Connect with us

Eveniment

Acciza la țigări majorată cu 31 de lei, de la 1 august

Publicat

Publicitate

Majorarea accizelor pentru alcool şi băuturi alcoolice se va face începând cu 1 august 2022, având în vedere că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului fiscal, potrivit proiectului de ordonanţă pentru modificarea Codului Fiscal, publicat luni seara.

Tot de la 1 august 2022, se propune creşterea nivelului accizei totale pentru ţigarete, de la 563,97 lei/1.000 ţigarete la 594,97 lei/1.000 ţigarete, precum şi adoptarea unui nou calendar de creştere graduală a nivelului accizei totale pentru ţigarete, ţinând cont de necesitatea respectării legislaţiei unionale în domeniul produselor din tutun, securizarea veniturilor bugetare şi asigurarea predictibilităţii fiscale necesară sectorului.

„În vederea respectării cerinţei prevăzute la art. 10 alin. (2) din Directiva 2011/64/UE şi pentru a fi evitată declanşarea acţiunii în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor (infringement) împotriva ţării noastre, se propune creşterea nivelului accizei totale pentru ţigarete, începând cu 1 august 2022, de la 563,97 lei/1.000 ţigarete la 594,97 lei/1.000 ţigarete, precum şi adoptarea unui nou calendar de creştere graduală a nivelului accizei totale pentru ţigarete ţinând cont de necesitatea respectării legislaţiei unionale în domeniul produselor din tutun, securizarea veniturilor bugetare şi asigurarea predictibilităţii fiscale necesară sectorului.

Ţinând cont că potrivit art. 343 alin. (5) din Codul fiscal, acciza specifică pentru ţigarete se determină pe baza preţului mediu ponderat de vânzare cu amănuntul, a procentului legal aferent accizei ad valorem şi al accizei totale, precum şi faptul că începând cu data 1 august 2022 va creşte nivelul accizei totale pentru ţigarete, se impune actualizarea nivelului accizei specifice pentru ţigarete.

În ceea ce priveşte procentul legal al accizei ad valorem aplicat asupra preţului de vânzare cu amănuntul al ţigaretelor eliberate pentru consum, se propune diminuarea acestuia cu un punct procentual pe an, începând cu 1 august 2022, astfel că acesta va fi de 10% în anul 2025.

Se propune majorarea cuantumului accizei minime pentru ţigarete datorate, de la de 97% din nivelul accizei totale pentru ţigarete la 100% din nivelul accizei totale pentru ţigarete prevăzut în anexa nr. 1”, se spune în Nota de fundamentare care însoţeşte proiectul.

Publicitate

Având în vedere că măsura privind creşterea graduală a accizei la tutun fin tăiat destinat rulării în ţigarete şi la alte tutunuri de fumat introdusă prin Legea nr. 177/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 3/2017 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal nu a ţinut pasul cu modificarea calendarului de creştere graduală a accizei la ţigarete în vederea respectării Directivei 2011/64/UE, se propune introducerea unui calendar de creştere graduală a accizei pentru aceste produse pentru a avea o abordare unitară a
sistemului de taxare, potrivit Notei.

Ministerul de Finanţe propune majorarea nivelului accizelor pentru alcool şi băuturi alcoolice, începând cu 1 august 2022, având în vedere „că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului fiscal”.

„Ţinând cont de faptul că pentru produsele din tutun prelucrat supuse accizelor armonizate a fost stabilit anterior un calendar de creştere graduală a nivelului accizelor, precum şi similitudinea dintre această categorie de produse şi tutunul încălzit, se propune stabilirea unui tratament similar pentru produsele din tutun încălzit, prin introducerea unui calendar de creştere graduală a nivelului accizelor pentru aceste produse.

Totodată, pentru egalitate de tratament în ceea ce priveşte taxarea produselor supuse accizelor nearmonizate, se propune majorarea nivelului accizelor şi pentru lichidul care conţine nicotină prin instituirea unui calendar de creştere graduală a accizei pentru acest produs”, se arată în document.

De asemenea, în proiectul de act normativ se propune eliminarea aplicării prevederilor referitoare la actualizarea nivelului accizelor cu creşterea preţurilor de consum pentru tutun fin tăiat destinat rulării în ţigarete, alte tutunuri de fumat, ţigări şi ţigări de foi, tutunul conţinut în produse din tutun încălzit întrucât nivelul accizelor stabilit pentru aceste produse este stabilit prin aplicarea unui procent asupra nivelului accizei totale pentru ţigarete – nivel care este determinat ţinând cont de preţul mediu ponderat de vânzare cu amănuntul pentru ţigarete şi prin urmare se are în vedere evoluţia preţurilor din piaţă.

Totodată, se propune eliminarea aplicării prevederilor referitoare la actualizarea nivelului accizelor cu creşterea preţurilor de consum pentru lichidul care conţină nicotină întrucât nivelul accizelor pentru acest produs este determinat prin aplicarea unui procent care reprezintă media creşterilor procentuale aferente produselor din tutun (ţigarete, tutun fin tăiat destinat rulării în ţigarete, alte tutunuri de fumat, ţigări şi ţigări de foi, tutun încălzit) şi prin urmare se are în vedere evoluţia preţurilor din piaţă.

„Prin excepţie de la art. 342 alin. (1) din Codul fiscal, se propune ca, în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2023, inclusiv, pentru produsele prevăzute la nr. crt. 10 – 12 (benzină cu plumb, benzină fără plumb şi motorină) din anexa nr. 1 la Titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale din Codul fiscal, nivelul prevăzut în coloana nr. 4 din această anexă, să nu se actualizeze cu creşterea preţurilor de consum din ultimele 12 luni, calculată în luna septembrie a anului 2022, faţă de perioada octombrie 2014 – septembrie 2015.

În situaţia în care, în perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2023, nivelul accizelor pentru aceste produse prevăzute la nr. crt. 10 – 12 din anexa mai sus menţionată, este mai mic decât nivelul minim prevăzut în Tabelul A din anexa I la Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii, al cărui echivalent în lei se stabileşte utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de directivă”, se mai arată în document.(Agerpres)

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Obezitatea, recunoscută oficial ca boală cronică de OMS. Medicamentele ar putea fi compensate și în România

Publicat

Publicitate

Organizaţia Mondială a Sănătăţii se pregăteşte să susţină, pentru prima dată, folosirea medicamentelor de slăbit în tratarea obezităţii. Studii clinice recente arată că unele substanţe încetinesc digestia, dau senzaţia că eşti sătul mai mult timp şi pot reduce astfel greutatea cu până la 20%. Medicamentele ar putea fi compensate inclusiv în România, aflată în topul Uniunii Europene la numărul de adulţi şi copii supraponderali.

Patru din 10 români sunt obezi, iar 7 din 10, supraponderali. Estimările arată că peste cinci ani, numărul lor va creşte catastrofal. Primul pas este recunoaşterea obezităţii ca boală.

„Foarte mulţi oameni cu care am vorbit nu cred că obezitatea este o boală, nu se gândesc la asta ca la o boală cronică, se gândesc cel mult că este o problemă estetică”, a explicat Arya Sharma, profesor emerit de Medicină la Universitatea Alberta, Canada.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii lucrează la un set de recomandări pentru prevenirea, îngrijirea şi tratarea obezităţii la copii, adolescenţi şi adulţi. Documentul va fi finalizat cel târziu în septembrie.

„Un medicament care are nişte studii în spate, care arată că este o soluţie pentru o astfel de afecţiune, pentru că obezitatea e o afecţiune. De multe ori ştiu că nu se pot rezolva doar printr-un stil de viaţă sănătos”, a explicat un farmacist.

România ar putea introduce compensarea medicamentelor

Publicitate

Tratamentul ar costa câteva mii de lei pe lună, iar unii pacienţi obezi ar trebui să ia medicamentele toată viaţa.

Obezitatea poate provoca boli letale, cu toate acestea puţini se duc la doctor când încep să crească în greutate. 

„Trebuie să treacă ani de zile până când pacientul să îşi facă curaj să discute cu medicul curant despre problema obezităţii. Şi de multe ori când se întâmplă acest lucru deja există complicaţii care sunt comorbidităţi din sfera cardiovasculară, din sfera metabolică sau chiar cancere”, potrivit prof. dr. Cătălina Poiană, preşedintele Colegiului Medicilor din România.

Peste un miliard de oameni suferă de obezitate la nivel mondial, iar 7 din 10 trăiesc în ţări cu venituri mici şi medii.

Sursa: observatornews.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

RetuRO avertizează asupra unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți

Publicat

Publicitate

RetuRO SGR, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), a intensificat recent măsurile de monitorizare și control, în urma identificării unor tentative de fraudare a sistemului de către un număr restrâns de comercianți.

‘Este vorba despre 11 comercianți contractați, pentru care există suspiciuni rezonabile de comportament neconform. Aceștia reprezintă mai puțin de 0,03% din cei aproximativ 40.000 de comercianți cu care RetuRO are relații contractuale – un indiciu clar că situația este izolată și nu afectează funcționarea sistemului la scară largă. În urma constatărilor, RetuRO a declanșat verificări suplimentare în conformitate cu procedurile interne și a sesizat autoritățile competente pentru a investiga aceste cazuri. De asemenea, în cadrul mecanismului de reconciliere desfășurat periodic cu toți comercianții parteneri, au fost solicitate clarificări punctuale din partea acestor companii, iar echipele RetuRO au efectuat verificări dedicate pentru stabilirea situației reale’, se precizează într-un comunicat al administratorului SGR.

În prezent, compania analizează toate datele și documentele disponibile – atât cele transmise de comercianți, cât și cele rezultate din verificările interne – în vederea stabilirii tratamentului aplicabil fiecărui caz și a eventualelor măsuri necesare. Fiecare comerciant va fi informat individual imediat ce verificările vor fi finalizate.

Până la clarificarea situației, RetuRO a decis amânarea plăților aferente garanțiilor conform prevederilor aplicabile. Unele măsuri vor depinde și de modul în care vor fi soluționate sesizările transmise autorităților sau, după caz, instanțelor competente.

‘Fiecare caz este tratat cu maximă seriozitate, printr-o analiză riguroasă a documentelor operaționale, a datelor din sistem, a raportărilor financiare și a informațiilor furnizate de comercianți. Acest proces are ca obiectiv luarea unor decizii corecte, echilibrate și legal fundamentate, reflectând un tratament echitabil pentru toate părțile implicate. Acuratețea datelor și menținerea integrității Sistemului de Garanție-Returnare sunt esențiale pentru RetuRO. Compania va continua să depună toate eforturile și să adopte măsuri ferme pentru a asigura stabilitatea și funcționarea corectă a SGR pe termen lung, în beneficiul tuturor actorilor implicați și al publicului larg’, se mai arată în comunicat.

Potrivit datelor publicate la sfârșitul lunii trecute, de la începutul acestui an, numărul ambalajelor returnate de către consumatori prin Sistemul Garanție-Returnare (SGR) a fost de 1,06 miliarde.

Publicitate

RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie ce funcționează pe principiul ‘non profit’, creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Compania funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Mitropolitul Teofan va prezida ședința preoților din Protopopiatul Botoșani. Liturghie arhierească la Biserica Vovidenia

Publicat

Publicitate

Mitropolitul Teofan va prezida ședința preoților din Protopopiatul Botoșani

Pe 10 iunie 2025, Botoșaniul va deveni, preț de câteva ore, locul unei adânci trăiri duhovnicești și al unei întâlniri de suflet. Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, va prezida ședința lunară a preoților din Protopopiatul Botoșani, o întâlnire ce se anunță a fi mai mult decât o simplă formalitate administrativă: un prilej de reflecție, rugăciune și întărire în slujirea pastorală.

O zi de har și comuniune la Botoșani: ÎPS Teofan vine în mijlocul preoților și credincioșilor

Dimineața, începând cu ora 07:30, Biserica „Vovidenia” va găzdui o Sfântă Liturghie arhierească, la care sunt așteptați nu doar preoții din întreg Protopopiatul, ci și toți credincioșii care doresc să primească binecuvântare și dezlegare din partea ierarhului. Participarea la o astfel de slujbă  este o invitație deschisă la apropierea de Dumnezeu, într-un moment de tihnă spirituală. ÎPS Teofan încurajează pe cei care se pregătesc cu binecuvântarea duhovnicului să se împărtășească, pentru ca bucuria întâlnirii cu Hristos să fie deplină.

După Sfânta Liturghie, de la ora 10:00, în Sala de Conferințe a Parohiei „Vovidenia”, se va desfășura ședința lunară a clericilor botoșăneni. Sub privirea și îndrumarea blândă, dar fermă a Înaltpreasfințitului, se vor aborda teme ce țin de viața pastorală, de organizare administrativă, dar și de provocările contemporane în lucrarea preoțească.

În contextul proclamării anului 2025 drept „Anul comemorativ al duhovnicilor și mărturisitorilor ortodocși români din secolul al XX-lea”, un loc aparte în discuții îl va avea omagierea acestor lumini ale credinței, precum și identificarea unor moduri concrete de a le păstra vie amintirea în inimile credincioșilor.

Publicitate

Întâlnirea se va încheia cu prezentarea unei conferințe speciale susținute de părintele Daniel-Constantin Țăranu, misionar al Protopopiatului și paroh al Bisericii „Izvorul Tămăduirii”, care va vorbi despre „Preoți și credincioși în lucrarea Evangheliei. Patriarhia Română – 100 de ani” – o temă menită să readucă în actualitate forța comuniunii dintre păstori și turma lor, într-un veac marcat de încercări, dar și de nădejde.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste opt mii de copii aveau, la finele lunii decembrie 2024, ambii părinți plecați la muncă în străinătate

Publicat

Publicitate

Numărul total al copiilor din România care aveau ambii părinți plecați la muncă în străinătate era, la sfârșitul lunii decembrie 2024, de 8.074, cu 821 mai puțini comparativ cu situația de la finele lunii septembrie 2024, conform datelor centralizate de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (ANPDCA).

De asemenea, numărul copiilor cu părinți plecați la muncă în străinătate a coborât la 54.798 la finele lunii decembrie 2024, de la 58.007 la 30 septembrie 2024.

Dintre cei 8.074 de copii cu ambii părinți plecați la muncă în străinătate, 7.440 se aflau în îngrijirea rudelor de până la gradul IV, fără măsuri de protecție, restul fiind plasați la un asistent maternal, servicii de tip rezidențial sau alte familii ori persoane.

Conform sursei citate, un număr de 40.357 de copii aveau un părinte plecat la muncă în străinătate (42.298 la 30 septembrie 2024), iar dintre aceștia 38.761 de copii erau în grija rudelor până la gradul IV, fără măsură de protecție. În același timp, 933 de copii se aflau în sistemul de protecție specială, cum ar fi în grija unui asistent maternal, în servici de tip rezidențial sau la alte familii/persoane.

Totodată, 6.367 de copii proveneau din familii în care părintele unic susținător era plecat la muncă în străinătate. Dintre aceștia, 5.635 copii au rămas acasă în îngrijirea rudelor de până la gradul IV, fără măsură de protecție.

Totalul copiilor rămași acasă care se aflau în sistemul de protecție specială se ridica la 31 decembrie 2024 la 2.060 (plus 25 de copii comparativ cu finele lunii septembrie), dintre care 362 copii erau în grija unui asistent maternal, 352 în servicii de tip rezidențial, 1.250 la rude până la gradul IV, iar 96 de copii în grija altor familii sau persoane. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending