Connect with us

Eveniment

A treia zi a Festivalului de artă ,,SMS – Seri Magice Săveni”

Publicat

Publicitate

A treia zi a Festivalului de artă „SMS-Seri Magice Săveni”, 2024 începe cu activitatea “Teatru Sport”, concept/regie Marius Florea Vizante și prof. univ. dr. Daniela Vitcu, Universitatea ,,Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte – Departamentul de Teatru, Muzică și Artele Spectacolului, director artistic program cultural și coordonator al spectacolului – concurs „Promenadă urbană – Străzi deschise pentru cultură și artă” din cadrul proiectului „SMS – Seri magice Săveni”, evidențiat într-un mod inedit prin parada stradală „Carul lui Thespis”, regia Mihai Mălaimare și a studenților participanți la activități. Evenimentele se desfășoară Miercuri, 29 mai a.c. în intervalul orar 10.00-16.00. Traseul tematic al paradei stradale începe la Amfiteatrul Liceului Teoretic „Dr. Mihai Ciucă” Săveni, urmând a staționa pe platoul din fața Primăriei Orașului Săveni, apoi întreg ansamblul alegoric și artiștii se vor deplasa pe pietonalul central până la Centrul Cultural Săveni. Acestora se vor alătura cadrele didactice și echipele manegeriale ale instituțiilor de învâțământ partenere reprezentate de director, Cristina Chiorescu, dir.adj. Mihaela Drasleucă, director educativ Felicia Napîrcă, director Angelica Maticiuc, dir. Adj. Ana Butnaru, totodată cercetașii de la unitatea de cercetași din orașul Săveni, coordonați de Florentina Fociac, Antonia Petraru, Flavius Damean, membri ai Organizației Naționale „Cercetașii României” – Centrul Local „Cutezătorii” Botoșani și voluntarii Centrului Județean de Voluntariat Botoșani – filiala Săveni, coordonati de doamnele Răducanu Gabriela și Mariana Scutariu vor asigura alături de echipele organizatorilor de organizare buna desfășurare a evenimentului.

„Acum 2554 de ani (23 noiembrie 534 î.Hr.) Pisistrate (c. 600–527 î.Hr.), tiran al Atenei, organiza primele reprezentaţii de teatru. Aceasta este, potrivit istoricilor, ziua în care a luat naștere tragedia greacă. Potrivit lui Aristotel, tragedia s-a născut din ditiramb, cântul liric intonat în cinstea lui Dionysos de un cor ciclic dansând în jurul unui altar al zeului. Numele tragedie (cântecul ţapilor) vine de la cuvântul „tragos” (ţap). Coriştii, purtând măşti în chip de ţap, înfăţişau făpturi legendare, prieteni ai lui Dionysos. Elementul dramatic, dialogul, a apărut în momentul în care unul dintre corişti s-a desprins din grup, răspunzându-i prin cuvinte atribuite zeului, astfel apărând pentru prima dată actorul. Evenimentul este legat de numele poetului Thespis, primul actor care a jucat un personaj pe o scenă. În istoria teatrului, se consideră că Thespis ar fi inventat primul actor și ar fi primul autor dramatic. Tot lui Thespis îi este atribuită şi apariţia turneelor, fiind primul care a pornit la drum prin mai multe oraşe greceşti (Carul lui Thespis)”. „Apariţia dialogului în formă teatrală este legată de poetul semilegendar Tespis (Thespis), văzut astăzi ca primul mare autor tragic, şi s-ar fi petrecut în anul 534 î. Hr., când tiranul Atenei, Pisistrate, a organizat cele dintâi spectacole teatrale în cadrul Marilor Dionisii. Faptul că Pisistrate a fixat momentul reprezentaţiilor teatrale în cadrul serbărilor dionisiace din Atena (Dionisiile mari sau Dionisiile din cetate) continuă să rămână un argument important pentru susţinătorii naşterii tragediei, ca şi a comediei de altfel, din cultul lui Dionysos. Dionisiile orăşeneşti aveau loc spre sfârşitul lunii martie, spre deosebire de cele câmpeneşti (rurale), din decembrie, care erau serbări ale podgorenilor din Atica, evident mult mai sumare, ca fast, decât cele ateniene. Exaltarea pe care aceste celebrări ale zeului o conţinea începea ea însăşi să se rafineze, să fie aşadar mai puţin barbară – chiar dacă vorbim de un stadiu primitiv al spectacolului teatral în prima jumătate a secolului al VI-lea î.Hr. – odată cu introducerea acestor reprezentaţii în cadrul serbărilor dionisiace de la Atena, unde ritualul era mult mai complex decât în mediul câmpenesc.
Pare totuşi curios că Aristotel nu aminteşte numele lui Tespis în Poetica, necunoscându-l sau doar ignorându-l, la două secole distanţă, ceea ce pentru o mentalitate care îşi conserva atât de bine tradiţiile nu reprezintă un interval semnificativ. Unii au putut să pună un semn de întrebare asupra naşterii tragediei din reprezentările dionisiace pornind şi de la acest detaliu. Dintre titlurile care au fost vehiculate în jurul numelui lui Tespis, Alcesta are paternitate sigură, altele, Lupta lui Pelias, Sacerdoţii, Tinerii greci, Penteu, aparţinând mai degrabă, după Vito Pandolfi (1), filosofului Heraclid din Pont, deci fiind mai târzii cu două secole. Nici din operele celorlalţi poeţi dramatici anteriori lui Eschil, Choirilos, autorul unei Alope, Pratinas din Fliunt, căruia îi este atribuită inventarea dramei satirice şi a semicorurilor dialogate, Phrynicos, elevul lui Tespis, nu a rămas mai nimic. Mai multe date avem despre Phrynicos, lexicograful bizantin Suda lăsând o listă lungă (Acteon, Pleuronariile, Egiptenii, Alcesta, Anteu, Învăţătorii, Danaidele, Căderea Miletului, Tantalos, Troilos, Fenicienele), nu foarte sigură şi cu certitudine incompletă, având în vedere preţuirea de care se bucura în secolul clasic. Acest atenian găsise de cuviinţă să introducă în prologul la Fenicienele, piesă victorioasă în 476 şi avându-l drept choreg pe Temistocle, învingătorul perşilor, un eunuc care anunţa victoria de la Salamina. Phrynicos fusese ales strateg, spune legenda, pentru că entuziasma prin dansurile sale războinice. Poetul întruchipa aşadar un ideal de artist complet, fiind nu numai autorul textului, ci şi compozitor şi interpret, dansator, «regizor», desigur într-un efort colectiv de a da viaţă scenică propriei creaţii. Singurul actor interpreta mai multe roluri; aceluiaşi Phrynicos i se atribuie introducerea rolurilor feminine, jucate tot de bărbaţi, aşa cum se va întâmpla timp îndelungat, inclusiv în teatrul elisabetan. În lipsa altor date, Căderea Miletului (probabil 493, la un an după cumplitul eveniment care a zguduit lumea grecească) este printre primele tragedii istorice, cu două decenii înainte de Perşii lui Eschil, dar cu alt orizont ideatic şi cu alt impact. Herodot (2) reţine că piesa a creat publicului atenian o emoţie devastatoare, spectatorii neputând să-şi ţină plânsul. Deşi Căderea Miletului purta în subtext un mesaj de solidaritate între cetăţile greceşti, ea a căzut într-un moment de maximă îngrijorare în faţa pericolului invaziei persane, iar autorul a fost amendat cu 2000 de drahme, conducătorii Atenei temându-se că, în starea tensionată care exista în oraş, patetismul acestei piese putea genera o revoltă. Versurile lui Phrynicos şi muzica sa în genul melopeei elegiace aveau fără îndoială darul de a mobiliza puternice resorturi afective iar în zorii veacului al V-lea, dacă nu chiar mult mai devreme, e greu de susţinut că teatralitatea unor astfel de creaţii se afla în stadiu primitiv. Aristofan îl preţuia foarte mult pe autorul Căderii Miletului (v. Păsările).” Suspiciunile referitoare la naşterea tragediei din ditiramb, în cadrul serbărilor dionisiace nu provin atât din considerente tehnice, legate de posibilitatea teatralizării cântului liric, cât din faptul că Aristotel nu explică felul în care s-a făcut trecerea de la planul referenţial restrâns al respectivelor imnuri la complexitatea ideatică, tematică, la multiplele răsfrângeri care defineau spiritualitatea atât de specială a tragediei, imposibil de presupus în actul oricât de complex al venerării unui singur zeu şi, în particular, a lui Dionysos. Atitudinea generală desprinsă dintr-o serie întreagă de cercetări, uneori cu orizont diferit, de la arheologia culturală la studiul aplicat asupra civilizaţiei greceşti văzută în strânsă legătură cu întreg spaţiul mediteranean, conduce la identificarea sau numai presupunerea unei suprapuneri de straturi culturale într-un proces foarte îndelungat şi care nu se restrânge geografic la Atena, nici măcar la Atica.” Fragment din Clasicii dramaturgiei universale de Costin Tuchilă și Pușa Roth, vol. I, București, Editura Academiei Române, 2010

Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este un eveniment cultural ajuns la cea de-a treia ediție, organizat de Asociația ARLECHIN Botoșani cu finanțare de la Ministerul Culturii, avănd ca parteneri principali Primăria orașului Săveni, Liceul Teoretic „Dr. Mihai Ciucă”, Școala Gimnazială nr.1 Săveni și Centrul Județean de Voluntariat Botoșani. Proiectul aduce în fața publicului producții teatrale de calitate, care au ca principal scop promovarea artei și atragerea copiilor și tinerilor spre forme de exprimare și de educare prin cultură. Anul acesta, timp de șapte zile, în perioada 27 mai – 02 iunie 2024, publicul de toate vârstele va fi invitat la spectacole de teatru, iar copiii și tinerii la concerte, lansări de carte și ateliere de teatru, educație muzicală, dans-clasic și balet, care dincolo de asigurarea unor modele de succes prin lucrul cu artiști cunoscuți îi antrenează pentru lucrul în echipă și învățare.
Scopul proiectului Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este de a consolida poziția artelor spectacolului în topul preferințelor tinerilor, copiilor și adulților, precum și de a cultiva dragostea, respectul și prețuirea față de valorile culturale locale/naţionale, prin facilitarea întâlnirii membrilor comunității cu artiști de renume și producții teatrale de valoare. Se pun în valoare patrimoniul și resursele culturale naționale, dar și locale, prin intermediul teatrului și al atelierelor interactive.
Proiectul își propune și promovarea manifestărilor de valoare, dar și dezvoltarea prin cultură a comunității locale, prezentarea elementelor specifice zonei și atragerea turiștilor. Se urmărește realizarea unui dialog între artiști, personalități din domeniul cultural artistic și spectatori care provin din zone slab dezvoltat economic, acolo unde educația culturală în rândul copiilor și tinerilor este limitată.
Prin expunerea la proiecte culturale a tinerei generațiii se contribuie major la dezvoltarea acestora, la motivarea și oferirea unei noi perspective, cu impact pe termen lung și mediu, de dezvoltare a societății din care aceștia fac parte. Proiectul de față are capacitatea de adeveni emblematic pentru Orașul Săveni, satele aparținătoare și comunitățile din vecinătate. În realizarea activităților cuprinse în proiect de anul acesta s-au alăturat organizatorilor, atât instituțiile de învățământ, cât și Primăriile din localitățile: Havârna, Mileanca, Coțușca, Manoleasa și Dângeni. Continuarea proiectului început în 2022 reprezintă un pas înainte spre cultivarea și educarea coerentă a publicului. Gusturile și înclinația spre artă și spectacol se formează de la cea mai tânără vârstă și se cimentează prin bunele practici.
Info: www.arlechinromania.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Olimpiade școlare 2025: Încep etapele județene ale olimpiadelor. Calendar și detalii pentru elevi

Publicat

Publicitate

Olimpiade școlare 2025: peste 20 de olimpiade vor avea etape județene în perioada 6-16 martie, potrivit calendarului oficial publicat de Ministerul Educației. Unele etape ale olimpiadei sunt programate în timpul săptămânii.

Joi, 6 martie, va fi etapa județeană pentru Germană modernă (cu etapa națională la Alba Iulia), vineri, 7 martie va fi etapa județeană pentru Biologie, iar în weekend-ul 8-9 martie sunt programate etapele județene pentru:

  • Engleză, Matematică, Fizică, Lectura ca Abilitate de Viață.

Elevii pot participa la mai multe olimpiade, în același timp. Cei care obțin premii la olimpiadele naționale vor avea acces la burse școlare de excelență.

Calendar OLIMPIADE NAȚIONALE 2025 – 6-9 martie

Olimpiada de LIMBA GERMANĂ MODERNĂ

  • Etapa județeană: 6 martie
  • Etapa națională: 7-13 aprilie aprilie, Alba Iulia (Alba)

Olimpiada de BIOLOGIE

  • Etapa județeană: 7 martie
  • Etapa națională: 5-10 aprilie, Târgu Mureș

Olimpiada de LIMBA ENGLEZĂ

  • Etapa județeană: 8 martie proba scrisă, 15 martie – proba orală
  • Etapa națională: 24-28 aprilie, Tulcea

Olimpiada de MATEMATICĂ

Publicitate
  • Etapa județeană: 8 martie
  • Etapa națională: 6-11 aprilie, Buzău (clasele V-VIII), 1-6 aprilie, Botoșani (clasele IX-XII)

Olimpiada Lectura ca abilitate de viață

clasele V-VIII

  • Etapa județeană: 9 martie
  • Etapa națională: 8-11 mai, Craiova (Dolj)

clasele IX-XII

  • Etapa județeană: 9 martie
  • Etapa națională: proba A 27-31 martie, proba B 10-13 aprilie, Piatra Neamț (Neamț)

Olimpiada de FIZICĂ

  • Etapa județeană: 9 martie
  • Etapa națională: 10-15 aprilie, Slobozia (Ialomița)

Calendar olimpiade școlare 2025, 14-16 martie

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele V-VIII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 10-13 aprilie, Râmnicu Vâlcea (Vâlcea)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ – clasele IX-XII

  • Etapa județeană: 14 martie
  • Etapa națională: 5-9 mai, Pitești (Argeș)

Olimpiada de Limba și literatura ROMÂNĂ pentru școli/secții cu predare în limbile minorităților și pentru românii din diaspora – clasele V-XII

    • Etapa județeană: 14 martie
    • Etapa națională: 10-13 aprilie, Timișoara

Olimpiada de LIMBA FRANCEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-26 aprilie, Ploiești (Prahova)

Olimpiada de limbi romanice: SPANIOLĂ, ITALIANĂ, PORTUGHEZĂ

  • Etapa județeană: 15 martie; 12 aprilie – italiană maternă
  • Etapa națională: 26-30 aprilie, Bacău

Olimpiada de Limba și literatura GERMANĂ MATERNĂ

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 aprilie, Sebeș (Alba)

Olimpiada de LIMBA RUSĂ modernă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 22-25 mai – Caraș-Severin

Olimpiada de LIMBA RROMANI maternă

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 24-27 aprilie, Oradea (Bihor)

Olimpiada de INFORMATICĂ

  • Etapa județeană: 15 martie – liceu; 16 martie – gimnaziu
  • Etapa națională: 13-18 aprilie, Ploiești (Prahova) – liceu; 14-18 aprilie, Botoșani – gimnaziu

Olimpiada națională de ȘTIINȚE SOCIO-UMANE

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 23-27 aprilie, Cluj-Napoca

Olimpiada de PEDAGOGIE-PSIHOLOGIE (licee pedagogice)

  • Etapa județeană: 15 martie
  • Etapa națională: 28-31 martie proba A; 11-13 aprilie proba B, Slobozia (Ialomița)

Olimpiada de SECURITATE CIBERNETICĂ

  • Etapa județeană: 16 martie
  • Etapa națională: 19-22 mai, București

Olimpiada de LIMBA NEOGREACĂ. Etapa județeană s-a desfășurat în 1 martie

Olimpiada de LINGVISTICĂ ”Solomon Marcus” – etapa județeană s-a desfășurat în 1 februarie.

Olimpiada de ASTRONOMIE și ASTROFIZICĂ: etapa județeană a fost în 10 februarie

Citeste mai mult

Eveniment

Ziua în care România s-a prăbușit în hăurile istoriei. Cum au lucrat sovieticii și dușmanul din interior pentru stalinizarea țării

Publicat

Publicitate

Pe 6 martie 1945, România pășise pe un drum fără întoarcere care avea să-i marcheze destinul în mod decisiv. Prin manevre propagandistice și presiuni sovietice este instaurat primul guvern pro-comunist și pro-rus din țara noastră. În doar câțiva ani, România va deveni Republică Socialistă, relatează ADEVĂRUL

Pe data de 6 martie 1945, la conducerea României era instalat Guvernul Petru Groza. Era la mai puțin de o lună de la întâlnirea „Celor Trei Mari” de la Ialta și cu aproximativ două luni înainte de încheierea oficială a Celui de-al Doilea Război Mondial.

Acest Guvern era dominat de membrii Frontului Național Democrat, la rândul său format dintr-o mulțime pestriță din care nu lipseau comuniștii, social-democrații, maghiari, disidenți din partidele istorice. Deși acest guvern se declara „de largă concentrare democratică” și garant al valorilor democratice, în realitate, numirea Guvernului Petru Groza a însemnat condamnarea României la comunism.

Atunci când România a avut iluzia că se poate salva

România intrase în Cel de-al Doilea Război Mondial de partea Germaniei Naziste și parcticipase inclusiv la campania din est a naziștilor contre sovieticilor. Campania s-a terminat prost pentru armata română decimată la Cotul Donului și în Stepa Calmucă. Nici nemții nu o duceau prea bine.

După ce au înghețat în Rusia, trupele germane au fost efectiv măturate înapoi către vest de o puternică contraofensivă sovietică. Pe frontul de Vest, armata lui Hitler nu a putut preveni debarcarea aliaților americani și britanici pe plajele Normandiei. În vara lui 1944 devenise clar faptul că Germania se apropia de înfrângere.

Publicitate

Românii, pentru a evita să sfârșească în tabăra învingătorilor dar mai ales să nu fie ocupați de armatele rusești care avansau în ritm accelerat către vest, au decis să schimbe taberele.

Pe 23 august 1944, regele Mihai I, suveranul care stătuse în umbra tatălui și mai apoi a mareșalului Antonescu, avea să ia prima decizie importantă a domniei sale. Dă o lovitură de stat și îl demite pe mareșalul Antonescu din funcția de șef al statului român. În plus, ordonă arestarea și condamnarea sa.

Din punct de vedere diplomatic, consiliat de marii lideri ai partidelor istorice, tânărul suveran decide întoarcerea armelor împotriva Germaniei Naziste și revenirea la alianța tradițională cu marile puteri Occidentale.

Din inamic, Rusia Sovietică a devenit, brusc, „marele prieten de la răsărit”. Soldații care luptaseră alături de nemți s-au trezit că pleacă alături de ruși contra foștilor aliați. Românii au avut, o scurtă perioadă, iluzia că vor scăpa ușor din această poveste. Adică vor reuși să păstreze regimul democratic și protecția occidentalilor, în ciuda despăgubirilor uriașe de război pe care trebuiau să le plătească.

Primul guvern, după căderea lui Antonescu, a fost cel condus de generalul Sănătescu, format din membrii ai Blocului Național Democratic, o construcție politică care reunea majoritatea partidelor din România. Nici regele Mihai, nici măcar marii lideri ai partidelor istorice precum Iuliu Maniu, nu au știut că soarta României fusese deja decisă și că marile puteri occidentale nu aveau niciun interes în protejarea țării noastre. Englezii i-au preferat, din rațiuni economice, pe greci. Iar americanii le-au făcut hatârul, scrie ADEVĂRUL.

Inamicul din interior

Pe data de 9 octombrie, pe o foaie de hârtie s-a scris soarta României. Este vorba despre acel faimos acord de procentaj dintre Winston Churchill, primul ministru al Marii Britanii și Iosif Stalin, temutul dictator sovietic.

Lumea a fost împărțită pe șestache. România a fost efectiv sacrificată și dată rușilor. „În ultima vreme au fost semne de posibile divergenţe de politică între noi şi ruşi referitoare la ţările din Balcani, în special Grecia. De aceea noi am sugerat ambasadorului sovietic de la Londra ca guvernul sovietic să ia conducerea afacerilor în România, iar noi în Grecia”, îi scria Churchill preşedintelui american, încă de pe 31 mai 1944.

Această situația va fi consfințită la Ialta, anul următor. Până atunci, însă, Stalin dorea să se asigure că în toate zonele de influență, sovietizarea și bolșevizarea va începe cât mai curând. Totul sub masca democrației, a binelui poporului, a luptei contra partidelor politice corupte. În acest context, comuniștii din România, bine ațâțați și conduși de agenții sovietici plasați deja pe teritoriul țării noastre după 23 august 1944, și-au început treaba.

Au devenit inamicul din interior, parșiv și  amăgitor, profitând de orice slăbiciune a populației extenuată de război. Pe 13 octombrie 1944, la numai patru zile de la acordul de procentaj, au început primele manevre. Comuniștii și social-democrații au ieșit de la Guvernare și au constituit Frontul Național Democrat. Această manevră a stricat deja echilibrul politic. În plus, comuniștii au început imediat o campanie virulentă de compromitere a partidelor istorice și a democrației, în general. Demersurile propagandistice, sabotajele și constantul dezechilibru politic produs de Frontul Național Democrat au dus la căderea guvernului Sănătescu.

Acesta și-a depus mandatul pe 6 decembrie 1944. În locul său a fost numit generalul Nicolae Rădescu, un alt om capabil, ofițer de carieră. Acest Guvern a fost ultima încercare de rezistență democratică a României. Ca și în cazul guvernării precedente, comuniștii și aliații politici din Frontul Național Democratic au continuat să pună bețe în roate, să facă jocurile Kremlinului. Comuniștii au organizat manifestații de stradă, „pentru apărearea democrației”, au făcut sabotaje pentru a produce agitației. În plus, rușii numeau prefecți loiali comuniștilor, prin județe, fără știrea Guvernului. Era o situație extrem de grea și de gravă, mai scrie ADEVĂRUL.

Ziua în care România a pășit pe drumul socialismului brutal

După Conferința de la Ialta, presiunea comunistă în România s-a intensificat. A atins apogeul. Pe 24 februarie 1945, comuniștii au organizat o puternică manifestație antiguvernamentală.

Printre manifestanți au fost infiltrați agitatori care au deschis focul asupra mulțimii din dreptul cordoanelor de soldați. Efectul a fost cel scontat. Comuniștii au cerut „decapitarea” generalului Rădescu dar și, ironia sorții, constituirea unui guvern, „cu adevărat democratic”. Generalul Rădescu nu s-a pierdut cu firea și a explicat clar că focurile de armă nu au fost trase de soldați. Nu l-a ajutat prea mult. Discursul său, prin care erau justificare și explicate faptele au fost interzis la radio de omul sovieticilor în România. Mai apoi, văzând că nu merge cu „mănuși” în problema României, sovieticii au trecut la baionetă.

Pe 28 februarie, la patru zile după incident, Andrei Vîșinski, adjunctul ministrului sovietic de Externe, poposea în audiență la regele Mihai. Oficialul rus, pe un ton de comandă, i-a cerut regelui să-l demită pe generalul Nicolae Rădescu, descriindu-l drept „fascist”. Vâșinski s-a dat în spectacol, iritat de refuzul regelui, și a dat cu pumnul în masă. Mai apoi a ieșit în trombă strigând „Ialta sunt eu!”. Cel pe care-l dorea Vâșinski drept prim-ministru în locul lui Rădescu era Petru Groza. Acesta era un cal troian inflitrat încă din timpul celui de-al doilea Guvern Sănătescu ca viceprim-ministru. Culmea, Petru Groza nu era un comunist. Era însă marioneta perfectă. Un om care a avut o carieră politică încă din perioada interbelică, dar care nu a ajuns acolo unde a râvnit mereu, la funcțiile înalte. Așa că era dispus să facă jocurile oricui.

„Petru Groza a fost vicepreşedinte al Consiliulu de Miniştri în cabinetele Sănătescu şi Rădescu şi fost prim ministru.  Este un fost avocat şi latifundiar de 69 de ani, din Deva, Transilvania. Nu este, formal, comunist, dar conduce partidul afiliat acestora, Frontul Plugarilor. Este fiu al unui preot ortodox, a studiat în Budapesta, Berlin şi Leipzig şi a devenit un om foarte bogat. A intrat în politică în 1919, a fost închis de câeva ori în legătură cu acţiunile de stânga ale mişcării ţărăneşti, dar a fost ales deputat între 1922 şi 1927, ministru pentru Transilvania în cabinetul Averescu din 1920, ministru interimar la Comuncaţii în 1921, ministru al Lucrărilor publice în anii 1926 – 1927 şi apoi ministru al Transporturilor. Deşi este extrem de ambiţios, a fost bucuros să îşi menţină poziţia de marionetă în guvernul 1948 – 1952. Comuniştii l-au folosit pentru a-şi camufla scopurile, datorită caracterului său de nabab marxist. Deşi a jucat rolul unui om conştient de sine, Groza a fost întotdeauna o păpuşă a comuniştilor din România şi a părut că sovieticii au fost determinaţi pentru o lungă perioadă de timp să îl folosească drept paravan în penetrarea comunistă a ţării”, se arată într-un document din 1953 păstrat în arhivele Radio Europa Liberă.

Primind semnale de la ministrul de externe că România a fost efectiv abandonat, regele Mihai nu are de ales și îl lasă pe Petru Groza să alcătuiască lista noului Guvern. Era un o adunătură pestriță, antagonistă în convingeri politice dar totuși animată de un singur scop: acela de a servi Moscovei și de a transforma România în stat comunist.

„Componenţa guvernului de la 6 martie putea să-l deruteze chiar şi pe un observator avizat. Părea să fie vorba de un grup oarecare de oameni, adunaţi fără nici un criteriu de competenţă ori de apartenenţă politică strictă. Printre ei erau antisemiţi, laolaltă cu evrei, pronazişti şi antinazişti, atei şi preoţi, pro-ruşi şi anti-ruşi. Totuşi, la o atentă examinare, puteai observa că toată această ciudată adunătură, fusese cu mare grijă selectată, având un singur scop: să servească Moscova şi lumea comunistă”, se arată în „România sub jugul sovietic” de Reuben H. Markham, traducere de George Achim. Pe 6 martie 1945, regele Mihai a fost nevoit să accepte lista de miniștrii a lui Petru Groza. România alunecase în hăul comunismului.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Educație

FOTO&VIDEO: Micuții din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, de la Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, au sărbătorit 100 de zile de școală

Publicat

Publicitate

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală.

Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui even…

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală. Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui eveniment. Părinții au dat dovadă de foarte multă responsabilitate, implicându-se în pregătirea tuturor activităților.

O sută de zile de școală reprezintă doar un pas în lumea minunată a cunoașterii. Vor urma nenumărate zile de școală , iar ,,razele de lumină ” se vor înțelepți din ce in ce mai mult, pentru a deveni oamenii mari de mâine.

Publicitate

Citeste mai mult

Actualitate

Bilete şi abonamente cu reducere de 90% pentru studenți, prin aplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători

Publicat

Publicitate

Studenţii îşi pot cumpăra online, de miercuri, bilete şi abonamente cu reducere de 90% prinplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători, scrie alba24.ro. De astăzi, 5 martie 2025, CFR Călători pune la dispoziția studenților posibilitatea cumpărării online de bilete și abonamente cu reducere 90% prin aplicația disponibilă pe site www.cfrcalatori.ro sau descărcabilă pe dispozitive mobile (smartphone, tabletă etc.), precum și de la automatele de vânzare kiosk din stațiile de cale ferată.

Biletele și abonamentele cu reducere de 90% se emit pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat, în condițiile prevăzute la art. XXIX alin. (1) a OUG nr. 156/2024, pe baza ID student, eliberat pentru confirmarea calității de student și a rutei pentru care beneficiază de reducere.

Pentru obținerea ID student este necesar ca studenții să se prezinte o singură dată la orice casă de bilete în timpul programului de lucru, cu actul de identitate și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

În tren, studenții vor prezenta legitimația de călătorie cu reducere (bilet, abonament) și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

Mai multe detalii sunt disponibile pe site www.cfrcalatori.ro la secțiunea Trafic intern/ Facilități/ Reduceri pentru studenți sau de la personalul nostru de la casele de bilete din stațiile de cale ferată și de la agențiile de voiaj, a precizat miercuri seară, CFR Călători.

Informații despre circulația trenurilor:

Publicitate
  • la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).
  • la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/
    în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.
  • pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.
  • pe site-ul www.cfrcalatori.ro la Mers tren trafic intern.
  • de la personalul nostru din staţii.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending