Connect with us

Eveniment

Acces mai ușor la servicii de medicină fizică şi de reabilitare

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat, joi, o Hotărâre prin care furnizorii de servicii de medicină fizică şi de reabilitare şi punctele de lucru ale acestora din zone deficitare pentru această specialitate îşi pot stabili programul de activitate astfel încât să asigurare accesul asiguraţilor la procedurile specifice efectuate în baze de tratament, relatează romania24.ro.

Potrivit unui comunicat al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), începând din 1 aprilie, pachetul de servicii medicale de bază acordat în asistenţa medicală ambulatorie de specialitate pentru specialităţile clinice cuprinde şi consultaţiile şi serviciile acordate de medicii de specialitate cu specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare în cabinetul medical. A fost reglementat programul de activitate zilnic al bazelor de tratament, astfel încât să asigure accesul asiguraţilor pe o durată de minimum 35 de ore pe săptămână şi minimum 5 zile pe săptămână, repartizarea acestuia pe zile fiind stabilită prin negociere cu casele de asigurări de sănătate.

Acces mai ușor la servicii de medicină fizică şi de reabilitare: Ce a modificat hotărârea aprobată de Guvern

Hotărârea aprobată joi de Guvern a modificat şi completat Anexa 2 la HG 696/2021, în scopul asigurării accesului la servicii de medicină fizică şi de reabilitare a asiguraţilor din localităţi sau zone deficitare pentru această specialitate. Astfel, furnizorii de servicii de medicină fizică şi de reabilitare şi punctele de lucru ale acestora care se află în localităţi sau zone deficitare pentru specialitatea clinică medicină fizică şi de reabilitare îşi pot stabili programul de activitate zilnic sub 7 ore pe zi, respectiv 35 de ore pe săptămână şi mai puţin de 5 zile pe săptămână, pentru asigurarea accesului asiguraţilor din aceste localităţi/zone la procedurile specifice de medicină fizică şi de reabilitare efectuate în baze de tratament.

„Oferim posibilitatea adaptării programului de lucru în zonele deficitare la acest tip de servicii şi încurajăm furnizorii să acorde aceste servicii de medicină fizică şi de reabilitare în regim ambulatoriu, astfel încât să reducem necesarul de internări în regim de spitalizare continuă. Este mult mai comod pentru pacienţi să aibă acces la aceste servicii cât mai aproape de casă, fără să fie nevoiţi să stea în spital şi este mai puţin costisitor pentru sistemul de sănătate. Asigurarea accesului persoanelor la servicii de recuperare ajută la prevenirea apariţiei de complicaţii ale afecţiunilor cronice care ar putea fi preîntâmpinate”, a declarat Adela Cojan, preşedintele interimar al CNAS.

Furnizorii autorizaţi pentru acordarea serviciilor de medicină fizică şi reabilitare sunt: cabinete medicale, unităţi sanitare ambulatorii de medicină fizică şi de reabilitare, societăţi de turism balnear şi de medicină fizică şi de reabilitare, ambulatorii de specialitate, ambulatorii integrate, inclusiv centre de sănătate multifuncţionale fără personalitate juridică din structura spitalului.

Pentru asigurarea individualizării serviciilor acordate în funcţie de necesităţile fiecărui pacient, serviciile medicale de medicină fizică şi de reabilitare se acordă numai pe baza planurilor eliberate de medicii de medicină fizică şi de reabilitare aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate, în funcţie de patologia specifică şi afecţiunile asociate ale asiguratului.

Publicitate

Acces mai ușor la servicii de medicină fizică şi de reabilitare: De ce pot beneficia asigurații

Potrivit comunicatului, asiguraţii pot beneficia de consultaţii acordate de medicul de specialitate medicină fizică şi de reabilitare în ambulatoriul de specialitate, în baza biletelor de trimitere eliberate de către medicii de familie sau de medicii cu alte specialităţi din ambulatoriul de specialitate pentru specialităţi clinice, medicul de specialitate medicină fizică şi de reabilitare eliberând pacientului un plan de proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare.

Acces mai ușor la servicii de medicină fizică şi de reabilitare: Perioada pentru decontare

Perioada pentru care se decontează procedurile specifice de medicină fizică şi de reabilitare în bazele de tratament este de maximum 21 zile/an/asigurat atât la copii, cât şi la adulţi, cu excepţia copiilor 0 – 18 ani cu diagnostic confirmat de paralizie cerebrală, cărora li se pot acorda proceduri medicale specifice de medicină fizică şi de reabilitare pentru o perioadă de maximum 42 de zile pe an/asigurat. În funcţie de afecţiunea de bază, aceste perioade pot fi fracţionate în două fracţiuni, la recomandarea medicului de specialitate medicină fizică şi de reabilitare consemnată în Planul de proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare.

Seria de proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare în bazele de tratament stabilită de medicul de specialitate medicină fizică şi de reabilitare în Planul de proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare, decontată pentru un asigurat, include maximum 4 proceduri/zi de tratament. Pentru o serie de proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare ce se desfăşoară în bazele de tratament din staţiunile balneoclimatice se decontează maximum 4 proceduri/zi, din care 2 proceduri specifice de medicină fizică şi de reabilitare cu factori terapeutici naturali.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Costurile ascunse ale educației: 10.000 de lei cheltuiți pe meditații, after school și materiale didactice pentru fiecare elev

Publicat

Publicitate

Comparativ cu 2021, cheltuielile anuale pentru educația copiilor au crescut cu aproximativ 3.100 de lei, ajungând la 9.818 lei. Cele mai semnificative creșteri sunt la meditații (aproape 3.700 de lei) și after school (aproape 2.500 de lei).

De asemenea, costul mediu anual crește odată cu vârsta copilului: 6.803 lei la ciclul primar, 10.781 lei la gimnaziu și 12.119 lei la liceu.

 

Aceste cifre reflectă o realitate din ce în ce mai prezentă în sistemul educațional românesc, în care părinții sunt nevoiți să suporte costuri semnificative pentru a asigura o educație de calitate pentru copiii lor. În condițiile în care educația publică ar trebui să fie gratuită, aceste cheltuieli suplimentare reprezintă un adevărat efort financiar pentru multe familii.

Creșterea semnificativă a costurilor pentru meditații și after school sugerează o dependență tot mai mare de suplimentele educaționale externe, iar această tendință ar putea reflecta o percepție larg răspândită că sistemul educațional nu reușește să ofere suficientă pregătire sau să răspundă nevoilor copiilor. În plus, aceste cheltuieli sunt adesea inegale între familii, în funcție de veniturile acestora, ceea ce poate adânci inegalitățile educaționale.

De asemenea, costurile mai mari pe măsură ce copilul crește sugerează că, pe măsură ce avansează în școală, cerințele educaționale devin mai complexe și mai costisitoare. Aceasta poate include nevoia de meditații suplimentare pentru pregătirea examenelor importante, cum ar fi Evaluarea Națională sau Bacalaureatul, dar și implicarea în activități extrașcolare care ajută la dezvoltarea abilităților suplimentare.

Publicitate

Această situație pune presiune pe părinți, care trebuie să își gestioneze bugetul personal pentru a susține educația copiilor lor. Pe termen lung, astfel de costuri ascunse pot deveni o povară semnificativă pentru multe familii.

„În comparație cu rezultatele analizei anterioare, observăm o creștere de 44,33% a costului total mediu acoperit anual de familie pentru școlarizarea fiecărui copil.

Această modificare este cu atât mai îngrijorătoare cu cât consultarea anterioară a avut loc la începutul anului 2021, când trecerea la educația online generase o creștere uriașă a cheltuielilor familiilor (în special pentru dispozitive și echipamente periferice).

Dacă analizăm evoluția cheltuielilor medii totale în comparație cu nivelul înregistrat la analiza din anul 2018, se remarcă o triplare a costurilor ascunse ale educației”, arată realizatorii studiului.

Simulare Evaluare Națională 2025: subiectele la Matematică, pentru elevii de clasa a a VIII-a. Care au fost cerințele

Așadar, 24% dintre părinții copiilor din ciclul primar menționează costurile pentru After School / Școală după Școală (SDS), cu un cost mediu anual de 6.781 de lei, cel mai ridicat dintre toate cheltuielile.

Aceste costuri sunt semnificativ mai mari în București (15% dintre părinți) și mai scăzute în mediul rural (3%). În peste jumătate dintre cazuri (55%), programele SDS sunt organizate la școala unde învață copilul, 37% dintre respondenți au optat pentru mediul privat, 10% pentru ONG-uri, iar 1% pentru o altă școală publică.

În 6 din 10 cazuri (62%), familia suportă integral costurile, iar în 1 din 10 cazuri (11%), costurile sunt împărțite între părinți și o altă instituție.

 
Costurile ascunse ale educației: meditații
Meditațiile reprezintă un alt cost semnificativ asociat educației și au o incidență destul de mare în rândul părinților:

48% dintre părinți menționează meditațiile ca un cost asociat educației;
În cazul elevilor de gimnaziu și liceu, incidența este mai mare (64% și 66%), iar la ciclul primar este mult mai redusă (19%);
Meditațiile reprezintă al doilea cost ca nivel mediu, cu o valoare de 6.234 lei;
Motivele principale pentru meditații sunt pregătirea pentru examenele naționale (58%), recuperarea materiei (36%) și îmbunătățirea performanțelor (32%);
Incidența meditațiilor este cea mai ridicată în București (60%), cu 20 de puncte procentuale mai mult decât în alte orașe și mediul rural.
„Majoritatea copiilor fac meditații la matematică, limbi străine și limba română. Materii precum informatica, fizica, chimia sau biologia apar ca subiect de meditații majoritar la liceu, în celelalte cicluri de studii având o incidență marginală.

Costul lunar al meditațiilor este de aproximativ 1.000 de lei, iar un copil face, de regulă, meditații la două materii.

Costul meditațiilor este resimțit ca un efort semnificativ, care presupune amânarea unor cheltuieli necesare, de aproximativ 25% dintre respondenții ai căror copii le urmează”, arată realizatorii studiului.

În privința fondului clasei și școlii, comparativ cu februarie 2021, a scăzut numărul părinților care consideră aceste contribuții obligatorii (de la 22% la 16% pentru fondul clasei și de la 13% la 7% pentru fondul școlii).

Recomandările Salvați Copiii România pentru Combaterea Abandonului Școlar
Salvați Copiii România recomandă implementarea urgentă a unui sistem național de monitorizare și intervenție timpurie pentru identificarea și sprijinirea elevilor aflați în risc de abandon școlar.

 

Acesta ar trebui să se concentreze pe vulnerabilitățile socio-economice și să monitorizeze fiecare elev, în special din perspectiva statutului său social-economic și să evalueze impactul acestora asupra parcursului educațional.

De asemenea, este necesară alocarea unor resurse semnificative pentru programele de educație remedială, în special pentru „Școala după Școală”.

Sursa: Salvați Copiii România

Citeste mai mult

Eveniment

Încasarea serviciilor  S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani

Publicat

Publicitate

Plata serviciilor S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani este reglementată prin proceduri de lucru care stabilesc clar care sunt pașii pe care trebuie să-i parcurgă o persoană fizică sau juridică în relația cu operatorul.

Astfel, S.C. Nova Apaserv Botoșani informează populatia cu privire la faptul că angajații societății pot încasa în teren, cu chitanță, doar serviciile cuprinse în cadrul facturilor emise de societate.

Consumatorilor li se aduce la cunoștință faptul că este interzisă încasarea oricăror altor tipuri de servicii sau produse (reparații la instalația interioară, înlocuire contori, sigilare contori, execuția sau modificarea branșamentelor etc.). Aceste servicii nu fac obiectul unor plăți efectuate direct în teren iar angajații desemnați pentru activitatea de încasare au obligația de a prezenta o legitimație de serviciu valabilă.

Pentru a menține transparența și integritatea proceselor interne, S.C. Nova Apaserv Botoșani monitorizează și sancționează orice abatere de la această procedură, prin toate mijloacele legale și administrative disponibile. Respectarea acestui principiu reprezintă atât o obligație legală, cât și o responsabilitate morală asumată constant de companie.

În cazul în care utilizatorii sau colaboratorii societății observă practici neconforme cu regulamentul privind încasările, îi încurajăm să informeze conducerea companiei. Pentru raportarea aspectelor menționate anterior, S.C. Nova Apaserv pune la dispoziția persoanelor care doresc sa faca o astfel de sesizare (care poate fi probata), adresa de e-mail integritate@apabotosani.ro, unde aceste sesizări sunt înaintate exclusiv conducerii în condiții de confidențialitate.

S.C. Nova Apaserv Botoșani asigură toți utilizatorii serviciilor sale, partenerii și angajații, că vor fi luate toate măsurile necesare pentru a preveni și sancționa orice practici ilegale în desfășurarea activităților sale, atât în relațiile cu persoanele fizice, cât și cu cele juridice.

Publicitate

Citeste mai mult

LIFESTYLE

Festivalul – Concurs de Ouă Încondeiate 22-23martie 2025, ediţia a IX-a, Rogojești, Botoșani

Publicat

Publicitate

Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului Județean Botoșani, în colaborare cu Parohia „Nașterii Maicii Domnului” Rogojești, se bucură și în acest an de numărul mare de participanți înscriși în cadrul concursului, peste 20 de participanți la secțiunea adulți, și peste 30 de participanți la secțiunea copii.  

 

În cele două zile de desfășurare a Festivalului-Concurs de Ouă Încondeiate, care se va desfășura în Casa Praznicală a Parohiei „Nașterea Maicii Domnului”, vor răsuna și câteva pricesne pe care le vor interpreta tineri soliști talentați, după cum urmează:

  • Sâmbătă, ora 12:30: Didi Cojocariu, Denisia Georgiana Sănduleac și Grupul vocal „Flori din plai botoșănean” al Școlii Populare de Arte „George Enescu” Botoșani, profesor coordonator Alexandra Trofin-Ojog.
  • Duminică, ora 13:30: Elisabeta Șeremet, Ionela Prîsniac, Andreea Macuc.

Totodată, sâmbătă, va avea loc și lansarea catalogului „Meșteșugul ouălor încondeiate din zona etnografică a Botoșanilor”, realizat de Centrul Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani, coordonator Daliana Bejan.                                                                        În cercetarea de teren pe care am făcut-o pentru realizarea acestui material, am găsit ouă cu motive specifice Botoșaniului, remarcă pe care o făcea doamna etnograf Angela Paveliuc-Olariu în cartea „Zona Etnografică Botoșani”, referitor la ornamentica ouălor, menționând că: „Modelul izvorăște din imaginația femeii. Privind-o cum lucrează, îți dai seama că arta ei se sprijină pe marea îndemânare de a reda simplu imagini de ființe sau lucruri din lumea ei obișnuită. Așa se explică prezența motivelor inspirate din viața zilnică: motive legate de agricultură (grapa, fierul plugului, hârlețul, etc.), de industrie casnică (vârtelnița, fusul, etc.) sau alte motive inspirate din flora zonei.” Cercetarea de teren făcută în localitățile: Botoșani (Colecția de ouă încondeiate a Muzeului Județean Botoșani-Muzeul de Etnografie), Bucecea (Tun Sofia, Ursulean Maria, Huțu Sofia și Elena), Chiscovata, comuna Vorona (Alexa Elena), Vorona (Matraș Lucreția), Vlădeni (Podariu Daniela Onica – Director la Școala Gimnazială Nr.1 din Vlădeni, coordonatoare a următorilor elevi din cadrul școlii: Tudorache Matilde-Ioana, Burlacu Anastasia, Amănălăchioaei Ana, Pintilei Alexia, Tapalagă Alessia, Constantineanu Delia-Maria, Horomnia Miruna-Elena, Naschi Parascheva-Mariana, Muraru Elena, Muraru Claudia, Sănduleac Simona-Elena, Țăpoi Alexia-Elena, Ungureanu David-Andei, Cucu Bianca-Andreea), Vlădeni (Murariu Dorina), Vlădeni (Constantin Anamaria), Mihai Viteazu – comuna Ungureni (Cojocariu Aurica) și Rogojești (Nistor Celica Iuliana, Bîlbă Maria), ne-a demonstrat încă o dată faptul că arta populară s-a născut în procesul muncii, oamenii îmbinând utilul cu plăcutul, reprezentând într-o formă corespunzătoare, necesitățile practice ale vieții de zi cu zi.

Anul acesta în cadrul concursului sunt așteptați meșteri populari din județele Botoșani și  Suceava. Alături de meșterii populari, ne-au confirmat prezența și câteva instituții de învățământ și o instituție educațională: Colegiul Național „Mihai Eminescu” din Suceava”, Școala Gimnazială Nr. 1, Vlădeni, Botoșani, Școala Gimnazială Mihăileni „Maria Enescu Cosmovici” , Colegiul Tehnic „Lațcu Vodă” din Siret, Suceava și Clubul Copiilor din Vatra Dornei (Cercul Artă Populară), instituții care vor participa cu elevi, meșteri populari, mai mici și mai mari, care învăță meșteșugul încondeierii ouălor de la înaintașii lor.                                                                                  Juriul   este alcătuit din meștera populară Maria Zoițanu, meștera populară Celica Iuliana Nistor și meșterul popular Gabriel-Viorel Scalschi. Jurații vor evalua ouăle închistrite de concurenți la fiecare secțiune, ținând cont de acurateţe, cromatică, complexitatea motivelor ornamentale, dificultatea din punct de vedere tehnic, etc.

Invitate speciale în acest an sunt doamna Silvia Cozmîncă, meșter popular și președintele Asociației „Art-Meșteșugurile Prutului”, și doamna etnograf Steliana Băltuță.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Prezidențiale2025: Peste 5.400 de cereri de vot prin corespondență primite până marți. Termenul expiră în 2 zile

Publicat

Publicitate

Un număr de 5.430 de cereri de vot prin corespondență la scrutinul prezidențial din 4 mai s-au înregistrat până marți pe portalul www.votstrainatate.ro, în două zile urmând să expire termenul până la care cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate pot depune cereri în acest sens.

Cetățenii români din străinătate s-au putut înregistra până la data de 4 martie, ora 23:59, și ca alegător în străinătate la o secție de votare, fiind depuse 2.611 cereri în acest sens, dintre care 2.238 au îndeplinit condițiile legale prevăzute la art. 8 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru a putea fi organizate, cu acordul autorităților din țara respectivă, secții de votare, conform Autorității Electorale Permanente (AEP).

La alegerile prezidențiale, alegătorul român poate vota la orice secție de votare din străinătate, chiar dacă nu s-a înregistrat pe portalul www.votstrainatate.ro. Înregistrarea pe portal este necesară doar pentru votul prin corespondență sau pentru înființarea unei secții de votare în localitățile sau grupurile de localități în care au optat să voteze cel puțin 100 de alegători.

Pentru a vota prin corespondență, alegătorul român trebuie să aibă domiciliul sau reședința în străinătate.

Termenul – limită de înscriere în Registrul electoral ca alegător în străinătate prin corespondență este 20 martie 2025, ora 23:59.

Conform site-ului AEP, cele mai multe cereri pentru vot prin corespondență s-au înregistrat până în prezent în Germania – 1.237, urmată de Marea Britanie – 928, Elveția – 465, Franța – 446, Statele Unite – 348, Spania – 265 și Italia – 253.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending