Connect with us

Educație

5 iunie – Ziua Învățătorului: Ce mesaj ai transmite astăzi celui care te-a învățat buchea cărții?

Publicat

Publicitate

Ziua Învăţătorului, instituită prin Legea nr. 289/2007, este marcată, în fiecare an, la data de 5 iunie, care reprezintă data naşterii „fondatorului învăţământului în limba naţională în Ţara Românească” – Gheorghe Lazăr, relatează agerpres.ro.

Personalitate complexă, Gheorghe Lazăr s-a manifestat ca organizator şi conducător de şcoală, autor a mai multor manuale, inginer practician, orator, moralist şi scriitor. Din perspectiva acţiunilor sale, el este unul dintre întemeietorii culturii române moderne.

Gheorghe Lazăr (n. 5 iunie 1779 – m. 17 sept.1823) şi-a început educaţia la şcoala primară în localitatea natală, apoi, a urmat liceul piarist din Cluj (1798-1805). În 1802 a învăţat la liceul catolic din Sibiu iar în 1805, a studiat la Cluj. Studiile variate urmate aici (limbi străine, teologie, drept, filosofie, ştiinţe) au pus bazele viitoarei pregătiri enciclopedice a lui Gheorghe Lazăr. A obţinut o bursă, cu ajutorul episcopului ortodox Nicolae Huţovici, şi a devenit student la Viena. Aici a audiat cursuri de teologie, filosofie, drept, pedagogie, literatură, matematică, inginerie, ştiinţe militare, medicină, fiind influenţat de curentul iluminist, potrivit lucrării „Dicţionarul literaturii române de la origini până la 1900” (Bucureşti, Editura Academiei, 1979).

În 1811 a devenit profesor la Seminarul Episcopiei Ortodoxe din Sibiu, dar la sfârşitul anului a plecat la Braşov, în urma ostilităţilor întâmpinate din partea autorităţilor şi, mai ales, din partea episcopului Vasile Moga. Încercările de a-şi tipări lucrările traduse, în 1814-1815, au fost supuse eşecului din cauza intervenţiilor potrivnice ale lui Moga. Arhidiacon din 1814, Gheorghe Lazăr a candidat în 1815 la scaunul episcopal de la Arad, dar a fost înlăturat de un contracandidat susţinut de mitropolitul Stratimirovci. În cele din urmă, Lazăr a fost destituit din profesorat.

A trecut munţii, în 1816, stabilindu-se în Bucureşti, unde şi-a câştigat existenţa mai întâi ca profesor particular. Pentru a-şi putea duce la capăt planul de înfiinţare a primei şcoli naţionale de nivel superior în limba română, cărturarul ardelean trebuia mai întâi să se facă cunoscut, să îşi demonstreze competenţa în chestiuni şcolare şi să obţină sprijinul boierilor-efori din Bucureşti, dar şi al altor cărturari români, potrivit lucrării „Cultură naţională şi spirit european (1818-1864)” (Nicolae Isar, Editura Universităţii din Bucureşti, 2004).

Actul de întemeiere al primei şcoli naţionale româneşti l-a constituit anafora boierilor-efori din data de 6 martie 1818. Între semnatarii acesteia, pe lângă mitropolitul Nectarie, se numărau Constantin Bălăceanu, Iordache Golescu, Grigore Dimitrie Ghica. Cererea boierilor-efori a fost aprobată la 24 martie 1818, de către domnitorul Ioan Caragea (1812-1818), care a consfinţit deschiderea în august a primei şcoli superioare româneşti, în localul de la „Sf. Sava”. La început, elevii săi erau băieţi de mici meseriaşi, târgoveţi şi dascăli, pentru că fiii de boieri frecventau în continuare şcoala grecească.

Publicitate

Şcoala şi-a început activitatea în august 1818, inaugurarea fiind marcată prin lansarea de Gheorghe Lazăr a cunoscutei „Înştiinţări”, în care era expus un adevărat proiect de organizare a învăţământului românesc în patru trepte („tagme”) de învăţături. În procesul de predare, a fost frecvent ajutat de Eufrosin Poteca, Petrache Poenaru, Simion Marcovici, Ioan Pandele şi, din 1819, de fostul său elev, Ion Heliade-Rădulescu. El însuşi a predat matematica şi filosofia în prelegeri destinate elevilor, dar şi publice, prin care urmărea nu numai educaţia culturală a auditoriului, ci şi pe aceea patriotică şi naţională. Vasta acţiune didactică proiectată de Lazăr includea şi pregătirea viitorilor profesori români, cerinţă reflectată în decizia Eforiei Şcoalelor de a trimite, în 1820, la studii în străinătate, la Pisa şi la Paris, pe Eufrosin Poteca, Costache Moroiu, Simion Marcovici şi Ioan Pandele.

Principala operă a lui Gheorghe Lazăr o constituie faptele sale culturale şi activitatea sa pedagogică, bazată pe ideea iluministă potrivit căreia răspândirea culturii şi ştiinţei în limba poporului va pune capăt înapoierii sociale şi asupririi naţionale. Şcoala de la „Sf. Sava” a dat roade în plan naţional prin pregătirea generaţiei paşoptiste.

Ideile lui s-au reflectat cel mai bine în cele două discursuri extraşcolare, singurele cunoscute, precum „Cuvânt al lui G. Lazăr, la înscăunarea mitropolitului Dionisie” (1819), o înscăunare care punea capăt unui lung şir de mitropoliţi greci, sau în cel dedicat înscăunării domnitorului Grigore Dimitrie Ghica la 30 iulie 1822, după revoluţia condusă de Tudor Vladimirescu.

***
În mai 2007, 70 de deputaţi şi senatori au depus un proiect legislativ privind instituirea Zilei Învăţătorului. Aceştia au subliniat, în expunerea de motive, că „drumul României în Europa trece, invariabil, prin şcoală” şi se impune ca învăţământul să primească atenţia cuvenită, acesta fiind unul dintre domeniile care „ne mai reprezintă cu onoare în exterior”, potrivit site-ului https://www.cdep.ro/. Astfel, Ziua învăţătorului se doreşte a fi un prilej bun de reflecţie asupra şcolii şi a slujitorilor ei, o oportunitate pentru a ne manifesta recunoştinţa faţă de dascăli, în special a „fondatorului învăţământului în limba naţională în Ţara Românească” – Gheorghe Lazăr, care s-a născut la data de 5 iunie.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat la 20 iunie 2007 şi de Camera Deputaţilor, la 9 octombrie 2007. Legea nr. 289/2007 privind instituirea zilei de 5 iunie ca Ziua Învăţătorului a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 749 din 5 noiembrie 2007.

Ziua Învăţătorului este sărbătorită în toate unităţile de învăţământ de stat, particulare şi confesionale din sistemul românesc. Potrivit Legii nr. 289/2007, Ministerul Educaţiei şi alte instituţii pot acorda premii, distincţii, medalii şi titluri onorifice cadrelor didactice şi elevilor, pentru merite deosebite.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Botoșani: Festivitatea de deschidere a Olimpiadei Naționale de Matematică, ediția a LXXV-a, dedicată elevilor din clasele IX-XII

Publicat

Publicitate

În data de 1 aprilie 2025, municipiul Botoșani a fost gazda festivității de deschidere a Olimpiadei Naționale de Matematică, ediția a LXXV-a, dedicată elevilor din clasele IX-XII.

Evenimentul a fost marcat de o atmosferă de înaltă ținută academică, aducând împreună tineri pasionați de matematică din întreaga țară, profesori dedicați și oficialități locale care sprijină excelența educațională.

În cadrul festivității, au transmis mesaje de susținere și încurajare pentru participanți reprezentanții Ministerului Educației și Cercetării, domnul secretar de stat Sorin ION și doamna consilier Elisabeta Ana NAGHI, președintele Consiliului Județean Botoșani, domnul Valeriu IFTIME, primarul Municipiului Botoșani, domnul Cosmin Ionuț ANDREI, prefectul județului Botoșani, domnul Dan NECHIFOR, dar și sponsorul principal al olimpiadei, doamna Anca BOLDEA.

Elevii și întreaga audiență au fost inspirați de discursurile motivate despre importanța matematicii în dezvoltarea intelectuală și profesională a tinerilor, rostite de domnului prof. univ. dr. Viorel Barbu, membru al Academiei Române și ale președintelui comisiei centrale a olimpiadei, domnul conferențiar universitar dr. Cătălin Liviu Gherghe.

„Tuturor elevilor participanți le urez mult succes, concentrare maximă și inspirație în zilele ce urmează! De asemenea, le mulțumesc tuturor celor implicați în organizarea acestui prestigios eveniment, de la profesori și voluntari, până la autoritățile locale și sponsori. Fiecare contribuție a fost esențială în asigurarea unei desfășurări impecabile a competiției.” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

2 aprilie – Ziua internațională a cărții pentru copii

Publicat

Publicitate

În fiecare an, pe 2 aprilie, zi ce reprezintă data nașterii renumitului scriitor Hans Christian Andersen, este marcată Ziua internațională a cărții pentru copii, pentru a le insufla copiilor dragostea pentru lectură și pentru a canaliza atenția spre cărțile de acest gen, scrie site-ul https://www.ibby.org/.

Marcarea acestei zile este o inițiativă a Consiliului Internațional al Cărților pentru Tineri, datând din anul 1967. În fiecare an, o reprezentanță națională a Consiliului are oportunitatea de a fi sponsorul internațional al Zilei cărții pentru copii. Statul sponsor alege o temă și invită un scriitor din țara gazdă să adreseze un mesaj copiilor din întreaga lume și un ilustrator renumit să facă un poster care să ilustreze tema aleasă. Aceste materiale sunt folosite pentru a promova cărțile și cititul, prin întâlniri cu autori și ilustratori, concursuri de scriere, organizarea de activități și evenimente în școli, biblioteci etc, mai notează sursa citată.

Țările de Jos sunt, în 2025, sponsorul Zilei internaționale a cărții pentru copii. Tema din acest an este ‘The freedom of imagination’, în ideea că în cărțile de bună calitate pentru copii, imaginația cititorului este stimulată și dezvoltată. Aceste cărți îi ajută pe copii să-și exploreze imaginația, să-și dezvolte creativitatea și să vadă lumea într-un mod nou. Cărțile bune îi invită pe cititori să interpreteze singuri cuvintele, construind povestea proprie, scrie https://www.ibby.org/.

Motto-ul din 2025 este ultima propoziție a poeziei ‘The Language of Pictures’: ‘˜Make pictures for my poem, and please feel free: these words belong to you even though they came from me.’ Poezia provine din colecția de poeme ilustrate ‘Alle wensen van de wereld’ (2021), scrisă de Rian Visser și ilustrată de Janneke Ipenburg. Această carte a primit premiul Zilveren Griffel în Țările de Jos și medalia de aur pentru poezie în Belgia.

Poezia ‘The Language of Pictures’, de Rian Visser, care stă la baza temei și motto-ului din 2025:

‘Can you draw pictures
for the words,
for the things I say?
Then draw
part of the picture,
cold,
wind,
a lump in your throat
or tough luck,
draw a cough,
a sigh,
the scent of fresh bread,
time,
a moment,
the beginning or the end
of a plan,
draw the place wherever,
the place where never,
the place where soon
something is going to happen,
draw the pain of a push,
the taste of the sea.
There is so much
that I want to see,
like love,
one day,
and maybe for me.
Make pictures
for my poem,
and please feel free:
these words
belong to you
even though they came from me.’

Publicitate

Organizatorul acestei zile, Consiliul Internațional al Cărților pentru Tineri, este o organizație non-profit, o rețea internațională ce reunește persoane din întreaga lume, cuprinzând 80 de reprezentanțe naționale. Consiliul se angajează să aducă împreună cărțile și copiii și să le ofere acestora din urmă posibilitatea de a avea acces la cărți cu standarde literare și artistice ridicate, să încurajeze publicarea și distribuirea de cărți de calitate pentru copii, în special în țările în curs de dezvoltare etc.

De la înființarea sa, în 1953, Consiliul Internațional al Cărților pentru Tineri a creat tot mai multe premii și a lansat proiecte care împărtășesc obiectivul de a încuraja literatura de calitate pentru copii și de a susține dreptul fiecărui copil de a deveni cititor.

Cel mai prestigios premiu în domeniul literaturii pentru copii, Premiul ‘Hans Christian Andersen’, este acordat o dată la doi ani unui autor și unui ilustrator ale căror opere complete au adus o contribuție durabilă la literatura pentru copii. Câștigătorii premiului ‘Hans Christian Andersen’ 2022 au fost Marie-Aude Murail din Franța, în calitatea de autoare, și Suzy Lee din Coreea de Sud, în calitatea de ilustrator. Câștigătorii premiului în 2024 au fost Heinz Janisch din Austria pentru scriere și Sydney Smith din Canada pentru ilustrație, mai informează https://www.ibby.org/. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Compensarea prețului la energie: Guvernul lucrează la definiția sărăciei energetice pentru viitoarele scheme de ajutor

Publicat

Publicitate

Compensarea prețului la energie: România își păstrează obiectivul de a-i proteja pe românii aflați în sărăcie energetică și tocmai de aceea Ministerul Muncii și-a asumat să avem o definiție clară a acestui tip de consumator, a declarat, marți, ministrul Energiei, Sebastian Burduja, scrie alba24.ro.

”Guvernul României a extins schema de compensare-plafonare tocmai ținând cont de o realitate europeană, cu creșteri la gaz de până la 60% și la energie electrică de 25-30%.

Având în vedere acest context, extinderea este pentru trei luni de zile la energie electrică, deci nu este nicio glumă, chiar dacă azi e 1 aprilie.

Până la 1 iulie, compensarea-plafonarea rămâne exact așa cum o știu românii la energie electrică. La gaz rămâne exact așa cum știu românii, încă un an de zile, până la 1 aprilie 2026.

La energie electrică, Ministerul Muncii și-a asumat și lucrăm împreună să avem o definiție clară pentru consumatorul vulnerabil energetic și direcționarea sprijinului statului către acei consumatori după data de 1 iulie.

În rest, suntem pregătiți să avem scenarii de lucru pentru ceea ce se întâmplă în plan regional, evoluția conflictului din Ucraina, evoluția pieței energiei la nivel european.

Publicitate

Nu se susține acest scenariu al dublării sau al exploziei prețurilor. E adevărat, trebuie să ținem totuși cont că avem aceleași prețuri plafonate de doi ani și jumătate, poate trei ani de zile.

A existat inflație în această țară. Numai punând asta în calcul a rezultat anumite ajustări necesare. Astăzi, acestea sunt soluțiile la îndemână, sunt uneltele pe care le avem în trusă pe termen ceva mai lung’, a afirmat Burduja.

Potrivit demnitarului, până la data de 1 iulie, lucrurile legate de consumatorii vulnerabili vor fi clarificate.

”Important este că România își păstrează obiectivul de a-i proteja pe românii în sărăcie energetică. Nu este ușor de făcut, pentru că implică multe baze de date de la diverse instituții, de la INS, de la ANAF, de la Ministerul Finanțelor, de la Ministerul Muncii.

Dânșii oricum au o serie de instrumente adiționale, cum este ajutorul pentru încălzire, destinate tot consumatorilor vulnerabili și așa mai departe.

Eu am toată convingerea că lucrurile se vor clarifica până la data de 1 iulie, astfel încât toate așteptările românilor să fie extrem de bine definite”, a susținut oficialul.

Acesta a menționat, totodată, că pot apărea o serie de provocări pentru sistemul energetic național ‘încă destul de rigid’, atunci când va exista un surplus în producția de energie.

”Am avut comunicări cu Dispeceratul Energetic Național. Nu este doar o provocare pentru România, e o provocare la nivel european pentru că, în general, în zilele de weekend sau cu ocazia sărbătorilor, cum sunt cele pascale, consumul este unul mai mic și dacă se întâmplă să fie o producție mare, bate vântul, de exemplu, sau este și o zi însorită, atunci pot fi anumite provocări pentru un sistem care este încă destul de rigid.

De aceea avem nevoie de flexibilitate în sistem. De aceea avem nevoie de investiții de tipul Tarnița – Lăpuștești, hidrocentrale cu acumulare prin pompaj, tocmai pentru a putea să beneficiem de această energie atunci când avem noi cea mai mare nevoie, adică la vârfurile de consum”, a menționat ministrul Energiei.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX: Sfântul Cuvios Tit, făcătorul de minuni

Publicat

Publicitate

Sfântul Cuvios Tit a trăit în timpul marilor tulburări provocate de iconoclasm (secolul al IX-lea), fiind un adevărat stâlp al Bisericii lui Hristos și al Ortodoxiei. Pentru marea sa credință, smerenie și curăție, Dumnezeu l-a învrednicit cu darul facerii de minuni, atât în timpul vieții, cât și după trecerea sa la cele veșnice.

Prăznuirea sa se face în Biserica Ortodoxă pe 2 aprilie. Acest fericit și sfânt părinte al nostru Tit, iubind pe Hristos din tânăra vârstă, și lepădându-se de lume, a mers la o mănăstire de obște, mănăstirea studiților mai precis. Acolo a dobândit două mari virtuți: smerenia și ascultarea. Şi atâta s-a supus pe sine smereniei și ascultării, încât nu numai pe ceilalți frați ai mânăstirii aceleia i-a întrecut, ci și pe tot omul.

Făcându-se păstor oilor celor cuvântătoare ale lui Iisus Hristos, avea atâta blândețe și dragoste și milosârdie ca nimeni altul; și s-a păzit curat și la trup și la suflet din copilărie, ca un înger al lui Dumnezeu. Drept aceea și mare făcător de minuni făcându-se, către Domnul s-a mutat, lăsând ca un stâlp însuflețit și icoană adevărată, faptele cele bune ale sale, și ucenicii, și pe cei ce au pustnicit împreună cu dânsul.

Sfântul Cuvios Tit a adormit cu pace în veacul al nouălea.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending