Connect with us

Economie

Actualizarea codurilor CAEN: Care sunt pașii de urmat și cum se completează cererea la ONRC

Publicat

Publicitate

Actualizarea codurilor CAEN: Codurile CAEN ale firmelor se schimbă din 2025, pentru a se alinia mai bine cu realitățile economice actuale și standardele internaționale. Noile reguli introduc clasificarea CAEN Rev. 3, potrivit alba24.ro.

Firmele nou înființate vor folosi direct aceste coduri, iar cele deja existente le vor actualiza treptat, atunci când depun documente la ONRC.

Acest proces urmărește o mai bună aliniere a activităților economice la cerințele moderne.

Actualizarea se face la ONRC, prin portal online, ghișeu sau poștă, cu ajutorul formularelor formularele dedicate. Documentele trebuie să respecte noile coduri CAEN, potrivit termene.ro.

ONRC emite gratuit certificatele actualizate, iar ghidurile detaliate sunt disponibile pe www.onrc.ro.

PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar întreprinderile individuale, maximum 10. Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar va fi nevoie de o cerere nouă pentru a se actualiza la CAEN Rev. 3.

Publicitate

Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență pot fi consultate pe site-ul INS, anunță termene.ro.

Pașii prin care se face trecerea la noile coduri CAEN

  • Firmele noi: Începând din 2025, toate firmele nou-înregistrate trebuie să utilizeze direct codurile CAEN Rev. 3.
  • Firmele existente: Vor trece la noile coduri treptat, fie la inițiativa lor, fie când depun alte documente la ONRC.
  • Actualizări fără modificări majore: Firmele nu trebuie să prezinte acte constitutive actualizate sau alte documente suplimentare dacă doar își actualizează codurile CAEN.

PFAII și IF vor completa un formular specific pentru actualizarea obiectului de activitate.

Cum actualizezi codurile CAEN la ONRC

Depunerea cererii

  • Firme: Folosesc formularul;
  • PFA, II și IF: Folosesc formularul;
  • Cererea poate fi depusă online, la ghișeu sau prin poștă/curier.

Ce trebuie să conțină cererea

  • Bifarea actualizării codurilor CAEN în secțiunea dedicată;
  • Alte mențiuni, dacă este cazul, cu documentele necesare.

Documente necesare

  • Dovada împuternicirii, dacă o altă persoană face cererea;
  • Documentele trebuie să fie întocmite conform CAEN Rev. 3 (ghiduri disponibile pe www.onrc.ro).

Aspecte importante

  • Actualizarea poate implica detalii sau modificări în clasele CAEN, conform tabelului de corespondență;
  • PFA pot avea maximum 5 clase CAEN, iar II maximum 10, conform OUG nr. 44/2008;
  • Cererile depuse până la 31 decembrie 2024 vor fi soluționate conform CAEN Rev. 2, dar trecerea la CAEN Rev. 3 va necesita o nouă cerere.

Eliberarea certificatelor

  • Certificatele de înregistrare actualizate sunt emise gratuit;
  • Cele vechi rămân valabile până la actualizare.

Resurse suplimentare

  • Structura CAEN Rev. 3 și tabelul de corespondență sunt disponibile pe site-ul INS: https://insse.ro/cms/ro/caen.

Actualizarea codurilor CAEN: Cum trebuie completată cererea

Pentru firme se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3” din formular, fără alte documente suplimentare decât dovada împuternicirii, dacă este cazul. Dacă se solicită și alte mențiuni, acestea trebuie specificate în cerere.

PFA, II, IF se completează secțiunea „Actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3”. Alte mențiuni pot fi incluse în formular, dacă este cazul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Prins cu acte false la frontieră în vama Racovăț. A spus că voia doar să ajute o tânără

Publicat

Publicitate

Un bărbat cu dublă cetățenie, română și ucraineană, în vârstă de 44 de ani, este cercetat penal de polițiștii de frontieră după ce a fost prins transportând două documente false la intrarea în România. Incidentul a avut loc vineri, 12 aprilie, în jurul orei 15:30, în Punctul de Trecere a Frontierei Racovăț, aflat în subordinea ITPF Iași.

Bărbatul, aflat la volanul unui autoturism înmatriculat în Ucraina, s-a prezentat pentru efectuarea formalităților de intrare în țară. În urma unei suspiciuni apărute în cadrul profilului de risc, polițiștii de frontieră au efectuat un control amănunțit asupra vehiculului și al persoanei. Astfel, în borseta bărbatului au fost găsite ascunse o carte de identitate aparent emisă de autoritățile poloneze și un permis de conducere cu însemnele autorităților din Ucraina, ambele conținând datele și fotografiile altor persoane.

Verificările ulterioare au confirmat că documentele nu corespund condițiilor de formă și fond ale unor acte autentice, fiind false.

Întrebat despre cele descoperite, bărbatul a declarat că a fost rugat de o tânără să transporte documentele în România și că ar fi primit, în schimb, suma de 10 euro pentru acest „serviciu”.

În cauză, polițiștii de frontieră au deschis un dosar penal și continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunii de complicitate la fals material în înscrisuri oficiale.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Peste 600 de elevi s-au întrecut la Concursul Interjudețean „Start spre performanță”, organizat la Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani

Publicat

Publicitate

Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani a găzduit sâmbătă, 12 aprilie 2025, proba de limba română a Concursului Interjudețean „Start spre performanță”, un eveniment organizat în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

Proiectul interjudețean multidisciplinar „Start spre performanță” este înscris în Calendarul proiectelor de educație extrașcolară regionale și interjudețene care se desfășoară în România, în anul școlar 2024-2025, fără finanțare din partea Ministerului Educației și Cercetării, nr. 24380/22.01.2025, la poziția 258.

În fiecare an, sute de copii sunt motivați să participe la acest concurs, pregătindu-se pentru a reprezenta cu succes școlile din care provin, concursul având ca obiectiv general promovarea ideii de competiție și de performanță și se adresează elevilor cu aptitudini deosebite pentru limba română, matematică și limba engleză.

La prima probă din acest an școlar s-au prezentat peste 600 de elevi, de la clasa a II-a până la clasa a VIII-a.

„Concursul reprezintă o oportunitate excelentă pentru elevii din clasele II-IV de a-și demonstra talentul și pasiunea pentru limba română. Această competiție pune accent pe creativitate și pe gândirea critică încă de la cele mai fragede vârste, oferind un cadru stimulativ pentru dezvoltarea ulterioară a copiilor.” a transmis profesor Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

Ce trebuie să verificați când cumpărați carne, ouă, dulciuri și vinuri pentru Paște. Sfaturi utile de la ANPC

Publicat

Publicitate

Directorul Direcției Generale Control și Supraveghere Piață din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a transmis o serie de recomandări pentru cumpărătorii care se pregătesc de sărbătorile pascale. Printre sfaturile oferite se numără verificarea cu atenție a termenului de valabilitate al produselor, precum și achiziționarea acestora doar din spații special amenajate și autorizate, mai ales în cazul cărnii, ouălor, dulciurilor și vinurilor.

Potrivit lui Paul Anghel, perioada premergătoare Paștelui este una de vârf pentru comerțul cu produse alimentare. Echipele ANPC – Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sunt deja pe teren în toată țara, desfășurând acțiuni de consiliere, prevenire și control, pentru a ne asigura că ceea ce ajunge pe masa de sărbători este sigur pentru consum.

La ce trebuie să fiți atenți când cumpărați carne, ouă, dulciuri și vinuri de Paști

Reprezentantul ANPC a oferit mai multe recomandări pe care consumatorii trebuie să le aibă în vedere atunci când fac cumpărăturile.

Carne și produse din carne (inclusiv miel):

  • Cumpărați doar din locuri autorizate (măcelării, magazine, piețe amenajate), cu ștampilă sanitar-veterinară.
  • Nu cumpărați din portbagajele mașinilor, chiar dacă prețul e mic.
  • Carnea trebuie să aibă un aspect proaspăt, miros plăcut, fără mucus sau culoare modificată.
  • Verificați prețul de la raft cu cel de pe bon!

Ouă:

  • Luați-le doar din spații autorizate, păstrate la rece.
  • Evitați ouăle fisurate, murdare sau păstrate la temperatura mediului ambiant.
  • Coaja trebuie să fie întreagă, iar la spargere albușul să fie dens, gălbenușul semiglobulos.
  • În cazul ouălor vrac, trebuie să fie afișate clar: calitatea, greutatea, metoda de creștere și data valabilității.

Vopsea de ouă:

Publicitate
  • Alegeți doar produse autorizate, cu etichetă completă: producător, ingrediente, instrucțiuni, dată de valabilitate.
  • Nu folosiți vopsele tipografice sau textile – pot fi toxice!

Produse de patiserie (cozonaci, checuri):

  • Cumpărați din locuri curate, autorizate.
  • Personalul trebuie să poarte echipament de protecție, iar produsele neambalate să fie bine protejate și servite cu ustensile.
  • Etichetele trebuie să arate clar ingredientele (inclusiv alergenii) și data de valabilitate.

Ciocolată, produse din cacao:

  • Verificați eticheta: denumirea, producătorul, data durabilității, conținutul de cacao.
  • Atenție la ambalaje deteriorate și produse fără traducere în limba română!
  • Nu cumpărați de la vânzători ambulanți!

Vin și băuturi alcoolice:

  • Eticheta trebuie să includă producătorul, concentrația alcoolică, volumul, tipul vinului și originea.
  • Verificați dacă lichidul este limpede și fără impurități.
  • Pentru băuturile spirtoase – eticheta trebuie să respecte normele Ministerului Finanțelor.

Pentru orice sesizare referitoare la un produs neconform, cumpărătorii pot solicita reprezentantului operatorului economic înlocuirea acestuia sau au la dispoziție platforma oficială www.anpc.gov.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Cinci botoșăneni trimiși în judecată pentru dare de mită. Au încercat să mituiască polițiști rutieri cu sume între 200 și 2.650 de euro

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a anunțat că a dispus trimiterea în judecată, în stare de libertate, a cinci persoane acuzate de comiterea infracțiunii de dare de mită, în cinci cauze distincte. Potrivit anchetatorilor, faptele au fost comise pe parcursul anului 2024, pe raza județului Botoșani, în contextul unor controale efectuate de poliția rutieră. 

În două dintre cazuri, inculpații, în calitate de conducători auto, au încercat să îi convingă pe agenții de poliție rutieră să nu întocmească acte de constatare privind săvârșirea unor infracțiuni rutiere. Unul dintre aceștia a promis suma de 400 de euro, în timp ce altul a oferit direct 2.650 de euro cu titlu de mită.

În celelalte trei situații, șoferii au încercat să scape de sancțiuni contravenționale – unele dintre acestea presupunând și suspendarea permisului de conducere – oferind agenților de poliție câte 200 de lei.

Parchetul a solicitat instanței confiscarea sumelor oferite sau remise cu titlu de mită, conform prevederilor legale în vigoare.

Autoritățile subliniază că această etapă procesuală reprezintă finalizarea cercetărilor penale și sesizarea instanței de judecată cu rechizitoriul. Totodată, se reamintește că inculpații beneficiază de prezumția de nevinovăție până la pronunțarea unei hotărâri definitive.

“Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, a transmis Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending