Connect with us

Eveniment

A treia zi a Festivalului de artă ,,SMS – Seri Magice Săveni”

Publicat

Publicitate

A treia zi a Festivalului de artă „SMS-Seri Magice Săveni”, 2024 începe cu activitatea “Teatru Sport”, concept/regie Marius Florea Vizante și prof. univ. dr. Daniela Vitcu, Universitatea ,,Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte – Departamentul de Teatru, Muzică și Artele Spectacolului, director artistic program cultural și coordonator al spectacolului – concurs „Promenadă urbană – Străzi deschise pentru cultură și artă” din cadrul proiectului „SMS – Seri magice Săveni”, evidențiat într-un mod inedit prin parada stradală „Carul lui Thespis”, regia Mihai Mălaimare și a studenților participanți la activități. Evenimentele se desfășoară Miercuri, 29 mai a.c. în intervalul orar 10.00-16.00. Traseul tematic al paradei stradale începe la Amfiteatrul Liceului Teoretic „Dr. Mihai Ciucă” Săveni, urmând a staționa pe platoul din fața Primăriei Orașului Săveni, apoi întreg ansamblul alegoric și artiștii se vor deplasa pe pietonalul central până la Centrul Cultural Săveni. Acestora se vor alătura cadrele didactice și echipele manegeriale ale instituțiilor de învâțământ partenere reprezentate de director, Cristina Chiorescu, dir.adj. Mihaela Drasleucă, director educativ Felicia Napîrcă, director Angelica Maticiuc, dir. Adj. Ana Butnaru, totodată cercetașii de la unitatea de cercetași din orașul Săveni, coordonați de Florentina Fociac, Antonia Petraru, Flavius Damean, membri ai Organizației Naționale „Cercetașii României” – Centrul Local „Cutezătorii” Botoșani și voluntarii Centrului Județean de Voluntariat Botoșani – filiala Săveni, coordonati de doamnele Răducanu Gabriela și Mariana Scutariu vor asigura alături de echipele organizatorilor de organizare buna desfășurare a evenimentului.

„Acum 2554 de ani (23 noiembrie 534 î.Hr.) Pisistrate (c. 600–527 î.Hr.), tiran al Atenei, organiza primele reprezentaţii de teatru. Aceasta este, potrivit istoricilor, ziua în care a luat naștere tragedia greacă. Potrivit lui Aristotel, tragedia s-a născut din ditiramb, cântul liric intonat în cinstea lui Dionysos de un cor ciclic dansând în jurul unui altar al zeului. Numele tragedie (cântecul ţapilor) vine de la cuvântul „tragos” (ţap). Coriştii, purtând măşti în chip de ţap, înfăţişau făpturi legendare, prieteni ai lui Dionysos. Elementul dramatic, dialogul, a apărut în momentul în care unul dintre corişti s-a desprins din grup, răspunzându-i prin cuvinte atribuite zeului, astfel apărând pentru prima dată actorul. Evenimentul este legat de numele poetului Thespis, primul actor care a jucat un personaj pe o scenă. În istoria teatrului, se consideră că Thespis ar fi inventat primul actor și ar fi primul autor dramatic. Tot lui Thespis îi este atribuită şi apariţia turneelor, fiind primul care a pornit la drum prin mai multe oraşe greceşti (Carul lui Thespis)”. „Apariţia dialogului în formă teatrală este legată de poetul semilegendar Tespis (Thespis), văzut astăzi ca primul mare autor tragic, şi s-ar fi petrecut în anul 534 î. Hr., când tiranul Atenei, Pisistrate, a organizat cele dintâi spectacole teatrale în cadrul Marilor Dionisii. Faptul că Pisistrate a fixat momentul reprezentaţiilor teatrale în cadrul serbărilor dionisiace din Atena (Dionisiile mari sau Dionisiile din cetate) continuă să rămână un argument important pentru susţinătorii naşterii tragediei, ca şi a comediei de altfel, din cultul lui Dionysos. Dionisiile orăşeneşti aveau loc spre sfârşitul lunii martie, spre deosebire de cele câmpeneşti (rurale), din decembrie, care erau serbări ale podgorenilor din Atica, evident mult mai sumare, ca fast, decât cele ateniene. Exaltarea pe care aceste celebrări ale zeului o conţinea începea ea însăşi să se rafineze, să fie aşadar mai puţin barbară – chiar dacă vorbim de un stadiu primitiv al spectacolului teatral în prima jumătate a secolului al VI-lea î.Hr. – odată cu introducerea acestor reprezentaţii în cadrul serbărilor dionisiace de la Atena, unde ritualul era mult mai complex decât în mediul câmpenesc.
Pare totuşi curios că Aristotel nu aminteşte numele lui Tespis în Poetica, necunoscându-l sau doar ignorându-l, la două secole distanţă, ceea ce pentru o mentalitate care îşi conserva atât de bine tradiţiile nu reprezintă un interval semnificativ. Unii au putut să pună un semn de întrebare asupra naşterii tragediei din reprezentările dionisiace pornind şi de la acest detaliu. Dintre titlurile care au fost vehiculate în jurul numelui lui Tespis, Alcesta are paternitate sigură, altele, Lupta lui Pelias, Sacerdoţii, Tinerii greci, Penteu, aparţinând mai degrabă, după Vito Pandolfi (1), filosofului Heraclid din Pont, deci fiind mai târzii cu două secole. Nici din operele celorlalţi poeţi dramatici anteriori lui Eschil, Choirilos, autorul unei Alope, Pratinas din Fliunt, căruia îi este atribuită inventarea dramei satirice şi a semicorurilor dialogate, Phrynicos, elevul lui Tespis, nu a rămas mai nimic. Mai multe date avem despre Phrynicos, lexicograful bizantin Suda lăsând o listă lungă (Acteon, Pleuronariile, Egiptenii, Alcesta, Anteu, Învăţătorii, Danaidele, Căderea Miletului, Tantalos, Troilos, Fenicienele), nu foarte sigură şi cu certitudine incompletă, având în vedere preţuirea de care se bucura în secolul clasic. Acest atenian găsise de cuviinţă să introducă în prologul la Fenicienele, piesă victorioasă în 476 şi avându-l drept choreg pe Temistocle, învingătorul perşilor, un eunuc care anunţa victoria de la Salamina. Phrynicos fusese ales strateg, spune legenda, pentru că entuziasma prin dansurile sale războinice. Poetul întruchipa aşadar un ideal de artist complet, fiind nu numai autorul textului, ci şi compozitor şi interpret, dansator, «regizor», desigur într-un efort colectiv de a da viaţă scenică propriei creaţii. Singurul actor interpreta mai multe roluri; aceluiaşi Phrynicos i se atribuie introducerea rolurilor feminine, jucate tot de bărbaţi, aşa cum se va întâmpla timp îndelungat, inclusiv în teatrul elisabetan. În lipsa altor date, Căderea Miletului (probabil 493, la un an după cumplitul eveniment care a zguduit lumea grecească) este printre primele tragedii istorice, cu două decenii înainte de Perşii lui Eschil, dar cu alt orizont ideatic şi cu alt impact. Herodot (2) reţine că piesa a creat publicului atenian o emoţie devastatoare, spectatorii neputând să-şi ţină plânsul. Deşi Căderea Miletului purta în subtext un mesaj de solidaritate între cetăţile greceşti, ea a căzut într-un moment de maximă îngrijorare în faţa pericolului invaziei persane, iar autorul a fost amendat cu 2000 de drahme, conducătorii Atenei temându-se că, în starea tensionată care exista în oraş, patetismul acestei piese putea genera o revoltă. Versurile lui Phrynicos şi muzica sa în genul melopeei elegiace aveau fără îndoială darul de a mobiliza puternice resorturi afective iar în zorii veacului al V-lea, dacă nu chiar mult mai devreme, e greu de susţinut că teatralitatea unor astfel de creaţii se afla în stadiu primitiv. Aristofan îl preţuia foarte mult pe autorul Căderii Miletului (v. Păsările).” Suspiciunile referitoare la naşterea tragediei din ditiramb, în cadrul serbărilor dionisiace nu provin atât din considerente tehnice, legate de posibilitatea teatralizării cântului liric, cât din faptul că Aristotel nu explică felul în care s-a făcut trecerea de la planul referenţial restrâns al respectivelor imnuri la complexitatea ideatică, tematică, la multiplele răsfrângeri care defineau spiritualitatea atât de specială a tragediei, imposibil de presupus în actul oricât de complex al venerării unui singur zeu şi, în particular, a lui Dionysos. Atitudinea generală desprinsă dintr-o serie întreagă de cercetări, uneori cu orizont diferit, de la arheologia culturală la studiul aplicat asupra civilizaţiei greceşti văzută în strânsă legătură cu întreg spaţiul mediteranean, conduce la identificarea sau numai presupunerea unei suprapuneri de straturi culturale într-un proces foarte îndelungat şi care nu se restrânge geografic la Atena, nici măcar la Atica.” Fragment din Clasicii dramaturgiei universale de Costin Tuchilă și Pușa Roth, vol. I, București, Editura Academiei Române, 2010

Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este un eveniment cultural ajuns la cea de-a treia ediție, organizat de Asociația ARLECHIN Botoșani cu finanțare de la Ministerul Culturii, avănd ca parteneri principali Primăria orașului Săveni, Liceul Teoretic „Dr. Mihai Ciucă”, Școala Gimnazială nr.1 Săveni și Centrul Județean de Voluntariat Botoșani. Proiectul aduce în fața publicului producții teatrale de calitate, care au ca principal scop promovarea artei și atragerea copiilor și tinerilor spre forme de exprimare și de educare prin cultură. Anul acesta, timp de șapte zile, în perioada 27 mai – 02 iunie 2024, publicul de toate vârstele va fi invitat la spectacole de teatru, iar copiii și tinerii la concerte, lansări de carte și ateliere de teatru, educație muzicală, dans-clasic și balet, care dincolo de asigurarea unor modele de succes prin lucrul cu artiști cunoscuți îi antrenează pentru lucrul în echipă și învățare.
Scopul proiectului Festivalul de artă „SMS – Seri Magice Săveni” este de a consolida poziția artelor spectacolului în topul preferințelor tinerilor, copiilor și adulților, precum și de a cultiva dragostea, respectul și prețuirea față de valorile culturale locale/naţionale, prin facilitarea întâlnirii membrilor comunității cu artiști de renume și producții teatrale de valoare. Se pun în valoare patrimoniul și resursele culturale naționale, dar și locale, prin intermediul teatrului și al atelierelor interactive.
Proiectul își propune și promovarea manifestărilor de valoare, dar și dezvoltarea prin cultură a comunității locale, prezentarea elementelor specifice zonei și atragerea turiștilor. Se urmărește realizarea unui dialog între artiști, personalități din domeniul cultural artistic și spectatori care provin din zone slab dezvoltat economic, acolo unde educația culturală în rândul copiilor și tinerilor este limitată.
Prin expunerea la proiecte culturale a tinerei generațiii se contribuie major la dezvoltarea acestora, la motivarea și oferirea unei noi perspective, cu impact pe termen lung și mediu, de dezvoltare a societății din care aceștia fac parte. Proiectul de față are capacitatea de adeveni emblematic pentru Orașul Săveni, satele aparținătoare și comunitățile din vecinătate. În realizarea activităților cuprinse în proiect de anul acesta s-au alăturat organizatorilor, atât instituțiile de învățământ, cât și Primăriile din localitățile: Havârna, Mileanca, Coțușca, Manoleasa și Dângeni. Continuarea proiectului început în 2022 reprezintă un pas înainte spre cultivarea și educarea coerentă a publicului. Gusturile și înclinația spre artă și spectacol se formează de la cea mai tânără vârstă și se cimentează prin bunele practici.
Info: www.arlechinromania.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Botoșani: Expoziția de artă comparată „Zbor printre rădăcini”

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani, Secția de Artă Plastică – Etnografie – Științele Naturii, în parteneriat cu artista Ioana Gina Poleac, organizează expoziția de artă comparată „Zbor printre rădăcini”.

Încercând a juxtapune, dar, în același timp, a pune în oglindă, arta populară și cea vizuală, demersul expozițional se constituie într-o simbioză a elementelor estetice și conceptuale ce se regăsesc în ambele tipuri de manifestări artistice, astfel încât ele să se potențeze reciproc și să genereze o paletă estetico-simbolică plină de substanță.

Create din acumulările de tradiție și spiritualitate ale satului botoșănean, piesele etnografice etalate spun, în limbaj specific, povestea elementelor de decor avimorf sau fitomorf ce dau viață scoarțelor sau ceramicii.

În același timp, zborul, element definitoriu al lucrărilor artistei Ioana Gina Poleac, devine o formă de apropiere profundă de tradiții și de „rădăcini”, prin care proiectul inițial se transformă într-un limbaj de legătură, între moștenirea culturală și creație. Rădăcinile, cele care asigură stabilitatea și continuitatea vieții, de sorginte etnografică sau contemporană, duc ideea de imuabil, de permanență într-un registru cromatic firesc, natural, armonios. Folosind mozaicul și pictura ca limbaj de exprimare, artista își ancorează lucrările într-o perspectivă etnografică profundă, ce dă greutate suplimentară discursului artistic.

Curatoriată de Maria-Laura Tocariu, expoziția va putea fi vizionată în perioada 17 mai – 31 iulie 2025, la Muzeul de Etnografie Botoșani.

Vernisajul va avea loc în cadrul evenimentului Noaptea Muzeelor 2025, sâmbătă, 17 mai, ora 16.30.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Isidor din Hios

Publicat

Publicitate

Sfântul Isidor a intrat în armata împăratului Deciu chiar în primul an al înscăunării în subordinea comandantului Numerian. Apoi îmăratul deciu a dat oridn ca toţi militraii din armata sa să aducă jertfă zeilor, iar cei ce nu o vor face să fie obligaţi prin chinuri şi tortură. Înainte de a se alătura armatei Isidor ducea o viaţă dreaptă, petrecându-şi viaţa ţinând posturile şi înfrânându-şi poftele, făcea lucrurile cu înţelepciune, se ferea de desfătările şi deşertăciunile lumii şi fugea de lucuririle necurate pe care le făceau păgânii.

Acum în armată fiind iar ordinul împăratului fiind dat Isidor a fost deconspirat la comandant de un camarad, un soldat cu numele de Iulie. Atunci comandantul i-a dat de ales, să jertfească idolilor sau va fi bătut. A fost bătut cu vine de bou dar Isidor tot Îl marturisea pe Hristos. Atunci i-au tăiat limba ca să nu-l mai mărturisească pe Hristos dar sfântul Mucenic tot grăia Adevărul, în schimb comandantul nu mai putea scoate o vorbă chiar dacă avea limba în gură, la locul ei.

Atunci Sfântului mucenic Isidor i-au tăiat capul, şi trupul i l-au aruncat la câni, dar câinii nu s-au atins de el. Un creştin tăinuit pe nume Amonie a luat cinstitul trup şi l-a îngropat în secret şi mai târziu, şi el la rândul lui, şi-a primit coroana mucenicească. Mai apoi o cuvioasă pe nume Mironia a găsit moaştele lui Isidor, le-a scos din pământ, le-a uns cu miresme de preţ şi le-a aşezat în pânză curată, iar după încetarea prigoanelor a zidit o biserică închinată sfântului şi unde bolanvii se vindecau rugânduse la Dumnezeu iar Sfântul Mucenic Isidor din Hios le era mijlocitor.

Citeste mai mult

Administratie

Clujul a devenit primul oraș fără fumat în aer liber. Consiliul Local a aprobat interzicerea țigărilor în stații, parcuri și baze sportive

Publicat

Publicitate

Clujul a devenit primul oraș fără fumatul în aer liber după ce Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat un proiectul de hotărâre care impune restricții de fumat în mai multe spații publice din oraș, incluzând stațiile mijloacelor de transport în comun, parcurile și bazele sportive, relatează cluj24.ro.

Hotărârea a fost adoptată cu 22 de voturi „pentru” și 3 abțineri, urmând să intre în vigoare la 90 de zile de la data aprobării. Măsura se aplică atât fumatului clasic, cât și utilizării țigărilor electronice și dispozitivelor de tip vape. Excepție fac doar zonele special amenajate în acest scop, care urmează să fie identificate, amenajate și semnalizate corespunzător de către autorități.

Propunere pentru extinderea restricțiilor

Consilierul local Aurelia Cristea, autoare a legii anti-fumat din 2016, care a interzis fumatul în spațiile publice închise, a susținut extinderea actualelor restricții. Ea a propus ca interdicția să se aplice și în apropierea intrărilor în instituțiile publice și în toate spațiile publice închise, inclusiv pentru țigările electronice.

Totuși, amendamentele propuse nu au fost supuse la vot. Departamentul juridic al Primăriei a argumentat că astfel de prevederi țin de reglementările naționale, nu de competența consiliilor locale.

Unde se va aplica interdicția?

Hotărârea interzice fumatul și utilizarea dispozitivelor electronice de fumat în următoarele locuri:

  • Stațiile mijloacelor de transport în comun;
  • Toate parcurile publice din Cluj-Napoca;
  • Bazele și terenurile sportive.

Excepție fac evenimentele publice în aer liber care au fost aprobate oficial de către autorități. Chiar și în aceste cazuri, organizatorii vor avea obligația să delimiteze zone speciale pentru fumători, dacă este cazul.

Publicitate

Sancțiuni de până la 500 de lei

Cei care nu vor respecta noile reguli riscă amenzi între 100 și 500 de lei. Aplicarea sancțiunilor va fi în sarcina Poliției Locale Cluj-Napoca. Totodată, municipalitatea va avea responsabilitatea de a semnaliza corespunzător spațiile unde fumatul este interzis și cele în care este permis.

Decizia vine în contextul în care tot mai multe orașe din Europa adoptă măsuri ferme pentru a limita expunerea cetățenilor, în special a copiilor și tinerilor, la fumul de tutun și la noile forme de fumat. Cluj-Napoca devine astfel primul din România care extinde explicit interdicțiile de fumat în spații publice deschise.

Citeste mai mult

Eveniment

Primarul comunei Stăuceni, Cozmin Epuraș: „Europa ne-a fost partener. Să mergem înainte, nu înapoi!”

Publicat

Publicitate

Cu doar câteva zile înainte de alegerile prezidențiale din România, primarii comunelor care au reușit să se dezvolte în ultimii ani au început să facă apeluri la populație pentru acordarea unui vot pro-european în Botoșani, vot care le-ar permite finanțarea de noi proiecte cu bani de la Uniunea Europeană.

Într-un mesaj adresat locuitorilor din comuna Stăuceni, primarul Cozmin-Iulian Epuraș a făcut o radiografie sinceră a transformărilor prin care a trecut localitatea în ultimii ani, subliniind importanța sprijinului european în dezvoltarea comunității.

„Știu bine cum arăta comuna noastră acum ceva timp: fără canalizare, fără gaze, cu drumuri degradate și fără perspective pentru tineri. Dar totodată știu cât am muncit împreună pentru a schimba aceste lucruri”, a transmis edilul.

Astăzi, Stăuceniul se poate mândri cu rețele de apă, canalizare, gaz, drumuri asfaltate și numeroase proiecte moderne în diferite stadii de implementare. Primarul a subliniat că toate acestea au fost posibile datorită fondurilor europene, fără de care multe dintre obiective ar fi rămas simple intenții pe hârtie.

„Europa ne-a oferit resurse, stabilitate și încredere. Fiecare drum asfaltat, fiecare lumină aprinsă pe o stradă, fiecare școală renovată sunt dovada că munca are sens și că direcția aleasă a fost cea corectă”, a adăugat Epuraș.

În contextul apropiatelor alegeri prezidențiale, edilul îi îndeamnă pe cetățeni să voteze cu responsabilitate și viziune. „Nu alegem doar un om, ci o direcție. Putem continua drumul modernizării sau ne putem abate spre promisiuni fără garanții. Să alegem un președinte care susține parcursul european al României”, a fost apelul său către comunitate.

Publicitate

Mesajul primarului se încheie cu un îndemn clar: „Haideți să mergem înainte, nu înapoi!”

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending