Connect with us

Actualitate

Activitatea notarială electronică: Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la notar, în anumite situații

Publicat

Publicitate

Activitatea notarială electronică. Guvernul a aprobat, joi, un proiect de lege privind activitatea notarială electronică. Prin intermediul unei platforme denumită Top-not, notarii vor putea legaliza documente și în variantă digitală care să aibă aceeași valoare ca și documentele pe hârtie, scrie alba24.ro

În plus, în anumite situații nu va mai fi nevoie de prezența fizică a cetățenilor la cabinetele notariale. Noile măsuri ar urma să fie aplicate din anul 2026. 

Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.

„Toate actele şi procedurile notariale electronice vor fi integrate într-o singură platformă IT, denumită Top-not, gestionată de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România”, a scris ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan, pe Facebook.

„Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică”, a explicat ministrul Justiției, Alina Gorghiu.

Potrivit acesteia, printre beneficiile proiectului se află şi sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor, precum şi degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale.

Publicitate

Proiectul de lege aduce multiple beneficii pentru profesia de notar public, prin modernizarea și eficientizarea activității acestei profesii, și pentru mediul de afaceri național și internațional, permițând accesul simplificat și rapid la serviciile notariale, eliminând obstacolele distanței fizice și oferind o modalitate sigură de stocare și administrare a documentelor notariale. Actele și documentațiile întocmite în formă electronică vor fi administrate în condiții de securitate, păstrând confidențialitatea și integritatea informațiilor, cu respectarea secretului profesional.

Activitatea notarială electronică. Ce reprezintă actul notarial în formă electronică

Potrivit proiectului, actul notarial în formă electronică, purtând semnătura electronică calificată a notarului public, precum și sigiliul electronic calificat al Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România, aplicat de platforma Top-not, va fi de autoritate publică și va produce aceleași efecte juridice ca același act notarial întocmit pe suport hârtie.

Notarii publici care optează pentru îndeplinirea actelor și procedurilor notariale în formă electronică vor avea obligația să solicite Uniunii, în prealabil, autorizația pentru desfășurarea activității în această modalitate, precum și accesul la platforma Top-not și la programul informatic unic privind registrele biroului notarial.

Pentru îndeplinirea unui act sau a unei proceduri notariale în formă electronică, părțile vor sesiza notarul public printr-o cerere semnată cu semnătură electronică calificată.

Actele sau procedurile notariale vor putea fi îndeplinite în formă electronică numai la sediul profesional al notarului public, dacă părțile sunt prezente fizic și semnează actul cu semnătură electronică calificată.

La cererea părților, poate fi întocmit în formă electronică orice act notarial prevăzut de lege, cu respectarea normelor de competență teritorială.

Ce proceduri notariale se vor putea îndeplini în formă electronică

Potrivit proiectului aprobat de Guvern, notarul public va putea îndeplini în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, următoarele acte și proceduri notariale:

  • consultații juridice scrise cu caracter notarial;
  • primirea și păstrarea documentelor în formă electronică în arhiva electronică notarială;
  • darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică;
  • legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

De asemenea, va putea fi îndeplinită în formă electronică, fără prezența fizică a solicitantului, și încheierea de îndreptare a erorilor materiale și, după caz, de completare a omisiunilor vădite privind anumite acte și proceduri notariale, respectiv darea de dată certă înscrisurilor în formă electronică și legalizarea semnăturii interpretului și traducătorului autorizat de pe traducerile în formă electronică.

Activitatea notarială electronică: Operațiuni prin mijloace electronice, în procedura succesorală

În procedura succesorală notarială vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii privind deschiderea procedurii, însoțită de certificatul de deces în formă electronică;
  • transmiterea cererii de amânare și comunicarea noului termen stabilit;
  • transmiterea cererilor de repunere pe rol a unui dosar succesoral;
  • transmiterea cererilor privind suspendarea procedurii succesorale;
  • transmiterea cererilor de inventariere a bunurilor ce au aparținut defunctului și a celor pentru punerea de sigilii;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

În procedura autentificării înscrisurilor, vor putea fi îndeplinite, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererii de îndeplinire a procedurii;
  • verificările și comunicările în/către registrele publice, după caz;
  • transmiterea documentelor necesare în formă electronică;
  • transmiterea cererilor privind îndreptarea sau completarea actelor care prezintă erori materiale sau omisiuni vădite;
  • transmiterea către Oficiul Național al Registrului Comerțului a actelor privind societățile;
  • transmiterea de către notarul public a altor cereri, însoțite, după caz, de documentația aferentă, în vederea îndeplinirii acestei proceduri.

Încheierile privind îndreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vădite dintr-un act notarial întocmit pe suport hârtie nu pot fi întocmite în formă electronică.

În exercitarea activității notariale, pot fi îndeplinite de către notarul public, prin mijloace electronice, fără prezența fizică a părților, următoarele operațiuni:

  • transmiterea cererilor adresate instituțiilor și autorităților publice;
  • comunicarea cererilor și a oricăror alte documente pentru efectuarea operațiunilor de publicitate imobiliară;
  • solicitarea înregistrării fiscale a contribuabililor, la cererea acestora, ca urmare a îndeplinirii unor acte și proceduri notariale care necesită această operațiune;
  • îndeplinirea formalităților, la solicitarea părții, în vederea exercitării dreptului de preempțiune, în cazurile prevăzute de lege;
  • obținerea oricăror înscrisuri, certificate, avize și autorizații necesare întocmirii actelor și procedurilor notariale.

Eliberarea duplicatelor de pe înscrisurile notariale în altă formă decât cea în care au fost întocmite

La cererea oricăreia dintre părți, a succesorilor acestora, a reprezentantului legal sau convențional, precum și a oricărei persoane care justifică un drept sau un interes legitim, notarul public va putea elibera un duplicat în formă electronică al unui act notarial original pe suport hârtie aflat în arhiva sa, denumit E-duplicat. În cazul în care calitatea de notar public a încetat, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, E-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

La cererea oricăreia dintre persoanele menționate anterior, notarul public care a întocmit actul poate elibera un duplicat pe suport hârtie al unui act notarial original în formă electronică, aflat în arhiva Top-not, denumit A-duplicat. În cazul în care notarul public nu mai este în funcție, iar arhiva acestuia este preluată de către Camera Notarilor Publici, A-duplicatul se eliberează de către un alt notar public desemnat de Președintele Colegiului director al Camerei, indiferent de data întocmirii acestui act.

În textul duplicatului se reproduc cuvânt cu cuvânt atât cuprinsul înscrisului original, cât şi cel al încheierii prin care s-a încuviințat întocmirea acestuia. În locul semnăturii originale se menționează numele de familie şi prenumele fiecărui semnatar.

Duplicatul va avea aceeași forță probantă ca înscrisul original.

Pe prima pagină a duplicatului eliberat se va face mențiunea E-duplicat sau A-duplicat, după caz.

Emiterea copiei legalizate de pe înscrisuri într-o altă formă decât cea în care acestea au fost întocmite

Notarul public va elibera copii legalizate în formă electronică numai de pe înscrisurile originale pe suport hârtie prezentate de părți.

Se vor putea legaliza copii electronice atât de pe un înscris original pe suport hârtie în întregime, cât şi de pe părţi determinate ale acestuia, după confruntarea copiei electronice cu originalul. Copia electronică în extras cuprinde și elementele esențiale ale înscrisului şi nu poate denatura înţelesul şi conținutul înscrisului.

Notarul public va elibera copii legalizate pe suport hârtie ale actelor originale în formă electronică, după confruntarea copiei pe suport hârtie cu originalul în formă electronică.

Se vor putea legaliza copii pe suport hârtie numai de pe un înscris original în formă electronică în întregime.

Potrivit proiectului, legea va intra în vigoare în termen de 1 an și 6 luni de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Părinții care nu își duc copiii agresori la consiliere psihologică ar putea face închisoare. Proiect de lege depus în Parlament

Publicat

Publicitate

Un proiect de lege depus recent în Parlament propune înăsprirea sancțiunilor pentru părinții minorilor care comit acte de violență și nu respectă obligația de a-i duce la consiliere psihologică. Conform inițiativei legislative, aceștia ar putea fi pedepsiți cu închisoare de la 1 la 3 ani.

În prezent, singura măsură aplicabilă părinților era o simplă amendă, însoțită de recomandarea consilierii psihologice pentru copilul agresor – o recomandare care, în multe cazuri, rămânea neaplicată. Deputatul PNL Florin Roman, inițiatorul proiectului, a subliniat că legislația trebuie să fie mult mai clară și fermă pentru a combate eficient fenomenul delincvenței juvenile.

„Este nevoie de măsuri dure, astfel încât părinții minorilor violenți să înțeleagă că, dacă nu își supraveghează copiii, riscă viitorul întregii familii”, a declarat parlamentarul. El a adăugat că, în cazul în care un minor comite o faptă cu violență, dar nu răspunde penal din cauza vârstei, se poate dispune măsura plasamentului într-un centru rezidențial specializat.

Proiectul prevede și obligativitatea direcțiilor județene de asistență socială și protecția copilului de a înființa cel puțin un astfel de centru în fiecare județ. Acestea ar urma să ofere consiliere și sprijin pentru reintegrarea socială a copiilor care au săvârșit fapte penale, dar nu pot fi trași la răspundere penală.

Inițiativa vine pe fondul creșterii numărului de cazuri de violență în rândul minorilor, semnalate în spațiul public, și reflectă o preocupare tot mai accentuată pentru responsabilizarea părinților și consolidarea cadrului legal de prevenție. Proiectul urmează să fie dezbătut în comisiile de specialitate ale Parlamentului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Pericol invizibil în mediul online: DNSC avertizează că noi programe Infostealer fură date personale fără a lăsa urme

Publicat

Publicitate

Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) avertizează cu privire la o nouă amenințare informatică gravă: proliferarea programelor malware de tip Infostealer, care fură date personale fără a lăsa urme vizibile.

Aceste aplicații periculoase acționează discret, fără să afecteze performanțele dispozitivului, dar reușesc să sustragă parole, date bancare, documente și alte informații sensibile, fără ca utilizatorii să conștientizeze pericolul.

Specialiștii explică faptul că acest tip de malware ajunge pe telefoane sau computere prin intermediul fișierelor descărcate de pe platforme nesigure, al linkurilor sau atașamentelor primite prin email sau aplicații de mesagerie, ori chiar prin simpla accesare a unor site-uri compromise. Infecția se produce fără semnale vizibile, ceea ce face detectarea extrem de dificilă în lipsa unor soluții de securitate performante.

Pentru a evita compromiterea datelor, DNSC subliniază importanța prudenței în mediul digital. Utilizatorii ar trebui să evite instalarea de programe din surse neoficiale, să fie atenți la mesajele primite de la expeditori necunoscuți și să folosească aplicații de securitate actualizate. Totodată, activarea autentificării în doi pași pentru conturile personale adaugă un nivel suplimentar de protecție împotriva accesului neautorizat.

Amenințările informatice de tip Infostealer sunt greu de detectat, dar extrem de eficiente în extragerea datelor. DNSC reamintește că siguranța în mediul digital nu este o opțiune, ci o necesitate.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Sorin Grindeanu preia interimatul la conducerea PSD, după demisia lui Marcel Ciolacu

Publicat

Publicitate

Marcel Ciolacu a anunțat, marți, că și-a încheiat mandatul de președinte al Partidului Social Democrat ‘cu inima plină de recunoștință și respect’ față de toți cei care i-au fost alături în acest proiect.

‘Azi am făcut un pas dificil, dar necesar: mi-am încheiat mandatul de președinte al Partidului Social Democrat, cu inima plină de recunoștință și respect față de toți cei care mi-au fost alături în acest proiect. A fost o onoare să conduc partidul care a dus România în NATO. Partidul care a deschis ușile către Uniunea Europeană. Partidul care a pus, recent, și ultimul punct pe harta integrării europene, prin intrarea în spațiul Schengen. Nicio altă forță politică din această țară nu are în istoria sa realizări legate atât de solid de progresul național. De aceea, PSD rămâne cel mai puternic brand politic românesc de care noi, social-democrații, și toți cei care ne susțin trebuie să fim mândri și de care să nu ne îndoim vreodată’, a scris Ciolacu, pe Facebook.

El le-a mulțumit colegilor, menționând că PSD are oameni ‘extraordinari’ și are toată încrederea că partidul va continua ‘să fie forța principală a echilibrului și progresului în România’.

‘Fiecare dintre cei cu care am stat de vorbă în acești ani m-a învățat ceva și m-au făcut mai bun. Avem oameni extraordinari în partid. Oameni curajoși, uneori tăcuți, dar neobosiți. Mă înclin în fața fiecăruia. Voi sunteți sufletul acestui partid. Nu sigla, nu funcțiile – ci voi! Am trăit împreună ani plini. Am avut parte de succese, dar și de momente în care, cu siguranță, am greșit. Dar, niciodată nu am vrut să fac rău țării mele și românilor. Asta a fost și va rămâne credința mea. Am pus pe primul loc stabilitatea țării și interesele cetățenilor, chiar și atunci când am fost criticat pentru compromisuri dificile. Au fost decizii grele, dar necesare pentru a evita derapaje periculoase și pentru a păstra o direcție clară, europeană și democratică pentru țară, într-o perioadă cu război la graniță și multiple crize suprapuse’, a afirmat Marcel Ciolacu.

Potrivit acestuia, este timpul ca alți colegi să preia conducerea, să ducă PSD mai departe, spre un partid modern, mai adaptat realității actuale, dar care să rămână aproape de oameni.

Publicitate

‘Cei care vin trebuie încurajați și susținuți cu toate forțele. Viitorul acestui partid stă în mâinile celor care cred cu adevărat în valorile solidarității, echității și justiției sociale. Trebuie să ne reamintim că PSD este România profundă. Este vocea celor mulți. Este speranța celor care nu strigă și nu apelează la violență pentru a se face auziți, dar care așteaptă soluții pentru viața lor. Este puterea celor simpli, a mamelor care își cresc copiii, a pensionarilor care au clădit această țară și a tuturor celor care muncesc zi de zi pentru familiile lor și pentru un viitor demn. Iar dacă uneori am uitat asta, dacă uneori ne-am pierdut busola și am uitat cine suntem cu adevărat, atunci trebuie să ne întoarcem la valorile noastre autentice. Am ales să mă opresc aici, dar nu plec nicăieri. Voi rămâne toată viața mea un om de stânga. Rămân aproape de voi, ca membru al acestei mari familii politice, cu toată încrederea că Partidul Social Democrat va continua să fie forța principală a echilibrului și progresului în România’, a transmis Ciolacu. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune la Darabani, în cadrul campaniei „Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere”

Publicat

Publicitate

În perioada 19 – 25 mai 2025, Poliția Română, prin structurile rutiere, derulează la nivel național campania „Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere”, având ca obiectiv principal formarea unor deprinderi corecte și preventive în rândul participanților la trafic, cu accent pe educarea copiilor și adolescenților.

 

În acest context, la data de 20 mai 2025, polițiștii rutieri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, împreună cu polițiștii Biroului Siguranță Școlară, au desfășurat activități educativ-preventive la Școala Leon Dănăilă, din orașul Darabani.

 

Elevii au participat la întâlniri interactive cu polițiștii rutieri, în cadrul cărora le-au fost prezentate, într-un mod accesibil și atractiv, regulile esențiale de circulație. Prin jocuri, demonstrații practice și discuții deschise, copiii au învățat cum să circule în siguranță, fie ca pietoni, fie în calitate de pasageri, fiind totodată încurajați să adopte un comportament responsabil în trafic.

 

Publicitate

Activitățile s-au desfășurat într-un cadru prietenos, adaptat vârstei copiilor, folosindu-se metode interactive care au stimulat participarea activă și interesul elevilor. Prin aceste demersuri, polițiștii urmăresc nu doar informarea, ci și formarea unei atitudini preventive și conștiente față de regulile de circulație.

 

Campania „Săptămâna Națională a Siguranței Rutiere” va continua și în perioada următoare, prin activități similare desfășurate în alte unități de învățământ din județul Botoșani, în vederea creșterii gradului de siguranță rutieră și responsabilizarea tuturor participanților la trafic

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending