Connect with us

Eveniment

A doua zi de PAȘTE 2022. „Numai Învierea e aceea care revarsă lumina din lumina lui Iisus Hristos”

Publicat

Publicitate

Invierea Domnului nostru Iisus Hristos e un fapt istoric, deplin incredintat prin multiplele dovezi de necontestat. Ea este incadrata in rama precisa a istoriei timpului. Garantia ei o avem de la contem­poranii care L-au vazut pe Iisus Cel Inviat, I-au pipait ranile, au ospatat cu El, au auzit glasul invataturii Lui, nu numai intr-o clipa sau intr-o zi, ci vreme de patruzeci de zile.

„Puterea Invierii Lui”, cum marturiseste Sfantul Pavel, e temelia divina a credintei crestinilor de atunci si de totdeauna. Convingerea in Inviere a zguduit sufletul omenesc, l-a luminat si i-a dat sperante eterne, pentru o cetatenie nu numai a pamantului, ci si a cerului!

Intr-adevar, Invierea nu a ramas numai o biruinta si un dar personal al Domnului nostru Iisus Hristos, ci e un dar pe care-l da fiecarui om de pe acest pamant. Nimeni nu va ramane de-a pururea cu trupul sub zavoarele pamantului. La Invierea cea de obste toti vom invia. Cu aceasta marturisire de credinta incheiem noi viata: „Astept invierea mortilor si viata veacului ce va sa fie, amin”. Asa se incheie viata noastra, cu nadejdea invierii, nu cu aceea a mortii.

In lumina acestui crez, noi crestinii credem intr-un triumf al vietii. Nu prabusirea mortii este aceea care pecetluieste pe om in „Marea nefiintei”. Pentru noi crestinii, cu cat apare mai zguduitoare tragedia acestei vieti cu prabusirile ei, cu atat e mai reconfortant triumful pe care ni-l daruieste Iisus Hristos Cel Inviat. Peste pacatele noastre care ne slabesc si ne ruineaza viata, peste dusmaniile oamenilor care ne duc la sfarmari, se revarsa puterea de lumina cereasca a unei biruinte divine, in care nu omul, ci Dumnezeu este totul.

Privim cu totii uluiti la cele ce au facut oamenii cu Iisus Hristos. L-au urmarit mereu in viata cu dusmanie pe Acela venit sa le aduca mantuirea; L-au batjocorit pe Binefacatorul lor; L-au lovit cu cruzime pe Acel ce venise sa scoata pe om de sub loviturile pacatului; L-au rastignit pe Acel ce venise sa dea viata tuturor; L-au dat mormantului pe Acel ce venise sa fie pururea cu oamenii, dar iata ca peste toate aceste rautati omenesti si-a revarsat Dumnezeu biruinta Invierii!

Invierea Domnului e Darul care aduce permanent in omenire crezul lepadarii pacatului, care nu se incheie decat cu prabusire si suferinta. Pacatul e o retinere rusinoasa in incaperile intunericului, e calea tuturor ruinarilor! Numai Invierea e aceea care revarsa lumina din lumina lui Iisus Hristos si darul auzirii glasului Lui la invierea cea de obste.

Publicitate

In aceasta incredere a Invierii si-au dat viata cea pieritoare de pe acest pamant, martirii, pentru a fi pururea cu Iisus Hristos, cu aceasta incredere au adormit in Domnul crestinii cei din trecut, iar noi cei de astazi marturisim ca „salasul nostru cel vesnic este in ceruri”.

In lumina acestui crez al Darului Invierii lui Iisus Hristos, impartasit de El tuturor, noi suntem numiti „fiii Invierii”. Noi credem ca „salasluirea in noi a lui Hristos e nadejdea slavei” (Coloseni 1:26). De aceea, noi crestinii, mereu nazuim sa aducem o transformare a vietii noastre, dupa aceea a lui Iisus Hristos Cel Inviat din morti, facandu-ne vrednici de acest mare Dar al Invierii!

Parintele Vasile Vasilachi

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Două femei au fost rănite în urma unui accident rutier produs în municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Două femei au ajuns la spital în urma unui accident rutier produs, seara trecută, pe strada Tudor Vladimirescu, din municipiul Botoșani. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și două ambulanțe SAJ.

 

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate. Două femei, de 41 și 47 de ani, au avut nevoie de ajutor medical, fiind transportate la spital pentru îngrijiri de specialitate.

 

Publicitate

Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

 

Pentru a preveni astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să dea dovadă de prudență la volan, să respecte toate regulile de circulație pentru propria lor siguranță, dar și a celorlalți participanți la trafic.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Cuvios Nicodim Aghioritul

Publicat

Publicitate

Sfântul Nicodim Aghioritul s-a născut în anul 1749 în oraşul Naxos, situat în sud-estul arhipelagului Ciclade din Marea Egee. Până la intrarea în monahism, s-a numit Nicolae Kallivurtzis. La vârsta de 16 ani este trimis la Smirna, pentru a deprinde învăţătura dascălului Ierotei. Aici a învăţat latina şi franceza, devenind un bun cunoscător al Sfintilor Parinti, al aghiografiei şi sfintelor canoane. În anul 1770, după terminarea studiilor, Nicolae se întoarce la Naxos, unde mitropolitul Antimos îil angajează secretar.

La 26 de ani, după câteva vizite în Sfântul Munte, intră în monahism, la Mănăstirea Dionisiu. După doi ani de ascultare, este tuns rasofor şi primeşte numele de Nicodim. Episcopul Macarie al Corintului îi va cere să corecteaze şi să pregătească pentru tipar „Filocalia”. Este tipărită  în anul 1782, în Veneţia. Numărul de autori patristici cuprinşi în colecţie este de 36 şi acoperă o perioadă de unsprezece secole: IV-XV. Tot la cerearea acestuia revizuieşte şi Everghetinosul şi Despre Împărtăşania necontenită.

Datorită dorinţei de a se dărui total rugăciunii în linişte, Sfântul Nicodim Aghioritul părăseşte Manastirea Dionisiu şi se retarge într-o chilie aproape de Haries. Doreste să intre în obştea Cuviosului Paisie Velicikovski, însă, nu reuşeşte să ajungă în Moldova din cauza unei furtuni. Dumnezeu avea alt plan cu el  şi merge să vieşuiască într-o chilie din Capsala, din zona pustnicească între Karies şi Mănăstirea Pantocrator, unde va copia multe manuscrise. Apoi se retrage într-o insulă aproape pustie lângă Eubeea, în anul 1782. Aici, la cererea vărului său, Episcopul Ierotei din Euripos, Sfântul Nicodim a scris „Manualul sfaturilor bune”, sau „Paza celor cinci simţiri”.

El iînvaţă cum se poate dezrobi mintea de înlanţuirea plăcerilor simţurilor, pentru a-i permite înălţarea prin rugaciunea inimii la cugetările duhovniceşti ale contemplaţiei. Revine în Sfântul Munte şi i se încredinţează traducerea şi editarea operelor complete ale Sfântului Simeon Noul Teolog. A redactat şi un „Îndreptar de spovedanie” care este folosit regulat în Biserica Greacă de azi.

El a publicat, de asemenea, două opere adaptate dupa vestitele cărţi duhovniceşi din Apus, adică „Războiul nevăzut” de Lorenzo Scuppoli (1589) şi „Deprinderi duhovniceşti”, care au cunoscut până în zilele noastre un mare ecou. Ieromonahul Agapie din Peloponez i-a propus Sfântului Nicodim să traducă o antologie a Sfintelor Canoane. După doi ani de muncă a terminat această operă, pe care a numit-o „Pidalion”. Această lucrare a fost editată prima dată la Leipzig, în anul 1800, însoţită de binecuvântarea sfântului sinod şi a patriarhului ecumenic. În lb. română a apărut  tradus  în  anul  1844  la  Mănăstirea Neamţ.

Publicitate
Citeste mai mult

Actualitate

Mai sunt două zile până la termenul limită pentru depunerea CERERILOR de sprijin financiar al bisericilor

Publicat

Publicitate

Primăriile din județul Botoșani care au hotărâri locale în acest sens, respectiv Primăria Orașului Bucecea, au reamintit la finele acestei săptămâni instituțiilor de cult recunoscute oficial că mai sunt doar două zile până la termenul limită pentru depunerea cererilor de finanțare.

Data limită este 15 august 2025, iar sprijinul financiar acordat are scopul de a susține activitățile religioase și sociale desfășurate în comunitate.

Acțiunea vine în sprijinul promisiunii asumate de administrațiile locale de a sprijini viața spirituală și implicarea socială a cultelor. Cererile trebuie depuse de către preoți sau reprezentanții legali ai unităților de cult și trebuie să respecte condițiile și criteriile prevăzute în Regulamentul aprobat pe baza cadrului legal național.

Autoritățile locale subliniază că fondurile vor putea fi alocate doar dacă solicitările sunt conforme cu regulamentul și dacă sumele primite vor fi ulterior justificate conform normelor în vigoare. Instituțiile de cult care nu dețin încă o copie a regulamentului pot solicita documentul de la administrațiile locale.

De asemenea, în unele localități a avut loc deja o consultare cu reprezentanții cultelor, în cadrul căreia a fost prezentat regulamentul și au fost explicate modificările legislative recente.

Administrațiile fac apel la respectarea termenului limită și a cerințelor impuse pentru a putea beneficia de sprijinul financiar alocat pentru anul 2025.

Publicitate

Citeste mai mult

Actualitate

Prăpastie bugetară între Botoșani și sudul țării: Orașele din județ primesc de zece ori mai puțini bani decât cele din jurul capitalei

Publicat

Publicitate

Un clasament național realizat pe baza datelor Ministerului Dezvoltării și publicat de Turnul Sfatului.ro scoate la iveală diferențe mari între orașele din România în funcție de bugetele locale pe care le administrează, iar măsurile luate de liberali în aceste zile vor duce la o adâncire și mai mare a diferențelor între regiuni.

În timp ce localitățile de lângă București domină clar topul național, orașele din județul Botoșani se plasează în zona mediană sau chiar sub media națională.

Cel mai bine clasat este Săveni, cu un buget de peste 54 de milioane de lei, care îl plasează pe locul 53 la nivel național – o poziție decentă, peste media generală de aproximativ 45,8 milioane lei pe oraș. Însă celelalte orașe din județ – Flămânzi, Ștefănești, Bucecea și Darabani – au bugete estimate între 35 și 45 de milioane de lei, semnificativ mai mici decât marile câștigătoare ale clasamentului.

Contrastul este evident când ne uităm spre sudul țării și, mai ales, spre Ilfov, unde se află orașele cu cele mai mari bugete. Voluntari, în fruntea clasamentului, are un buget de 343 de milioane lei, mai mult decât toate orașele din județul Sibiu la un loc. Alte exemple sunt Otopeni cu 205 milioane lei sau Popești-Leordeni, Buftea și Pantelimon, fiecare cu peste 120–150 de milioane lei, toate în top 10 național.

Și în alte județe din sud, discrepanța e vizibilă: Mioveni (Argeș) are un buget de 190 de milioane lei, Cernavodă și Năvodari depășesc 150 de milioane lei. Aceste orașe dispun de resurse mult mai mari pentru investiții în infrastructură, servicii publice și dezvoltare locală.

Prin comparație, orașele din județul Botoșani au bugete modeste, care limitează ritmul dezvoltării. Investițiile în drumuri, utilități, școli sau sănătate sunt direct dependente de aceste resurse. Autoritățile locale trebuie să facă eforturi susținute pentru atragerea de fonduri europene și guvernamentale, astfel încât să reducă diferențele tot mai evidente față de sudul țării și mai ales față de zona Capitalei.

Publicitate

Chiar dacă Săveni reușește să depășească media națională, restul orașelor botoșănene rămân în jumătatea inferioară a clasamentului, confirmând provocările cu care se confruntă nordul Moldovei în lupta pentru dezvoltare echilibrată și reducerea decalajelor regionale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending