Connect with us

Eveniment

A treia zi a Festivalului de artă ,,SMS – Seri Magice Săveni”

Publicat

Publicitate

A treia zi a Festivalului de artă „SMS-Seri Magice Săveni”, 2024 începe cu activitatea “Teatru Sport”, concept/regie Marius Florea Vizante și prof. univ. dr. Daniela Vitcu, Universitatea ,,Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte – Departamentul de Teatru, Muzică și Artele Spectacolului, director artistic program cultural și coordonator al spectacolului – concurs „Promenadă urbană – Străzi deschise pentru cultură și artă” din cadrul proiectului „SMS – Seri magice Săveni”, evidențiat într-un mod inedit prin parada stradală „Carul lui Thespis”, regia Mihai Mălaimare și a studenților participanți la activități. Evenimentele se desfășoară Miercuri, 29 mai a.c. în intervalul orar 10.00-16.00. Traseul tematic al paradei stradale începe la Amfiteatrul Liceului Teoretic „Dr. Mihai Ciucă” Săveni, urmând a staționa pe platoul din fața Primăriei Orașului Săveni, apoi întreg ansamblul alegoric și artiștii se vor deplasa pe pietonalul central până la Centrul Cultural Săveni. Acestora se vor alătura cadrele didactice și echipele manegeriale ale instituțiilor de învâțământ partenere reprezentate de director, Cristina Chiorescu, dir.adj. Mihaela Drasleucă, director educativ Felicia Napîrcă, director Angelica Maticiuc, dir. Adj. Ana Butnaru, totodată cercetașii de la unitatea de cercetași din orașul Săveni, coordonați de Florentina Fociac, Antonia Petraru, Flavius Damean, membri ai Organizației Naționale „Cercetașii României” – Centrul Local „Cutezătorii” Botoșani și voluntarii Centrului Județean de Voluntariat Botoșani – filiala Săveni, coordonati de doamnele Răducanu Gabriela și Mariana Scutariu vor asigura alături de echipele organizatorilor de organizare buna desfășurare a evenimentului.

„Acum 2554 de ani (23 noiembrie 534 î.Hr.) Pisistrate (c. 600–527 î.Hr.), tiran al Atenei, organiza primele reprezentaţii de teatru. Aceasta este, potrivit istoricilor, ziua în care a luat naștere tragedia greacă. Potrivit lui Aristotel, tragedia s-a născut din ditiramb, cântul liric intonat în cinstea lui Dionysos de un cor ciclic dansând în jurul unui altar al zeului. Numele tragedie (cântecul ţapilor) vine de la cuvântul „tragos” (ţap). Coriştii, purtând măşti în chip de ţap, înfăţişau făpturi legendare, prieteni ai lui Dionysos. Elementul dramatic, dialogul, a apărut în momentul în care unul dintre corişti s-a desprins din grup, răspunzându-i prin cuvinte atribuite zeului, astfel apărând pentru prima dată actorul. Evenimentul este legat de numele poetului Thespis, primul actor care a jucat un personaj pe o scenă. În istoria teatrului, se consideră că Thespis ar fi inventat primul actor și ar fi primul autor dramatic. Tot lui Thespis îi este atribuită şi apariţia turneelor, fiind primul care a pornit la drum prin mai multe oraşe greceşti (Carul lui Thespis)”. „Apariţia dialogului în formă teatrală este legată de poetul semilegendar Tespis (Thespis), văzut astăzi ca primul mare autor tragic, şi s-ar fi petrecut în anul 534 î. Hr., când tiranul Atenei, Pisistrate, a organizat cele dintâi spectacole teatrale în cadrul Marilor Dionisii. Faptul că Pisistrate a fixat momentul reprezentaţiilor teatrale în cadrul serbărilor dionisiace din Atena (Dionisiile mari sau Dionisiile din cetate) continuă să rămână un argument important pentru susţinătorii naşterii tragediei, ca şi a comediei de altfel, din cultul lui Dionysos. Dionisiile orăşeneşti aveau loc spre sfârşitul lunii martie, spre deosebire de cele câmpeneşti (rurale), din decembrie, care erau serbări ale podgorenilor din Atica, evident mult mai sumare, ca fast, decât cele ateniene. Exaltarea pe care aceste celebrări ale zeului o conţinea începea ea însăşi să se rafineze, să fie aşadar mai puţin barbară – chiar dacă vorbim de un stadiu primitiv al spectacolului teatral în prima jumătate a secolului al VI-lea î.Hr. – odată cu introducerea acestor reprezentaţii în cadrul serbărilor dionisiace de la Atena, unde ritualul era mult mai complex decât în mediul câmpenesc.
Pare totuşi curios că Aristotel nu aminteşte numele lui Tespis în Poetica, necunoscându-l sau doar ignorându-l, la două secole distanţă, ceea ce pentru o mentalitate care îşi conserva atât de bine tradiţiile nu reprezintă un interval semnificativ. Unii au putut să pună un semn de întrebare asupra naşterii tragediei din reprezentările dionisiace pornind şi de la acest detaliu. Dintre titlurile care au fost vehiculate în jurul numelui lui Tespis, Alcesta are paternitate sigură, altele, Lupta lui Pelias, Sacerdoţii, Tinerii greci, Penteu, aparţinând mai degrabă, după Vito Pandolfi (1), filosofului Heraclid din Pont, deci fiind mai târzii cu două secole. Nici din operele celorlalţi poeţi dramatici anteriori lui Eschil, Choirilos, autorul unei Alope, Pratinas din Fliunt, căruia îi este atribuită inventarea dramei satirice şi a semicorurilor dialogate, Phrynicos, elevul lui Tespis, nu a rămas mai nimic. Mai multe date avem despre Phrynicos, lexicograful bizantin Suda lăsând o listă lungă (Acteon, Pleuronariile, Egiptenii, Alcesta, Anteu, Învăţătorii, Danaidele, Căderea Miletului, Tantalos, Troilos, Fenicienele), nu foarte sigură şi cu certitudine incompletă, având în vedere preţuirea de care se bucura în secolul clasic. Acest atenian găsise de cuviinţă să introducă în prologul la Fenicienele, piesă victorioasă în 476 şi avându-l drept choreg pe Temistocle, învingătorul perşilor, un eunuc care anunţa victoria de la Salamina. Phrynicos fusese ales strateg, spune legenda, pentru că entuziasma prin dansurile sale războinice. Poetul întruchipa aşadar un ideal de artist complet, fiind nu numai autorul textului, ci şi compozitor şi interpret, dansator, «regizor», desigur într-un efort colectiv de a da viaţă scenică propriei creaţii. Singurul actor interpreta mai multe roluri; aceluiaşi Phrynicos i se atribuie introducerea rolurilor feminine, jucate tot de bărbaţi, aşa cum se va întâmpla timp îndelungat, inclusiv în teatrul elisabetan. În lipsa altor date, Căderea Miletului (probabil 493, la un an după cumplitul eveniment care a zguduit lumea grecească) este printre primele tragedii istorice, cu două decenii înainte de Perşii lui Eschil, dar cu alt orizont ideatic şi cu alt impact. Herodot (2) reţine că piesa a creat publicului atenian o emoţie devastatoare, spectatorii neputând să-şi ţină plânsul. Deşi Căderea Miletului purta în subtext un mesaj de solidaritate între cetăţile greceşti, ea a căzut într-un moment de maximă îngrijorare în faţa pericolului invaziei persane, iar autorul a fost amendat cu 2000 de drahme, conducătorii Atenei temându-se că, în starea tensionată care exista în oraş, patetismul acestei piese putea genera o revoltă. Versurile lui Phrynicos şi muzica sa în genul melopeei elegiace aveau fără îndoială darul de a mobiliza puternice resorturi afective iar în zorii veacului al V-lea, dacă nu chiar mult mai devreme, e greu de susţinut că teatralitatea unor astfel de creaţii se afla în stadiu primitiv. Aristofan îl preţuia foarte mult pe autorul Căderii Miletului (v. Păsările).” Suspiciunile referitoare la naşterea tragediei din ditiramb, în cadrul serbărilor dionisiace nu provin atât din considerente tehnice, legate de posibilitatea teatralizării cântului liric, cât din faptul că Aristotel nu explică felul în care s-a făcut trecerea de la planul referenţial restrâns al respectivelor imnuri la complexitatea ideatică, tematică, la multiplele răsfrângeri care defineau spiritualitatea atât de specială a tragediei, imposibil de presupus în actul oricât de complex al venerării unui singur zeu şi, în particular, a lui Dionysos. Atitudinea generală desprinsă dintr-o serie întreagă de cercetări, uneori cu orizont diferit, de la arheologia culturală la studiul aplicat asupra civilizaţiei greceşti văzută în strânsă legătură cu întreg spaţiul mediteranean, conduce la identificarea sau numai presupunerea unei suprapuneri de straturi culturale într-un proces foarte îndelungat şi care nu se restrânge geografic la Atena, nici măcar la Atica.” Fragment din Clasicii dramaturgiei universale de Costin Tuchilă și Pușa Roth, vol. I, București, Editura Academiei Române, 2010

Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este un eveniment cultural ajuns la cea de-a treia ediție, organizat de Asociația ARLECHIN Botoșani cu finanțare de la Ministerul Culturii, avănd ca parteneri principali Primăria orașului Săveni, Liceul Teoretic „Dr. Mihai Ciucă”, Școala Gimnazială nr.1 Săveni și Centrul Județean de Voluntariat Botoșani. Proiectul aduce în fața publicului producții teatrale de calitate, care au ca principal scop promovarea artei și atragerea copiilor și tinerilor spre forme de exprimare și de educare prin cultură. Anul acesta, timp de șapte zile, în perioada 27 mai – 02 iunie 2024, publicul de toate vârstele va fi invitat la spectacole de teatru, iar copiii și tinerii la concerte, lansări de carte și ateliere de teatru, educație muzicală, dans-clasic și balet, care dincolo de asigurarea unor modele de succes prin lucrul cu artiști cunoscuți îi antrenează pentru lucrul în echipă și învățare.
Scopul proiectului Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este de a consolida poziția artelor spectacolului în topul preferințelor tinerilor, copiilor și adulților, precum și de a cultiva dragostea, respectul și prețuirea față de valorile culturale locale/naţionale, prin facilitarea întâlnirii membrilor comunității cu artiști de renume și producții teatrale de valoare. Se pun în valoare patrimoniul și resursele culturale naționale, dar și locale, prin intermediul teatrului și al atelierelor interactive.
Proiectul își propune și promovarea manifestărilor de valoare, dar și dezvoltarea prin cultură a comunității locale, prezentarea elementelor specifice zonei și atragerea turiștilor. Se urmărește realizarea unui dialog între artiști, personalități din domeniul cultural artistic și spectatori care provin din zone slab dezvoltat economic, acolo unde educația culturală în rândul copiilor și tinerilor este limitată.
Prin expunerea la proiecte culturale a tinerei generațiii se contribuie major la dezvoltarea acestora, la motivarea și oferirea unei noi perspective, cu impact pe termen lung și mediu, de dezvoltare a societății din care aceștia fac parte. Proiectul de față are capacitatea de adeveni emblematic pentru Orașul Săveni, satele aparținătoare și comunitățile din vecinătate. În realizarea activităților cuprinse în proiect de anul acesta s-au alăturat organizatorilor, atât instituțiile de învățământ, cât și Primăriile din localitățile: Havârna, Mileanca, Coțușca, Manoleasa și Dângeni. Continuarea proiectului început în 2022 reprezintă un pas înainte spre cultivarea și educarea coerentă a publicului. Gusturile și înclinația spre artă și spectacol se formează de la cea mai tânără vârstă și se cimentează prin bunele practici.
Info: www.arlechinromania.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Săptămâna Luminată. Se termină în duminica următoare, numită Duminica Tomii

Publicat

Publicitate

Săptămâna luminată este prima săptămână care urmează după Învierea Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos. În tradiția greacă se mai numește și Săptămâna reînnoită (în grecește Diakaimsimos) pentru că întreaga creație este reînnoită prin Domnul Iisus Hristos.

Se termină în duminica următoare, numită Duminica Tomii.  Pentru creștinii ortodocși, Săptămâna luminată este începutul unei perioade de sărbătoare care se termină după cincizeci de zile la Pogorârea Duhului Sfânt. În Liturgică, această perioadă se numește Penticostar.  Această sărbătorire include și obiceiul creștinilor de a se saluta cu cuvintele-mărturisire Hristos a înviat, urmată de răspunsul Adevărat a înviat, inspirate de Evanghelia după Luca 24, 34.

Slujbele din Săptămâna Luminată se țin cu Ușile Împărătești larg deschise. Astfel, privirea spre altar nu mai este împiedicată de nimic, ceea ce simbolizează ușa deschisă de la mormântul Mântuitorului dar și ruperea catapetesmei Templului din Ierusalim în momentul morții Mântuitorului. În plus, în Săptămâna Luminată este interzis complet postul pentru toți ortodocșii, credincioșii întremându-se astfel după cele opt săptămâni de post anterior Sfintelor Paști. În Săptămâna luminată și până la Înălțarea Domnului nu se îngenunchează.

Vinerea din Săptămâna luminată este numită Vinerea Izvorului Tămăduirii, când se face pomenire de asemenea una din minunile Maicii Domnului.

În unele locuri în această zi se face sfințirea apei mici, în biserici sau la fântâni și izvoare, iar în unele părți preoții fac și „botezarea” generală a caselor credincioșilor, cu apă sfințită.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu la Dragalina. O casă a fost la un pas să ardă din temelii. Pompierii din Dorohoi au găsit cauza

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, noaptea trecută, într-o gospodărie din localitatea Dragalina. Acoperișul casei a fost cuprins de flăcări. Nu au fost persoane rănite, dar pagubele sunt însemnate.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Cristinești. Aceștia au constatat faptul că ardea aproximativ 40% din acoperișul casei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la întreaga construcție.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost scurtcircuitul.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

Publicitate

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (344)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

 

Emil Cioran, în „Caiete I”, despre „a nega”: „În ochii mei negaţia se bucură de un asemenea prestigiu, încât, separându-mă de restul lucrurilor, ea a făcut din mine o fiinţă mărginită, încăpăţânată, infirmă. La fel cum unii trăiesc sub vraja „progresului”, eu trăiesc sub vraja lui NU. Şi totuşi înţeleg că se poate spune DA, consimţi la orice, deşi o asemenea ispravă, pe care o admit la ceilalţi, cere din parte-mi un elan de care nu mă simt capabil acum. Căci NU mi-a intrat în sânge, după ce mi-a pervertit spiritul” (citat preluat de  Adrian Agachi în „Ziarul Lumina” din 26 iunie 2019);

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2019, publică un interviu cu Gabriela Adameşteanu. Reţin: 1. „Cartea creşte în tine ca o plantă (citat din memorie), a spus Culianu în interviul pe care i l-am luat în decembrie 1990. O definiţie plastică şi exactă”; 2. „Dacă nu este o plăcere, o „nevoie firească”, scrierea literaturii trebuie abandonată, cât mai repede, în favoarea altor opţiuni, cu adevărat profitabile”; 3. „Scrisul literaturii n-are nici o legătură cu regimul politic (dacă nu eşti cumva în închisoare)”; 4. „Comunismul nu trebuie imaginat ca o perioadă compactă, sunt mari diferenţe între deceniile lui. În anii `5o, publicarea cărţilor nealiniate era exclusă. În `75, când am debutat eu, cenzurarea unei cărţi ţinea de normalitate”; 5. „În comunism, scriitorul avea o anume influenţă, dar şi-o putea pierde în orice clipă”;

Publicitate

Adrian Popescu, în „Ramuri” nr. 6 din 2019,  publică eseul „Blaga şi Clujul”. Reţin: „Aurel Rău a avut privilegiul de a citi primul multe manuscrise ale lui Blaga şi, mai mult, şansa să le discute cu ilustrul lor autor, să aleagă din ele, înainte de a fi publicate.  Aurel Rău îmi povestea starea sa de încântare estetică atunci când a citit excepţionalul poem blagian „Mirabila sămânţă”, în prezenţa lui Blaga, la cofetăria „Pescăruş” („Melody”), conştientizarea valorii literare a textului încredinţat „Stelei” şi, mai mult, generozitatea cu care interlocutorul său îi dăruise manuscrisul”;

Regizorul Aureliu Manea definind poetul: „…loveşte cuvintele cu biciul, de parcă fiecare ar fi o fiară ce trebuie să execute salturi spectaculoase într-un circ uriaş, sub lumina orbitoare a unui far, transcendent, fără odihnă, fără somn”;

Cosmin Ciotloş despre postmodernism: „…astăzi, şi-a pierdut, în presa culturală de la noi, strălucirea de acum un deceniu”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2019, publică rezultatele unei anchete cu titlul „Care este cea mai gravă „boală” a cărţilor?” Merită reţinut: Teodor Baconschi: „…creează adicţie, subjugă, farmecă şi ne înalţă adesea mai sus decât am dori, sau decât ne ţin balamalele”; Ana Barton: „Singurătatea. Faptul că nu sunt citite. Stau unele lângă altele, cum stau şi oamenii în metrou, şi sunt singure ca pietrele. Le vezi cu ochii minţii şi-ai inimii. Le vezi singure în depozite neluminate sau în rafturile din spate ale librăriilor, le simţi răsuflările discrete şi amare, te trezeşte strigătul lor mut”; Simona Constantinovici: „Boala cea mai gravă a cărţilor este nebunia. Ies pe neaşteptate din starea de latenţă, părăsesc praful şi răceala bibliotecilor şi se aruncă în mâinile primului venit, ca Ana Karenina în faţa trenului”; Ovidiu Forai: „Nu ştiu dacă este neapărat cea mai gravă, dar sunt sigur că una dintre „bolile” cronice ale cărţilor este aceea că dau dependenţă”; Dan Negrescu: „…cartea este suportul cugetării scriitorului, a autorului ei, deci şi purtătoarea bolii aceluia, devenită cea mai gravă ca inevitabil definitorie”; Marius Vasileanu: „Cea mai gravă boală a cărţilor este aceea că nu sunt citite”; Tudor Călin Zorojanu: „…Marea Maladie  a Cărţilor, gravă, cronică, aproape fatală – aceea de a fi necitite… Nu lăsaţi să se întâmple asta, căci ele suferă cumplit!”;

Nicolae Prelipceanu, în „Ramuri” nr. 6 din 2019: „Nu mai e un secret pentru nimeni că egalitatea, mai precis egalizarea, înlătură posibilitatea libertăţii. Nu poţi fi liber când trebuie să fii egal cu indiferent cine şi, mai ales, indiferent de criterii. Corectitudinea politică, al cărei ton este dat demult, de „peste ocean”, cum se spunea într-o limbă de lemn  apusă, ne-a invadat şi pe noi, încât mă mir şi mă tot mir că încă se mai pun note la şcoli, că se mai lasă corigenţi, repetenţi nu, probabil ca să se edifice pentru a ne conduce patria „spre noi culmi”, evident „de progres”;

Sintagme, termeni, concepte…: „splendidă bâlbâială”(Gilles Delenze); „spiritul din literă” (Gherasim Luca); „dorinţa de a dori” (Sarane Alexandrian); „vânturare fantomatică” (Gabriel Liiceanu); „competenţa sensului” (Gabriel Liiceanu); „statuificarea scriitorului” (Cristian Pătrăşconiu);

Dan Cristea, în “Suplimentul revistei “Romînia literară” nr 5 din 21 iunie 2019, acordă un interviu lui Cristian Pătrăşconiu. Reţinem câteva idei despre poezia de azi: 1. “legat în mod aparte de relaţia democraţie-poezie: democraţia – nu am spus numai eu aceasta – care se traduce printr-o libertate a presei este, într-un fel, o duşmană a poeziei. Oamenii nu mai citesc poezie, citesc presă”; 2. “poezia, cred eu, se simte perturbată de zgomotul infernal pe care îl poate face uneori presa, mai cu seamă presa televizată”; 3. Poezia este pretutindeni, nu numai la noi, o chestiune de nişă”;

Sever Voinescu, în “Dilema veche” nr. 801: “Nu-l mai citeşte multă lume pe Caragiale., poate, dar el are un personaj cu adevărat nemuritor: Coriolan Drăgănescu. Îl văd peste tot locul, îl laud în cafenele, îl citesc peste tot. Armate de Coriolani Drăgăneşti se agită în apărarea libertăţii…”;

Un mic poem scris de Andrei Mocuţa şi intitulat “Poem corect politic”:

“am zărit doi barbaţi

îmbrăcaţi identic

şi i-am

întrebat dacă

sunt cuplu

m-au arestat”;

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfânta Muceniță Alexandra, împărăteasa

Publicat

Publicitate

Sfânta Muceniță Alexandra a fost soția împăratului Dioclețian (284-305). După abdicarea acestuia în anul 305, în urma sa la tron a urmat Maximian Galerius (305-311) „un păgân fanatic, de asemenea un soldat aspru și feroce”.

Acesta a devenit ginerele împăratului Dioclețian căsătorindu-se cu fiica acestuia,Valeria, pe care însăși tatăl ei a obligat-o să se căsătorească în ciuda rezistențelor pe care aceasta și le-a exprimat. În acele vremuri își trăia mucenicia Sfântul Gheorghe, fiind supus la chinuri în numele Domnului. În ciuda greutăților de neimaginat pe care le suporta, acesta „în chip minunat rămânea viu și sănătos”.

Văzând aceste fapte minunate ale Sfântului Gheorghe, Sfânta Muceniță Alexandra simte chemarea către credința cea adevărată și se prezintă în fața împăratului în timp ce acesta aducea jertfă idolilor și se declară creștină. Fapta sa atrage mânia împăratului, acesta poruncind ca atât împărăteasa cât și Sfântul Gheorghe să fie întemnițați și ulterior tăiați. Aflând această decizie, împărăteasa își acceptă destinul mucenicesc, se roagă Celui de sus și își dă sufletul în mâinile Mântuitorului, în temniță.

Trei dintre slugile împărătesei Alexandra și anume Apolo, Isachie și Codrat, văzând cele întâmplate, cum stăpâna lor a renunțat la toate cele pământești, trecătoare și a ales calea veșnică a lui Hristos, au crezut și ei în Dumnezeu. Dorind să urmeze și ei Domnului și-au mărturisit și ei credința creștină în fața stăpânului lor păgân numindu-l „călcător de lege și sălbatic” acuzându-l de moartea brutală a împărătesei „și că nu i-a fost milă de însăși femeia sa, cu care a făcut copii.” Mânat de furia sa fără margini, împăratul le trimite și pe cele trei slugi la închisoare, gândindu-se la pedepsele fiecăreia dintre ele.

Astfel, „pentru Codrat a poruncit să fie tăiat; iar Apolo și Isachie, iarăși să fie puși la închisoare, și să fie uciși cu foamea; care după câteva zile fiind istoviți de foame, și-au dat sufletele lor Domnului.”

Așadar, cele trei slugi ale împărătesei împreună cu aceasta trec în ceata mucenicească a Domnului spre slava lor cea veșnică, Amin.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending