Valoarea tichetului Rabla va crește. Valoarea ecotichetului pentru programul „Rabla” nu a fost stabilită încă, dar cu siguranță aceasta va crește, a declarat, luni, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet. Potrivit acestuia, românii se vor putea înscrie singuri în platformă, scrie alba24.ro.
„Încă nu am hotărât care este valoarea ecotichetului, dar cu siguranță o vom crește. Am avut lungi discuții cu producătorii de autovehicule din România, cu importatorii de autovehicule din România și cu toți românii care așteaptă cu nerăbdare acest program. Vom definitiva în curând consultările publice în acest sens și sperăm foarte repede să putem să trimitem la Monitorul Oficial noile praguri ale valorii ecotichetelor.
Un termen de debut al acestui program ține mai degrabă de aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu și de dezvoltarea aplicației informatice
Valoarea tichetului Rabla va crește
Noutatea anului acesta este legată de faptul că românii se vor înscrie singuri în platformă, nu vor mai face înscrierea prin intermediul unui dealer de autovehicule. Își vor lua voucherul și vor deconta acel voucher la orice dealer, la orice producător, la orice furnizor de autoturisme”, a afirmat Fechet, citat de Agerpres.
Ministerul Mediului a lansat, pe data de 5 martie 2025, în consultare publică, Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut ca „Rabla”.
Conform documentului, cuantumul ecotichetului destinat cumpărătorilor de autoturisme 100% electrice rămâne la fel ca în 2024, respectiv 25.500 de lei (5.000 de euro). Totodată, se vor acorda 7.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete, 10.000 de lei pentru cumpărarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid și 13.000 de lei la achiziția unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice.
Pe acest subiect, la scurt timp după publicarea documentului, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) și-a exprimat dezacordul față de forma propusă de către minister, considerând că prevederile nu răspund în mod adecvat nevoilor pieței și riscă să încetinească și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier din România.
APIA a propus majorarea subvenției pentru vehicule electrice la 8.500 de euro în 2025
„APIA a atras atenția, inclusiv prin comunicatul (…) din ianuarie 2025, asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%, România ajungând pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât si la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației.
Mai mult decât atât, evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025, care indică o scădere de 31% față de aceeași perioadă din 2024, este extrem de îngrijorătoare, cu atât mai mult cu cât 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbușirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvențiilor. Această tendință negativă devine și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025.
Această discrepanță majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ține pasul cu tendințele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziție către mobilitatea electrică”, au susținut reprezentanții
În acest context, asociația profesională a reiterat propunerile transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului, una dintre acestea fiind menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro, în 2025, și de 7.500 de euro, în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030.
De asemenea, APIA a propus majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.
În plus, în viziunea asociației, ar fi nevoie de reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a încuraja o piață dinamică și a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.