Connect with us

Actualitate

A fost lansat ”telefonul copilului”. Poate fi apelat la 119 pentru a fi anunțate abuzurile asupra minorilor

Publicat

Publicitate

Un nou număr de urgențe a fost lansat în această săptămână în România . Este vorba de numărul 119, ”telefonul copilului”, relatează alba24.ro, la care pot fi raportate din toată țara abuzurile asupra minorilor.

Linia respectivă funcţionează 24 de ore din 24 şi sunt şi au fost alocate echipe mobile pregătite să intervină în urma apelurilor primite.

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a operaționalizat numărul unic național 119 destinat raportării cazurilor de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului, în cadrul programului guvernamental „Din grija pentru copii”.

Numărul 119 este gratuit din orice rețea fixă sau mobilă și va fi operat de către consilierii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului.

119 – număr de urgență pentru raportarea abuzurilor asupra copiilor

La implementarea activităților prevăzute în programul național de suport pentru copii au participat specialiști ai STS, care au realizat analiza fluxurilor operaționale a apelurilor, au stabilit soluția tehnică și au pus la dispoziție echipamentele de comunicații necesare.

Publicitate

Pentru a putea fi raportate cazurile ale căror victime sunt copii, STS a configurat, testat și implementat soluția tehnică de tip call-center în cele 41 de județe ale țării, precum și în sectoarele municipiului București.

Inginerii STS au instalat în cele 47 de sedii ale direcțiilor de asistență socială și protecția copilului din țară un număr de 94 de posturi telefonice, dispuse câte două în fiecare centru de preluare a apelurilor.

119 – telefonul copilului : Apelurile vor putea fi preluate 24/24

Începând din 5 ianuarie a.c., apelurile care semnalează diferite situații care afectează copiii vor putea fi preluate, 24 de ore din 24, de către consilierii specializați în asistență socială și protecția copilului.

În cazul situațiilor anunțate prin 119, dar pentru care este necesară intervenția imediată a Poliției sau a echipajelor medicale, operatorii direcțiilor de asistență socială și protecția copilului vor alerta Serviciul de urgență 112.

Totodată, potrivit acestui program, atunci când sunt cazuri de copii dispăruți, Poliția poate utiliza Sistemul de avertizare RO-ALERT, administrat din punct de vedere tehnic de către STS.

STS a întreprins demersuri împreună cu Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) și cu operatorii publici de telefonie mobilă pentru asigurarea cadrului legislativ și a gratuității apelurilor, precum și pentru a facilita transmiterea datelor geografice care permit alocarea cazurilor pe fiecare centru județean.

Pentru operarea consolelor de apel prin care se va oferi sprijin minorilor aflați în situații dificile, consilierii serviciilor de asistență socială au beneficiat de instruire tehnică din partea specialiștilor STS.

Numărul de suport 119 a fost operaționalizat în baza Ordonanței de urgență nr. 105 din 2021 privind aprobarea și implementarea Programului național de suport pentru copii, în contextul pandemiei de COVID-19 – „Din grijă pentru copii”

119 – Telefonul copilului: Ministrul Familiei explică în ce condiții poate fi apelat

Ministrul Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, Gabriela Firea, a anunţat miercuri lansarea „telefonului copilului” – 119, la care vor putea suna copiii aflaţi într-o situaţie vulnerabilă, dar şi alte persoane care au cunoştinţă despre o astfel de situaţie.

„Vă prezint în premieră naţională telefonul copilului – 119, la care se va răspunde zilnic, 24 de ore din 24, şi este vorba despre un apel gratuit, deci o linie verde. Cine poate să sune la 119?

Poate să sune un copil care se simte abuzat, traumatizat, neglijat, victimă a violenţei de orice tip, fizică sau emoţională, psihică. De asemenea, şi o altă persoană care are cunoştinţă despre o astfel de situaţie, un prieten, un coleg, un vecin, un apropiat.

Acesta mi se pare un lucru bun şi anume că pot fi luate în considerare şi apeluri de la persoane care cunosc şi nu pot trece nepăsătoare peste faptul că un copil se află într-o situaţie dificilă, într-o situaţie vulnerabilă.

Mi se pare absolut normal ca şi noi, în România, să aplicăm metodele care dau succes în Uniunea Europeană şi numai, în întreaga lume, prin care copiii înşişi să poată anunţa situaţia în care se află, dar şi o altă persoana, inclusiv un cadru didactic”, a explicat Firea, la briefingul de la finalul şedinţei de Guvern.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O casă din Dumeni s-a aprins, seara trecută. Cauza este des întâlnită. Pompierii fac din nou apel

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Dumeni a fost în pericol, seara trecută, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

Pompierii militari de la Detașamentul Dorohoi au intervenit rapid și au stins flăcările înainte ca acestea să se extindă.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind coș de fum necurățat de funingine.

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Publicitate

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfânta Împărăteasă Teofana

Publicat

Publicitate

Sfânta Teofana s-a născut din neam împărătesc, din părinţii Constantin şi Ana, care au fost rudenii a mai multor împăraţi bizantini. Părinţii ei au fost sterpi vreme îndelungată, dar s-au rugat cu stăruinţă Maicii Domnului să le dezlege nerodirea şi să le dăruiască lor prunc. Iar Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Sale Maici, le-a dăruit lor pe prunca Teofana. Crescută în cel mai curat duh creştinesc din cea mai fragedă pruncie, copila Teofana a depăşit cu mult pe toţi ceilalţi de vârsta ei în toate virtuţile creştineşti.

Ajungând la vârsta cuvenită, a fost dată de soţie lui Leon, fiul împăratului Vasile Macedoneanul. Ea a împărtăşit cu credincioşie cumplitele încercări care s-au abătut asupra soţului ei. Plecând urechea la calomnii criminale, cum ca fiul lui, Leon, voia să-şi ucidă tatăl la vreme potrivită, credulul împărat Vasile şi-a aruncat fiul în temniţă, şi de asemenea pe Teofana, nora lui. Astfel au zăcut în temniţa cei doi nevinovaţi vreme de trei ani. Dar după aceşti ani, la praznicul slăvitului prooroc Ilie, împăratul îndurerat a eliberat din temniţă pe fiul şi nora sa.

După moartea tatălui, Leon a urcat pe tronul imperial, şi datorită înţelepciunii lui poporul l-a numit „cel înţelept”. Împărăteasa Teofana însă nu a socotit a fi vreun lucru mare schimbarea destinului lor şi măreţia demnităţii imperiale. Ea, având mintea cu totul închinată lui Dumnezeu, nu cugeta decât la mântuirea sufletului, la post, rugăciune, la miluirea neîncetată a săracilor, nevoiaşilor şi bătrânilor, şi la facerea de bine la mănăstirile şi bisericile lui Dumnezeu.

Niciodată nu s-au auzit ieşind din gura ei cuvinte deşarte sau neadevărate, nici vreo insultă sau cuvânt aspru vreodată. După lungă vreme, s-a îmbolnăvit de pe urma nevoinţelor şi suferirii nedreptăţilor, însă şi boala a folosit-o ca pe un prilej de mai mare înfrânare. Nu se deosebea cu nimic de marii nevoitori din pustiecăci şi-a cunoscut ceasul sfârşitului. După moartea ei, în anul 895, nu a trecut mult timp până ce Dumnezeu a arătat-o făcătoare de minuni, pentru lipsa ei de pizmuire, neţinerea de minte e răului, marea sa milostenie şi rugăciunile sale.

Însuşi împăratul Leon al VI-lea, fostul ei soţ, a zidit o frumoasă biserică în cinstea ei, lângă vestita biserică a sfinţilor Apostoli. Zice cântarea închinată Sfintei Teofana: „Cunoscut-a împărătescul tău soţ sfinţenia ta, văzându-ţi nevoinţele şi viaţa neprihănită, iar după a ta adormire a fost cuprins de râvna de a ridica ţie sălaş de închinare”. Sfintele ei moaşte se află la Patriarhia Ecumenică din Constantinopol.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Satul cu cei mai mulți copii din România, exemplu de solidaritate: Târg de Crăciun la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu

Publicat

Publicitate

În satul Tudor Vladimirescu, din comuna Albești – cunoscut drept satul cu cei mai mulți copii din România – spiritul Crăciunului a prins viață prin ochii, vocile și inimile elevilor de la Școala Gimnazială Nr. 2. Pe 15 decembrie 2025, școala a fost gazda Târgului caritabil de Crăciun, ajuns la cea de-a treia ediție, o activitate care a devenit deja o tradiție a comunității.

Cuprinși de emoția sărbătorilor de iarnă, elevii claselor a VII-a A și a VIII-a A au fost principalii organizatori ai evenimentului, coordonați de profesorii Herghiligiu Simona și Zănoagă Loredana, alături de directorul unității, prof. Chitic Mihaela, și de cadrele didactice Antoche Alisa-Simona și Buneanu Roxana. Împreună, au transformat școala într-un spațiu cald, plin de lumină, colinde și speranță.

Desfășurat în cadrul Săptămânii Altfel, târgul a fost animat de colinde care au răsunat pe tot parcursul zilei și de ornamente de Crăciun realizate cu migală de elevi. Fiecare decorațiune, fiecare prăjitură și fiecare zâmbet au avut un scop comun: strângerea de fonduri pentru Centrul de vârstnici din Trușești. Elevii și profesorii au pregătit surprize dulci pentru toți cei prezenți, demonstrând că bucuria de a dărui este la fel de importantă ca bucuria de a primi.

Evenimentul a fost completat de momente artistice emoționante, susținute de elevii școlii. Colinde sensibile, cântece și poezii religioase, dar și obiceiuri tradiționale de iarnă, precum dansul caprei, au urcat pe scena Târgului de Crăciun, aducând în prim-plan tradițiile românești și talentul copiilor.

Prin această activitate, elevii au învățat nu doar despre sărbători și tradiții, ci și despre empatie, solidaritate și responsabilitate civică. Târgul de Crăciun de la Școala Gimnazială Nr. 2 Tudor Vladimirescu-Albești a fost, mai presus de toate, o lecție de umanitate, oferită de cei mai mici membri ai comunității – copiii.

În satul cu cei mai mulți copii din România, spiritul Crăciunului a fost trăit din plin – cu inimă, cu tradiție și cu grijă pentru cei aflați în nevoie.

Publicitate

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Citeste mai mult

Eveniment

Schimbări majore în facturarea gazelor naturale, în 2026. Ce informații vor primi consumatorii, înainte de liberalizarea pieței

Publicat

Publicitate

Schimbări majore în facturarea gazelor naturale, în 2026. Consumatorii de gaze naturale din România vor avea parte de schimbări importante în facturare anul viitor, odată cu liberalizarea pieței, scrie alba24.ro.

Furnizorii de gaze vor fi obligați să informeze consumatorii, până cel târziu la 2 martie 2026, că schema de plafonare a prețurilor va înceta la 1 aprilie 2026, potrivit unui proiect de ordin elaborat de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).

Schimbări majore în facturarea gazelor naturale, în 2026

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a publicat, pe 12 decembrie, un Proiect de Ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienţilor finali de gaze naturale.

Având în vedere faptul că la data de 1 aprilie 2026, conform dispoziţiilor OUG 6/2025 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică în perioada 1 aprilie 2025 – 30 iunie 2025, respectiv măsurile aplicabile clienților finali din piața de gaze naturale în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026, se va elimina schema de sprijin pentru gaze naturale instituită prin această ordonanţă, pentru asigurarea creșterii gradului de informare a clienților finali, ANRE propune instituirea unui set de măsuri de ordin legislativ pentru punerea la dispoziția acestora, de către furnizorii de gaze naturale, a unor informații practice din această perspectivă.

Ce informații trebuie să primească consumatorii

Publicitate

Potrivit ANRE, furnizorii de gaze naturale vor fi obligați să transmită clienților finali, până la data de 2 martie 2026, o informare cu privire la cel puţin următoarele:

  • Încetarea schemei de plafonare. Începând cu 1 aprilie 2026, măsurile de sprijin prevăzute prin OUG 6/2025 vor înceta să se mai aplice. Aceasta înseamnă că prețul maxim plafonat de 0,31 lei/kWh pentru consumatorii casnici nu va mai fi în vigoare.
  • Prețul contractual. După eliminarea plafonării, începând cu data de 1 aprilie 2026, prețul final al gazelor naturale facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, preţul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condiţiilor economice aferente contractului. În cazul clienţilor finali pentru care se asigură furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanţă, modul de stabilire a preţului final facturat în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare.
  • Schimbarea furnizorului. Furnizorii de gaze naturale trebuie să informeze clienții cu privire la faptul că schimbarea furnizorului de gaze naturale este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de gaze naturale ales de către clientul final.
  • Modalități de contractare. Consumatorii vor fi informați despre opțiunile disponibile pentru încheierea unui contract în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a preţului şi a condiţiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitaţie/achiziţie publică.
  • Instrument de comparare a ofertelor. Modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”, administrată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Situații particulare: Contracte fără modificări de preț

Totodată, în cazul clienților finali cărora nu li se modifică prețul contractual la data de 1 aprilie 2026, s-a introdus în sarcina furnizorului obligația de a-i informa, până la data de 2 martie 2026, cu privire la prețul aplicabil începând cu 1 aprilie 2026.

Potrivit ANRE, s-a considerat că este foarte important ca și aceștia să cunoască prețul contractual actual, având în vedere faptul că există posibilitatea ca, pe perioada aplicării schemei de sprijin, unele contracte de furnizare să fi fost prelungite în mod tacit, pe perioade succesive de timp, fără modificarea condițiilor contractuale.

Informările se vor comunica de către furnizor anexate facturii sau prin modalitatea de comunicare convenită de către părţi prin contract, respectiv comunicată ulterior de către clientul final, în cazul modificării acesteia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending