele duale se vor derula în perioada 3-7 iulie. Până atunci, elevii de clasa a VIII-a vor afla oferta școlară, cu detalii despre profil și calificări, condițiile de admitere și de derulare a procesului de învățământ, informează alba24.ro

Admitere liceu 2023 – condiții generale pentru învățământ profesional și dual

Media de admitere este calculată în funcție de media la Evaluarea Națională. Însă, dacă numărul celor înscriși este mai mare decât cel din planul de școlarizare, unele unități pot organiza probe de preselecție și se poate ține cont și de mediile anilor de studiu V-VIII, la departajare.

Criterii departajare candidați cu medii egale

Se folosesc în ordine următoarele criterii:

  • nota la Evaluare Națională – proba de limba și literatura română
  • nota la Evaluare Națională – proba de matematică
  • nota la Evaluare Națională – proba de limbă maternă /proba de verificare a cunoștințelor de limbă maternă, pentru candidații care solicită înscrierea la unități de învățământ cu predare în limba minorităților naționale
  • media generală de absolvire a claselor V-VIII

Dacă la o unitate de învățământ, pe ultimul loc, există candidați cu opțiunea exprimată pentru acea unitate școlară și care au mediile de admitere, precum și toate notele/mediile menționate mai sus egale, atunci toți acești candidați sunt declarați admiși la opțiunea solicitată.

Elevii olimpici: Potrivit metodologiei, elevii care au obținut, pe parcursul gimnaziului, premiul I la etapa națională a olimpiadelor școlare organizate și finanțate de Ministerul Educației sau au obținut premiile I, II sau III la competiții internaționale recunoscute de Ministerul Educației, pot fi înscriși în clasa a IX-a, în anul școlar 2023— 2024, peste numărul maxim de elevi în formațiunile/clasele de elevi. Și elevii ucraineni pot fi admiși pentru numărul maxim de elevi/clasă.

Publicitate

Informarea elevilor: Școlile pot organiza ședințele/ acțiunile de instruire cu părinții și elevii pentru prezentarea procedurilor de admitere și a planului de școlarizare, precum și cele pentru completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a, în format fizic sau prin mijloace electronice de comunicare, telefon, e-mail, videoconferință online.

Diriginții claselor a VIII-a au obligația de a informa și a oferi consultanță absolvenților clasei a VIII-a și părinților/reprezentanților legali ai acestora pe parcursul derulării acestor acțiuni.

Cazuri speciale: În cazul admiterii candidaților aflați în cazuri speciale, nu se va depăși numărul maxim de 30 de elevi la clasă și se va respecta, în toate cazurile, ca media de admitere a să fie mai mare sau cel puțin egală cu media de admitere a ultimului admis.

Candidații gemeni se pot redistribui de către comisiile de admitere în clasa celui cu media mai mare sau invers, fără raportarea la media ultimului admis, la specializarea la care se solicită redistribuirea, la cererea părintelui/tutorelui/ reprezentantului legal al elevului.

Acte pentru înscrieri: La depunerea dosarului de înscriere, cartea de identitate, dacă este cazul, și certificatul de naștere se depun în copie, fiind certificate conform cu originalul, pe baza documentelor originale prezentate de candidat, de către membrul/membrii comisiei de admitere de la nivelul unității de învățământ.

Date personale: La comunicarea/afișarea rezultatelor, datele personale ale candidaților: numele, inițiala/inițialele tatălui și prenumele vor fi publicate în formă anonimizată, respectiv coduri individuale.

Informațiile ce conțin datele de identificare a elevilor și rezultatele obținute de aceștia în cadrul admiterii în învățământul profesional și dual sunt: codul individual alocat candidatului, județul de proveniență, școala de proveniență, limba maternă, media de admitere, rezultatele aferente evaluărilor elevului, media de absolvire, unitatea de învățământ în care a fost repartizat, calificarea la care a fost repartizat. Aceste informații se afișează în format letric sau în format electronic la unitățile de învățământ și inspectoratele școlare, dar și pe pagina de internet a Ministerului Educației.

Înscrieri după sesiunile de admitere: Dacă, după derularea celor trei etape de admitere, se mai înregistrează solicitări de înscriere în clasa a IX-a de învățământ profesional și de învățământ dual, până la data începerii cursurilor anului școlar 2023—2024, inspectoratul școlar, prin comisia de admitere, repartizează acești candidați, din 21 august 2023 până la data începerii cursurilor anului școlar, în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere.

CALENDAR ADMITERE 2023 liceu – învățământ profesional de stat – detalii pentru candidați

Pregătirea admiterii

  • 24 februarie: transmiterea de către școli, la IȘJ, pentru avizare, a procedurii de preselecție și a celei de admitere învățământ profesional/dual
  • 1 martie: anunțarea metodologiei de organizare a probei de verificare limbă maternă
  • 1 martie – 12 mai: Săptămâna meseriilor la liceele profesionale/duale
  • 8 mai: afișarea ofertei de școlarizare/formare profesională pe profiluri, domenii și calificări profesionale; transmiterea broșurii de admitere la școli gimnaziale (până în 12 mai)
  • 15 mai – 9 iunie: ședință de instruire cu părinții și elevii
  • 11-12 mai: Târgul Ofertelor Educaționale 2023-2024
  • 10 iunie: anunțarea calendarului de admitere la învățământ seral/frecvență redusă pentru candidații care împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor
  • 4 iulie: depunerea declarațiilor de către părinți pentru candidații care optează să aleagă media la evaluare națională fără rezultatul la proba de limbă maternă
  • 5 iulie: anunțarea ierarhiei la nivel județean a absolvenților de clasa a VIII-a

3—7 iulie 2023: înscrieri

Secretariatele unităților de învățământ gimnazial completează, la cererea elevilor și a părinților/reprezentanților legali pentru minori, fișa de înscriere în învățământul profesional și dual.

  • Fișa cuprinde informațiile privind datele personale ale absolvenților claselor a VIII-a, mediile generale de absolvire, notele și mediile obținute la evaluarea națională din clasa a VIII-a și este tipărită din aplicația informatică centralizată.
  • Eliberarea, de către unitățile de învățământ gimnazial, a fișei de înscriere în învățământul profesional și dual, pentru candidații care solicită aceasta. La solicitarea candidaților care au susținut și promovat probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, unitățile de învățământ gimnazial eliberează, împreună cu fișa de înscriere, și anexa fișei de înscriere completată cu rezultatul la proba/probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă.
  • Se va elibera o singură fișă de înscriere. Nu se eliberează fișe de înscriere elevilor din clasa a VIII-a cu situația școlară neîncheiată, aflați în stare de corigență sau repetenție.

Înscrierea candidaților la unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul profesional, pe baza fișei de înscriere în învățământul profesional și dual.

  • Unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul profesional oferă informațiile și îndrumările necesare pentru completarea de către candidați a opțiunilor pentru calificările profesionale din oferta școlii.
  • Nu pot fi înscriși candidații cu situația școlară neîncheiată, aflați în stare de corigență sau repetenție. Pot participa la această etapă atât candidații romi — nerepartizați pe locurile special destinate acestora, cât și candidații cu CES — nerepartizați pe locurile speciale destinate acestora sau care au renunțat, în scris, la locul ocupat.

7 iulie 2023: afișarea, la sediul unităților de învățământ care au ofertă pentru învățământul profesional, a listei candidaților înscriși în învățământul profesional.

  • La unitățile de învățământ și calificările la care nu se organizează preselecție, iar numărul candidaților înscriși la unitatea de învățământ este mai mare decât numărul de locuri disponibile se afișează și precizări detaliate privind organizarea probelor suplimentare de admitere, inclusiv a eventualelor probe eliminatorii (data, locul de desfășurare, ora, acte necesare de identitate a candidaților, alte detalii organizatorice).
  • Se va preciza dacă se organizează proba suplimentară de admitere pentru toate calificările sau doar la calificarea/calificările profesională(e) la care numărul de candidați depășește numărul de locuri.
  • În situația în care candidații au optat în fișa de înscriere pentru calificări la care nu s-a organizat probă suplimentară de admitere trebuie prevăzută posibilitatea redistribuirii la aceste calificări.

Transmiterea, către comisia de admitere județeană/a municipiului București, a situației cu numărul de candidați înscriși pentru admiterea în învățământul profesional, pentru fiecare calificare profesională.

  • Unitățile de învățământ care organizează preselecție afișează lista candidaților înscriși la învățământul profesional, la calificările pentru care se organizează preselecție, precum și procedura de preselecție.

10—11 iulie 2023: Derularea probei de preselecție în unitățile de învățământ în care s-a decis organizarea acesteia. Comunicarea rezultatelor sesiunii de preselecție de către unitatea de învățământ care a organizat sesiunea de preselecție. Rezultatele probelor de preselecție se afișează la sfârșitul fiecărei zile.

  • Se va preciza și posibilitatea înscrierii candidaților respinși, în aceeași etapă de admitere, la o unitate de învățământ și la calificări la care nu s-au organizat probe de preselecție în învățământul profesional sau probe eliminatorii în învățământ dual, până la termenul stabilit prin calendarul admiterii în învățământul profesional, respectiv în învățământul dual.
  • În situația în care numărul celor admiși în urma preselecției este mai mare decât numărul locurilor disponibile, comunicarea rezultatelor sesiunii de preselecție va fi însoțită de precizarea că urmează o probă suplimentară de admitere.
  • Vor fi făcute publice informații detaliate privind organizarea probei (data, locul de desfășurare, ora, acte necesare de identitate a candidaților, alte detalii organizatorice).

Secretariatele unităților de învățământ care organizează admiterea în învățământul profesional eliberează, la cererea candidaților respinși la preselecție, fișele de înscriere la învățământul profesional și dual în vederea înscrierii la alte unități de învățământ care organizează învățământ profesional sau dual la calificări la care nu s-au organizat probe de preselecție, respectiv probe eliminatorii în cazul învățământului dual.

10—12 iulie 2023:

Ridicarea, de către candidații respinși la preselecție, a fișelor de înscriere la învățământul profesional și dual, de la unitatea de învățământ care a organizat sesiunea de preselecție

  • În situația în care candidații au completat mai multe opțiuni, inclusiv pentru calificări profesionale la care unitatea de învățământ nu a organizat preselecție, aceștia nu vor ridica fișele de înscriere, fiind considerați înscriși pentru celelalte calificări profesionale pe care le-au marcat în fișa de înscriere. În cazul retragerii fișelor de înscriere de către candidații admiși la preselecție, pe locurile eliberate de aceștia pot fi admiși alți candidați care au susținut și promovat proba respectivă de preselecție, în ordinea rezultatelor obținute la această probă.

Înscrierea candidaților respinși la preselecție la unitățile de învățământ care școlarizează în învățământul profesional, la care nu s-au organizat probe de preselecție, pe baza fișei de înscriere în învățământul profesional și dual de stat.

  • Se pot înscrie și alți candidați interesați, care nu s-au înscris în perioadele de înscriere prevăzute mai sus, precum și cei care au renunțat la locul ocupat în sesiunea de preselecție. De asemenea, se pot înscrie și candidați care au fost respinși la probe eliminatorii organizate în învățământul dual.
  • Nu pot fi înscriși candidații cu situația școlară neîncheiată, aflați în stare de corigență sau repetenție. Înscrierea candidaților respinși la unitățile de învățământ care au organizat preselecție și care au ridicat fișa de înscriere se face pe baza aceleiași fișe, prin completarea casetelor pentru următoarea unitate de învățământ și a calificărilor profesionale pentru care optează.

12 iulie 2023:

Actualizarea și afișarea, la sediul unităților de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul profesional, a listei candidaților înscriși la învățământul profesional.

  • La unitățile de învățământ unde numărul de candidați înscriși este mai mare decât numărul locurilor oferite, se vor afișa informațiile legate de proba suplimentară de admitere (data, locul de desfășurare, ora, acte necesare de identitate a candidaților, alte detalii organizatorice).
  • Se va preciza dacă se organizează proba suplimentară de admitere pentru toate calificările sau doar la calificarea/calificările la care numărul de candidați depășește numărul de locuri.
  • Va fi prevăzută, de asemenea, posibilitatea redistribuirii la calificări pentru care nu s-a organizat proba suplimentară, în situația în care candidații au optat în fișa de înscriere pentru aceste calificări.

Transmiterea, către comisia de admitere județeană/a municipiului București, a situației cu numărul de candidați înscriși la învățământul profesional, pentru fiecare calificare profesională

13 iulie 2023: Desfășurarea probei suplimentare de admitere. Afișarea rezultatelor 

  • Se organizează numai la unitățile de învățământ pentru care numărul celor înscriși este mai mare decât numărul locurilor disponibile, în condițiile mai sus menționate referitoare la anunțarea candidaților cu privire la organizarea probei suplimentare de admitere pentru toate calificările sau doar la calificarea/calificările la care numărul de candidați depășește numărul de locuri.
  • La unitățile de învățământ la care, din motive obiective, nu este suficientă o singură zi pentru susținerea probelor de admitere, acestea se pot derula pe parcursul perioadei 10—13 iulie 2023, conform graficului stabilit prin procedura de admitere elaborată și adoptată la nivelul unității de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.

14 iulie 2023:

Depunerea contestațiilor la proba suplimentară de admitere. Rezolvarea contestațiilor. Afișarea rezultatelor la proba suplimentară de admitere în urma rezolvării contestațiilor, de către unitățile de învățământ care au organizat proba.

Calcularea, de către comisiile de admitere din unitățile de învățământ, a mediilor finale de admitere, conform precizărilor de calcul din metodologia de admitere în învățământul profesional.

Transmiterea, la comisia de admitere, a listei candidaților declarați admiși și a celor respinși la admiterea în învățământul profesional, de către toate unitățile de învățământ, indiferent dacă au desfășurat sau nu proba de preselecție/admitere

Validarea, de către comisia de admitere, a listei candidaților declarați admiși în învățământul profesional.

Afișarea, de către unitățile de învățământ care au ofertă pentru învățământul profesional, a listei candidaților admiși și a celor respinși în învățământul profesional.

Afișarea precizărilor privind depunerea dosarelor de înscriere de către candidații admiși, respectiv ridicarea fișelor de înscriere de către candidații respinși.

  • Afișarea de precizări prin care candidații admiși la clase/grupe care, în urma primei etape de admitere, se află sub efectivul minim necesar constituirii formațiunilor de studii sunt înștiințați că, după depunerea dosarelor de înscriere, vor fi înmatriculați sub rezerva completării în urma etapei a II-a de admitere a numărului de locuri minim necesar pentru constituirea formațiunilor de studii.
  • Se va preciza, de asemenea, că, în situația în care nici în etapa a II-a nu se vor ocupa suficiente locuri pentru constituirea efectivelor minime, se poate decide redistribuirea candidaților, prin comisia de admitere, în limita locurilor disponibile, la alte clase sau unități școlare. Redistribuirea va avea loc în cadrul unei ședințe publice la care vor fi invitați să participe.

15—16 iulie 2023: ridicarea fișelor de înscriere în învățământul profesional și dual de către candidații declarați respinși.

  • Candidații respinși la etapa I de admitere în învățământul profesional se pot înscrie în etapa a II-a de admitere în învățământul profesional și în învățământul dual sau în etapele de admitere în învățământul liceal.

17—20 iulie 2023: depunerea dosarelor de înscriere la unitățile de învățământ la care candidații au fost declarați admiși în învățământul profesional.

  • În cazul retragerii fișelor de înscriere sau nedepunerii dosarelor de înscriere de către candidații admiși, pe locurile eliberate de aceștia pot fi admiși alți candidați, în ordinea rezultatelor obținute la admiterea organizată în această etapă, cu condiția încadrării în termenul de depunere a dosarelor de înscriere.

20 iulie 2023: transmiterea de către unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul profesional, la comisia de admitere județeană/a municipiului București, a situației locurilor rămase libere în urma finalizării depunerii dosarelor de înscriere a candidaților admiși în această etapă de admitere

21 iulie 2023: rezolvarea cazurilor speciale de către comisia de admitere.

  • Pentru rezolvarea cazurilor speciale, comisia de admitere județeană/a municipiului București nu va repartiza candidați la calificările la care s-a organizat preselecție.

21 iulie 2023: transmiterea de către comisia de admitere la unitățile de învățământ profesional a situației rezolvării cazurilor speciale.

Transmiterea, de către comisia de admitere județeană/a municipiului București, la toate unitățile de învățământ gimnazial, a situației locurilor libere pentru etapa a II-a de admitere la învățământul profesional din județ/municipiul București.

24 iulie 2023:

Afișarea de către unitățile de învățământ profesional a listei candidaților înmatriculați și a situației cu locurile rămase libere în învățământul profesional, după depunerea dosarelor de înscriere în etapa I de admitere și rezolvarea cazurilor speciale.

  • ISJ/ISMB afișează și publică pe pagina sa de internet lista locurilor libere pentru etapa a II-a de admitere în învățământul profesional din județ/municipiul București.
  • În situația în care candidații au completat mai multe opțiuni, inclusiv pentru calificări profesionale la care unitatea de învățământ nu a organizat preselecție, aceștia vor fi considerați înscriși pentru celelalte calificări profesionale pe care le-au marcat în fișa de înscriere.

Transmiterea de către comisia de admitere din unitatea de învățământ, în format electronic și în scris, către comisia de admitere județeană/a municipiului București a listelor actualizate cu candidații înmatriculați și a situației locurilor neocupate la învățământul profesional

Transmiterea, de către comisia de admitere, la toate unitățile de învățământ gimnazial, a situației locurilor libere pentru etapa a II-a de admitere la învățământul profesional

Afișarea de către toate unitățile de învățământ gimnazial a listei cu locurile libere pentru etapa a II-a de admitere în învățământul profesional

Etapa a doua de admitere: 25 iulie – 7 august

Etapa a treia de repartizări: 8-10 august

CALENDAR ADMITERE 2023 liceu învățământ dual nivel calificare 3 – detalii pentru candidați

24 februarie 2023:  Unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual stabilesc, împreună cu operatorii economici, tipul probelor de admitere și organizarea unor eventuale probe eliminatorii.

  • Elaborarea procedurii de admitere de către unitățile de învățământ care au ofertă pentru învățământul dual, împreună cu operatorii economici/instituțiile publice partenere.
  • Transmiterea spre avizare la ISJ/ISMB a procedurii de admitere, aprobată de consiliul de administrație al unității de învățământ care are ofertă pentru învățământul dual

28 februarie 2023: Transmiterea, de către ISJ/ISMB, la unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual a avizului pentru procedura de admitere.

  • Afișarea, la sediul unităților de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual, a Procedurii de admitere, a numărului de locuri propuse pe domenii de pregătire și calificări profesionale pentru învățământul dual.
  • Se vor preciza perioadele de înscriere și datele planificate pentru eventualele probe de admitere.
  • Se vor afișa informații privind probele de admitere și se va menționa în mod expres dacă se vor organiza probe de admitere, doar în situația în care numărul candidaților înscriși la unitatea de învățământ este mai mare decât numărul de locuri disponibile sau, după caz, independent de numărul de candidați înscriși pe numărul de locuri disponibile. De asemenea, se va menționa dacă se organizează probe eliminatorii.

1 martie 2023:

  • Anunțarea, de către inspectoratele școlare, a metodologiei de organizare a probei de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă.
  • Transmiterea, de către Comisia națională de admitere, a modelului fișei de înscriere în anul școlar 2023—2024 în învățământul profesional și în învățământul dual, precum și a fișei de înscriere pe locurile speciale pentru romi sau pe locurile distinct alocate candidaților cu cerințe educaționale speciale (CES) în unitățile de învățământ de masă

8 mai 2023: Afișarea ofertei educaționale aprobate pentru învățământul dual, concretizată în domenii de pregătire și calificări profesionale, cu evidențierea operatorilor economici parteneri și a locurilor de practică disponibile la fiecare dintre aceștia, la sediile și pe site-urile unităților de învățământ gimnazial, precum și la sediile și pe site-urile unităților de învățământ cu ofertă educațională pentru învățământul dual

  • Crearea bazei de date la nivelul fiecărei unități de învățământ gimnazial și la nivel județean, cuprinzând datele personale ale elevilor din clasa a VIII-a, în Sistemul informatic integrat al învățământului din România (SIIIR), prin verificarea și corectarea, după caz, a informațiilor privind elevii și formațiunile de studiu la care aceștia sunt asociați.
  • Introducerea informațiilor despre admitere în broșura care va cuprinde, în secțiune distinctă, informații despre admiterea în învățământul dual pentru anul școlar 2023—2024.
  • Postarea broșurii pe site-urile inspectoratelor școlare, ale unităților de învățământ profesional și tehnic și ale unităților de învățământ gimnazial

8—12 mai 2023: Transmiterea în unitățile de învățământ gimnazial a broșurilor în versiune tipărită, cuprinzând informațiile privind admiterea în învățământul liceal, în învățământul profesional și în învățământul dual pentru anul școlar 2023—2024

  • Afișarea în unitățile de învățământ gimnazial și pe site-ul acestora a graficului ședințelor de informare a elevilor și părinților cu privire la admiterea în învățământul dual, a metodologiei și a calendarului admiterii, a modului de completare a opțiunilor din fișa de înscriere în învățământul profesional și învățământul dual, precum și a unei adrese de e-mail și a unui număr de telefon dedicate admiterii

19 mai 2023: Transmiterea la Ministerul Educației a broșurilor care cuprind informații despre admitere pentru fiecare județ/municipiul București, în versiune electronică și tipărită

  • Informarea și consilierea elevilor cu privire la oportunitatea de continuare a studiilor în învățământul dual

1 martie—12 mai 2023:

Fiecare unitate de învățământ care, în anul școlar 2022—2023, școlarizează elevi în clasa a VIII-a învățământ gimnazial organizează și desfășoară activități de orientare și consiliere cu elevii de clasa a VIII-a, cu accent pe conștientizarea cerințelor pieței muncii și a oportunităților pentru carieră și pe continuarea pregătirii prin învățământul dual, cu evidențierea oportunităților oferite.

  • Activitățile de orientare și consiliere se derulează cu sprijinul consilierilor școlari ai centrului județean de resurse și asistență educațională (CJRAE)/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională (CMBRAE) și urmăresc pregătirea înscrierii elevilor în învățământul dual.
  • Acțiunile menționate se pot organiza și prin mijloace electronice de comunicare (e-mail, videoconferință online, materiale postate pe paginile de internet ale unităților de învățământ, CJRAE, inspectoratelor școlare etc.).

La nivelul fiecărei unități de învățământ care are ofertă educațională pentru învățământul dual în anul școlar 2023—2024 se desfășoară acțiunea „Săptămâna meseriilor”, cu sprijinul operatorilor economici parteneri, având ca principale scopuri:

  • promovarea învățământului profesional și tehnic, în general, și, în special, a modului de organizare și funcționare a învățământului dual; informare privind condițiile în care elevii pot avea acces la învățământul dual și beneficiile acestei forme de pregătire
  • conștientizarea elevilor din clasa a VIII-a, învățământ gimnazial, cu privire la oportunitatea continuării studiilor în învățământul dual
  • oferta de școlarizare pentru învățământul dual, condiții de admitere.
  • activitatea se poate organiza și prin mijloace electronice de comunicare (e-mail, videoconferință online, materiale postate pe paginile de internet ale unităților de învățământ, CJRAE, inspectoratelor școlare etc.)

15 mai—9 iunie 2023: ședințe/acțiuni de instruire organizate de toate unitățile de învățământ gimnazial cu elevii de clasa a VIII-a și părinții acestora pentru prezentarea metodologiei și a calendarului admiterii, a procedurilor de admitere și a planului de școlarizare în învățământul dual, a aspectelor specific și a modului de completare a opțiunilor din fișa de înscriere în învățământul profesional și dual

17—19 mai 2023: desfășurarea/ echivalarea probelor de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

22 mai 2023: comunicarea rezultatelor la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă. Depunerea contestațiilor (dacă există prevederi metodologice privind contestarea probelor)

26 mai 2023: comunicarea rezultatelor finale, după contestații, la probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

29—30 mai 2023: ridicarea/transmiterea anexelor fișelor de înscriere de la unitățile la care candidații au susținut probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă

16—26 mai 2023: Târgul ofertelor educaționale: unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual vor implica și operatorii economici parteneri. Târgul ofertelor educaționale va avea și o secțiune dedicată ofertei educaționale la nivel regional.

  • Acțiunile menționate se pot organiza și prin mijloace electronice de comunicare (e-mail, videoconferință online, materiale postate pe paginile de internet ale unităților de învățământ, CJRAE, ISJ/ISMB etc.).

15 iunie 2023: transmiterea de către fiecare unitate de învățământ gimnazial către comisia de admitere a bazei de date cu mediile generale de absolvire ale absolvenților clasei a VIII-a, precum și a listei elevilor corigenți, repetenți, cu situația neîncheiată, prin completarea acestor informații în aplicația informatică centralizată

3—7 iulie 2023: înscrieri admitere etapa I

Secretariatele unităților de învățământ gimnazial completează, la cererea elevilor și a părinților/reprezentanților legali pentru minorii care solicită înscrierea în învățământul dual, fișa de înscriere în învățământul profesional și dual cu informațiile privind datele personale ale absolvenților claselor a VIII-a, mediile generale de absolvire, notele și mediile obținute la evaluarea națională din clasa a VIII-a, prin tipărirea acestora din aplicația informatică centralizată.

Eliberarea, de către unitățile de învățământ gimnazial, a fișei de înscriere în învățământul profesional și dual, pentru candidații care solicită înscrierea în învățământul dual

  • La solicitarea candidaților care au susținut și au promovat probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă, unitățile de învățământ gimnazial eliberează, împreună cu fișa de înscriere, și anexa fișei de înscriere completată cu rezultatul la proba/probele de verificare a cunoștințelor de limbă modernă sau maternă.

Înscrierea candidaților la unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual, pe baza fișei de înscriere în învățământul profesional și dual

  • Unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual oferă informațiile și îndrumările necesare pentru completarea de către candidați a opțiunilor pentru calificările profesionale din oferta școlii.
  • Nu pot fi înscriși candidații cu situația școlară neîncheiată, aflați în stare de corigență sau repetenție. Pot participa la această etapă atât candidații romi — nerepartizați pe locurile special destinate acestora, cât și candidații cu CES — nerepartizați pe locurile speciale destinate acestora.

7 iulie 2023: Afișarea, la sediul unităților de învățământ care au ofertă pentru învățământ dual, a listei candidaților înscriși în învățământul dual

În situația în care numărul candidaților înscriși la unitatea de învățământ este mai mare decât numărul de locuri disponibile, precum și în cazul în care s-a decis susținerea de probe de admitere indiferent de numărul de candidați înscriși pe numărul de locuri disponibile, se vor afișa și precizări detaliate privind organizarea probelor de admitere, inclusiv a eventualelor probe eliminatorii (data, locul de desfășurare, ora, acte necesare de identitate a candidaților, alte detalii organizatorice).

  • Se va preciza dacă se organizează probe de admitere pentru toate calificările sau doar la calificarea/calificările la care numărul de candidați depășește numărul de locuri de la calificarea/calificările respectivă(e).
  • Se vor face precizări și referitor la posibilitatea redistribuirii la celelalte calificări pentru care nu s-au organizat probe de admitere, în situația în care candidații au optat în fișa de înscriere pentru aceste calificări.

Transmiterea către comisia de admitere județeană/a municipiului București a situației cu numărul de candidați înscriși pentru admiterea în învățământul dual, pentru fiecare calificare profesională

10—11 iulie 2023: Derularea probelor eliminatorii, în unitățile de învățământ în care s-a decis organizarea acestora. Comunicarea rezultatelor.

  • Se va preciza și posibilitatea înscrierii candidaților respinși, în aceeași etapă de admitere, la o altă unitate de învățământ care organizează învățământ dual la care nu s-au organizat probe eliminatorii sau în învățământul profesional la unitățile de învățământ și calificările la care nu s-au organizat probe de preselecție, până la termenul stabilit prin calendarul admiterii în învățământul dual, respectiv în învățământul profesional.
  • În situația în care numărul candidaților admiși în urma probelor eliminatorii este mai mare decât numărul de locuri disponibile, precum și în cazul în care s-a decis susținerea de probe de admitere indiferent de numărul de candidați admiși în urma probelor eliminatorii, se afișează și precizări detaliate privind organizarea probelor de admitere (data, locul de desfășurare, ora, acte necesare de identitate a candidaților, alte detalii organizatorice).
  • Secretariatele unităților de învățământ care organizează admiterea în învățământul dual eliberează, la cererea candidaților respinși la probele eliminatorii, fișele de înscriere la învățământul profesional și dual în vederea înscrierii la alte unități de învățământ care organizează învățământ profesional sau dual la calificări la care nu s-au organizat probe de preselecție, respectiv probe eliminatorii în cazul învățământului dual.
  • Rezultatele obținute la probele eliminatorii nu pot fi contestate.

10—12 iulie 2023: Ridicarea, de către candidații respinși la probele eliminatorii, a fișelor de înscriere la învățământul profesional și dual de la unitatea de învățământ care a organizat probele

  • În situația în care candidații au completat mai multe opțiuni, inclusiv pentru calificări profesionale la care unitatea de învățământ nu a organizat probe eliminatorii, aceștia nu vor ridica fișele de înscriere, fiind considerați înscriși pentru celelalte calificări profesionale pe care le-au marcat în fișa de înscriere. Candidații vor fi informați că, în cazul în care numărul candidaților care se vor înscrie la calificarea/calificările profesională(e) pentru care au optat va fi mai mare decât numărul de locuri, se va organiza o probă de admitere.
  • În cazul retragerii fișelor de înscriere de către candidații admiși la probele eliminatorii, pe locurile eliberate de aceștia pot fi admiși alți candidați care au susținut și promovat probele respective, în ordinea rezultatelor obținute la aceste probe.

10—12 iulie 2023: Înscrierea candidaților respinși la probele eliminatorii, la unitățile de învățământ la care nu s-au organizat probe eliminatorii, pe baza fișei de înscriere în învățământul profesional și dual

  • Se pot înscrie și alți candidați interesați care nu s-au înscris în perioadele de înscriere prevăzute mai sus.
  • Nu pot fi înscriși candidații cu situația școlară neîncheiată, aflați în stare de corigență sau repetenție. Înscrierea candidaților respinși la unitățile de învățământ care au organizat probe eliminatorii și care au ridicat fișa de înscriere se face pe baza aceleiași fișe, prin completarea casetelor pentru următoarea unitate de învățământ și a calificărilor profesionale din învățământul dual pentru care optează.

12 iulie 2023: Actualizarea și afișarea, la sediul unităților de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual, a listei candidaților înscriși la învățământul dual

Transmiterea către comisia de admitere județeană/a municipiului București a situației cu numărul de candidați înscriși la învățământul dual, pentru fiecare calificare profesională

13 iulie 2023: Desfășurarea probelor de admitere. Afișarea rezultatelor

  • Probele de admitere se organizează numai la unitățile de învățământ și pentru calificările profesionale pentru care numărul elevilor înscriși este mai mare decât numărul locurilor disponibile sau în cazul în care s-a decis susținerea de probe de admitere indiferent de numărul de candidați înscriși pe numărul de locuri disponibile.
  • Se vor face mențiuni referitoare la anunțarea candidaților cu privire la organizarea de probe de admitere pentru toate calificările sau doar la calificarea/calificările la care numărul de candidați depășește numărul de locuri de la calificarea/calificările respectivă(e).
  • La unitățile de învățământ la care, din motive obiective, nu este suficientă o singură zi pentru susținerea probelor de admitere, acestea se pot derula pe parcursul perioadei 10—13 iulie 2023, conform graficului stabilit prin procedura de admitere elaborată și adoptată la nivelul unității de învățământ în colaborare cu operatorii economici parteneri.

14 iulie 2023: Depunerea contestațiilor la probele de admitere. Rezolvarea contestațiilor

  • Rezultatele obținute la probele eliminatorii și la probele orale nu pot fi contestate. Afișarea rezultatelor la probele de admitere în urma rezolvării contestațiilor, de către unitățile de învățământ care le-au organizat.
  • Calcularea, de către comisiile de admitere din unitățile de învățământ, a mediilor finale de admitere, conform precizărilor de calcul din metodologia de admitere în învățământul dual

Transmiterea la comisia de admitere județeană/a municipiului București a listei candidaților declarați admiși și a celor respinși la admiterea în învățământul dual, de către toate unitățile de învățământ, indiferent dacă au desfășurat sau nu probe de admitere

Validarea, de către comisia de admitere județeană/a municipiului București, a candidaților declarați admiși în învățământul dual.

Afișarea, de către unitățile de învățământ care organizează învățământ dual, a listei candidaților admiși și a celor respinși

  • Afișarea precizărilor privind depunerea dosarelor de înscriere de către candidații admiși, respective ridicarea fișelor de înscriere de către candidații respinși
  • Afișarea de precizări prin care candidații admiși la clase/grupe care, în urma primei etape de admitere, se află sub efectivul minim necesar constituirii formațiunilor de studii sunt înștiințați că, după depunerea dosarelor de înscriere, vor fi înmatriculați sub rezerva completării în urma etapei a II-a de admitere a numărului de locuri minim necesar pentru constituirea formațiunilor de studii
  • Se va preciza, de asemenea, că, dacă nici în etapa a II-a nu se vor ocupa suficiente locuri pentru constituirea efectivelor minime, se poate decide redistribuirea candidaților prin comisia de admitere, în limita locurilor disponibile la alte clase sau unități școlare, în cadrul unei ședințe publice la care vor fi invitați să participe.

15—16 iulie 2023: ridicarea fișelor de înscriere în învățământul profesional și dual de către candidații declarați respinși

  • Candidații respinși la etapa I de admitere în învățământul dual se pot înscrie în etapa a II-a de admitere în învățământul profesional și în învățământul dual sau în etapele de admitere în învățământul liceal.

17—20 iulie 2023: Depunerea dosarelor de înscriere la unitățile de învățământ la care candidații au fost declarați admiși în învățământul dual

  • În cazul retragerii fișelor de înscriere sau nedepunerii dosarelor de înscriere de către candidații admiși, pe locurile eliberate de aceștia pot fi admiși alți candidați, în ordinea rezultatelor obținute la admiterea organizată în această etapă, cu condiția încadrării în termenul de depunere a dosarelor de înscriere.

21 iulie 2023: Rezolvarea cazurilor speciale de către comisia de admitere județeană/a municipiului București. Pentru rezolvarea cazurilor speciale, comisia de admitere județeană/a municipiului București nu va repartiza candidați la calificări profesionale pentru care s-au organizat probe eliminatorii și/sau de admitere.

24 iulie 2023: Afișarea, de către unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual, a candidaților înmatriculați și a situației cu locurile rămase libere în învățământul dual după depunerea dosarelor de înscriere în etapa I de admitere și rezolvarea cazurilor speciale

  • ISJ/ISMB afișează și publică pe pagina sa de internet lista locurilor libere pentru etapa a II-a de admitere în învățământul dual din județ/municipiul București.

Etapa a II-a de admitere în învățământul dual: 25 iulie – 7 august

Etapa a III-a de repartizări: 8-10 august

În județul Alba, în anul școlar 2023-2024 vor fi 14 clase de învățământ dual. De asemenea, vor fi clase de învățământ profesional de stat la toate liceele de profil din județ.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Pene de curent de Paști: Prosumatorilor li se recomandă dezactivarea invertoarelor la plecare de acasă

Publicat

Publicitate

Asociația Prosumatorilor și a Comunităților de Energie din România (APCE) le recomandă prosumatorilor care pleacă de acasă de Paște să oprească invertoarele folosind siguranța dedicată acestora, contribuind astfel la menținerea echilibrului în sistemul energetic național, scrie .

Dispeceratul Energetic Național intervine în contextul dezechilibrului între producție și consum. Pentru a evita supraîncărcarea rețelei și eventuale pene de curent, se vor lua măsuri drastice de reducere a producției. Concret, unitățile Hidroelectrica și Elcen vor întrerupe complet activitatea, iar centrala nucleară de la Cernavodă ar putea funcționa la capacitate redusă cu până la 40%, dacă situația o va impune.

Conform unui comunicat al APCE, același apel este adresat și firmelor care au panouri solare, dar nu au activitate sau consum pe timpul zilei în acea perioadă. În preajma Sărbătorilor Pascale, când consumul de energie electrică scade semnificativ, în spațiul public au apărut îngrijorări legate de echilibrul sistemului energetic național, susțin reprezentanții asociației, citați de Agerpres.ro.

Risc de pene de curent de Paști

„De Paște, prosumatorii oferă din nou o lecție de civism <energetic> și facem acest lucru doar pentru a demonstra că surplusul de energie al nostru este o parte din soluție, nu o problemă. Am toată încrederea în experiența echipelor de la Dispeceratul Energetic Național.

Pentru mine, ei sunt la fel de importanți ca și controlorii de trafic aerian”, a afirmat președintele APCE, Dan Pîrșan, în comunicat.

Potrivit sursei citate, prosumatorii pot reduce producția solară cu până la 5%.

Publicitate

Reprezentanții APCE susțin că energia nucleară se poate diminua doar în anumite limite mici, fiind o sursă stabilă și esențială în sistemul energetic.

„Hidrocentralele pot reduce producția la limită, în special pentru a conserva rezervele din lacuri, o practică responsabilă în contextul actual, iar centralele pe gaz sau cărbune pot fi oprite temporar, chiar dacă implică pierderi financiare”, se menționează în comunicat.

Totodată, parcurile fotovoltaice mari, de peste 5 MW, și turbinele eoliene pot fi controlate de Transelectrica. Astfel, acestea pot fi oprite atunci când este necesar.

„Problema reală este la parcurile fotovoltaice comerciale mai mici de 5 MW, care sunt multe și nu pot fi controlate centralizat”, spun reprezentanții asociației. O problemă este reprezentată de lipsa marii stocări în baterii, la care România este „repetentă”.

Prosumatorii contribuie cu doar 30% din totalul energiei fotovoltaice din România – și doar atunci când este soare în toată țara, menționează sursa citată.

„Când tensiunea din rețea depășește 253V, echipamentele prosumatorilor se opresc automat, ca măsură de siguranță. Invertoarele prosumatorilor nu funcționează în condiții de supra-tensiune în rețea peste 253V.

Deci, în lipsa consumului din rețea, prosumatorii nu injectează energie, iar sistemul se autoreglează”, explică reprezentanții asociației.

Consumul de energie de Paște va fi unul mic, iar producția trebuie să fie la un nivel adecvat, pentru a nu exista probleme de adecvanță și de tensiune la nivelul sistemului, motiv pentru care au fost luate măsuri pe fiecare tip de producător, a anunțat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

Producția centralei de la Cernavodă ar putea fi redusă cu până la 40%

Astfel, la Hidroelectrica se vor opri hidroagregate, la Nuclearelectrica puterea ar putea scădea cu până la 40%, în timp ce Elcen va opri unitățile care produc energie electrică. Totodată, prosumatorilor li se recomandă să-și oprească invertoarele, a transmis ministrul după ședința Comandamentului Energetic.

„Perioada cea mai sensibilă va fi duminică, în prima zi de Paște, între orele 11:00 și 16:00. Atunci estimăm un consum care va putea fi în jurul valorii de 2.500 megavați, în scenariul de bază. Este un consum foarte redus.

Gândiți-vă că într-o zi normală de duminică, o zi în care oricum e un consum mai mic decât în timpul săptămânii, discutăm de valori de 5.000, poate 4.000 și ceva MW, deci discutăm de un nivel de două ori mai mic”, a explicat Burduja, după ședința Comandamentului Energetic.

sursa: agerpres

Citeste mai mult

Educație

Directorii școlilor din Botoșani s-au întâlnit cu secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării, SORIN ION

Publicat

Publicitate

Astăzi, 16 aprilie 2025, secretarul de stat din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, domnul Sorin ION,  s-a întâlnit cu directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ din județul Botoșani, pentru a discuta despre provocările și oportunitățile învățământului preuniversitar la nivel național, precum și despre aspecte specifice sistemului educațional local.

Evenimentul, desfășurat în Sala „Mihai Eminescu” de la Hotelul Rapsodia din Botoșani, a avut ca scop consolidarea dialogului între reprezentantul ministerului și directorii școlilor din județul nostru. Printre subiectele abordate s-au numărat implementarea noilor politici educaționale, digitalizarea procesului de învățământ, măsurile de sprijin pentru elevii din medii defavorizate prin programe de prevenire a abandonului școlar, dar și desfășurarea examenelor naționale în anul școlar curent.

Secretarul de stat a subliniat importanța colaborării dintre instituțiile educaționale și autoritățile centrale, evidențiind angajamentul Ministerului Educației și Cercetării de a sprijini dezvoltarea unui sistem de învățământ modern și incluziv.

La întâlnire a participat și președintele Consiliului Județean Botoșani, domnul Valeriu IFTIME, care a subliniat colaborarea excelentă dintre instituția pe care o conduce și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, precum și faptul că autoritățile județene susțin reducerea învățământului simultan până la desființare, în următorii doi ani, pentru desfășurarea unui act educațional optim, prin asigurarea transportului școlar cu microbuze electrice în toate unitățile administrativ-teritoriale care au nevoie.

Directorii prezenți au avut ocazia să își exprime opiniile și să adreseze întrebări cu privire la prioritățile Ministerului Educației și Cercetării în perioada următoare. În cadrul discuțiilor, au fost evidențiate provocările specifice ale școlilor din Botoșani, necesitatea adaptării planurilor cadru și a programelor școlare la provocările educaționale actuale, dar și accesul elevilor și al cadrelor didactice la la resurse educaționale de calitate.

Astăzi, am avut onoarea de a-l primi pe domnul secretar de stat Sorin Ion, în cadrul unei întâlniri extrem de productive cu directorii unităților de învățământ din județul Botoșani. Discuțiile au fost axate pe identificarea soluțiilor pentru îmbunătățirea procesului educațional, sprijinirea profesorilor și dezvoltarea infrastructurii școlare.

Publicitate

Am subliniat importanța colaborării strânse între instituțiile de învățământ, autoritățile județene și Ministerul Educației și Cercetării pentru a asigura elevilor un mediu propice învățării. De asemenea, am discutat despre strategiile pentru reducerea abandonului școlar, despre adaptarea curriculumului la nevoile reale ale societății și reducerea învățământului simultan.

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani rămâne angajat în misiunea de a susține inițiativele care conduc la o educație de calitate, iar întâlnirea de astăzi a demonstrat încă o dată dorința tuturor părților implicate de a face din educație o prioritate reală. Mulțumim domnului secretar de stat pentru implicarea și sprijinul permanent!” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Citeste mai mult

Eveniment

PF Daniel, mesaj de Sfintele Paști: Să arătăm în jurul nostru iubire smerită și milostivă, iertare, pace și bucurie

Publicat

Publicitate

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a transmis miercuri mesajul de Sfintele Paști, în care a subliniat că iubirea smerită și milostivă a Mântuitorului Iisus Hristos este mai tare decât păcatul și moartea.

„Prin iubirea Sa smerită şi milostivă, Domnul Iisus Hristos arată pe Cruce ascultare smerită faţă de Dumnezeu şi iertare milostivă faţă de cei ce L-au răstignit. Astfel, Domnul Hristos ridică sau vindecă păcatul neascultării protopărinţilor Adam şi Eva spre mântuirea lumii şi, totodată, înlocuieşte violenţa ucigătoare cu iubirea pacificatoare”, a evidențiat Părintele Patriarh Daniel.

Mesajul integral:


Iubirea smerită şi milostivă este mai tare decât păcatul şi moartea

După ce a serbat, împreună cu ucenicii Săi, Paştele iudaic, Domnul Iisus Hristos a instituit, Joi seara, un Paşte nou, la Cina cea de Taină, prin care anticipa taina morţii Sale jertfelnice pe Cruce din ziua de Vineri şi Învierea Sa a treia zi (Duminică), pentru a dărui lumii viaţa veşnică. De aceea, Sfântul Apostol Pavel spune: „Paştele nostru Hristos S-a jertfit pentru noi” (1 Corinteni 5, 7).

Centrul sărbătorii Paştelui iudaic este celebrarea minunii trecerii poporului evreu, condus de Moise, prin Marea Roșie, ca pe uscat, pentru eliberarea poporului evreu din robia Egiptului. Însă, la sărbătoarea Paştelui creştin, Biserica noastră celebrează trecerea lui Hristos cu trupul prin jertfa sângeroasă a morţii Sale pe Cruce şi Învierea Sa din morţi cu trupul, pentru a intra în viaţa cerească veşnică din Împărăţia cerurilor.

Publicitate

Prin iubirea Sa smerită şi milostivă, Domnul Iisus Hristos arată pe Cruce ascultare smerită faţă de Dumnezeu şi iertare milostivă faţă de cei ce L-au răstignit. Astfel, Domnul Hristos „ridică” sau vindecă păcatul neascultării protopărinţilor Adam şi Eva spre mântuirea lumii şi, totodată, înlocuieşte violenţa ucigătoare cu iubirea pacificatoare.

Sărbătoarea Sfintelor Paşti ne cheamă pe toţi să arătăm în jurul nostru iubire smerită şi milostivă, iertare, pace şi bucurie, ca fiind daruri ale lui Hristos Cel înviat.

Dorim tuturor românilor din România, de lângă frontierele ei şi din diaspora, pace şi bucurie, sănătate şi fericire, dimpreună cu urarea pascală: Hristos a înviat! Adevărat a înviat!

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (343)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

PREȚUINDU-L PE EMINESCU

 

Facem ce facem și simțim o nevoie acută de întoarcere la Poetul Național. Din această perspectivă, încă un volum bibliofil dedicat lui Eminescu, având un caracter minion (13 / 9), ne propun remarcabilii cercetători Nicolae Iosub și Mihai C. V. Cornaci. Dedicat împlinirii, la 15 ianuarie 2025, a 175 de ani de la nașterea Poetului, volumul se intitulează „Mihai Eminescu în viziunea celor ce l-au cercetat și cunoscut (Editura „Axa”, Botoșani, 2025, 90 de pagini). Cei doi cercetători propun un volum ca un drum pietruit prin viața lui Eminescu, pe care cine îl parcurge găsește răspunsuri la întrebări pe care încă nu și le-a pus. „Arzând de zel”(Goethe), cei doi asigură un caracter dens al informațiilor, transformând volumul într-un poem strălucitor închinat conjudețeanului lor, Eminescu. Autorii pun pe 24 de pagini, sub titlul „Mihai Eminescu, omul deplin al culturii românești”, o parte din biografia și preocupările poetului: Eminescu poet, Eminescu prozator, Eminescu dramaturg,  Eminescu publicist, Eminescu traducător și o altă secvență  care vizează activitățile diverse ale poetului. Pentru că, bănuiesc eu, primele preocupări sunt mai cunoscute, rețin din  activitățile diverse: 1) bibliotecar: „… la biblioteca lui Aron Pumnul de la Cernăuți, la Societatea „România Jună” din Viena, la Biblioteca Centrală Universitară din Iași. Poetul era atras de manuscrisele vechi pe care le achiziționa în fondul de carte al  bibliotecii, cărțile rare, pe care dădea și ultimii bani”; 2) gustul pentru lectură: „… rapiditatea cu care lectura o carte, memoria sa excepțională, l-au ajutat să acumuleze cunoștințe importante, care i-au folosit în viață și în creația sa literară și publicistică”;         3) revizor școlar pe județele Iași și Vaslui: „… activitate care l-a pus în contact cu realitățile satului românesc, modul de organizare, dotarea și valoarea învățământului la sate.  A efectuat peste 250 de inspecții, întocmind rapoarte pentru minister, în care arăta neajunsurile învățământului de la sate și măsurile ce ar fi trebuit luate. El a organizat cursuri de pregătire a învățătorilor, a promovat metodele modern de predare în școli, a promovat manualele școlare cele mai bune și mai utile pentru elevi, cum a fost manualul întocmit de Creangă”.

Deși Eminescu, prin firea sa închisă, nu prea vorbea despre sine, cei doi autori, au citit atent opera eminesciană și au putut pune pe 15 pagini  referiri ale poetului despre el însuși: 1) „Am răsărit din fundul Mării-Negre, / Ca un luceafăr am trecut prin lume, / În ceruri am privit și pe pământ” („Odin și Poetul”); 2) „La facerea lumii, la adițiunea ei, Dumnezeu a greșit cu unul. Acesta am fost eu Dar este o minune că nu există în realitate, ci este doar umbra unei greșeli”; 3) „Ca artist sau ca om de litere e bine ca persoana ta să rămână necunoscută cititorilor săi și cu cât vei fi mai cu talent cu atât aceasta-i mai necesar”; 4) „Noi nu suntem stăpânii limbii, ci limba e stăpâna noastră”; 5) „Când de tine se vorbește. S-a-nțeles de mai nainte / C-o ironică grimasă să te laude-n cuvinte, / Astfel încăput pe mâna a oricui, te va drege, / Rele-or zice că sunt toate câte nu vor înțelege” („Scrisoare I”); 6) „Când eram mic mă duceam la preotul cel bătrân al satului, care, țiindu-mă pe genunchi, îmi dete primele lecțiuni de citire. O dorință nemărginită, o sete arzătoare de studiu se trezise în mine, care, vai, era sâ-mi devie fatală”; 7) „Dar tu știi c-am fost totdeauna caracter melancholic și n-am avut niciodată destul curagiu de viață; prin urmare tot ce gândesc sau fac e azi mai ticăit decât înainte. N-am inimă în mine nici cât e într-o mămăligă, nu gândesc nici la tine, nici la lume, nici la mine însumi”(din scrisoarea către Slavici);   8) „Am trait ca un pustnic, ca un săhastru… Știam prea bine că fondul sufletului meu e desgustul, apatia, mizeria. Eu nu sunt făcut pentru nici o femeie, nici o femeie nu e făcută pentru mine…” (dintr-o scrisoare către Veronica Micle);

Publicitate

Alte pagini sunt dedicate „amintirilor și aprecierilor unor scriitori și oameni ai culturii”. Sunt reținute puncte de vedere ale lui Mihail Sadoveanu, Mircea Eliade, Titu Maiorescu, George Călinescu, Lucian Blaga, Tudor Arghezi, C. Dobrogeanu Gherea, B. P. Hașdeu, Nicolae Iorga, Gala Galaction, Alexandru Vlahuță, Nichita Stănescu, Perpessicius, Emil Cioran, Constantin Noica, Elena Văcărescu, Roza Del Conte, Mite Kremnitz, A. D. Xenopol, Constantin Chiriță, Ioan Slavici, Radu Economu, Alain Guillermou, Nicolae Constantinescu, C. Rădulescu-Motru, Constantin Galeriu, Antonie Plămădeală, Marin Sorescu și Victor Eftimiu.

Din florilegiul expus de autori,  alegem spusele lui Nichita Stănescu: „Mulți, foarte mulți, ar dori să scrie măcar un singur vers ca Mihai Eminescu, dar nimeni, absolut nimeni n-ar accepta să trăiască măcar o singură clipă din viața Domniei Sale. România are 100 de poeți buni, 50 de poeți foarte buni,  10 poeți de geniu și un singur Eminescu”.

Ultimul capitol, „Mihai Eminescu în viziunea celor care l-au cunoscut”, prezintă caracterizări ale lui George Murnu, Matei Eminescu, Ion Luca Caragiale, Regina Carmen Sylva, Mite Kremnitz, Nicolae Petrașcu, Titu Maiorescu, Alexandru Paleologu, Grigore Păucescu și N. Păunescu-Ulmu. Rețin spusele Reginei Carmen Sylva, care l-a cunoscut pe Eminescu în annul 1882, când acesta, însoțit de Titu Maiorescu, face o vizită Reginei: „Eminescu ne părea neliniștit și răvășit, ca venind ndintr-o altă lume, tenebrous, el îmi amintea de Manfred și de Faust, de chipurile palide și răvășite aale marilor romantici. Degetele-I erau lungi și înghețate, obrajii brăzdați de riduri albăstrui, gura foarte expresivă, cu buze fine, îi traducea toate emoțiile. (…) Avea vocea răgușită dar duioasă, ca a turturelelor spre toamnă. Când i-am lăudat versurile, a înălțat din umeri: „Versurile se desprind de noi ca frunzele moarte de pe copaci” – a suspinat el readus o clipă la realitate. Mi-am dat foarte bine seama că din tot ce i-am oferit în timpul vizitei, ceașca de ceai pe care i-am servit-o a fost singurul lucru care i-a făcut plăcere, ceva ce semăna cu sentimental unui zeu servit de-o muritoare”.

Această minunăție bibliofilă se închide cu două poeme dedicate lui Eminescu de Maria Cunțan și Mirela Butacu. Volumul este presărat cu o multitudine de imagini  cu Eminescu, toate aflate în vasta colecție a autorilor.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending